kaihi

Nimetön

hei.olen 37v.ja pääsin vihdoin silmätutkimuksiin kun on näkö vaivannut.silmälääkäri totesi kaihin kummassakin silmässä.syntynyt luultavasti siitä kun joudun syämään isoja määriä kortisoonia.no lääkäri oli tehokas.mutta tyyliin mitään et kysy/en vastaa!siis:leikataan sanoi tohtori!mutta ei vielä.syksyllä tarkastetaan.eli täytyykö näön kadota kokonaan ennen leikkausta?entä leikkauksen jälkeen toimiiko näkö ihan yhdellä leikkauksella?silmälaseilla?ilman?silmälaseja ei minulla ole.

4

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmäihminen

      Kaihileikkaus on nykyään yksinkertainen ja nopea päiväkirurginen operaatio. Yksityiselle sektorille pääset leikkaukseen vaikka heti (riittää, että kaihi on todettu), kunnalla leikkauksiin on valitettavan pitkät jonot. Näön ei tarvitse "kadota kokonaan", mutta kunnallisella puolella leikkaukseen pääsee haitta-asteen mukaan, eli kun näöntarkkuus on tarpeeksi alhainen. Työikäisen kohdalla on perusteltua leikkauttaa kaihi jo aikaisemmin, ennen kuin näöntarkkuuden aleneminen aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Kannattaa kysellä mahdollisuuksista päästä leikkaukseen oman kuntasi silmäklinikalta.

      Näkö on usein varsin kohtuullinen jo heti leikkauksen jälkeen ja kirkastuu muutamassa päivässä. Silmätippahoito kestää yleensä kuukauden verran, sairaslomaa tulee parisen viikkoa. Silmälaseja ei yleensä tarvita leikkauksen jälkeen, koska kaihin samentaman mykiön tilalle asetettavaan keinomykiöön saadaan haluttu taittovoima. Olemassa oleva taittovirhekin on siis mahdollista korjata keinomykiöllä. Jos molemmat silmät korjataan näkemään kauas ilman laseja, tulet tarvitsemaan lukulasit kun ikänäkö alkaa vaikeuttaa lukemista. Leikkaus voidaan tehdä myös siten, että leikkauksen jälkeen toinen silmä näkee kauas ja toinen lähelle - tällöin lukulasien tarve lykkääntyy ja/tai vähenee huomattavasti. Ikäsi puolesta sinulle ei ehkä kuitenkaan suositella tämänkaltaista nk. monovision-ratkaisua.

    • Kaihi nuorena?

      Heippa, "kohtalotoveri". Olen 48-v ja käyttänyt silmälaseja lähes koko ikäni. Vuosi sitten selvisi, että toisessa silmässä harmaakaihi. Vuotta aiemmin nuori lääkäri ei edes tunnistanut tilannetta, sanoi vaan ettei tarvi olla huolissaan, vaikka silmän näköä ei saatu linssiä vaihtamalla korjattua??. Nyt lääkäri laittoi leikkausjonoon. Toiseenkin silmään tullut alkava kaihi vuoden sisällä. Erittäin hyvä juttu kaihileikkauksista on Eiran silmäklinikan nettisivuilla. Itseäni kyllä rupesi pelottamaan, kun luin jutut läpi - asialliset tosin. Jutut laadittu tyyliin "vanhuksille tulee kaihi". Itsekin toivoisi lekurilta empaattisempaa suhtautumista. Mutta onneksi leikkauksella jotain voidaan tehdä, näkökykyni on selvästi heikentynyt. Työelämässä olen mukana ja nähdä olisi tarvis.

      • Brighteye

        Lohdullista, että muitakin siis löytyy...Itse olen just 40 täyttänyt ja ikäkriisistä kunnialla selvinnyt, niin eikä mitään: alkava kaihi molemmissa silmissä! Eikä mulla ole edes mitään ns. riskitekijöitä.
        Tietoa kaihileikkauksista löytyi googlaamalla ihan kivasti. Kiinnostaisi vain missä vaiheessa kaihileikkaus kannattaa tehdä? Itselläni ei vielä ole selviä oireita, mutta silmäkirurgin mukaan leikkauksen voisi tehdä vaikka heti (omalla rahalla tietysti). Onko tulevaisuuden kannalta merkitystä tehdäänkö leikkaus nyt, vai kitkuttelenko muutaman vuoden? Luin jostain myös ns. monitehotekomykiöistä; vaikutus lienee about sama kuin moniteholinsseillä. Aika uusi juttu ilmeisesti. Mitenkähän piilolasin käyttö onnistuu kaihileikatussa silmässä (jos tarve vaatii siis)?
        Työkseni joudun ajamaan paljon; pimeässä ajaminen ja muiden autojen valot rasittavat silmiä erityisesti...lieneekö sekin kaihiin liittyvää?


      • Anonyymi
        Brighteye kirjoitti:

        Lohdullista, että muitakin siis löytyy...Itse olen just 40 täyttänyt ja ikäkriisistä kunnialla selvinnyt, niin eikä mitään: alkava kaihi molemmissa silmissä! Eikä mulla ole edes mitään ns. riskitekijöitä.
        Tietoa kaihileikkauksista löytyi googlaamalla ihan kivasti. Kiinnostaisi vain missä vaiheessa kaihileikkaus kannattaa tehdä? Itselläni ei vielä ole selviä oireita, mutta silmäkirurgin mukaan leikkauksen voisi tehdä vaikka heti (omalla rahalla tietysti). Onko tulevaisuuden kannalta merkitystä tehdäänkö leikkaus nyt, vai kitkuttelenko muutaman vuoden? Luin jostain myös ns. monitehotekomykiöistä; vaikutus lienee about sama kuin moniteholinsseillä. Aika uusi juttu ilmeisesti. Mitenkähän piilolasin käyttö onnistuu kaihileikatussa silmässä (jos tarve vaatii siis)?
        Työkseni joudun ajamaan paljon; pimeässä ajaminen ja muiden autojen valot rasittavat silmiä erityisesti...lieneekö sekin kaihiin liittyvää?

        Tarve ei vaadi piilolaseja, yleensä se vaatii lukulasit. Autojen valohäikäisy loppuu välittömästi leikkauksen jälkeen. Leikkaava lääkäri kysyi ennen leikkausta toiveistani, sanoin toivovani nimenomaan helpotusta autolla-ajoon. Ja toivovus toteutui 100%.sti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1874
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1461
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1429
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1372
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      95
      1290
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1287
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1097
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    Aihe