mistä moinen? näyttääpi olevan kawassani sellaiset tulpat etten ole eläissäni moista avainkokoa nähnyt! mahtaiskohan bilteman pitkämallinen hylsy olla tarpeeksi pitkä että saisin tulpat vaihettua? vai mikä keinoksi???
18mm tulppa-avainta
8
4757
Vastaukset
- tulppiavaihtelemaan
jatkovarteen kiinni niin hyvä tulee.
- TT.
Ylettyy nippanappa kun laitat vääntövarren vain hylsyn kolon huulille.
Etpä varmaan ole paljon vaihdellut tulppia jos 18 mm.n avain on täysin outo.
Tuohan on aivan yleinen koko johonka löytyy avain vaikkapa Storm-Motorilta hintaan 7€- Kra
Jos aikoo vähänkään tehdä asioita itse, niitä saa nykyään ihan asialliseen hintaan. 18mm pitkä hylsy ei montaa euroa maksa, prätkähommiin kannattaa hankkia 3/8 päillä, 1/2 tuuman kokoiset ovat jo liian isoja ahtaisiin paikkoihin.
Satunnaiseen harrastuskäyttöön ei ole tarvetta hankkia mitään kalliita ammattialais työkaluja. Mutta jos haluaa elvistellä hienoilla/hyvillä työkaluilla, niin sitten tarvii hankkia jenkkilästä vaikkapa Snap-On työkalusarjoja. Ei nekään nyt maksa maltaita jos pääsee ostamaan sieltä paikan päältä.
Itellä on esimerkiksi vuonna -78 Anttilasta ostettu 3/8 hylsysarja, siitä on rikkoutunut ainoastaan yksi 14 mm hylsy, jonka tilalle ostin uuden.
Ostopaikkoja:
Bauhouse, Biltema, IKH, Motonet, Honkkari jne
Tulppien asennus/kiristys aina momenttiavaimella ohjekirjan mukaiseen tiukkuuteen.- -avain
Kannattaa samantien sitte hommata tulppahylsy, siis sellanen jossa on suojakumi siellä sisällä. Ei mene tulpan eristeosa niin herkästi katki-poikki.
Ja jos sitä momenttiavainta ei ole, niin nyrkkisääntönä jotain tämmöstä:
Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä. - Kra
-avain kirjoitti:
Kannattaa samantien sitte hommata tulppahylsy, siis sellanen jossa on suojakumi siellä sisällä. Ei mene tulpan eristeosa niin herkästi katki-poikki.
Ja jos sitä momenttiavainta ei ole, niin nyrkkisääntönä jotain tämmöstä:
Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä..........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......
Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.
Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta. - pahasti onnu
Kra kirjoitti:
.........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......
Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.
Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.Aika harvassa noi kartiotiivistepintaiset kuitenkin taitaa olla. Olet kyllä oikeassa, että niihin ohje ei sovellu. Jos nyt oiken muistan, niin kartiotiivisteiset tulpat kierretään samoin näppivoimin kiinni ja sen jälkeen avaimella 1/32 kierrosta, eli tosi vähän..
Niin ja joo. Uuutta tulppaa tarkoitan, enkä oiken ymmärräkään miksi niitä tulppia pitäis irrotella, jos ei ole tarkoituskaan vaihtaa. Joku vanha 2-t kone on tässäkin tietty eri asia.
Ja se momenttiavaimenkaan käyttö ei ole ihan yksiselitteistä ja tumpelo saa silläkin vahinkoa aikaan. Olen kerran korjannut yhden auton kannesta kaikki neljä tulpanreikää. Isäntä itse oli vaihtanut tulpat ja vääntänyt kaikki vikajengoille. Ei siinä paljon momentit olis auttaneet.. - eieieieieiei
Kra kirjoitti:
.........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......
Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.
Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.kuka puunenä muka laittaisi vanhan tulpan kiinni?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat263593Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43466
- 47427