kaihi

Nimetön

hei.olen 37v.ja pääsin vihdoin silmätutkimuksiin kun on näkö vaivannut.silmälääkäri totesi kaihin kummassakin silmässä.syntynyt luultavasti siitä kun joudun syämään isoja määriä kortisoonia.no lääkäri oli tehokas.mutta tyyliin mitään et kysy/en vastaa!siis:leikataan sanoi tohtori!mutta ei vielä.syksyllä tarkastetaan.eli täytyykö näön kadota kokonaan ennen leikkausta?entä leikkauksen jälkeen toimiiko näkö ihan yhdellä leikkauksella?silmälaseilla?ilman?silmälaseja ei minulla ole.

4

1220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmäihminen

      Kaihileikkaus on nykyään yksinkertainen ja nopea päiväkirurginen operaatio. Yksityiselle sektorille pääset leikkaukseen vaikka heti (riittää, että kaihi on todettu), kunnalla leikkauksiin on valitettavan pitkät jonot. Näön ei tarvitse "kadota kokonaan", mutta kunnallisella puolella leikkaukseen pääsee haitta-asteen mukaan, eli kun näöntarkkuus on tarpeeksi alhainen. Työikäisen kohdalla on perusteltua leikkauttaa kaihi jo aikaisemmin, ennen kuin näöntarkkuuden aleneminen aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Kannattaa kysellä mahdollisuuksista päästä leikkaukseen oman kuntasi silmäklinikalta.

      Näkö on usein varsin kohtuullinen jo heti leikkauksen jälkeen ja kirkastuu muutamassa päivässä. Silmätippahoito kestää yleensä kuukauden verran, sairaslomaa tulee parisen viikkoa. Silmälaseja ei yleensä tarvita leikkauksen jälkeen, koska kaihin samentaman mykiön tilalle asetettavaan keinomykiöön saadaan haluttu taittovoima. Olemassa oleva taittovirhekin on siis mahdollista korjata keinomykiöllä. Jos molemmat silmät korjataan näkemään kauas ilman laseja, tulet tarvitsemaan lukulasit kun ikänäkö alkaa vaikeuttaa lukemista. Leikkaus voidaan tehdä myös siten, että leikkauksen jälkeen toinen silmä näkee kauas ja toinen lähelle - tällöin lukulasien tarve lykkääntyy ja/tai vähenee huomattavasti. Ikäsi puolesta sinulle ei ehkä kuitenkaan suositella tämänkaltaista nk. monovision-ratkaisua.

    • Kaihi nuorena?

      Heippa, "kohtalotoveri". Olen 48-v ja käyttänyt silmälaseja lähes koko ikäni. Vuosi sitten selvisi, että toisessa silmässä harmaakaihi. Vuotta aiemmin nuori lääkäri ei edes tunnistanut tilannetta, sanoi vaan ettei tarvi olla huolissaan, vaikka silmän näköä ei saatu linssiä vaihtamalla korjattua??. Nyt lääkäri laittoi leikkausjonoon. Toiseenkin silmään tullut alkava kaihi vuoden sisällä. Erittäin hyvä juttu kaihileikkauksista on Eiran silmäklinikan nettisivuilla. Itseäni kyllä rupesi pelottamaan, kun luin jutut läpi - asialliset tosin. Jutut laadittu tyyliin "vanhuksille tulee kaihi". Itsekin toivoisi lekurilta empaattisempaa suhtautumista. Mutta onneksi leikkauksella jotain voidaan tehdä, näkökykyni on selvästi heikentynyt. Työelämässä olen mukana ja nähdä olisi tarvis.

      • Brighteye

        Lohdullista, että muitakin siis löytyy...Itse olen just 40 täyttänyt ja ikäkriisistä kunnialla selvinnyt, niin eikä mitään: alkava kaihi molemmissa silmissä! Eikä mulla ole edes mitään ns. riskitekijöitä.
        Tietoa kaihileikkauksista löytyi googlaamalla ihan kivasti. Kiinnostaisi vain missä vaiheessa kaihileikkaus kannattaa tehdä? Itselläni ei vielä ole selviä oireita, mutta silmäkirurgin mukaan leikkauksen voisi tehdä vaikka heti (omalla rahalla tietysti). Onko tulevaisuuden kannalta merkitystä tehdäänkö leikkaus nyt, vai kitkuttelenko muutaman vuoden? Luin jostain myös ns. monitehotekomykiöistä; vaikutus lienee about sama kuin moniteholinsseillä. Aika uusi juttu ilmeisesti. Mitenkähän piilolasin käyttö onnistuu kaihileikatussa silmässä (jos tarve vaatii siis)?
        Työkseni joudun ajamaan paljon; pimeässä ajaminen ja muiden autojen valot rasittavat silmiä erityisesti...lieneekö sekin kaihiin liittyvää?


      • Anonyymi
        Brighteye kirjoitti:

        Lohdullista, että muitakin siis löytyy...Itse olen just 40 täyttänyt ja ikäkriisistä kunnialla selvinnyt, niin eikä mitään: alkava kaihi molemmissa silmissä! Eikä mulla ole edes mitään ns. riskitekijöitä.
        Tietoa kaihileikkauksista löytyi googlaamalla ihan kivasti. Kiinnostaisi vain missä vaiheessa kaihileikkaus kannattaa tehdä? Itselläni ei vielä ole selviä oireita, mutta silmäkirurgin mukaan leikkauksen voisi tehdä vaikka heti (omalla rahalla tietysti). Onko tulevaisuuden kannalta merkitystä tehdäänkö leikkaus nyt, vai kitkuttelenko muutaman vuoden? Luin jostain myös ns. monitehotekomykiöistä; vaikutus lienee about sama kuin moniteholinsseillä. Aika uusi juttu ilmeisesti. Mitenkähän piilolasin käyttö onnistuu kaihileikatussa silmässä (jos tarve vaatii siis)?
        Työkseni joudun ajamaan paljon; pimeässä ajaminen ja muiden autojen valot rasittavat silmiä erityisesti...lieneekö sekin kaihiin liittyvää?

        Tarve ei vaadi piilolaseja, yleensä se vaatii lukulasit. Autojen valohäikäisy loppuu välittömästi leikkauksen jälkeen. Leikkaava lääkäri kysyi ennen leikkausta toiveistani, sanoin toivovani nimenomaan helpotusta autolla-ajoon. Ja toivovus toteutui 100%.sti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe