avustaja sijaisena, mikä palkka

aamisaa

mikä on kouluavustajan tuntipalkka, kun on oikealle opettajalle sijaisena.
kiinnostaa tietää, enkä löydä aihetta mistään

13

3550

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käteen

Mulle jäi käteen joku pari euroo alle 20 e/tunti. Siis vero% oli 11,5... En jaksa laskee. Viikon sijaistuksesta erityisluokassa, 19 h tais jäädä joku 290 e samalla prosentilla! Mutta jos on sijaistuksia, kannattaa sijaistaa! Kyllä ne avustajan palkat voittaa!

• monesta asiasta

Palkka riippuu mm. sijaisuuden kestosta ja siitä, missä sijaisuus tapahtuu. Jos sijaisuus kestää kaksi viikkoa tai yli saa prosenttiosuuden epäpätevän kuukausipalkasta ja alle kahden viikon sijaisuuksista taas tuntien mukaa, niinikään epäpätevän taksojen mukaan. Myös se vaikuttaa asiaan sijaistatko aineenopettajaa, erityisopettajaa vai luokanopettajaa. Luokanopettajaa sijaistettaessa tuntitaksa epäpätevällä on n. 16-17 euron pintaan.

• olenkovaienkö

siis: itselläni menee niin, että jos sijaistan vain tunnin-pari, en saa opettajan palkkaa. Yleensä järjestetään niin, että ope antaa tehtävät valmiiksi ja määrää jonkun lähellä olevan open ns. vastaavaksi opeksi. Näin näppärästi ollaan järkätty tilanne, jossa avustajalle ei tarvitse maksaa sijaistuksesta sen enempää. Pidemmän sijaisuuden kanssa on eri juttu. Liitosta saat tietää, kuinka palkkaus kuuluu mennä ( JHL).

• loviissa

tuollaiseen systeemiin miten luulet avustajien asioiden paranevan jos on kaikki lällyjä, jotka suostuu tommoseen.
        Ei oo pakko sijaistaa jos ei saa kunnon korvausta.Määräys on tehtävä, että vastuukysymykset on selvät.Piennimmistäkin sijisuuksista.Se systeemi on niin sanottu oto systeemi. Sinä teet työn ja joku muu saa palkan.Jos haluat kuitenkin suostua tekemään sijaisuuksia niin se on oma asiasi.

• olenkovaikoenkö
        loviissa kirjoitti:

tuollaiseen systeemiin miten luulet avustajien asioiden paranevan jos on kaikki lällyjä, jotka suostuu tommoseen.
        Ei oo pakko sijaistaa jos ei saa kunnon korvausta.Määräys on tehtävä, että vastuukysymykset on selvät.Piennimmistäkin sijisuuksista.Se systeemi on niin sanottu oto systeemi. Sinä teet työn ja joku muu saa palkan.Jos haluat kuitenkin suostua tekemään sijaisuuksia niin se on oma asiasi.

olet oikeassa tuossa, että jos kaikki suostuvat, ei asia sillä parane. Olen kuitenkin kuullut, että jos teet open palkalla, niin menetät ( tietty) omasi siltä ajalta ja tällöin verotus katsottaisiin sivutuloprossien mukaan, jolloin käteen jää jopa vähemmän! Aínakin yhdelle kollegalle on näin käynyt.Riippuu tietty verokortista. Itse olen tosiaankin ollut liian lälly sijaisuuksien suhteen, mutta ehkä se on osa sitä kyr....tymistä ja väsymystä koko työyhteisöön ( ei työhön sinänsä). En aio jatkaa kesän jälkeen, koska homma melkoista kyykytystä.

• Sivutulo
        olenkovaikoenkö kirjoitti:

olet oikeassa tuossa, että jos kaikki suostuvat, ei asia sillä parane. Olen kuitenkin kuullut, että jos teet open palkalla, niin menetät ( tietty) omasi siltä ajalta ja tällöin verotus katsottaisiin sivutuloprossien mukaan, jolloin käteen jää jopa vähemmän! Aínakin yhdelle kollegalle on näin käynyt.Riippuu tietty verokortista. Itse olen tosiaankin ollut liian lälly sijaisuuksien suhteen, mutta ehkä se on osa sitä kyr....tymistä ja väsymystä koko työyhteisöön ( ei työhön sinänsä). En aio jatkaa kesän jälkeen, koska homma melkoista kyykytystä.

Ei muuten mene sivutulokortille. Oman apparipalkan menetät mutta koska palkanmaksaja on sama se ei mene sivutulolle vaan samalle verokortille.

Sama juttu jos aiot ottaa lisätyötä esim. iltatyötä kaupungilta eri tehtävissä, esim. kirjastoapulainen tai siivoaja (eli saman palkanmaksajan alaisena) ja työaikasi on avustajan tehtävissä 38,5h/vk, menevät iltatyötulot kirjastonhoitajana YLITÖINÄ. Jos työaikasi on 32/h/vk, voit tehdä 6 tuntia/vk töitä muussa toimessa ja vieläpä samalla verokortilla! No juu, tämä ei liittynyt kyllä asiaan. Jos teet sijaistuksia, voit ehdottaa että teet tunnit sisään jossain vaiheessa niin apparin palkka ei kärsi jos kyse on parista tunnista. Yleensä suostuvat, sillä tuo tuntien vähentely kuukausipalkasta on palkanmaksuosastolla aika työlästä hommaa!

• loviissa

ollut sinulle aivan rehellinen tai katsonut väärin palkkojaan.Ei mee todellakaan sivutuloprosenttia. Todennäköisesti sinulle maksettaisiin epäpätevän palkkaa ja se on aikalailla puolet parempi tunnilta kuin koulutetun avustajan palkka.Minusta on ainakin mukava saada osan päivästä open palkkaa. Lisää se on. Työ on ihan kivaa mutta joidenkin asenteissa on vielä paljon korjaamisen varaa. Jaksellan nyt vaan vai mitä?

• Avustaja

Kun teet sijaisuutta, olet virkavapaalla omasta työstäsi ja saat opettajan palkan ja veron maksat aivan samalla prosentilla, kuin omasta palkastasikin. Ei se työ ole mitään sivutuloa!

• saa vapaana

Meillä on tehty niin, että open sijaistuksia on saanut vapaana eli ei ole tarvinnut olla kesällä tai koulun lomien aikaan töissä. Joku ope on tehnyt otona tuon virallisen valvonnan ja olen itse ollut vain läsnä. Sitten olen voinut olla tuon tuntimäärän vapaalla, kun ei muutenkaan ole mitään tekemistä.

Toiminut mun mielestä hyvin. Open vastuu on aika kova, joten ei sitä ihan mielellään kanna.

• Avustaja

Tästä systeemistä on päästävä eroon, sillä työnantaja on velvollinen järjestämään töitä lomien ajaksi, ellei sinulle ole kertynyt riittävästi itsellesi lomaa. Myös kesälle tulee järjestää töitä. On väärin, että pitkään töissä olleet ovat ansainneet lomansa ja toiset tekevät näin sijaisuuksia saadakseen vapaata. Ihmettelen, miten sanot, ettei ole muutenkaan tekemistä??????

• Avustaja

Palkka on kulloisenkin opettajan palkka, jota sijaistat, olkoonpa kyseessä luokanopettaja tai erityisopettaja.

• että....

Koulunkäyntiavustajana et tietenkään saa pätevän opettajan palkkaa, vaan epäpätevän, eli siis palkkaa ei suinkaan ole sama kuin oikealla opettajalla.

• kille

Kouluavustaja ei saa avustajan palkkaa siltä ajalta kun on sijaisena. Palkka on 21.90€/ tunti, minulla ainakin eikä kummempaa koulutusta ole

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe