sappikivileikkaus

toipuminen?

Minulle tehdään ensi keskiviikkona sappikivileikkaus ja ainakin alustavasti on kerrottu, että leikkaus tehdään tähystyksessä
Kyselen nyt, heiltä joille on tehty sappikivileikkaus tähystyksessä, että kuinka pian olette leikkauksen jälkeen toipuneet siitä ?

17

20310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sappikivileikkauksessa

      n. 2vuotta sitten ,ja sairaslomaa sain viikon ensiksi, sitten toisen mokoman lisää, ja sitten olinkin jo työkykyinen. (Tähystyksellä siis leikattiin ,ja kyllä helpotti elämää =) )
      Nainen savosta

    • ......

      Tähystyksessä tehdyn sappikivileikkauksen jälkeen saa yleensä 2-3 viikkoa sairaslomaa.

      • aloittaja

        Kiitos teille molemmille, kun viitsitte vastata:)
        Lähinnä minua kiinnosti kuitenkin, kuinka nopeasti siitä on takaisin sinnä kunnossa, että voi esim. palata opiskelujen pariin. En haluaisi olla kovin pitkään poissa,vaan mahdollisimman nopeasti mennä takaisin koulunpenkille :) jopa olen ajatellut, että nyt kun on tulevana keskiviikkona se leikkaus, olisin jo seuraavana maanantaina takaisin koulussa. Lieneekö toiveajattelua ???


      • yksilöllistä toki..
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos teille molemmille, kun viitsitte vastata:)
        Lähinnä minua kiinnosti kuitenkin, kuinka nopeasti siitä on takaisin sinnä kunnossa, että voi esim. palata opiskelujen pariin. En haluaisi olla kovin pitkään poissa,vaan mahdollisimman nopeasti mennä takaisin koulunpenkille :) jopa olen ajatellut, että nyt kun on tulevana keskiviikkona se leikkaus, olisin jo seuraavana maanantaina takaisin koulussa. Lieneekö toiveajattelua ???

        itselläni ei tähystyksen jälkeen sinänsä mahasta ollut suurempaa haittaa, enkä usko että se suakaan estäisi palaamasta pian kouluun.
        omassa tapauksessa hartiapistos oli suurinta ekan viikon ajan(maksimikivut oli pari ekaa päivää)enkä todella olis kyenny menemään töihin vielä viikon jälkeen. toisaalta toinen viikko oli sitten semmosta rennompaa toipumista, ei niin kipeänä enää, mutta totutellen ajatukseen että mahassa on reikiä.
        ehkä sun siis kannattaa eka kattoa se viikko, ja olon mukaan mennä sitte sinne kouluun. liian aikasin ei toki kannata, muista myös että kantaminen/nostaminen/työntäminen on kiellettyä leikkauksen jälkeen, eli ei liikaa koulukirjoja ;)
        kannattaa kysyä tarkemmin asiasta myös siellä sairaalassa, vaikka oma paranemisesi onki yksilöllistä niin toki ne osaa antaa neuvoa ja sanoa suosituksia sun tilanteessa


      • aloittaja
        yksilöllistä toki.. kirjoitti:

        itselläni ei tähystyksen jälkeen sinänsä mahasta ollut suurempaa haittaa, enkä usko että se suakaan estäisi palaamasta pian kouluun.
        omassa tapauksessa hartiapistos oli suurinta ekan viikon ajan(maksimikivut oli pari ekaa päivää)enkä todella olis kyenny menemään töihin vielä viikon jälkeen. toisaalta toinen viikko oli sitten semmosta rennompaa toipumista, ei niin kipeänä enää, mutta totutellen ajatukseen että mahassa on reikiä.
        ehkä sun siis kannattaa eka kattoa se viikko, ja olon mukaan mennä sitte sinne kouluun. liian aikasin ei toki kannata, muista myös että kantaminen/nostaminen/työntäminen on kiellettyä leikkauksen jälkeen, eli ei liikaa koulukirjoja ;)
        kannattaa kysyä tarkemmin asiasta myös siellä sairaalassa, vaikka oma paranemisesi onki yksilöllistä niin toki ne osaa antaa neuvoa ja sanoa suosituksia sun tilanteessa

        Kiitos, sinulle vastauksesta, kiva kuulla että siitä toipuu ihan kohtuu ajassa :)


      • sarimv
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos teille molemmille, kun viitsitte vastata:)
        Lähinnä minua kiinnosti kuitenkin, kuinka nopeasti siitä on takaisin sinnä kunnossa, että voi esim. palata opiskelujen pariin. En haluaisi olla kovin pitkään poissa,vaan mahdollisimman nopeasti mennä takaisin koulunpenkille :) jopa olen ajatellut, että nyt kun on tulevana keskiviikkona se leikkaus, olisin jo seuraavana maanantaina takaisin koulussa. Lieneekö toiveajattelua ???

        minulta leikattiin tähystyksellä sappikivet 15.2. nyt on 19.2 ja olen aika hyvin kuntoutunut. töissä en pystyisi olemaan, mutta opiskelemaan varmaan pystyisin jo. jos liian kauan on jalkeilla alkaa vatsaan sattumaan, mutta jos saa istua ja vaikka väliin vähän makoillakkin, niin jo taas jaksaa. kunhan muistaa ettei nostele painavia taakkoja ja rasita itseään kuitenkaan liikaa. tsemppiä leikkaukseen ja pikaista paranemista!


      • alottaja
        sarimv kirjoitti:

        minulta leikattiin tähystyksellä sappikivet 15.2. nyt on 19.2 ja olen aika hyvin kuntoutunut. töissä en pystyisi olemaan, mutta opiskelemaan varmaan pystyisin jo. jos liian kauan on jalkeilla alkaa vatsaan sattumaan, mutta jos saa istua ja vaikka väliin vähän makoillakkin, niin jo taas jaksaa. kunhan muistaa ettei nostele painavia taakkoja ja rasita itseään kuitenkaan liikaa. tsemppiä leikkaukseen ja pikaista paranemista!

        Kiitos sinullekin vastauksesta:) Kiva kuulla,että siitä toipuu noin hyvin. Ainut ikävä puoli, että aamulla soitettiin ja leikkausta siirettiin kuukaudella eteenpäin, joten taas on yhtä odottamista. Sairaalassa riehuu leikkausosastolla norovirus, joten leikkaus aikani siirettiin :(


      • alottaja
        sarimv kirjoitti:

        minulta leikattiin tähystyksellä sappikivet 15.2. nyt on 19.2 ja olen aika hyvin kuntoutunut. töissä en pystyisi olemaan, mutta opiskelemaan varmaan pystyisin jo. jos liian kauan on jalkeilla alkaa vatsaan sattumaan, mutta jos saa istua ja vaikka väliin vähän makoillakkin, niin jo taas jaksaa. kunhan muistaa ettei nostele painavia taakkoja ja rasita itseään kuitenkaan liikaa. tsemppiä leikkaukseen ja pikaista paranemista!

        Kiitos sinullekin vastauksesta ja hyviä vointeja sinulle:)
        Kiva kuulla, että siitä toipuu noin hyvin.
        Ainut ikävä puoli, että aamulla soitettiin ja leikkausta siirrettiin kuukaudella eteenpäin, joten taas on yhtä odottamista. Sairaalassa riehuu leikkausosastolla norovirus, joten leikkaus aikani siirrettiin :(


    • Nimetön

      Hei!
      Minut on leikattu 29.3. ja olen topimussa kotona. Kuinka kauan toipuminen kesti kun sinut on leikattu helmikuussa. Hiilidioksidia on kyllä pumpattu maha täyteen. Minun sappijuttu oli tehnyt jo vähän tuhoja maksassa. Maksa-arvot ovat vieläkin korkealla. Maksa uudistuu pikkuhiljaa sanoi lääkäri. Onko sinulla tälläisiä kokemuksia?
      Kohti´kevättä mennään.

      T. sappinainen

    • Jänskättää

      Huomenna on sitten se hoo hetki, jota on 3 kk odotettukkin..menen aamusta heti sairaalaan ja sappikivet leikataan tähystyksessä...toivon vaan että kaikki menee ookoo ja pystyvät tähystyksessä tekemään leikkauksen ettei tarvitse siirtyä avoleikkaukseen. Toivon myös että kivut jää leikkauspöydälle, ovat olleet sen verta tuskallisia että pahimmalle vihamiehellekkään en sellaisia tahdo.

      • Jänskättää

        Nonii, leikkaus on ohitse ja kaikki meni hyvin. Kotiuduin eilen ja vatsassa neljä reikää jotka on tietty kipeitä mutta ei niin kipeitä kun kuvittelin. Leikkaus meni kokonaisuudessaan tähystyksellä ja kivet ja sappirakko lähti ja toivottavasti nyt kivut jäi sille tielle. Olen ainakin syönyt ihan ookoo ja juonut kahviakin eikä mitään oireita ole tullut, ei edes sitä pahoinvointia. Olen erittäin tyytyväinen olotilaani. :) Tsemppiä vaan kaikille samanmoiseen leikkaukseen meneville.


      • Pois on
        Jänskättää kirjoitti:

        Nonii, leikkaus on ohitse ja kaikki meni hyvin. Kotiuduin eilen ja vatsassa neljä reikää jotka on tietty kipeitä mutta ei niin kipeitä kun kuvittelin. Leikkaus meni kokonaisuudessaan tähystyksellä ja kivet ja sappirakko lähti ja toivottavasti nyt kivut jäi sille tielle. Olen ainakin syönyt ihan ookoo ja juonut kahviakin eikä mitään oireita ole tullut, ei edes sitä pahoinvointia. Olen erittäin tyytyväinen olotilaani. :) Tsemppiä vaan kaikille samanmoiseen leikkaukseen meneville.

        Eilen leikattiin tähystyksellä, ja olisi pitänyt päästä illansuussa kotiin, mutta oksensin ja olin niin pahoivoiva, että jouduin jäämään yöksi tarkkailuun. Pissaakaan ei tullut muuten kuin katedroimalla. Lisäksi mahahaava alkoi tihkuttaa. Sappirakko oli niin kiinnikkeinen kroonisen tulehduksen takia, että se repesi leikkauksessa, ja sieltä valui märkää. Kivetkin olivat yhdessä mönjäklöntissä. Kaksi antibioottikuuria nyt päällä. Tänään kotiuduin ja ihmeen hyvä olla, ainoa isompi vaiva on toisen hartian pistos, ja pienoinen kipu siinä paikalla, missä ennen oli sappirakko. Sairauslomaa kirjoitettiin 11 päivää.


      • sappikiven kantaja
        Pois on kirjoitti:

        Eilen leikattiin tähystyksellä, ja olisi pitänyt päästä illansuussa kotiin, mutta oksensin ja olin niin pahoivoiva, että jouduin jäämään yöksi tarkkailuun. Pissaakaan ei tullut muuten kuin katedroimalla. Lisäksi mahahaava alkoi tihkuttaa. Sappirakko oli niin kiinnikkeinen kroonisen tulehduksen takia, että se repesi leikkauksessa, ja sieltä valui märkää. Kivetkin olivat yhdessä mönjäklöntissä. Kaksi antibioottikuuria nyt päällä. Tänään kotiuduin ja ihmeen hyvä olla, ainoa isompi vaiva on toisen hartian pistos, ja pienoinen kipu siinä paikalla, missä ennen oli sappirakko. Sairauslomaa kirjoitettiin 11 päivää.

        Mitä on tuo hartiapistos tähystysleikkauksen jälkeen? Odottelen, mitä minun n.4cm sappikivestäni sanotaan 20.5.2009, mitä toimenpitietä on odotettavissa... Jotenkin hurjaa, että jo 11 päivän jälkeen olisi työkunnossa...Onkohan noin. Teen siivoustyötä... On siis fyysistä kuormitusta, kiertoliikettä yms.


    • MarjoKujasuo

      Mun toipuminen kesti n. viikon verran. Ollin tosi kipeä n. 3 päivää nukutti kovasti koska olin saanut nukutusainetta tuplamäärän, mutta se on yksilöllistä. Mene rohkeasti leikkaukseen kyllä siitä toipuu tosi nopeesti. Olen 38-vuotias.

    • Eila 29

      Sappikivileikkauksen jälkihoito

      Minulle suoritettiin sappikivileikkaus ja sappirakon poisto lokakuussa 2010 Helsingin kirurgisessa sairaalassa. Suurin poistettu kivi oli 3,5 cm. Lääkärikin ihmetteli sitä, etteivät sappikivet mitenkään vaivanneet. Leikkaus tehtiin tähystyksenä. Leikkauksen jälkeen toivuin muutamassa päivässä ja vointini oli normaali. Viime vuoden olin terve 2012 kesään asti. Kesäkuussa aloin aamuisin tuntea pahoinvointia. Muutamana aamuna tuli oksennus. Joinakin aamuina tunsin oloni heikoksi, joskus myös pahoinvointiseksi. Aamuaterian jälkeen pahoinvointi kuitenkin poistui. Nykyisin olen alkanut nauttia heti herättyäni kevyttä aamupalaa ennen varsinaista aamuateriaa. Ainakin toistaiseksi tämä käytäntö on poistanut pahoinvointini.
      Olen miettinyt, mitä vaikuttaa ihmisen terveydentilaan, kun sappirakko poistetaan. Aiheuttaako sappineste vatsaan joutuessaan pahoinvointia, kun sappirakkoa ei enää ole?

    • sapittti

      Ekös sappikiviä räjäytetä jotenkin?

    • Leikattu on

      Riippuu leikauksesta, ja siitä mitä ihmunen työkseen tekee, ainakin minä pystyin naputteleen päätettä 2 vrk tähysleikkauksen jälkeen, viimeistään viikon päästä on syytä liikua jo normaalisti, mutta pistosten paikat leikkaajan tai olla koskematta niihin liahsryhmiin, joita pystyynoususa ja tasapainon pidossa tarvitsee ratkaisee, sen että mnä nousin kävelemään 4 tuntia leikauksen jälkeen ja kivut olemattomat kun vertaan onnetomuuteen jossa neljä kylkiluuta murtui kahdesasta kohdasta, kipu ihan toisessa luokassa, sappikiven tähystysleikauksen kivut kolmantena päivänä olemattomat, kylkilluut kipeet todella 3 vko ja vaivasi vielä 2 kk. joten pelko pois kun kyse nykyaikaisesta tähystysleikauksesta, se jätä edes arpea , mikä naisille tärkeää, ennen ihminen revittiin kuin teurastomalla ja neulokset arvet oli kamalat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe