Fsi-moottorit

Jaakko1978

Mitä iloa on FSI-moottorista? Eli tarkoitan lähinnä 1.6 kokoista konetta Golfin, Jettan ja Golf plussan kohdalla... Kaikista noista löytyy myös perinteinen 1.6 8 venttiilinen kone jossa on 102 hv:ta. FSI 1.6:ssa on 115 hv:ta. Eli heppojen ero ei oo suuri. Lisäksi kiihtyvyys on lähes sama. 1.6 FSI-mallissa on kuusiportainen laatikko mutta siinä kuudes vaihde on monen autotestin mukaan turha. kuudes vaihde on perustellumpi ja parempi kuulemma 2-litraisten, isojen dieseleiden ja turbokoneiden kohdalla. Okei 1.6 FSI saattaa kuluttaa hieman vähemmän kuin 1.6 8 venttilinen, mutta 8 venttiilinen on yksinkertaisempi rakenteeltaan ja ehkä kestävämpi. Sitäpaitsi FSI moottorin yhteydessä suositellaan käytettäväksi 98-oktaanista polttoainetta, koska sillä saavuutetaan kuulemma parempi hyötysuhde yms. mutta se on vaan kalliimpaa tavaraa kuin 95-oktaaninen. Pointti on siis se, että kannattaako hommata mieluummin 1.6 8 venttiilinen kuin 1.6 FSI koneella varustettu Jetta kun olen sellaista hankkimassa.

17

13581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle kehveli

      fsi:ssä on jakoketju ja vanhassa 8 naulasessa kumihihna.

    • Tseba

      on selkeästi fsi:llä parempi. Nykyään tuo kuudes vaihdekin on selkeästi ripeämpi kuin vanhassa viitonen. Nykyään oktaanisuositus on 95. Päästöt ovat pienemmät ja sehän tulee vaikuttamaan jahka autovero uudistuu.

      • tyhjäkumi!

        Nyt kysymys! eikö Golfissa viidennessä kopassa oleva 1,6 litrainen 102 hp ole 16V? Ymmärtääkeseni tuo kone oli jo nelosen kopalla ja siinä oli jo 16v. Generation Golf V, tuli alkuun myynttin 16V 1,4 litraisella koneella ja 8V 1,6 koneilla ja kaksilitraisella josta ei ole tietoa. muuta kuin se, että siinä isossa pannussa oli 115 hp

        Voin olla väärässä!


      • kehiin
        tyhjäkumi! kirjoitti:

        Nyt kysymys! eikö Golfissa viidennessä kopassa oleva 1,6 litrainen 102 hp ole 16V? Ymmärtääkeseni tuo kone oli jo nelosen kopalla ja siinä oli jo 16v. Generation Golf V, tuli alkuun myynttin 16V 1,4 litraisella koneella ja 8V 1,6 koneilla ja kaksilitraisella josta ei ole tietoa. muuta kuin se, että siinä isossa pannussa oli 115 hp

        Voin olla väärässä!

        1. on
        2. ei
        3. kyllä

        1,6 16v tuli myöhemmin kuin 1,4 16v, mikä sai aikaan sen että esimerkiksi itse ostin ekan IV:n yksnelosella, kun koeajon perusteella ei löytynyt mitään syytä maksaa lisähintaa laiskemmasta ja janoisemmasta ykskuutosesta. Lisäksi yksnelosta ei saanut sammumaan huolimattomallakaan liikkeellelähdöllä eli ei tarttenut muistaa painaa kaasua, kunhan muisti poistaa jalan pois kytkimeltä. Ykskuutonen 16v sitten aiheutti sen että yksnelosten menekki taisi lopahtaa.

        Kaksilitrainen iiveessä taisi olla alusta alkaen 16v vai olenko väärässä?


      • Gulf
        kehiin kirjoitti:

        1. on
        2. ei
        3. kyllä

        1,6 16v tuli myöhemmin kuin 1,4 16v, mikä sai aikaan sen että esimerkiksi itse ostin ekan IV:n yksnelosella, kun koeajon perusteella ei löytynyt mitään syytä maksaa lisähintaa laiskemmasta ja janoisemmasta ykskuutosesta. Lisäksi yksnelosta ei saanut sammumaan huolimattomallakaan liikkeellelähdöllä eli ei tarttenut muistaa painaa kaasua, kunhan muisti poistaa jalan pois kytkimeltä. Ykskuutonen 16v sitten aiheutti sen että yksnelosten menekki taisi lopahtaa.

        Kaksilitrainen iiveessä taisi olla alusta alkaen 16v vai olenko väärässä?

        En oikein ottanut selvää mihin vastasit, joten selvennetään.

        Golf IV:ssä oli Suomessa saatavilla 1.6l mottia ainakin kolmella eri 'viritysasteella' 100hv, 102hv, 105hv. Näistä kaksi ensimmäistä ovat 8v ja jälkimmäinen 16v. 102hv on 100hv mallin 'paranneltu versio' jossa kulutus on laskenut ja päästöt pienentyneet.
        Nykyisessä Golf V:ssä oleva 102hv 1.6l on myös 8v kone. 8v siksi, että se tuottaa paremman alaväännön kuin huudatusta kaipaava 16v pannu.


    • kumminkin

      mitä on saatavilla jos uutta ole ostamassa ja harkitse silloin ehdottomasti tsi:tä

      mutta palatkseni alkuperäiseen kysymykseen niin se fsi on tehokkaampi ja vääntävämpi sekä taloudellisempi, (=kuluttaa vähemmän 98:lla ja säästää siten takaisin sen kalliimman litrahinnan ja enemmänkin)

      niin ja tuo edellämainittu jakoketju helpottaa kun ei tule sitä kallista jakohihnahuoltoa

      • nimmkmmfdkfkfkfkfkdfgöädfgk...

        On järkeä maksaa 8 000 euroa ekstraa jos vaihtoehto on TSI!


      • järjestä
        nimmkmmfdkfkfkfkfkdfgöädfgk... kirjoitti:

        On järkeä maksaa 8 000 euroa ekstraa jos vaihtoehto on TSI!

        kehotinkin vaan harkitsemaan

        omianisuudethan siinä tsi:ssä ovat loistavat ja varmaan siihen tulevaisuudessa mennään, mutta raha-asioistaan ja maustaan vastaa kukin itse


      • Gulf

        Kallis hihna vai? 1.6l bensa prutkuissa hihnanvaihtoväli on 180tkm - ei tuo nyt ihan heti tule vastaan normaalilla 10-15tkm/v ajolla, joten mitä tuota murehtimaan.


      • Häkä-CO
        Gulf kirjoitti:

        Kallis hihna vai? 1.6l bensa prutkuissa hihnanvaihtoväli on 180tkm - ei tuo nyt ihan heti tule vastaan normaalilla 10-15tkm/v ajolla, joten mitä tuota murehtimaan.

        Tuo 180tkm on valmistajan asettama vaihtoväli. Tietääkseni Suomessa maahantuoja suosittelee vaihtoväliksi 90tkm tai 120tkm.


      • Gulf
        Häkä-CO kirjoitti:

        Tuo 180tkm on valmistajan asettama vaihtoväli. Tietääkseni Suomessa maahantuoja suosittelee vaihtoväliksi 90tkm tai 120tkm.

        Missään ei ole mitään virallista tietoa joka kertoisi tuommoista kantaa maahantuojalla olevan. Näitä väitteitä aina näkee esitettävän eri yhteyksissä, mutta jos tämä olisi maahantuojan virallinen kanta niin se pitäisi lukea huolto-ohjeissa.


      • Häkä-CO
        Gulf kirjoitti:

        Missään ei ole mitään virallista tietoa joka kertoisi tuommoista kantaa maahantuojalla olevan. Näitä väitteitä aina näkee esitettävän eri yhteyksissä, mutta jos tämä olisi maahantuojan virallinen kanta niin se pitäisi lukea huolto-ohjeissa.

        mutta 8-venttiilisessä 1.6:ssa vaihdetaan jakohihna joko 90 tai 120tkm huollossa. Tuo 90tkm on "ääriolosuhteissa" ja ilmeisesti Suomi lasketaan siihen.


    • pa..

      Kun selvästi olet persaukinen, niin osta Skoda Octavia.

    • 2.4 STW

      Suorasuihku koneissa kylmäkulutus huomattavasti pienempi kuin perinteisissä suihkuissa. Omassa suorasuihkusessa ei talvikulutus nurkka-ajossa ole sen suurempi kuin kesälläkään vaikka auto ei likikään ainaole edes narun perässä ja silloinkin vain 30min.

      • Passat + Golf

        Joku mainitsi tässä ketjussa, että 1.6 FSI moottorissa on jakopäässä ketju. Onko myös Passatin 2.0 FSI:ssä ketju?
        Jos on, niin se ehkä selittää osaltaan ko. moottorin karhean äänen edellisen Passatin koneeseen.


    • tap26

      Jakoketju=kestää paremmin kuin jakohihna
      Muuttuva venttiilinajoitus=pienempi polttoaineenkulutus
      "pesetä" moottori sisältä ja vaihda long laif öljyt normaaliksi öljyksi niin öljykanavat ei tukkeudu

    • erkinmerkki

      anteeksi tyhmä kysymys mutta mitä tarkoittaa FSI tai Tsi tdi on turbodiesel

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe