Kysely-apua!

Janica Jussila

Hei kaikille!

Nimeni on Janica Jussila ja teen yhdessä kahden muun opiskelijan kanssa Tampereen yliopiston Intercultural Communication Studies -opintokokonaisuuden "Cultural Marginality" -kurssille tutkimuspaperia kuurojen kulttuurista ja tavoitteenamme on oppia lisää kyseisestä aiheesta. Tutkimukseen olisi suotavaa saada mukaan kysely, jonka tiimoilta tänne kirjoitankin. Olisimme erittäin kiitollisia jos saisimme seuraaviin kysymyksiin edes lyhyitä vastauksia muutamilta ihmisiltä mahdollisimman pian. Kiitos paljon jo etukäteen.



1. Ikäsi ja nimesi/nimimerkkisi?

2. Oletko ollut syntymästäsi asti kuuro/huonokuuloinen? (Jos et halua vastata tähän kysymykseen, voit jättää sen väliin)

3. Mitä sinulle merkitsee kuurojen kulttuuri?

4. Ovatko kuuroille suunnatut tukipalvelut riittäviä vai onko palveluiden saatavuudessa tai riittävyydessä parantamisen varaa?

5. Mitä mieltä olet viittomakielen opetuksesta ja sen nykyisestä tasosta?

5. Koetko olevasi yhteiskunnan marginaalissa?

6. Jos voisit korjata jonkin kuuroja ja kuuroutta koskevan harhakäsityksen, mikä se olisi?

5

1197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntymäkuuro

      Että kuurot ovat avuttomia eli ns. ainaisesti autettavia! Kysehän on vain mukavuudenhalusta, kukaan ei jaksa opiskella kuuron ensikieltä eli viittomakieltä eikä myöskään jaksa kirjoittaa paperille tai käyttää viittomakielen tulkkia.
      Toinen suuri harha on se, että kuuro olisi hankala työntekijä/opiskelija.
      Olen surullinen, että aika moni työnantaja/koulu/opisto jne on epäluuloinen kuuroa työnhakijaa/opiskelijaa kohtaan. Niin moni lupaava kuuro ihminen jää paljosta paitsioon... Ajatella, ennakkoluulosta johtuen! Ei saada opiskelupaikkaan tulkkia johtuen palkkakiistasta.
      Kolmas harha on se, että kuurot ovat äänettömiä. Eivätkö he päästele ääniä suuttuessaan, nauraessaan tai vastavaan?
      Neljäs harha on se, etteivätkö kuurot hallitse tasapainoilua? Osaavat he ajaa mainiosti pyörällä tai moottoripyörällä.
      Joku teistä aktiivinen lukija voisi listata ne harhakäsityksetlisää kuuroista? :)

    • kyselyjä tänne

      Jos meinaat tehdä jotain tutkimusta, niin eikö olisi järkevämpää laittaa sähköpostiosoite johon voi vastata. Tuskin kukaan viittii täällä ruveta yksityisasioitaan kertomaan julkisesti. Mistä voit tietää, ovatko kaikki vastaukset edes aitoja. Joku voi pilailla.

      • Janica Jussila

        Hei!

        En tuota tullut ajatelleeksi, anteeksi. Kyselyyn voi toki vastata myös sähköpostitse minulle osoitteeseen [email protected] tai mieluummiin Neea Paaterolle osoitteeseen [email protected] sillä varsinaisesti hän käsittelee kyselyn tuloksia.


      • tässä palstassa
        Janica Jussila kirjoitti:

        Hei!

        En tuota tullut ajatelleeksi, anteeksi. Kyselyyn voi toki vastata myös sähköpostitse minulle osoitteeseen [email protected] tai mieluummiin Neea Paaterolle osoitteeseen [email protected] sillä varsinaisesti hän käsittelee kyselyn tuloksia.

        muutamia ajatuksia? Saavathan tämän palstan lukijat tietää jotain kuurojen maailmasta ja yleisistä harhakäsityksistä heistä.
        Niin, todella hassu moka, että unohti laittaa yhteydenoton osoitteen. Nyt on korjattu moka.


    • Janica Jussila

      Tutkimuspaperimme valmistui, joten kyselyapua ei enää tarvita. Kiitoksia paikallisille kuurojen yhdistyksille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      446
      9984
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      265
      6984
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      18
      3140
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2363
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1737
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1653
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      191
      1359
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1293
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      1009
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      985
    Aihe