"tiilitalo" vs tiilitalo

onko järkeä_

tt-taloa (täystiili) pidetään niin erinomaisena, mutta onko ero puurunkoiseen ja tiilellä verhoiltuun kuitenkaan merkityksellinen. Rakenne eroaa paljon, mutta mikä on tiilirungon hyöty. Alemmassakin keskustelussa puhutaan tiilitalon eristeiden homehtumisesta. Sama ongelma on tietenkin puurunkoisessakin ja myös runko voi märäntyä ongelmatilanteessa. Kuitenkin molemmat menee remonttiin koun kosteutta pääsee eristeisiin, mutta normaaleissa olosuhteissa molemmat kestävät isältä pojalle. Status-arvollakaan ei eroa koska molemmat saa näyttämään samalta ja yleensä tt-talo näyttää siältäkin samalta kuin puurunkoinen.

8

3466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaKu

..viime kädessä vaikuttavat. Meillä on juuri valmistumassa täystiilitalo. Huoneistoala 184 m2 yhteen tasoon. Kivitaloon päädyimme osin energiaratkaisusyistä ja osin "makuasioiden" pohjalta. Meillä ideana ns. matalaenergiakonsepti, jonka voi kyllä toteuttaa pitkästä tavarasta tehtyyn puutaloonkin. Lisäksi usko, että 100 tonnin kivimassa talon lämpimällä puolella tasaa lämmönvaihteluita ja ehkä tuo jotain säästöäkin. Toisaalta halusimme puhtaaksi muurattu tiiltä julkisivuun ja hieman sisällekin. Kaikista taloista saa kyllä hyvän ja homehtumattoman, kun tekee oikein. Meillä siis päätös monen asian summa. Kunkin täytyy itse pohtia, miten asioita painottaa. Voisin kuitenkin todeta, ettei täystiilitalon tekeminen miten erityisen vaikeaa ole, jos löytää osaavat tekijät, mikä ei ainakaan Oulun alueella ole vielä ongelma, kun on ajoissa liikkeellä.

• Amatööriharkkomuurari

rankataloon tiiliä? Taitaa olla se kaikkein kallein seinä, kun joutuu "paketin" ostamaan ja vielä muurarin muuraamaan ne tiilet. TT ratkaisu lienee halvempi.

• ei paketteja mulle

Vaihtoethona puurunkotalo niin en ajatellut että se automaattisesti tarkoittaisi pakettia. Pitkästäkin voi tehdä.

• plussia

ei erillistä höyrynsulkukalvoa jollaiseen sähkörasiat ym. ja jopa kepoiset taulujen, verhotankojen ym kiinnittämiset saattaa herkästi aiheuttaa reikiä ja vuotokohtia -> helposti tiivis, riskitön rakenne
      massiivinen, ääntä eristävä ja lämpötilaeroja hitaasti tasaava rakenne (mukava kesällä, ja talvella)
      Välipohja myös massiivinen, ja tiilirunko mahdollistaa myös vaikkapa betoniset PV portaat, ei nitise ja natise (tartunnat vaatii kantavan rungon, ei onnistu puurunkoon)
      Runko ei elä, ei mene tapetit kurttuun nurkista (kait puurungostakin saa stabiilin mutta riski sille että puurunko "elää" on suurempi)

Semmosia ainakin yhtäkkiä. TT- talo muuten yleensä näyttää sisältä hieman eriltä paksujen seinien vuoksi, eli TT- talossa on aina ikkunasmyygit/penkit mutta Saahan ne toki puurunkoiseenkin jos haluaa mutta yleensä ikkunat asennetaan kipsilevyn kanssa samaan tasoon.

• tämän ainakin

kiinteistövälittäjien paljon käyttämän lausahduksen: "Tiilitalo ei homehdu". Mainitulla fraasilla myydään sitten 70-luvun matalaperusteista tasakattoista tt-taloa, jonka villat kastuivat viimeistään 80-luvulla. "Pyörä pyörii ja talipäät taputtaa..." niinkuin laulussa sanottiin.

• ketjun aloittaja

Riskittömyys, hengittävyys ja perinteiset villat ei taida kuulua samaan pakettiin kuten tuosta ylemmästä palstasta voi lukea.

Puuvälipohjalla on vähän turhan huono maine ainakin tuossa natisevuudessa. Nykyiset puuvälipohjat moninkertaisesti jäykempiä

Toisaalta jos puu elää helpommin niin se myös justaa. Aika paljon näkee halkeilleita tiilitaloja.

• ...

Vajaan vuoden päivät ollaan asuttu ja kaikinpuolin hyvältä vaikuttaa. Meillä kaksikerrosratkaisu ja kaikki muut paitsi kattorakenteet on tehty poltetusta tiilestä tai betonista. Tiilitalo eristää hyvin ulkopuoliset äänet mutta sisä-äänieristys oli jonkinmoinen pettymys suhteessa odotuksiin. Ääntä lähtee vesi-ja viemäriputkistoista jotka kulkevat tiilisen seinän sisällä tai betonisen välipohjan rakenteissa. Ei mitään järisyttävää mutta kun odotettiin lähes täyshiljaisuutta. Kaikkiin kivirakenteisiin kuuluu myös kutistushalkeamat joita jossakin määrin löytyy sisäseinissä. Jos ulkoverhous tehdään kesäkuumalla ulkopuolisia halkeamia ilmestyy melko nopeasti - tämä muurarin kertomaa. Muurarin mukaan paras ajankohta ulkoverhouksen teolle loppusyksy kun lämpötila selkeästi alle 10 astetta. Muuten erittäin positiiviset kokemukset. Massiivisuuden ja jonkinmoisen laadukkuuden huomaa jos vertailee normaaliin puurunkoiseen taloon - itse olen karsastanut aina noita kipsilevyseiniä. Merkittävämpi ero kun vertailee vanhempia taloja. Jos nyt rakentaisin uuden talon niin kyllä edelleen päätyisin täyteen tiileen. Talo on myös melkoisen paloturvallinen ja joskus olen kuullut että tiilitalo on myös allergiaystävällinen sen hengittävyyden takia eli ei ole mitään muovikalvoja seinärakentaissa vaan kaikki rakenneosat vapauttavat veden ja hengittävät - tämä siis sillä edellytyksellä että on rakennettu nykyaikainen runko jossa tuuletusväli sisä- ja ulkokuoren välissä

• tämä hengittäminen

Mitenköhän tuo hengittäminen auttaa sisäilmaan? Poistaa kosteutta, mutta muutenkin tuppaa talvella kuivumaan liikaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66