Missä vietetään?

ketä kutsutaan?

Tässä jo odotusaikana olen ruvewnnut miettimään vauvan ristiäisiä. Mieheni haluaisi pitää ne omassa lapsuuden kodissa, mutta minä meidän yhteisessä kodissa. Asumme sukulaisista n. 100-200 km:n päässä, joten jos ristiäiset vietettäisiin kotonamme olisi kaikkien kutsuvieraiden matka pitkähkö. Mutta toisaalta en halua ristiäisiä pidettävän miehen kotona, sillä hänen vanhempansa ovat niin höösäävää väkeä ja minulla on jo nyt tunne että olisin itse siellä lähinnä vieraana eikä ristiäiset muutenkaan olisi minun tyyliset. Ja toiseksi heillä on pienet tilat, tai ei ne nyt niin pienet ole, mutta paljon tavaraa ja kaikkea krääsää. Ja toisaalta kun ajattelen, niin tunnen loukkaavani omaa äitiäni jos ne ristiäiset viedään toiseen mummolaan.
Ja sitten toinen ongelma: ketä kutsutaan?
Miehen puolelta olisi toki tulossa vauvan isovanhemmat ja isoisomummo ja tulevat sedät perheineen, eli tässä on jo 10henkeä. Ja minun puolelta äitini, veljeni ja siskoni ja mahdollisesti myös hänen perheensä eli yhteensä minun puolelta 3 tai 7henkeä. Ja sitten toki vielä 3 kummia. Eli kaiken kaikkiaan vieraita olisi 20. Kuulostaako isoilta ristiäisiltä? Minun mielestäni kyllä.

4

1519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

      Meillä oli ristiäisissä noin 40 henkeä, vaikka sukumme ei mikään iso olekaan.
      Vieraina oli minun vanhempani, kaksi veljeäni perheineen, minun 2 mummoani, 3 kummia, mieheni sisko perheineen. Mieheni vanhemmat ovat jo kuolleet.

      Kahvipöytään laitoin kaiken tarjottavan,
      ja vieraat joivat kahvinsa sitten kuka missäkin istuen.

      Minusta oli luontevaa pitää ristiäiset kotona,
      mutta paljonhan niitä vietetään mummolassakin.

    • Sointu

      ristiäiset vietettiin ystäviemme kotona, heillä on ns. kesähuone omakotitalossa, johon vieraat mahtuivat. Vieraita oli noin 15. Vaihtoehtoisina pitopaikkoina olisivat olleet toinen mummila ja siskoni koti. Koska oli kesä, halusimme olla ulkona mahdollisimman paljon: siksi jätimme siskoni kerrostalokodin pois. Ja koska miehen eronneet vanhemmat eivät niin kovin hyvissä väleissä ole, niin jätimme mummilankin pois. Omassa pienessä kaksiossa emme missään vaiheessa ajatelleet ristiäisiä vietettävän. Kaikista luonnollisin paikka oli tämä ystävien kesähuone ja todella kivat ristiäiset olivatkin.
      Mielestäni vierasmäärä oli ihan sopiva, kaikki kutsuttiin joita haluttiin (ei ketään, joka "olisi pitänyt kutsua") ja tunnelma olikin siksi rento.

    • kohta seuraavat

      Tehkää ristiäisistä ns omannäköiset!
      Eka muksu kastettiin kotikunnan kauniissa vanhassa kirkossa, joka vain kesäkäytössä..kahvitus kotonamme, jossa tuolloin pienet tilat mutta iso piha ja kaunis kesäpäivä=)
      Toinen muksu; seurakunnan ns kerhotilassa nimeltä Ystävyydenkulma. Kahvitus myös siellä. Hyvät tilat, astiat valmiina jne
      Kolmannen ristiäiset kotona, jossa tila tuplaantunut sitten ekojen ristiäisten.

      Vieraita paikalla 15-20.

    • tarja 2

      on kastettu seurakuntakodilla.Itse en ole mikään juhlanjärjestäjä ja näin kaikki on sujunut kun ei ole tarvinnut kuin viedä juhlakalupaikalle:)
      Vieraita kertyy väkisin meidänkin "pienissä" juhlissa n.30 kun esim. minun siskollani on 5 lasta....
      Juhlat loppuu kun lähdet paikalta ja siivoushommat jää muille itse saat nauttia tilaisuudesta ilman näitä hössötyksiä.
      Meillä ei näet lähisuvussa ole ketään joka toimisi kahvitusapuna vaan kaikki olisi kyllä minun hoteillani,joten miksi en sitten käyttäisi helpompaa vaihtoehtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe