olkapää

taas olkapää

ei voi enää ymmärtää... olkapää leikattu kaksi kertaa ja nyt viime leikkauksen jälkeen käsi nousi jo hyvin mut nyt yhtäkkiä ei nouse hartiatasoa ylemmäksi.. olin tänään kuvauksissa ja näytti et olkapää olis paikoillaan.. että sillai,mikä ihme mulla on??

28

14333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipuilija2

Voisiko olla jäätynyt olkapää?

• taas olkapää

jäätynyt olkapää johtuu ja mitkä oireet siin on? jännä ku pystyn kyl käyttämään kättä kun pidän sen alhaalla mut esim hiuksia en saa kiinni ja koko ajan jomottaa,välil enemmän ja välil vähemmän..ja välil vihloo niinkuin puukol viiltäis.

• Kipuilija2
        taas olkapää kirjoitti:

jäätynyt olkapää johtuu ja mitkä oireet siin on? jännä ku pystyn kyl käyttämään kättä kun pidän sen alhaalla mut esim hiuksia en saa kiinni ja koko ajan jomottaa,välil enemmän ja välil vähemmän..ja välil vihloo niinkuin puukol viiltäis.

Tuuli.netin sivuilta löytyi selitystä tuosta jäätyneestä olkapäästä:

"Jäätynyt olkapää

Muun muassa olkanivelleikkauksen tai jännetulehduksen takia olkanivel voi jäykistyä miltei kokonaan. Tällöin kaikki yritykset venyttää olkapäätä tuottavat kipua ja nivelen liikerajoitus on huomattava. Nivelpinnat ovat aivan kuin liimautuneet toisiinsa ja nivelpussi on kutistunut.

Hoito:
        Tulehduskipulääkkeet, kortisonipiikit, fysikaalinen hoito. Mahdollisuutena myös olkanivelen manipulointi nukutuksessa.

Vinkkejä olkavaivojen ennaltaehkäisyyn:
        - Vahvista lihaksia ja paranna olkanivelen liikkuvuutta monipuolisella liikunnalla.
        - Kiinnitä huomiota ryhtiisi ja työasentoihisi. Huono ryhti altistaa olkavaivoihin.
        - Pidä taukoja päätteellä työskennellessäsi ja muista taukojumppa!
        - Ole tarkkana, jos joudut nostamaan jotain painavaa pään yli.
        - Olkavaivojen ilmetessä aloita jäähoito. Pidä jääpussia kipeytyneessä kohdassa useita kertoja päivässä 20 minuuttia kerrallaan. "

Voit googlettaa hakusanoilla jäättynyt olkapää ja löydät sieltä enemmän tietoa tuosta vaivasta.

• kristinna

kyselinkin toisessa aloituksessa kantositeestä. Elikkäs, tähystyksestä on nyt reilu 2 vkoa ja kantosidettä pitäisi pitää 6 vkoa. Kuitenkin huomannut, että kivut eivät sen kummempia, onko kantositeessä vai ei. Onko haittaa tässä vaiheessa, jos pidän kantosidettä vain silloin tällöin? Eilinenkin meni täysin ilman hökötystä. Nukkuessakaan en enää käytä lainkaan.

• Kipuilija2

Kyllä mun mielestäni on käytettävä ehdottomasti, jos se on määrätty. En usko, että lääkäri huvikseen määrää sitä kantosidettä.

Itselläni oli 4 viikkoa kantoside. Kivut yms. alkoivat vasta kantositeen pois jättämisen jälkeen. Kantositeellä on tarkoitus pitää se olkapää paikoillaan.

En tiedä, että mitä sulle on tehty, mutta usein kantoside on siksi, että estää ompeleiden yms. pettämisen. Itselläni oli löysä olkapää ja mulle laitettiin kapselit, joiden repeämistä tuo kantoside on estämässä.

Usein myös tilanteissa, joissa on ollut esim. joku repeämä ja niitä on ommeltu on määrätty kantoside.

Eli itse en ainakana leikkisi tuon kanssa, koska ompeleet saattavat pettää ja siitä silloin saa syyttää vain itseään.

• kristinna
        Kipuilija2 kirjoitti:

Kyllä mun mielestäni on käytettävä ehdottomasti, jos se on määrätty. En usko, että lääkäri huvikseen määrää sitä kantosidettä.

Itselläni oli 4 viikkoa kantoside. Kivut yms. alkoivat vasta kantositeen pois jättämisen jälkeen. Kantositeellä on tarkoitus pitää se olkapää paikoillaan.

En tiedä, että mitä sulle on tehty, mutta usein kantoside on siksi, että estää ompeleiden yms. pettämisen. Itselläni oli löysä olkapää ja mulle laitettiin kapselit, joiden repeämistä tuo kantoside on estämässä.

Usein myös tilanteissa, joissa on ollut esim. joku repeämä ja niitä on ommeltu on määrätty kantoside.

Eli itse en ainakana leikkisi tuon kanssa, koska ompeleet saattavat pettää ja siitä silloin saa syyttää vain itseään.

Bankart-toimenpide eli ankkuroitiin uudestaan. Jumppari sanoi varatessani maaliskuulle aikoja, että kantosidettä otettava välillä pois, ettei kyynärnivel ja ranne jumiudu sekä kättä pitäisi käyttää kaikissa päivän askareissa. Myös ortopedi mainitsi epikriisissä kyynärnivelen mobilisoinnista välittömästi (jo leikkauspäivänä). Miten sitä liikuttelee, jos kantoside pitää kyynärpäätä koko ajan samassa asennossa? Ulkokierto ja vaakatasoon asti nosto kielletty 6 viikkoon asti ja eipä silti, suihkussa huomasin sen varsinkin, ettei pystyisi edes tekemään.

• kipuilija2
        kristinna kirjoitti:

Bankart-toimenpide eli ankkuroitiin uudestaan. Jumppari sanoi varatessani maaliskuulle aikoja, että kantosidettä otettava välillä pois, ettei kyynärnivel ja ranne jumiudu sekä kättä pitäisi käyttää kaikissa päivän askareissa. Myös ortopedi mainitsi epikriisissä kyynärnivelen mobilisoinnista välittömästi (jo leikkauspäivänä). Miten sitä liikuttelee, jos kantoside pitää kyynärpäätä koko ajan samassa asennossa? Ulkokierto ja vaakatasoon asti nosto kielletty 6 viikkoon asti ja eipä silti, suihkussa huomasin sen varsinkin, ettei pystyisi edes tekemään.

Kyllä minäkin otin kaksi kertaa päivässä kantositeen pois. Minulle sanottiin, että kantositeen voi ottaa pois esim. TV:tä katsoessa.

Itse en kyllä lähtisi riskejä ottamaan. Itselleni sanottiin, että tuen kanssa pitää nukkua ja sitä pitää pitää 4 viikkoa. Pois lukien sen ajan mitä pari kertaa päivässä otan pois (esim. tuota TV:tä katsellessa). Mitään en kyllä sitten muuta sillä kädellä tehnytkään. Nyt olen ollut pari viikkoa ilman kantosidettä.

Muista, että ankkuroinnit saattavat pettää jos liikaa pidät ilman kantosidettä. Ankkuroinnit kuittenkin kestävät aika kauan ennen kuin ne ovat pitävät.

• Rikki
        kristinna kirjoitti:

Löytää kantositeen pidossa ja käden liikuttamisessa, et varovaisuutta hommassa pukeminen ja peseminen ovat haastavampia hommia leikatussa olkapäässä.Käsi ei kyllä kestä päivän kaikkia askareita kipu tulee vastaan ennen pitkää,tulevaisuuden ennuste on huono käden kestävyyden suhteen.Katsoo leikatun olkapään röntgenkuvat ymmärtää siihen vaikuttavan rasituksen.

• vai niin

Tottakai kantosidettä on pidettävä koko ajan! Ei ortopedi turhaan ole määrännyt sitä pidettäväksi 6 viikkoa. Sitä on pidettävä yötä päivää, olakpää ei saa liikkua yhtään.

Minulle sanottiin, että parin viikon jälkeen voi joskus "vapauttaa" käden esim telkkua katsellessa. Kättä ei kuitenkaan saa yhtään liikutella. Sormia voi liikutella ja ranteita pyöritellä.

Olihan outo tunne kun otin kantositeen pois, olkapää ei irronnut kyljestä. Voimat oli poissa mutta ...lopussa kiitos seisoo...kunhan noudattaa ortopedin ohjeita.

• on leikattu sieltä

olkapäästä?
      T. leikattu olkapää/kir.sh

• vastasi jo

Jos kysyit tuota Kristinnalta... niin vastasi jo tuolla aiemmin, että mitä oli leikattu:

"Bankart-toimenpide eli ankkuroitiin uudestaan. Jumppari sanoi varatessani maaliskuulle aikoja, että kantosidettä otettava välillä pois, ettei kyynärnivel ja ranne jumiudu sekä kättä pitäisi käyttää kaikissa päivän askareissa. Myös ortopedi mainitsi epikriisissä kyynärnivelen mobilisoinnista välittömästi (jo leikkauspäivänä). Miten sitä liikuttelee, jos kantoside pitää kyynärpäätä koko ajan samassa asennossa? Ulkokierto ja vaakatasoon asti nosto kielletty 6 viikkoon asti ja eipä silti, suihkussa huomasin sen varsinkin, ettei pystyisi edes tekemään. "

• ohjeet
        vastasi jo kirjoitti:

Jos kysyit tuota Kristinnalta... niin vastasi jo tuolla aiemmin, että mitä oli leikattu:

"Bankart-toimenpide eli ankkuroitiin uudestaan. Jumppari sanoi varatessani maaliskuulle aikoja, että kantosidettä otettava välillä pois, ettei kyynärnivel ja ranne jumiudu sekä kättä pitäisi käyttää kaikissa päivän askareissa. Myös ortopedi mainitsi epikriisissä kyynärnivelen mobilisoinnista välittömästi (jo leikkauspäivänä). Miten sitä liikuttelee, jos kantoside pitää kyynärpäätä koko ajan samassa asennossa? Ulkokierto ja vaakatasoon asti nosto kielletty 6 viikkoon asti ja eipä silti, suihkussa huomasin sen varsinkin, ettei pystyisi edes tekemään. "

Minulla oli kantoside 4 viikkoa. Olkapää oli löysä. Minulla oli ehdoton kielto käyttää kättä. Ortopedi sanoi, että kuntoutuksen voi aloittaa sitten kun kantoside on poistettu. Suihkussa kävin mutta silloinkin piti pitää kättä kiinni vartalossa. Ortopedin mukaan nämä viikkoa kantositeessä ratkaisevat leikkauksen onnistumisen.

Mitään ihmeellistä kuntouttamistakaan en heti sitten aloittanut. Ohje oli, että pikkuhiljaa vain venytyksiä. Fysioterapeutilla en ole ollut. Ei kuulemma ole hyväksi.

• Kipuilija2
        ohjeet kirjoitti:

Minulla oli kantoside 4 viikkoa. Olkapää oli löysä. Minulla oli ehdoton kielto käyttää kättä. Ortopedi sanoi, että kuntoutuksen voi aloittaa sitten kun kantoside on poistettu. Suihkussa kävin mutta silloinkin piti pitää kättä kiinni vartalossa. Ortopedin mukaan nämä viikkoa kantositeessä ratkaisevat leikkauksen onnistumisen.

Mitään ihmeellistä kuntouttamistakaan en heti sitten aloittanut. Ohje oli, että pikkuhiljaa vain venytyksiä. Fysioterapeutilla en ole ollut. Ei kuulemma ole hyväksi.

Itselläni myös olit tuo löysä olkapää ja kantoside 4 viikkoa. Tuon neljän viikon jälkeen sain ortopedilta ohjeen, että kättä saa nostaa suoraan eteenpäin ja hieman sivulle (ei nostaa ollenkaan vielä).
        Vasta kun leikkauksesta on kulunut 6 viikkoa, saa kättä nostaa ylöspäin. Venytykset tulevat kuvaan minulla vasta kun leikkaukseta on kulunut 8 viikkoa.

Itse maksoin leikkauksen yksityisellä ja siksi kyllä noudatan lääkärin ohjeita ehdottomasti, koska leikkaus kuitenkin maksoin noin 3.300 euroa, joten en viitsi pilata leikkausta sillä, että en noudattaisi annettuja ohjeita.

• Leikelty
        ohjeet kirjoitti:

Olkapään tähystysleikkaus:

Kuntoutumiseen 2-3 kuukautta
        Leikkauksen jälkeen on kuntoutuksen vuoro. Aluksi olkapää on sidoksessa kaksi viikkoa, jonka jälkeen aloitetaan olkapään liikkeiden harjoittelu ja lihasten vahvistaminen. Ahdasolkataudissa tähän kuluu 2-3 kuukautta.
        Mikäli jänne on kokonaan repeytynyt ja se korjataan leikkauksella, menee puoli vuotta ennen kuin olkapään toiminta ja lihasvoima ovat palautuneet. Onneksi kipu hoituu yleensä paljon nopeammin ja paluu normaaleihin päivittäisiin askareisiin ja töihin sujuu 2-3 kuukaudessa.

Ari Hiltunen, LT, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri.

Olen itse olkapää leikkaukseen menossa ja ortopedi sanoi, että kantoside n. 3 viikkoa jonka jälkeen alkaa kuntoutus kuten ylläkin on mainittu.
        Kaikki leikkauksen jälkeiset toimenpiteet on tapauskohtaisia ja todellakin kannattaa kuunnella lääkäriä, mutta usean leikkauksen (polvet) käyneenä tiedän, että kuntoutus kannattaa aloittaa mahdollisimmin pian ja tehdä säännöllisesti ettei tule liikevajauksia.

• minä taas
        Leikelty kirjoitti:

Olkapään tähystysleikkaus:

Kuntoutumiseen 2-3 kuukautta
        Leikkauksen jälkeen on kuntoutuksen vuoro. Aluksi olkapää on sidoksessa kaksi viikkoa, jonka jälkeen aloitetaan olkapään liikkeiden harjoittelu ja lihasten vahvistaminen. Ahdasolkataudissa tähän kuluu 2-3 kuukautta.
        Mikäli jänne on kokonaan repeytynyt ja se korjataan leikkauksella, menee puoli vuotta ennen kuin olkapään toiminta ja lihasvoima ovat palautuneet. Onneksi kipu hoituu yleensä paljon nopeammin ja paluu normaaleihin päivittäisiin askareisiin ja töihin sujuu 2-3 kuukaudessa.

Ari Hiltunen, LT, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri.

Olen itse olkapää leikkaukseen menossa ja ortopedi sanoi, että kantoside n. 3 viikkoa jonka jälkeen alkaa kuntoutus kuten ylläkin on mainittu.
        Kaikki leikkauksen jälkeiset toimenpiteet on tapauskohtaisia ja todellakin kannattaa kuunnella lääkäriä, mutta usean leikkauksen (polvet) käyneenä tiedän, että kuntoutus kannattaa aloittaa mahdollisimmin pian ja tehdä säännöllisesti ettei tule liikevajauksia.

Olkapääleikkaus on aivan toinen juttu kuin polvileikkaus. Löysä olkapää vaatii aikaa...
        kuntoutusta ei kannattaa aloittaa liian pian. Hiljaa hyvä tulee. Ellet sitten ole himokuntoilija tai huippu-urheilija.

Kuuntelin ortopediani, ensin kantoside 4 viikkoa. Vain sormiani liikuttelin. Kantositeen poisoton jälkeen kaksi kuukautta varovaista venyttelyä, ei sen kummempaa.

Leikkauksesta kulunut 10 kuukautta ja nyt olkapää alkaa tuntua hyvältä. Liikeradat aika kohdallaan. Minäkin maksoin itse leikkaukseni ja kuuntelin ohjeita tarkkaan. Haluan parantua täydellisesti.

Pidin kantosidettä uskollisesti määrätyn ajan. En aloittanut kuntouttamista liian aikaisin jne...

• kristinna

näköjään olkapäästä saa.. Siis mulle sairaalasta annettiin ohje, että 2vkon päästä pitää ottaa kantoside pois ja jumpata etukenossa pöytään nojaten leikattua kättä pyörittämällä/heiluriliikettä varovasti. Jumpparikertoja 15 sitten sen 6vkon maagisen rajan jälkeen. Siksi kiinnostuin kantositeen pitämisestä, koska googlettamalla löysin päiväkirjan pitäjän leikkauksen jälkeen (en muista nimeä) ja hän jätti kantositeen yöksi pois heti kotiin päästyä ja olikohan se tikkien poiston jälkeen koko kantositeen pois (kirjoitti; kuljen vaikka käsi taskussa). Kummallista on se, että ilman kantosidettä ei pahemmin kipuja, käsi ei tietystikään nouse kuin kyynärpään kohdalta ylöspäin ja nostohan kielletty vielä viikkoja. Varmaankin kamala tilanne sitten kun 6 vkoa täynnä ja pitäisi alkaa tekemään normaaleja liikeratoja.

• kristinna
        kristinna kirjoitti:

näköjään olkapäästä saa.. Siis mulle sairaalasta annettiin ohje, että 2vkon päästä pitää ottaa kantoside pois ja jumpata etukenossa pöytään nojaten leikattua kättä pyörittämällä/heiluriliikettä varovasti. Jumpparikertoja 15 sitten sen 6vkon maagisen rajan jälkeen. Siksi kiinnostuin kantositeen pitämisestä, koska googlettamalla löysin päiväkirjan pitäjän leikkauksen jälkeen (en muista nimeä) ja hän jätti kantositeen yöksi pois heti kotiin päästyä ja olikohan se tikkien poiston jälkeen koko kantositeen pois (kirjoitti; kuljen vaikka käsi taskussa). Kummallista on se, että ilman kantosidettä ei pahemmin kipuja, käsi ei tietystikään nouse kuin kyynärpään kohdalta ylöspäin ja nostohan kielletty vielä viikkoja. Varmaankin kamala tilanne sitten kun 6 vkoa täynnä ja pitäisi alkaa tekemään normaaleja liikeratoja.

sekoilen täällä eli 2vkon päästä mahdollisimman paljon kantoside pois ja kaikissa normaaliaskareissa pitäisi kättä käyttää kantositeessä tai ilman.

• kristinna

• kipuilija2
        kristinna kirjoitti:

http://personal.inet.fi/tiede/kuorsaus.ja.olkapaaleikkaus/olkapaa.htm

Jos oikein muistan niin Hapalla ei olisi tehty näitä ompeleita eli olisi vain avarrettu eli silloin kantosidettä ei pidetä niin pitkään. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Eli ensimmäisessä leikkauksessa mitä minulle itselleenkin tehtii niin käytin kantosidettä vain pari päivää ja sitten aloitin jumpatkin heti. Nyt kun tehtiin vähän enemmän ja tehtiin niitä kapseleita tuohon löysään olkapäähän niin hoitokin oli erilaista.

• Helsky
      • taas olkapää

lääkärille!! kai se siit selviää et mikä vaivaa... ei ole ainakaan yhtään parantunut.

• Kipuilija2
        taas olkapää kirjoitti:

lääkärille!! kai se siit selviää et mikä vaivaa... ei ole ainakaan yhtään parantunut.

Kerropa sitten, että miten kävi.

• taas olkapää
        Kipuilija2 kirjoitti:

Kerropa sitten, että miten kävi.

lääkäris ja nyt tämä viikko useaan kertaan fysioterapiaa ja ens viikol taas katsotaan pelaako käsi paremmin. ylös se ei vieläkään nouse.

• privateshop

Oma olkapää leikattu 2 viikkoa sitten.
      Kiinnitettiin 2lla ankkurilla ja määrättiin buranaa ja kantoside.

Julkisella kun kävin niin ei fysioterapeutti liiemmin neuvonut mitä saa tehdä ja mitä ei.
      Alussa oli kipeä mutta noin 3 päivää leikkauksen jälkeen painoin hieman olkapäätä taaksepäin ja tuntui yhtäkkistä kihelmöintiä.
      Sitten kivut helpottivat kuin taikaiskusta.
      Sen jälkeen olkapää on tuntunut muljahtavan pari kertaa ja tänään alkoi hirveä jomotus.
      Ei tahdo edes burana tepsiä.

Olkasidettä olen pitänyt uskollisesti yötä-päivää, mutta olen naputtanut näppäimistöä leikatulla kädellä kuten juuri nyt tätä viestiä kirjoittaessani.
      Teinköhän typerästi kun olen käyttänyt kättä joihinkin pieniin hommiin kuten koneella naputtamiseen ja maitolasin kantamiseen?
      Muuten en ole juuri taivutellut kättä ja luulisi siteen tukevan kättä pienissä askareissa.

Pelkään että ankkurit jo pettäneet mutta ei hajuakaan tunteeko sitä mitenkään.
      Röntgeniin taidan mennä kuukauden päästä ja ihmettelen lääkärin kanssa onko mikään enää kiinni...

• taas olkapää

nää olkavaivat on kamalia. mä en kans enää tiedä onko käsi kiinni vai ei. taitaa olla viisaampi kun ottais koko käden pois. jatkuva jomotus ja muljahtelu vie jo järjenkin. ens viikol taas tutkitaan.. tsemppiä sulle!

• taas olkapää

mulle tehtiin narkoosimobilisaatio runsas viikko aikaa... ja käsi pelaa aivan täysin,eikä ole kipeä... kerrankin näin:)

• Leikelty

Kaksi viikkoa leikkauksesta (labrum-korjaus yksityisellä) ja viikko pitäs viel kantosidettä pitää. Huomen doctoris kontrolli käynti ja tikit pois ja pääsee vihdoin saunaan !!!!

Kolmel ankkuril kiristeltiin ja kuntoutus alkoi saman tien. Ei tosin kovin kummoisin liikkein eli kyynärpään ja sormien liikuttelut heilurit käsi roikkuen. Fysioterapeutti ois halunnu laajamittaiset liikkeet mut lääkäri rajoitti noihin.

Viikon pääst eka fysikaalinen ja toivottavast pääsee jo hiukan enempi jumppaa ku muuten alkaa pää hajoo tähän tekemättömyyteen ....

• harrastuksena

olkapäähän nyt vuorostaan oikeaan. oli paksu nestetäytteinen bursa ja tehtiin acromionplastia sekä supraspinatusjänteen repeämän korjaus.
        kohta neljä viikkoa ollut kantoside, jumppaliikkeitä sain aloittaa heti passiivisella käden nostolla ja olkapäiden nostoilla. kolmen viikon jälkeen käden pyöritys alaspäin ja painamiset seinää vasten ja pöytää vasten. olkapää on vielä tosi kipeä,buranaa syön ja panacodia yöksi. nyt sitten ensiviikon keskiviikkona saa kantositeen mahdollisesti, pois, mutta epäilyttää nyt, on paljon kipeämpi kuin aikasempien leikkauksien jälkeen, haava kun tulehtuikin heti seuraavana päivänä leikkauksesta ja jouduin iv. antibiootille sairaalaan pariksi päiväksi.näyte otettiin haavasta, en vielä tiedä, mikä oli bakteeri. mutta elän nyt toivossa, että tämä vielä paranee, työtäkin olisi vielä mukava joskus tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe