18mm tulppa-avainta

tyui

mistä moinen? näyttääpi olevan kawassani sellaiset tulpat etten ole eläissäni moista avainkokoa nähnyt! mahtaiskohan bilteman pitkämallinen hylsy olla tarpeeksi pitkä että saisin tulpat vaihettua? vai mikä keinoksi???

8

4757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulppiavaihtelemaan

      jatkovarteen kiinni niin hyvä tulee.

    • TT.

      Ylettyy nippanappa kun laitat vääntövarren vain hylsyn kolon huulille.

    • Etpä varmaan ole paljon vaihdellut tulppia jos 18 mm.n avain on täysin outo.
      Tuohan on aivan yleinen koko johonka löytyy avain vaikkapa Storm-Motorilta hintaan 7€

    • Kra

      Jos aikoo vähänkään tehdä asioita itse, niitä saa nykyään ihan asialliseen hintaan. 18mm pitkä hylsy ei montaa euroa maksa, prätkähommiin kannattaa hankkia 3/8 päillä, 1/2 tuuman kokoiset ovat jo liian isoja ahtaisiin paikkoihin.
      Satunnaiseen harrastuskäyttöön ei ole tarvetta hankkia mitään kalliita ammattialais työkaluja. Mutta jos haluaa elvistellä hienoilla/hyvillä työkaluilla, niin sitten tarvii hankkia jenkkilästä vaikkapa Snap-On työkalusarjoja. Ei nekään nyt maksa maltaita jos pääsee ostamaan sieltä paikan päältä.
      Itellä on esimerkiksi vuonna -78 Anttilasta ostettu 3/8 hylsysarja, siitä on rikkoutunut ainoastaan yksi 14 mm hylsy, jonka tilalle ostin uuden.

      Ostopaikkoja:

      Bauhouse, Biltema, IKH, Motonet, Honkkari jne

      Tulppien asennus/kiristys aina momenttiavaimella ohjekirjan mukaiseen tiukkuuteen.

      • -avain

        Kannattaa samantien sitte hommata tulppahylsy, siis sellanen jossa on suojakumi siellä sisällä. Ei mene tulpan eristeosa niin herkästi katki-poikki.


        Ja jos sitä momenttiavainta ei ole, niin nyrkkisääntönä jotain tämmöstä:

        Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä.


      • Kra
        -avain kirjoitti:

        Kannattaa samantien sitte hommata tulppahylsy, siis sellanen jossa on suojakumi siellä sisällä. Ei mene tulpan eristeosa niin herkästi katki-poikki.


        Ja jos sitä momenttiavainta ei ole, niin nyrkkisääntönä jotain tämmöstä:

        Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä.

        .........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......

        Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.

        Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.


      • pahasti onnu
        Kra kirjoitti:

        .........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......

        Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.

        Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.

        Aika harvassa noi kartiotiivistepintaiset kuitenkin taitaa olla. Olet kyllä oikeassa, että niihin ohje ei sovellu. Jos nyt oiken muistan, niin kartiotiivisteiset tulpat kierretään samoin näppivoimin kiinni ja sen jälkeen avaimella 1/32 kierrosta, eli tosi vähän..

        Niin ja joo. Uuutta tulppaa tarkoitan, enkä oiken ymmärräkään miksi niitä tulppia pitäis irrotella, jos ei ole tarkoituskaan vaihtaa. Joku vanha 2-t kone on tässäkin tietty eri asia.

        Ja se momenttiavaimenkaan käyttö ei ole ihan yksiselitteistä ja tumpelo saa silläkin vahinkoa aikaan. Olen kerran korjannut yhden auton kannesta kaikki neljä tulpanreikää. Isäntä itse oli vaihtanut tulpat ja vääntänyt kaikki vikajengoille. Ei siinä paljon momentit olis auttaneet..


      • eieieieieiei
        Kra kirjoitti:

        .........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......

        Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.

        Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.

        kuka puunenä muka laittaisi vanhan tulpan kiinni?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe