Mitä iloa on FSI-moottorista? Eli tarkoitan lähinnä 1.6 kokoista konetta Golfin, Jettan ja Golf plussan kohdalla... Kaikista noista löytyy myös perinteinen 1.6 8 venttiilinen kone jossa on 102 hv:ta. FSI 1.6:ssa on 115 hv:ta. Eli heppojen ero ei oo suuri. Lisäksi kiihtyvyys on lähes sama. 1.6 FSI-mallissa on kuusiportainen laatikko mutta siinä kuudes vaihde on monen autotestin mukaan turha. kuudes vaihde on perustellumpi ja parempi kuulemma 2-litraisten, isojen dieseleiden ja turbokoneiden kohdalla. Okei 1.6 FSI saattaa kuluttaa hieman vähemmän kuin 1.6 8 venttilinen, mutta 8 venttiilinen on yksinkertaisempi rakenteeltaan ja ehkä kestävämpi. Sitäpaitsi FSI moottorin yhteydessä suositellaan käytettäväksi 98-oktaanista polttoainetta, koska sillä saavuutetaan kuulemma parempi hyötysuhde yms. mutta se on vaan kalliimpaa tavaraa kuin 95-oktaaninen. Pointti on siis se, että kannattaako hommata mieluummin 1.6 8 venttiilinen kuin 1.6 FSI koneella varustettu Jetta kun olen sellaista hankkimassa.
Fsi-moottorit
17
13117
Vastaukset
- kalle kehveli
fsi:ssä on jakoketju ja vanhassa 8 naulasessa kumihihna.
- Tseba
on selkeästi fsi:llä parempi. Nykyään tuo kuudes vaihdekin on selkeästi ripeämpi kuin vanhassa viitonen. Nykyään oktaanisuositus on 95. Päästöt ovat pienemmät ja sehän tulee vaikuttamaan jahka autovero uudistuu.
- tyhjäkumi!
Nyt kysymys! eikö Golfissa viidennessä kopassa oleva 1,6 litrainen 102 hp ole 16V? Ymmärtääkeseni tuo kone oli jo nelosen kopalla ja siinä oli jo 16v. Generation Golf V, tuli alkuun myynttin 16V 1,4 litraisella koneella ja 8V 1,6 koneilla ja kaksilitraisella josta ei ole tietoa. muuta kuin se, että siinä isossa pannussa oli 115 hp
Voin olla väärässä! - kehiin
tyhjäkumi! kirjoitti:
Nyt kysymys! eikö Golfissa viidennessä kopassa oleva 1,6 litrainen 102 hp ole 16V? Ymmärtääkeseni tuo kone oli jo nelosen kopalla ja siinä oli jo 16v. Generation Golf V, tuli alkuun myynttin 16V 1,4 litraisella koneella ja 8V 1,6 koneilla ja kaksilitraisella josta ei ole tietoa. muuta kuin se, että siinä isossa pannussa oli 115 hp
Voin olla väärässä!1. on
2. ei
3. kyllä
1,6 16v tuli myöhemmin kuin 1,4 16v, mikä sai aikaan sen että esimerkiksi itse ostin ekan IV:n yksnelosella, kun koeajon perusteella ei löytynyt mitään syytä maksaa lisähintaa laiskemmasta ja janoisemmasta ykskuutosesta. Lisäksi yksnelosta ei saanut sammumaan huolimattomallakaan liikkeellelähdöllä eli ei tarttenut muistaa painaa kaasua, kunhan muisti poistaa jalan pois kytkimeltä. Ykskuutonen 16v sitten aiheutti sen että yksnelosten menekki taisi lopahtaa.
Kaksilitrainen iiveessä taisi olla alusta alkaen 16v vai olenko väärässä? - Gulf
kehiin kirjoitti:
1. on
2. ei
3. kyllä
1,6 16v tuli myöhemmin kuin 1,4 16v, mikä sai aikaan sen että esimerkiksi itse ostin ekan IV:n yksnelosella, kun koeajon perusteella ei löytynyt mitään syytä maksaa lisähintaa laiskemmasta ja janoisemmasta ykskuutosesta. Lisäksi yksnelosta ei saanut sammumaan huolimattomallakaan liikkeellelähdöllä eli ei tarttenut muistaa painaa kaasua, kunhan muisti poistaa jalan pois kytkimeltä. Ykskuutonen 16v sitten aiheutti sen että yksnelosten menekki taisi lopahtaa.
Kaksilitrainen iiveessä taisi olla alusta alkaen 16v vai olenko väärässä?En oikein ottanut selvää mihin vastasit, joten selvennetään.
Golf IV:ssä oli Suomessa saatavilla 1.6l mottia ainakin kolmella eri 'viritysasteella' 100hv, 102hv, 105hv. Näistä kaksi ensimmäistä ovat 8v ja jälkimmäinen 16v. 102hv on 100hv mallin 'paranneltu versio' jossa kulutus on laskenut ja päästöt pienentyneet.
Nykyisessä Golf V:ssä oleva 102hv 1.6l on myös 8v kone. 8v siksi, että se tuottaa paremman alaväännön kuin huudatusta kaipaava 16v pannu.
- kumminkin
mitä on saatavilla jos uutta ole ostamassa ja harkitse silloin ehdottomasti tsi:tä
mutta palatkseni alkuperäiseen kysymykseen niin se fsi on tehokkaampi ja vääntävämpi sekä taloudellisempi, (=kuluttaa vähemmän 98:lla ja säästää siten takaisin sen kalliimman litrahinnan ja enemmänkin)
niin ja tuo edellämainittu jakoketju helpottaa kun ei tule sitä kallista jakohihnahuoltoa- nimmkmmfdkfkfkfkfkdfgöädfgk...
On järkeä maksaa 8 000 euroa ekstraa jos vaihtoehto on TSI!
- järjestä
nimmkmmfdkfkfkfkfkdfgöädfgk... kirjoitti:
On järkeä maksaa 8 000 euroa ekstraa jos vaihtoehto on TSI!
kehotinkin vaan harkitsemaan
omianisuudethan siinä tsi:ssä ovat loistavat ja varmaan siihen tulevaisuudessa mennään, mutta raha-asioistaan ja maustaan vastaa kukin itse - Gulf
Kallis hihna vai? 1.6l bensa prutkuissa hihnanvaihtoväli on 180tkm - ei tuo nyt ihan heti tule vastaan normaalilla 10-15tkm/v ajolla, joten mitä tuota murehtimaan.
- Häkä-CO
Gulf kirjoitti:
Kallis hihna vai? 1.6l bensa prutkuissa hihnanvaihtoväli on 180tkm - ei tuo nyt ihan heti tule vastaan normaalilla 10-15tkm/v ajolla, joten mitä tuota murehtimaan.
Tuo 180tkm on valmistajan asettama vaihtoväli. Tietääkseni Suomessa maahantuoja suosittelee vaihtoväliksi 90tkm tai 120tkm.
- Gulf
Häkä-CO kirjoitti:
Tuo 180tkm on valmistajan asettama vaihtoväli. Tietääkseni Suomessa maahantuoja suosittelee vaihtoväliksi 90tkm tai 120tkm.
Missään ei ole mitään virallista tietoa joka kertoisi tuommoista kantaa maahantuojalla olevan. Näitä väitteitä aina näkee esitettävän eri yhteyksissä, mutta jos tämä olisi maahantuojan virallinen kanta niin se pitäisi lukea huolto-ohjeissa.
- Häkä-CO
Gulf kirjoitti:
Missään ei ole mitään virallista tietoa joka kertoisi tuommoista kantaa maahantuojalla olevan. Näitä väitteitä aina näkee esitettävän eri yhteyksissä, mutta jos tämä olisi maahantuojan virallinen kanta niin se pitäisi lukea huolto-ohjeissa.
mutta 8-venttiilisessä 1.6:ssa vaihdetaan jakohihna joko 90 tai 120tkm huollossa. Tuo 90tkm on "ääriolosuhteissa" ja ilmeisesti Suomi lasketaan siihen.
- pa..
Kun selvästi olet persaukinen, niin osta Skoda Octavia.
- 2.4 STW
Suorasuihku koneissa kylmäkulutus huomattavasti pienempi kuin perinteisissä suihkuissa. Omassa suorasuihkusessa ei talvikulutus nurkka-ajossa ole sen suurempi kuin kesälläkään vaikka auto ei likikään ainaole edes narun perässä ja silloinkin vain 30min.
- Passat + Golf
Joku mainitsi tässä ketjussa, että 1.6 FSI moottorissa on jakopäässä ketju. Onko myös Passatin 2.0 FSI:ssä ketju?
Jos on, niin se ehkä selittää osaltaan ko. moottorin karhean äänen edellisen Passatin koneeseen.
- tap26
Jakoketju=kestää paremmin kuin jakohihna
Muuttuva venttiilinajoitus=pienempi polttoaineenkulutus
"pesetä" moottori sisältä ja vaihda long laif öljyt normaaliksi öljyksi niin öljykanavat ei tukkeudu - erkinmerkki
anteeksi tyhmä kysymys mutta mitä tarkoittaa FSI tai Tsi tdi on turbodiesel
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau384102Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html453167Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343056Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4842754Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1912003Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431886Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat291512- 401447
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51281- 781222