mikä hamsteriani vaivaa?

Huolestunut.

Kun tulin tänään kotiin, huomasin että hamsterini kyyhötti nurkassa ja hengitti todella nopeasti ja raskaasti. Sitten se hoiperteli mökkiinsä ja kellahti kyljelleen ja tärisi kovasti. se oli todella surkean näköinen. Kuulostaako vakavalta? tiedättekö mistä tuo voisi johtua? Vienkö sen heti huomenna eläinlääkärille?

15

5970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihania

      Olen pahoillani,mutta todennäköisesti hamsterisi matka on tullut päätökseen.
      - onko hamsterisi miten vanha? Yleensä niiden elinikä on 2-2,5 vuoteen.Pojat elää hiukan vanhemmiksi,kuin tytöt.
      -tuossa ikä-kysymyksessä ratkaisee,mistä lajista on kyse.Tuo ikä määritelmä pätee tuossa persian rodussa.Kääpiö hamsterit ovat huomattavasti lyhyt-ikäisempiä.
      Jos hamsterisi on huomattavasti nuorempi,niin vie eläinlääkärille.

      • Hamsterisi kohtaus kuulostaa sydäninfarktilta eli sydänkohtaukselta. Millainen vointi hamsterilla nyt on? Hamsterit eivät yleensä kestä kovin montaa sydänkohtausta, vaan menehtyvät siihen ennemmin tai myöhemmin. Jos kyse on sydänkohtauksesta, niin hamsterisi ei välttämättä elä enää kovin kauaa. Ruoki sitä nyt hyvin ja vältä stressitilanteita (herättelyä, pelästymistä, vieraita hajuja yms.). Sydän voi pettää minkä tahansa ikäiseltä hamsterilta.

        Ja pieniä oikaisuja ihanian viestiin:

        "Yleensä niiden elinikä on 2-2,5 vuoteen."
        - Yleensä sen sanotaan olevan keskimäärin 1,5-2 vuotta. 2,5-vuotias hamsteri on jo hurjan vanha, eikä kovin moni välttämättä pääse siihen ikään.

        "Tuo ikä määritelmä pätee tuossa persian rodussa."
        - Hamstereilla ei ole rotuja, eikä etenkään mitään persian rotua. Kissoilla on persialainen, hamstereilla ei. Tarkoititkohan syyrialaista hamsteria? ;) Se ei ole rotu, vaan laji ja kotoisin Syyriasta, ei Persiasta.

        "Kääpiö hamsterit ovat huomattavasti lyhyt-ikäisempiä."
        - Eivät ole. Itseasiassa kääpiöt voivat elää jopa pidempään kuin syyrialaiset. Venäjänkääpiöhamsteri roborovski on pitkäikäinen laji, ne elävät usein yli 3-vuotiaiksikin. Keskimäärin kääpiöhamsterit elävät kuitenkin suunnilleen saman ajan kuin syyrialainenkin hamsteri.


      • takaisin
        Tii.nu kirjoitti:

        Hamsterisi kohtaus kuulostaa sydäninfarktilta eli sydänkohtaukselta. Millainen vointi hamsterilla nyt on? Hamsterit eivät yleensä kestä kovin montaa sydänkohtausta, vaan menehtyvät siihen ennemmin tai myöhemmin. Jos kyse on sydänkohtauksesta, niin hamsterisi ei välttämättä elä enää kovin kauaa. Ruoki sitä nyt hyvin ja vältä stressitilanteita (herättelyä, pelästymistä, vieraita hajuja yms.). Sydän voi pettää minkä tahansa ikäiseltä hamsterilta.

        Ja pieniä oikaisuja ihanian viestiin:

        "Yleensä niiden elinikä on 2-2,5 vuoteen."
        - Yleensä sen sanotaan olevan keskimäärin 1,5-2 vuotta. 2,5-vuotias hamsteri on jo hurjan vanha, eikä kovin moni välttämättä pääse siihen ikään.

        "Tuo ikä määritelmä pätee tuossa persian rodussa."
        - Hamstereilla ei ole rotuja, eikä etenkään mitään persian rotua. Kissoilla on persialainen, hamstereilla ei. Tarkoititkohan syyrialaista hamsteria? ;) Se ei ole rotu, vaan laji ja kotoisin Syyriasta, ei Persiasta.

        "Kääpiö hamsterit ovat huomattavasti lyhyt-ikäisempiä."
        - Eivät ole. Itseasiassa kääpiöt voivat elää jopa pidempään kuin syyrialaiset. Venäjänkääpiöhamsteri roborovski on pitkäikäinen laji, ne elävät usein yli 3-vuotiaiksikin. Keskimäärin kääpiöhamsterit elävät kuitenkin suunnilleen saman ajan kuin syyrialainenkin hamsteri.

        Hei.Joo kyllä tarkoitin "syyrialaista"
        Minulla ollut tuota kyseistä lajia.
        Urospuoliset ovat eläneet aina hiukan vanhemmiksi.
        Todella niiden ikä on keskimäärin ollut siinä 2-2½
        vuotta.Urokset keskim.olleet jonkun verran vanhempia. Noita kääpiöhamstereita mulla itselläni ei ole ollut.Mutta tyttärelläni niitä on ollut ja edelleen nytkin on.Ne kyllä ovat olleet hiukan lyhyt ikäisempiä. Kai tuohon elon pituuteen vaikuttaa varmaankin,se kuinka niiden kanssa jaksaa touhuta.
        Minä olen kesäisin ollut pihalla niiden kanssa.Talvisin tulee sitten sisällä juoksentelua enemmän. Huomaa,että en yrittänyt olla viisas,vaan noista otuksista tykkäävä osallistuja.


      • takaisin kirjoitti:

        Hei.Joo kyllä tarkoitin "syyrialaista"
        Minulla ollut tuota kyseistä lajia.
        Urospuoliset ovat eläneet aina hiukan vanhemmiksi.
        Todella niiden ikä on keskimäärin ollut siinä 2-2½
        vuotta.Urokset keskim.olleet jonkun verran vanhempia. Noita kääpiöhamstereita mulla itselläni ei ole ollut.Mutta tyttärelläni niitä on ollut ja edelleen nytkin on.Ne kyllä ovat olleet hiukan lyhyt ikäisempiä. Kai tuohon elon pituuteen vaikuttaa varmaankin,se kuinka niiden kanssa jaksaa touhuta.
        Minä olen kesäisin ollut pihalla niiden kanssa.Talvisin tulee sitten sisällä juoksentelua enemmän. Huomaa,että en yrittänyt olla viisas,vaan noista otuksista tykkäävä osallistuja.

        Hoito, geenit ja sukupuoli vaikuttavat elinikän pituuteen. Urokset tosiaan elävät pidempään, usein jopa sinne 2,5 vuoteen asti. Naaraat taas elävät usein vain kaksivuotiaiksi, joskus eivät senkään aikaa. Siitä siis tuo 1,5-2 vuotta.

        Pitkäikäisten vanhempien jälkeläiset ovat myös pitkäikäisiä, eli siis perintötekijät vaikuttavat paljon myös. Hoito on myös yksi iso tekijä. Sillä voi lyhentää tai pidentää elinikää. Terveellinen ruokavalio ja stressitön elämä pidentävät hamsterin elinikää, vaikka se olisi naaras ja peräisin lyhytikäisestä suvusta.

        "Minä olen kesäisin ollut pihalla niiden kanssa."
        - Hamsteria ei saa viedä ulos kesälläkään. Syitä ovat vilustuminen/lämpöhalvaus, stressi, saalistajat, bakteerit ja se, että hamsteri on yö- ja saaliseläin, joten se ei viihdy valoisassa ja aukeassa paikassa. Hamsteri ei hyödy ulkoilusta lainkaan, vaikka se ehkä saattaa näyttää siltä. Hamsterit ovat myös mestarikarkaajia. Jos hamsteri pääsee ulkona karkuun, sitä ei todennäköisesti näe enää koskaan.
        - Nälkäinen saalistaja ei pelkää ihmistä. Vaikka olisit koko ajan hamsterin vieressä ulkona, silti jokin petolintu voi tulla ja napata hamsterin ennen kuin ehdit mitään huomatakaan. Onhan niitä koiriakin huuhkajat vieneet suoraan talutushihnasta. Myös kissa tai kettu voi tulla ja popsia hamsterin suihinsa. Ja vaikka olisi huolehtinut, että mikään eläin ei pääse käsiksi hamsteriin, on vaarana silti mikroskooppiset bakteerit. Koska hamsteri ei elä ulkona, sen elimistö ei ole tottunut ulkona oleviin bakteereihin vaan se voi sairastua niistä pahastikin. Samasta syystä pitää aina huuhdella kaikki hamsterille ulkoa tuodut kasvit.

        "Huomaa,että en yrittänyt olla viisas,vaan noista otuksista tykkäävä osallistuja."
        - OK.


      • läh.Angelina ham.
        Tii.nu kirjoitti:

        Hoito, geenit ja sukupuoli vaikuttavat elinikän pituuteen. Urokset tosiaan elävät pidempään, usein jopa sinne 2,5 vuoteen asti. Naaraat taas elävät usein vain kaksivuotiaiksi, joskus eivät senkään aikaa. Siitä siis tuo 1,5-2 vuotta.

        Pitkäikäisten vanhempien jälkeläiset ovat myös pitkäikäisiä, eli siis perintötekijät vaikuttavat paljon myös. Hoito on myös yksi iso tekijä. Sillä voi lyhentää tai pidentää elinikää. Terveellinen ruokavalio ja stressitön elämä pidentävät hamsterin elinikää, vaikka se olisi naaras ja peräisin lyhytikäisestä suvusta.

        "Minä olen kesäisin ollut pihalla niiden kanssa."
        - Hamsteria ei saa viedä ulos kesälläkään. Syitä ovat vilustuminen/lämpöhalvaus, stressi, saalistajat, bakteerit ja se, että hamsteri on yö- ja saaliseläin, joten se ei viihdy valoisassa ja aukeassa paikassa. Hamsteri ei hyödy ulkoilusta lainkaan, vaikka se ehkä saattaa näyttää siltä. Hamsterit ovat myös mestarikarkaajia. Jos hamsteri pääsee ulkona karkuun, sitä ei todennäköisesti näe enää koskaan.
        - Nälkäinen saalistaja ei pelkää ihmistä. Vaikka olisit koko ajan hamsterin vieressä ulkona, silti jokin petolintu voi tulla ja napata hamsterin ennen kuin ehdit mitään huomatakaan. Onhan niitä koiriakin huuhkajat vieneet suoraan talutushihnasta. Myös kissa tai kettu voi tulla ja popsia hamsterin suihinsa. Ja vaikka olisi huolehtinut, että mikään eläin ei pääse käsiksi hamsteriin, on vaarana silti mikroskooppiset bakteerit. Koska hamsteri ei elä ulkona, sen elimistö ei ole tottunut ulkona oleviin bakteereihin vaan se voi sairastua niistä pahastikin. Samasta syystä pitää aina huuhdella kaikki hamsterille ulkoa tuodut kasvit.

        "Huomaa,että en yrittänyt olla viisas,vaan noista otuksista tykkäävä osallistuja."
        - OK.

        Täytyy tässä vähän vielä..Tietenkään niitä yksin pihalla pidä.Minä ulkoilen niiden kanssa,todella.
        Sanotaanhan,että hamsteri on yö-eläin,mutta oman kokemukseni mukaan,ne todella rakastavat seurustelua
        myös päivä aikaan.kesällä usein kun liikun asioilla,on tuo pikku kaveri kulkenut rintataskussa.
        Myös sanottiin,että "tytöt" eivät ole niin seurallisia kuin "pojat" (puhun edelleen hamstereista).Kuitenkin kokemani mukaan niiden käytöksessä ei eroja ole ollut.Karkaaminen,arvaa montako kertaa ne ovat yrittäneet häipyä.Mutta kyllä minä olen sitä mieltä,että ne todella tykkäävät kesäpäivistä. Se miten minusta noiden otusten ystävä tuli,on kyllä uskomaton juttu. Nytkin ystäväni olisi tulossa taas reippailemaan.Elis mennää...


      • Umbero

        vahvimmat hyvärotuiset hamstrit saattavat jatkaa elinrataansa jopa neljään ikävuoteen.


    • Umbero

      ...viedä eläinlääkäriin.
      se saattaa olla esim. vilustunut. Ja se taas voi olla hamstereille vakavaa. Hamsterilla voi olla myös jonkinlainen tukos/turvonnut kohta vaikka kaulassa, joka selittäisi hengityksen vaikeutumisen. Asia kannattaa kuitenkin varmistaa eläinlääkärillä ja antaa erittäin vitamiinipitoista ruokaa kuten kasviksia tai vitamiinitippoja.

    • Pörrykkä

      Mun hamsu hengittää todella nopeasti mutta muuten on ihan ok.mikä hamsuani voisi vaivata?

    • Saanaps

      @pörrykkä
      minun hamsteri tekee samaa

    • Hamsuli

      JOS LUET TÄMÄN VIESTIN TÄNÄ ILTANA NIIN ANNA ASPIRIINIA ANANASMEHUUN SEKOITETTUNA (jauha ja sekoita) EN TIEDÄ MINKÄ ROTUINEN HAMSUSI ON MUTTA KÄÄPIÖHAMSTEREILLE MAX.1/4 TABLETTI JA SYRKEILLE MAX 1/2 TABLETTI JA ANANAKSEN PALOJA ILTAPALAKS JUGURTTI TMS HELPPO SYÖTÄVÄ SUOSITELTAVAA.
      Vaikka pahoin pelkään minäkin että hamsusi elonlanka on katkeamassa,mutta jos hengissä aamulla vie lääkäriin.Jos antaa toivoa hengissäpysymisestä niin suosittelen ehkä ruokavalion muutosta ja vitamiineja ja tietty mitä lääkäri ehdottaa niin varmaan hyvät neuvot.

      • Anonyymi

        Sori nyt vaan mutta tulit paikalle 10 vuotta myöhässä. Toisin sanoen hamsteri on jo varmasti kuollut, kiinnostais tosin että kuoliko tuona iltana vai milloin mutta kuitenkin. @Hamsuli


    • Anonyymi

      Oma hamsterini on 2v, 4kk ja 2pv vanha ja on samallainen. Hän on puhkaissut omat silmänsä, en tiedä mistä johtui. Eläinlääkärissä käytiin ja siitä eteenpäin ollaan putsattu simmuja. Nyt papparainen on nukkunut juoksupyörän vieressä noin vuorokauden. Ei syö eikä juo. Pian on papan aika mennä taivas matkalle🕊️

    • Anonyymi

      Mitä hamsterilleni tapahtuu? Mulla on tyttö hamsteri ja hän on alkanut nukkumaan reunassa,hengittää nopeasti ja raskaasti (ikä n. 2,7v)

      • Anonyymi

        Kannattaa varmaan kysyä eläinlääkäriltä.


      • Anonyymi

        Kuumuus rasittaa. Koeta helpottaa eloa viilennyksellä. Esim, viilennetty kivi häkkiin lepäämistä varten tai kylmäkalle kevyesti eristettynä (ettei paleltumia) häkin alle.
        Anne myös kosteaa ruokaa että nestetasapaino pysyy hyvänä ja muista tarkkailla että vettä pullossa aina. (Itse olen käyttänyt myös pientä käsituuletinta aiemmin dunan päällä mutta sellaisen ääni saattaa pelästyttää monia eläimiä.)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe