Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

opeksi haluava

minna84

Olen harkinnut steinerluokanopettajan ammattia. Osaisiko joku kertoa siitä jotain esim. miten poikkeaa peruskoulunopettajan työstä ja minkälainen on palkkaus?

21

4310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Snelluun

      Snellman korkeakouluun pääsee sisälle jo huonoillakin papereilla. Steinerilaiset haastattelevat sinua, ja jos maailmankatsomuksesi (uskonnollisuutesi) on sopiva, niin paikka aukeaa varmasti. Se saattaa myös aueta, mikäli vaikutat riittävän nöyrältä ja hyväuskoiselta. Eräs tuntemani lukiosta B:n paperit kirjoittanut alkoholistikin läpäisi seulan. Goetheä ja Steineria luetaan paljon, kuten myös antroposofien kirjoituksia. Varsinaisia muita oppiaineita onkin sitten hieman vähemmän. Osa steinerkoulun opettajista on käynyt vain viikonloppuseminaarin eikä ollenkaan snellua.

      Työ on varsin erilaista kuin normaalin koulun opettajan työ. Tehtävänäsi steinerkoulun opettajana on palvella antroposofian aatetta joko tietoisesti tai tietämättäsi. Sinun toivotaan kasvattavan uusia Mikael-lapsia ja Steiner uskovia. Osa steinerkoulun opettajista ei tiedä paljoa aatteesta, ja heillä opetus onkin paljon asiallisempaa. Jos olet oikeasti noin autuaan tietämätön Steiner -aatteesta, niin sinusta saattaisi tulla steinerkouluun se oppilaiden kannalta mukava ja haluttu opettaja. Itse muistan kuinka odotin aina ei-Kristiyhteisöläisten opettajien tunteja, sillä heidän sanaansa pystyin luottamaan. Tiesin, että heidän tunneillaan ei opetettaisi täyttä hölynpölyä toisin kun oman luokanopettajani tunnilla. Lue tältä palstalta myös entisen steineropettajan teksti. Hän jos kuka tietää aatteesta ja sen iskostamisesta paljon!

      Snellman korkekoulun päättötöissä näkyy hengentiede tavalla tai toisella. Päättötyöt eivät vastaa tieteelliseltä tasoltaan oikean korkeakoulun päättötöitä, mutta se ei hengentieteessä ole ongelma eikä mikään.

    • perusjuttu

      käyt opettajaksi yliopistossa kuten muutkin, huippulisänä olisi snellmanissa pätevöityminen.

      • tosiaankaan

        Todella harva steinerkoulun opettaja on käynyt oikeaa yliopistoa. Viikonloppuseminaarikin on yleisempi tutkinto steinerkoulunopettajalle kuin yliopisto. Joitain poikkeuksia löytyy...


      • äölkjhg
        tosiaankaan kirjoitti:

        Todella harva steinerkoulun opettaja on käynyt oikeaa yliopistoa. Viikonloppuseminaarikin on yleisempi tutkinto steinerkoulunopettajalle kuin yliopisto. Joitain poikkeuksia löytyy...

        Steinerismia on ujutettu yliopistojenkin opettajakoulutukseen, niin kuin myös ammattikorkeakoulujen eri alojen, esim. sosiaali- ja terveysalojen koulutukseeen.

        VIELÄ ei ehkä olla niin pitkällä kuin Snellman-korkeakoulun opetuksessa, jossa PAKOLLISENA oppikirjana on Steinerin "Yleinen ihmisoppi".

        Kun nyt peruskouluja moititaan liiasta materialismista ja hengenelämän puuttumisesta kasvatuksessa, niin lukekaahan, mistä se asteinerilaisten mielestä johtuu.

        Steiner nimittäin paljastaa "Yleinen ihmisoppi" -teoksessaan ihmisen kehitysvaiheiden lisäksi myös syypään materialismin leviämiseen:

        "Kuka sitten oikeastaan on syypää siihen, että me olemme saaneet luonnontieteellisen materialismin? Pääsyyllinen siihen on katolinen kirkko, sillä se poisti vuonna 869 Konstantinopolin kirkolliskokouksessa hengen.
        Mitä silloin oikeastaan tapahtui? Katsokaa ihmisen päätä! Se on maailmantapahtumisen tosiasioitten maailmassa muodostunut siten, että se on nyt ihmisen vanhin jäsen. Pää on syntynyt ensin korkeammista eläimistä, sitten taantuvasti kehittyen alemmista elämistä.
        Päämme suhteen polveudumme eläinmaailmasta. Siihen meillä ei ole mitään sanottavaa -pää on vain pidemmälle kehittynyt eläin.

        Me tulemme alempaan eläinmaailmaan, jos haluamme etsiä päämme esi-isiä. Rintamme on vasta myöhemmin liittynyt päähän: se ei ole enää yhtä eläimellinen kuin pää. Rinnan me olemme saaneet vasta myöhempänä aikakautena. Ja jäsenet me ihmiset olemme saaneet myöhäisimpinä eliminämme; ne ovat kaikkein inhimillisempiä elimiä....

        Peittämällä ihmiseltä tieoisuuden hänen suhteestaan maailmankaikkeuteen, siis hänen jäsentensä varsinaisesta luonnosta, katolinen kirkko jätti myöhemmille ajoille vain hiukkasen rintaa ja pääasiallisesti päätä, pääkalloa. Ja niin materialismi keksi, että pääkallo polveutuu eläimistä. Ja nyt se väittää, että koko ihmisen polveutuvan eläimestä, vaikka rintaelimet ja jäsenelimet ovat vasta myöhemmin muodostuneet...

        Kuuluu erikoisesti nykyiselle nuorison opettajalle tietää tällaisia asioita."

        Haluatteko lisää vastaavanlaisia namuesimerkkejä steinerilaisesta hengentieteestä, josta yksi sovellus on tähänkin kirjaan perustuva steinerkoulu?


      • äölkjhg
        tosiaankaan kirjoitti:

        Todella harva steinerkoulun opettaja on käynyt oikeaa yliopistoa. Viikonloppuseminaarikin on yleisempi tutkinto steinerkoulunopettajalle kuin yliopisto. Joitain poikkeuksia löytyy...

        Esimerkki hampaidenlähtöiän ja puheen mysteereistä steineropettajan koulutusohjelmassa:


        Rudolf Steiner: Yleinen ihmisoppi (Luentosarja Steinerkoulun tuleville opettajille 21.8 - 5.9. 1919).

        14. esitelmässä Steiner selittää mm. ihmisen anatomiaa ja
        kertoo, mitä puhe on:

        "Päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki mikä liittyy suuhun. Näin voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mikä ihmisessä ruumiillisesti on. Vain pään rintaosa on jo surkastunut."

        "Ylöspäin rinnalla on jatkuva taipumus tulla pääksi ja alaspäin jatkuva taipumus soveltua kohtiojennettujen jäsenten mukaan, jäsentyä ulkomaailmaan, toisin sanoen tulla jäsenten luonnoksi. Rinnanluonnon ylemmällä osalla on jatkuva pyrkimys tulla pääksi, alemmalla osalla on jatkuva pyrkimys tulla jäsenihmiseksi. Ihmisvartalon yläosa siis tahtoo jatkuvasti tulla pääksi, mutta ei voi. Toinen pää estää sen."

        "Eikö ole selvästi havaittavissa, miten rinnanmuodostuksen ylemmässä osassa on alku päänmuodostukselle? Siellä on kurkunpää, jota naiivin kielenkäytön mukaisesti jopa nimitetään kurkun PÄÄKSI. Ihmisen kurkunpää kaikessaan on surkastunut ihmispää, -pää, joka ei voi tulla kokonaan pääksi ja joka sen tähden toteuttaa päänluontonsa ihmisen puheessa. Ihmisen puhe on siis kurkunpään jatkuvaa ilmassa tapahtuvaa yritystä tulla pääksi.
        Tätä todellisuudessa on ihmisen puhe. Sentähden teidän ei tule ihmetellä, että samalla hetkellä jolloin pää hampaiden vaihtuessa on tavallaan tullut ruumiillisesti valmiiksi, seitsemännen vuoden seutuvilla, tarjoutuu myöskin tilaisuus lujittaa sielullinen, kurkunpään tuottama pää, eräänlaisella luustolla."

        "Samoin kuin ihmisen rintaosalla on ylöspäin pyrkimys tulla pääksi, samoin sillä alaspäin on pyrkimys tulla jäseniksi. Samoin kuin se, mitä kurkunpää tuottaa puheena on hienommin muodostunutta päätä, vielä ilmaksi jäänyttä päätä, samoin on kaikki, mikä mikä ihmisen rintaolemuksesta vaikuttaa alaspäin ja soveltuu jäsenten suuntaan, karkeampaa jäsenten luontoa."

        * * *

        Jotta ei päästäisi ällistelemään, miksi siteeraan ammuvainaan aikuista kirjallisuutta, huomautan, että ko. kirjan 1. suomennettu painos on v:lta 1989. Esipuheen on kirjoittanut Kaisu Virkkunen, joka ei ainakaan mitenkään kirjoituksessaan viittaa siihen, että oppi olisi vanhentunut. Päinvastoin, sillä: "Puhe on luonnollisesti käsittämätöntä nykyajan ihmiselle, jonka käsitteistön konkreettisiin syy- ja seurasusuhteisiin esisyntymällinen ja kuolemanjälkeinen mitenkään eivät voi asettua."

        Lisäksi todetaan, että ymmärryksen vähimmäisvaatimuksena ovat antroposofian perusopinnot (kuten tavallista).

        Vielä mainittakoon, että vasta äskettäin on suomennettu pedagogiseen soveltamiseen tarkoitettu
        herkulliinen kirja fysiologiasta, jota lukiessaan ei oikein tiedä, itkeäkö vai nauraa, miten tämänkaltaisiin hullutuksiin liikenee yhteiskunnallista julkista rahoitusta.


      • Moelanen
        äölkjhg kirjoitti:

        Esimerkki hampaidenlähtöiän ja puheen mysteereistä steineropettajan koulutusohjelmassa:


        Rudolf Steiner: Yleinen ihmisoppi (Luentosarja Steinerkoulun tuleville opettajille 21.8 - 5.9. 1919).

        14. esitelmässä Steiner selittää mm. ihmisen anatomiaa ja
        kertoo, mitä puhe on:

        "Päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki mikä liittyy suuhun. Näin voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mikä ihmisessä ruumiillisesti on. Vain pään rintaosa on jo surkastunut."

        "Ylöspäin rinnalla on jatkuva taipumus tulla pääksi ja alaspäin jatkuva taipumus soveltua kohtiojennettujen jäsenten mukaan, jäsentyä ulkomaailmaan, toisin sanoen tulla jäsenten luonnoksi. Rinnanluonnon ylemmällä osalla on jatkuva pyrkimys tulla pääksi, alemmalla osalla on jatkuva pyrkimys tulla jäsenihmiseksi. Ihmisvartalon yläosa siis tahtoo jatkuvasti tulla pääksi, mutta ei voi. Toinen pää estää sen."

        "Eikö ole selvästi havaittavissa, miten rinnanmuodostuksen ylemmässä osassa on alku päänmuodostukselle? Siellä on kurkunpää, jota naiivin kielenkäytön mukaisesti jopa nimitetään kurkun PÄÄKSI. Ihmisen kurkunpää kaikessaan on surkastunut ihmispää, -pää, joka ei voi tulla kokonaan pääksi ja joka sen tähden toteuttaa päänluontonsa ihmisen puheessa. Ihmisen puhe on siis kurkunpään jatkuvaa ilmassa tapahtuvaa yritystä tulla pääksi.
        Tätä todellisuudessa on ihmisen puhe. Sentähden teidän ei tule ihmetellä, että samalla hetkellä jolloin pää hampaiden vaihtuessa on tavallaan tullut ruumiillisesti valmiiksi, seitsemännen vuoden seutuvilla, tarjoutuu myöskin tilaisuus lujittaa sielullinen, kurkunpään tuottama pää, eräänlaisella luustolla."

        "Samoin kuin ihmisen rintaosalla on ylöspäin pyrkimys tulla pääksi, samoin sillä alaspäin on pyrkimys tulla jäseniksi. Samoin kuin se, mitä kurkunpää tuottaa puheena on hienommin muodostunutta päätä, vielä ilmaksi jäänyttä päätä, samoin on kaikki, mikä mikä ihmisen rintaolemuksesta vaikuttaa alaspäin ja soveltuu jäsenten suuntaan, karkeampaa jäsenten luontoa."

        * * *

        Jotta ei päästäisi ällistelemään, miksi siteeraan ammuvainaan aikuista kirjallisuutta, huomautan, että ko. kirjan 1. suomennettu painos on v:lta 1989. Esipuheen on kirjoittanut Kaisu Virkkunen, joka ei ainakaan mitenkään kirjoituksessaan viittaa siihen, että oppi olisi vanhentunut. Päinvastoin, sillä: "Puhe on luonnollisesti käsittämätöntä nykyajan ihmiselle, jonka käsitteistön konkreettisiin syy- ja seurasusuhteisiin esisyntymällinen ja kuolemanjälkeinen mitenkään eivät voi asettua."

        Lisäksi todetaan, että ymmärryksen vähimmäisvaatimuksena ovat antroposofian perusopinnot (kuten tavallista).

        Vielä mainittakoon, että vasta äskettäin on suomennettu pedagogiseen soveltamiseen tarkoitettu
        herkulliinen kirja fysiologiasta, jota lukiessaan ei oikein tiedä, itkeäkö vai nauraa, miten tämänkaltaisiin hullutuksiin liikenee yhteiskunnallista julkista rahoitusta.

        Sinun pääsi on kai muodostunut kuvatusta poikkeavalla tavalla. Kertoisitko miten? Ja kerro samalla mitä kaikkea on puheesi. Ihan vaan, että saadaan referenssi...


      • äölkjhg
        Moelanen kirjoitti:

        Sinun pääsi on kai muodostunut kuvatusta poikkeavalla tavalla. Kertoisitko miten? Ja kerro samalla mitä kaikkea on puheesi. Ihan vaan, että saadaan referenssi...

        Tuolla toisaalla Steinerinsa sisäistänyt kertoo, että menee hyvin kauan, ennen kuin Steinerin sofiat avautuvat ymmärrettäviksi, eivätkä kaikki ehkä koskaan. Minä olen niin polkuni alussa, että en kerta kaikkiaan ymmäärrä. Mutta kun sinä nähtäväästi olet intuitiivisesti oppinut näkemään Yleisen ihmisopin viisaan symboliikan, niin kerro sinä, miten em. Snellman-korkeakoulun kurssikirja pitää Steinerin mielestä ymmärtää.

        Tulkitse myös tähän seuraavaan Yleisen ihmisopin otteeseen sisältyvä suuri mysteerinen viisaus:

        Ja vielä:

        Yleinen ihmisoppi, 12. esitelmä

        "Mitä pää oikeastaan tekee suorittaessaan työtään rinnan järjestelmän ja jäsenten järjestelmän yhteydessä?

        Pää muovaa, luo alati hahmoja. Meidän elämämme tapahtuu oikeastaan siten, että ensimmäisten seitsemän elinvuoden ajan pää vaikuttaa voimakkaasti muodostumiseen saakka, ja että pää vielä senkin jälkeen auttaa, säilyttää muotoa, läpitunkee muodon sielulla ja hengellä. Pää on yhteydessä ihmishahmon muodostumiseen.

        Antaako pää siis ihmiselle hänen varsinaisen ihmishahmonsa? Nimenomaan ei. Teidän on kylläkin taivuttava ajatukseen, että pää salaa tahtoo jatkuvasti tehdä teistä jotakin muuta kuin te olette.

        On hetkiä, jolloin pää tahtoisi muuttaa teidät suden näköisiksi. Toisina hetkinä pää tahtoisi antaa teille lampaan näön. Sitten taas madon; madoksi se tahtoisi tehdä teidät, lohikäärmeeksi. Kaikki ne muodostukset, joita pää oikeastaan tahtoo teille antaa, te löydätte levittäytyneenä ulos luontoon erilaisina eläinmuotoina. Eläinkuntaa katsoessanne voitte sanoa itsellenne: tuo olen minä itse, rintani ja jäsenteni järjestelmät vain antavat minulle apuaan muuttamalla ihmisenmuotoon sen, mikä lähtee päästä esimerkiksi sudenhahmona."


      • Filosofi
        äölkjhg kirjoitti:

        Tuolla toisaalla Steinerinsa sisäistänyt kertoo, että menee hyvin kauan, ennen kuin Steinerin sofiat avautuvat ymmärrettäviksi, eivätkä kaikki ehkä koskaan. Minä olen niin polkuni alussa, että en kerta kaikkiaan ymmäärrä. Mutta kun sinä nähtäväästi olet intuitiivisesti oppinut näkemään Yleisen ihmisopin viisaan symboliikan, niin kerro sinä, miten em. Snellman-korkeakoulun kurssikirja pitää Steinerin mielestä ymmärtää.

        Tulkitse myös tähän seuraavaan Yleisen ihmisopin otteeseen sisältyvä suuri mysteerinen viisaus:

        Ja vielä:

        Yleinen ihmisoppi, 12. esitelmä

        "Mitä pää oikeastaan tekee suorittaessaan työtään rinnan järjestelmän ja jäsenten järjestelmän yhteydessä?

        Pää muovaa, luo alati hahmoja. Meidän elämämme tapahtuu oikeastaan siten, että ensimmäisten seitsemän elinvuoden ajan pää vaikuttaa voimakkaasti muodostumiseen saakka, ja että pää vielä senkin jälkeen auttaa, säilyttää muotoa, läpitunkee muodon sielulla ja hengellä. Pää on yhteydessä ihmishahmon muodostumiseen.

        Antaako pää siis ihmiselle hänen varsinaisen ihmishahmonsa? Nimenomaan ei. Teidän on kylläkin taivuttava ajatukseen, että pää salaa tahtoo jatkuvasti tehdä teistä jotakin muuta kuin te olette.

        On hetkiä, jolloin pää tahtoisi muuttaa teidät suden näköisiksi. Toisina hetkinä pää tahtoisi antaa teille lampaan näön. Sitten taas madon; madoksi se tahtoisi tehdä teidät, lohikäärmeeksi. Kaikki ne muodostukset, joita pää oikeastaan tahtoo teille antaa, te löydätte levittäytyneenä ulos luontoon erilaisina eläinmuotoina. Eläinkuntaa katsoessanne voitte sanoa itsellenne: tuo olen minä itse, rintani ja jäsenteni järjestelmät vain antavat minulle apuaan muuttamalla ihmisenmuotoon sen, mikä lähtee päästä esimerkiksi sudenhahmona."

        Kerrassaan mielenkiintoista tekstiä. Minulla on puolestani hieman vaikeuksia ymmärtää, että joku haluaa nykypäivänä viedä lapsensa kouluun, jonka kasvatuspedagokiikka perustuu noita tekstejä kirjoitelleen miehen nerokkaisiin oivalluksiin.


      • Moelanen
        Filosofi kirjoitti:

        Kerrassaan mielenkiintoista tekstiä. Minulla on puolestani hieman vaikeuksia ymmärtää, että joku haluaa nykypäivänä viedä lapsensa kouluun, jonka kasvatuspedagokiikka perustuu noita tekstejä kirjoitelleen miehen nerokkaisiin oivalluksiin.

        Kun ei tuo edellinen osannut vastata, miten hänen päänsä on muodostunut ja mitä hänen puheensa on, niin auta sinä lajitoveriasi kertomalla miten on omasi laita.


      • terveiset Snellusta
        äölkjhg kirjoitti:

        Esimerkki hampaidenlähtöiän ja puheen mysteereistä steineropettajan koulutusohjelmassa:


        Rudolf Steiner: Yleinen ihmisoppi (Luentosarja Steinerkoulun tuleville opettajille 21.8 - 5.9. 1919).

        14. esitelmässä Steiner selittää mm. ihmisen anatomiaa ja
        kertoo, mitä puhe on:

        "Päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki mikä liittyy suuhun. Näin voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mikä ihmisessä ruumiillisesti on. Vain pään rintaosa on jo surkastunut."

        "Ylöspäin rinnalla on jatkuva taipumus tulla pääksi ja alaspäin jatkuva taipumus soveltua kohtiojennettujen jäsenten mukaan, jäsentyä ulkomaailmaan, toisin sanoen tulla jäsenten luonnoksi. Rinnanluonnon ylemmällä osalla on jatkuva pyrkimys tulla pääksi, alemmalla osalla on jatkuva pyrkimys tulla jäsenihmiseksi. Ihmisvartalon yläosa siis tahtoo jatkuvasti tulla pääksi, mutta ei voi. Toinen pää estää sen."

        "Eikö ole selvästi havaittavissa, miten rinnanmuodostuksen ylemmässä osassa on alku päänmuodostukselle? Siellä on kurkunpää, jota naiivin kielenkäytön mukaisesti jopa nimitetään kurkun PÄÄKSI. Ihmisen kurkunpää kaikessaan on surkastunut ihmispää, -pää, joka ei voi tulla kokonaan pääksi ja joka sen tähden toteuttaa päänluontonsa ihmisen puheessa. Ihmisen puhe on siis kurkunpään jatkuvaa ilmassa tapahtuvaa yritystä tulla pääksi.
        Tätä todellisuudessa on ihmisen puhe. Sentähden teidän ei tule ihmetellä, että samalla hetkellä jolloin pää hampaiden vaihtuessa on tavallaan tullut ruumiillisesti valmiiksi, seitsemännen vuoden seutuvilla, tarjoutuu myöskin tilaisuus lujittaa sielullinen, kurkunpään tuottama pää, eräänlaisella luustolla."

        "Samoin kuin ihmisen rintaosalla on ylöspäin pyrkimys tulla pääksi, samoin sillä alaspäin on pyrkimys tulla jäseniksi. Samoin kuin se, mitä kurkunpää tuottaa puheena on hienommin muodostunutta päätä, vielä ilmaksi jäänyttä päätä, samoin on kaikki, mikä mikä ihmisen rintaolemuksesta vaikuttaa alaspäin ja soveltuu jäsenten suuntaan, karkeampaa jäsenten luontoa."

        * * *

        Jotta ei päästäisi ällistelemään, miksi siteeraan ammuvainaan aikuista kirjallisuutta, huomautan, että ko. kirjan 1. suomennettu painos on v:lta 1989. Esipuheen on kirjoittanut Kaisu Virkkunen, joka ei ainakaan mitenkään kirjoituksessaan viittaa siihen, että oppi olisi vanhentunut. Päinvastoin, sillä: "Puhe on luonnollisesti käsittämätöntä nykyajan ihmiselle, jonka käsitteistön konkreettisiin syy- ja seurasusuhteisiin esisyntymällinen ja kuolemanjälkeinen mitenkään eivät voi asettua."

        Lisäksi todetaan, että ymmärryksen vähimmäisvaatimuksena ovat antroposofian perusopinnot (kuten tavallista).

        Vielä mainittakoon, että vasta äskettäin on suomennettu pedagogiseen soveltamiseen tarkoitettu
        herkulliinen kirja fysiologiasta, jota lukiessaan ei oikein tiedä, itkeäkö vai nauraa, miten tämänkaltaisiin hullutuksiin liikenee yhteiskunnallista julkista rahoitusta.

        Tarkoitatko tätä mielenkiintoista kirjaa?

        Steiner, Rudolf,
        Syventävä fysiologia : ihmisen fysiologian henkinen perusta

        Suom. Ingervo, Arto
        Julk. Suomen antroposofinen liitto, 2003 (Vantaa : Dark)

        Kahdeksan esitelmän sarja sekä lisäesitelmä, pidetty Prahassa 20-28.3.1911

        ISBN    951-8927-96-0 (nid.) : 24.50 €

        Asiasanat / Aihe: antroposofia, teosofia, ihminen : fysiologia : antroposofia


      • Moelanen
        Filosofi kirjoitti:

        Kerrassaan mielenkiintoista tekstiä. Minulla on puolestani hieman vaikeuksia ymmärtää, että joku haluaa nykypäivänä viedä lapsensa kouluun, jonka kasvatuspedagokiikka perustuu noita tekstejä kirjoitelleen miehen nerokkaisiin oivalluksiin.

        Eipä räyhäkkäästi kantaa ottavilla näyttänyt olevan tietoa asiasta.


      • viuhti
        Moelanen kirjoitti:

        Eipä räyhäkkäästi kantaa ottavilla näyttänyt olevan tietoa asiasta.

        Itse kanssa mietin että menisi steinerkouluun opiskelemaan kuvataideopettajaksi, mutta joutuukohan kuvataideopiskelijatkin opettelemaan steinerin oppeja? :/


      • Äiti Mamma
        viuhti kirjoitti:

        Itse kanssa mietin että menisi steinerkouluun opiskelemaan kuvataideopettajaksi, mutta joutuukohan kuvataideopiskelijatkin opettelemaan steinerin oppeja? :/

        Steinerilaiset kouluttavat salaoppiensa mukaisesti erilaisia terapeutteja, joista kuvataide- ja musiikkiterapeutit ovat ehkä enemmistönä toistaiseksi. Mutta mitä ihmeellisimmät energiaterapiat kuten reiki, ekoterapia jne. Kaikkiaan näitä terapioina kaupattavia ns. vaihtoehtoisia hoitomuotoja voidaan listata lähes sata, enkä tiedä varmuudella steinerilaisten sylkevän niistä minkään päälle.

        Katso esim. "humanistinen kuvataideterapia" Googlella.

        Steinerilaianen taidekäsitys on helposti tunnistettavissa maalauksista. Siihen totutetaan jo steinerkoulussa.


    • minna84

      Kiitos kaikille kommenteista! :)
      Tietääkö kukaan steinerkoulun opejen palkkausta? Olen kuullut, että se on huomattavasti peruskoulun open palkkaa huonompi. Onko näin?

      • Filosofi

        Vuonna 2001 Snellman -korkeakouluun haki 112 henkilöä. Peräti 91 valittiin. Uudempia tilastoja en löytänyt. Mihinkään oikeaan korkeakouluun ei ole näin helppo päästä. Ainoastaan 51 kuitenkin otti opiskelupaikan vastaan, mikä osaltaan kuvaa oppilaitoksen nauttimaa arvostusta. Jos johonkin muualle on päästy, niin Snellman -korkeakoulun opiskelupaikkaa ei ole otettu vastaan. Pääsyvaatimuksena on ylioppilastutkinto tai vastaava muu koulutus esimerkiksi ammatillinen toisen asteen tutkinto.

        Snellman-korkeakoulun ongelmia ovat: Oikeista yliopistoista ei voi ottaa opintoja, mikäli opiskelet Snellman-korkeakoulussa. Snellman-korkeakoulusta valmistunut opettaja voi hakea opettajaksi vain Steinerkouluun. Eli oikeaa opettajan pätevyyttä hengentieteellinen "korkeakoulu" ei anna.

        Snellman-korkeakoulussa resurssit ovat hyvin niukat. Erilaista opetusta pystytään järjestämään kovin huonosti. Jatkokoulutusta ja tutkimusta on kovin niukasti. Snellman-korkeakoulun opettajan palkka on vain 1600€ kuussa, joka on uskomattoman alhainen. Snellman-korkeakoulun opiskelijoilta peritään puolestaan kovat lukukausimaksut.

        Koska kyseessä ei ole oikea korkeakoulu, niin opiskelijat saavat vain opistotasoista opintotukea. Korotettua korkeakouluopiskelijoiden opintotukea ei Snellman-korkeakoululainen voi saada.


      • monnimon
        Filosofi kirjoitti:

        Vuonna 2001 Snellman -korkeakouluun haki 112 henkilöä. Peräti 91 valittiin. Uudempia tilastoja en löytänyt. Mihinkään oikeaan korkeakouluun ei ole näin helppo päästä. Ainoastaan 51 kuitenkin otti opiskelupaikan vastaan, mikä osaltaan kuvaa oppilaitoksen nauttimaa arvostusta. Jos johonkin muualle on päästy, niin Snellman -korkeakoulun opiskelupaikkaa ei ole otettu vastaan. Pääsyvaatimuksena on ylioppilastutkinto tai vastaava muu koulutus esimerkiksi ammatillinen toisen asteen tutkinto.

        Snellman-korkeakoulun ongelmia ovat: Oikeista yliopistoista ei voi ottaa opintoja, mikäli opiskelet Snellman-korkeakoulussa. Snellman-korkeakoulusta valmistunut opettaja voi hakea opettajaksi vain Steinerkouluun. Eli oikeaa opettajan pätevyyttä hengentieteellinen "korkeakoulu" ei anna.

        Snellman-korkeakoulussa resurssit ovat hyvin niukat. Erilaista opetusta pystytään järjestämään kovin huonosti. Jatkokoulutusta ja tutkimusta on kovin niukasti. Snellman-korkeakoulun opettajan palkka on vain 1600€ kuussa, joka on uskomattoman alhainen. Snellman-korkeakoulun opiskelijoilta peritään puolestaan kovat lukukausimaksut.

        Koska kyseessä ei ole oikea korkeakoulu, niin opiskelijat saavat vain opistotasoista opintotukea. Korotettua korkeakouluopiskelijoiden opintotukea ei Snellman-korkeakoululainen voi saada.

        pedagogiopiskelijat saavat korkea-asteen opintotukea,toisin kuin muiden linjojen opiskelijat.kouluun haetaan ensin vuoden pituiselle yleisopintolinjalle,jonka pohjalta opiskelijat voivat hakeutua jatko-opintoihin valitsemalleen linjalle.yleisopintolinja sinansa ei anna patevyytta mihinkaan ja monet tulevatkin snelluun vain vuodeksi esim.virkavapaalla.todelliset opiskelijavalinnat tehdaan tiukemmalla seulalla vuoden perusteella.


      • Sartre

        Riippuu steinerkoulusta. Etelä-Suomen suurten kaupunkien steinerkouluissa on pääsääntöisesti Yleiset TESsin mukaiset palkkataulukot. Kuukausipalkka luokanopettajalla asettuu sinne 1600 ja 2600 euron väliin. Palkkaan vaikuttaa ikälisät, määrävuosikorotukset, mahdolliset ylitunnit, työkokemus, koulu, jossa on töissä ym. seikat.

        Opettajaksi ei kannata palkan takia ruveta.


    • hs87

      Itse olen käynyt steinerkoulua 8v. jonka jälkeen vaihdoin peruskouluun. Lukiota kävin jälleen Helsingin Rudolf Steinerkoulussa. Sanonpa tämän että ainakaan lukiot tavallisen ja steinerin välillä eivät tee suurta eroa keskenään. Samat asiat käydään läpi mutta vaan eri tahdissa. Lukiohan on steinerkoulussa 4-vuotinen. 3- vuosi sisältää lukemisen ohella kaikkea muuta mielenkiintoista kuten esim. näytelmä projektin.
      Ala-asteella ja ns.ylä asteellakin ( steinerkoulussa ei ole eritelty ylä-ja ala-astetta) tulee käytyä samat asiat kuin peruskoulussa. Itse huomasin että peruskoulussa esim.kielten opiskelu oli huomattavasti helpompaa... tai siis koin että peruskoulun oppilaat ja opetus oli huomattavasti jäljessä steinerkoulun tasosta. Steinerkoulusta lähdettyäni ruotin numeroni oli 5 joka nousi jo heti 8:kkoon peruskoulun joulutodistuksessa.Siellä olinkin yhtäkkiä luokan parhaimpia oppilaita :D
      Steiner koulussa oli aivan ihanat kuvaamataidon tunnit joita todellakin jäin kaipaamaan peruskoulun tunneilla piirtäessäni jotain mielestäni järkyttävän turhaa aihetta MUSTALLA TUSSILLA!!!!!Steinerkoulussa teimme töitä eri tekniikoilla ja eri välineillä. Peruskoulussa se kokeilu jäi tämän rinnalla oikeastaan yhteen öljyväri työhön!
      Steinerkoulussa myös tytöillä on veistoa joka oli myös erittäin hauskaa ja haastavaa suunnittelua ja työskentelyä! Valtava plussa on steinerkoulussa siinä että kaikki kuvat esim.historiantunneilla piirretään itse ja myöskin tekstit kirjoitetaan käsin omaan vihkoon. Tämä auttaa muistamaan asioita erittäin erittäin hyvin, ja muistan ettei kokeisiin tästä syystä yleensä edes tarvinnut edes lukea!!! yläluokilla joutui itse koota tektit omien muistiinpanojen perusteellaa melkeen aina ja tämä todella on auttanut monessa asiassa elämää!Huomasin että kaikilla peruskoulun oppilailla ei ollut tätä taitoa samassa mittakaavassa. Minulle aineen tai esseen tekeminen oli lasten leikkiä ja sain kiitosta siitä miten osasin aina poimia tärkeät ja olennaiset asiat esiin ja tiivistää tekstin juuri oikeanlaiseksi.
      suurimpana plussana on mieleeni jäänyt lämpimät ja läheiset suhteet opettajien kanssa, hyvä ja paljon henkilökohtaisempi opetus, erittäin läheiset välit luokkakavereitteni kanssa, monituiset luokkaretket (mm.italiaan- Jonka matkarahat keräsimme itse luokkakassaamme)
      ensiluokkien vahvimpia muistoja olivat hauskat leikit ja pelit, seikkailut ja retket luontoon, oivaltamisen ilo! Mitään negatiivista sanottavaa en keksi.
      Pakko mainita vielä siitä erosta joka on näiden koulujen välillä... siis oppilaitten kuunteleminen ja huomioonottaminen. Steinerkoulussa saimme vapaasti tuoda kantaa asioihin joissa mielestämme oli parannuksen varaa ja asioille todella tewhtiin jotain. muistan peruskoulussa tuoneeni kantojani esiin ja rehtori antoi minulle samantien jälki-istuntoa kapinoinnista. Olin todella järkyttynyt.
      Steinerkoulu ei todellakaan ole mitään hihhulointia jos se on sen kuvan itsestään antanut. Minulle ei ole ainakaan tyrkytetty mitään tiettyä tektiä steinerpedagokiikasta ja maailmankuvasta vaan oen saanut luoda sen itse. Kyllä siellä steinerkoulussakin ihan tavallista uskontoa opetetaan :D
      ps. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan keskiarvo kirjottaneiden peruskoululaisten ja steinerilaisten on paljon korkeammalla steinerilasiten puolella. Korkeampi prosentti steinerkoululaisista oli korkeammalle kouluttautuneempi tai opiskeli yliopistossa kuin peruskoululainen.
      Tässä sitten mietittävää :) iloista kevään odottelua kaikille!

      • on niin

        ala-arvoinen, että en sinuna kehuisi koulua, jota olet käynyt. Ihan ylioppilaaksi asti, vai?


      • hs87
        on niin kirjoitti:

        ala-arvoinen, että en sinuna kehuisi koulua, jota olet käynyt. Ihan ylioppilaaksi asti, vai?

        tarkoitukseni oli vain tuoda omaa näkökulmaani esille opettajan ammatista kiinnostuneelle, ei aiheuttaa riitaa.
        ps.kaksi vuotta lukiossa jonka jälkeen äitiyslomalle :)


      • sssssssss
        hs87 kirjoitti:

        tarkoitukseni oli vain tuoda omaa näkökulmaani esille opettajan ammatista kiinnostuneelle, ei aiheuttaa riitaa.
        ps.kaksi vuotta lukiossa jonka jälkeen äitiyslomalle :)

        Saat anteeksi... Ei ole sinun vikasi, että olet käynyt koulun, jossa ei oppinut kunnolla kirjoittamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe