Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Arnold-Chiari tyyppi 1

n-84

Onkos kohtalotovereita joilla on myös todettu tämä? mulla todettiin noin parisen vuotta sitten, ja ihmettelen kun lääkäri ei kertonut tästä oikein mitä muuta ku et "se on vaa rakennepoikkeavuus päässä, ei muuta. jos oireitten kans ei pysty olee ni katotaa sit pitääkö leikata".ei kontrolli aikoja ei mitää.No mähän olen täs elellyt ajtuksen kans et ei täs mitää ja ei enempää oireitakaa oo ollu päällä.Kunnes nyt olen ollut niin sairaan väsynyt että ei tahto töissä tolpillaan pysyä. Olin melkein kuin unohtanut jo koko rakennepoikkeavuuden ennen tätä. Aloin ettiä netistä tietoa, ja kuinkas ollakaan niin moni muukin omituinen oloni selittyi tällä mun niin sanotulla harmittomalla rakennepoikkeavuudella. mä ku oon luullu et oon vaan jotenki outo tai hullu ku on välil aivan sekava, jopa humalainen olo, ja törmäilen joka paikkaan aina.Ja sammallan. Olen siis alkanut vakavasti harkita ottaa yhteyttä lääkäriin että saisi tietää lisää leikkauksesta ja miten tässä nyt sit etenis ku suunnitellaan perhettäki.hitto..kaiken lisäksi kitsoilen että jos mulla on se toinenki..olikos se nyt joku syrinx tjs nimeltään kun osa oireista passaa siihenkin. jos nyt joku kohtalotoveri löytyy ni olisin enemmän kuin iloinen saadessa jakaa näitä tuntemuksia jonkun samanlaisen kanssa!!!:)

37

7203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama sairaus

      Hei...täällä olisi yksi kohtalotoveri.
      Minulla aivan samanlaiset oireet ja ei tähän auta kuin elämän tapa,valitettavasti.
      Lääkärit minulle samoin vähättelivät....tuntui kurjalta.Olen kuitenkin taistellut eteen päin ja yksityisen kautta pääsin leikkauksen.
      Kyseleppäs ihan lisää ,jos osaisin sinua tukea ja auttaa.

    • Allu

      Arnold Chiari on suht harvinainen ja monet lääkärit eivät tiedä siitä mitään ja loput jonkin verran mutta ota yhteyttä MS liittoon,Sieltä saa jotain tietoa Eräs lääkäri joka on kiinnostunut asiasta suositteli keskustelua muiden potilaiden kanssa sillä lääketiede ei tiedä riittävästi Kannatta kysellä eri lääkärien mielipiteitä
      Esim joku on innokas leikkaamaan ja toinen ei sillä riski/hyöty vaihtelee ja kaikki potilaat ovat erilaisia Pitää miettiä itse Voit laittaa postia suoraan
      [email protected]

      • sama sairaus

        Kiitos Allu.Mukava kun joku vastaa viestiin.Kaunista kevättä sulle.Tsemppiä jatkoon.


      • jatta
        sama sairaus kirjoitti:

        Kiitos Allu.Mukava kun joku vastaa viestiin.Kaunista kevättä sulle.Tsemppiä jatkoon.

        olet varmaan saanut jo tietoa ja mul itsellä leikattu pari v sitten ja kivut ovat kovemmat kuin ennen leikkausta kannattaa miettiä tarkkaan leikkauttaako vai ei .olen elänyt vahvojen lääkkeiden turvin jo 2v ja mitään ei voi tehdö kuin toivoa et olis joskus edes pv ilman näitä kovia kipuja,2v olen ollut jo s.lomalla ja jatkuu edelleen vaan.voi olla et jonkun kohdalla keikkaus onnistuukin minut leikattiin töölössä.toivon sulle kaikkea hyvää ja et kaikki menis sun kohdalla hyvin


      • sama sairaus
        jatta kirjoitti:

        olet varmaan saanut jo tietoa ja mul itsellä leikattu pari v sitten ja kivut ovat kovemmat kuin ennen leikkausta kannattaa miettiä tarkkaan leikkauttaako vai ei .olen elänyt vahvojen lääkkeiden turvin jo 2v ja mitään ei voi tehdö kuin toivoa et olis joskus edes pv ilman näitä kovia kipuja,2v olen ollut jo s.lomalla ja jatkuu edelleen vaan.voi olla et jonkun kohdalla keikkaus onnistuukin minut leikattiin töölössä.toivon sulle kaikkea hyvää ja et kaikki menis sun kohdalla hyvin

        Hei Jatta!Hyvää NAISTEN PÄIVÄÄ!
        Ihan on pakko moikata sua:)
        Tuntui siltä, kun viestiäsi luki,että siellä on toinen minun kaltainen.
        Minulla tosin sanottiin leikkauksen onnistuneen,mutta tulosta, se ei kuitenkaan tuonut toivottua.
        Saako olla utelias sinun iästäsi?Itse olen 40v.sairastellu nyt reilun kolmevuotta.
        Toisinaa on niitä helpottavampia päiviä,luojan kiitos.
        Miten pystyst liikkumaan? Minulla löytynyt apu vesijuoksusta,tietenkin omaan hiljaiseen tahtiin.
        Olisi kiva kuulla sinusta?
        Terv. pohjoisen nainen


      • Ei leikattu
        sama sairaus kirjoitti:

        Hei Jatta!Hyvää NAISTEN PÄIVÄÄ!
        Ihan on pakko moikata sua:)
        Tuntui siltä, kun viestiäsi luki,että siellä on toinen minun kaltainen.
        Minulla tosin sanottiin leikkauksen onnistuneen,mutta tulosta, se ei kuitenkaan tuonut toivottua.
        Saako olla utelias sinun iästäsi?Itse olen 40v.sairastellu nyt reilun kolmevuotta.
        Toisinaa on niitä helpottavampia päiviä,luojan kiitos.
        Miten pystyst liikkumaan? Minulla löytynyt apu vesijuoksusta,tietenkin omaan hiljaiseen tahtiin.
        Olisi kiva kuulla sinusta?
        Terv. pohjoisen nainen

        Hei! Itselläni diagnoosi tehtiin 3 vuotta sitten pitkällisten arvailujen ja oireilujen jälkeen, olin jo Töölössä leikkaukseen menossa kun kirurgi ilmoitti että kannattaa harkita ennenkuin leikataan, lähdin kotiin silloin. Nyt oireet ovat hoidettavissa ja elämäntapa vaikuttaa suuresti siihen paljon oireita on. Kaikki pään ääriliikkeet on pitänyt jättää vähiin, haravointi, ikkunoiden pesu, imurointi siis kaikki ihanat :) kotityöt. Välillä on ihan mahdoton uupumus, mutta pääosin eläminen tietyillä rajoitteilla on ok!


      • Ei leikattu
        Ei leikattu kirjoitti:

        Hei! Itselläni diagnoosi tehtiin 3 vuotta sitten pitkällisten arvailujen ja oireilujen jälkeen, olin jo Töölössä leikkaukseen menossa kun kirurgi ilmoitti että kannattaa harkita ennenkuin leikataan, lähdin kotiin silloin. Nyt oireet ovat hoidettavissa ja elämäntapa vaikuttaa suuresti siihen paljon oireita on. Kaikki pään ääriliikkeet on pitänyt jättää vähiin, haravointi, ikkunoiden pesu, imurointi siis kaikki ihanat :) kotityöt. Välillä on ihan mahdoton uupumus, mutta pääosin eläminen tietyillä rajoitteilla on ok!

        Jäi vielä mainitsematta että olen 40 vuotias nainen, oireiden ollessa pahana olin pari vuotta pois työelämästä ja nyt teen töitä tiettyjen rajoitusten läsnäollessa, niska on pidettävä hyvin suorana ettei tule kipuja.


      • Sama sairaus
        Ei leikattu kirjoitti:

        Jäi vielä mainitsematta että olen 40 vuotias nainen, oireiden ollessa pahana olin pari vuotta pois työelämästä ja nyt teen töitä tiettyjen rajoitusten läsnäollessa, niska on pidettävä hyvin suorana ettei tule kipuja.

        Hei....Ei leikattu.....
        Tuli viestistäsi mieleen,onko sinulla selkärangassa mitään muutoksia?
        Kun itselläni ei onnistuisi työnteko ei sitte millään....Olet kyllä onnekas sinänsä.Olet saman ikäinen kuin minä.
        Mitä työtä teet?Onko koko- vai osaaikatyö?
        Tuo uupumus on tuttua.Miten sinulla sydämmen toiminta? Ja keuhkot?
        Itsellä keuhkojen käyttö toisinaa rajallista ja sydämessä tiheälyönti kohtauksia.
        Onko sinulla lääkitystä josta olisi apua?
        Olisin kiitollinen tiedosta?Entä onko masennus yllättänyt kertaakaan?
        Kiitos jos jaksat vastata.
        Terveisin Sama sairaus...


      • Yksi monista
        Ei leikattu kirjoitti:

        Jäi vielä mainitsematta että olen 40 vuotias nainen, oireiden ollessa pahana olin pari vuotta pois työelämästä ja nyt teen töitä tiettyjen rajoitusten läsnäollessa, niska on pidettävä hyvin suorana ettei tule kipuja.

        Onko löytynyt sopivaa lääkitystä sinulle?
        Täällä on samalla diaknoosilla porskutettu eteenpäin 4 vuotta.Lääke kokeiluilla ei ole löydetty sopivaa tulosta vielä.Leikattu on .


      • Ei leikattu
        Sama sairaus kirjoitti:

        Hei....Ei leikattu.....
        Tuli viestistäsi mieleen,onko sinulla selkärangassa mitään muutoksia?
        Kun itselläni ei onnistuisi työnteko ei sitte millään....Olet kyllä onnekas sinänsä.Olet saman ikäinen kuin minä.
        Mitä työtä teet?Onko koko- vai osaaikatyö?
        Tuo uupumus on tuttua.Miten sinulla sydämmen toiminta? Ja keuhkot?
        Itsellä keuhkojen käyttö toisinaa rajallista ja sydämessä tiheälyönti kohtauksia.
        Onko sinulla lääkitystä josta olisi apua?
        Olisin kiitollinen tiedosta?Entä onko masennus yllättänyt kertaakaan?
        Kiitos jos jaksat vastata.
        Terveisin Sama sairaus...

        En tiedä onko selkärangan muutokset tähän liittyviä mutta vuosi sitten ilmaantui pullistuma viimeisen nikaman välillä joten vaikeuksia on tehdä istumatyötä, olen konttorityöntekijä ja nyt kokopäiväinen. Välillä saan omituisia hengenahdistuksia, tuntuu että tukehtuu, ihan kuin olisi jotain mennyt kurkkuun vaikkei ole. Sydämessä minulla on synnynnäinen kammioiden välinen aukko, siitäkään ei ole tietoa liittyykö tähän. Mistään lääkkeistä ei ole ollut apua kipuaikoina. Nyt ei ole masennushetkiä kun voi käydä töissä ja on vähän tietoa mistä kaikki oireet voivat johtua ettei vika ole korvien välissä. Kiva kuulla muidenkin tuntemuksia koska tietoa tuntuu olevan lääkäreilläkin niin vähän. Minunkin diagnoosit vaihtuivat tiuhaan kunnes löytyi tämä Chiari-löydös, epäiltiin sydäntä, epilepsiaa, masennusta ja korvien väliä....kaikkea mahdollista, se aika oli vaikeinta. Tsemppiä!


    • Asa

      Ensinnäkin tahdon lähettää paljon voimia teille kaikille :) Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin (mielellään sellaiseen joka sairautta tuntee), että saat ainakin mielenrauhan. Itse en tykkää lääkäreissä hypätä, kun tuntuu, että joka ikinen vaiva laitetaan tämän sairauden piikkiin enempiä tutkimatta. Ja yleensä asiasta tietää itse enemmän kuin lääkärit. Toki poikkeuksiakin on!

      Itse sain Chiari-diagnoosin reilu 7 vuotta sitten. Lisäksi selkäytimestä löytyy laaja syrinx-ontelo. Sairaudesta ja vaihtelevista oireista huolimatta oon ollut työelämässä ja yhden lapsenkin pyöräyttänyt (sektiolla tosin). Eli sinänsä normaalia elämää tämä ei estä. Välillä vaan täytyy ottaa rauhallisemmin.

      Pahimpia oireita on kai kivut, lihasheikkous ja tasapainohäiriöt. Välillä kävelen kirjaimellisesti seiniä päin, mutta eipä tuo niin vaarallista ole :) Itse ja läheiset osaa kuitenkin suhtautua tähän riittävällä huumorilla, koska turhaa tämän takia on itkeäkään.

      Syrinx-onteloon on asennettu shuntti jo pari kertaa, mutta eihän se pysy paikallaan :( Suunnitelmissa on korjata seuraavaksi kallonpohjaa, jospa se toisi helpotusta tilanteeseen. Viimeisen leikkauksen jälkeen olin melkein kuusi vuotta lähes oireeton, mutta nyt oireet on alkaneet pahentua.

      Kysellä saa ja vastailen jos vaan osaan...

      Mukavaa kesän odotusta!

      • sama sairaus

        Minulle kallonpohjalaajennus tehty.En saanut asianmukaista fysikaalista hoitoa,jämähin niin sanotusti kaulasta.Pidä huoli ettei sinulle käy samoin.
        Nyt leikosta kulunut 2 vuotta.Tälläkin hetkellä äärimmäiset kivut takaraivossa,eikä pysty nukkumaan kuin puoliistuvassa asennossa.Toisinaan helpompaa,mutta ajan kanssa kaikki vaivat palaa.
        Sektiolla olen synnyttänyt 2 lasta.Chiarista ei silloin tietty mitään.Oireita oli,en vain mennyt niistä valittamaan.Vasta kun tajunnan taso on alkanut kipujen kanssa vaivaamaan.


    • ,.,.tyttö93...

          mä oon 13v tyttö ja mulla on CM1. mä oon oppinu elämään tän kanssa, mulla on usein päänsärkyä,yhtenä päivänä 2006 vuonna ku aamul heräsin nii mulla oli niska tosi jumissa päätä en pystyny kauheesti kääntämään sit meni joku viikko ja oli niska vielkin jumissa... mun pään asento oli alkanu muuttuu, mun pää oli aika vinossa sitten kävin lääkärissä ja lääkäri laitto mut lastenklinikalle ja sielä ei ollu tarttenu käydä pitkään aikaan nyt mulla on aika paljon hoitoja siihen mul on kaks lääkettä. fysioterapia ja niskatuki tää sairaus vaikuttaa myös mun kävelyyn,vasemman käden toimintaan,muistiin ja keskittymiseen kolulussa.mulle ei tästä ole sairaaloissa kauheesti kerrottu mutta netistä otin itse lisää tietoa haluan vain pienen tarkennuksen siitä että mikä vaivaa täst osotteest sain aika paljon sitä mitä hain

      http://www.ms-liitto.fi/index.phtml?s=376


      kovia kipuja mulla yleensä on niskahartija seudulla,fysioterapiassa yritän venyttää niskaa venytyksillä ja hieronnalla.koulun liikuntatunnit on aika hankalia jalat kipeytyy aika helposti ja paljon liikuntarajotteita on esim polvienpäälle istuminen on kivuliasta ja kyykkyyn meno.

      • "n 84" no2

        Jopas. Mulla syrinx & chiari. Ei leikattu. Eikä aikomustakaa antaa kenenkää kajota minu aivokoppaan jollei ole hirmu pakko. Joskus kyä hiuppase ottaa pattii ku ei voi duunia tehä millää, kaikkee yrittäny ja unelmatki vaihtanu. kyllä se joskus murehduttaa mieltä. Hyvä ku oman huushollin saa piettyä kasassa! Mut ei auta, Eteenpäin, sano ukki mudassa. Lääkärit on ollu ihan pihalla asiasta, ainoastaan yrittäneet pakottaa leikkaukseen, minua on lääkäri jopa suoranaisesti uhkaillut asialla lähes traumaksi asti.. Itse olen ottanu tietoa asiasta- kuten reilu kirurgi vuosia sitte kehoitti. Kyllä näiden kans tulee toimeen. Jos pitää lihakset kunnossa. sain pitkän tappelun jälkeen fysioterapiaa-hieronta, lihasten kunnossapito, pikkuruiset liikkeet...ettei kaikki puuhat kuormita niskaa tai muita vääriä lihaksia...asentoterapia auttaa siis..neurologit ei suopeasti sano terapiasta, mutta tapelkaa vaikka saadaksemme fysioterapiaa!! Kyllä kannattaa! En nimittäin sitä ennen tiennyt edes pystyväni esim nauramaan vapaasti, niin ettei kasvot väsy......! Lihakset jumittuu kertakaikkiaan viikossa ilman fysioterapiaa ja tulee ilkeät säryt nii että nukkuminenki on pyörimistä vain. Särkylääkkeitä en tahdo popsii mielelläni, koska muuten en huomaisi milloin kannattaa vaihtaa asentoa ettei puudu, tms..! Puutumisetki väheni fysioterapian-erityisesti asentoja parantavien pikku liikkeiden- ansiosta lähespä täysin.
        Pystyn nukkumaa vain oikealla kyljellä. Joskus harvoin vasemmallakin.. Mut selällää puutuu paikat. Muisti on hieman hidas. Kuuloon ja näkemiseen, aisteihi vaikuttaa. Ei saa kantaa käsilaukkua painavampaa, mut jos on iha pakko siitä seuraa puutuminen ja uupumus/fatiikki.. No juu. Kantsii keksiä jotai mukavaa puuhaa omaan tahtiin tehtävää jos ei työhön pysty, ettei masennu. Mä soitan ja teen taiteita. Ja ulkoilu on paras mielen virkistys!
        Jaksakaatten kaik.


      • Mimmu
        "n 84" no2 kirjoitti:

        Jopas. Mulla syrinx & chiari. Ei leikattu. Eikä aikomustakaa antaa kenenkää kajota minu aivokoppaan jollei ole hirmu pakko. Joskus kyä hiuppase ottaa pattii ku ei voi duunia tehä millää, kaikkee yrittäny ja unelmatki vaihtanu. kyllä se joskus murehduttaa mieltä. Hyvä ku oman huushollin saa piettyä kasassa! Mut ei auta, Eteenpäin, sano ukki mudassa. Lääkärit on ollu ihan pihalla asiasta, ainoastaan yrittäneet pakottaa leikkaukseen, minua on lääkäri jopa suoranaisesti uhkaillut asialla lähes traumaksi asti.. Itse olen ottanu tietoa asiasta- kuten reilu kirurgi vuosia sitte kehoitti. Kyllä näiden kans tulee toimeen. Jos pitää lihakset kunnossa. sain pitkän tappelun jälkeen fysioterapiaa-hieronta, lihasten kunnossapito, pikkuruiset liikkeet...ettei kaikki puuhat kuormita niskaa tai muita vääriä lihaksia...asentoterapia auttaa siis..neurologit ei suopeasti sano terapiasta, mutta tapelkaa vaikka saadaksemme fysioterapiaa!! Kyllä kannattaa! En nimittäin sitä ennen tiennyt edes pystyväni esim nauramaan vapaasti, niin ettei kasvot väsy......! Lihakset jumittuu kertakaikkiaan viikossa ilman fysioterapiaa ja tulee ilkeät säryt nii että nukkuminenki on pyörimistä vain. Särkylääkkeitä en tahdo popsii mielelläni, koska muuten en huomaisi milloin kannattaa vaihtaa asentoa ettei puudu, tms..! Puutumisetki väheni fysioterapian-erityisesti asentoja parantavien pikku liikkeiden- ansiosta lähespä täysin.
        Pystyn nukkumaa vain oikealla kyljellä. Joskus harvoin vasemmallakin.. Mut selällää puutuu paikat. Muisti on hieman hidas. Kuuloon ja näkemiseen, aisteihi vaikuttaa. Ei saa kantaa käsilaukkua painavampaa, mut jos on iha pakko siitä seuraa puutuminen ja uupumus/fatiikki.. No juu. Kantsii keksiä jotai mukavaa puuhaa omaan tahtiin tehtävää jos ei työhön pysty, ettei masennu. Mä soitan ja teen taiteita. Ja ulkoilu on paras mielen virkistys!
        Jaksakaatten kaik.

        Täällä myös yksi chiari nainen vm79- Tällä hetkellä pitkällä sairauslomalla kun ei vain pysty tekee juuri mitään. Neurologi ehdotteli oikean käden karkea tärinän johtuvan psyykkeestä, ja tunto alenemiset kuulemma samaan kastiin tai työ uupumukseen....että näin.
        Laittoi kuitenkin neurokirurgille konsultaatio pyynnön ja nyt mulla aika töölöön ens kuun lopussa. Saa nähdä miten neurokirurgi suhtautuu...

        Onko teillä muilla seuraavia oireita??
        Tärinä, alaselän/jalkojen kivut, kauhea väsymys, elohiiriä naamassa varsinkin silmäluomissa, änkytys, ja että ruoka menee ns. väärään kurkkuun??

        olisi vain kiva tietää ku itse noista kärsin.

        Postia saa laittaa privanakin!!!

        [email protected]


    • Aivokääpiö

      Moro! En löytänyt uudempaa ketjua aiheelle, joten kirjoitan tähän vanhaan. Olen 35-vuotias nainen ja chiari-diagnoosin juuri saanut. Diagnoosi selvisi, kun tehtiin pään magneettikuvaus päänsärkyjen vuoksi. Kuvista löytyi "riippuvien pikkuaivojen " lisäksi jälki vanhasta infarktista. Päänsärkyjä on yhä, samoin niska-hartia jumia, väsymystä, muistihäiriöitä ja vasemman käden kihelmöintiä. Mun pitäisi kouluttautua vähän, mutta en nyt tiedä, että miten se tulee onnistumaan tällä muistilla. Olen aika järkyttynyt vieläkin näistä löydöksistä, mutta toivoa ja positiivista mieltä on pidettävä yllä, ettei vallan romahda kotiin makoilemaan. Marevan-lääkitys aloitettiin tuon infarktin jodosta pari viikkoa sitten.

      • 43 v

        Hei! Minä sain myös chiari-diagnoosin viime kesänä ja nyt olen menossa leikkaukseen. Olen kärsinyt tosi kovista päänsäryistä ja huimauksista jo pitkään, uusina oireina alkoi tulla raajojen puutumisia, käsien vapinaa ja myös kipuja käsiin. Olen myös usein aikalailla väsynyt. Leikkaukseen meno pelottaa, mutta jatkuvat puutumisetkaan päänsärkyjen lisäksi eivät ole mukavaa. Neurologin mukaan chiari ei aiheuta oireitani, neurokirurgi oli toista mieltä.


    • kohtalotoveri3

      heips, Aivokääpiö ja 43v. saisiko teiltä vaikkapa sähköpostiosoitteen???

    • Chiari -98

      Hei! Liikkuuko täällä vielä porukkaa? :)

      Oon 15v. tyttö. Mulla todettiin Chiari 1 n. vuosi sitten. Ei ole leikattu.
      En oo paljookaan löytäny tietoa koko viasta, eikä lääkäriltä tullut ku lappu jossa ilmotettiin että tämmönen on löytyny.
      Kovinkaan paljoa ei oo vielä oireillu, n. 4 isompaa kohtausta, muuten satunnaisia puutumisia ja pääkipuilua.
      Mulla on tätä valumista selkärankaan 8mm. Voiko se kasvaa, paheneeko mitä enemmän on valunut?
      En tiedä saako täältä luotettavia vastauksia, mutta muualta en oo löytäny tietoa.

      • ---------------

        Ei näihin sivuihin ole aina uskomista mutta Googlaa Chiari niin löydä englaniksi aika paljon . Silloinkin pitää vähän miettiä mikä on totta ja mikä ei. Sen lisäksi kovin ysilöllistä miten vaikuttaa . Leikkaukset ei näytä onnistuvan kovin hyvin
        Kyllä lääkärin pitäisi vähän tarkemmin kertoa mistä on kysymys mutta kun eivät nekään tiedä. Tuntuu siltä että chiari ei kinnosta lääkäreitä ainakaan täällä Suomessa


      • --------------

        Lisäys edelliseen
        Ei Chiarille paljonkaan voi tehdä,leikkaus jos oikein paljon oireita mutta täältäkin löytyy esimerkkejä miten vähän auttaa ( tai sitten vain pahenee) joten kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin suostuu leikkaukseen. Muista että sinä itse päätät leikataanko sillä Suomessa potilaalla on itsemääräämisoikeus hoidon suhteen.
        Ensimmäinen hoito on että elää chiarin ehdoilla,välttää asioita jotka pahentaa ,muuten ei välttämättä pahene. Missäpäin muuen asut? Voin ehkä suositella jotain lääkäriä.Kannattaa käyttää yksityistä niin saa valita lääkärin ja käyntejä ei kuitenkaan tule paljon kun ei kerran mitään hoitoa. On vain hyvä saada paperit kuntoon.


      • Chiari -98
        -------------- kirjoitti:

        Lisäys edelliseen
        Ei Chiarille paljonkaan voi tehdä,leikkaus jos oikein paljon oireita mutta täältäkin löytyy esimerkkejä miten vähän auttaa ( tai sitten vain pahenee) joten kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin suostuu leikkaukseen. Muista että sinä itse päätät leikataanko sillä Suomessa potilaalla on itsemääräämisoikeus hoidon suhteen.
        Ensimmäinen hoito on että elää chiarin ehdoilla,välttää asioita jotka pahentaa ,muuten ei välttämättä pahene. Missäpäin muuen asut? Voin ehkä suositella jotain lääkäriä.Kannattaa käyttää yksityistä niin saa valita lääkärin ja käyntejä ei kuitenkaan tule paljon kun ei kerran mitään hoitoa. On vain hyvä saada paperit kuntoon.

        Juu, vielä ei oo leikkaus ajankohtanen, ei ainakaan vielä vaikuta niin paljon että haittais arkea.

        Nuo englanninkieliset sivut vaan on niin hankalia kun ei oo tämä sanasto mitään huippuluokkaa. Sanakirjan avulla kait niitäkin kahlailemaan.


    • ----------------
    • arttuepäily

      Mulla julkinen terveydenhuolto ei ole lähtenyt edes tutkimaan kun heitin pöytään oman epäilyni oireilustani ja että se on chiari. Pidetään vain ahdistuneisuushäiriönä. Kaikki alkoi huimauksena joka kylläkin tutkittiin ja magneettikuvattiin ainakin sisäkorvan alue koska epäiltiin menieren tautia. Mitään ei löytnyt kuvista. Jatkotutkimuksiin en sitten enää päässyt jostakin syystä. Pitäisi mennä siis yksityiselle. Kiinnostaisi että jos jotakuta ei ole leikattu niin millaiset lääkkeet sitten vois helpottaa oloa. On sellaista kokonaisvaltaista paineen tunnetta ja kivun tapaista kehossa ja raajoissa. Päätä puristaa myös.

      • ----------------

        Ei ole lääkettä chiariin paitsi ehkä kipulääke josta saa vatsahaavan, pitäähän tuo tutkia kunnolla
        Ei muuta kuin yksityiseen jos kerran vaivaa eikä julkinen hoida. Yksityisen kautta minäkin jouduin menemään.


    • manaatti

      Olen 22-vuotias ja sain Chiari tyyppi 1 - diagnoosin alkukeväästä. Viime vuosien aikana olen joutunut muutamaan otteeseen menemään päivystykseen outojen vasemmanpuolen raajojen (ja pään) puutumisten takia. Sieltä annettiin aina rauhoittavaa ja sanottiin että painu kotiin. Keskittyminen on aina myös ollut haastavaa, eikä siihen koskaan löydetty syytä.

      Lääkäriin menin viime talvena näiden oireiden takia niin lääkäri toteaa kylmästi: "Tuo puutuminen on tyypillinen paniikkihäiriön oire ja sehän sinulla on? Mutta kun kerran tänne asti tulit niin otetaan borrelioosi testi." Koitin selittää, että tiedän kyllä paniikkihäiriön oireet ja osaan tunnistaa ne, mutta lääkäri piti pintansa ja mä suunnistin tippa linssissä kotiin.

      Ajokortin saatuani lopputalvesta alkoi myös näköoireet, mitä kovempi ajovauhti, sitä sumeammaksi näkökenttä menee vasemmasta silmästä ja saattaa alkaa pyörryttämään. Se on todella palottavaa ja sen takia vältänkin moottoritiellä ajamista, koska pelkään tappavani itseni ja kyydissä istuvat.

      Äitini kaveri on yksityinen lääkäri, joka ihmetteli miten terveyskeskuslääkäri on voinut tälläiset oireet ohittaa olankohautuksella. Niinpä pääsin yksityisen kautta pään magneettikuvaukseen. Pelkäsin MS-tautia diagnoosiksi, mutta sieltä tulikin Chiari tyyppi 1. Pikkuaivot ovat vasemmalta puolelta "valuneet" 4-5mm, oikealta 3mm. Myös käpyrauhasessa oli 6mm kasvain,

      Lääkäri tahtoi ottaa hermoratatestit vasemmalle puolelle ylävartaloon ja sieltä tuloksena tuli, että kaularangassa saattaa olla jotain vikaa, joten seuraavaksi kaularangan kuvaukseen.

      Kyllähän tämä on pelottavaa kun ei oikein kukaan tiedä sairaudesta mitään eikä kukaan oikein tahdo ymmärtää kun kerron siitä. No, ei auta itku, tän kanssa on vaan elettävä vaikka välillä v*tuttaakin kun jotkut normaalit asiat kuten suoraan kävely, saattaa olla hieman hankalaa. Olen myös kova kaatuilemaan, ihme etten ole vielä murtanut mitään. Hyvää kesän jatkoa kaikille Chiari-ihmisille!

    • ooopsi

      Aikaisemmissa keskusteluissa löytyi tälläinen: "Perustin Facebookkiin ryhmän nimellä Chiari ja Syringomyelia ryhmä. Se on salainen ryhmä. Jos haluat liittyä siihen niin pyydä kaveriksi Tintti Suomalainen niin liitän sitten siihen ryhmään."

      • Chiariäiti

        Heipä hei,

        Kaikille Chiari diagnoosin saaneille on tosiaan Facebookissa oma ryhmä.
        Kun laitat kaveripyynnön Minerva Lappalainen, ja pyydät päästä ryhmään, löydät paljon muitakin tuon sairauden kanssa eläviä.


      • ----------------

        Onko Facebookissa mikään salaista? Eikö se omista kaikki mitä sinne laitetaan. Tekee sitten mitä lystää


      • Janski16
        Chiariäiti kirjoitti:

        Heipä hei,

        Kaikille Chiari diagnoosin saaneille on tosiaan Facebookissa oma ryhmä.
        Kun laitat kaveripyynnön Minerva Lappalainen, ja pyydät päästä ryhmään, löydät paljon muitakin tuon sairauden kanssa eläviä.

        Onkohan tämä vielä "voimassa" tai käytössä se ryhmä?


    • ihminen4

      Onko kellään ollut oireena raajojen nytkähtelyä? En tarkoita mitään elohiiriä vaan isot lihakset kouristaa välillä niin että koko käsi/jalka hypähtää tai nykäisee..

      • ------------

        Minulla on chiari ja kyllä jotain tuontapaista on joskus mutta dopaherkkä dystonia aiheuttaa lihaskramppeja . Googlaa Dopaherkkä dystonia


      • Chiari -98

        Mulle on tullut nyt vuoden ajan sähköiskumaisia "iskuja" oikeaan olkapäähän, jollloin koko käsi nytkähtää. Joskus saattaa tulla useita peräkkäin, välillä niitä ei ole tullut pariin viikkoon. Sillon tuntuu että koko kroppa hervahtaa hetkeksi.


    • leikattu

      Liekö tämä keskustelu enää aktiivinen? no kokeillaan, koska minulla on eri kokemusta kuin teillä. Diagnoosi kovan taistelun jälkeen 2005, leikkaus 2006. Kaikki ylläkuvaamanne oireet sopivat Chiariin ja vielä monta muuta (kasvojen puutumista, hermokipua käsissä, jaloissa, jalkojen tai käsien venyttäminen aiheutti pääkipua, silmien valoarkuus, pohkeet ylijännittyneet, refleksit jaloissa ylivilkkaat). En löytänyt noita fb suomalaisia ryhmiä, itse olen jäsenenä Chiari Malformation -ryhmässä, englanninkielinen, eniten amerikkalaisia, mutta myös Euroopasta ja Australiastakin.

      Minun ja monen konkarin käsitys Chiarista on, että ainoa ja paras hoito oireilevaan Chiariin on leikkaus, mitä aikaisemmin se tehdään, sen parempi, koska jo syntyneisiin tuntopuutoksiin ja lihasheikkouksiin se ei välttämättä enää auta, kipuun kyllä ja ennen kaikkea, että vauriota hermopuristuksesta ei pääsisi tulemaan enempää. Lääkäreillä on yleisesti ottaen surkea tietämys tästä, itselläni 1998 röntgenlääkäri lausui löydöksen olevan "merkityksetön sivulöydös", mihin sitten muut lääkärit aina vetosivat. Sain diagnoosit fibromyalgia ja borrelioosi, lääkkeitä aina vain lisää, eikä mistään apua. Ainoa, mitä lääkärit osasivat sanoa oli, että se ei ole Chiari.

      Leikkaus ei siis paranna, mutta siinä hermoston rakenteet saavat lisää tilaa. Jenkeissä useimmilla on levennetty myös kovakalvoa (dura mater), mutta 2006 neurokirurgini Töölön sairaalassa sanoi, että Suomessa ei, koska durapaikoissa on usein vuoto-ongelmia. Minulle tehtiin siten vain lisää tilaa luuta poistamalla: kallonpohjan aukkoa laajennettiin ja ylimmän niskanikaman takakaari poistettiin. Olin jo niin huonossa kunnossa leikkaukseen päästessäni, että kesti monta turhaa vuotta kuntoutua. Lihasheikkoutta jäi, mutta sitä eivät muut huomaa.

      Jokaisen tilanne on varmasti omanlainen, eikä leikkaukseen kannata mennä, jos pärjää ilman ja oireet ovat lievät. Mutta tutkikaa oirekuvauksia, kysykää MS-liitosta (ensi vuoden alusta NEUROLIITTO) harnes vertaistuki-ihmisiä (Arnold Chiari kuuluu ns. harvinaisiin neurologisiin sairauksiin). Meidän täytyy valitettavasti olla itse vahvoja ja pitää puolemme. Keskivertolääkärit, valitettavasti useimmat neurologitkin, eivät ole ennen sinua koskaan elämässään tavanneet yhtä ainoatakaan Chiari-potilasta! Kuinka he voisivatkaan olla asiantuntijoita?!

      Tsemppiä kaikille ja hyvää joulun odotusta!

    • Charilainen

      Terve! Olisinpa vaan terve. En ole tänne kirjoittanut aiemmin, mutta ahdistus ajoi hakemaan sielunkumppaneita. ACM1 tosiaan todettu 2005, mutta oireet katosivat kokonaan miltei kuudeksi vuodeksi. (Uskokaa tai älkää)

      Otinpa siis kaiken irti elämästä ja - unohtaen sairauteni - treenailin tosi rajusti (eli jatkoin ns. normipuuhia) ja annoin mennä. Benjit ja vapaaottelut kuuluivat kuvioon. Tällejä ei pahemmin kyllä tullut.

      Sitten 2012 jysähti kaikki oireet kerralla uusiks (lepopäivänä treeneistä) ja sairaalassa vietetty aika johti leikkauspäätökseen. Koko elämä muuttui, koska oireet olivat pahempia kuin aiemmin. Matto vedettiin totaalisesti alta. Tilanteeni ei kuitenkaan ollut akuutti, joten vasta vuoden päästä 4/2013 leikattiin. (Meni muuten Töölössä jonotus heiltä sakoille, kun viivästy niin pahasti, oli aika kivaa odotella ja arpoa... Yhden kerran olin saanut jo esilääkkeetkin kun tuli akuutti tapaus edelle ja mut passitettiin kotiin. Tosin ymmärtäähän tuon)

      Toivuin hyvin ja 4kk päästä teinkin jo treenailinkin ja tein juttuja. Rupesin varovasti lisäilemään intensiteettiä, kunnes keho ilmoitti parin kuukauden jälkeen, että tää oli tässä ja oireet palautuivat. En kyllä usko itse aiheuttaneeni mitään, leikkausalue ja hermot ym. (mahd arpikudos) vissiin asettunut sopivan oireilevaan asentoon...

      Vaikka olin kuunnellut kroppaani ja jopa varautunut mahdolliseen romahdukseen, oli se kova paikka.

      Nyt tässä istun ja oireet ovat näin 1½ vuoden aikana heitelleet ihan on/off menolla.

      Vuosi sitten ei ollut mitään oireita, kun rauhoitin jumppailua. Sitten Maaliskuussa kuluvaa vuotta tuli järjetön takapakki.

      Viikon meininki: 23.3.2014 Tiistaina ihan puun takaa treenin ja saunomisen jälkeen tullut raju huimaus ja pahoinvointi, josta seurauksena skippasin koulun seuraavana päivänä. Perjantaina kävin terveyskeskuksessa kun viimein jaksoin ja uskalsin. Sanoivat, että maanantaille sitten lääkäriaika (MITÄ IHMETTÄ?!)

      Menin sitten sieltä terveyskeskuksesta kouluun ja sain ekan oppitunnin jälkeen käytävällä rajuimman kohtauksen sitten 2012 alkaneiden oireiden, jonka jälkeen en päässyt liikkumaan omin jaloin => Sairaalaan. Mun oireilu on siis todella aggressiivista huimausta josta seuraa pahoinvointi, lihasheikkous ja kaikkien aistien heikkeneminen plus keskittymisvaikeus (puhuminen yms). Vitsit oli noloa maata koulun käytävällä. En oo kommunikoinut siinä muuta kuin "mä oon ihan kunnossa. mä oon iha kunnos-sss-ass"

      Pahoinvoinnille ei tullut sairaalassa loppua, joten ne pumppas muhun ondatseronia. Se autto vähän ja kaveri jeesi mut kotiin lepäilemään.

      Sitten tuli vielä pari kertaa keväällä huimaukset, mutta olin päättänyt, että nyt en jää tähän tuleen makaamaan ja onnistuin selättämään alkavat kohtaukset pariin otteeseen. (Syvät hengenvedot ja kova keskittyminen ja taistelu pahoinvointia ja maailman pyörimistä vastaan).

      Oireet katosi sitten kokonaan kun tossa Heinäkuussa lennettiin Japaniin. Liekö ollut painevaihtelut koneessa ja sukeltaessa, mutta olin puoli vuotta ilman oireita kunnes ihan varottamatta 3-4vk sitten junasta poistuessani iski taas uskomaton pyöritys. Sain itteni kaverille lepäämään, mutta on tää kyllä seikkailua.

      Nyt ollut tosi herkillä noi oireet ja oon ihan rikki henkisesti. Ollu aika passiivinen joulu. Flunssa yllätti tänään ja joka yskäisyllä menee näkökenttä blurriksi ja vähän tasapaino "värähtää". Kävin vähän kävelemässä ja kiukultani pari juoksupyrähdystäkin tein. Oli kuin ois nuoralla kävellyt. Elämäntapamuutokset selkeästi vaikuttavat, mutta miten ihmeessä mä oon pystynyt treenailemaankin tän kanssa..? Tää satunnaisuus tekee tästä niin turhauttavan sairauden.

      Rankkaa on kestää nää muutokset kehossa... Tarinaa vois jatkaa ja jakaa vaikka kuinka, mutta eiköhän tässä oo ihan tarpeeksi tältä erää. Positiivisuus on ainut asia, jonka voimalla kestää. Toiv. tulevaisuudessa keksitään parempia tapoja hoitaa tämmösiä sairauksia.

      On muuten tosi kivaa, kun päällepäin olet terveeltä vaikuttava iso mies vekki niskassa, mutta se kuva voi romahtaa hetkenä minä hyvänsä. En tiedä millaista työtä voisin tehdä tai miten sopeudun yhteiskuntaan. Oli tosi pelottavaa, kun kela lopetti sairaspäivärahan maksamisen kun maksimiaika tuli täyteen ja mulle ei enää myönnetty mitään. Onneksi olin omatoimisesti hakeutunut opiskelemaan, niin aloin nostamaa opintotukea, mutta se taas eväsi multa ansiosidonnaisen/tuen uudelleenkouluttautumiseen...

      Nyt mua kohdellaan kuin ketä tahansa normikansalaista, työkykykartoituksessakin sanottiin, että mun oireita EI VOIDA TODISTAA testein, niin en saa mitään tukea mistään. Oon ihan yksin, enkä oikeen keksi muuta kuin purra hammasta ja deal with it.

      Ideoita?

      Parempaa Uuttavuotta kaikille!

    • Janski16

      Täällä ois kohta 16v oleva tyttö joka on kärsiny chiarista aikalailla 2,5 vuotta. (Siis onhan se ollu aina mutta alko oireilevan pahemmin ja hakeuduin lääkäriin silloin) Olen huomannut että asiasta ei pahemmin löydy keskustelua. Minulta leikattiin se vuosi sitten ja sen jälkeen oireet vähän lieveni mutta mitään radikaalia ei tapahtunut vaikka luvattiin että säryt lähtee... joskus ei on särkyjä pitkään aikaan mutta sitten ne taas tulee yhtäkkiä takasin. Nyt vuosi sen leikkauksen jälkeen on kaikki kivut tullu takasi ja entistä pahempana. Haaveena ois saada amis käytyä loppuun...saas nähdä mitä käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe