Sellaista utelisin hiihtämisestä, että: Olen koko ikäni hiihtänyt perinteistä ja mielestäni jopa hyvin ja vauhdikkaasti, sitten joku minua isompi ja ei niin urheilijan näköinen pyyhkii ohitseni luistellen. Itse en ole luistelua kokeillut, mutta olen alkanut miettimään kuinka paljon pidemmän lenkin saa luistellen tehdä, että se korvaa perinteisen vastaavan? Miten näitä voisi verrata. Kertokaa sellaiset joilla on molempi hiihtotyyli hallussa ja käytössä!
Pertsa vs. Luistelu
21
8292
Vastaukset
- Heikki
Mielestäni ne on aika saman veikkasia,huono verrata toisiinsa luistelussa on niin eri lihakset käytössä kuin perinteisessä.Onhan toki luistelu nopeampi,että samassa ajassa kyllä tekkee pitemmän lenkin.Hyvähän se on käyttää molempia tyylejä sillä luistelu lihasten käyttö auttaa tukemaan myös pertsan lihaksia ja päin vastoin.
- luistelu
Joudun hiihtämään luistelusuksilla ja -monoilla pertsaa ladun huonon kunnon takia, ja tämä tuntuu paljon raskaammalta esim. ylämäissä kun pito puuttuu.
- Heikki
Silloin hiihtää teknisesti erittäin huonosti ja siitä voi jääjä tapa,en suosittelis.
- oli se sana
Heikki kirjoitti:
Silloin hiihtää teknisesti erittäin huonosti ja siitä voi jääjä tapa,en suosittelis.
Vaihtoehtona olisi sitten kävely ladulla ja
sukset olalla.
- Luistelija.
..on parempi tyyli pertsa ja parempikuntosille luistelu sopii myös itse en ole pertsaa hiihtänyt moneen vuoteen kun voitelu on paljon helpompaa ja onnistuu melkein aina kelillä kuin kelillä.
Mutta nyt kun olen täällä Vuokatissa ja on todellinen vitikeli(ongelmakeli luistellen) niin ladulla luistaa suksi paremmin kuin ladun vieressä vitilumen takia ja olen jopa harkinnut pertsan hiihtoa mutta en ole vielä kuitenkaan kokeillut vaan taistellen luistellut.
Paljon enemmän on pertsan hiihtelijöitä vain muutama luistelija on näkynyt olevan.
Onneksi on kova pohja jolloin luistelukin onnistuu.
Mitä tulee tyylien tehoeroihin niin se on kyllä vaikea sanoa mutta sen verran kuitenkin,että pertsalla pystyy hiihtämään pienemmällä sykkeellä kun siinä pystyy jopa kävelemään sukset jalassa mutta luistellen ei oikein pysty.
Mutta molempi tyyli on aina parempi kuin vain toinen. - Jussi65
Maltillinen lenkki luistellen voi allekirjoittaneella olla huomattavasti pitempi kuin perinteisellä tehty. En ole vuosiin hiihtänyt perinteisellä yli 20km lenkkiä. Luistellen 40km ei ole harvinainen. Siksi hiihdänkin nyttemmin perinteisellä koska ilmeisesti sen avulla pääsee nopeammin kuntoon. Tarve on ilmeinen:-(
En allekirjoita luistelusuksen voitelun helppoutta. Minusta perinteisen suksi on huonokuntoisen helpompi saada hiihdettäväksi. Tekniikka ei ole luiston suhteen niin kriittinen.- jts
"luistelusuksen voitelun jne"..tuli vaan mieleen miten paljon aktiivikuntoilijat käyttää erilaisia voiteita..TURHAAN!ite oon tehny kymmeniä testejä eri voiteilla ja NIMENOMAAN SUKSEN OIKEA PROFIILIN VAIKUTUS LUISTOON!
jos on just passeli suksi käyttäjälleen..se ei tarvii mitään ihmekonsteja normaalilla kelillä!
suksen luistoon vaikuttaa mun mielestä profiili jopa 90%..ja loput on "vaan" voitelun tulosta!
näin minä olen ton vuosien mittaan kokenut..saa olla eri mieltä! luistelusuksen voitelu on helppoa..kun ei lähde "säveltämään" sitä turhan monimutkaseks!
joskus kun kattoo kavereita jotka laittaa aivan tolkuttomasti euroja erilaisiin luistoihi..ja silti jäävät luistossa monen monet kerrat!
aktiivikuntoilija selvii aivan perussetillä..ja voidetehtaan patruunoita kiukuttaa kun tämmösiä kirjotan!
bisnes on bisnestä voitelussakin!
huippukilpahiihto on asia erikseen..siellä on semmosia konsteja mistä meillä ei ole mitään tietoo..tavallinen pulliainen ei saa koskaan semmosia luisto-ominaisuuksia vehkeisiinsä mitä huipulla on!
keskimäärin n.100 euroo menee mulla voiteisiin..ja uskallan väittää ett luisto on hyvä..mutta yksi josta en tingi tippaakaan on oikea profiili..se takaa parhaan tuloksen! - suksittelija
jts kirjoitti:
"luistelusuksen voitelun jne"..tuli vaan mieleen miten paljon aktiivikuntoilijat käyttää erilaisia voiteita..TURHAAN!ite oon tehny kymmeniä testejä eri voiteilla ja NIMENOMAAN SUKSEN OIKEA PROFIILIN VAIKUTUS LUISTOON!
jos on just passeli suksi käyttäjälleen..se ei tarvii mitään ihmekonsteja normaalilla kelillä!
suksen luistoon vaikuttaa mun mielestä profiili jopa 90%..ja loput on "vaan" voitelun tulosta!
näin minä olen ton vuosien mittaan kokenut..saa olla eri mieltä! luistelusuksen voitelu on helppoa..kun ei lähde "säveltämään" sitä turhan monimutkaseks!
joskus kun kattoo kavereita jotka laittaa aivan tolkuttomasti euroja erilaisiin luistoihi..ja silti jäävät luistossa monen monet kerrat!
aktiivikuntoilija selvii aivan perussetillä..ja voidetehtaan patruunoita kiukuttaa kun tämmösiä kirjotan!
huippukilpahiihto on asia erikseen..siellä on semmosia konsteja mistä meillä ei ole mitään tietoo..tavallinen pulliainen ei saa koskaan semmosia luisto-ominaisuuksia vehkeisiinsä mitä huipulla on!
keskimäärin n.100 euroo menee mulla voiteisiin..ja uskallan väittää ett luisto on hyvä..mutta yksi josta en tingi tippaakaan on oikea profiili..se takaa parhaan tuloksen!Mutta mistä sen oikean suksen ja profiilin tuntee? Sulla se on varmasti jo kokemuksen perusteella mutta itse en väitä löytäväni VARMASTI hyvää paria. Sen verran kyllä itseki tiedän puristelemalla ja tiirailemalla ettei mulle ihan mitä sattuu saa myytyä, mutta kuinka sen hyvän löytää? Vai onko se vain vuosien jälkeen ja kantapään kautta.
- Hiihtäjä
suksittelija kirjoitti:
Mutta mistä sen oikean suksen ja profiilin tuntee? Sulla se on varmasti jo kokemuksen perusteella mutta itse en väitä löytäväni VARMASTI hyvää paria. Sen verran kyllä itseki tiedän puristelemalla ja tiirailemalla ettei mulle ihan mitä sattuu saa myytyä, mutta kuinka sen hyvän löytää? Vai onko se vain vuosien jälkeen ja kantapään kautta.
Hyvät parithan löytää vain kokeilemalla useita suksia,osttaa parit kolmet sukset talavveen niin kyllä löyttyy hyvätki.Ite oon hiihtäny pitkiä vajaan sajan kilsan lenkkejä molemmin tyylin eikä niissä eroja oo.Hyvä on harrasttaa molempia tyylejä!
- jts
suksittelija kirjoitti:
Mutta mistä sen oikean suksen ja profiilin tuntee? Sulla se on varmasti jo kokemuksen perusteella mutta itse en väitä löytäväni VARMASTI hyvää paria. Sen verran kyllä itseki tiedän puristelemalla ja tiirailemalla ettei mulle ihan mitä sattuu saa myytyä, mutta kuinka sen hyvän löytää? Vai onko se vain vuosien jälkeen ja kantapään kautta.
onhan se tietysti kokemuksenkin kautta opittua..mutta suksen hommaaminen on taidetta..sanan varsinaisessa merkityksessä!
siinä ei saa olla kiire..on kierrettävä ja tehtävä vertailuja..ja oon aina sanonu jos ei ite osaa..kannattaa pyytää apua ja ottaa joku tuttu tietävä mukaan..tai vaikka tuntematonkin joka tietää!
ja yleensä apu tulee..melkein aina!
ite oon lähteny aina jos joku on pyytäny..en oo koskaan kieltäytyny..se on suorastaan velvollisuus ettei mee toisen rahat kankkulan kaivoon!
täytyy sanoa ett kaupan myyjillä on asiantuntemus menny valitettavasti alaspäin nykyaikana..syykin on selvä..ei ite harrasteta hiihtoo!
tää ei oo sitte mikään yleistys urheiluliikkeisiin!enne oli sillee asiat paremmi kun oli myyjänä monessakin paikassa kilpahiihtäjä..esim.tintti-sportti missä ite mestari kauppas vehkeitä!
on tullu niin paljo eri lajeja ett asiantuntemus on kovilla kaupanpuolella!
suksia ei pitäs KOSKAAN ostaa sillee ett ei ole vertailumahollisuutta eri paikoisssa parien kesken..olkoon merkki mikä tahansa!
ja toinen juttu on ett "hyllytavaran määrätynlainen sopivuus ja laatu on huonontunu..tehdään isoja sarjoja jossain moskovan ja vladivostokin välissä olevassa tehtaassa!
no tää oli nyt vaan esimerkki..onhan niitä lännessäkin kunnon valmistajia!kyllä itekkii oon tehny virheitä..mutta niistä on oppinu aika lailla..ja vielä valinnassa ei saa olla minkäänlaista kiirettä niinkuin tossa edellä mainitsin..se ei vaan silloin aina onnistu jos varsinkaan ei ole kokemusta! - suksittelija
jts kirjoitti:
onhan se tietysti kokemuksenkin kautta opittua..mutta suksen hommaaminen on taidetta..sanan varsinaisessa merkityksessä!
siinä ei saa olla kiire..on kierrettävä ja tehtävä vertailuja..ja oon aina sanonu jos ei ite osaa..kannattaa pyytää apua ja ottaa joku tuttu tietävä mukaan..tai vaikka tuntematonkin joka tietää!
ja yleensä apu tulee..melkein aina!
ite oon lähteny aina jos joku on pyytäny..en oo koskaan kieltäytyny..se on suorastaan velvollisuus ettei mee toisen rahat kankkulan kaivoon!
täytyy sanoa ett kaupan myyjillä on asiantuntemus menny valitettavasti alaspäin nykyaikana..syykin on selvä..ei ite harrasteta hiihtoo!
tää ei oo sitte mikään yleistys urheiluliikkeisiin!enne oli sillee asiat paremmi kun oli myyjänä monessakin paikassa kilpahiihtäjä..esim.tintti-sportti missä ite mestari kauppas vehkeitä!
on tullu niin paljo eri lajeja ett asiantuntemus on kovilla kaupanpuolella!
suksia ei pitäs KOSKAAN ostaa sillee ett ei ole vertailumahollisuutta eri paikoisssa parien kesken..olkoon merkki mikä tahansa!
ja toinen juttu on ett "hyllytavaran määrätynlainen sopivuus ja laatu on huonontunu..tehdään isoja sarjoja jossain moskovan ja vladivostokin välissä olevassa tehtaassa!
no tää oli nyt vaan esimerkki..onhan niitä lännessäkin kunnon valmistajia!kyllä itekkii oon tehny virheitä..mutta niistä on oppinu aika lailla..ja vielä valinnassa ei saa olla minkäänlaista kiirettä niinkuin tossa edellä mainitsin..se ei vaan silloin aina onnistu jos varsinkaan ei ole kokemusta!Joo , sen minäki kyllä tiedän että jos vain monta paria hankkii niin kyllä niistä joku on varmaan aika sopiva. Mutta kun ei lompsa kestä monia HYVIÄ suksia. Yks tuttu oli hankkinu lähipaikan urheiluliikkeen kautta siten että kun syksyllä oli ennakkovaraus mahdollisuus niin sitte eräs maajoukkuetehtävissä toimiva henkilö valikoi sopivan parin fisserin tehtaalta. Tämä mies sanoi että vaikka hyviä suksia on ollu ennenki niin nämä valikoidut kuulemma oikeen latu imaisee luistoon... en tiä... paino ei varmasti paljoo heitä....uskaltaisko niitä kokeilla? Sitte ehkä tarttis taas lähtee suksikaupoille. Katsotaan...
Kiitos tiedoista. Tuosta voin päätellä että en asiasta ihan pihalla oo ja joku kokenu kaveri mukaan. Ehkäpä vaivaan jts:ää jos en tästä läheltä löydä ketään. - jts
suksittelija kirjoitti:
Joo , sen minäki kyllä tiedän että jos vain monta paria hankkii niin kyllä niistä joku on varmaan aika sopiva. Mutta kun ei lompsa kestä monia HYVIÄ suksia. Yks tuttu oli hankkinu lähipaikan urheiluliikkeen kautta siten että kun syksyllä oli ennakkovaraus mahdollisuus niin sitte eräs maajoukkuetehtävissä toimiva henkilö valikoi sopivan parin fisserin tehtaalta. Tämä mies sanoi että vaikka hyviä suksia on ollu ennenki niin nämä valikoidut kuulemma oikeen latu imaisee luistoon... en tiä... paino ei varmasti paljoo heitä....uskaltaisko niitä kokeilla? Sitte ehkä tarttis taas lähtee suksikaupoille. Katsotaan...
Kiitos tiedoista. Tuosta voin päätellä että en asiasta ihan pihalla oo ja joku kokenu kaveri mukaan. Ehkäpä vaivaan jts:ää jos en tästä läheltä löydä ketään.tossa lähinnä tarkotin vertailua eri paikoissa mistä mista sitte armottoman tarkastelun jälkeen löytys sopiva pari!
eihän niitä tarvii ostaa monia vehkeitä..sekin on tavalliselle kuntoilijalle aivan turhaa!
aikoinaan haettiin tehtalta tai maahantuojalta ite..siinä menikin koko päivä valkatessa!kaikkia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla mihi on vaa mahollisuus!
syksylla ennakot kannattaa käyttää..saa ainakin kohtuullisen vempeleen.
kysele vaan lähi hiihtoseurasta..varmasti löytyy apu uskosin näin!
taas pakkanen paukkuu..-21..ja maisema on kuin valokuva..iltapäivällä iha hiihtomajalatua rauhallisesti nauttien..pääsee taas uusiin ulottuvuuksiin suomen kauniista talvimaisemasta! - suksittelija
jts kirjoitti:
tossa lähinnä tarkotin vertailua eri paikoissa mistä mista sitte armottoman tarkastelun jälkeen löytys sopiva pari!
eihän niitä tarvii ostaa monia vehkeitä..sekin on tavalliselle kuntoilijalle aivan turhaa!
aikoinaan haettiin tehtalta tai maahantuojalta ite..siinä menikin koko päivä valkatessa!kaikkia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla mihi on vaa mahollisuus!
syksylla ennakot kannattaa käyttää..saa ainakin kohtuullisen vempeleen.
kysele vaan lähi hiihtoseurasta..varmasti löytyy apu uskosin näin!
taas pakkanen paukkuu..-21..ja maisema on kuin valokuva..iltapäivällä iha hiihtomajalatua rauhallisesti nauttien..pääsee taas uusiin ulottuvuuksiin suomen kauniista talvimaisemasta!Joo se oli joku nimimerkki ennemmin joka siinä laitto että muutamat sukset talveen niin löytyy sopivat. Nyt kun kirjotit niin tuli kans mieleen että oon mielestäni kuullu että niitä suksia on käyty valikoimas suoraan tehtaaltaki joskus. En tiä. Vaikeeta se on. Kun olis aikaa niin olis mielenkiintosta lähtee valikoimaan ja tiirailemaan suksia liikkeisiin jonku kans joka sen homman hallittee. Vois oppia itteki jotain.
Nyt täytyy mennä nukkumaan. Pikkuväki lähti kouluun ja itellä on yövuoro takana. - T.Tasatyöntö
suksittelija kirjoitti:
Joo se oli joku nimimerkki ennemmin joka siinä laitto että muutamat sukset talveen niin löytyy sopivat. Nyt kun kirjotit niin tuli kans mieleen että oon mielestäni kuullu että niitä suksia on käyty valikoimas suoraan tehtaaltaki joskus. En tiä. Vaikeeta se on. Kun olis aikaa niin olis mielenkiintosta lähtee valikoimaan ja tiirailemaan suksia liikkeisiin jonku kans joka sen homman hallittee. Vois oppia itteki jotain.
Nyt täytyy mennä nukkumaan. Pikkuväki lähti kouluun ja itellä on yövuoro takana.Itse ostin kolme vuotta sitten Jämin putken urheiluliikkeestä Fisherin vähän käytetyt perinteisen kilpasukset. Ne ovat olleet aivan mahtavat luistoltaan periaatteessa kelillä kuin kelillä, vaikka pakkaskelin sukset ovatkin. 7 kuvion hionta kerran talvessa ja homma toimii.
Nyt kävin taas pari viikkoa sitten ostamassa uudet pakasta vedetyt Fisukat(kilpatallin sukset) samasta paikasta. Ammattitaitoinen myyjä ja testimahdollisuus putkessa auttoivat löytämään taas huippusukset...juuri minulle sopivat!!!!!!
En ikinä maksaisi sellaista rahamäärää periaatteessa umpimähkään valituista suksista jostain urheiluliikkeestä ilman testimahdollisuutta!!! Nytkin vasta kolmannet testaamani sukset olivat juuri sellaiset, jotka todella TOIMIVAT niin luistoltaan kuin pidoltaan!!!
Putken olosuhteet ovat mitä ovat ja se pitää ottaa huomioon, millä kelialueella sukset todella parhaiten toimii ja millä kelialueella asiakas niiden todella haluavat parhaiten toimivan. Tässä ammattitaitoinen myyjä ja on paras apu.
Nyt uusilla suksillani muutaman kerran hiihdettyäni voin vain todeta, että hyvästä kannattaa maksaa!!!! Siitä saa kummia säväreitä kun alamäissä laskee vauhdilla ohi vapaan tyylin hiihtäjistä!!!! Ja seinäpidolla seuraavaan mäkeen!!!
Tämä on siis vain minun tapani toimia, mutta jos kilometrejä kertyy paljon ja haluaa panostaa välineisiin, suosittelen Kesport Jämiä jos haluat hyvää palvelua ja sellaiset sukset jotka varmasti ovat sinulle ne oikeat!!!
Kaupanpäällisiksi sain vielä suksiini uunivoitelun!!! - jts
T.Tasatyöntö kirjoitti:
Itse ostin kolme vuotta sitten Jämin putken urheiluliikkeestä Fisherin vähän käytetyt perinteisen kilpasukset. Ne ovat olleet aivan mahtavat luistoltaan periaatteessa kelillä kuin kelillä, vaikka pakkaskelin sukset ovatkin. 7 kuvion hionta kerran talvessa ja homma toimii.
Nyt kävin taas pari viikkoa sitten ostamassa uudet pakasta vedetyt Fisukat(kilpatallin sukset) samasta paikasta. Ammattitaitoinen myyjä ja testimahdollisuus putkessa auttoivat löytämään taas huippusukset...juuri minulle sopivat!!!!!!
En ikinä maksaisi sellaista rahamäärää periaatteessa umpimähkään valituista suksista jostain urheiluliikkeestä ilman testimahdollisuutta!!! Nytkin vasta kolmannet testaamani sukset olivat juuri sellaiset, jotka todella TOIMIVAT niin luistoltaan kuin pidoltaan!!!
Putken olosuhteet ovat mitä ovat ja se pitää ottaa huomioon, millä kelialueella sukset todella parhaiten toimii ja millä kelialueella asiakas niiden todella haluavat parhaiten toimivan. Tässä ammattitaitoinen myyjä ja on paras apu.
Nyt uusilla suksillani muutaman kerran hiihdettyäni voin vain todeta, että hyvästä kannattaa maksaa!!!! Siitä saa kummia säväreitä kun alamäissä laskee vauhdilla ohi vapaan tyylin hiihtäjistä!!!! Ja seinäpidolla seuraavaan mäkeen!!!
Tämä on siis vain minun tapani toimia, mutta jos kilometrejä kertyy paljon ja haluaa panostaa välineisiin, suosittelen Kesport Jämiä jos haluat hyvää palvelua ja sellaiset sukset jotka varmasti ovat sinulle ne oikeat!!!
Kaupanpäällisiksi sain vielä suksiini uunivoitelun!!!se toimii..on mukavaa ett oot onnistunu..se on kyllä totta ilman mitään kehumista itellä on samat fiilikset ton luiston suhteen..jos oon hävinny jollekin se ei ole ollu koskaan suksista kiinni..vaan syy on löytyny suksien päältä!
jos on käyttäjälleen JUST SOPIVAT sukset..sillo saa hiihosta kaiken irti..sanoisin ett on helppo lykätä..aina toimii!jos on suhteita tonne "ylempään" hiihtoportaaseen niitä kannatta käyttää hyväkseen!
mulla on myös yhet fisukat jotka toimii joka kelillä vaikka onkin pakkaskelin sukset,,ja juuri sataneella pöpperölumella menee vallan vietävästi.. - Jussi65
jts kirjoitti:
keskimäärin n.100 euroo menee mulla voiteisiin..ja uskallan väittää ett luisto on hyvä..mutta yksi josta en tingi tippaakaan on oikea profiili..se takaa parhaan tuloksen!Luistelusuksi on siis luistava, jos sopiva pari löytyy. Se on vaikeaa löytää.
I rest my case!
Nooo... tarkoitinhan vain että pertsasuksella voi hiihtää vaikkei olisikaan maailmancuppivoitelu pohjassa. Perinteisen tekniikka ei välttämättä murene optimaalisen luiston puutteeseen.
Perinteisen etuna on näetsen se, että perinteisen urassa hiihtäjät menevät aina samasta kohta lumen yli. Lumi ikäänkuin "vanhenee" nopeammin kuin luistelu-urassa, jossa sitä alituiseti hämmennetään. Vanha lumi luistaa aina uutta paremmin, vaikkei voitelu olisikaan täydellinen. Siitä piste perinteiselle.
Sitten piste jts:lle. Luistelusuksen profiili minunkin mielestäni ratkaisee, miten suksi toimii. Huonoa kapulaa ei voiteilla paranneta. Tervemenoa nollakelille ja järki pois...
Ja piste pois minulta:
Jotakin se voitelukin vaikuttaa.
Olen huonolla käsittelylä pilannut useita n.s. tykkipareja. Raudalla yleensä vaan polttamalla, väärin siklaamalla, raudoittamalla pakasessa vihreällä LF Vauhdilla. Pääsäntöisesti kaikki luistelusukseni ovat menneet jollakin tavalla rapakuntoon voitelemiseni takia. Siis voitelu pilasi sukset. Tämä tukee jts:n asennetta että parempi vaan hiihtää ja voidella vähemmän.
Niin (joskus voitelu onnistuu), on siis vähintään yhtä tärkeää voidella oikein kuin voidella oikealla voiteella. Sopiva määrä voidetta P-texin pinnassa taitaa olla mielummin ei yhtään. Tympii rapsuttaa margariinia suksen pohjasta lenkin jälkeen kostealla kelillä. Joillakin voidemerkeillä hyvä tulos lienee helpompi saavuttaa. Kaltaiseni pöljä ei näytä onnistuvan Vauhdin voiteilla. Saan järkiään violetilla fluorittomalla luistavimman suksen. Sinisen kanssa tuhertaminen vie minulta järjen.
Siitä se sitten lähti, hotbox on tekeillä pakkaskelin voitelua varten.
Liirum laarum ja asiasta pois.
Ystävällisesti
Jussi - suksittelija
T.Tasatyöntö kirjoitti:
Itse ostin kolme vuotta sitten Jämin putken urheiluliikkeestä Fisherin vähän käytetyt perinteisen kilpasukset. Ne ovat olleet aivan mahtavat luistoltaan periaatteessa kelillä kuin kelillä, vaikka pakkaskelin sukset ovatkin. 7 kuvion hionta kerran talvessa ja homma toimii.
Kaupanpäällisiksi sain vielä suksiini uunivoitelun!!!Jämin putki ja Kesport ovat kyllä tuttuja ja tämän ammattitaitoisen myyjänki kanssa on keskusteltu... silloin ei tehty suksikauppaa mutta ammattitaito on kyllä tiedossa. Kieltämättä tuo vaihtoehto on ollu mieles. Ja se että pääsee testaamaan niin kauan että löytyy se omastaki mielestä sopiva pari on kyllä suuri plussa Jämille. Katsotaan....
- jts
Jussi65 kirjoitti:
Luistelusuksi on siis luistava, jos sopiva pari löytyy. Se on vaikeaa löytää.
I rest my case!
Nooo... tarkoitinhan vain että pertsasuksella voi hiihtää vaikkei olisikaan maailmancuppivoitelu pohjassa. Perinteisen tekniikka ei välttämättä murene optimaalisen luiston puutteeseen.
Perinteisen etuna on näetsen se, että perinteisen urassa hiihtäjät menevät aina samasta kohta lumen yli. Lumi ikäänkuin "vanhenee" nopeammin kuin luistelu-urassa, jossa sitä alituiseti hämmennetään. Vanha lumi luistaa aina uutta paremmin, vaikkei voitelu olisikaan täydellinen. Siitä piste perinteiselle.
Sitten piste jts:lle. Luistelusuksen profiili minunkin mielestäni ratkaisee, miten suksi toimii. Huonoa kapulaa ei voiteilla paranneta. Tervemenoa nollakelille ja järki pois...
Ja piste pois minulta:
Jotakin se voitelukin vaikuttaa.
Olen huonolla käsittelylä pilannut useita n.s. tykkipareja. Raudalla yleensä vaan polttamalla, väärin siklaamalla, raudoittamalla pakasessa vihreällä LF Vauhdilla. Pääsäntöisesti kaikki luistelusukseni ovat menneet jollakin tavalla rapakuntoon voitelemiseni takia. Siis voitelu pilasi sukset. Tämä tukee jts:n asennetta että parempi vaan hiihtää ja voidella vähemmän.
Niin (joskus voitelu onnistuu), on siis vähintään yhtä tärkeää voidella oikein kuin voidella oikealla voiteella. Sopiva määrä voidetta P-texin pinnassa taitaa olla mielummin ei yhtään. Tympii rapsuttaa margariinia suksen pohjasta lenkin jälkeen kostealla kelillä. Joillakin voidemerkeillä hyvä tulos lienee helpompi saavuttaa. Kaltaiseni pöljä ei näytä onnistuvan Vauhdin voiteilla. Saan järkiään violetilla fluorittomalla luistavimman suksen. Sinisen kanssa tuhertaminen vie minulta järjen.
Siitä se sitten lähti, hotbox on tekeillä pakkaskelin voitelua varten.
Liirum laarum ja asiasta pois.
Ystävällisesti
Jussioikea on oivallus..tossa sattu silmmään lause..raudalla yleensä vaan polttamalla jne..tuo lause kätkee paljon asiaa..siis negatiivistä!tän päivän voiteet ja varsinkin fluorisellaset on tarkkoja länpötilasta..vanhat itäsaksalaiset kolvit joutaa kaikki roskikseen..niillä ei saa oikeeta lämpötilaa!
kerran menin yhen kaverin luo iha muuten vaan autotalli taitaa olla tulessa aattelin..mutta siellä vejettiin fluoria pohjaan hirveessä savussa..ja kaikki voiteen tärkeät aineet haihtu savuna ilmaan..ei ole mikään ihme jos ei suksi pelaa ja on vielä pohjakin tavallaan palanut tukkoon!
kunnon rauta missä paljon massaa ja sillä saadaan optimaalinen lämpötila!
mulla on toi italialainen vanha peli jossa on pohjakin viis senttii paksu..ei pala!
- kuntohiihtäjä
Joskus hiihdin molemmilla tyyleillä, sitten siirryin täysin perinteiseen. Minusta pertsaaminen on sitä oikeaa hiihtoa. Se on todella nautinnollista, kun voitelu ja tekniikka osuu kohdilleen. Siihen lisättynä tykkyluminen maisema...
Pertsan uralla viihtyminen johtuu myös siitä, että minusta luistelu-uralla on jotenkin liian kireän kiireinen tunnelma. Viuhdotaan vaan ohi täysillä. Tällainen hitaampi kuntohiihtäjä on vain nopeimpien tiellä luistelu-uralla.
Vaikka luistellen saisin komeammat kilometrilukemat talvessa, mulle se kilometrien kerääminen ei ole pääasia. Pääasia on lajista nauttiminen. Hiihto on aivan uskomattoman tehokas laji koko kropalle, eikä rasitusvammoja tule. Toinen harrastukseni on juoksu ja hiihtokauden aikana ei tarvitse koskaan kärsiä jalkojen ongelmista. - Mikke
itsekin enimmäkseen hiihdellyt ja kun jossain vaiheessa rupesin luisteluakin kokeilemaan, niin muistanpa, että ensimmäisille lenkeille laitoin kombi-sukset ja keskelle pitoa, kun en ollut varma jaksanko kympin lenkin vetäistä. Melko pian luovuin niistä kombisuksista ja hankin kumpaankin tyyliin omat välineet. Alkuunsa luistelu tuntui raskaalta ja vaikealta ja sykemittaria käyttäessä huomasin, että varsinkin ylämäissä kävi niin kuin pyöräilyssä. Syke nousi helposti aika korkeaksi miltei huomaamatta. Tosin sitten ylämäkien päällä piti puhallella. BMI-indeksini on yli 25, mutta alle 30.
Myöhemmin sitten luistelukin on ruvennut sujumaan, mutta lenkillä ei synny suurta aikaeroa itselleni samalla matkalla liikkuessa. Mutta se mikä minusta on hauskaa, on että sellaisen kovahkon perinteisen lenkin jälkeen ensimmäisenä tai toisena päivänä kun käy luistelemassa kevyehkösti, niin alkutalvestakaan jalat eivät kipeydy mielestäni juurikaan.
Tässä mentiin suksihankintoihinkin. Meillä päin muuan jts:nkin mainitsema liike järjesti ulkoilualueella semmoisen kokeilun, jossa oli suksia ja kenkiä kokeiltavissa. Harmi kyllä, sattui aika kova pakkanen, joka toi pulmansa, mutta suksissa oli eroja. Eikös urheiluseurojen ja latuyhdistysten ja liikeiden yhteistyössä olisi mahdollisuuksia saada vaikka kieräviä välinekokeilutilaisuuksia, jos me kuluttajat sellaisia vaadittaisiin. Fillarimessutkin ovat tulossa ja siellä kyllä oli ihan kokeilurata, missä jonkinmoista tuntumaa välineisiin sai. - L-vesi
Olen hiihdellyt aikaisemmin pertsaa, joka tuntui helpolta/vaivattomalta tavalta hiihtää. Nyt hiihtelen vapaata. Vapaatyyli on näin aloittelijalle huomattavasti raskaampaa. Teknisesti aika vaikeaa verrattuna pertsaan.
Tässä omakohtainen kokemus. Kertomus ladun varrelta: Hiihtelin luistellen mielestäni ihan kovaa vauhtia (toki pakkasta n.-17 jolloin mun sukset ei vaan luista). Yht'äkkiä kuulen takaa suksien "lätkettä". Minua huomattavasti vanhempi ikäihminen hiihtelee rennosti pertsaa ohitseni. Tuuma vain ohimennen, että "ompa raskas keli", vastailen puuskuttaen, että " on on". Yritän pysyä hänen perässä nuoruuden innolla. Mutta lyhyen pyristelyn jälkeen löydän itseni huohottelemassa sauvoihin nojaten, ja katseeni seuraa kuinka horisointtiin häviävän "papparaisen" vartalo kevästi keinahtelee "raskaassa" kelissä.
Eli raskasta on/oli alussa hiihtää vapaata, mutta nyt n.10 kerran jälkeen alkaa tuntua mukavalta.
Suosittelen kokeilemaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831