Miksi päiväkoteihin viedään nykyään lahjoja hoitajille?

Alvera

Olen kuullut ja nähnyt, kun hoitajille viedään lahjoja mutta en ymmärrä miksi niitä pitää viedä, varsinkin kun kun hoitajia on niin monta,niin kovinhan se on hankalaakin.
Samoin synttärijuhlat päiväkodissa, pitääkö niitä viettää kaikkien lasten kanssa vai riittääkö kun vie omalle osastolle?

15

3652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän...

kuuluu hyviin tapoihin ja synttärit kaikille.

• pidäkään viedä

Ei niitä lahjoja henkilökunnalle PIDÄKÄÄN viedä, jostain syystä toiset niitä tuovat.
      Lasten synttäreiden osalta meillä tilanne meinasi riistäytyä käsistä, kun vanhemmat "kilpavarustelivat" syntymäpäiviä.
      Teimme vanhemmille selviksi, ettei ole kenenkään edun mukaista kuluttaa rahaa ja energiaa herkkujen hamstraukseen päiväkodille, johan siinä alkoi lastenkin käsitys herkkujen merkityksestä hämärtyä. Sovimme, että jotain pientä voi halutessaan omalle osastolle tuoda jos haluaa, mutta ei todellakaan ole pakko. (Pienellä tarkoitimme esim. karkkipussista kierroksen tarjoamista, tikkaria, jätskiä, lakupötköä tms).

• on......

lapsesi kanssa enemmänkuin sinä itse.osoittaaksesi,että arvostat lapsesi hoitajaa, suunnittelet yhdessä lapsesi kanssa, teet tai käyt yhdessä ostamassa joulumuistamisen yms. hoitajan hyvä mieli ja tunne siitä, että arvostat hänen työpanostaan lapsesi hoitajana välittyy lapseesi ihan varmasti.

• miau100000

Hoitajille saa viedä lahjoja jos haluaa. Esim.joulunaikaan minusta kuuluu muistaa lasteni hoitajaa esim.kakulla tai suklaalla,joita sitten kahvitauoillaan voivat syödä. Se on kaunis tapa ja opettaa myös lasta huomioimaan muita. Mutta pakko se ei ole, uskoisin että harvempi tarhan täti sitä odottaa. Synttärikutsut minun lapseni päiväkodissa oman ryhmän kesken, ja sinne itse vienyt jädeä, namuja ilmapalloja yms. Isommat juhlat siten kotona muutamalle parhaalle kaverille.

• äiti kolmelle

Eihän niitä täydykään tai pidä viedä, vaan sehän on juuri sellainen asia jonka voi tehdä jos itsestä tuntuu siltä! Siis tarkoitin nyt hoitajien muistamista.
      Itsellä oli kaksi lasta aivan ihanassa päiväkodissa, josta jäi niin vanhemmille kuin lapsillekin valtavan positiiviset muistot. Halusimme muistaa muutamana jouluna hoitajia ja päiväkotiapulaista viemällä heille pussukat jonne oli ostettu vähän konvehteja ja kynttilöitä, pieni kuusenkoriste, tms. Sellaista pientä josta tuli hyvä mieli sekä antajalle että saajalle! Ja kustannus ei mitään hirveää ollut, koska samat suklaat olisimme vain itse syöneet ja ne kynttilöitä poltelleet sitten kotona.
      Syntymäpäivänä veimme pakkauksen josta riitti pienet jäätelöt omaan ryhmään, mutta eihän tarkoitus liene olekaan että kannetaan kaikenmaailman herkut ja "tsydeemit" koko päiväkodille jos on kyseessä iso päiväkoti ja paljon eri ryhmiä.

• kiitän muuten

Mä oon kans nähny, ku jotkut vie ja se antoi mulle tunteen, että yritetään "nuolla" / lahjoa hoitajia. Mulle tuli heti vastenmielisyyttä niitä vanhempia kohtaan, jotka niin teki. Onko oma muksu hankala, mutta yritetään välttyä huomautuksilta? Ollaanko vaan niin herttainen perhe? Pitäiskö ite viedä niiden nenän edessä vielä isompi ja kalliimpi lahja?

Kyllä mä uskon, että tavallaan ne lahjat vaikuttaa siihen, kuinka helposti hoitajat viittii asioista vanhemmille huomauttaa, mutten itse viitsi tuollaiseen ryhtyä. Musta sen pitäis olla niin kun valtion viroissa, ettei lahjoja sais vastaanottaa ensinkään. Kortti vain ja palkka työstä.

Kiitokset sanallisesti kuuluu asiaan, mutten mitään uutukaista peliä ja leipomon kakkua veisi.

• äiskäliini

Kyllä minun mielestä hoitajia voi muistaa pienellä lahjalla esimerkiksi juuri joulun aikaan. Tuossa joulunaikaan tein ison kasan tytön kanssa joulutorttuja ja ne sitten vietiin päiväkodin henkilökunnalle. Siis koko henkilökunnalle, ei pelkästään hoitajille. Tärkeintä se taisi olla 2v5kk ikäiselle tytölleni tehdä lahja päiväkotiin ja viedä se tädeille.
        Vein joulutortut sillä ajatuksella, että kiitin koko henkilökuntaa tytön hoidosta ja että päiväkodissa on hienosti otettu huomioon kaikki muuttuvat hoitotilanteet.

Tytön päiväkodissa synttäreitä juhlitaan vain oman ryhmän kesken. Vanhemmat voi viedä ihan kakun tai pientä herkkua. Ei kuitenkaan mitään isoja bileitä järjestetä.

• Jaana vaan

sanoa,että ainakaan omaan työpanokseeni tai lasten hoitamiseen ei ole lahjominen vaikuttanut mitenkään. Ajattelen lasten hoitamisen työnäni ja työni vastaan ottaneena se on velvollisuuteni hoitaa kaikkia osapuolia kunnioittavasti ja tasa-arvoisesti,toivatpa he lahjoja taikka ei. =)

En myöskään ole huomannut,että työtoveritkaan olisivat lahjojen toivossa tai niitä saaneena jättäneet huonommalle ne joilta lahjoja ei ole tullut.

Ja jos tosiaan jossain lahjoja antaneet perheet ovat toisia paremmin huomioituja,niin siinä on jo sellanen epäkohta että kannattaa asiasta huomauttaa.

Lahjominen ei missään nimessä saa olla itseisarvo tai lipomista varten.

• kolmenlapsenäiti

Noihan on kaksi ihan eri asiaa. Ihmistä voi kiittää ja muistaa tämän tekemästä hyvästä työstä ilman sen suurempia piilovaatimuksia = kun nyt annan sulle tämän hienon pandan suklaarasian, niin kai nyt sitten hoidat lapseni kunnolla. Paskalla palkalla ne ihmiset siellä lasten pyllyjä pesee ja isoja ryhmiä liikuttelee, joten pieni muistaminen on ihan asiallista ja paikallaan. Yhtä hyvin ja/tai huonosti lasta hoidetaan suklaarasian jälkeenkin. Pientä ystävällisyyttä ja huomioimista tähän maailmaan kaivataan, ilman taka-ajatusta siitä, että heti oltaisiin jotain velkaa.

• lh pienten ryhmässä

Kukaan meistä hoitajista ei odota lahjoja eikä lahja TODELLAKAAN vaikuta siihen miten suhtaudun lapseen tai huomauttelen vanhemmille hankalista asioista.
        Mutta sen myönnän että siitä tulee tosi hyvälle mielelle kun joskus saa esim kukkasen kiitoksen kera! Esim. kiitos kuluneesta vuodesta kevätjuhlien yhteydessä lämmittää mieltä tosi paljon!!!!!!!!!

• niii-iiin

Olen päiväkodissa töissä ja itse en odota henkilökohtaisesti minkäänlaisia lahjomuksia,enkä jaksa uskoa, että kukaan henkilökunnasta jättäisi johonkin asiaan puuttumatta lahjan perusteella ( niinkuin ketjun eräässä osassa arveltiin), mutta jos näin on, halvalla menee oman ammattitaidon arvostus.
      Pääsääntöisesti lasten synttäreitä vietettäessä vanhemmat ovat tuoneet jätskiä tms lapsen omaan ryhmään ilman henkilökunnan mainostusta tyyliin: huomenna on Ollin 4 v synttärit ja aina kaikki ovat tuoneet....Korostamme lasten syntymäpäivien vietossa mukavaa yhdessäoloa ja synttärikortin saavat varmasti kaikki sankarit riippumatta onko jätskitetty vai ei. Älkää hyvät vanhemmat ottako paineita näistä,me hoitajat olemme töissä siellä ,emme mafian lahjontakonttorissa.

• Jaana vaan

Lahjat ovat hyvin henkilökohtainen valinta ja päiväkodissa työskennelleenä voin kertoa,että ne ilahduttavat mutta ei niitä kukaan vartavasten vaadi.

Kukaan tuskin loukkaantuu,vaikka et veisikään jokaiselle lahjoja tms. Monet vanhemmat ovat tuoneet yhden joulukortin ja suklaarasian kaikille yhteiseksi kahvihuoneeseen ja sekin on ollut ilahduttavaa.=)

Missään nimessä siitä ei tarvitse ottaa paineita=)Kyllä he hoitavat lastasi ihan yhtä hyvin vaikket lahjoja toisikaan,usko pois =)

Synttärit voidaan viettää joko koko talon kesken tai vain oman ryhmän kanssa. Oman ryhmän kanssa on kokemukseni mukaan se yleisin tapa.

Mutta niitäkään ei ole pakko viettää isojen herkku läjien kera,vaan ihan ilman herkkujakin ne kyllä saadaan vietettyä. =)

Toivottavasti osasin vastata tyhjentävästi edes osittain kysymykseesi.

• se vähän

ahdistavaa, meilläkin rahat ennen joulua loppu kun ei kuulunut elatusmaksua. muutenkin toi joulu tuntui tänä vuonna erittäin raskaalta oli huolia ja sen sellasta. mutta mulle oli tosi tärkeetä näyttää jollain tavalla arvostukseni (vein pienet suklaarasiat, joka ei ole mitään siitä hommasta mitä ne tekee) koska mun lapsella on aivan ianat hoitajat!!!!

• kannata ahdistua

jos rahat on tiukalla joulun aikaan, niin esim. itse tehty joulukortti ei paljoa maksa ja ilahduttaa henkilökuntaa yhtä paljon kuin suklaarasiakin. En ole 20-vuotisen päiväkotiurani aikana törmännyt vielä yhteenkään kolleegaan, joka arvottaisi perheitä ja lapsia heidän antamiensa lahjojen perusteella.

• ihmisen oma

asia viekö vai ei. Minä olen vienyt jouluna ja kesälomalle lähtiessä. Minusta se on kohtelias muistamisen ele siitä arvokkaasta ja hyvästä työstä jota he tekevät huonolla palkalla ympäri vuoden minun lapseni eteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2168
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1351
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1279
    7. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      30
      1223
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      315
      1068
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe