Näyttöön ilmaantui tasaiseen tahtiin kirjaimia näppärien sormien takoessa näppäimistöä.
Aa, äl, koo, oo..Siitähän siis olisi pitänyt muodostua sana alku, mutta kun ei nyt siis sattunut vain niin käymään.
Kaikillehan kyseinen ilmiö on enemmän tai vähemmän tuttu ja moneen kertaan koettu ja loppuikämme tulemme railakkaasti manailemaan vääriin kohtiin pullahtavia kirjaimia tai tyystin tykkänään poisjääneitä.
Ensimmäinen ajatus tietenkin on, että me itse kirjoitimme väärin eli teimme nk. kirotusvireen..no niin..kuten huomaat, siinä taas on sellainen.
Tottakai kyseessä on oma virheemme, mutta kuka sen kirjaimen sijoittaa paikalleen. Sinä itse??
No et, sillä kuinka ihmeessä sinä mahtuisit keskusyksikköön ja sieltä kipin kapin näyttöön, mihin sana sitten loppujen lopuksi ilmaantuu enemmän tai vähemmän ymmärrettävässä muodossa.
Kurkistetaanpas..
- Työmaa-alueella liikkuminen ehdottomasti kielletty ilman korkeamman viranomaisen lupaa ja ilman suojakypärää!!!
Huutaa heti jostakin näppikseni uumenista kiukkuinen ja määrätietoinen ääni.
Vedän pääni anteeksipyyntöjä pelästyneesti soperrellen kauemmaksi avatusta pohjaluukusta.
- Työmaan yleisen turvallisuuden vuoksi on näppisen huoltoluukku EHDOTTOMASTI pidettävä suljettuna. Vai haluatko ottaa vastuullesi kirjaintenkantajien, sijoittelijoiden, aakkosexperttien, ruoankeräilijöiden tai kenen tahansa leipänsä työtä tekemällä ansaitsevan, putoavan kohti kuolemaansa tai elinikäistä vammautumista?????
- Tiedäthän ettei vakuutus korvaa onnettomuutta, mikä aiheutuu huolimattomuudesta.
Suljen luukun nolostuneena ja edelleen anteeksipyyntöjä nöyränä hokien.
-Anteeksi häiriö, mutta tiedustelisin mitä kohteliammin, että mitä ihmettä laatunäppikseni sisällä oikein tapahtuu? Kyselen naama kiinni näppäimistön pohjassa.
- Olikos sitten muita yhtä tyhmiä kysymyksiä?? Vastaa joku hyvinkin alentuvasti, jatkaen miltei samaan hengenvetoon, - Täällä tehdään töitä!
- No niin niin, sönkötän nolona, - mutta mitä?
- Voi pyhä ää kirjain sentään.. SE ÄS KIRJAIN EI MENE SIIHEN SANAAN, VAAN SE ON TARKOITETTU...juu, juuri siihen. ..Siis kannetaan kirjaimia, sijoitellaan niitä oikeisiin sanoihin..mitä luulit täällä tapahtuvan? Yk:n rauhankonferenssiko?? Uuden suomalaisen tietosanakirjan uudelleenlaatiminen?? Siihen sinun näppiksesi on kyllä aivan liian huonosti koulutettu.
- No niinpä tietenkin. Eihän tämä kyllä ollut kalliskaan, mutisen.
- Ja sen kyllä huomaa kirjainten laadussa ja niiden kuljettamisen nopeudessa, kuuluu heti jostakin är kirjaimen kohdalta.
Istun hiljaa työtuolillani ja pohdin olisnko sittenkin nauttinut ihan liian monta mukillista sokerilla maustettua teetä ja minuun olisi nyt iskenyt nk. Sokerihumala ja sensijaan, että silmissäni vilisisi vaalenapunaisia elefantteja niin korvissani kuuluikin pikku-ukkojen ääni.
- Mikäs nyt mättää?? Työpäivä on kesken eikä tilauksia tule?? Konkkaanko tämä pulju on nyt menossa?? Laitahan niitä kirjaimia tulemaan, että saadaan sanat valmiiksi. Ei tämä homma makaamalla etene!! kivahti suurinpiirtein tabulaattorin suunnalta pieni, mutta hyvin möreä ääni.
Huokasin alistuneesti ja aloin näpyttelemään sattumanvaraisesti näppikseni kirjaimia.
Oikeastaan voisin nyt samalla laatiakkin sen yhdistyksen toimintakertomuksen, kun kerran jotakin näemmä olisi kirjoitettava saadakseen nuo näppikseni sisällä tuhertavat, mitkä lie, tyytyväisiksi.
En ollut aiemmin huomannutkaan, että kirjoitettaessa alkoi näppäimistön sisältä kuulumaan pientä sirinää..aivan hiljaista, sitä tuskin kuuli, mutta sirinää se oli.
- Mistä tuo sirinä tulee? Se hieman häiritsee keskittymistäni..
- MITÄ?? Häiritsee sinua?? Tule kuules tänne niin näytän sinulle mikä häiritsee, äyskäisi se todella kiukkuinen ääni, joka tuntui olevan jonkinasteinen työnjohtaja.
- Noh, anteeksi taas, mutta haluaisin kyllä tietää mistä tuo ääni tulee.., kyselin mahdollisimman rauhallisesti, vaikka tekikin mieleni ravistaa mustaa näppistäni saadakseni tuon kaikkitietävän edes hiukan pelästymään. Tosin epäilin, ettei sitä pelästyttäisi edes kuuman kahvin kaatuminen sen hallitsemalle työmaalle.
- Mikäli sinusta nyt ei muuten..kirjoita sinä siellä vaan samalla..pääse eroon niin olkoon.
Ääni tulee erikoismerkkien transisvaattorista.
- Transisvaattorista???
- Transisvaattoristapa niin..pakkoko sitä nyt hokemaan on jäädä. No niin..kyllä jo äänestäsi kuulee ettei sinulla ole se pilkun vertaa tietoa siitä, mikä transisvaattori on.
Kirjainten alta kuuluin syvä ja alistunut huokaus.
- Olet varmaan huomannut näpyttimessäsi olevan nk. Erikoismerkkejä..niinkuin ( ? @£ jne?
- Tietenkin olen..mutisin mahdollisimman ylimielisesti
- Kuinka luulet niiden muuttuvan aina oikeanlaisiksi? Ihan tuosta vain? No ei todellakaan! Katsos nyt, selitti ääni nyt hieman opettajamaisesti.
- Kaikki erikoismerkit tulevat tänne alas pelkkinä pyöreinä palloina, jotka sitten pudotetaan transisvaattoriin, johon on valmiiksi ohjelmoitu kaikkien niiden merkkien tiedot ja niinpä vaattorin outputista pullahtaa täydellinen tilattu erikoismerkki.
- Painappas nyt vaikka %..no paina nyt vaan..PAINA!!
- Juu juu., ärähdin ja hetken etsittyäni löysin vaaditun merkin.. &..Noh..painettu..
- Voi peen takalisto. Sanoinko minä &???? Mitä hä?? On minulla totisesti muutakin tekemistä kuin leikkiä ala-asteen opettajaa äidinkieltä opettamassa. % on se merkki siinä viitosen kanssa samassa mustassa näppylässä ja sen % taas saa tehtyä painamalla samanaikaan caps lockia ja sitä kyseistä viitosta.
- MUSTA..SENHÄN SINÄ NYT TOIVON MUKAAN SENTÄÄN TIEDÄT?
Kuulin kuinka viitosen kohdalla kuului ärtynyt nakutus..
- 5, se on tämä!!
Tein, kuten pyydettiin, vaikkakin olisin kyllä tiennyt % paikan ilman tuota raivostuttavaa mellakointiakin, miten vain lie sattunut virhelyönti juuri mahdollisimman epäsopivaan aikaan.
-... &..ANTEEKSI....%%%%%
- Voi ällän älyttimet..no tulihan se sieltä.., kiroili ja mutisi äkseeraaja ja pian sirinä alkoi taas.
Näyttöön ilmaantui tekstiini %..tosin ihan sille sopimattomaan paikkaan ja niinpä deletoin sen pois.
- IHAN KIVA!! Huudettiin suurinpiirtein f10 kohdalta, Pyydät selostamaan mikä on transisvaattori ja, kun minä kaikkien kiireitteni keskellä sen sinulle havainnollistan, niin etkös sinä vain menekkin heittämään yhden täydellisimmistä erikoismerkeistä pois!!!
Kirjainten alta alkoi kuulumaan hirvittävää sirinää ja olin aivan varma, että nyt se on tämän näppiksen loppu ja valmistauduin matelemaan pitkin lattiaa anteeksipyyntöjä ladellen, kun ruutuun alkoi yhtäkkiä suorastaan satamaan erikoismerkkejä.
`?]{]{9}\~?(/%#Q/)=?`Å`=)(
)&£€{{€{[]]990 p ....
Olin pulassa, sillä en saanut näppistä en%6{[ 4 toimi*¨=( niinkuin halusin.
Huokasin alistuneesti ja totesin, vaikkakin tunsin itseni hyvin naurettavaksi, että anteeksi oli nyt pyytäminen..ei mahtanut mitään.
- Olen todella pahoillani. En voinut kuvitellakkaan ettei niitä saisi deletoida pois, Olen erittäin pahoillani ja lupaan tästä lähin joko tallentaa tai siirtää sopivampaan paikkaan jokaisen erikoismerkin, joka on minun kannaltani epäsopivassa paikassa, sillä väärässä paikassahan niinkin taidokkaasti valmistetut tuotteet eivät missään tapauksessa voi olla.
Mietin olinko ollut nyt tarpeeksi vakuuttava ja nöyrä ja helpotuksekseni kuulin hieman leppyneen äänen sanovan:
- No olkoon nyt sitten tämän kerran ja laskettakoon kyseinen teko tyhmyyden ja tietämättömyyden piikkiin.
Tyh...olin lähes sanomaisillani jotakin närkästynyttä, mutta ymmärsin tässä tilanteessa silti sulkea suuni, ihan vain työrauhaa ja näppiksen toimivuutta ajatellen.
Käsieni alta enterin kohdalta kuului äkkiä ujeltava ääni, hyvin hiljainen, mutta hyvin erottuva.
- KAIKKI KESKUSYKSIKÖSTÄ YLÖS TULEVAT AA KIRJAIMET MENEVÄT PUKUKOPPEIHIN TÄNÄÄN PARISTOKOTELON KAUTTA!! kuului jostakin deleten suunnalta.
- HUOMENNA KAIKKI NE, JOTKA TÄNÄÄN OLIVAT NÄYTÖNOHJAINTA KORJAAMASSA TYÖSKENTELEVÄT HIIREN OIKEANPUOLEISEN NAPIKAN SIGNAALINTÄHTÄÄJINÄ.
- HYVÄÄ KOTIMATKAA KAIKILLE JA VAROKAA HUOLTOLUUKUN KIINNITYSHAKAA ENNENKUIN SEN LUKITUSJÄRJESTELMÄ ON TARKISTETTU.
- TYÖT HUOMENNA ALKAVAT NORMAALIIN TAPAAN KLO 8.00 EIKÄ MYÖHÄSTYMISIÄ SALLITA.
Istuin tyrmistyneenä kädet näppiksellä ja koetin saada kirjoitettua ihan yksinkertaista sanaa, rekonstruoida, eikä ainuttakaan kirjainta ilmaantunut näytölle.
Mitä ihmettä sinä siellä oikein teet??kuului paristokotelon sisältä.
- Minun olisi kyllä tänään saatava tämä toimintakertomus valmiiksi ja huomenna tulostettava se jakoon.
- Voihan ässän älyttimet..ettei sitäkin nyt voinut sanoa ennenkuin työpäivämme päättyi??? Mistähän nyt luulet minun yhtäkkiä värväävän tarpeellisen määrän tulostintallaajia???
- Huomenna et voi tulostaa. Aikaisintaan ylihuomenna ja siitä saat kyllä nyt syyttää ihan itseäsi.
- Näin työpäivän jälkeen et myöskään voi kirjoittaa mitään monimutkaisia sanoja vaan ainoastaan hyvin lyhyitä ja helppoja, sillä iltavuoro toimii vajaalla miehityksellä työmaata vaivaavan lukupäänsäryn vuoksi.
Sitten kuului kolahdus eikä sen jälkeen kuulunut enää sirinää. eikä mitään.muutakaan.
Koetin taas kirjoittaa sanaa rekon...sen pidemmälle en päässyt vaan seuraavasta kirjaimesta ei tullut mitään..vaikka kuinka hakkasi.
Siis..en saanut toimintakertomusta valmiiksi sinä iltana, joten siirryin lueskelemaan suomi24:n keskustelupalstaa toivoen ettei siellä olisi mitään, mihin mieleni tekisi vastata.
Hyvää Yötä..
ps. mikäli tässä sadussa oli kirotusvireitä niin valitettavasti en mahtanut niille tänään mitään, sillä en uskaltanut pyytää korjausapua siirto- enkä poisto- sen kummemmin kuin vaihtoryhmältäkään.
KIROTUSVIRE
20
741
Vastaukset
Nyt tiedän minäkin miksi mulle tulee kirjoitusvirheitä...=))))
Täytys varmaan helläkätisemmin hoitaa niitä, etteivät vaan vahingossakaan liittyisi liittoon ja vaatisivat parempia olosuteita...=))))- meriv
heillä on erittäin vahva ja toimiva ammattiliitto..uskoisin olevan Suomen suurin..jäsenmäärältään..ei kooltaan.
meriv kirjoitti:
heillä on erittäin vahva ja toimiva ammattiliitto..uskoisin olevan Suomen suurin..jäsenmäärältään..ei kooltaan.
Sitten ei auta muuta kun vaihtaa patterit kiltisti... kun pyytävät...=))))
- kikakakkonen
...joskus aktiivisessa vaiheessa työelämääni pohdimme monta kertaa yhden pomon kirotusvireitä.Sattui hetki, että joku seisoi hänen takanaan ja totesi näppäimistön olevan hänen isoille sormilleen olevan liian siro ja vaikka nyt kyse olikin yhden sortin tollosta näppäimistö vaihdettiin ja virheet vähenivät. Itselläni on ihan sama juttu tämän kannettavan kanssa, etten pärjää niin hyvn kuin MS:n kummallisen ergonäppäimistön kanssa.
Toinen juttu on suomenkielen kanssa, jonka suhteen teen aina mokia.- meriv
näppäimistö on alkuun melkoisen hankala, kun on tottunut tällaiseen enempi maanläheiseen traktorimalliin.
Tällä ei ainakaan ihan hipaisemalla saa aikaan kuin hipaistut näppäimet.
- HiljaR
Miten järjestäytynyttä sakkia siellä onkaan... Varovainen saa olla, kun virheitä tekee... :)))
Ihunaisia unia!- meriv
erityisesti varoa on näppiksen imurointi.
Sen saa suorittaa vain ennalta sovittuun aikaan, että vältytään äkilliseltä työvoiman vähenemiseltä.
Kauniita Unia *hymyilee*
- tuffe
Teki ihan mieli uhrata niille ahkerille (huomaa kait ne että kehuin?) vähän saunasidukkaa.. taitavat mulla tehdä ylitöitä harva se päivä..
- meriv
kun alkavat peräämään ylityökorvauksia *hymyilee*
- tuffe
meriv kirjoitti:
kun alkavat peräämään ylityökorvauksia *hymyilee*
pitääkin hommata varanäppis että on jotain millä neuvotella..
- Kadonnut sixpäk
Kyllä huomaa ettet ole paljoa pitänyt huolta näppäimistöstäsi. Suosittelen pullanmurujen tarjoamista ja silloin tällöin kahvin, limukan tai jopa oluen/siiderin kaatamista näppäimistölle niin pysyvät ne pikkuisetkin paljon tyytyväisempinä ja kirjoittelevat ihan omaksi ilokseenkin.
- meriv
kokeillut kermakakkua, piparia, luumuhilloa,pannukakkua kermavaahdolla ja jallukolaa.
Varsinkin tuo viimeinen sai kirjainten sijoittelun hidastumaan huomattavasti.
Hunajaa ajattelin kokeilla seuraavaksi.
- Mysteriet
Näppiksellä on tuollainen määrä osia, jotka pitävät ääntä..!
Olen tutustunut vasta yhteen (no ehkä toiseenkin...) nippeliin, joka saa äänenmuodostuksen aikaan :P
Temppuja olen kyllä opettanut - katsos näitäkin º¸µ¼
;D
Nöyrimmin kiitän, jos Sinulla olisi lähettää minulle manuaali... ;D- meriv
totean, että näppikseni henkilökunnalla on rokulipäivä :(
Ei ole ketään näkynyt eikä varsinkaan kuulunut ja olenkin ihan arvioimalla joutunut kirjoittelemaan ja nämäkin vähät aivan peruskirjaimilla ilman mitään erikoismerkkejä.
Jos he vaikka jo maanantaina saapuisivat, että voisin arasti tiedustella manuaalia. - Näppis
Mitä? Huoltoluukku? Haen lähetymiskieltoa! Kirjoitusvirheineen.
Näppis kirjoitti:
Tulitko meriveen kertomuksesta????...=))))
- meriv
Näppis kirjoitti:
sinua jo.
Jokaisella näppiksellä on oma valtuutettu huoltoryhmänsä..näin ollen sellainen on tietääkseni myös sinulla *hymyilee*
Vain sinun huoltoluukullesi nimetty huoltohenkilö saa tehdä toimenpiteitä kyseisellä alueella.
Eli tuskin tarpeen hakea lähestymiskieltoa, jota sinulle ei kuitenkaan olisi edes myönnetty.
niih..
*hymyilee* - meriv
tarkistanut näppiksesi virtalähteen toimivuuden?
Se on se vipu siinä suurinpiirtein voimansiirtovarsien välissä.. - Mysteriet
meriv kirjoitti:
tarkistanut näppiksesi virtalähteen toimivuuden?
Se on se vipu siinä suurinpiirtein voimansiirtovarsien välissä..Siitä yläosan aukosta biopolttoaineella - syttyy punainen valo ainakin kun on tankki täynnä, mutta se onkin ollut virhe... jos tankki tulee liian täyteen, ei meinaa käynnistyä ensinkään... :/
Valohoitoa olen myös kokeillut ja sillä saanutkin parhaat tulokset ;D
Tietänet tapani puhua erilaisille asioille... olen uhkaillut ladata sen virtalähteen vivun piimällä - voimansiirtovarsiin sainkin liikettä sillä tavalla ;D
- kirjoittaja ei voi olla
terve
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 233000
- 681477
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa751052Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää140998- 45911
- 61872
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.45848Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe171842- 42826
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis135746