Laskeskelin tässä, että jos myisin nykyisen velattoman asuntomme ja realisoisin likvideimmät sijoitukseni (metsää, mökki jne. jäisi vielä realisoimatta), meillä olis kasassa tollanen suunnilleen 350.000 euroa. Ehkä hieman vähemmän, jos asunnon ostaja tinkaisi markkinatilanteen mukaan. Mutta suunnilleen tuota luokkaa.
Olemme vaimon kanssa iskeneet silmämme kämppään, jonka uskoisimme irtoavan suunnilleen 650.000 eurolla. Käytiin näytöllä viikonloppuna...hiljasta oli. Pyynti toki hieman suurempi, mutta markkina on, mitä on. Asunto todella hieno ja kiva. Sijainti loistava. Arvoaluetta. Myyjä tositarkoituksella liikkeellä = pakko myydä.
Tältä pohjalta laskeskelin, että tarttisin sellaiset 300.000 euroa lainaa. Bruttotulot vaimon kanssa jotain 15.000 euroa kuussa, josta käteen sellaiset 8.000. En tiedä ihan tarkkaan, vaimo on kirjanpitäjä perheessämme.
Pyörittelin lainalaskuria. Oletan, että korot marginaaleineen on pian sellaiset 6%. Kymmentä vuotta pitempään laina-aikaan en suostu edes teoriassa. Kaikki lainani olen tähän mennessä maksanut pois alle kuudessa vuodessa. Sillä mentaliteetilla olen tähänkin mennessä vaurastunut.
Lainalaskurin mukaan lyhennyserä olisi 6% korkotasolla ja 10 lainalla sellaiset 3.330 euroa kuussa. Vakaa aikomukseni olis maksaa laina pois taas 5 vuodessa, jolloin lyhennys olis peräti 5800 euroa kuussa olettaen 6% korkotason. Ei tule kauppoja tässä korkotilanteessa ja markkinatilanteessa. Odotan. En suostu tinkimään periaatteistani, joilla olen tähän tilanteeseen päässyt.
Eli näin perheessä, jolla 15.000 euron bruttotulot kuussa ja 350.000 euron arvosta asunto-omaisuutta ja muuta helposti likvidoitavaa omaisuutta. Mietin vaan, että miten kukaan normaalituloinen on tuollaisen lainan ottanut.
Minä en ota. Ehkä siinä juuri syy siihen, miksi olen varakas ja vaurastun jatkossakin, toisin kuin normaalituloinen ylivelkainen tuulari.
15.000 bruttotulot mutta 300.000 laina liikaa
51
4451
Vastaukset
- Onneksi
edes sinä olet noin uskomattoman viisas ja älykäs. Nostan hattua sinulle ja kierin tuhkassa edessäsi.
- Ekonomisti 2
Lakkaa kieriminen. Viisautta on olla "contrarian" eli olla kaikessa aina muita edellä tai jäljessä, muttei koskaan sopuli. Mutta sitä tosiaan mietin, kuka ottaa 300.000 euron lainan tässä tilanteessa. Tässä käynee jälleen niin, että lainat kaatuvat pankkien syliin ja kaikki kärsivät. Se on se vakavampi puoli asiassa.
- hmmm0
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Lakkaa kieriminen. Viisautta on olla "contrarian" eli olla kaikessa aina muita edellä tai jäljessä, muttei koskaan sopuli. Mutta sitä tosiaan mietin, kuka ottaa 300.000 euron lainan tässä tilanteessa. Tässä käynee jälleen niin, että lainat kaatuvat pankkien syliin ja kaikki kärsivät. Se on se vakavampi puoli asiassa.
"Tässä käynee jälleen niin, että lainat kaatuvat pankkien syliin ja kaikki kärsivät. Se on se vakavampi puoli asiassa"
yhteiskunta ei ole koskaan kärsinyt pankkien syliin kaatuneista asuntoluotoista suomessa. Ne oli lama aikanakin pankeille pikkujuttu. Vaikka täällä aivan toista kirjoitellaan. - Turhat haaveet!
hmmm0 kirjoitti:
"Tässä käynee jälleen niin, että lainat kaatuvat pankkien syliin ja kaikki kärsivät. Se on se vakavampi puoli asiassa"
yhteiskunta ei ole koskaan kärsinyt pankkien syliin kaatuneista asuntoluotoista suomessa. Ne oli lama aikanakin pankeille pikkujuttu. Vaikka täällä aivan toista kirjoitellaan.Taas joku yksinäinen haluaa aloittaa keskustelun!
- AnonyymiUUSI
Jos tää tuli VPN:llä tai yritysverkosta, se on melkein aina syy. Vaihda hetkeks mobiilidataan tai käännä VPN pois ja lataa sivu uudestaan. Cloudflaren puolelle/saiteen omistajalle kannattaa laittaa se Ray ID ja kellonaika, mut omaa IP:tä ei kannata huudella julkisesti.
Mulla kävi sama kun selasin lainajuttuja: Omalaina, Kulutusluotto.com, Sortter ja Rahoituslaitos herjasivat Cloudflareen päin kun VPN oli päällä, mutta https://lainanyhdistäminen.fi aukesi ilman mutinoita. Eli jos olit menossa vertailemaan, kokeile ensin yhteyden vaihtoa ja testaa toista sivua, niin homma etenee.
- BUSTED!
"Minä en ota. Ehkä siinä juuri syy siihen, miksi olen varakas ja vaurastun jatkossakin, toisin kuin normaalituloinen ylivelkainen tuulari."
lauseesi viimeinen sana paljasti sinut palstapoukkoilijaksi ja oletkin tuhnu.
ensin meinasin mennä lankaan ja luulla että olet kaltaiseni hyvä tuloinen mutta sitten....
voivoi.
BUSTED!
ps.KUN on tulot 15.000€/kk brutto ei muuten tarvitse ottaa lainaa....voin sen kertoa sinulle kokemuksesta.- Ekonomisti 2
No voi miten liikuttavaa. Tulomme ovat varsin hiljattain nousseet tälle tasolle. Olisit oikeassa, jos olisimme esim. 10 vuotta tienanneet näin paljon. Mutta emme ole. Tarvitsisin todella lainaa, jos ostaisin tuon mainitsemani talon. Jos itse tienaat saman verran, etkä tarvitse lainaa ostaessasi 650.000 euron talon...niin onnittelut vain sulle. Meillä tilanne ei (vielä) ole sellainen.
- meillä
Meillä on sellaiset 4.200 € kk-bruttotulot nykyisellään eli netto noin 2.800 €/k.
Likvidi omaisuus on kuitenkin luokkaa 550.000 € ja lainapääomaa noin 100.000 € ja kaikki on hankittu itse. Kotoa ei saatu juuri muuta kuin 200 m etumatkaa.
Asiat on sikäli mukavasti, että ei tarvitse muuttaa enää minnekään, eikä tee mieli edes nykyisestä kodista pois. Voisi sanoa vaikka näin: "Asunto todella hieno ja kiva. Sijainti loistava".
Tämä on mahdollista, kun on ollut rohkeutta, omatoimisuutta ja asuntomarkkinat myötätuuliset. Sillä lailla on vähän pienemmillä tuloilla vaurastuttu velkavipua käyttämällä.
Eikä ole enää tarvetta tutkia lainalaskureita, eikä tarvitse edes kadehtia muiden asuntoja.- juu...
Meillä bruttotulot yhteensä 4000€ kuussa. Nykyisestä kodistamme emme haluaisi pois.Voisi vaikka sanoa: Asuntomme on todella hieno ja kiva sekä sijainti loistava.Eikä meilläkään ole tarvetta tutkia lainalaskureita eikä kadehtia muiden asuntoja.
Niin että ei raha tuo onnea vaikka niin luuletkin.. - Ekonomisti 2
Onnittelut teille. Ei meilläkään aitoa lisätilan tarvetta ole. Nykyinen kämppä on riittävä ja siisti. Uudehkokin. En ole kateellinen, päinvastoin. Itse olen tässä taipumassa sille linjalle, että kikkailen jostain tontin ja rakennutan sille itse.
- meillä
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Onnittelut teille. Ei meilläkään aitoa lisätilan tarvetta ole. Nykyinen kämppä on riittävä ja siisti. Uudehkokin. En ole kateellinen, päinvastoin. Itse olen tässä taipumassa sille linjalle, että kikkailen jostain tontin ja rakennutan sille itse.
oli kikkana.
Sen kunnon tontin löytyminen taitaa vaan olla nyt vähän huonoa.
Se rauhoittaa, tai paremminkin sen rakennuspaikan tolkuton hinta rauhoittaa ihmeesti rauhatonta ja yritteliästä mieltä.
Kynnys on noussut taas reilusti. Eli noin 4-kertaiseksi ihan muutamassa vuodessa. Rahoitusta tarvittaisiin vallan helkutisti, ennen kuin montun pohjalta edes mitään lähtisi nousemaan ylös.
Ehkä on parempikin niin?
Nyt vaan nautitaan elämästä.
- perintönsä
asuntokaupan päivä päivältä taantuessa? Sen he ovat valitettavasti jo tehneet"!
Säälittävä välittäjä ! Ei auta itkeä ja juonitella näitten tuhnujen ja tuulareitten kanssa enää, ne ovat kaiken tärvättävissä olevan jo tärvänneet. Aina perintöjä, joita suosittelit avuiksi, myöten.
Valitettavasti!- Ekonomisti 2
...must be pretty good. Olen joo välittäjä...tai itse asiassa en. Enkä haluaisi olla. Jos olisin välittäjä, en tällaisia kirjoittelisi.
- sinua...
Jos kirjoittamasi on totta, noilla tuloilla on pakko olla kovassa virassa. Naurettavaa tulla tänne leveilemään rahoillaan/tuloillaan..
- Ekonomisti 2
Valtiolla ja kunnilla on virkoja. Tässä on kyseessä kahdesta yksityisen sektorin työstä tulevan palkan yhteissumma. Bonuksineen.
- höh
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Valtiolla ja kunnilla on virkoja. Tässä on kyseessä kahdesta yksityisen sektorin työstä tulevan palkan yhteissumma. Bonuksineen.
leveillä hyvillä bonareilla. No odotappa pari vuotta ja vähän heikompaa suhdannetta, niin voit hyvin olla työtön. Meinaan kokemusta on : (
- Ekonomisti 2
höh kirjoitti:
leveillä hyvillä bonareilla. No odotappa pari vuotta ja vähän heikompaa suhdannetta, niin voit hyvin olla työtön. Meinaan kokemusta on : (
Bonarien vaikutus pienehkö. Siinä vaiheessa kun meidän duunit lähtee alta ollaan jo hyvin hyvin syvällä lamassa ja 80% työttömyys...tai varmaan ylikin.
- Juristi 1
Sun ei auta muuta kun tehdä lisää hommia tai opiskella lisää, paha on tohon muuta tarkaisua saada kun se lottokaan ei ole sua auttanut, onnea vaan ongelmiisi, en tosin ymmärrä mitä noi sun ja sun vaimon ongelmat tällä palstalla tekee, oliskos joku avioliittoneuvoja parempi paikka avautua ongelmistaan ????
- Ekonomisti 2
Odotan hintojen laskua.
- tullut
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Odotan hintojen laskua.
ekonomille mieleen, että nykyisten velattomien asuntonne, mökkinne jne. arvo tippuu muiden hintojen mukana, jos hinnat todellakin kääntyisivät laskuun. Tehkää kuten tuhnut ja myykää nyt kaikki omaisuutenne, muuttakaa vuokralle ja jääkää ikuisiksi ajoiksi itkemään kiukkuitkua. Muuta vaihtoehtoa teillä ei varmastikaan tule olemaan niin kauan, kun periaatteena on maksaa asuntolaina pois samassa ajassa kuin muut maksavat esim. autolainan, eli 5 vuodessa.
- ...
tullut kirjoitti:
ekonomille mieleen, että nykyisten velattomien asuntonne, mökkinne jne. arvo tippuu muiden hintojen mukana, jos hinnat todellakin kääntyisivät laskuun. Tehkää kuten tuhnut ja myykää nyt kaikki omaisuutenne, muuttakaa vuokralle ja jääkää ikuisiksi ajoiksi itkemään kiukkuitkua. Muuta vaihtoehtoa teillä ei varmastikaan tule olemaan niin kauan, kun periaatteena on maksaa asuntolaina pois samassa ajassa kuin muut maksavat esim. autolainan, eli 5 vuodessa.
10% 350.000:sta on 35.000, 10% 600.000:sta 60.000, 20% 350k:sta 70k ja 600k:sta 120k. Jos hinnat laskee samassa suhteessa ja kalliimpaan on vaihtamassa, siitä hyötyy koska menettää itse vähemmän kuin se keneltä olisi ostamassa.
Selkeitä puutteita on velkaorja-tuulareiden laskutaidossa, kun eivät ne muutenkaan osaa muusta puhua kun koroista... puhuvat ihan kun ei pääomaa ei olisikaan! Kun minä otan lainaa, suurin merkitsevä tekijä on pääoma, ja korot ja marginaalit tulevat vasta seuraavaksi. - Toimija, ei odottaja
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Odotan hintojen laskua.
Nyt on ekonomistipojulla entistäkin enemmän odottamista: Hinnat on nousseet 3 ja puolen vuoden aikana reilusti: Pääkaupunkiseudulla semmoiset 15% tilastojen mukaan.
Pitkäänkö vielä mahdat pitkäänkin odotella?
- -zz-
Et liene oppinut etta pankkiakin voi pomottaa kun rahaa on tarpeeksi? Edellinen asuntolaina kohdallani, sanoin etta en maksa mitaan lainaan liittyvia kuluja, ja korko on muuten sitten x.y marginaaleineen. Meni lapi kuin vaara raha.
Tasta paatelleen, ehkei sun tulot sittenkaan ole ihan kuvaamallasi tasolla.
T. toinen hyvin tienaava (omasta mielestaan)- Ekonomisti 2
Lainan kulut on triviaali juttu. Samoin vakuudet. Samoin marginaali, ellen saisi jotain kiinteää marginaaleineen 3-4% tasolla, joka taas ei olisi bisnestä pankille.
- juu..
Anteeksi mikä oli viestisi pointti? Jos et halua ottaa asuntolainaa niin et ota, jotkut haluavat ja ottavat..Eihän sinä muuta..
- ongelma...
Mulla on nettotulot 8000 euroa kuussa ja lainaa tarttis ottaa 300 000 euroa. Ongelmana on vaan se, että periaatteeni on maksaa lainat pois aina kerralla, joten ensimmäisen lyhennyksen suuruudeksi tulisi 300 000 euroa lyhennys. Ei siis käy! Täytyy siis odotella rommausta niin, että kämppien hinnat ovat 8000 euron tietämillä.
- on näille
nykyajan nuorille näemmä aivan ennen kuulumaton asia.
- vaan
tehnyt kaupat.
Ei ne korot pahoja ole.- ...
Taas joku vajaaälyinen tuulari puhuu pelkistä koroista. Onko unohtunut, että sitä velkapääomaakin pitäisi maksaa, ja vieläpä ihan kokonaisuudessaan?
Jos marginaali ja korko on molemmat pyöreät 0, ja lainaa lyhentää 1500 eurolla kuussa (=aika iso summa), 300.000 lainan takaisin maksamiseen menee 16 vuotta. - just...
... kirjoitti:
Taas joku vajaaälyinen tuulari puhuu pelkistä koroista. Onko unohtunut, että sitä velkapääomaakin pitäisi maksaa, ja vieläpä ihan kokonaisuudessaan?
Jos marginaali ja korko on molemmat pyöreät 0, ja lainaa lyhentää 1500 eurolla kuussa (=aika iso summa), 300.000 lainan takaisin maksamiseen menee 16 vuotta.Että 8 tonnin kuukausinettotuloista 1,5 tonnia lainan lyhentämiseen on melkoinen summa. Niin, eihän siitä jää kuin 6,5 tonnia elämiseen. Miten sillä pärjää? Muut asumiskustannukset kolme, neljä sataa euroa, ruokaan tonni, auto (x 2) muutama satanen, 500 korkeintaan... Mitä siitä jää jäljelle: jotain 4,5 tonnia. Apua! Eikun Hurstin leipäjonoon vaan.
- tuskin tulee kyseeseen
just... kirjoitti:
Että 8 tonnin kuukausinettotuloista 1,5 tonnia lainan lyhentämiseen on melkoinen summa. Niin, eihän siitä jää kuin 6,5 tonnia elämiseen. Miten sillä pärjää? Muut asumiskustannukset kolme, neljä sataa euroa, ruokaan tonni, auto (x 2) muutama satanen, 500 korkeintaan... Mitä siitä jää jäljelle: jotain 4,5 tonnia. Apua! Eikun Hurstin leipäjonoon vaan.
8 tonnin kuukausituloilla pelaavalla tuskin on menopelinä vm 92 Corolla tai joku vastaava pommi.
Uuden/uudehkon auton omistaminen maksaa kyllä VÄHINTÄÄN sen 500 €/kk (ihan jostain 23 k€ perusautosta puhuttaessa), reemiumit jopa 1000 €/kk. Jos siis lasketaan muutakin kuin bensakulut.... eli arvon alenema (15 % vuodessa), vakuutukset, huollot yms. Eli kahden auton kulut pikemminkin 1500 €/kk.
Em. syystä autosta luopuminen olis aika varma kikka omasta asunnosta haaveileville. Muutoin se jää vain haaveilun asteelle.... Meinaan, että sen auton kuluilla kun lyhentäsi jo aikas isoa (luokkaa 100 k€) lainaa.
- Haans.
"" Ei tule kauppoja tässä korkotilanteessa ja markkinatilanteessa. Odotan. En suostu tinkimään periaatteistani, joilla olen tähän tilanteeseen päässyt. """
Tiedät varsin hyvin, että et saa pankista lainaa. Siinä se. Odotat, ajatuksissasi. Ja lopuksi, miksi riskeeraisit, että vain menettäisit kaiken. Ellet ole suuriperijä...? No et tietenkään. Puheissasi vain odettelet ja taistelet vain entisen velan kaa.... - ...
Mikäli periaatteesi on, että haluat maksaa lainan 5-6 vuodessa pois, ette pysty siirtymään (alle) 350.000 euron asunnosta 650.000 euron asuntoon noilla tuloilla tässä korko- ja markkinatilanteessa ettekä missään muussakaan tilanteessa.
Katsokaa asuntoa vaikka 450.000 euron hintaluokassa ja sitten 5-6 vuoden päästä, kun olette sen lainan saaneet takaisinmaksettua, voitte katsoa 600.000 euron asuntoa (joka silloin maksaa tietysti enemmän...). Itse kyllä muuttaisiin (ja muutinkin) suoraan isompaan ilman mitään turhia välivaiheita...- Rahaa parakkiin
8000 euron netosta lohkeaa varmaan puolet säästöön, vaikka ylläpidettävää omaisuutta onkin kovasti. Siis 50000 vuodessa. Hinnanerotus on säästetty kuudessa vuodessa jonka jälkeen talon voi vaihtaa käteisellä. Miksipä pitäisikään ottaa lainaa jos ei tarvitse?
- ...
Rahaa parakkiin kirjoitti:
8000 euron netosta lohkeaa varmaan puolet säästöön, vaikka ylläpidettävää omaisuutta onkin kovasti. Siis 50000 vuodessa. Hinnanerotus on säästetty kuudessa vuodessa jonka jälkeen talon voi vaihtaa käteisellä. Miksipä pitäisikään ottaa lainaa jos ei tarvitse?
Sen saa ehkä optiomiljonäärit, toimitusjohtajat ynnä muut isokenkäiset, ja sori vaan mutta en jaksa uskoa, että näillä palstoilla jaksaa sellaiset luuhata omaa erinomaisuuttaan todistelemassa.
Tuularit vaan pussipuvut suhisten jaksavat levennellä olemattomilla rahoillaan. Noh, ehkä mielikuvitus tuo omaan velkahelvettiin jotain kevennystä.
Terveisin (mielestään) kohtuullisen hyvätuloinen "työläinen", jonka käteen jää vajaat 3000 kuussa, joka omistaa asuntonsa, mutta jolle ei siitä huolimatta ole noussut kusi päähän niin pahasti kun palstan tuulareilla, joilla neste tuntuu paljolti syrjäyttäneen alkuperäiset aivosolut. - Ota huomioon
... kirjoitti:
Sen saa ehkä optiomiljonäärit, toimitusjohtajat ynnä muut isokenkäiset, ja sori vaan mutta en jaksa uskoa, että näillä palstoilla jaksaa sellaiset luuhata omaa erinomaisuuttaan todistelemassa.
Tuularit vaan pussipuvut suhisten jaksavat levennellä olemattomilla rahoillaan. Noh, ehkä mielikuvitus tuo omaan velkahelvettiin jotain kevennystä.
Terveisin (mielestään) kohtuullisen hyvätuloinen "työläinen", jonka käteen jää vajaat 3000 kuussa, joka omistaa asuntonsa, mutta jolle ei siitä huolimatta ole noussut kusi päähän niin pahasti kun palstan tuulareilla, joilla neste tuntuu paljolti syrjäyttäneen alkuperäiset aivosolut."Sen saa ehkä optiomiljonäärit, toimitusjohtajat ynnä muut isokenkäiset, ja sori vaan mutta en jaksa uskoa, että näillä palstoilla jaksaa sellaiset luuhata omaa erinomaisuuttaan todistelemassa."
Tuossahan nuo 8000 euron nettotulot koostuvat kahden tuloista, eivät yhden.
Ihan kuin sinusta se, että ihminen ansaitsee rahaa yli normin, tarkoittaa että hän ei voi olla kiinnostunut esim. netin keskustelupalstoista? Miksi ei?
Meillä nettotulot on n. 8400 euroa kuussa (olemme töissä ulkomailla kansainvälisen yhteisön palveluksessa) ja käyn tällä palstalla aika useinkin, koska meillä on suunnitelmissa asunnon osto Suomesta.
Olen joskus näistä nettotuloistamme maininnut, koska se on olennaista tietoa kun keskustellaan esim. lainan suuruudesta ja takaisinmaksukyvystä. En koe että mitenkään "todistelisin omaa erinomaisuuttani". - ongelma on
Rahaa parakkiin kirjoitti:
se, ettei egonöömi jaksa kituutella kuutta vuotta tuossa halpiskämpässään. Tuttaville pitäisi päästä kertomaan asap, että nyt sitä asutaan reilusti yli puolen miltsin kämpässä arvoalueella.
- Ekonomisti 2
ongelma on kirjoitti:
se, ettei egonöömi jaksa kituutella kuutta vuotta tuossa halpiskämpässään. Tuttaville pitäisi päästä kertomaan asap, että nyt sitä asutaan reilusti yli puolen miltsin kämpässä arvoalueella.
Alko sitten tää mun vanha thread näköjään elämään. Edelleen on elämääni tyytyväinen ja vanha kämppä riittänyt Suomeen paluun jälkeen. Turha enempää kehua, mutta edelleen olen sitä mieltä, että kaikki yli 5 vuoden lainat on köyhille.
- Ekonomisti 2
Ota huomioon kirjoitti:
"Sen saa ehkä optiomiljonäärit, toimitusjohtajat ynnä muut isokenkäiset, ja sori vaan mutta en jaksa uskoa, että näillä palstoilla jaksaa sellaiset luuhata omaa erinomaisuuttaan todistelemassa."
Tuossahan nuo 8000 euron nettotulot koostuvat kahden tuloista, eivät yhden.
Ihan kuin sinusta se, että ihminen ansaitsee rahaa yli normin, tarkoittaa että hän ei voi olla kiinnostunut esim. netin keskustelupalstoista? Miksi ei?
Meillä nettotulot on n. 8400 euroa kuussa (olemme töissä ulkomailla kansainvälisen yhteisön palveluksessa) ja käyn tällä palstalla aika useinkin, koska meillä on suunnitelmissa asunnon osto Suomesta.
Olen joskus näistä nettotuloistamme maininnut, koska se on olennaista tietoa kun keskustellaan esim. lainan suuruudesta ja takaisinmaksukyvystä. En koe että mitenkään "todistelisin omaa erinomaisuuttani".Nyt ollaan jo tasolla 17.000 EUR kuussa. Siis bruttona. Ei nettona.
- logiikka...
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Alko sitten tää mun vanha thread näköjään elämään. Edelleen on elämääni tyytyväinen ja vanha kämppä riittänyt Suomeen paluun jälkeen. Turha enempää kehua, mutta edelleen olen sitä mieltä, että kaikki yli 5 vuoden lainat on köyhille.
"Turha enempää kehua, mutta edelleen olen sitä mieltä, että kaikki yli 5 vuoden lainat on köyhille."
Pidätkö itseäsi köyhänä, ja sammalla kehua tilannettasi? Ilmeisesti, kun olet tässä kertonut, että perse ei kestä ottaa 300 000 euron lainaa, kun sen takaisinmaksu venyisi yli viiden vuoden, mutta jos ei pysty maksamaan lainaansa pois viidessä vuodessa, on pakko olla köyhä. - Joukon A osajoukossa
Ekonomisti 2 kirjoitti:
Nyt ollaan jo tasolla 17.000 EUR kuussa. Siis bruttona. Ei nettona.
Olisi mukavaa nähdä se, joka moiselle tyhjäpäälle tuollaisia palkkoja maksaa.
Ei noilla taloustaidolla voi taksikuskin töitä vastuullisempaa jobia tehdä.
Pistä se vaimo laskemaan, osaa ilmeisesti hieman paremmin käyttää sitä exceliä?
Katsos, korko voi KOHTA olla 6%, mutta jos otat nyt 12kk euriborin mukaan, on se kai pikemminkin 3%. Ensi vuonna ehkä 4-5 ja siitä sitten kuuteen. Mutta ihme! Olet lyhentänyt ekana vuonna lainaa enemmän, kun korkoihin on mennyt vähemmän! Niinpä koron nousun vaikutus ei tunnukaan niin paljoa!!!
Korkoajattelusi on muutenkin mielenkiintoista.
> Kymmentä vuotta pitempään laina-aikaan en suostu edes teoriassa.
> Vakaa aikomukseni olis maksaa laina pois taas 5 vuodessa
Ota se kymmenen vuotta, on lyhennys pienempi...
> lyhennys olis peräti 5800 euroa kuussa
Tai no, jos nettona tulee 8000 euroa, jää tuosta vielä yli 2000 euroa kuussa käteen. Sehän riittää vaikka mihin...
No jaa, olen ollut huomaavinani, että ihmiset jotka eivät osaa exceliä (tai jotain muuta työkalua) käyttää ja erilaisia skenaarioita arvioida, tekevät usein ne pahimmat virheet. Joko eivät osta, kun eivät usko pystyvänsä maksamaan, tai sitten ostavat, vaikkei kykyä oikeasti olekaan.
Mutta mikäs hätä tässä on. Jos te olette tyytyväisiä siinä espoolaisessa kerrostalokolmiossanne, niin pysykää siinä. Tai muuttakaa sitten siihen espoolaiseen omakotitaloon, jos siinä on parempi. En voi ymmärtää, että tuollaisista pikkurahoista jaksaa paineita ottaa...- Ekonomisti 2
Höh? Espoolainen kerrostalokolmio? Kerrostalossa emme asu.
- meikäläinen tässä vain
Liikuttavan vanhanaikaista ja jotenkin retro-tyyppistä tuollainen ajattelut,
max 10v laina-aika ja pitää maksaa pois 5 vuodessa..?
Noin tehtiin joskus 80-luvulla!
Ei laina ole yhtään pahasta, päinvastoin.
Ota vaan pidempi laina-aika niin pystyt elämään myös muuta elämää,
kai sulla sitä on? Vai elätkö vain lyhentääksesi lainaa mahdollisimman pian?
Mitä sitten, mitä sen jälkeen kun olet vetänyt 6v tiukilla?
Toiseksi, mihin perustuu tuo sinun 6% korko? Aikamoinen oletus!
No, jokainen tyylillään. - miksi tuollainen
nuoripari tarvitsee nin tyyrin lukaalin kun sillä 350000 eurolla saa jo luksustalon?
- Perheellinen vm71
Itse olen katsellut yhtä omakotitaloa Uudeltamaalta hinta n.500k€. Meillä on säästöjä noin 350k€ (150k€ osakkeissa 200k€ käteistä) ja nettotulot noin 7k€/kk. Tulin siihen loppu tulokseen että näillä koroilla otamme lainaa 350k€ (lyhennys korko noin 2000€/kk 20v)ja loput 150k€ omista. Säästöjä jää vielä mukavat 200k€ jolla voi elää jos tulee jotain yllättävää esim. jos korot nousee niin voi lyhentää lainaa nopeastikin jne.
Vaihtoehto olisi ottaa lainaa vain 150k€ mutta sitten olisimme ns. veitsi kurkulla mikä minusta ei ole mukava olotila.
nm:Nykyinen tuhnuttelija. - kotipalveluyrittäjä
Perheellinen vm71 kirjoitti:
Itse olen katsellut yhtä omakotitaloa Uudeltamaalta hinta n.500k€. Meillä on säästöjä noin 350k€ (150k€ osakkeissa 200k€ käteistä) ja nettotulot noin 7k€/kk. Tulin siihen loppu tulokseen että näillä koroilla otamme lainaa 350k€ (lyhennys korko noin 2000€/kk 20v)ja loput 150k€ omista. Säästöjä jää vielä mukavat 200k€ jolla voi elää jos tulee jotain yllättävää esim. jos korot nousee niin voi lyhentää lainaa nopeastikin jne.
Vaihtoehto olisi ottaa lainaa vain 150k€ mutta sitten olisimme ns. veitsi kurkulla mikä minusta ei ole mukava olotila.
nm:Nykyinen tuhnuttelija.Itse ottaisin ehdottomasti pienemmän lainan. Laskepas, paljonko asunto tulee maksamaan korkoineen 150 000 euron lainalla ja paljonko 350 000 euron lainalla. Tällä hetkellä kun säästöille ei saa juuri mitään korkoja.
Jos teillä on noin mukavat tulot, niin jäähän teillä joka tapauksessa säästöön rahaa joka kuukausi. Itse jättäisin n. 20 000 euron puskurin yllätysten varalle. Ja jos jotain yllättäen haluaisitte hankkia, niin saahan sitä lainaa sitten myöhemminkin lisää, jos haluaa, kun on asunto vakuutena.
- että....
......sitten minä heräsin, laskin kissan ulos ja menin vuokrayksiöni huussiin aamupaskalle.
- Insinöristi 1
"Minä en ota. Ehkä siinä juuri syy siihen, miksi olen varakas ja vaurastun jatkossakin, toisin kuin normaalituloinen ylivelkainen tuulari."
Ja taas meni pieleen.
Lisäksi herra ekonomisti ei ymmärrä ´mitä lainan lyhentäminen tarkoittaa ja sekoittaa lyhennyksen ja korot keskenään. Jo haiskahtaa vankasti vuokralaiselta: Ei ymmmärrä mitä lainan lyhennys on. Voi näitä nykyajan ekonomisteja! Ei muuta kun peruskouluun uudestaan. Kukahan näillekin tyhjäpäille suostuu palkan maksamaan.
Se palkanmaksaja vasta tässä se suurin idiootti onkin.- ravin tola
annettu ei voi kiintolevyllä ottaa.
Jo aikaanaan ihmettelin että kuka tälle höyrylle palkka maksaa. Punaperse paviaanitkin hoitaa arvaukset paljon paremmin. Tämäkin sitten todistettiin ihan oikeaksi väittämäksi apinain voittaessa sijoituskilpailun.
- Pienituloinen
Olisit vaan ottanut sitä lainaa.
Olisi kannattanut.
Hyvä asunto tarkoittaa korkeaa elintasoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦595640Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1804574En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164082Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k523594- 513551
- 813327
- 113231
- 312779
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342371- 462317