Maatalousyrittäjäksi?

Seonnut

Laitoin jo nimimerkin varoiksi noin, kun kumminkin kyselen mielipiteitä ihan ufo asiasta? Eli olen melkoisen leipääntynyt nykyiseen työhöni, jossa hyvää ei tunnu olevan kuin "ihan hyvä palkka". Ainahan se toisen työ vaikuttaa mukavammalta :)

Niin tässä kuin monessa muussakin foorumissa on monessa keskustelussa todettu mm. maatalouden tukijärjestelmää arvosteleville, että "osta maata ja ala itse yrittäjäksi". Miten tuon toteuttaminen on käytännössä mahdollista?

Säästöjä eikä omaisuutta ei korkeasta iästä (>40 vee) huolimatta ole eli miten onnistuu rahoitus? Kannattavaksi hommaa ei luultavasti saa kuitenkaan eli jotain pitää tehdä alkutuotannon harrastamiseksi. Jos ei pidä eläimiä, voisi ehkä käydä jossain osa-aika työssä. Tai urakoida jotain naapureille, jos vaan kalusto olisi sopivaa (ilman merkittäviä investointeja).

Kovaa työtä en pelkää, mutta tällaisesta nyky-yhteiskunnan hullunmyllystä pitää päästä kauemmaksi kun vielä voi! Onko toivoa vai pitääkö vaan tyytyä nykytilanteeseen kunnes uupuu lopullisesti?

17

4779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä karu totuus

Ihan turha edes haaveilla, jos ei ole ennestään mitään omaisuutta tai säästöjä!

Vapailla markkinoilla oikeat maatilat(ei siis nämä 10ha tontit joita myydään maatilannimellä)maksavat niin paljon, että niitä eivät pysty ostamaan kuin yrityksensä myyneet liikemiehet ja lottovoittajat(tavallisella lottopotillakaan ei kummostakaan tilaa vielä saa). Syy tähän on se, että hinnat yksinkertaisesti ovat niin suuria, että edes kaupan kohteena oleva maatila ei riitä alkuunkaan lainojen vakuudeksi.

Itse olen maatilani hankkinut sukupolvenvaihdoksella. Ensin kun en luvannut jatkaa kotitilaani, isäni arvioitti tilan kahdella eri maatilakiinteistöihin erikoistuneella välittäjällä. He arvioivat myyntihinnaksi toinen 2,8milj.€ ja toinen 2,9milj.€ (70ha peltoa,190ha metsää sijanti etelä-suomessa). Tilan tulot ovat vuodessa noin 65000€ ja menot noin 35000€ ja käteen jää kaikkien menojen jälkeen vajaa 20000€/a.
      Joten ymmärrät varmaan, että kellään ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa tilan tuloilla edes tuollaisten lainojan korkoja saati sitten lyhentää lainaa. Tällaisen tilan vakuusarvo on pankilla 950000€ joten vielä pitäisi jostain saada melkein kahdenmiljoonan euron takuut joka ei varmasti onnistu keneltäkään tavalliselta ihmiseltä.
      "osta maata ja ala itse yrittäjäksi" Ymmärrätkö nyt mitä tällä sanonnalla tarkoitetaan ja sitä kuinka paljon maatilassa on ensinäkin pääomaa kiinni?

"Jos ei pidä eläimiä, voisi ehkä käydä jossain osa-aika työssä. Tai urakoida jotain naapureille, jos vaan kalusto olisi sopivaa (ilman merkittäviä investointeja)." Eipä taitaisi riittää edes urakointi eikä ainakaan osa-aikaisen työn ja tilan tulot edes yhdessä vieläkään edes korkomenoihin.

Parempi on että tyydyt nyky tilanreeseen, jos et jostain tilaa peri tai naimalla sitä saa. Suurin osa ihmisistä joutuu tekemään sellaista työtä jota inhoaa ylikaiken, mutta kun sitä rahaa on pakko jostain saada.

• Paalinpyörittäjä

Jos maillasi ei pysty rehuviljaa kummempaa viljelemään ja 190 ha metsässä ei ole mitään hakattavaa, niin mistä saat tilalle noin huiman hinnan? Taitaa olla pelkkiä kallioisia rantamaita, jotka kuitenkin hakattu aukeiksi rantakaistaa lukuunottamatta?

• 5. vuosi isäntänä
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

Jos maillasi ei pysty rehuviljaa kummempaa viljelemään ja 190 ha metsässä ei ole mitään hakattavaa, niin mistä saat tilalle noin huiman hinnan? Taitaa olla pelkkiä kallioisia rantamaita, jotka kuitenkin hakattu aukeiksi rantakaistaa lukuunottamatta?

Tiltuki 188€/ha, LFA 200€/ha, kansallinen lisäosa 20€/ha, ympäristötuki 106,8€/ha.
        Yhteensä 514,8€/ha. Viljelyssä 58ha eli 58*514,8= 29858,4€ Kesannolla 12ha 322,9€/ha eli 12*322,9=3874,8€ Peltokasvien tuotantopalkkio 47€/ha vehnää 17,3ha eli 47*17,3=813,1€
        Yhteensä 34546,3€

Viljaa keskimäärin 4,5t/ha*58 = 261t
        viljan keskihintana 110€/t 261*110=28710€

Tuet myynti yhteensä on 63256,3€.

Mitenkähän itse saisit paremman tuoton? Ideoita otetaan vastaan.
        Täytyy muistaa että lannotteet ovat kalliita ja myöskin se, että jos sato on suuri ja kostee syksy, niin kuivaus kulut ovat valtavat. Eli mitään isoja satoja ei ole enää mitään mieltä edes yrittää. Liikevaihtoahan siitä tulee, mutta kulut vastaavasti nousevat.

Mitä tilaani muuten tulee, niin maiden lisäksi tilaan kuuluu Päärakennus 525m2, pakari 342m2 ja pehtoorin talo 240m2. Näiden lisäksi 16 muuta rakennusta kuivuri ja kaksi ranta mökkiä. Kaikki rakennukset käyty läpi 1995 - 2004 välillä.
        Että empä usko että arvio on alkuunkaan liian korkea pikemminkin päin vastoin. Pienenä referenssinä: meiltä 7km päästä myytiin 164ha tila viime vuonna 2,1milj. eurolla.

Metsissäni kyllä hakattavaa riittää. Keski kuutio hehtaarilla on 159m3. Mutta yleensä kun puhutaan tilan tuloista, niin silloin tarkoitetaan pelkkää maanviljelystä.

Tuolla alenpana sanot että tienaat maanviljelijänä tuplaten mitä rakennusmestarina. Enpä usko! Vastaava tienaa raksalla reilut 3000€/kk boonukset ja valvonta keikat on vuodessa helposti 15000€(viime vuonna 22742€)(viimevuonna vuonna verotettavaa 63617€ pienet maataloustulot). Päätoimenani olen nimittäin vastaavanamestarina rakennuksilla joten homma on hallussa. Enollani on suurehko maitotila ja hänkään ei tienaa lähellekään minun palkkaani. Joten vähän ihmettelen miten rahasi teet.

Meillä tehtiin laskelmat siitä jos alettaisi kasvattamaan emolehmiä, kun on hyvä kuntoset tuotantotilat valmiina ja kaikki tarvittavat koneet ja laitteet löytyy. Lähtö kohta oli 50 emolehmää. Mutta eipä kiinnostanut laskelmien jälkeen. Tulot ei olisi oleet vuosi tasolla kuin noin 30000€ suuremmat, mutta menot olis ollut taas niin paljon suuremmat huolimatta vähemmästä lannotteiden tarpeesta, että erotus olis jäänyt aika vaatimattomaksi.

• Paalinpyörittäjä
        5. vuosi isäntänä kirjoitti:

Tiltuki 188€/ha, LFA 200€/ha, kansallinen lisäosa 20€/ha, ympäristötuki 106,8€/ha.
        Yhteensä 514,8€/ha. Viljelyssä 58ha eli 58*514,8= 29858,4€ Kesannolla 12ha 322,9€/ha eli 12*322,9=3874,8€ Peltokasvien tuotantopalkkio 47€/ha vehnää 17,3ha eli 47*17,3=813,1€
        Yhteensä 34546,3€

Viljaa keskimäärin 4,5t/ha*58 = 261t
        viljan keskihintana 110€/t 261*110=28710€

Tuet myynti yhteensä on 63256,3€.

Mitenkähän itse saisit paremman tuoton? Ideoita otetaan vastaan.
        Täytyy muistaa että lannotteet ovat kalliita ja myöskin se, että jos sato on suuri ja kostee syksy, niin kuivaus kulut ovat valtavat. Eli mitään isoja satoja ei ole enää mitään mieltä edes yrittää. Liikevaihtoahan siitä tulee, mutta kulut vastaavasti nousevat.

Mitä tilaani muuten tulee, niin maiden lisäksi tilaan kuuluu Päärakennus 525m2, pakari 342m2 ja pehtoorin talo 240m2. Näiden lisäksi 16 muuta rakennusta kuivuri ja kaksi ranta mökkiä. Kaikki rakennukset käyty läpi 1995 - 2004 välillä.
        Että empä usko että arvio on alkuunkaan liian korkea pikemminkin päin vastoin. Pienenä referenssinä: meiltä 7km päästä myytiin 164ha tila viime vuonna 2,1milj. eurolla.

Metsissäni kyllä hakattavaa riittää. Keski kuutio hehtaarilla on 159m3. Mutta yleensä kun puhutaan tilan tuloista, niin silloin tarkoitetaan pelkkää maanviljelystä.

Tuolla alenpana sanot että tienaat maanviljelijänä tuplaten mitä rakennusmestarina. Enpä usko! Vastaava tienaa raksalla reilut 3000€/kk boonukset ja valvonta keikat on vuodessa helposti 15000€(viime vuonna 22742€)(viimevuonna vuonna verotettavaa 63617€ pienet maataloustulot). Päätoimenani olen nimittäin vastaavanamestarina rakennuksilla joten homma on hallussa. Enollani on suurehko maitotila ja hänkään ei tienaa lähellekään minun palkkaani. Joten vähän ihmettelen miten rahasi teet.

Meillä tehtiin laskelmat siitä jos alettaisi kasvattamaan emolehmiä, kun on hyvä kuntoset tuotantotilat valmiina ja kaikki tarvittavat koneet ja laitteet löytyy. Lähtö kohta oli 50 emolehmää. Mutta eipä kiinnostanut laskelmien jälkeen. Tulot ei olisi oleet vuosi tasolla kuin noin 30000€ suuremmat, mutta menot olis ollut taas niin paljon suuremmat huolimatta vähemmästä lannotteiden tarpeesta, että erotus olis jäänyt aika vaatimattomaksi.

Noo parempi tietysti olisi jos osaisi edes tätä omaa tilaansa asua..
        Silloin kun itse olin mestarina, tosin tiepuolella, niin ansiot jäi alle kolmenkympin.
        Mutta niitä ideoita. Huima rakennuskanta sinulla, eikö kannattaisi vuokrata osaa ulos tai kehitellä niille jotain muuta käyttöä?
        Liikevaihtoa voi lisätä kesantoa vähentämällä ja minä saan kyllä kesannostakin enemmän tukea kuin sinä, kannattaisiko miettiä myös lisätoimenpiteisiin sitoutumista? Oma tilanteeni on sikäli helppo, että ostin tilani ennen näitä huimia hinnannousuja ja kohtuulliseen hintaan. Kun itse suunnittelin kaupan, en maksanut lahjaveroja ja sain kauppahinnasta n 80 prossaa vähennyskelpoiseksi.
        Aloittaessani emojen pidon sekin oli vielä kannattavaa täällä B-alueellakin. Nykyään en suosittele tuotannon aloittamista kenellekkään täällä etelässä. Toisaalta itseltäni on jo valmiiksi maksettu ja poistettu infra emotuotantoon olemassa, jolla voin tuottaa likimain loppu-urani pienin kuluin "jäähdyttelemällä". Teen myös pienimuotoista rehu-urakointia koneillani. Konepuolella olen hakenut säästöjä koneyhteistyöstä, jopa ykköstraktori on yhteisomistuksessa naapurin kanssa. Traktoreita on siis 2,5 kappaletta ja korjuualaa n 300 hehtaaria.
        On ihan ok jos puhutaan maatalouden tuloista pelkästään, mutta ylimääräisten asuinkiinteistöjen ja melko mittavan metsä-alan voisi jättää huomiotta. Tuollaisilla peltohinnoilla tulee väkisin mieleeni, että onko se jo liian kallista viljeltäväksi. Pääoman tuotto muualla on huomattavasti parempi. Itsekin olin vähän "traktorikuumeessa", mutta kuitenkin merkitsin sitten hieman Kiinaa, Intiaa ja itä-eurooppaa, joissa tuotto moninkertainen, eikä volatiliteettikaan ole paljon huonompi kuin traktorissakaan!

• ensin...

Kokeilla rengin hommia tai lomittajan jotta saat kuvan mitä maatyö on. Ja sitten sitä isontalon emäntää etsimään...

• ffsdfsd

Ilman minkäänlaista pääomaa joutuu tietenkin ottamaan velkaa, mutta haluaisin kuitenkin huomauttaa, että välttämättä kyse ei tarvitsisi mistään miljoonista olla. Miksi maatalousyrittäjäksi haluavan ajatellaan välttämättä haluavan juuri viljellä viljaa? Voi pienemmälläkin tilalla harrastaa monenlaista toimintaa. Keskittyminen johonkin tiettyyn kasviin, joka ei tarvitse suurta pinta-alaa ollakseen kannattava, on yksi vaihtoehto. Kasvihuoneissa on suurehkot alkukustannukset, mutta nekään eivät tarvitse järjettömiä plantaaseja. Torppa pari hehtaaria ei ainakaan vähän peräkylemmällä maksa miljoonia.

• Maatilaaaaaaaaaargghhh

• Paalinpyörittäjä
        Maatilaaaaaaaaaargghhh kirjoitti:

kyllähän niitä pieniä tiloja saa ihan "kohtuu hintaan" jos vaan haluaa asua muuaallakin kuin uudellamaalla, rakennukset ja 20 ha peltoa kait siinä nyt jotain puuhastelee varsinkin jos on muutakin työtä siinä sivussa

http://194.251.35.222/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=969&NakymaID=107

Itse ostin tilani liki kymmenen vuotta sitten, 20 peltoa, 80 metsää ja päärakennus. No siinä elelen edelleen päätoimisena ja olen rakentanut n 1500 neliötä kotieläinrakennuksia, ostanut 2 ha ja vuokrannut 70 ha peltoa.
        Vuosiansiot on jotakuinkin tuplat aikaisempaan rakennusmestarin hommaani nähden, no työmäärä on ehkä triplat, mutta niinhän se on kaikessa yrittämisessä.

• karhu III
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

Itse ostin tilani liki kymmenen vuotta sitten, 20 peltoa, 80 metsää ja päärakennus. No siinä elelen edelleen päätoimisena ja olen rakentanut n 1500 neliötä kotieläinrakennuksia, ostanut 2 ha ja vuokrannut 70 ha peltoa.
        Vuosiansiot on jotakuinkin tuplat aikaisempaan rakennusmestarin hommaani nähden, no työmäärä on ehkä triplat, mutta niinhän se on kaikessa yrittämisessä.

en usko että sunkaan nimeä löytyy veropörssistä. Ei siellä muitakaan ole joilla tonkokoluokan maatila. Ja vielä oot investoinu rajusti, niin tuskin sinä mitään veroa maksa.

• Paalinpyörittäjä
        karhu III kirjoitti:

en usko että sunkaan nimeä löytyy veropörssistä. Ei siellä muitakaan ole joilla tonkokoluokan maatila. Ja vielä oot investoinu rajusti, niin tuskin sinä mitään veroa maksa.

Kyllä on ollut ihan joka vuosi ja oli jo ennen viljelijäksi ryhtymistä. Vuonna 2005 verotettava ansio- ja pääomatulo oli yhteensä 55500 euroa, tänä vuonna n 60000 ja ehkä vielä seuraavat 2-3 vuotta, sen jälkeen tulos putoaa noin kolmeenkymppiin, ellei peltoa löydy lisää vuokrattavaksi. No onneksi hyvinä vuosina kertyi sijoituksia senverran, että korkotulot paikkaavat puolet tulospudotuksesta. Jo nytkin suurin osa tuloistani on maatalouden pääomatulo-osuutta, joten henkilökohtaisia veroja maksan n 17000 euroa vuodessa (tukea saan kyllä enemmän).
        Ps. Ton 60 tonnia tienais vaikka kaupan kassalla samoilla työtunneilla, mitä tein isännyyteni alkuvuosina, mutta onneksi olen kehittänyt tuotantoani ja työmenetelmiäni niin, että työaikani on pudonnut kohtuulliselle tasolle.

• Mukavaa

Oma kokemus on että ensin olin päätoiminen viljelijä sitten rupesi kyrsimään läksin palkka työhön,sitten kyrsi vielä enemmän.Muiden töissä koko ajan käskytettävänä pitkiä päiviä palkka aika kehno,joten palasin takaisin viljelijäksi ei ne viljelijän päivät aina niin pitkiä ole ja vapaus sitä todellakin on.EU sta,huolimatta.Onneksi en myynnyt tilaa pois.MAHTAVA TUNNE KUN KÄVI MUUALLA.

• wild bill

-99 muutettiin kaupungista takas maaseudulle emännän sukutilalle, ei oo kaduttanu, saimaa lähellä kalaan pääsee melkein millon haluaa. nyt lypsävät lähössä vuoden sisällä mutta tilalla pysytään !!!lapsillekin mukava paikka tää maaseutu...

• Seonnut

Kiitos vastauksista. Vastaan tällä samalla viestillä kaikille tähän asti kirjoittaneille.

Nimikerkille "ensin...": maatalouden työt ovat tuttuja entuudestaan. Tähän ikään mennessä sitä on nähnyt ja oppinut yhtä ja toista. Ja vaikken kirjoittanutkaan olevani mies, niin myönnettäköön, että emäntä minulla jo on. Lapsiakin :)

Nimimerkille "tässä karu totuus". Niinpä niin. Suurinpiirtein tiesin nuo realiteetit, mutta mukava että kirjoitit, niin ymmärsin suuruusluokkaa paremmin. Vakuusarvon kyllä kuvittelin suuremmaksi. Kyllä mulla pieni toivonkipinä oli, että edes jossain mittakaavassa tuo haaveeni olisi ollut toteutettavissa.

Mä vaan vähän ihmettelen, että mikä ne (tilojen) hinnat on noin pilviin nostanut. Peltohehtaaristakin tiedän maksetun 8-10k€/ha, ei sellaiseen todellakaan ole tavallisella ihmisellä varaa. "tavallisen" tilan perustraktori maksaa uutena 50k€ vähintään, onneksi ulkomaantuonti pudottaa käytettyjen hintoja Suomessakin, ainakin jollain aikavälillä.

Ja vielä nimimerkille "tässä karu totuus": tuosta viimeisestä olen selkeästi eri mieltä kohdassa "suurin osa" ja "ylikaiken". Eli varmaan iso osa on ihan kivassa työssä omastakin mielestään. Tai näin ainakin tahdon uskoa.

"Paalinpyörittäjä" taitaa olla "tuttu" joltain toiseltakin foorumilta?

Omalta kohdaltani aika monen asian pitäisi loksahtaa, että oman tilan isännäksi pääsisin. Mutta vielä tässä on aikaa...

Hyvää jatkoa teille maatalousyrittäjät! Ja muutkin! :)

• karutotuus

Tarkoitukseni ei ollut tosiaankaan masentaa. Mutta tämä on tilanne tällä hetkellä. Tosin mitä pohjoisemmaksi ja idemmäksi mennään, niin sitä halvempia tilatkin ovat.

Kyllähän nuo hinnat on pilviin nostanut se, että tällä hetkellä kaikki haluavat maalle. Yhden kiinteistönvälittäjä kaverini kanssa keskusteltiin hiljattain, että silloin kun Jorma Ollilan ja Bror Wahlroosin kartano kaupat tuli julkisuuteen, niin sillon alkoi maatilojen hillitön hinnan nousu, kun kaikki alko yht äkkiä haluamaan maanviljelijöiksi. Tästä asiasta muuten kirjotettiin muistaakseni 2002 kauppalehdessäkin.

Vakuusarvosta sen verran, että kun viimeksi pankissa kävin lainaa hakemassa, niin pankinjohtajan kanssa tästä keskusteltiin. Hän sanoi sitä, että vakuusarvo on markkina hintoihin nähden sen takia niin pieni, koska pankit eivät usko maanviljelykseen eivätkä tähän hinta kehitykseen jossa yhtenä syynä on tukijärjestelmän epävarmuus ja laskeva suunta. Suhteellisen pienellä vakuusarvolla pankit turvaavat rahansa.

Pellon hinnasta sen verran, että viime syksynä tästä läheltä myytiin 7ha peltoa 84000€ eli siis 12000€/ha järjetöntä.

Onhan se haaveesi ehkä mahdollista toteuttaa vähän pienemmässä mittakaavassa. Se voisi olla kenties marja/mansikka tila. Pienilläkin pinta-aloilla siitä saa suhteellisen kannattavaa työtä.

Mitä taas tulee tuohon työn inhoamiseen, niin omalla kohdallani se ainakin pitää paikkansa. Olen vastaavana työmailla ja aivan täynnä sitä hommaa. Kyllähän ehkä pärjäisin pelkällä viljelylläkin jotenkin, mutta kun on tullut totuttua näihin tuloihin, niin on se vaikeeta niistä luopua.

• Mailma, hieno paikka

Järjetöntä kuinka vaikeeksi on tehty maatalousyrittäjäksi ryhtyminen!
      ns. rahattomilla ei ole ikinä mahdollisuutta nykypäivänä ryhtyä maatilalliseksi!
      Jokseenkin surullista ajatella moista mutta tottahan se vain on!

• viesker

NIMIMERKILLE seonnut!
      katso etuovi.com/maatilat ja pelto siihen ruksi
      Kärsämäellä ois halvalla peltoa myynnissä.32 hehtaaria 10000 euroa.

• viesker

Peltoraivio siis kyseessä että vaatii toki työsarkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe