Elikkäs kumpi tulee oikeasti edullisemmaksi. Eli ostaa valmistalo avaimet käteen-periaatteella tai hankkia halpa talopaketti ja tehdä kaikki itse taloon (mies on talonrakentaja)paitsi tietenkään putki- ja sähkötöitä ja sen tyyppisiä töitä ei voi itse tehdä.
Kumpi on oikeastaan myös nopeampaa, koska valmistaloa voi joutua odottamaan vuoden ja talopakettia hieman vähemmän, mutta rakennusaika venyy pitemmäksi?
Kertokaa kokemuksistanne?
Valmistalo vai talopaketti?
7
2228
Vastaukset
- kädentaitaja
Ensin kannattaakin kysellä näiltä asiantuntijapalstoilta. Sitten voit kertoa miehellesi kuinka asiantuntija on sinua neuvonut. Onnittelen! Aviokriisinne on saanut hyvän alun.
Jos miehesi on talonrakentaja, kysy häneltä, äläkä tuntemattomilta hörhöiltä. - "talonrakentaja"
kumma että ei sitten tiedä vastausta selvään asiaan???
- tyrmätkö
Voihan hän olla esimerkiksi nuori rakennusalan ammattilainen eikä ole vielä ehtinyt saamaan kokonaiskuvaa todellisista rakennuskustannuksista. Itse olen aivan toisella alalla ja väittäisin että esimerkiksi Älvsbyn saat edullisemmin kuin itse tekemällä. Muutaman muun merkin kiikunkaakun samaan hintaan ja useimmat menee reilusti kalliimmaksi kuin itse tekemällä, monet moninkertaisiksi (~2-2.5).
Raksa-arskat, meneekö oikein? - tehtyä itselleen
tyrmätkö kirjoitti:
Voihan hän olla esimerkiksi nuori rakennusalan ammattilainen eikä ole vielä ehtinyt saamaan kokonaiskuvaa todellisista rakennuskustannuksista. Itse olen aivan toisella alalla ja väittäisin että esimerkiksi Älvsbyn saat edullisemmin kuin itse tekemällä. Muutaman muun merkin kiikunkaakun samaan hintaan ja useimmat menee reilusti kalliimmaksi kuin itse tekemällä, monet moninkertaisiksi (~2-2.5).
Raksa-arskat, meneekö oikein?vastaavan kokoisen talon vähän paremmalla varustuksella, mikäli omaa hyvät suhteet toimittajiin. Tavallinen rakasa-Reino ei välttämättä niitä suhteita vielä omaa.
- Xaa
Aikaa ja rahaa on kaikilla vähän eri määriä. Toisella toista enemmän. Eiköhän lopputulos ole likimain samanlainen euroa/neliö riippuen omasta laatutavoitteesta.
Itse valitsimme Muurametalojen valmistalon sisustusvalmiina. Teimme siis itse kaikki sisustustyöt ja kalustamiset 2,5 kk aikana muuttovalmiiksi. Ajattelimme, että tuon 2,5 kk käyttää helposti rakennusprojektiin pitkinä päivinä, ainakin helpommin kuin 2,5 vuotta.
Rahaa ei jäänyt sentin pätkääkään yli, mutta toisiin rakennustapoihin verrattuna aikaa jäi tuosta 2,5 vuodesta melko paljonkin yli. Sen ylimääräisen ajan käytämme tyytyväisinä rahantekoon... - utelias
Meidän laskuopin mukaan paketti itse tehtynä. Eli pohjat ja perustukset itse, ulkoseinät ja kattotuolit talopaketti-firmalta x ja siitä eteenpäin itse. Aikaa on varattu siten että viikolla 48 tuli paketti ja elokuussa pitäisi muuttaa. Oman työn ohessa on raksattu. Viikolla illat ja viikon loppuna pitkää päivää. Joku sanoo, että palkatkaa timpuri, mutta loppuu rahat.. Toinen opiskelee ja toinen ihan tavallinen työmies ei DI tai lääkäri tai asianajaja... Lapsiakin on 3, jotenkin nekin on hoidettava.. Joten itse on tehtävä ja saa sellaisen kun haluaa. Aika tiukkaahan tää on, mutta molemmat tietää tämän vaiheen kestävän vain hetken. Se on hyvä muistaa, että kotona olevan ei kannata narista ja nalkuttaa, koska ei sen rakennuksella olevankaan osa häävi ole. Ja hyvä on välillä käydä osallistumassa, niin huomaa miksei asiat etene niin nopeasti kuin kotoa päin luulisi.
- mies on
talonrakentaja niin mitäs tääl ihmettelet eikö se tiedä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854