Mistä mahtaa johtua kun minulla on vuoden vanha uros kani ja sen virtsa on noin viikon verran ollut punaisen väristä?Olen käyttänyt kaniani pihalla pari kertaa et voiko kyseessä olla kenties virtsatientulehdus? Mitä sitten jos virtsan mukana on tullut verta,mitä se mahtaa tarkottaa???? Olisi kiva jos joku tietää mitä tämä tarkoittaa.
kanin virtsa punaista??
23
12777
Vastaukset
- Pupu
...pupusi on pihalla ollessaan syönyt jotain puun oksia tms..Silloin pissa värjäytyyy punaiseksi, eikä tämä ole mitään vaarallista. Mutta jos pupu ei ole syönyt mitään vastaavaa, soita varmuuden vuoksi eläinlääkärille saadaksesi 100% varmuuden.
- cilla
Oletko vienyt kanisi ulos pakkasilla pihalle pomppimaan?? Jos näin on, niin sinuna odottelisin kanin terveyden takia lämpimimpiä säitä.
Mutta virtsan värjäytyminen on todennäköisesti ruuasta peräisin. Esim. jyväsekoitusten väriaineet voivat värjätä virtsan punaiseksi. Jos soitat lääkärille, hän sanoo todennäköisesti samaa. Seuraile tilannetta, ja varsinkin vilustumisen riski on suuri talvella!! En veisi kaneja tai mitään jyrsijöitä ulos talvella, muutenkuin matkustaessa paikasta toiseen ja silloinkin hyvin suojattuna kuljetuslaatikossa ja lämpimässä autossa. - Lolkek
...
- Anonyymi
cilla kirjoitti:
Oletko vienyt kanisi ulos pakkasilla pihalle pomppimaan?? Jos näin on, niin sinuna odottelisin kanin terveyden takia lämpimimpiä säitä.
Mutta virtsan värjäytyminen on todennäköisesti ruuasta peräisin. Esim. jyväsekoitusten väriaineet voivat värjätä virtsan punaiseksi. Jos soitat lääkärille, hän sanoo todennäköisesti samaa. Seuraile tilannetta, ja varsinkin vilustumisen riski on suuri talvella!! En veisi kaneja tai mitään jyrsijöitä ulos talvella, muutenkuin matkustaessa paikasta toiseen ja silloinkin hyvin suojattuna kuljetuslaatikossa ja lämpimässä autossa.Jep, meillä urokset ja naaraat passaavat myös punaista, annetaan paljon oksia, oikeastaan jokapäivä. Mutta huomaa, että joidenkin kanit ovat ulkokaneja, mutta tietty voi olla pahempi tilanne jos kani on sisäkani ja joutuu yhtäkkiä ulos kylmään. Mutta ei pieni hetki pakkasessakaan tee pahaa, varsinkin jos kani on tottunut ulkoiluun. Ja kanista huomaa milloin ei ilmanlämpötila enää mielytä..
- Cilla
Oletko vienyt kanisi ulos talvella pomppimaan?? Jos näin on niin sinuna odottelisin hieman lämpimiä säitä kanisi terveyden kannalta. Itse en veisi kaneja tai mitään jyrsijöitä talvella ulos kuin matkustamis tarkoituksessa. Ja silloinkin hyvin suojattuna kuljetus laatikossa ja lämpimässä autossa.
Mutta toi virtsan varjäytyminen on todennäköisemmin ruuasta johtuva. Esim. jyväsekoitusten väriaineet värjäävät virtsan. Oletko esim. ostanut uudenlaista jyväsekoitusta?? Jos haluat soittaa eläinlääkärille, hän sanoo todennäköisemmin samaa. Mutta tarkkaile tilannetta ihan senkin takia jos kanisi on vilustunut ulkona käydessään. - Jenni
Veri pissassa voi johtua myös virtsakivistä.
- mauku
En vienyt kania pihalle pakkasella vaan sillon oli hiukan plussan puolella, eikä se ollut siellä edes viittä minuuttia kauempaa. Mun siskon kaveri on joka talvi vieny kaniansa pihalle eikä sille oo tullu siitä mitään. Sinä joka sanoit että se olisi voinut tulla jostain oksista mitä kani on syönyt, niin tosiaan minun äitini leikasi hiljattain omenapuun oksia ja antoi ne pupulle ja niitähän se on ainakin syönyt, että olisiko se pissa mennyt siitä punaiseksi.. niistä jyvistä se ei ole ainakaan voinut johtua koska kanini jättää yleensä juuri ne punasen väriset syömättä. että sillee..
- jänö
mauku kirjoitti:
En vienyt kania pihalle pakkasella vaan sillon oli hiukan plussan puolella, eikä se ollut siellä edes viittä minuuttia kauempaa. Mun siskon kaveri on joka talvi vieny kaniansa pihalle eikä sille oo tullu siitä mitään. Sinä joka sanoit että se olisi voinut tulla jostain oksista mitä kani on syönyt, niin tosiaan minun äitini leikasi hiljattain omenapuun oksia ja antoi ne pupulle ja niitähän se on ainakin syönyt, että olisiko se pissa mennyt siitä punaiseksi.. niistä jyvistä se ei ole ainakaan voinut johtua koska kanini jättää yleensä juuri ne punasen väriset syömättä. että sillee..
toi oksan syönti juttu on varmaan aika mahdollista, mulla on kaa poika kani, jolla on hyvin usein punaista virtsaa...en oo kuiteskaan viel huolestunut, sillä se on muuten ihan kunnossa, ja tota on tapahtunut usein, eli melko varmasti se johtuu vaa oksista, ainakin oman kanini kohdalla, sillä sillä on koko ajan oksia tarjolla...olisko sit et se värjääntyy vaan tiettyjen puiden oksien kohdalla...muutenhan kanini virtsa olis koko ajan punaista...!!???
- tyttö
jänö kirjoitti:
toi oksan syönti juttu on varmaan aika mahdollista, mulla on kaa poika kani, jolla on hyvin usein punaista virtsaa...en oo kuiteskaan viel huolestunut, sillä se on muuten ihan kunnossa, ja tota on tapahtunut usein, eli melko varmasti se johtuu vaa oksista, ainakin oman kanini kohdalla, sillä sillä on koko ajan oksia tarjolla...olisko sit et se värjääntyy vaan tiettyjen puiden oksien kohdalla...muutenhan kanini virtsa olis koko ajan punaista...!!???
mul on sama juttu.
mun kani syö harvoin oksia
mut usein kanieni virtsa on
punaista. - Anonyymi
mauku kirjoitti:
Jep niin se varmaa sitte on. Oksista se yleensä johtuu. Paitsi ihan rehellinen VERI pissa voi joskus johtua sairaudesta. Mutta luulen että nyt on kyse ihan niistä oksista👍🏼
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep niin se varmaa sitte on. Oksista se yleensä johtuu. Paitsi ihan rehellinen VERI pissa voi joskus johtua sairaudesta. Mutta luulen että nyt on kyse ihan niistä oksista👍🏼
Se vois silti olla jotakin muuta. Tulehdus tms. Suosittelisin soittamaan eläinlääkärille. Itellä nyt sama tilanne et kanin poikasella tulee punaista pissaa. Aion soittaa ainakin eläinkauppaan josta sen ostin. Se että täältä netistä vastausta tähän etsii muilta ihmisiltä niin ei kannata kauheesti luottaa. Ellet katso ihan Googlen kanin terveyden sivuilta.
- pikkulikka01
Kanin virtsan väri voi vaihdella. Itselläni on kolme kania, joista kaikilla tulee joskus punertavaa (joskus liki punaista) virtsaa, ja olen huommannut että se johtuu ruuasta esim. jos kanisi on syönyt lähiaikoina porkkanaa, voi väri johtua siitä. Eli ei syytä paniikkiin, ei huolta !
Olen myös lukenut tästä samasta aiheesta myös muilta keskustelupalstoilta, ja muutkin (jopa asiantuntijat) sanovat ja tietävät sen johtuvan ruuasta. - vili-kani
Mulla on sama ongelma tällä hetkellä :( En tiiä mistä johtuu
- kanitar
ihan normaalia,ei huolta
- Minätiedän
Uroskanien pissa on on yleensä punertavampaa kuin naaraiden mutta jos pissa on erittäin punaista siitä ei yarvitsi huolestua sillä se johtuu heikosta nestehukasta. Varmista ja suraile eträ kanisi rupeaa juomaan enemmän
- Kanifani
Mullakin on noin vuoden ikäinen kani ja sillekkin on viime aikoina tullut punertavaa pissaa. Ei siinä ole varmaan mitään ihmeellistä mutta kun ulkohäkkissä on vessalaatikko niin kanini aina siirtää sen pois ja pissaa siihen nurkkaan.. Se on aina yksin siellä häkissä niin varmaa sen takii se on aika huomion haluinen. Mutta on meillä sille jo kaverin lisäys mielessä:)
- tiedäthänsen
Eikös sitä vois juoksutellakkin välillä häkin ulkopuolella?
Pissan väri muuttuu jos syö esmes porkkanaa ....
Jos ei suvaitse uutta kaveriaan,tulee hankaluiksia.Ei ainakaan samaa sukupuoltaolevaa,leikattu kaveriksi joka eri sukupuolta,voisi onnistua.Mutta ei taatusti.
- Tiedätkömut
mulla on tällä hetkellä ulkona oma uroskanini ollut pari yötä jo. eilen klo:22:15 vein kanille omenaa kurkkua ja näkkileipää. sitte olin lähtemässä pois ni huomasin että hän ei ole ollenkaan käyttänyt vessalaatikkoa ja että oli papanoinu sinne tänne ja huomasin pienen lätäkön pissaa mutta se oli silloin keltasta ja tänään aamullapäivällä klo:10:32 kävin katsomassa oliko ruokaa ja vettä niin samassa lätäkössä oli punaista pissaa!!?? Mistä tämä johtuu???!!!! Vaustausta kaipaan!!
- Kani
Mulla sama juttu!!!!!
- Anonyymi
Kaneilla erittyy ajoittain normaalisti virtsaan punaista väriainetta, porfyriinia. Joskus porfyriinin erittyminen liittyy tiettyjen vihannesten tai yrttien syömiseen. Ei tiedetä tarkalleen, miksi porfyriinia erittyy virtsaan kaneilla. Virtsan punainen väri saattaa joskus olla myös verta, jolloin taustalla voi olla esimerkiksi virtsatietulehdus, virtsakiviä tai kohtusairaus. Saatavilla on virtsaliuskoja, joiden avulla virtsasta voidaan määrittää, onko punainen väri verta vai ei.
- Anonyymi
Hei, käytetäänkö ihmisen virtsaliuskoja vaan? Voitko linkata jos on joku mikä meinaat että käy.
- Anonyymi
Oma uroskanini ei käy edes pissalla, eilen se pissasi lattialle ja sen virtsa oli punaista...nyt se ei pissaa ollenkaan
- Anonyymi
Meillä uroskanit samassa häkissä ulkona ympäri vuoden. No propleemos, sääliksi käy kaneja jotka joutuvat sisälle pois omasta elinympäristöstään.
Vettä, heinää ja täysrehua niin pärjää. Harvoin oo hevosiakaan nähnyt olohuoneessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1394386Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3422209Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481881- 1071810
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561777Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571469Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4861355Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441326