Pitääkö ilmastointia käyttää talvella ja miten usein? Kyseessä on HB1.6-05 jossa automaatti-ilmastointi.
Missä (ulko)lämpötilassa se käynnistyy?
Pitääkö lämmöt säätää kylmälle että ilmastointi käynnistyy? Mistä sen edes huomaa talvella että ilmastointi toimii?
ilmastointi talvella
15
5290
Vastaukset
- poppajoe
Kannattaa käyttää, jos on mahdollisuus, kerran pari kuukaudessa jotta kompuran tiivisteet pysyvät vetreinä. Yleensä ilmastointi käynnistyy 5C:ssa. Tällaisen lämpötilan saavuttaminen talvipakkasilla vaatii lämpimän tallin tai parkkihallin. Sielläkin auton pitää olla useita tunteja, jotta auton "hyväksymä" lämpötila ylittyy. Yleensä auton ulkolämpötilamittauksessa on jonkunmoinen viive. Lämmöt säädetään automaatti-ilmastoinnissa low:lle eli niin kylmälle kuin mahdollista ja manuaalissa riittää päälle kytkeminen.
- Kuin heinänteko.
Terve!
Pidät vain sen ilmastttoinnin A/C napin päällä, niin kyllä se lähtee liikkeelle kun on sopiva keli. Jos on liian kylmä, niin se ei käynnisty, vaikka onkin kytkettynä. Eli ei sitä voi itse mitenkään rikkoa.
Ilmastoinnin toiminnan huomaa tyhjäkännillä helposti, kun kierrokset nousevat ja laskevat välillä hieman kompuran käydessä ja sammuessa.
Minulla on kompura käynyt vielä nollan pinnassa.
Talvella jokin parkkihalli tai vastaava on hyvä paikka, jos muuten kelit pysyvät liian kylminä viikkotolkulla. Mikä on kyllä nykyään harvinaisen tuntuista ;)
Ainakin omassa autossa lämpömittari toimii kiitettävän nopeasti ja lämpimästä tallista ajaessani kunnon pakkaseen alkaa mittarissa asteet tippua heti ja parin minuutin päästä on jo kohdallaan oikeat lukemat. Että ei sitä autoa tarvitse lämpimässä seisotella sen takia. Ainakaan täällä.
Ja ei sitä lämppäriä tarvitse tiputtaa kylmälle. Ensimmäisen kerran tuollaista näen väitettävän (?!?).
Annat olla vaan sen lämpötilan asetettuna siihen, missä itse viihdyt hyvin. Pidät A/C napin päällä ja tarvittaessa käyt vaikka kerran kuussa auton kanssa jossain lämpimämmässä paikassa hetken aikaa, niin avot! - poppajoe
Kuin heinänteko. kirjoitti:
Terve!
Pidät vain sen ilmastttoinnin A/C napin päällä, niin kyllä se lähtee liikkeelle kun on sopiva keli. Jos on liian kylmä, niin se ei käynnisty, vaikka onkin kytkettynä. Eli ei sitä voi itse mitenkään rikkoa.
Ilmastoinnin toiminnan huomaa tyhjäkännillä helposti, kun kierrokset nousevat ja laskevat välillä hieman kompuran käydessä ja sammuessa.
Minulla on kompura käynyt vielä nollan pinnassa.
Talvella jokin parkkihalli tai vastaava on hyvä paikka, jos muuten kelit pysyvät liian kylminä viikkotolkulla. Mikä on kyllä nykyään harvinaisen tuntuista ;)
Ainakin omassa autossa lämpömittari toimii kiitettävän nopeasti ja lämpimästä tallista ajaessani kunnon pakkaseen alkaa mittarissa asteet tippua heti ja parin minuutin päästä on jo kohdallaan oikeat lukemat. Että ei sitä autoa tarvitse lämpimässä seisotella sen takia. Ainakaan täällä.
Ja ei sitä lämppäriä tarvitse tiputtaa kylmälle. Ensimmäisen kerran tuollaista näen väitettävän (?!?).
Annat olla vaan sen lämpötilan asetettuna siihen, missä itse viihdyt hyvin. Pidät A/C napin päällä ja tarvittaessa käyt vaikka kerran kuussa auton kanssa jossain lämpimämmässä paikassa hetken aikaa, niin avot!A/C nappi eli manuaali-ilmastointi. Kysyjällä on automaattinen eli siinä asteet low:lle niin lähtee varmasti, jos lämpötila on sopiva. Manuaalissa riittää hyvin napi painallus kuten kerrot.
- ...
Kuin heinänteko. kirjoitti:
Terve!
Pidät vain sen ilmastttoinnin A/C napin päällä, niin kyllä se lähtee liikkeelle kun on sopiva keli. Jos on liian kylmä, niin se ei käynnisty, vaikka onkin kytkettynä. Eli ei sitä voi itse mitenkään rikkoa.
Ilmastoinnin toiminnan huomaa tyhjäkännillä helposti, kun kierrokset nousevat ja laskevat välillä hieman kompuran käydessä ja sammuessa.
Minulla on kompura käynyt vielä nollan pinnassa.
Talvella jokin parkkihalli tai vastaava on hyvä paikka, jos muuten kelit pysyvät liian kylminä viikkotolkulla. Mikä on kyllä nykyään harvinaisen tuntuista ;)
Ainakin omassa autossa lämpömittari toimii kiitettävän nopeasti ja lämpimästä tallista ajaessani kunnon pakkaseen alkaa mittarissa asteet tippua heti ja parin minuutin päästä on jo kohdallaan oikeat lukemat. Että ei sitä autoa tarvitse lämpimässä seisotella sen takia. Ainakaan täällä.
Ja ei sitä lämppäriä tarvitse tiputtaa kylmälle. Ensimmäisen kerran tuollaista näen väitettävän (?!?).
Annat olla vaan sen lämpötilan asetettuna siihen, missä itse viihdyt hyvin. Pidät A/C napin päällä ja tarvittaessa käyt vaikka kerran kuussa auton kanssa jossain lämpimämmässä paikassa hetken aikaa, niin avot!By default ei kannata pitää kompuraa päällä (jos siis muuten ei tarvitse ilmastointia) koska se voi aiheuttaa ikävän yllätyksen kytkeytyessään pois päältä jolloin ikkunat vetävät huuruun. Tämä pätee sekä automaatti- että manuaali-ilmastointiin. Jos siis vaikka parkkihallissa kosteutta kertyy kennoon ja sitten ajat kylmään ulkoilmaan niin kompressori ei enää käy ja kenno lämpenee ja se taas tarkoittaa kosteuden siirtymistä lasille.
Kostealla ilmalla esim. ilmastointia ei monesti voi/kannata kytkeä pois toiminnasta koska kenno on kostea ja heti kun jäähdytys lakkaa niin kennossa oleva kosteus höyrystyy lasille.
Eli mieluummin kannattaa tehdä kompressorin kytkeminen hallitusti kun haluaa. Mutta muuten pitää paikkansa mitä kerroit.
Yleensäkin kennon kuivatus ennen parkkeerausta olisi järkevää jottei kenno ala haista ja homehtua. Ja huurtuminen vähenee lähdettäessä uudelleen liikkeelle. Helppoa manuaali-ilmastoinnilla ainakin kun kytkee hetkisen ennen auton sammuttamista pois päältä kompuran.
- Kuin heinänteko...
Minulla on Corollassa (2004) automaatti-ilmastointi ja siitä löytyy myös se A/C -nappi. Etkö ole omastasi löytänyt? Ainakin käsitin, että sinullakin on Corolla tällä automatiikalla?
Tämä A/C -namiska löytyy muistakin automaatti-ilmastoinnin omaavista autoista, koska sitä voi myös halutessaan käyttää manuaalisesti siltä osin kuin haluaa. Esimerkiksi itse en pidä kuivilla ja viileillä keleillä turhaan kompuraa päällä kun lämpötila pysyy automatiikan avulla muutenkin kohdallaan ja ikkunat avoimina. Tykkään myös itse säätää puhalluksen suuntausta välillä. Lämpötilan annan aina automatiikan hoitaa.
Ja polttoainettakin säästyy siinä sivussa pikkaisen.
En siltikään ymmärrä tuota ilmastoinnin kylmällä käyttämistä. Kuka on näin neuvonut sinulle? Ja mikä pitäisi olla se hyöty tai logiikka tässä menettelyssä?- Toyo-man
Automaatti-ilmastointi toimii yleensä sillä periaatteella että ac-nappi vain mahdollistaa ilmastoinnin (=jäähdytys) päälle menon silloin kun se on tarpeellista. Siis silloin kun on jäähdytystarvetta eli kun valittua sisälämpötilaa ei muuten saada aikaan. Se ei siis automaattisesti ole aina päällä jos ulkoilmaa ei tarvitse jäähdyttää. Tämän vaihtoehtona on yleensä ns. Econ-asento, jolloin jäähdytyksen päällemeno on estetty. Jos siis haluaa varmistaa että "kompura" menee varmasti päälle, on valittava alin mahdollinen haluttu sisälämpötila, jolloin jäähdytys menee varmasti päälle.
- HRA-47
Toyo-man kirjoitti:
Automaatti-ilmastointi toimii yleensä sillä periaatteella että ac-nappi vain mahdollistaa ilmastoinnin (=jäähdytys) päälle menon silloin kun se on tarpeellista. Siis silloin kun on jäähdytystarvetta eli kun valittua sisälämpötilaa ei muuten saada aikaan. Se ei siis automaattisesti ole aina päällä jos ulkoilmaa ei tarvitse jäähdyttää. Tämän vaihtoehtona on yleensä ns. Econ-asento, jolloin jäähdytyksen päällemeno on estetty. Jos siis haluaa varmistaa että "kompura" menee varmasti päälle, on valittava alin mahdollinen haluttu sisälämpötila, jolloin jäähdytys menee varmasti päälle.
Esimerkiksi syksyllä poistetaan kosteutta sateisella kelillä auton sisältä jos kompura ei ole päällä,jos ulkolämpötila on esim.15 astetta ja sisätila on säädetty 25asteeseen.Automaatti-ilmastoinnilla.
- pointti?
HRA-47 kirjoitti:
Esimerkiksi syksyllä poistetaan kosteutta sateisella kelillä auton sisältä jos kompura ei ole päällä,jos ulkolämpötila on esim.15 astetta ja sisätila on säädetty 25asteeseen.Automaatti-ilmastoinnilla.
Ja Onnistuuhan se kosteuden poisto manuaalillakin. Tosin lämpötilan ylläpito taasen vaatii manuaalissa aktiivisuutta käyttäjältään.
Automaatissa on se hyvä, että kompuraa ei tarvitse pitää päällä, jos lämpötila pysyy halutuissa puitteissa ilman sitäkin. - Toyo-Man
HRA-47 kirjoitti:
Esimerkiksi syksyllä poistetaan kosteutta sateisella kelillä auton sisältä jos kompura ei ole päällä,jos ulkolämpötila on esim.15 astetta ja sisätila on säädetty 25asteeseen.Automaatti-ilmastoinnilla.
Huurteet poistetaan automaatti-ilmastoinnilla tarvittaessa huurteenpoisto-asennolla. Siis painetaan yhtä nappia ja silloin puhallinnopeus nousee ja suuntaus muuttuu tuulilasille ja todennäköisesti ilmastointi menee päälle jos lämpötila sen sallii. Helppoa...
- Pena2
Kompura ei lähde päälle jos ilma on kylmempi kuin 5c, oli nappulat sitten missä asennossa hyvänsä.
- HRA-47
Pena2 kirjoitti:
Kompura ei lähde päälle jos ilma on kylmempi kuin 5c, oli nappulat sitten missä asennossa hyvänsä.
sisä-ilmankierto päällä,
eli tilanne:Auton sisälämpötila on 20 astetta,
eli tulo-ilma on lämmintä,kytkeytyykö kompura alle 5c. - Pena2
HRA-47 kirjoitti:
sisä-ilmankierto päällä,
eli tilanne:Auton sisälämpötila on 20 astetta,
eli tulo-ilma on lämmintä,kytkeytyykö kompura alle 5c.Se riippuu missä tuo lämpöanturi on, mutta epäilen että tuo sisäilmankierto ei auta, sillä moinen ei tuntuisi kovin loogiselta.
- ilmastointi
sinänsä huono sana,kaikkihan autot on ilmastoitu
oli sitten jäähdytyskompressori tai ei,
paremminkin kävisi muu sana tai kirjainyhdistelmä
vaikka Ai AC(automaatti-ilmastointi jäähdytys) tai M AC(manuaali-ilmastointi jäähdytys),
ymmärrettäisiin paremmin ilmastoinnin ja jäähdytyksen ero vaikka
ne kuuluukin samaan järjestelmään.
Jotenkin tuntuu hassulta kun automyyntiilmoituksissa on usein sana ILMASTOITU.- -06
Kaikki kyllä tietää mitä silloin tarkoitetaan kun puhutaan ilmastoinnista
- näkee
pyöriikö kompura,kompressorin päässä on siivapyörän päässä mutikka(lieriö),
jos tämä mutikka pyörii niin kompressori on päällä,muutoin pelkkä siivapyörä pyörii.
Konepelti auki ja namikat eri asentoihin
ja eikun tutkailemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509