työturvakortti

..............................

onko sitä vaadittu missään kuljetus työssä keneltäkään? Meille tuli käsky että pitää kouluttautua ei kuulemma pääse tehdas alueelle jos ei ole korttia. Tieturva ei kuulemma riitä. Taitaa taas olla rahastuksen makua koko touhu.

15

6937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdasalueelle

      lastin purkuun, mutta työtehtävät esim. astennustyöt auton nosturilla vaativat työturvallisuuskortin.

    • vaatii kuljettajilta

      sen myös. Eikä siinä mitään, sen lauluja laulaa kenen leipää syö. Työturvakurssi taas on "rahastuksen makua". Terveellä järjellä ja itsesuojeluvaistolla varustettu kaveri ei ko. kurssilta opi mitään uutta mutta saahan siitä koulutusajan palkan. Riippuen toki työnantajasta.

      • vielä´

        eli ei sitä korttia kukaan tule kyselemään kun kuormaa otat tai purat. Mutta silloin kun jotain sattuu, herrat varmasti sitä kysyvät. Eli portista kyllä sisälle pääset ilmankin.


      • j.h

        Niin näitä terveellä järjellä ajattelevia yksilöitä loukkaantuu ja kuolee paljon kuljetusalalla, alassa on monia vaaroja ja terve ajattelu aivan liian usein, puhumattakaan loukkaantumisista. Nämä tapahtuvat hyvin usein aivan perustehtävissä työtehtävissä.

        Kortti (kortti kuin kortti) ei takaa juuri mitään, varsinkaan jos on ASENNEVAMMA.

        Yrityksellä on oikeus päättää ketä heidän portista tulee sisään (samoin kuin minulla on oikeus päättää ketä minun talooni tulee), jos he päättää, että heidän portista tulee sisään kaverit, joilla on esim. Työturvallisuuskortti ja EA1, niin homma on harvinaisen selkeä, jos niitä ei ole, niin pysyy portin ulkopuolella tai hommaa ne.

        Noilla korttikoulutuksilla on hankala rikastua kenenkään... Mutta asennekasvatus on aina sellaista, että se nostaa karvat esiin henkilöiltä, joilla on asenne vamma ;-). Minusta noi korttikoulutukset ovat pääsääntöisesti asenne koulutusta.

        j.h

        Kuljetusalalla on riskejä paljon enempi kuin monella muulla alalla, joten loukkaantumisia tapahtuu ja ne on hyväksyttävä. Mutta harva kuljetusalalla toimiva ilmoittautuu vapaaehtoiseksi luokkaantumaan tai kuolemaan.


    • fundeeraaja

      Vaikken kuljetusalalta leipääni saakkaan, sallittakoon muutama kommentti työturvallisuuskortista - "vihreästä kortista"

      Työturvallisuuskorttikoulutus tähtää työturvallisuustoiminnan kehittämiseen yhteisillä työpaikoilla. Koulutuksen hyväksyttävästä suorituksesta myönnetään työturvallisuuskortti, joka on voimassa viisi vuotta. Työturvallisuuskortti ei korvaa lakisääteistä työpaikka- ja tehtäväkohtaista perehdyttämistä.

      Yhteinen työpaikka on sellainen, jossa samanaikaisesti työskentelee päätyönantajan työntekijöiden lisäksi vähintään yksi ulkopuolisen työnantajan työnsuorittaja. Esimerkki tästä on vaikka paperitehdas, jossa tehtaan sisäiset kuljetukset on ulkoistettu jollekin kuljetusliikkeelle.

      Työturvallisuuskortti alkaa nykyisin olla työntantajien ja vakuutusyhtiöiden sopimuksen mukaisesti lähes pakollinen, jos vieraassa laitoksessa aikoo vähnkään työskennellä.

      Golf-terminologiaa lainaten työturvallisuuskortti vastaa Green Cardia, jonka avulla osoitetaan perusasioiden ja -sääntöjen hallinta ja paikallisella perehdyttämiskoulutuksella opetellaan kunkin "kentän" omat säännöt.

      Työturvallisuuskorttikoulutus kestää noin yhden työpäivän ja ennen kortin myöntämistä on helpohko loppukoe, jonka jälkeen kortti toimitetaan postissa. Koulutusta järjestää useat yksityiset ja julkiset organisaatiot. Kortti on nykymuodossaan voimassa vain Suomessa - kansainvälistä standardointia sille ei vielä ole.

      Käsittääkseni työntekijöiden koulutusvastuu on työnantajilla; siis jos jonkun yrityksen autonkuljettajalta vaaditaan työturvallisuuskortti tavaran lähettäjän tai vastaanottajan yrityksessä työskentelyä varten, olisi kuljettajan oman työnantajan vastattava kortin hankkimiskustannuksista. Näin ainakin omalla toimialallani toimitaan!

      Itselläni eka työturvallisuuskortti vanhenee ensi vuonna ja sen saamisen jälkeen olen opiskellut noin 10 puunjalostustehtaan paikallissäännöt sitämukaa kun niissä olen käynyt "keikoilla".

      En tiedä varmasti, miten työturvallisuuskorttia vaaditaan autonkuljettajilta, mutta luulenpa, että tuo edellä olevan vastaajan tieto voi pitää paikkansa: siis normaaliin kuorman purkuun ja lastaukseen varastolla tai purkupaikalla ei vaadita korttia, mutta jos työhön liittyy asennus-, nosto ym töitä kortti vaaditaan - mahdollisesti joissain tapauksissa myös paikalliskoulutus, jossa kerrotaan luvanvaraisista töistä, hälytyksen tekemisestä, paikallisista riskitekijöistä ym.

      Toivottavasti tämä selvensi vähän. Lisätietoja aiheesta saa osoitteesta http://tyoturva.fi

      • täyttä rahastusta

        Kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut maantiekuljetusten turvallisuudesta.Konsultit rahastavat kursseillaan kertoen A-tikkaiden ja sähköjohtojen käytöstä.Ammattikuljettajien työkentästä kukaan ei piittaa mitään eli:teiden ja pihjojen liukkaudesta ahtaista pihoista yms. joissa me tehdään töitä.Mutta ei se mitään työnantajaa taas rokotetaan ja asiat ei muutu sen kummemmaksi.


      • Liukastelija
        täyttä rahastusta kirjoitti:

        Kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut maantiekuljetusten turvallisuudesta.Konsultit rahastavat kursseillaan kertoen A-tikkaiden ja sähköjohtojen käytöstä.Ammattikuljettajien työkentästä kukaan ei piittaa mitään eli:teiden ja pihjojen liukkaudesta ahtaista pihoista yms. joissa me tehdään töitä.Mutta ei se mitään työnantajaa taas rokotetaan ja asiat ei muutu sen kummemmaksi.

        Viime talvelta tuli mieleen yksi työpäivä isohkon puunjalostuskonsernin eräästä yksiköstä. Olin hommani tehnyt, siis yhdistelmällä tehtävä työ, ja menin vastaavan työnjohtajan jutulle puumerkkiä hakemaan paperiin niin tämä alkoi noitua heti jotta me autonkuljettajat ei arvatakaan paljonko tehtaan hiekoitus maksaa talvisin. Purin huulta ja jätin sanomatta että paljonko se maksaa jos jätätte hiekoittamatta. Hyvä meininki kertakaikkiaan..


      • ....
        Liukastelija kirjoitti:

        Viime talvelta tuli mieleen yksi työpäivä isohkon puunjalostuskonsernin eräästä yksiköstä. Olin hommani tehnyt, siis yhdistelmällä tehtävä työ, ja menin vastaavan työnjohtajan jutulle puumerkkiä hakemaan paperiin niin tämä alkoi noitua heti jotta me autonkuljettajat ei arvatakaan paljonko tehtaan hiekoitus maksaa talvisin. Purin huulta ja jätin sanomatta että paljonko se maksaa jos jätätte hiekoittamatta. Hyvä meininki kertakaikkiaan..

        Tämä tuon työnjohtajan asenne on yksi esimerkki siitä, mitä pitäisi saada pakollisella koulutuksella ja vapaaehtoisella asennemuokkauksella pois.

        Hiekottamattomuuden hinnan kysymisen lisäksi häneltä olisi voinut kysyä, mitä maksaa yhden liukastuessa katkenneen ranteen tai sijoiltaan menneen lonkan hoito.

        Luulenpa, että vastaavia hoito- ja kuntoutustilastoja luettua voipi useammankin hiekkapihtarin silmät aueta


    • osaa kaiken

      On se outo ammattikunta tuo autonkuljettajien ammattikunta; ne ei tarvi mitään koulutusta.
      Ajokortin ajaneena ne osaa kaiken; ei tarvi mitöön koulutusta!!!!
      Outo juttu; kaikissa muissa tietämissäni ammateissa tulee jatkuvasti uutta asiaa ja myös koulutusta!

      • ..............................

        mutta kyllä se esim puuseppääkin tympii jos sille pidetään päivä koulutusta siitä miten vaarallinen puukko on. Ei sillä että työturvallisuus olisi huono asia ja jokainen tapaturma on todellakin liikaa, mutta turha asia tympii ja kun se maksaa pikaisen nettiselailun perusteella 85€-385e (sama koulutus). Ei se autoilija tai kuljettaja ole senviisaampi kun muutkaan tallaajat, olen itsekin alalla. Lisäkoulutus ei ole todellakaan paha asia kunhan siellä oppii oikeasti jotain uutta.


      • näin on
        .............................. kirjoitti:

        mutta kyllä se esim puuseppääkin tympii jos sille pidetään päivä koulutusta siitä miten vaarallinen puukko on. Ei sillä että työturvallisuus olisi huono asia ja jokainen tapaturma on todellakin liikaa, mutta turha asia tympii ja kun se maksaa pikaisen nettiselailun perusteella 85€-385e (sama koulutus). Ei se autoilija tai kuljettaja ole senviisaampi kun muutkaan tallaajat, olen itsekin alalla. Lisäkoulutus ei ole todellakaan paha asia kunhan siellä oppii oikeasti jotain uutta.

        Ja sitten kun opetettaisiin oman alan asioita eikä mitään sähkömiehen hommia tai tiskiaineitten ominaisuuksia.


      • osaa kaiken

        Varsinkin kun ne on kasvattanu risuparran ja vetäny keltasen "varokaa minua" takin päälleen nii ne osaa kaiken ja tietää kaiken ja ne tehny hommia ainakin 130 vuotta yhtenä kesänä.Niistä meidän pitäisi muodostaa seuraava hallitus.Juttua tulee ku suren kuraa heti kun ne pysähtyy johonkin.Ne on ÄIJIÄ!


      • scania 1
        osaa kaiken kirjoitti:

        Varsinkin kun ne on kasvattanu risuparran ja vetäny keltasen "varokaa minua" takin päälleen nii ne osaa kaiken ja tietää kaiken ja ne tehny hommia ainakin 130 vuotta yhtenä kesänä.Niistä meidän pitäisi muodostaa seuraava hallitus.Juttua tulee ku suren kuraa heti kun ne pysähtyy johonkin.Ne on ÄIJIÄ!

        Olen itse kuorma-autom kuljettaja /logistiikka koulutuksessa ja koulutuksessa todellakin opetetaan kaikki asiat niin hyvin kuin voi ja ollaan nyt oltu kiitolinja terminaalissa ajamassa ja sen jälkeen 8viikkoa työharjottelua!nyt on taskussa C- kortti,trukkikortti,ensiapukortti,hygieeniapassi,tulityökortti, työturvakortti ja tie turvakortti!!! jokaiseen korttikoulutukseen opiskellaan erikseen kunnolla kaikki asiat sillä kaikista paitsi ensiavusta on kokeet ja pistemäärä ratkaisee saatko kortin vai et! viimeisenä on näyttötyö miten hyvin löydät rahtikirjan osoittamat tavarat terminaalista ,lastaat auton sidot kuorman ja miten hyvin löydät osoitteet minne ne pitää viedä.sitten katsotaan sosiaaliset taidot miten hyvin osaat suhtautua vastaan ottajaan jos satuu oleen huonolla päällä joten älkää jumalauta tietämättömät viisastelko kun ette tiedä yhtään mitään näköjään!!!


    • ei oo
      • Teppe Z

        Mulla on lompuuki täynnä ksikennäköistä korttia ja koulutusta, mitään et saa tehdä ennen virkamiehen aamenta. Vai vielä kouluttamattomia, kuse viuluun !
        Mitään et saa tehdä ennen kouluttautumista, wake up !!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      99
      4826
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      20
      2867
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2714
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1896
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1796
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      135
      1664
    7. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      152
      1570
    8. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

      Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      111
      1521
    9. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      282
      1449
    10. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      94
      1380
    Aihe