Oletteko ottaneet opintolainaa? Kuinka kauan meni takaisin maksussa? Otitteko opintolaina elämiseen, opintoja varten vai ihan jostain muusta syystä? Opintolainahan ei ole enää mitään halpaa, mutta on se halvempaa kuin kulutusluotot. Mietinkin tässä että ilmeisesti kannattaisi ottaa ennemmin opintolaina kuin kulutusluotto, ainakin korot ovat pienemmät. Mutta monet ovat opintolainaa vastaan, asennekysymyskö vain?
opintolainaako?
12
1473
Vastaukset
- päätös
Eiköhän ne ole lainat yleensäkin mitä vastaan suuri osa ihmisistä on, ei niinkään opinto- tai kulutusluotto nimikkeen alla oleva laina. Suosittelen jos pärjäät muutenkin, älä ota lainaa. Siitä ei ole kuin haittaa loppupeleissä.
- fsafsdfsadf
"Mietinkin tässä että ilmeisesti kannattaisi ottaa ennemmin opintolaina kuin kulutusluotto, ainakin korot ovat pienemmät."
No totta helvetissä kannattaa ottaa opintolainaa. Valtion takaama ja pankit tarjoavat aika hyvät vaihtoehdot miten voit maksaa ne takaisin. Jos olet aloittanut opiskelut vuoden 2005 syksyllä tai jälkeen, niin on vielä opintolainavähennyskin. Siis ei ole yksinkertaisesti yhtään syytä miksi kulutusluottoa kannattaisi ottaa mielummin kuin opintolainaa.- Nimetön
nyt käyn lukion toista vuotta.en täyttänyt laina ruksia aikaisemmin.paperissa oli 160ekk.laskettu laina summaksi.eli jos haen nyt lainaa.niin paljonko saan nostaa kerralla?kesällähän ei asumislisää makseta?eli miten opintolaina sitten?lukiotahan on jäljellä enään tämä lukukausi ja yksi vuosi.
- Nimetön
kelaanko kun hakee takauspäätöstä?sampoa ajattelin lainapankiksi.
- neiti...X
Nimetön kirjoitti:
nyt käyn lukion toista vuotta.en täyttänyt laina ruksia aikaisemmin.paperissa oli 160ekk.laskettu laina summaksi.eli jos haen nyt lainaa.niin paljonko saan nostaa kerralla?kesällähän ei asumislisää makseta?eli miten opintolaina sitten?lukiotahan on jäljellä enään tämä lukukausi ja yksi vuosi.
- Nimetön
neiti...X kirjoitti:
hei.löytyykö kelansivuilta se kaavake jossa voi hakea lainatakausta?siis op.tuki sen olen hakenut jo.en hakenut lainatakausta silloin.ajattelin jos tulostettava kaavake löytyisi niin millä löytyy sieltä?
- neiti...X
Nimetön kirjoitti:
hei.löytyykö kelansivuilta se kaavake jossa voi hakea lainatakausta?siis op.tuki sen olen hakenut jo.en hakenut lainatakausta silloin.ajattelin jos tulostettava kaavake löytyisi niin millä löytyy sieltä?
"Hakemus tehdään opintotuen hakemuslomakkeella samalla kertaa, kun opiskelija hakee muuta opintotukea, tai myöhemmin OTm-lomakkeella."
- gellie
Täytä Kelan hakemus jolla haetaan opintotukeakin. Laitat vain raksin kohtaan "haen opintolainan valtiontakausta". Noin viikon tai kahden kuluttua voit ottaa yhteyttä pankkiin ja kysellä, näkyykö Kelan takauspäätös jo heillä. Pankit yleensä saavat tietoonsa päätöksen lainatakauksesta jo ennen kuin sinulle on tullut kotiin lappu jossa asiasta ilmoitetaan.
Jotkut pankit käskevät hoitaa lainaan liittyvien lomakkeiden täytön netissä. Näissä lomakkeissa kysellään esim. minkä koron haluat, primen vai euriborin. Euribor tulee pitkällä aikavälillä edullisemmaksi, laina jota alat maksaa lähestulkoon heti takaisin ja joka ei ole kauhean suuri, kannattaa käsittääkseni sitoa primeen.
Lomakkeessa kysytään myös, haluatko, että lainaa siirretään tilillesi automaattisesti vai haluatko nostaa sitä itse. Jos tarvitset vain muutaman satasen silloin tällöin, kannattaa nostaa itse. Jos tarvitset kuukausittain, kannattaa antaa tulla automaattisesti niin ei tarvitse maksaa käsittelykuluja. - Ikiteekkari nro 99999
Elämiseen. Piiitkään opiskellut, 1 tutkinto alla (joka myös aiheutti suurimman osuuden tuosta lainasta). Nyt jäljellä ehkä 13 000.
OL kannattaa ottaa jos on valmistumassa kunnon ammattiin tai -alalle.
Jenkeissä valmistuvien lääkärien, juristien ja arkkitehtien opintolainapotit liikkuvat yleensä luokassa 50K-150K, ja korot on 7-10%. Että halpaa on opiskelu Suomessa, vielä. Kymppitonnin opintolaina on minusta todella vähän. Jos ei opintolainaansa pysty maksamaan, ei pysty kyllä siinä vaiheessa maksamaan mitään muutakaan.- riitti!
Kannattaa nähdä ennemmin nälkää kun nostaa lainaa. Kaikki menee kohtuullisesti, jos pääset opiskelujen jälkeen vakituiseen työhön. Minulla on ollut vaikeuksia maksaa niitä takaisin. Jotenkin olen selvinnyt, mutta muita laskuja on pitänyt päästää sitten ulosottoon kun on maksellut opintolainoja. Varsinkin pitkissä opinnoissa kannattaa yrittää hakea mielummin sivutöitä, koska laina kasvaa korkoa korolle. No ylipäätään ei tietty kannattaisi opiskella mitään, mistä ei saa töitä, mutta mistä sitä aina etukäteen tietää.
- välttämättä
Ota vasta sitten kun on ihan pakko. Itse otin opiskelujeni viimeisinä vuosina lainaa, koska rahat yksinkertaisesti oli loppu. Parin vuoden lainasta ei vielä paljon velkaa ehtinyt kerääntyä, mutta kyllä se nyt vähän harmittaa kun palkasta sitä joutuu vähitellen maksamaan. Lisää keskustelua aiheesta ja muita näkökulmia löydät täältä
http://www.kookas.fi/forum/thread/10554
Harkitse ainakin kahteen kertaan ennen kuin otat lainaa. Vaikken minäkään mihinkään velkahelvettiin ole joutunut, mutta olisi se kiva olla velaton.- gellie
Kaikki ihmiset ottavat lainaa jossakin vaiheessa. En käsitä, miksi opintolainaa pidetään niin hirveänä mörkönä, että ihminen saa suurinpiirtein tuntea kauheata morkkista jos on sitä joskus ottanut. Opintolainaa saa kuitenkin maksaa takaisin tosi joustavasti jos palkka on pieni. Olen tiukkoina aikoina itse ottanut lainaa, esim. silloin kun en ole saanut töitä tai koullussa on olllut niin tiukkaa etten ole jaksanut työskennellä sen ohessa.
Velka ei ole koskaan kivaa, mutta aikuisuutta ja kypsyyttä on myös se, että selviytyy ottamistaan lainoista. Jos vähän viitsii miettiä kulutustottumuksiaan, niin varmasti selviytyy jos on ottanut lainaa järkevästi. Itse käsitän järkeväksi lainanotoksi sen, että llainaa otetaan hyvin perusteltuun tarpeeseen. Järkevää ei mielestäni ole se, että pienituloinen sinkku ottaa 200 000 asuntolainan ja muuttaa keskustakolmioon. Mutta jos otat opintolainaa esim. voidaksesi ostaa ruokaa tai maksaa laskuja, siinä ei ole mitään väärää.
Olen itse suunnitellut niin, että jos en pääse kovin hyväpalkkaisiin hommiin, makselen lainaa kauemmin takaisin,, vaikka loppusumma kasvaakin suuremmaksi. Mutta joissakin asioissa voittaa, joissakin häviää. Minä en kuole siihen jos tilliltäni menee satanen opintolainnan takaisinmaksuun. Saman rahan voisi kuukaudessa laittaa vaikka röökiin tai kurkusta alas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839