Pankkikorttini on vaihtumassa OP-Visa Electroniksi. Voi käyttää sähköisenä henkilökorttina. Tarvitsen siis kortinlukijan ja kortinlukijaohjelman, mutta mistä?
Olen saanut joskus hubbarin, käykö tähän tarkoitukseen. Siis Combo 21 in 1 card reader, with usb 2.0 port hub. Mutta se ohjelma sitten?
Kortinlukija
10
1612
Vastaukset
- omaa ei
välttämättä tarvitse olla.
Pankin palveluihin voi edelleenkin kirjautua näppäimistöltä kirjoittamalla.
Korjatkaa ihmeessä , jos olen pudonnut jossain vaiheessa kelkasta. Varmaankin Op kustantaa lukijan asiakkailleen, ellei muuten nettipankkia pysty käyttämään.
Kuten uutisista olet ehkä lukenut, eräällä kioskilla naapurimaan bisnesmiehet käyttivät omia "koneita" ja kortteja kopioitiin "omaan käyttöön". Ethän sinä mitään SmartCard-lukijaa välttämättä tarvitse, ellet halua. Nettipankin käyttö sujuu edelleenkin myös ihan asiakasnumerolla, tunnusluvuilla ja salasanoilla niinkuin ennenkin.
- .......................
...laisensa kortinlukijan. Sähköinen henilökortti ei oikein ole ottanut tuulta allensa, laitteita ei siten kovin monesta paikasta varmaan saa mutta FiCom kertoo:
"Kansalaisvarmenteella varustetun sähköisen henkilökortin hyödyntäminen edellyttää tietokoneeseen liitettyä kortinlukijaa, kortinlukuohjelmistoa ja internetyhteyttä. Kortinlukijoita voi ostaa esimerkiksi Elisa ShopIT -myymäläketjusta sekä Hämeenlinnan seudulla Hämeen Puhelimen myymälöistä."
"http://www.ficom.fi/tietoa/tietoa_4_1.html?Id=1080642909.html- tuo kortinlukija..
jonnin verran helpottaa esim. pankki-asioitten hoitoa, ei tarvii olla jatkuvasti kaivamassa sala-sana listoja esille.
Mulla on smart card reader acr38 merkkinen älykortin lukija, tuli joku vuosi sitten ostettua vaikka en silloin mokomaa tarvinnutkaan.
No syksyllä tuli sitten hommattua op visa-elektroni kansalaisvarmeenteella ja sen jälkeen käyttöäkin on piisannut. - alkup.
tuo kortinlukija.. kirjoitti:
jonnin verran helpottaa esim. pankki-asioitten hoitoa, ei tarvii olla jatkuvasti kaivamassa sala-sana listoja esille.
Mulla on smart card reader acr38 merkkinen älykortin lukija, tuli joku vuosi sitten ostettua vaikka en silloin mokomaa tarvinnutkaan.
No syksyllä tuli sitten hommattua op visa-elektroni kansalaisvarmeenteella ja sen jälkeen käyttöäkin on piisannut.Mihin kaikkeen käytät? Millaisia kustannuksia varmenteesta on ?
Tuo minun mainitsemani kortinlukija käykö tähän tarkoitukseen? - kerrotaan..
alkup. kirjoitti:
Mihin kaikkeen käytät? Millaisia kustannuksia varmenteesta on ?
Tuo minun mainitsemani kortinlukija käykö tähän tarkoitukseen?No pankkiasiat ainakin, kelassa voi asiota varmennekortilla samaten väetörekisterikeskuksessa voi käydä tutkailemassa omia tietoja (oli muuten mullakin sellaista tietoa jota en edes tiennytkään :) )
Tulla on tietoja kortin lukijoista ja ohjelmistosta
http://www.fineid.fi/vrk/fineid/home.nsf/suomi/tekniikka
- Anonyymi
Itku seis, sillä hallinto on ponnistellut rajusti ja saanut kuin saanutkin Suomi.fi-palvelun ja siihen kytketyn Kansalaisvarmenteen toimiaan. Ihan ihmeellistä, sillä projektihan myöhästyi vain muutamalla vaivaisella vuodella.
https://dvv.fi/kansalaisvarmenne
Itse asensin tällaisen ebayn halpalukijan tietokoneeseeni ja sain korttini sillä luettua:
Smart Card Reader USB Common Access CAC-compatible Windows Y1Y2 | eBay
https://www.ebay.com/itm/USB2-0-Smart-Card-Reader-DOD-Military-CAC-Common-Access-Bank-Card-ID-For-MaYJUS/303597158879
Pakkauksen mukana seuraa myös CD-levy, jonka ohjelmistoa ei tarvitse asentaa Kansalaisvarmenteen käyttöönottamiseksi. Sensijaan käytettävä ohjelmisto haetaan DVV:n sivuilta
https://dvv.fi/kansalaisvarmenne-kortinlukijaohjelmisto
Itse sain Kansalaisvarmenteen toimimaan vain Googlen Chromella ja MS:n Edgellä. Mozillan Firefoxin uusin versio 85.0 ei ainakaan toimi (Windows10:llä). Sirukortti asetetaan laitteeseen siru ylöspäin työnnettynä.
Jos haluaa ostaa kortinlukijansa täältä Suomesta yksi edullisimmista on tämä liki laatumerkkinä tunnettu Deltacon laite:
https://www.data-systems.fi/tuote/deltaco-ucr-156-smart-card-reader-usb-black/
Siitä sitten enää sisäänkirjautumaan.- Anonyymi
Jokohan 14:ta vuodessa olisi ongelma ratkennut? Joku pölkkypää nostaa jatkuvasti ikivanhoja ketjuja. Koronan aiheuttamaa tylsyyttä? Joka tapauksessa mobiilivarmenne on helpoin tapa, ja toimii kaikissa vähänkään uudemmissa puhelimissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokohan 14:ta vuodessa olisi ongelma ratkennut? Joku pölkkypää nostaa jatkuvasti ikivanhoja ketjuja. Koronan aiheuttamaa tylsyyttä? Joka tapauksessa mobiilivarmenne on helpoin tapa, ja toimii kaikissa vähänkään uudemmissa puhelimissa.
Taitaapi olla että vain telialla on mobiilivarmenne ilmainen, ainakin elisa veloittaa olikohan pari euroa/kk. Mutta mobiili-avain on nykyään kätevin ratkaisu, ei tarvii avainlukulistoja sun muita..
- Anonyymi
Onko tuosta henkilökortista vuosikuluja, entä ostohinta? Nuo mobiilivarmenteet tulee luultavasti kaikki maksullisiksi ja vältän kännykän käyttöä mahdollisimman paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872