nielu ja kitarisaleikkaus

edessäpäin

Heippa kaikille!

Nyt olisi kyseinen leikkaus edessä,ja positiivisia kokemuksia olisi tervetulleita!

Eli leikkus,leikkauksen jälkeen,JA oliko leikkauksesta hyötyä?

Eli lähtikö vaivat,(nielu,poskiontelo)?

Vai onko teille tullut lisää vaivaa,kun risat on napsittu pois?("filtterit" poistettu)

12

8681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiitu

Itselläkin todennäköisesti edessä. Esitit hyviä kysymyksiä, mutta lisäisin vielä: Kuinka kauan podetaan leikkauksen jälkeen? Sairaslomaa? Olen kuullut, että saattaisi olla seuraavat päivät aika kivuliaita (tiedän negatiivista juttua mutta realismia). Onko joku lääke tai muu hyväksi havaittu kikka kipuihin? Odotelkaamme siis ystävällisiä vastauksia!

• tiitu

Tuolla aiemmin on pitkä viestiketju leikkauksen jälkeisistä kokemuksista ja luettuani ne istun tässä lähes pyörtymäisilläni. Heikottaa. Miten uskallan mennä leikkaukseen, jos se on noin kamalaa? Eikö tässä maassa ole järeämpiä särkylääkkeitä? Kipu on nytkin kamala, kun on päällä nielutulehdus, syönyt en ole muutamaan päivään, mutta leikkauskipu on tavallaan itseaiheutettua, sairastumiselle en vain voi mitään.

• :)))

Heih!

Minulta leikattu sekä poskionteloita että nielu- ja kitarisat. Leikkauksien jälkeen kurkku (ja posket) on todella kipeät muutaman päivän, panacod on hyvä hoito siihen, etenkin poretablettina.. Kunhan vaan muistaa ottaa säännöllisesti."Taustalle" on hyvä ottaa kuitenkin esim. panadolia, jottei läpilyöntikipu pääse yllättämään. Nielurisaleikkauksen jälkeen oksensin leikkauksen jälkeisen yön.. syynä se, että olin nieleskellyt verta leikkauksen jälkeen joka aiheutti pahoinvointia. Näin ei siis välttämättä käy kaikille..poskionteloleikkauksen jälkeen ei tullut pahoinvointia tms, mutta leikkauksessa poskiin asetetaan "tamponit" jotka poistetaan seuraavana päivänä.. niiden poisto teki melko kipeää, mutta se oli onneksi nopeasti ohi.

Poskionteloleikkauksen jälkeen käytetään nenätippoja, minulle määrättiin nasolintippoja. Helpotti limakalvojen turvotusta, verenvuotoa ja hengittäminenkin helpottui. Kurkun kanssa poteminen jatkuu niin kauan kun peitteitä kurkussa on.. minulle kesti reilun viikon, ennen kuin peitteet lähtivät pois. Äänikin on tämän vuoksi "painoksissa"..
        Saikkua minä en aikanani saanut, kun olin vielä koululainen.. mutta eiköhän siitä viikko tai kaks rapsahda. Riippuen tietysti toipumisesta.. lisääkin varmasti saa tarvittaessa. Poskista leikkauksen jälkeen saattaa verta tihkua muutaman päivän.. joten kuumat ruuat ja saunominen on kiellettyä useamman päivän ajan. Muita oireita ei minulle muistaakseni ollut. Liiallista ja kovaa niistämistä täytyy myös välttää..saikkua muistaakseni sain viikon verran. Jälkikontrolli minulle myös määrättiin, jolloin posket punkteerattiin..

Leikkauksiin jouduin jatkuvat nuhan takia.. osasyynä allergia ja koulun home. Kun nielurisat poistettiin, angiinat loppuivat siihen. Kun poskionteloita leikattiin, loppuivat tulehdukset ja jatkuva punkteerauskierre. Myös korvatulehdukset helpottuivat. Jos teille on em. leikkauksia suositeltu, niin menkää ihmeessä! Olo on minulla ainakin ollut huomattavasti helpompaa.. ja terveempää. :)

• :)))

Muistin kysymyksen väärin, joten tulipahan kirjoitettua poskionteloleikkauksestakin.... noooh, tuskinpa tuosta kuitenkaan haittaa on. :D

• takana päin!

Mut leikattiin tasan kolme kuukautta sitten. Leikkaus tapahtui päiväkirurgian osastolla, jonne menin aamulla. Leikkaukseen pääsin iltapäivällä joskus kahden aikoihin. Ennen leikkausta minulle kerrottiin tietoa leikkauksesta ja juttelin lääkärin kanssa. Leikkaussalin työntekijät olivat ystävällisiä ja juttelivat rauhoittelevasti. Kun unipiikku laitettiin käteen, taju lähti parissa sekunnissa.

Seuraavaksi heräsin heräämössä. Olo oli vähän huono, sain pahoinvointilääkettä ja nukuin pari tuntia. Sitten pääsin osastolle. Avokki kävi iltasella katsomassa ja hoitajat kävivät säännöllisesti pistämässä tippaa suoneen. Kerran sain olkapäähän kipupiikin. Olin tokkurainen ja nieleminen oli vaikeaa ja puhuminen todella hankalaa. Ruokaa tai juomaa en saanut. Hoitaja antoi välillä pikkuisen vettä jotta sain suuni kosteaksi. Vessaan menin ensimmäisen kerran hoitajan odotellessa oven ulkopuolella. Yöllä kävin yksin vessassa. Sairaalailta meni nukkuessa. Heräilin noin parin tunnin välein ja lääkettä tuli tasaisesti.

Seuraavana aamuna sain tuhdin aamiaisen ja pääsin kotiin. Kotona majoituin sohvalle peiton kanssa ja nukuin noin 14-16 tuntia päivässä viikon ajan. Kännykän herätyskello herätti kahden tunnin välein ottamaan lääkettä. Panacodia söin 8 kertaa päivässä porejuomana ja Ketorinia kolmasti päivässä. Pahimpina kipupäivinä otin myös buranaa lisäksi maximimäärän. Ekoina päivinä jäätelö vielä meni, mutta kun kurkku kipeytyi tosissaan viidennen päivän korvilla, olin monta päivää syömättä. Loppuvaiheesta ruokavalioni koostui jacky makupaloista (olivat tosi herkkuja ja maistuivat oikealta, kun siinä tuppas maistumaan kaikki kummalta) ja jäävedestä. Pahimpia kipuja kesti noin 5 päivää, sitten helpotti nopeasti.

12. päivänä söin jo kiinteää ruokaa, tosin aika hitaalla tahdilla. Lääkkeet käytin loppuun mutta otin harvemmin tai silloin kun sattui.

Kurkku oli kireän tuntuinen reilun kuukauden, haukottelu oli ikävää ym ym. Salille palasin heti sairaslomani päätyttyä. Kireys kurkusta katosi aikaa myöden, mutta esim appelsiinimehua en uskaltanu juoda, sillä se kirveli.

nyt kolme kuukautta leikkauksen jälkeen kurkku on priima. Olin pari viikkoa sitten flunssassa, ja sairastin sen viidessä päivässä (!). Ennen leikkausta flunssa kesti viikosta kolmeen viikkoon, eli näytti tehoavan.

Saikkuaikana kannattaa juoda paljon, ettei haava kuivi ja ala vuotaa. Syö pehmeitä ruokia, itse koin hyviksi juuri jackyt ja viilikset. Jäävesi helpottaa. Kannattaa myös listata lääkkeenottoaika ylös paperille, sillä siinä tokkurassa et muista, että otitko lääkkeen kahdelta vai yhdeltä.. Lääkkeet riittävät paremmin. herää myös yöllä ottamaan lääkettä ajoissa, kurja herätä kamalaan kipuun. Eka viikko oli ainakin mulla ihan unta, enkä muistakaan siitä juuri mitään. Eli hyvin se menee. Kipupäivät on pahimmat, mutta sitten helpottaa!

tsemppiä!

• tiitu

Jaksoit kertoa tarkasti tarinasi. Kiitos siitä. Mutta ei se kyllä rohkaise leikkaukseen. Jos vain suinkin yritän vielä välttää leikkauksen. Ja ehkä tulehduskierteen onkin jatkuttava vuosia ennen kuin leikataan. Minä poden lähinnä kroonistunutta tulehdusta, ei meinaa lääkkeet auttaa, mutta josko tästä vielä noustaan, kunhan pääsen eroon tästä menossa olevasta kierteestä.

• kitarisoista?

Mulla nukkuessa tuntuu kuin jotain olisi kurkussa
        liikaa, kutittaa ja yskittää. Selällään ja mahallaan nukkuminen onnistuu, mutta kyljellään ollessa alkaa kutittamaan ja sitten yskin. Mutta yskittää kyllä valveilla ollessakin ja kutittelee. Voiso olla syynä isot kitarisat????

• leikkauksista
        kitarisoista? kirjoitti:

Mulla nukkuessa tuntuu kuin jotain olisi kurkussa
        liikaa, kutittaa ja yskittää. Selällään ja mahallaan nukkuminen onnistuu, mutta kyljellään ollessa alkaa kutittamaan ja sitten yskin. Mutta yskittää kyllä valveilla ollessakin ja kutittelee. Voiso olla syynä isot kitarisat????

yleensä aikuisilta ei leikata kuin nielurisat, koska kitarisa "häviää" murrosiässä.
        Nielurisaleikkaus kestää noin 15 min, josta potilas ei tiedä mitään. Herätessä kurkku tuntuu kuivalta ja hieman kipeältä.
        Jos kipua on mielestäsi liikaa, eli et selviä siitä, PYYDÄ kipulääkettä. Nielurisaleikkaus on sellainen leikkaus, että näitä potilaita lääkitään hyvin tiuhaa, eli älä odota että kipu yltyy, vaan pyydä kipulääkë heti kun tuntuu kipua. Ensimmäinen vrk on hankalin, ja sitten silloin kun katteet irtoaa, mutta sen jälkeen olet terve.

• NoPain
        tiitu kirjoitti:

Jaksoit kertoa tarkasti tarinasi. Kiitos siitä. Mutta ei se kyllä rohkaise leikkaukseen. Jos vain suinkin yritän vielä välttää leikkauksen. Ja ehkä tulehduskierteen onkin jatkuttava vuosia ennen kuin leikataan. Minä poden lähinnä kroonistunutta tulehdusta, ei meinaa lääkkeet auttaa, mutta josko tästä vielä noustaan, kunhan pääsen eroon tästä menossa olevasta kierteestä.

Moi,

multa leikattiin tammikuussa nielurisat. Päin vastoin kuten aika monessa näissä tämän saitin tapauksissa minulla ei ollut kummempia kipuja, näin homma suunnilleen meni:

Leikkauksen jälkeen ei ollut kummempia kipuja, pystyin puhumaan normaalisti - ei turvotusta. Pääsin illalla kotiin jossa noudatin lääkärin ohjeita lääkkeistä eli söin maksimi annokset säännöllisesti - myös öisin ehkä viiden-kuuden päivän ajan. Kipuja ei juuri tullut. Lääkäri kertoi että lääkkeitä on otettava jotta kipua ei tule - jos se alkaa se ei kuulemma näillä saamillani lääkkeillä (panacod, ketorin) lähde.

Tuon viiden kuuden päivän jälkeen lopetin melko nopeasti kipulääkkeet. Söin toisesta päivästä ehkä tuohon viidenteen keittoa ja jugurttia, ei kipuja syödessä.

Myöskään luvattua turvotusta ei tullut. Söin koko ajan jääpaloja sen ehkäisemiseksi - niitä meni satoja.

Minulla ei ollut mitään massiivista peiteiden irtoamista vaan ne ikäänkuin kuluivat pois - ei siis kipuja tästäkään syystä.

Suustani ei tullut tippaakaan verta, hampaat pesin 1 päivästä alkaen. Ei myöskään mitään pahaa makua suonien polttamisesta.

Nielurisojen poisto poisti minulta jatkuvat kurkkukivut. Olo on muutenkin suussa koko ajan parempi.

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Minulta noita kurkkupaiseita revitty useampi edesmenneistä risoista - niiden poisto oli minusta ikävämpi operaatio, kuumeineen, kuin risojen poisto.

Mene kipin kapin sinne leikkaukseen!

• riina.

Olin juuri kaksi päivää sitten leikkauksessa. Leikkaukseni alkoi aamulla kello 8.30. Kipeää teki ainakin omalla kohdalla nukutusaine, mutta se oli äkkiä ohi. Seuraavaksi heräsinkin heräämöstä. Heti herättyäni pyysin särkylääkettä ja sitä sain tipan kautta. Sitten minut vietiin osastolle nukkumaan. Sain särkylääkkeitä säännöllisin ajoin, panacodia poreina ja buranaakin syötettiin. Reseptiin sainkin sitten Ketomexia. Muita lääkkeitä kuulemma näitten rinnalla ei saa syödä. Jälkitarkastuksia ei minulle määrätty, mutta jos kuume nousee yli 38,5 niin pitää tk:n ottaa yhteyttä. Itselläni uvula turposi aivan mahdottomasti, mikä tekee nielemisen entistä vaikeammaksi.
      Kurkku on ihan jumalattoman kipeä, en osaa sitä edes kuvata. Heräsin tänä aamuna kello 5.00 kamalaan kipuun ja koitin syödä Ketomexin, mutta oli se hankala niellä. Yhdeksän aikaan otin Panacodia yhden poretabletin ja yritin juoda sen. Teki todella tukalaa. Kahdeltatoista join 2 poretablettia Panacodia ja nyt olen koittanut olla nielemättä, koska se tekee kipeintä.
      Ihan hyvin olen saanut syötyä, eilen söin ihan muusia ja lihapullia ja leipää. Kunhan muistaa kunnolla muussata jne.
      Olen ihan alkuvaiheilla näistä kivuista kärsimässä. Hoitaja kertoi että kyllä muutaman päivän jälkeen helpottaa huomattavasti, mutta siinä kymmenen päivän paikkeilla tekee todella kipeää kun katteet irtoo ja verta tulee siinä samalla. Mutta sitä odottelessa. Onnea kaikille jotka leikkaukseen ovat menossa.
      Itse sain apua täältä ennen leikkausta.
      Mutta minulla leikattiin TAYSissa ja siellä on ainakin todella hyvä hoito. Suosittelen.
      Riina kuittaa, moi !

• Leikattu myös kaksi päivää ...

Hei, haluan rohkaista teitä muita nieluvaivaisia.
        Mulla leikkaus oli kaksi päivää sitten, kesti normaalia pitempään ja oli haastava lääkärin sanoin. Leikkauspäivä oli hankala ja olin seuraavaan aamuun osastolla. Sen jälkeen kaikki on mennyt hyvin, nielu kestää syödä hyvin, yön nukuin yhteen putkeen ilman väliherätystä ym. Angiina 40 asteen kuumeessa oli paljon pahempaa kuin toipuminen, ainakin minun kohdallani. Tsemppiä!

• minävainperkele

itellä leikattiin nielu- ja kitarisat tuossa viikko sitten ja leikkauksen jälkeen kun heräämöstä heräsin niin suu oli ivan kuiva ja täynnää kuivunutta verta, mutta hyvä oli se ttä en tuntenu oikeastaan mittään ko olin niin lääketokkurassa.
      Mutta ku minut vietiin osastolle niin mulle annettiin ketorinia joka ei auttanu hevon vittuakkaan.. kurkku oli ihan yhtä kipeä ja helvetin kipeä kyllä oliki! kun olin yön siellä ollu ja nnukkunut koko yön heräten 5 min välein niin aamulla mulle tuotiin jotaki puuroa, ananas kiisseliä ja vettä ja maitoa 600 burana ja 500 panacod kokonaisina tablettina. Ihmettelin siinä kyllä suuresti että miten se aatteli että mie saisin mittään nuista tarjottimella olleista jutuista veettyä naamaan, mutta sittenhän ne ämmät alko sielä kiristämmään että et pääse kotia ennenkö syöt ja vielä sanoivat että ei se nieleminen vaikeaa ole.. Ärsytti aivan helvetisti mutta en edes yrittäny sitten syyä kun nieleminen ei onnistunut vedenkään kanssa..
      No kello tuli sitten 12.00 päivällä niin ne toivat lisää ruokaa ja tällä kertaa siinä oli 2 jotaki keittokulhoa ja joku marjakiisseli ja jacky suklaavanukas ja samat lääkkeet kuin aikasemminkin. ajattelin sitten että pakko on syyä ja alotin siitä kiisselistä ja se oli NIIN HYVVÄÄ että ajatelin että perkele kipeää käy mutta miehän syön tämän. Söin sen ja murskatut lääkkeet sen kanssa ja söin vielä vanukkaankin. lääkäri oli mielissään ja päästi minut sitten kotia sieltä ja antoi reseptin 600 buranalle ja 500 panacodeille TABLETTEINA! Arvatkaa vain onko ollu vaikea syyä jotaki helvetin tabletteja ko kurkku anna veellekkään periksi. no tuossa pari ekkaa päivää meni ihan hyvin niitten tabujen kans ja syöminen ja juominenki onnistu yllättävän hyvin mutta toissapäivänä, eilen ja tännään.... Tämä on ollu kirjaimellisesti yhtä helvettiä. En pysty syömään edes marjakiisseliä mikä on mennyt aikaisemmin aivan leikiten alas. En pysty syömään mittään.. toissapäivänä sain sentään lääkkeet vielä otettua mutta eilen en voinu ottaa lääkkeitä kertaakaan ja saa nähä mitä tämä päivä tuo tullessaan ko luultavasti pittää tämä yöki valvoa ko on kurkku niin kipeä ja maha kans vielä kipeämpi ko ei ole saanu sötyä. Painoki tippunu melkein 7 kiloa tämän ansiosta :/ Mutta olo ei kyllä ole ollu mikkään loistava :/ Itkeä saa melkein kokoajan ja toivoa että pystyis ees juomaan jotaki :/
      Jos voisin mennä ajassa taaksepäin ja perua tämän leikkauksen niin peruisin ehottomasti!
      Se olis varma :'( Tämä on niiiiiiiiiiiin tuskallista, TÄYTTÄ HELVETTIÄ SUORAAN SANOEN!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe