Ei edes vihreiden kannattama koulu

äänestäjä-Iines

”Olen onneksi välttynyt eurytmialta tehokkaasti. Jyväskylän steinerkouluun ei saatu eurytmian opettajaa, joten meillä ei ollut tunteja. Eurytmia on mielestäni esimerkki siitä, että kyse on maailmankatsomuksellisesta koulusta, jossa toteutetaan Rudolf Steinerin sata vuotta sitten kehittelemää oppia. Miksi steinerkoulussa ei voitaisi yhtä hyvin harrastaa vaikka joogaa tai tanssia?”

(Oras Tynkkynen, entinen steinerkoululainen ja kansanedustaja Vihreässä Langassa)
http://www.vihrealanka.fi/node/284

http://www.vihrealanka.fi/node/285

11

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steinerkoulun käynyt

      Nähtävästi Oras Tynkkynen on sen verran fiksu yksilö, että myös hän on steinerkoulua käydessään huomannut, että kaikki ei ole kunnossa. Itse havaitsin myös, miten antroposofia liittyy lähes joka oppiaineeseen. Antiikin ja Persian muinaisuskonnon Zoroastrianismin Jumalat opetettiin totisina oikeina jumalina. Kemian tunnilla alkuaineina oli tuli, vesi, ilma ja maa. Biologiassa ihminen koostui ruumiista, sielusta ja hengestä. Kuten Tynkkynen asian ilmaisi, niin eurytmia on puhtain esimerkki pedagokiikan maailmankatsomullisuudesta. Eurytmia ei ole vain taideliikuntaa vaan antroposofeille uskonnollisen kokemuksen kaltainen tila, jossa sielu yhtyy ympäristöön. Tynkkynen myös mainitsi, että järkevämpi opettaja pystyy vaikuttamaan siihen, että miten paljon antroposofiaa otetaan mukaan opetukseen. Oma opettajani oli täysi kahjo, joka paasasi antroposofistista uskontoansa suu vaahdoten. Vanhemmille hän kuitenkin tajusi olla asiasta hiljaa, joten he eivät voineet aavistaa sitä, mitä tunneilla tapahtui. Lisäksi, jos tunnilla oli ulkopuolinen tarkkailija, opetus oli aivan erilaista, eikä silloin vaahdottu hengistä tai sieluista. En voi muuta sanoa, kuin että uskomatonta salailua ja peittelyä.

    • silmä

      Otsikkosi on harhaanjohtava. Vihreän langan artikkelista ei käy ilmi, että vihreät eivät kannattaisi steinerkouluja. En ole löytänyt Tynkkyseltäkään sellaista lausuntoa, jossa hän ilmoittaisi vastustavansa steinerkouluja.

      Päin vastoin myös vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg nimenomaisesti puhuu steinerkoulujen puolesta. Onhan hän tuplatohtorina ja kokomuksensa ansiosta kenties koko eduskunnan oppinein kansanedustaja.


      Nykyisestä eduskunnasta toki löytyy eri puolueista yksittäisiä kansanedustajia, jotka suhtautuvat kriittisesti vaihtoehtoihin.

      • pelkkänä silmänä ja korvana

        Mainitse lähteesi Cronbergin steinermyönteisyydelle!
        Tiedäthän myös sen, että nyk. puheenjohtaja ei nauti kovin suurta arvostusta omassa puolueessaan.

        Ja Tynkkynen, steinerkoulun käynyt, toteaa Vihreässä langassa, että steinerkoulu on maailmankatsomuskoulu. Sitäkään ette ole olleet valmiita myöntämään tämän palstan keskusteluissa, vaan vääryydellä ja viekkaudella olette kieltäneet senkin tosiasian.

        Entä mitä sanoo lehdessä vihreä kansanedustaja Ojansuu:

        "Vaikka olen kristitty, olen huolissani, jos kristillisiä ja muita maailmankatsomuksellisia kouluja perustetaan lisää. Silloin on vaarana, että liu’umme kauas moniarvoisesta yhteiskunnasta. Nykyisessä peruskoulussa heterogeeninen joukko koululaisia oppii toimimaan yhdessä”, sanoo vihreiden kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Kirsi Ojansuu, joka on koulutukseltaan luokanopettaja."

        Niin?


      • Moelanen
        pelkkänä silmänä ja korvana kirjoitti:

        Mainitse lähteesi Cronbergin steinermyönteisyydelle!
        Tiedäthän myös sen, että nyk. puheenjohtaja ei nauti kovin suurta arvostusta omassa puolueessaan.

        Ja Tynkkynen, steinerkoulun käynyt, toteaa Vihreässä langassa, että steinerkoulu on maailmankatsomuskoulu. Sitäkään ette ole olleet valmiita myöntämään tämän palstan keskusteluissa, vaan vääryydellä ja viekkaudella olette kieltäneet senkin tosiasian.

        Entä mitä sanoo lehdessä vihreä kansanedustaja Ojansuu:

        "Vaikka olen kristitty, olen huolissani, jos kristillisiä ja muita maailmankatsomuksellisia kouluja perustetaan lisää. Silloin on vaarana, että liu’umme kauas moniarvoisesta yhteiskunnasta. Nykyisessä peruskoulussa heterogeeninen joukko koululaisia oppii toimimaan yhdessä”, sanoo vihreiden kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Kirsi Ojansuu, joka on koulutukseltaan luokanopettaja."

        Niin?

        Sanopa esimerkki koulusta, joka ei ole maailmankatsomuksellinen?


      • Sanohan
        Moelanen kirjoitti:

        Sanopa esimerkki koulusta, joka ei ole maailmankatsomuksellinen?

        sinä esimerkki koulusta, jonka opetussuunitelmaan vanhemmat eivät voi tutustua etukäteen ja jonka kasvatusfilosofian ytimen harvat ja valitut (=antroposofit) pitävät visusti vain omana tietonaan.


      • Moelanen
        Sanohan kirjoitti:

        sinä esimerkki koulusta, jonka opetussuunitelmaan vanhemmat eivät voi tutustua etukäteen ja jonka kasvatusfilosofian ytimen harvat ja valitut (=antroposofit) pitävät visusti vain omana tietonaan.

        kysymykseen kysymyksellä!


      • kielipoliisi
        Moelanen kirjoitti:

        kysymykseen kysymyksellä!

        Kumpikaan edellisistä viesteistä ei ollut kysymys vaan pyyntö, kehotus, toivomus tms. Ihmetyttää tuo Moelasen onneton välimerkkitieto, eikö steinerissa opeteta lauseoppia?


      • tutustua opetussuunnitelmaan!
        Sanohan kirjoitti:

        sinä esimerkki koulusta, jonka opetussuunitelmaan vanhemmat eivät voi tutustua etukäteen ja jonka kasvatusfilosofian ytimen harvat ja valitut (=antroposofit) pitävät visusti vain omana tietonaan.

        Meille se jaettiin ensimmäisen luokan ensimmäisissä vanhempainilloissa, ja sitä papatusta kaikesta suunnitelmallisuudesta on tullut jo loputtomiin ja viisi henkilöä, joilta voi kysyä lisää.

        Minä en ainakaan enää jaksaisi kuunnella yhtään enempää.

        Mutta tottakai Steiner-kouluissakin on eroa. Jos menee pieneen, hartiavoimilla ylläpidettyyn kouluun, jonne opettajat on vaikea saada, voi tosiaan mennä hihhulismin puolelle. Vakaat ja vanhat steinerit ovat yleensä oppirahansa maksaneet ja tietävät, miten luovitaan massojen keskellä.


      • silmä
        pelkkänä silmänä ja korvana kirjoitti:

        Mainitse lähteesi Cronbergin steinermyönteisyydelle!
        Tiedäthän myös sen, että nyk. puheenjohtaja ei nauti kovin suurta arvostusta omassa puolueessaan.

        Ja Tynkkynen, steinerkoulun käynyt, toteaa Vihreässä langassa, että steinerkoulu on maailmankatsomuskoulu. Sitäkään ette ole olleet valmiita myöntämään tämän palstan keskusteluissa, vaan vääryydellä ja viekkaudella olette kieltäneet senkin tosiasian.

        Entä mitä sanoo lehdessä vihreä kansanedustaja Ojansuu:

        "Vaikka olen kristitty, olen huolissani, jos kristillisiä ja muita maailmankatsomuksellisia kouluja perustetaan lisää. Silloin on vaarana, että liu’umme kauas moniarvoisesta yhteiskunnasta. Nykyisessä peruskoulussa heterogeeninen joukko koululaisia oppii toimimaan yhdessä”, sanoo vihreiden kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Kirsi Ojansuu, joka on koulutukseltaan luokanopettaja."

        Niin?

        Pyytämäsi lähde: Helsingin Sanomat 26.1.2007 (A osa, sivu 11).

        Samalla tavalla siteeraamalla puolet alkuperäisestä virkkeestä, voisi yhtä hyvin väittää, että Tynkkysen mukaan steinerkoulu on pedagogiikkaan perustuva koulu.

        Ojansuu puhuu kristillisistä ja maailmankatsomuksellisista kouluista. Kuten varmasti tiedät steinerkoulut eivät ole omasta mielestään maailmankatsomuskouluja samassa mielessä, eikä asia myöskään virallisesti ole niin. Opetuksenjärjestämisluvissa mainitaan nimenomaan steinerkoulut kasvatusopilliseen järjestelmään perustuvina kouluina.


      • hs87
        Sanohan kirjoitti:

        sinä esimerkki koulusta, jonka opetussuunitelmaan vanhemmat eivät voi tutustua etukäteen ja jonka kasvatusfilosofian ytimen harvat ja valitut (=antroposofit) pitävät visusti vain omana tietonaan.

        kyllä minä olen anakin saanut tutustua opetussuunnitelmaan! Ja se on kotiin vanhemmilleni postitettukin silloin aikoinaan. Jos et ole aikaisemmin aiheesta saanut lukea niin käytäppä vaikka nettiä ja kirjoita googleen hakusanoiksi vaikkapa steinerkoulun opetussuunnitelma tai meneppä jonkun tietyn Steinerkoulun sivuille ja klikkaa sieltä OPETUSSUUNNITELMA.... Vai ei löydy :D :D :D sulle ei ole taidettu opettaa oma-aloitteisuutta ja tiedonhakua. Zekkaa ennenkuin avaat suus!


      • hs87
        silmä kirjoitti:

        Pyytämäsi lähde: Helsingin Sanomat 26.1.2007 (A osa, sivu 11).

        Samalla tavalla siteeraamalla puolet alkuperäisestä virkkeestä, voisi yhtä hyvin väittää, että Tynkkysen mukaan steinerkoulu on pedagogiikkaan perustuva koulu.

        Ojansuu puhuu kristillisistä ja maailmankatsomuksellisista kouluista. Kuten varmasti tiedät steinerkoulut eivät ole omasta mielestään maailmankatsomuskouluja samassa mielessä, eikä asia myöskään virallisesti ole niin. Opetuksenjärjestämisluvissa mainitaan nimenomaan steinerkoulut kasvatusopilliseen järjestelmään perustuvina kouluina.

        Kyllä minä olen koulussanut saanut oppia maailmankatsomuksesta paljonkin... Miksei sitä nyt voisi myöntää...?? Kyllähän koulussa täytyykin harjoittaa jotain kasvatusopillista, eihän siinä muuten olis mitään järkeä ! Pelkästään hyvää "katsomusta" olen saanut, mutta ei mua millään pedakogiikalla ole yritetty aivopestä- EI TODELLAKAAN :D Sitähän siellä vaan yritetään vahvistaa ja löytää että " kuka minä olen" ja ihan oman ajattelun vahvistamista siellä on kehitetty.
        Mikähän tän koko palstan juju oikein on... Herää vaan kysymus... Te jotka ette Steinerkoulua ole käyneet niin ette ole, ettekä sen pohjalta voi sitä millään arvostella, ja täten se ei myöskään ole varmaan teidän murheita. Laittakaa te omat lapsenne peruskouluun ja nauttikaa siitä ja olkaa murehtimatta, mutta minä laitan omani Steinerkouluun- Aivan varmasti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe