järjestyksenvalvoja?

ihimettelijä

Miksi vartijoilla lukee järjestyksenvalvoja selässä kauppakeskuksissa, metrossa, dösä- ja juna-asemalla? Miten eroo verrattuna tavis vartijaan? Onko jotain eri oikeuksia? Media puhuu kuiteski aina vaan vartijoista vaik työasus lukee jotain ihan muuta? Mikä on päätehtävä? Ei varmaan ainakaan pullokoneen tyhjennys..;)?

48

7501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

      Päätehtävä on järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen kohteessa. Eli tuuraa poliisia kohteessa(liikenneasema ja kauppakeskus) poliisin määräyksestä. Heikommin oikeuksin tietenkin! Järjestyksenvalvojalla on vähän eri oikeudet kuin vartijalla ja enemmän koulutusta(vartija-kortti ja jv-kortti). Ei ole kuitenkaan sama asia kuin poke baarin ovella..ja toimii myös eri oikeuksin.Liikenneaseman ja kauppakeskuksen JV toimia ohjaa järjestyslaki.

      • aihe joka kiinnostaa

        .....-.,,,jhtd


      • surkeita vartijoita

        mihinkään vastuulliseen tehtävään.poliisi hoitaa ne itse.eikä nämä surkeat tuuraa yhtään poliisia missään tehtävässä.ei heikoimmin tai vajavaisin oikeuksin.Kohteessa!vittu mikä rambo tämä mä vaan luulee olevansa?


      • mä vaan
        surkeita vartijoita kirjoitti:

        mihinkään vastuulliseen tehtävään.poliisi hoitaa ne itse.eikä nämä surkeat tuuraa yhtään poliisia missään tehtävässä.ei heikoimmin tai vajavaisin oikeuksin.Kohteessa!vittu mikä rambo tämä mä vaan luulee olevansa?

        poliisi nimenomaan määrää järjestyksenvalvojan(t) tiettyihin kohteisiin(lukee ihan laissa!), kuten osaan liikenneasemista, lähinnä siksi, että poliisi ei itse repeä joka paikkaan resurssipulan takia ja kauppakeskukset,liikenneasemat ovat suhteellisen vilkkaita ja järjestyshäiriöitä sattuu suhteellisen usein.En ole missään vaiheessa sanonut, että tämä on hyvä asia!! Enkä ole rambo! Olisihan se hölmöä jos esim.rautatieasemalle tai kampinkeskuksen bussiasemalle pitäisi soittaa 20 kertaa tunnissa poliisi pelkän poiston takia!!!vai? Vartijat kun ei voi lähteä noin vain poistamaan ketään pelkän järjestyshäiriön takia kun taas järjestyksenvalvojat voi!


      • mä vaan
        surkeita vartijoita kirjoitti:

        mihinkään vastuulliseen tehtävään.poliisi hoitaa ne itse.eikä nämä surkeat tuuraa yhtään poliisia missään tehtävässä.ei heikoimmin tai vajavaisin oikeuksin.Kohteessa!vittu mikä rambo tämä mä vaan luulee olevansa?

        puhuin järjestyslain alaisista järjestyksenvalvojista!!vikaa luetun ymmärtämisessä?


      • määrää
        mä vaan kirjoitti:

        poliisi nimenomaan määrää järjestyksenvalvojan(t) tiettyihin kohteisiin(lukee ihan laissa!), kuten osaan liikenneasemista, lähinnä siksi, että poliisi ei itse repeä joka paikkaan resurssipulan takia ja kauppakeskukset,liikenneasemat ovat suhteellisen vilkkaita ja järjestyshäiriöitä sattuu suhteellisen usein.En ole missään vaiheessa sanonut, että tämä on hyvä asia!! Enkä ole rambo! Olisihan se hölmöä jos esim.rautatieasemalle tai kampinkeskuksen bussiasemalle pitäisi soittaa 20 kertaa tunnissa poliisi pelkän poiston takia!!!vai? Vartijat kun ei voi lähteä noin vain poistamaan ketään pelkän järjestyshäiriön takia kun taas järjestyksenvalvojat voi!

        Mistä näitä palikoita riittää..

        Poliisi ei määrää ainuttakaan järjestyksenvalvojaa tuuraamaan itseään.

        Vartijat voivat poistaa vartioimastaan yksityisestä kohteesta henkilön, jolla ei ole edellytyksiä olla siellä.

        Vai vielä laki jossa sanotaan että poliisi määrää järkkärin johonkin..Heh. Näytä se laki missä niin sanotaan.


      • polliisikokelas
        määrää kirjoitti:

        Mistä näitä palikoita riittää..

        Poliisi ei määrää ainuttakaan järjestyksenvalvojaa tuuraamaan itseään.

        Vartijat voivat poistaa vartioimastaan yksityisestä kohteesta henkilön, jolla ei ole edellytyksiä olla siellä.

        Vai vielä laki jossa sanotaan että poliisi määrää järkkärin johonkin..Heh. Näytä se laki missä niin sanotaan.

        no määrämisestä en tiedä mutta järjestyslaki sanoo, että tarvittaessa järjestyksenvalvojat toimii poliisin apuna valvomassa järjestystä ja turvallisuuta liikenneasemilla ja kauppakeskuksissa..mikä tarkoittaa käytännössä sitä et poliisi tulee paikalle ainoastaan hakemaan järjestyksenvalvojien kiinniottamat henkilöt tai jos joku innostuu vaikka pyssyllä riehumaan esim.kauppakeskuksessa. Muuten poliiseja harvemmin kyseisissä kohteissa näkyy, joten aika harhaan johtava on tuo "poliisin apuna" eli käytäntö vähän eri! Kokemukset itsellä vielä lähinnä yksityiseltä puolelta kun ei ole vielä harjoittelu alkanu...


      • JÄRJESTYKSENVALVOJA
        määrää kirjoitti:

        Mistä näitä palikoita riittää..

        Poliisi ei määrää ainuttakaan järjestyksenvalvojaa tuuraamaan itseään.

        Vartijat voivat poistaa vartioimastaan yksityisestä kohteesta henkilön, jolla ei ole edellytyksiä olla siellä.

        Vai vielä laki jossa sanotaan että poliisi määrää järkkärin johonkin..Heh. Näytä se laki missä niin sanotaan.

        Poliisi määrää järjestyksenvalvojia esim.lätkämatseihin ja konsertteihin, koska omat resurssit ei riitä.


      • paskan puhuminen
        JÄRJESTYKSENVALVOJA kirjoitti:

        Poliisi määrää järjestyksenvalvojia esim.lätkämatseihin ja konsertteihin, koska omat resurssit ei riitä.

        Poliisi ei MÄÄRÄÄ KETÄÄN järjestyksenvalvojaksi. Poliisi voi MÄÄRÄTÄ, että jossain tilaisuudessa on oltava x-kappaletta järjestyksenvalvojia mutta yhtään henkilöä ei voi määrätä tehtävään. Näin sanoo jo laki järjestyksenvalvojista. JV:n on aina vapaaehtoisesti suostuttava tehtäväänsä.

        Mitä taas tulee näihin kauppakeskusten yms. järjestyksenvalvojiin niin poliisi antaa HYVÄKSYNNÄN asettaa järjestyksenvalvoja ko. kohteeseen paikan omistajan tai haltijan hakemuksesta. Ei siis esim. vartioimisliikkeen hakemuksesta vaikka ko. JV:n pitää olla vartioimisliikkeen työntekijä joilla on sekä JV, että vartija hyväksyntä.

        Että näin. Sillä on vissi ero määrätäänkö joku vai hyväksytäänkö joku.


      • kuin vartijalla?

        mistäs tiedät kuinka paljon vartijat on kouluja käyneet, siellä on vat ja tveat tutkintoja käyneitä, tradenomeja yms. ihan vaan vartijana.


      • vaan hää o
        mä vaan kirjoitti:

        poliisi nimenomaan määrää järjestyksenvalvojan(t) tiettyihin kohteisiin(lukee ihan laissa!), kuten osaan liikenneasemista, lähinnä siksi, että poliisi ei itse repeä joka paikkaan resurssipulan takia ja kauppakeskukset,liikenneasemat ovat suhteellisen vilkkaita ja järjestyshäiriöitä sattuu suhteellisen usein.En ole missään vaiheessa sanonut, että tämä on hyvä asia!! Enkä ole rambo! Olisihan se hölmöä jos esim.rautatieasemalle tai kampinkeskuksen bussiasemalle pitäisi soittaa 20 kertaa tunnissa poliisi pelkän poiston takia!!!vai? Vartijat kun ei voi lähteä noin vain poistamaan ketään pelkän järjestyshäiriön takia kun taas järjestyksenvalvojat voi!

        bimbo


      • mä vaan
        paskan puhuminen kirjoitti:

        Poliisi ei MÄÄRÄÄ KETÄÄN järjestyksenvalvojaksi. Poliisi voi MÄÄRÄTÄ, että jossain tilaisuudessa on oltava x-kappaletta järjestyksenvalvojia mutta yhtään henkilöä ei voi määrätä tehtävään. Näin sanoo jo laki järjestyksenvalvojista. JV:n on aina vapaaehtoisesti suostuttava tehtäväänsä.

        Mitä taas tulee näihin kauppakeskusten yms. järjestyksenvalvojiin niin poliisi antaa HYVÄKSYNNÄN asettaa järjestyksenvalvoja ko. kohteeseen paikan omistajan tai haltijan hakemuksesta. Ei siis esim. vartioimisliikkeen hakemuksesta vaikka ko. JV:n pitää olla vartioimisliikkeen työntekijä joilla on sekä JV, että vartija hyväksyntä.

        Että näin. Sillä on vissi ero määrätäänkö joku vai hyväksytäänkö joku.

        Poliisi voi kieltää esim.konsertin jos siellä ei ole järjestyksenvalvojia, joten tätä nyt lähinnä tämä "määrääminen" tarkoitti.


      • Anonyymi

        Olen huommannut kun mamu on järjestysvalvoja niin enemmän käyttää valtaa väärin. Näin pönkittää itseään kun muut inhoavat mamuja mutta eipä onnistu mamut ei hypi minun silmille niilekin laki onneksi löytyy. Uhoavat ja luulevat olevansa oikeassa. Hih hih mutta olivat väärässä. Joutuvat maksumiehiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huommannut kun mamu on järjestysvalvoja niin enemmän käyttää valtaa väärin. Näin pönkittää itseään kun muut inhoavat mamuja mutta eipä onnistu mamut ei hypi minun silmille niilekin laki onneksi löytyy. Uhoavat ja luulevat olevansa oikeassa. Hih hih mutta olivat väärässä. Joutuvat maksumiehiksi

        Saman huomion tein kun mamu oli vartijana yritti uhotella mutta oli väärässä. Miks rasismi nostaa päätään. Siks kun käytöstavat puuttuu mamuilta. Ovat niin ylimielisiä että huh


      • Anonyymi
        määrää kirjoitti:

        Mistä näitä palikoita riittää..

        Poliisi ei määrää ainuttakaan järjestyksenvalvojaa tuuraamaan itseään.

        Vartijat voivat poistaa vartioimastaan yksityisestä kohteesta henkilön, jolla ei ole edellytyksiä olla siellä.

        Vai vielä laki jossa sanotaan että poliisi määrää järkkärin johonkin..Heh. Näytä se laki missä niin sanotaan.

        Katso peiliin ja lue välillä muuta kuin rikollisten suosimaa Alibia.


      • Anonyymi
        kuin vartijalla? kirjoitti:

        mistäs tiedät kuinka paljon vartijat on kouluja käyneet, siellä on vat ja tveat tutkintoja käyneitä, tradenomeja yms. ihan vaan vartijana.

        Ei se tiedäkkään eikä rikolliset halua edes tietää, sillä ne yrittää lajentaa kaiken aikaa omia rikollisen toimintavapauksiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huommannut kun mamu on järjestysvalvoja niin enemmän käyttää valtaa väärin. Näin pönkittää itseään kun muut inhoavat mamuja mutta eipä onnistu mamut ei hypi minun silmille niilekin laki onneksi löytyy. Uhoavat ja luulevat olevansa oikeassa. Hih hih mutta olivat väärässä. Joutuvat maksumiehiksi

        Telkkarissa nätettiin mamun kasvot eli mamu on ollut pahoinpitelijä. Ählämit on aina asialla


    • pellejä

      menisivät nekin sinne pullohuoneeseen vartijoitten avuks!!!

      • dfsfsdfd

        Ilmeisesti itse olet se pelle joka tällä palstalla on pakko roikkuja ja avautua joka asiasta, vaikka työstä ei ole kokemusta päivääkään!

        Mikä tää juttu on että luullaan kaikkien vartijoiden kuskaavat kärryjä ja ovat "puollohuoneessa"????

        Ilmeisesti myös piirivartijat, respa, paikallisvartijat yms.. tekevät sinun mielestäsi samoja hommia kuin kaupan vartijat!

        Kaikista ei ole vaan edes tähän hommaan ja sen tosiaan huomaa tällä palstalla! Täällä valitetaan enemmän kuin raskaana olevat naiset!


      • The Macho
        dfsfsdfd kirjoitti:

        Ilmeisesti itse olet se pelle joka tällä palstalla on pakko roikkuja ja avautua joka asiasta, vaikka työstä ei ole kokemusta päivääkään!

        Mikä tää juttu on että luullaan kaikkien vartijoiden kuskaavat kärryjä ja ovat "puollohuoneessa"????

        Ilmeisesti myös piirivartijat, respa, paikallisvartijat yms.. tekevät sinun mielestäsi samoja hommia kuin kaupan vartijat!

        Kaikista ei ole vaan edes tähän hommaan ja sen tosiaan huomaa tällä palstalla! Täällä valitetaan enemmän kuin raskaana olevat naiset!

        Jee mulla on hauista,ja vartijakortti :)


    • eroittaa

      ns.tavallisista kulkijoista.eli asiakkaista!muuten kännissä hoipertelevat"vartijat tai Järjestyksenvartijat"sekoituu muuhun väestöön!"ei Kjell"taisi voittaa finlandia palkinnon.?Eikä niillä oo mitään oikeuksia,jos mulle alkaa niin.

    • pullopoika2

      samat on oikeudet molemmilla.

    • jhjhhjhj

      järjestyksenvalvojat ei pyöri pullohuoneessa ;)

    • kassatäti

      Olen ihmetellyt samaa. Töllössä puhutaan vartijoista, mutta ruudussa näkyvällä turvamiehellä lukee järjestyksenvalvoja rintamuksessa?

    • ex-steve

      Vartijan päätehtävä ei voi olla järjestyksen ylläpitäminen kun taas järjestyksenvalvojalla se on päätehtävä. Oikeudet ovat vähän erillaiset esim.jv voi poistaa kaverin oman harkintansa mukaan kohteesta järjestyshäiriön takia kun taas vartija voi poistaa vasta jos kohteen omistaja/edustaja ei siinä onnistu..melkosta hepreaa mut jotenkin näin se menee.

      • ihimettelijä

        eli järjestyksenvalvoja on kovempi luu..;)


      • kovempi luu
        ihimettelijä kirjoitti:

        eli järjestyksenvalvoja on kovempi luu..;)

        jäejestyksenvalvoja on vaan yhdessä paikassa ja hoitaa sitä aluetta ja silloin hänellä on enemmän oikeuksia, järjestyksenvalvojiakin on eri määräyksin eri oikeuksilla tehtävissään, vartija taas tekee useissakin(piiri) kohteissa työtänsä ja näin ollen vastuu on suurempi ja omaisuus huomattavasti myös suurempi, myös henkilöturva ja arvokuljetukset ovat kovemman luokan tehtäviä, ne tekee vartija.


      • ei varjelekkaan
        kovempi luu kirjoitti:

        jäejestyksenvalvoja on vaan yhdessä paikassa ja hoitaa sitä aluetta ja silloin hänellä on enemmän oikeuksia, järjestyksenvalvojiakin on eri määräyksin eri oikeuksilla tehtävissään, vartija taas tekee useissakin(piiri) kohteissa työtänsä ja näin ollen vastuu on suurempi ja omaisuus huomattavasti myös suurempi, myös henkilöturva ja arvokuljetukset ovat kovemman luokan tehtäviä, ne tekee vartija.

        omaisuutta vaan valvoo järjestystä ja turvallisuutta kohteessa!


      • liikenneasema jv
        kovempi luu kirjoitti:

        jäejestyksenvalvoja on vaan yhdessä paikassa ja hoitaa sitä aluetta ja silloin hänellä on enemmän oikeuksia, järjestyksenvalvojiakin on eri määräyksin eri oikeuksilla tehtävissään, vartija taas tekee useissakin(piiri) kohteissa työtänsä ja näin ollen vastuu on suurempi ja omaisuus huomattavasti myös suurempi, myös henkilöturva ja arvokuljetukset ovat kovemman luokan tehtäviä, ne tekee vartija.

        kyllä järjestyksenvalvonta aina vartijan autosuunnistuksen/tikkirallin voittaa..;) Molempia töitä tehneenä voin todeta, että sitä äksöniä pääkaupunkiseudun liikenneasemalla on rutkasti enemmän kun "piirissä". Jos se äksöni nyt on sit mikään mittari on? Ja voiko kauppakeskus- ja liikenneasemajv:den työtä edes verrata VARTIJAN työhön, koska niin eri hommia ovat ja vielä eri oikeudet!


    • Kirjaston vaksi

      Kirjastossa vaksi tarkkailee ympäristöä valppaana ja voi poistaa ääneen lukevan asiakkaan tai antaa hänelle kirjallisen huomautuksen.Myös pudonneen kirja on vaksi velvollinen palauttamaan takaisin hyllyyn ja olemaan edelleen valpas toimessaa.

      • mä vaan

        Järjestyksenvalvojat ei toimi kirjastoissa.


      • Anonyymi

        Narkkarit kävivät ennen järjestyshenkilökuntaa piikittämässä ja imaisemassa nenään pöydältä huumeita kirjaston vessoissa. Rikolliset siis etsivät akviisesti rikoksentekopaikkoja ja siksi järjestyshenkilökunta on välttämätöntä järjestäytyneen lakia noudattavan yhteiskunnan kannalta.


    • k-keskusjv

      Oma työnkuvani on vain ja ainoastaan järjestyksenpito, paloturvallisuus ja asiakaspalvelu. Eli ei pullokoneita tai kärryjä..;)

      • Erikois mies

        vähä niinku mäc raiver...


    • TVEAT

      Siis järjestyslain alainen järjestyksenvalvoja. Omistaa sekä vartijaksi että järjestyksen valvojaksi hyväksynnän ja kortit. Hän voi työ tehtävässään kantaa mukana voimankäyttö-välineitä joihin hän vartijana on saanut koulutuksen. Eli siis... Vartija voi toimia julkisella paikalla mutta vain "joka miehen oikeuksilla". Kun taas Järjestyslain alainen järjestyksen valvoja voi toimia julkisella paikalla ja samalla kuitenkin käyttää sekä vartijan että järjestyksen valvojan oikeuksia. Oliko se nyt niin hankalaa...?

      • asdf

        Järjestyksenvalvoja EI (käsittääkseni)tarvitse vartijakorttia. Ei voi olla yhtäaikaa Jv ja vartija (takissakin pitäisi olla kumpikin teksti). JV:llä ei ole oikeuksia (paitsi jokamiehen-) ei-julkisessa kohteessa. Vartijalla taas ei ole oikeuksia julkisessa paikassa. Omassa kohteessa on vähän enemmän kuin jokamiehen. Hölmö laki, mutta noin minulle selitettiin.


      • SJJSSJJSSJ
        asdf kirjoitti:

        Järjestyksenvalvoja EI (käsittääkseni)tarvitse vartijakorttia. Ei voi olla yhtäaikaa Jv ja vartija (takissakin pitäisi olla kumpikin teksti). JV:llä ei ole oikeuksia (paitsi jokamiehen-) ei-julkisessa kohteessa. Vartijalla taas ei ole oikeuksia julkisessa paikassa. Omassa kohteessa on vähän enemmän kuin jokamiehen. Hölmö laki, mutta noin minulle selitettiin.

        Ainoastaan kauppakeskuksissa ja yleisissä kulkuvälineissä järjestyksenvalvoja tarvitsee myös vartija kortin


      • että tarkasti ottaen

        Jos ollaan tarkkoja niin järjestyslain mukaisella järjestyksenvalvojalla ei ole samoja toimintaoikeuksia kuin ns. tavallisella järjestyksenvalvojalla joka toimii vaikka ravintolan ovella tai yleisötilaisuudessa.


    • Leevi

      Kauppakeskuksen tai liikenneaseman sijaintipaikan taikka kulkuneuvon
      lähtöpaikan poliisilaitos voi paikan tai kulkuneuvon haltijan hakemuksesta
      antaa luvan asettaa kauppakeskukseen, liikenneasemalle
      tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon järjestyksenvalvojista annetussa
      laissa (533/1999) tarkoitettuja järjestyksenvalvojia ylläpitämään poliisin
      apuna järjestystä ja turvallisuutta, jos järjestyksen ja turvallisuuden
      ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen
      ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä
      edellyttää. Järjestyksenvalvojien asettamiseen oikeuttavassa päätöksessä
      järjestyksenvalvojien toimialue on rajattava kauppakeskuksen
      tai liikenneaseman kiinteistön alueelle taikka kulkuneuvoon ja tarvittaessa
      niiden välittömään läheisyyteen.
      Lupa järjestyksenvalvojien asettamiseen on voimassa enintään viisi
      vuotta. Lupaan voidaan liittää järjestyksenvalvojien koulutukseen,
      voimankäyttövälineiden kantamiseen, toimialueeseen sekä sijoitteluun
      ja lukumäärään liittyviä ehtoja.

      Lisää voi lukea
      http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/45AA5173AE6CDFB3C2256E7B00471968/$file/tavy1.pdf

    • KarhuOy

      Voi jessus mitä toopeja, täällä on :D

      "Vartijan tehtävät[muokkaa]
      Turvallisuusalan lainsäädäntö määrittelee vartioimistehtäväksi omaisuuden vartioimista, henkilön koskemattomuuden suojaamista sekä vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastamista samoin kuin näiden tehtävien valvomista.
      Vartijan tehtäviä käytännön tasolla voi olla esimerkiksi:
      paikallisvartiointi jolla tarkoitetaan vartiointia yhdessä toimeksiantokohteessa,
      piirivartiointi eli vartiointi useassa eri toimeksiantokohteessa siirtyen kohteesta toiseen, ja johon saattaa sisältyä esimerkiksi murto- tai muihin hälytyksiin liittyviä tarkastustehtäviä,
      myymälävartijan tehtävät johon saattaa liittyä tietyin edellytyksin vartioiminen pukeutumatta vartijan asuun,
      palo‑ ja tulityövartiointi,
      turvatarkastus, henkilötarkastus esimerkiksi tuomioistuimessa tai lentoasemalla,
      valvomotehtävät, palvelukeskus/hälytyskeskustehtävät, vieraiden tai asiakkaiden vastaanotto- ja opastustehtävät, ydinvoimalan valvonta- ja turvallisuustehtävät, metrovartiointi, henkilösuojaustehtävät, rahahuolto ja arvokuljetustehtävät, järjestyksenpidon kaltaiset tehtävät, rikosten paljastamiseen liittyvät tehtävät, ajoneuvo- tai henkilöliikenteen kontrollointi.
      Vartijan toimenkuvaan voidaan sisällyttää myös muita kuin varsinaisia vartiointitehtäviä.[8]
      Turvatarkastukset perustuvat erillisiin lakeihin. Turvatarkastajat saattavat toimia vartijan tehtävässä, vaikkakaan turvatarkastustehtävien hoitaminen ei edellytä erillistä vartijaksi hyväksymistä. Turvatarkastustehtäviin tuomioistuimessa on oltava poliisin hyväksyntä.
      Vartioimisliikkeiden asiakkaiden palvelutarpeiden muuttuessa ovat paikoittain myös vartijan tehtävät muuttuneet monipalvelutehtäviksi, joihin sisältyy esimerkiksi kiinteistönhuollon tehtäviä. Tällöin vartijalla saattaa olla myös esimerkiksi kiinteistöhuollon peruskoulutus. Vartiointitehtäviin saattaa sisältyä myös erilaisten koneiden ja laitteiden käyttöä ja paikoittain erilaisiin tuotantoprosesseihin osallistumista.
      Vartijoiden tehtävien suorittaminen säästää viranomaisten resursseja. Rikosilmoitinjärjestelmistä aiheutuvien hälytysten vuoksi paikalle menevät vartija säästävät vuositasolla poliisilta 30 henkilötyovuotta [9]."

      "http://www.finlex.fi/fi/

    • Anonyymi

      jo vuosia sitten,kun alettiin "kouluttaa"vartijoita.koulutustilanteessa kysyttiin hakijalta(nainen) miksi haluat vartijaksi hän vastasi SAA VALTAA siinä koko juju .kun typerykset saa vartijanpuvun päälle vallankäyttö väärin alkaa

    • Anonyymi

      Aikoja sitten ,kun alettiin "kouluttaa"vartijoita, koulutustilantessa kysyttiin kouluteltavalta miksi haluat vartijaksi hän (nainen) vastasi SAA VALTAA.Siinä koko juju kun tyhmät saa vartija puvun päälle alkaa VÄÄRÄ VALLANKÄYTTÖ

      • Anonyymi

        Joo, samaa mieltä... Voimankäytöstä puhumattakaan,,, lähtee taju ja Henki.


      • Anonyymi

        Toivottavasti tuo ei ole tavoite, harhaluulo vallasta.


      • Anonyymi

        Joltakin on joskus kysytty jotain. No on se mahtavaa, kyllä tuo nyt määrittää kaikkia vartijoita kaikilla vuosikymmenillä. Suomi24:n taso on kyllä aivan loistava.


    • Anonyymi

      Vartijat ja valta 😂

    • Anonyymi

      täällä alkaa olemaan kohta kuin venäjällä,teinit ja muut tyytymättömät ihmiset alkavat vyörymään kaduille.Lääke poliisejlle ja järkkälelle isompia pamppuja.muuten hukka perii.

    • Anonyymi

      Lopettakaa asiasta keskustelu t: vuoden kokenut työntekijä. Antakaa firmojen ja LYTP:n kertoa asiasta sinulle ja vaikka koirllesi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      331
      2846
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe