Olen jostain saanut sellaisen kuvan, että sitrushedelmiä ei suositella kovin pienelle. Kuitenkaan neuvolan oppaista en löytänyt asiasta mitään.
Onko asiassa sen kummempaa perää kuin että sitrushedelmissä olisi allergisoivia aineita?
Oletteko puolivuotiaalle antaneet esim appelsiinia "raakana" imeskeltäväksi (ei tietenkään vauvalle itse pideltäväksi appelsiinin palaa, taitaisi olla tukehtumisen vaara) tai esim sekoitettuna soseeseen?
Eräässä aiemmassa viestissä mainittiin muistaakseni että jossain kaupan soseessa olisikin appelsiinia.
Sitrushedelmiä puolvuotiaalle?
6
11627
Vastaukset
- ohje
Kysyin kyseistä asiaa viime kerralla neuvolassa. Terkkari sanoi että älä missään nimessä anna ennen vuoden ikää, koska sitrushedelmät allergisoi helposti. Noh, minäpä olin antanut jo ennen tätä kysymistäni ja annan edelleen maistella koska mitään oireita ei ole tullut ja poika tykkää kovasti. Olen antanut hänen maistella mandariinia samalla kun olen itse syönyt, elikkäs antanut ihan imeskellä mandariinin palaa (valvovan silmän alla tietysti). Taisin ensi kerran antaa n. 5kk iässä, nyt poika 9kk.
- zizu
ainaskin bonan yhdessä uudessa soseessa, en nyt muista mitä muuta hedelmää siinä on, mut se on kuitenkin 4kk . ei meidän pikku äijälle ainakaan siitä tullu mitään, mutta jokainen lapsi on tietenkin erilainen! bonan sivuilta muuten taitaa löytyä tiedot kyseisestä tuotteesta, jos kiinnostaa käydä kattomassa:)
- Elfarran
Kävin siellä Bonan sivuilla katselemassa. Omenaa ja banaania siinä näköjään oli lisäksi. Aika paljon kuitenkin sitä appelsiinia, 11%.
Annoin tytön äsken vähän maistaa appelsiinin palaa ja kerrankin vääntyi naama! Mikään ruoka ei oo aiemmin saanut naamaa vääntymään, mutta oli vissiin aika kirpeätä :) - zizu
Elfarran kirjoitti:
Kävin siellä Bonan sivuilla katselemassa. Omenaa ja banaania siinä näköjään oli lisäksi. Aika paljon kuitenkin sitä appelsiinia, 11%.
Annoin tytön äsken vähän maistaa appelsiinin palaa ja kerrankin vääntyi naama! Mikään ruoka ei oo aiemmin saanut naamaa vääntymään, mutta oli vissiin aika kirpeätä :)kyl hauskan näköistä:P yks päivä ku poitsu istu syöttötuolissa ja ihasteli mitä kaikkea pöydäs on kun syötiin niin annoin sen nuolasta tuorekurkkua. se vasta hassun näköstä oli vaikka kuitenkin ite ajattelee et kurkku on aika mieto... se sai aikamoiset puistatukset aikaan...
- antanut
mandariinin ja appelsiinin lihaa n. 6-7kk ikäisestä lähtien. Palan silloin ja toisen tällöin, eikä mitään allergiaan viittaavaa ole ilmaantunut. Meidän pikku hamsteri olisi kyllä syönyt limettiäkin, mutta en raskinut lasta maistamista enempää kiusata ;-D Greippi pitää vielä maistattaa, ja onhan niitä monia eksoottisempiakin, mutta niitä ehtinee maistella sitten vähän isompanakin.
- lapsen ruoka
eli äitiyspakkauksessa tullut opus:
"Kaikki marjat ja hedelmät sopivat lapsen ruoaksi. Suosi kotimaisia marjoja esim.vadelmia mustikoita, karviaisia, lakkoja, karpaloita, puolukoita ja mansikoita. Myös ruusunmarja sopii vauvalle. Hedelmistä tavallisimpia ovat omena, banaani, luumu, päärynä, ananas, kiivi, persikka, aprikoosi ja SITRUSHEDELMÄT. Pese huolellisesti ja kuori ulkomaiset hedelmät."
Ja tuossa ei siis ollut mitään ikärajoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862