Arka lapsi

MMM

Miten saisi arasta lapsesta reippaamman? Tokaluokkalainen tytär on ujo ja arka koulussa, mutta vapaa-aikana serkkujen kanssa niin reipas ja puhelias, jopa villi.

Esim. uimahallissa samanikäinen tuntematon tyttö käski lapsemme pois isosta altaasta. Ja tyttö lähti pois. Kun hän tästä kertoi (en ollut mukana koska lapsi osaa jo täysin uida) niin sanoin että olisit sanonut että kyllä varmaan mahdutte samaa aikaa altaaseen.

Koulussa jos joku poika edes leikillään härnää niin itku tulee. Olen sanonut että jos kiusataan niin anna takasin. Ei voi kuulemma niin tehdä..

Tällä viikolla on open kanssa keskustelu, saas nähdä keksitäänkö ratkaisua.

Onko muilla ollut tällaisia ongelmia lapsen kanssa? Miten siitä selvisitte?

Tyttö vaatii muutenkin itseltään huippusuorituksia. Hän on liikunnallisesti todella lahjakas, mutta rajansa kaikella. Olen sanonut ettei sinun tarvitse olla kaikessa paras, riittää kun teet parhaasi. Ja ettei aina voi jaksaa.

Koulu menee hyvin, mitä nyt matikka takkuaa. Äidinkieli on erittäin hyvä. Mutta jos ei läksyn teko heti suju niin itku pääsee. Mitä ihmettä voin tehdä???

Emme aseta paineita, ainakaan tietoisesti. Pelkään , että tästä tulee vielä isompi ongelma.

9

1770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi....

on JUURI SIINÄ IÄSSÄ että itku tulee aivan ihmeen herkästi. Tunteet heittelee aivan laidasta laitaan. Mutta nimenomaan itku on herkässä. Se on täysin normaalia. kuuluu ikään. Itse olen omilleni sanonut, että ne lapset jotka toisia kiusaa, ovat itse aika onnettomia, koska sellainen ihminen jolla on itsellä kaikki hyvin, ei kiusaa muita. Sama pätee myös aikuisissa ihmisissä. Joten sellaisia tulisi lähinnä auttaa tai sääliä, eikä missään nimessä kannata kannustaa antamaan takaisin samalla mitalla. Tokaluokkalainen on vielä tosi pieni... joten aivan normaalia, että suuressa porukassa on ujo ja se ei ole lainkaan huono piirre ihmisessä. Siitä ei saa ainakaan moittia lasta vaan kehua ja rohkaista kaikessa mitä tekee. Kukapa meistä nyt niin rohkea on ollut 9 vuotiaana? En minä ainakaan. (Rudolf steiner koulussa opetus on sellaista joka tukee lapsen itsetunnon kehitystä terveeseen suuntaan. Siellä ei arvostella ja kilpailla numeroilla ja kokeiden arvosanoilla...yms.) Jokainen on tasa-arvoinen omana itsenään!!!

• meillä sama

Oletteko käyneet jo opettajan luona keskustelemassa? Meillä sama tilanne, mutta poika. Poika on arka koulussa, ei uskalla sanoa edes takaisin jos joku kiusaa. Olemme yrittäneet rohkaista poikaa, mutta usein tulee koulusta itku kurkussa että joku on taas kampitellut tai repinyt vaatteista tai kaatanut. Pelkään että kun muut huomaa että meidän poika ei sano/anna takaisin, niin helposti joutuu kiusatuksi. Kotona pojalla on muutamia hyviä kavereita, ja heidän kanssa on reipas ja rohkea ja pitää jonkun verran puolensa. Ei anna kaikessa periksi. Millä tavalla voisi saada pojalle rohkeutta lisää, lähinnä että osaisi sanoa takaisin. Keksittekö opettajan kanssa mitään mikä voisi auttaa?

• MMM

Kävin eilen opettajan luona keskustelemassa, mm tästäkin asiasta. Olen ollut aiemminkin opettajaan tästä yhteydessä ja on kiva huomata, että JOTAIN on tapahtunut.

Opettaja on mm "hajottanut" ryhmiä, sillai, että laittaa esim. pareiksi lapsia jotka kuuluvat eri ryhmiin. Tämä on ainakin auttanut siihen, että tyttö on alkanut saamaan kavereita. (siltikään hän ei ole osa mitään ryhmää, mutta edistystä on tapahtunut. Ei ole välkällä enää yksin)

Luokalla on toinenkin hiljainen ujo tyttö ja hänen äitinsä oli opelle sanonut, että tyttö oli nimennyt minun lapseni kivoimmaksi kaveriksi. Nyt vaan odottamaan, että uskaltavat pyytää tosiaan vierailulle..

Arkuus on kai vaan semmonen asia, että se lähtee kun on lähteäkseen.

En voi verrata oman lapsen tilannetta sinun poikasi tilanteeseen, koska meillä ei ole niin pitkälle menty, että kiusataan. Yritetty on, luokan ilkein lapsi (tyttö) kävi tyttööni kiinni, töni maahan ja heitti pipon menemään. Silloin tuli itku, mutta hän ottikin kiusaajan pipon ja heitti sen menemään!!

Olin heti opettajaan yhteydessä ja kiusaaja pistettiin pyytämään anteeksi ja luvattiin hänen kotia siitä ilmoittamaan. Sinuna ottaisin jo kovasti yhteyttä kouluun poikasi kiusaamisesta!!

Tuli aivan tippa silmään kun ajattelen poikaraasua siellä pelkäämässä. Opettajan velvollisuus on huolehtia, että tämmönen käytös loppuu välittömästi. Lapsella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi koulussa. Kiusaajat kuriin.

Olisi kiva, jos voisimme tämän palstan kautta viestitellä kuulumisia puolin ja toisin. Olisi hauska kuulla onko edistymisiä tapahtunut.

• minä taas
        MMM kirjoitti:

Kävin eilen opettajan luona keskustelemassa, mm tästäkin asiasta. Olen ollut aiemminkin opettajaan tästä yhteydessä ja on kiva huomata, että JOTAIN on tapahtunut.

Opettaja on mm "hajottanut" ryhmiä, sillai, että laittaa esim. pareiksi lapsia jotka kuuluvat eri ryhmiin. Tämä on ainakin auttanut siihen, että tyttö on alkanut saamaan kavereita. (siltikään hän ei ole osa mitään ryhmää, mutta edistystä on tapahtunut. Ei ole välkällä enää yksin)

Luokalla on toinenkin hiljainen ujo tyttö ja hänen äitinsä oli opelle sanonut, että tyttö oli nimennyt minun lapseni kivoimmaksi kaveriksi. Nyt vaan odottamaan, että uskaltavat pyytää tosiaan vierailulle..

Arkuus on kai vaan semmonen asia, että se lähtee kun on lähteäkseen.

En voi verrata oman lapsen tilannetta sinun poikasi tilanteeseen, koska meillä ei ole niin pitkälle menty, että kiusataan. Yritetty on, luokan ilkein lapsi (tyttö) kävi tyttööni kiinni, töni maahan ja heitti pipon menemään. Silloin tuli itku, mutta hän ottikin kiusaajan pipon ja heitti sen menemään!!

Olin heti opettajaan yhteydessä ja kiusaaja pistettiin pyytämään anteeksi ja luvattiin hänen kotia siitä ilmoittamaan. Sinuna ottaisin jo kovasti yhteyttä kouluun poikasi kiusaamisesta!!

Tuli aivan tippa silmään kun ajattelen poikaraasua siellä pelkäämässä. Opettajan velvollisuus on huolehtia, että tämmönen käytös loppuu välittömästi. Lapsella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi koulussa. Kiusaajat kuriin.

Olisi kiva, jos voisimme tämän palstan kautta viestitellä kuulumisia puolin ja toisin. Olisi hauska kuulla onko edistymisiä tapahtunut.

Meillä poika ei koulussa uskalla sanoa vastaan toisille. Jos joku tönii/kampittaa ei uskalla tehdä takasin. Kysyin miksi, poika sanoi että sit kiusaaminen vaan jatkuu eikä ne lopeta. Noin kk sitten yks poika oli potkinut meidän poikaa pippeleihin ja sanonut että mä tapan sut. Otin samantien yhteyttä opettajaan ja hän otti kiusaajaan puhutteluun. Kiusaaja pyysi myös anteeksi. Tämä on nyt loppu. Nyt vaan meidän poika sanoi että hänen paras kaveri "Pekka" on alkanut tönimään /kampittamaan ja repimään vaatteista. Meidän poika ja Pekka ovat olleet ystäviä 5 vta. Leikkivät useita kertoja viikossa keskenään jomman kumman kotona. Samoin Pekka uhkailee turpaan vetämisellä. Soitin eilen Pekan äidille. Äiti oli puhunut Pekan kanssa. Pekka ei ollut tunnistanut itseään tekemisistä meidän poikaa kohtaan. Sovittiin Pekan äidin kanssa että seurataan tilannetta ja jos Pekan käytös ei muutu, niin otetaan yhteys kouluun ja he saavat seurata siellä tilannetta. Tämä Pekka on nyt ainoa kuka kiusaa. Pekan äiti sanoi että Pekka puhuu paljon sellasta mitä ei tarkota, eli mitä sylki suuhun tuo. Luulen että se on myös osasyy, että meillä ei kotona puhuta mitään rumia. Ei mitään turpiin vetämisiä, tappamisia sun muuta. Pekan kotona tällänen on ilmeisesti sallittua. Meidän poika ottaa sitten tosissaan nämä Pekan jutut. Pekalla on isoveli ja ajattelin että jos isoveli antaa Pekalle kyytiä ja Pekka sitten tekee samaa meidän pojalle. Mä sanoin Pekan äidille että tämän on loputtava, koska se voi vaan pahentua, pahimmassa tapauksessa meidän poika ei halua mennä enää kouluun. Hän kyllä oli hyvin ymmärtäväinen. Seuraan nyt tilannetta ja
        otan heti yhteyttä kouluun jos Pekan käytös ei muutu. Tämä kaikki tapahtuu aina silloin kun opettaja ei vielä ole tunnilla tai sitten välitunnin aikana. Meidän poika on kyllä usein kertonut kiusaamisesta opettajalle. Toivon parasta ja yritän rohkaista poikaa sanomana takaisin. Ollaan palstan välityksellä yhteyksissä. Kiva vaihtaa kuulumisia onko edistystä tapahtunut. Hyvää jatkoa teidän perheelle.

• terveisiä tatamilta

kamppailulajien harrastus?siis judo,paini,karate..
      meidän vanhin (tyttö) oli alakouluikäisenä just 6-9v arka ja koulukiusattu.sitten tyttö itse innostui karatesta.meni tunneille ja menestyi.siellä oppi puolustamaan itseään!!kyllä kiusaamiset jäi kun yhdellä karatetunnilla kaatoi kumoon koulun rasavilipojan (yksi kiusaajista tietty)..
      ota selville lähin kamppailulajiseura ja käykää alussa yhdessä seuraamassa tunteja.korostan vielä että nämä lajit eivät ole mäiskintää ja väkivaltaa,vaan korostavat nimenomaan itsepuolustusta,itsehillintää yms.henkisiä puolia. tulette varmaan huomaamaan tytössänne muutoksen kun on jonkin aikaa lajia harrastanut.hyvää jatkoa teille!

• MMM

En tiedä mitä meillä tyttö tuumaisi noista kamppailulajeista.. Täytyy ottaa puheeksi kunhan hän selviää ensin kunnialla ensi kuun taitoluistelukisoista (eka kisa!!)

Mutta miten toisen kirjoittajan koulukiusattu poika? Tämä voisi olla teille ratkaisu. Tuttavaperheessä oli aikanaan pojalla hankalaa pienessä kyläkoulussa. Pienen koon takia tönittiin ja haluttiin välkällä painia tämän pojan kanssa koska hänestä ei ollut vastusta.

Kun poika sitten aloitti aikido harrastuksen niin asiat muuttui. Poika sai voimaa ja kasvoikin samoihin aikoihin pituutta reilummin. Enää kukaan ei halua ottaa matsia kun poika on luokallaan ainut joka jaksaa vetää leukoja yli 20 kertaa.

Tästä lähinnä tuli tuota itsevarmuutta tälle pojalle lisää. Tappelua hän ei halua, koska on hyvin kiltti ja rauhallinen luonteeltaan.

Sydämeni vuotaa verta kaikkien kiusattujen lasten puolesta. Meidän täytyy auttaa jos he eivät siihen yksin pysty, näin olen ajatellut kun emmin soitanko opelle vai en kun tytärtämme ilkeä tyttö kiusasi. Itse olen ollut ehkä liiankin nynny sanomaan mitään, mutta mitä vanhemmaksi itsekin tulen sen enemmän yritän pitää puolia.

• en huomannut

aiemmin kommenttiasi. Meillä siis sama juttu, että itsepuolustuslajin harrastaminen auttaa poikaa. Hän on kertonut konkreettisia esimerkkejä, että joku tullut uhittelemaan. Aiemmin hän ei olisi luultavasti osannut toimia, mutta nyt hänellä on ikäänkuin noilla tunneilla saatu sisäinen malli varautua siihen, että jos joku tuleekin päälle. Se päälle tuleminen voi olla vaikka sanallista tai muuta härnäystä. Kyse ei siis ole mistään otteiden käytöstä meillä, vaan ihan siitä, että tunnistaa tilanteen ja osaa puolustaa itseään.

• voisi saada vaikka

harrastamalla jotain itsepuolustuslajia. Meillä se auttoi pojan kanssa, joka on ollut arka. Hänellä olisi varmaan enemmän ongelmia nyt, ellei harrastaisi. Se auttaa nimenomaan itseluottamukseen ja siihen, että jos joku käy uhittelemaan, miten siihen suhtautuu.
      Kannattaisi ottaa selvää myös kiusataanko tyttöä koulussa. Kiusatut lapset käyttäytyvät vähän tuohon tyyliin. Kiusaaminen voi olla vaikka vain haukkumista, niin jos se on jatkuvaa, toistuu esim. kuukauden aikana muutaman kerran voi aiheuttaa lapselle hirveän stressin, jopa masennuksen. Kokemusta on.

• hhhhhhhhhhhhh

Ompa teillä mallit lapsen kasvatukseen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3718
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2970
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      273
      2765
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1925
    5. 221
      1451
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1261
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1078
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1037
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      984
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      951
    Aihe