olen suunnittellut lapselleni rahastosäästämistä, mutta siihenkin pitää olla toisen vanhemman lupa ja käyttöoikeudet olisivat myös hänellä. Onko mitään keinoa säästää lapselle niin, ettei toinen vanhempi tiedä asiasta mitään vai onko ainoa keino vaan laittaa sukanvarteen? Tämä on niin epäreilua! Toinen ei laita lapselle mitään säästöön, minä yksin. Mitä asia silloin toiselle vanhemmalle kuuluu?
käyttöoikeus tiliin tms.
15
3168
Vastaukset
- Laritsa M
,,,
- oma tili
joissa on käyttöoikeus vain minulla kunnes lapsi on 18 vuotta.
Isä ei tiedä tilien rahasummaa, joka on huomattava, eikä hänellä ole oikeus niitä käyttääkään.
Eihän lapsen rahat isälle kuulu, jos sinä ne olet säästänyt tai hän on lahjaksi ne saanut. Jos isä säästää lapsen tilille on se eri asia, mutta kantsii tehdä toinen tili sitten mihin isä laittaa lasta varten. - yhäri
Mulla yksinhuolto. Kun menin avaamaan lapsille tiliä oli ensimmäinen kysymys onko yhteishuolto. No, ero oli vielä tuore siihen aikaan ja sain pienen raivarin. Selitin ettei pankkineidille kuulu pätkääkään mikä huolto lapsilla on, vaan avaan tilin heille ja heillä ja mulla ainoa käyttöoikeus. Neiti nikotteli hetken. Pitäisi kuulemma olla todistus huollosta. No loppujen lopuksi lapsille avattiin tili niin kun halusin.
Yhteishuollossa tilanne vissiin huonompi...- molemmat vanhemmat
ovat yhdessä avanneet lapselle tilin ja heillä on siihen molemmilla käyttö-oikeus.
Jos äiti yksin avaa tilin, ei siihen ole oikeutta isällä ellei äiti lupaa anna.
Minä avatessani aikoinaan lapsille tilin, tein sen yksin ja käyttö-oikeus vain mulla.
Ei meillä koskaan ole pankissa ollut ongelmia, eikä kukaan ole koskaan mitään kysellyt. - höpö...
molemmat vanhemmat kirjoitti:
ovat yhdessä avanneet lapselle tilin ja heillä on siihen molemmilla käyttö-oikeus.
Jos äiti yksin avaa tilin, ei siihen ole oikeutta isällä ellei äiti lupaa anna.
Minä avatessani aikoinaan lapsille tilin, tein sen yksin ja käyttö-oikeus vain mulla.
Ei meillä koskaan ole pankissa ollut ongelmia, eikä kukaan ole koskaan mitään kysellyt.Eipähän saa nykyään yhteishuollossa olevalle alaikäiselle äiti (tai isäkään) yksin tiliä avattua, molempien huoltajien allekirjoituksen tarvitsee ja käyttöoikeus molemmille.
Avasin siis lapselle omalla nimelläni tilin, eipähän ole mitään asiaa isällä siihen tiliin... - mimoosa 2
Moi!
Meillä on yhteishuoltajuus mieheni kanssa mutta itse menin aktia pankille ja avasin pienelle lapselleni säästötilin.Kukaan ei kysynyt mitään.Kerroin, että ainoastaan minulla olisi oikeus tähän tiliin ja tietenkin lapsellani kun täyttää 18v.Tein siis selväksi ettei isä saisi edes tiettää tästä tilistä.Kaikki sujui tosi hyvin, tarvittiin vain minun allekirjoitustani. - avasin uuteen pankkiin
höpö... kirjoitti:
Eipähän saa nykyään yhteishuollossa olevalle alaikäiselle äiti (tai isäkään) yksin tiliä avattua, molempien huoltajien allekirjoituksen tarvitsee ja käyttöoikeus molemmille.
Avasin siis lapselle omalla nimelläni tilin, eipähän ole mitään asiaa isällä siihen tiliin...kolmelle tilin heidän nimillään ja minun käyttöoikeudellani. Entisen pankin tilit lopetin ja siirsin rahat uuteen. Yksin allekirjoitin sopimuksen eikä isän nimeä edes kysytty. Lapset ovat yhteishuollossa.
Sain myös tileihin pankkikortit/visat.
Ei mitään ongelmaa. Kai se on sitten pankeista kiinni tai nouhottavista virkalijoista, mutta mulla onnistu ihan hyvin.
En ymmärrä sitä miksi isällä sitten pitäisi olla käyttöoikeus lasten tileihin, jos ei asu lasten luona.
Kuka isä käyttäisi lastensa rahoja omiin menoihin??? - ?????????????
avasin uuteen pankkiin kirjoitti:
kolmelle tilin heidän nimillään ja minun käyttöoikeudellani. Entisen pankin tilit lopetin ja siirsin rahat uuteen. Yksin allekirjoitin sopimuksen eikä isän nimeä edes kysytty. Lapset ovat yhteishuollossa.
Sain myös tileihin pankkikortit/visat.
Ei mitään ongelmaa. Kai se on sitten pankeista kiinni tai nouhottavista virkalijoista, mutta mulla onnistu ihan hyvin.
En ymmärrä sitä miksi isällä sitten pitäisi olla käyttöoikeus lasten tileihin, jos ei asu lasten luona.
Kuka isä käyttäisi lastensa rahoja omiin menoihin???Eräs etäisä joutui lastenvalvojan edessä kysymään lapsen äidiltä perusteluja sille, että miksi äiti vastustaa lapselle säästämistä. Tekivät siellä sopimuksen sitten, että molemmilla on oikeus perustaa säästötilejä lapselle. Äiti oli ajatellut, että tottakai hän voi sitten nostella niitä lapsen rahoja sieltä. Kyseinen isä ei ole mikään elatusapu lintsari, vaan maksaa niitäkin huomattavan runsaasti tuloihinsa nähden. Sen lisäksi myöskin lapsen sairauskuluja.
Kaikki riitely alkoi siitä, kun isä kieltäytyi maksamasta ylimääräisiä rahoja käteen, ja pyysi tilinumeroa. Äiti kun aina valitti lastenvalvojalle, että isä ei halua osallistua lapsen kuluihin.
- kamelia
pojalle säästötilin ja siinä päätettiin, että käyttöoikeus vain minulla. Isältä tietenkin oli lupa tilin avaamiseen. Ei kyllä pitänyt siitä, ettei saanut käyttöoikeutta ; )
- ihmeessä
isän pitäisi saada käyttöoikeus lapsen tiliin? Sen että äidillä on ymmärrän täysin koska sitä tarvitaan jos rahoilla hankitaan lapselle se mihin on säästetty.
- yhteishuoltajuus meilläkin
avasin omalla nimelläni tilin lapsille josta meinaan rahat siirtää niiden omille tileille kun saavat avattua tilin itse. ei ollut muuta vaihtoehtoa kun pankista sanottiin et pakko olla molempien vanhempien nimi alla. en siis saanut salaa avattua muuten kuin omalla nimellä..
- Yhteishuoltaja
minä ajattelen asiaa jo niinkin pitkälle, että jos rahasto on minun nimelläni ja minulle tapahtuu jotain, niin muksu maksaa siitäkin sitten perintöveron...
Kyllä se pankkineiti mullekin sanoi, että ongelma tässä on juuri tuo yhteishuoltajuus. Minusta homman pitäs mennä niin, että se ken maksaa, on oikeutettu. Laittakoot isäkin joka kuukausi vähintään sen saman kuin minäkin niin sitten mun puolestani katselkoot miten se raha siellä kasvaa korkoa.
- säästetään
Minä avasin tilin mollemmille lapsilleni heidän omalla nimellään (OP). Minulla on niihin laajat käyttöoikeudet (mikä tarkoittaa, että voin esim. omalta koneelta rahoja siirrellä tileille tai pois). Lasten isälle vain mainitsin asiasta. Pankissa ei mitään huoltajuusasioita edes kyselty. Meillä nyt ei säästösummat ole kovin suuria, lapsetkin on vielä pieniä. Lähinnä tämä on tällaista "kasvatusta". 5-vuotias oli saanut säästettyä kukkaroon jokusen kolikon, ja ne hän sitten pankissa ylpeänä antoi virkailijalle :) Tuli asia ikäänkuin konkreettisemmaksi sillä tavalla. Sukulaisille olen tilinumeron myös antanut, laittavat sinne sitten synttäri- tai muita lahjarahoja halunsa mukaan.
- mitenkään
Saathan sinä laposelle tilin avata ja säästää ilman toisen vanhemman lupaakin ja käyttöoikeus vain sinulla kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Sellaiseen ei varmasti mikään laki puutu yhteishuoltajuudessakaan. Voihan esim. vaikka isovanhemmat lapselle tilin avata ja sästää rahaa ja pitää käyttöoikeuden ja siihenkään ei tarvita vanhempien lupaa kun omiaan säästävät.
- luettua
tässä pankin sivuilta
tapaus tilin avauksesta yhteishuoltajuudessa
http://www.pankkiasiakkaat.fi/tapaus503.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812