vauva vierastaa?

annette*

Mistä johtuu, että 3-kuukautinen tyttäreni alkaa huutaa hyvin nopeasti vieraiden ihmisten sylissä. Varsinkin iltaisin on hankalaa, eikä tuolloin tahdo isäkään kelvata. Vain äiti hyväksytään itkemättä. Esimerkiksi eilen mieheni siskon luona tyttö kilahti hyvin nopeasti vieraisiin ihmisiin.

Ihmettelen tuota sen vuoksi, kun vierastaminen alkaa minun käsitykseni mukaan vasta myöhemmällä iällä. Lapsi on tietysti minun kanssani päivät ja äiti on aina äiti. Tottakai minun pitääkin olla hänen tärkein kiintymyssuhteensa nyt. Mutta kyllä tyttö näkee muitakin ihmisiä paljon ja on isänsä hoidossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

8

1814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on!!

kyllä ne jotkut jo parikuukautisenakin vierastaa.. ei sun lapses oo erikoinen!!!!!!!!!!!!!!!!

• annette*

No en minä sitä erikoisuutta tässä hakenutkaan, vaan sitä että voiko kyse olla vierastamisesta. Kyllähän se joskus tuntuu pahalta, kun tyttö ei ryhtyisi olemaan isänsä kanssa ollenkaan.

• ..........

lääkäri sano että väsyneenä aika moni vierastaa

• annette*

Tässäpä varmaan on juuri se ydin. Eilen illalla tämä vierastamisasia oli taas pinnassa kun tyttö oli jo ihan puolikuollut.

• Hipsutin
        annette* kirjoitti:

Tässäpä varmaan on juuri se ydin. Eilen illalla tämä vierastamisasia oli taas pinnassa kun tyttö oli jo ihan puolikuollut.

Moikka!

Huh, tulipas yllä taas mukavaa vastausta..

Meillä nyt 6kk poika, joka myös tuossa 3-4kk iässä vierasti, etenkin väsyneenä mutta muutenkin! Jostain syystä miespuoliset henkilöt tätä aiheutti eniten, esimerkiksi pappaa, vaaria, enoa vierasti kun taas mummot oli ihan ok. Lie sit mistä johtuvaa. Tämä meni sitten ohi noin 2 viikossa.

Nyt 6kk:na on alkanut taas vierastus ja edelleen miespuoleiset henkilöt ovat pelottavia:D

Huom. kuitenkin isänsä kanssa on tosi paljon myös päivästä, ettei pitäisi siitäkään johtua..

• juttua..
        Hipsutin kirjoitti:

Moikka!

Huh, tulipas yllä taas mukavaa vastausta..

Meillä nyt 6kk poika, joka myös tuossa 3-4kk iässä vierasti, etenkin väsyneenä mutta muutenkin! Jostain syystä miespuoliset henkilöt tätä aiheutti eniten, esimerkiksi pappaa, vaaria, enoa vierasti kun taas mummot oli ihan ok. Lie sit mistä johtuvaa. Tämä meni sitten ohi noin 2 viikossa.

Nyt 6kk:na on alkanut taas vierastus ja edelleen miespuoleiset henkilöt ovat pelottavia:D

Huom. kuitenkin isänsä kanssa on tosi paljon myös päivästä, ettei pitäisi siitäkään johtua..

Hei,

Meidän tyttö 6 kk aloitti vierastamaan noin kolmen kuukauden iässä, aivan kuten teidänkin tapauksessa. Aluksi pelkkä vieraiden ihmisten näkeminenkin yhtäkkiä sai neidille aikaan hirmuisen hädän. Nyt kun vierastusta on jatkunut jo useita kuukausia, niin enää pahinta tytölle on vieraiden syliin joutuminen, antaa jo siis esim. isovanhempiensa pukea, vaihtaa vaippaa, syöttää, leikittää jne.. mutta jos syliin joutuu niin itku alkaa jossain vaiheessa ainakin.

Neuvolassa asian otin puheeksi ja terkkari sanoikin että hyvin yksilöllistä on tämä vierastaminen ja voi alkaa jo hyvinkin aikaisin. Ihan niin kuin ap. itsekin sanoint niin kyse ei todellakaan ole mistään epänormaaliudesta, vaan aivan normaalista ahdistuksesta äidistä eroon jouduttaessa.

Itseäni ahdisti alkuun suunnattomasti, kun kukaan muu ei kelvannut tytölle kuin minä, sinnikkäästi kuitenkin ollaan kyläilty ja pyydetty vieraita ihmisiä lähestymään tyttöä hitaasti ja rauhassa. Kannattaa siis antaa lapselle aikaa uuteen paikkaan mennessä katsella ympärilleen, ennen kuin päästää ketään muita liian lähelle. Harmihan se on, ihmiset kun yleensä haluaisivat heti nähdä vauvan ja pitää sylissä, mutta pitää vaan muistaa että jokain lapsi on oma yksilönsä.

Joten aika ja pitkä pinna on ainoa lääke lapsen vierastamiseen. Viimeistään vuoden ikään mennessä pitäisi helpottaa!

Jaksamista sinulle!

• zsgad
        juttua.. kirjoitti:

Hei,

Meidän tyttö 6 kk aloitti vierastamaan noin kolmen kuukauden iässä, aivan kuten teidänkin tapauksessa. Aluksi pelkkä vieraiden ihmisten näkeminenkin yhtäkkiä sai neidille aikaan hirmuisen hädän. Nyt kun vierastusta on jatkunut jo useita kuukausia, niin enää pahinta tytölle on vieraiden syliin joutuminen, antaa jo siis esim. isovanhempiensa pukea, vaihtaa vaippaa, syöttää, leikittää jne.. mutta jos syliin joutuu niin itku alkaa jossain vaiheessa ainakin.

Neuvolassa asian otin puheeksi ja terkkari sanoikin että hyvin yksilöllistä on tämä vierastaminen ja voi alkaa jo hyvinkin aikaisin. Ihan niin kuin ap. itsekin sanoint niin kyse ei todellakaan ole mistään epänormaaliudesta, vaan aivan normaalista ahdistuksesta äidistä eroon jouduttaessa.

Itseäni ahdisti alkuun suunnattomasti, kun kukaan muu ei kelvannut tytölle kuin minä, sinnikkäästi kuitenkin ollaan kyläilty ja pyydetty vieraita ihmisiä lähestymään tyttöä hitaasti ja rauhassa. Kannattaa siis antaa lapselle aikaa uuteen paikkaan mennessä katsella ympärilleen, ennen kuin päästää ketään muita liian lähelle. Harmihan se on, ihmiset kun yleensä haluaisivat heti nähdä vauvan ja pitää sylissä, mutta pitää vaan muistaa että jokain lapsi on oma yksilönsä.

Joten aika ja pitkä pinna on ainoa lääke lapsen vierastamiseen. Viimeistään vuoden ikään mennessä pitäisi helpottaa!

Jaksamista sinulle!

Meillä 3.5 kk iässä alko vierastaa, nyt 4kk ja edelleen vierastaa. Olen ajatellu että oisko pitäåy heti alusta alkaen alkaa käyttää vauvaa kyläilemässä ym riennoissa, kun ollaan vaan oltu kotona. mut sitten olen ajatellu, että ehtiihän sitä!

• annette*
        zsgad kirjoitti:

Meillä 3.5 kk iässä alko vierastaa, nyt 4kk ja edelleen vierastaa. Olen ajatellu että oisko pitäåy heti alusta alkaen alkaa käyttää vauvaa kyläilemässä ym riennoissa, kun ollaan vaan oltu kotona. mut sitten olen ajatellu, että ehtiihän sitä!

Minusta kyllä tuntuu, että pientä vauvaa ei voi erityisesti "koulia" ja totuttaa mihinkään suuntaan. Pienet vauvat ovat mitä ovat rytmiltään, läheisyydentarpeeltaan, aktiivisuudeltaan jne. Samaan kategoriaan kuuluu myös vierastaminen.

Minulla on paremminkin huono omatunto siitä, että suostuimme ottamaan niin paljon ihmisiä alusta alkaen kyläilemään meille. Jos saan vielä lapsen, pidän puhelimen kiinni laitoksella, en ota sairaalaan vieraita ja ensimmäiset pari viikkoa haluan olla aivan perheen kesken kotona. Minusta tuntuu, että olen menettänyt valtavasti lapseni pikkuvauva-ajasta vieraiden passaamiseen!

Minusta olet tehnyt viisaasti, kun olet rauhassa tutustunut lapseesi. Sinun vauvasi ei tarvitse ketään muuta kuin sinut ja oman isänsä. Siinä on pienelle riittävästi sosiaalisia kontakteja. Minun mielestäni noista vierailuista ei ollut mitään hyötyä vauvalle - hermostui korkeintaan - vaan ne olivat lähinnä vieraiden kiinnostusta tulla ihmettelemään pikkuista. Itse en vastaisuudessa aio rynniä vauvaperheeseen ensimmäisinä viikkoina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5534
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4114
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2860
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      287
      1372
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1229
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1136
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      219
      1134
    Aihe