Fsi-moottorit

Jaakko1978

Mitä iloa on FSI-moottorista? Eli tarkoitan lähinnä 1.6 kokoista konetta Golfin, Jettan ja Golf plussan kohdalla... Kaikista noista löytyy myös perinteinen 1.6 8 venttiilinen kone jossa on 102 hv:ta. FSI 1.6:ssa on 115 hv:ta. Eli heppojen ero ei oo suuri. Lisäksi kiihtyvyys on lähes sama. 1.6 FSI-mallissa on kuusiportainen laatikko mutta siinä kuudes vaihde on monen autotestin mukaan turha. kuudes vaihde on perustellumpi ja parempi kuulemma 2-litraisten, isojen dieseleiden ja turbokoneiden kohdalla. Okei 1.6 FSI saattaa kuluttaa hieman vähemmän kuin 1.6 8 venttilinen, mutta 8 venttiilinen on yksinkertaisempi rakenteeltaan ja ehkä kestävämpi. Sitäpaitsi FSI moottorin yhteydessä suositellaan käytettäväksi 98-oktaanista polttoainetta, koska sillä saavuutetaan kuulemma parempi hyötysuhde yms. mutta se on vaan kalliimpaa tavaraa kuin 95-oktaaninen. Pointti on siis se, että kannattaako hommata mieluummin 1.6 8 venttiilinen kuin 1.6 FSI koneella varustettu Jetta kun olen sellaista hankkimassa.

17

12744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle kehveli

      fsi:ssä on jakoketju ja vanhassa 8 naulasessa kumihihna.

    • Tseba

      on selkeästi fsi:llä parempi. Nykyään tuo kuudes vaihdekin on selkeästi ripeämpi kuin vanhassa viitonen. Nykyään oktaanisuositus on 95. Päästöt ovat pienemmät ja sehän tulee vaikuttamaan jahka autovero uudistuu.

      • tyhjäkumi!

        Nyt kysymys! eikö Golfissa viidennessä kopassa oleva 1,6 litrainen 102 hp ole 16V? Ymmärtääkeseni tuo kone oli jo nelosen kopalla ja siinä oli jo 16v. Generation Golf V, tuli alkuun myynttin 16V 1,4 litraisella koneella ja 8V 1,6 koneilla ja kaksilitraisella josta ei ole tietoa. muuta kuin se, että siinä isossa pannussa oli 115 hp

        Voin olla väärässä!


      • kehiin
        tyhjäkumi! kirjoitti:

        Nyt kysymys! eikö Golfissa viidennessä kopassa oleva 1,6 litrainen 102 hp ole 16V? Ymmärtääkeseni tuo kone oli jo nelosen kopalla ja siinä oli jo 16v. Generation Golf V, tuli alkuun myynttin 16V 1,4 litraisella koneella ja 8V 1,6 koneilla ja kaksilitraisella josta ei ole tietoa. muuta kuin se, että siinä isossa pannussa oli 115 hp

        Voin olla väärässä!

        1. on
        2. ei
        3. kyllä

        1,6 16v tuli myöhemmin kuin 1,4 16v, mikä sai aikaan sen että esimerkiksi itse ostin ekan IV:n yksnelosella, kun koeajon perusteella ei löytynyt mitään syytä maksaa lisähintaa laiskemmasta ja janoisemmasta ykskuutosesta. Lisäksi yksnelosta ei saanut sammumaan huolimattomallakaan liikkeellelähdöllä eli ei tarttenut muistaa painaa kaasua, kunhan muisti poistaa jalan pois kytkimeltä. Ykskuutonen 16v sitten aiheutti sen että yksnelosten menekki taisi lopahtaa.

        Kaksilitrainen iiveessä taisi olla alusta alkaen 16v vai olenko väärässä?


      • Gulf
        kehiin kirjoitti:

        1. on
        2. ei
        3. kyllä

        1,6 16v tuli myöhemmin kuin 1,4 16v, mikä sai aikaan sen että esimerkiksi itse ostin ekan IV:n yksnelosella, kun koeajon perusteella ei löytynyt mitään syytä maksaa lisähintaa laiskemmasta ja janoisemmasta ykskuutosesta. Lisäksi yksnelosta ei saanut sammumaan huolimattomallakaan liikkeellelähdöllä eli ei tarttenut muistaa painaa kaasua, kunhan muisti poistaa jalan pois kytkimeltä. Ykskuutonen 16v sitten aiheutti sen että yksnelosten menekki taisi lopahtaa.

        Kaksilitrainen iiveessä taisi olla alusta alkaen 16v vai olenko väärässä?

        En oikein ottanut selvää mihin vastasit, joten selvennetään.

        Golf IV:ssä oli Suomessa saatavilla 1.6l mottia ainakin kolmella eri 'viritysasteella' 100hv, 102hv, 105hv. Näistä kaksi ensimmäistä ovat 8v ja jälkimmäinen 16v. 102hv on 100hv mallin 'paranneltu versio' jossa kulutus on laskenut ja päästöt pienentyneet.
        Nykyisessä Golf V:ssä oleva 102hv 1.6l on myös 8v kone. 8v siksi, että se tuottaa paremman alaväännön kuin huudatusta kaipaava 16v pannu.


    • kumminkin

      mitä on saatavilla jos uutta ole ostamassa ja harkitse silloin ehdottomasti tsi:tä

      mutta palatkseni alkuperäiseen kysymykseen niin se fsi on tehokkaampi ja vääntävämpi sekä taloudellisempi, (=kuluttaa vähemmän 98:lla ja säästää siten takaisin sen kalliimman litrahinnan ja enemmänkin)

      niin ja tuo edellämainittu jakoketju helpottaa kun ei tule sitä kallista jakohihnahuoltoa

      • nimmkmmfdkfkfkfkfkdfgöädfgk...

        On järkeä maksaa 8 000 euroa ekstraa jos vaihtoehto on TSI!


      • järjestä
        nimmkmmfdkfkfkfkfkdfgöädfgk... kirjoitti:

        On järkeä maksaa 8 000 euroa ekstraa jos vaihtoehto on TSI!

        kehotinkin vaan harkitsemaan

        omianisuudethan siinä tsi:ssä ovat loistavat ja varmaan siihen tulevaisuudessa mennään, mutta raha-asioistaan ja maustaan vastaa kukin itse


      • Gulf

        Kallis hihna vai? 1.6l bensa prutkuissa hihnanvaihtoväli on 180tkm - ei tuo nyt ihan heti tule vastaan normaalilla 10-15tkm/v ajolla, joten mitä tuota murehtimaan.


      • Häkä-CO
        Gulf kirjoitti:

        Kallis hihna vai? 1.6l bensa prutkuissa hihnanvaihtoväli on 180tkm - ei tuo nyt ihan heti tule vastaan normaalilla 10-15tkm/v ajolla, joten mitä tuota murehtimaan.

        Tuo 180tkm on valmistajan asettama vaihtoväli. Tietääkseni Suomessa maahantuoja suosittelee vaihtoväliksi 90tkm tai 120tkm.


      • Gulf
        Häkä-CO kirjoitti:

        Tuo 180tkm on valmistajan asettama vaihtoväli. Tietääkseni Suomessa maahantuoja suosittelee vaihtoväliksi 90tkm tai 120tkm.

        Missään ei ole mitään virallista tietoa joka kertoisi tuommoista kantaa maahantuojalla olevan. Näitä väitteitä aina näkee esitettävän eri yhteyksissä, mutta jos tämä olisi maahantuojan virallinen kanta niin se pitäisi lukea huolto-ohjeissa.


      • Häkä-CO
        Gulf kirjoitti:

        Missään ei ole mitään virallista tietoa joka kertoisi tuommoista kantaa maahantuojalla olevan. Näitä väitteitä aina näkee esitettävän eri yhteyksissä, mutta jos tämä olisi maahantuojan virallinen kanta niin se pitäisi lukea huolto-ohjeissa.

        mutta 8-venttiilisessä 1.6:ssa vaihdetaan jakohihna joko 90 tai 120tkm huollossa. Tuo 90tkm on "ääriolosuhteissa" ja ilmeisesti Suomi lasketaan siihen.


    • pa..

      Kun selvästi olet persaukinen, niin osta Skoda Octavia.

    • 2.4 STW

      Suorasuihku koneissa kylmäkulutus huomattavasti pienempi kuin perinteisissä suihkuissa. Omassa suorasuihkusessa ei talvikulutus nurkka-ajossa ole sen suurempi kuin kesälläkään vaikka auto ei likikään ainaole edes narun perässä ja silloinkin vain 30min.

      • Passat + Golf

        Joku mainitsi tässä ketjussa, että 1.6 FSI moottorissa on jakopäässä ketju. Onko myös Passatin 2.0 FSI:ssä ketju?
        Jos on, niin se ehkä selittää osaltaan ko. moottorin karhean äänen edellisen Passatin koneeseen.


    • tap26

      Jakoketju=kestää paremmin kuin jakohihna
      Muuttuva venttiilinajoitus=pienempi polttoaineenkulutus
      "pesetä" moottori sisältä ja vaihda long laif öljyt normaaliksi öljyksi niin öljykanavat ei tukkeudu

    • erkinmerkki

      anteeksi tyhmä kysymys mutta mitä tarkoittaa FSI tai Tsi tdi on turbodiesel

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe