Radikaalileikkauksen jälkeen olen saanut Progynova-tabletteja 1 mg päivässä puoli vuotta. Paino on noussut 6 kg, vaikka kuntoilen paljon ja olen myös yrittänyt laihduttaa. Yritin syksyllä Kiloklubissa ja söin n. 1500 kcal päivässä. Paino nousi silti vain, mikä on minusta aivan ihme.
Joulun jälkeen paino ei ole enää noussut, vaan enimmäkseen syksyn aikana, mikä saattaa liittyä vuodenvaihteessa aloitettuun tehostettuun kuntoiluun, 5 kertaa viikossa keskiraskasta treeniä. Yritän myös laihduttaa ja laskujeni mukaan syön alle 2000 kcal päivässä, erittäin terveellisesti ja kasviksia 600 g päivässä. Ei paino ole silti laskenutkaan mutta en voi syödä vähempää tällä liikuntamäärällä, koska muuten tulee aivan huutava nälkä.
Voisiko tämä johtua Progynovasta vai johtuisiko munasarjojen poistosta, vai molemmista? Onko muilla vastaavaa kokemusta? Tai sattuisiko joku muuten vaan tietämäään mistä tässä on kyse?
Joulun jälkeen paino ei ole enää noussut, vaan enimmäkseen syksyn aikana, mikä saattaa liittyä vuodenvaihteessa aloitettuun tehostettuun kuntoiluun, 5 kertaa viikossa keskiraskasta treeniä. Yritän myös laihduttaa ja laskujeni mukaan syön alle 2000 kcal päivässä, erittäin terveellisesti ja kasviksia 600 g päivässä. Ei paino ole silti laskenutkaan mutta en voi syödä vähempää tällä liikuntamäärällä, koska muuten tulee aivan huutava nälkä.
Voisiko tämä johtua Progynovasta vai johtuisiko munasarjojen poistosta, vai molemmista? Onko muilla vastaavaa kokemusta? Tai sattuisiko joku muuten vaan tietämäään mistä tässä on kyse?
Vastaukset 5
Vanhimmat
Minulta poistettin myös n. 2 vuotta sitten kohtu ja viimeinen munasarja. Olen käyttänyt laastareita, geeliä ja pillereitä. Kaikista tulee turvotusta ja tankkiolo. Ensin vähensin estrogeenin ihan minimiin. Paino on noussut myös 6 kg hitaasti pikkuhiljaa. Minä myös liikun 2 kertaa viikossa. En ole lisännyt syöntiä. En syö makeaa en juo limsoja. Ehkä ainut paheeni on valkoviini, jota nautin viikonloppuisin ja silloin turvotus pahenee. Mutta en haluaisi luopua kaikesta!
Nyt olen ollut ilman estrogeeniä kuukauden. Turvotus on hiukan helpottanut, mutta paino ei ole laskenut. Yöunet ovat huonompia, olen kärsinyt kuumista aalloista ja perheen mukaan olen kiukkuisempi.
Joten olen tullut siihen tulokseen, että kun viedään kaikki pois niin se alkaa nostamaan painoa ja tulee nuo vaihtarioireet. Estrogeeni kyllä poistaa nuo hikoilut ja yöllä saa hyvin nukuttua. Mutta se myös lisää turvotusta. En nyt vielä tiedä mitä jatkossa teen?
Jos en saa yöllä nukuttua on kait pakko alkaa käyttään geeliä silloin tällöin.
Kertokaa muutkin kokemuksistanne. Minä olen kohta 48 v.
mulle on myös tehty leikkaus missä kaikki jouduttiin poistamaan syön .zumenon 2mg/1pvä ei ihmeemmin turvota ja yöllä saan hyvin nukuttua.eikä painokaan ole noussut tosin tarkkailen syömisiäni,lääkäri oli sitä mieltä ,että kannataa estrogeeniä käyttää muuten voi helposti tulla osteoproosi ja myös iän kannalta koska on aikasee jouduttu kaikki poistamaan.
hei
minulle tehtiin radikaali leikkaus myös vuosi sitten.olen syönyt progynova 2mg tabl.siitä asti.paino on nyt noussut 4,5 kiloa !!
olen epätoivoisesti miettinyt mitä tehdä.
laihikselle kai täytyy ruveta .
oon ihan varma että progynova on syyllinen tähän painon nousuun.lopettaakaan ei voi kun hikoo kun niegara.
Hei!
Minä aloitin Progynova 1mg käytön vasta viiko sitten ja olo on helpottunut niin yöllä kuin päivälläkin, toki oireita vielä tuntuu mutta ei niin rajuja kuin mitä kärsin ennen estrogeenin aloittamista. Huh..huh.. ja jo nyt viikon sisällä minulla on turvotusta, sekä painoni nousi heti 2kiloa!!! toivottavasti tämä tasaantuu tästä ja mikäli ei tasaannu niin aloitan uudestaan punavalko pakkauksessa olevan Cellon syömisen, jota saa luontaistuote kaupasta. Cello on vaan tosi kallista ja se vei 10 viikkoa ennen kuin auttoi. Cello ei myöskään suojaa luustoa, kuten Progynova tekee.
Oletko seurannut ruokailutapojasi, olisiko siellä muutoksia joka aiheuttaisi turvotusta ja nesteen kerääntymistä, estrogeenin ei pitäisi tehdä tuollaista. Nopea painonnousu on nimenomaan nesteen kertymistä vartaloon.