Kirputus

Anneli

Mun koira kirputta kaikki meidän peitot ja tyynyt kun se pääsee sänkyyn joskus.. Hassun näköstä touhua..mistä juontaa..Kaveri sanoi että kun sängyssä on aina pölypunkkeja niin koira"aisitisi" ne ja tapaa ne noin. Tietääkö joku. Tiedän että on ihan normaali käytös kysessä tämä meidän "musti" on muutenkin sellanen pehmolelujen kanssa viihtyvä.

5

1193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari

Mitä tarkoitat tässä tapauksessa kirputtamisella?

• Hau

Moikka

Heh, luulin, että meidän haukku on ainoa joka tekee tuota... Meillä toi homma pahenee kokoajan. Lisäksi koira vissiin oppii kokoajan paremmaksi toimessaan, sillä peittoihin ja lakanoihin yms kaikkeen kankaiseen alkaa tuleen jo todella teräviä vekkejä.

Olen tullut kyllä siihen tulokseen, että kyse on jonkin asteisesta miellyttämisestä/mieltymyksen osoittemisesta. Usein, kun illalla tokaisee, että "nyt mennään nukkuun" niin koira menee "petaan" vuoteen... se aloittaa jalkopäästä ja etenee päätä kohti kirputtaen sängyn reunan huolellisesti.

Meillä kotona tilanne on seuraava: olemme omistaneet kumpikin koirat jo ennenkuin tiemme veivät yhteen. Itse työskentelen eri paikkakunnalla, joten yhteinen aika on viikonloppuisin ja aina kun töistä on jommalla kummalla vapaata.
      Nyt kun tulen (oman koirani kanssa)viikonloppua viettämään "kotiin", niin vastaanotto on pelkkää hännän heilutusta ja riemua... Ja jossain vaiheessa tuon ilosta sekaisin olevan koiran on pakko päästä kirputtamaan esim takkini hihaa (siis jos takki on vielä päällä).
      Mielestäni tuo ilmiö on aina liittynyt koiran hyväntuulisuuteen. Siis jos on super-kivaa, niin sit kirputetaan. Kohteeksi käy pipot, hanskat, omat lelut... kaikki.

Onkohan muilla vastaavaa? Mun koira on 6v, eikä ikinä oo ollu moisia piirteitä. Tuo kirputus kaveri on 3v ja ollu vissiin aina tuollainen.

Mun mielestä se on kuitenkin pelkästään kiva yksilöllinen piirre haukussa, joten eipä sitä ole edes kummemmin yritetty kouluttaa siitä pois.

Pölypunkeista vielä... meillä ainakin kirputusta on samalla tavalla olipa sängyssä putipuhtaat lakanat tai ei.

• Anneli

Jarille: kirputus on selasta jänkytystä etuhampailla peittoa vasten.
        Olen ajatellut että se on jotakin sellasta "pentumaista käytöstä". Ei se haittaa ei ollenkaan. Ihana haukku kerta kaikkiaan. Muutenkin sellanen persoonallisuus seropi- rottis-lapukka seefferi-.. Kiva kun vastasitte:))

• Hau

Moikka

Heh, luulin, että meidän haukku on ainoa joka tekee tuota... Meillä toi homma pahenee kokoajan. Lisäksi koira vissiin oppii kokoajan paremmaksi toimessaan, sillä peittoihin ja lakanoihin yms kaikkeen kankaiseen alkaa tuleen jo todella teräviä vekkejä.

Olen tullut kyllä siihen tulokseen, että kyse on jonkin asteisesta miellyttämisestä/mieltymyksen osoittemisesta. Usein, kun illalla tokaisee, että "nyt mennään nukkuun" niin koira menee "petaan" vuoteen... se aloittaa jalkopäästä ja etenee päätä kohti kirputtaen sängyn reunan huolellisesti.

Meillä kotona tilanne on seuraava: olemme omistaneet kumpikin koirat jo ennenkuin tiemme veivät yhteen. Itse työskentelen eri paikkakunnalla, joten yhteinen aika on viikonloppuisin ja aina kun töistä on jommalla kummalla vapaata.
      Nyt kun tulen (oman koirani kanssa)viikonloppua viettämään "kotiin", niin vastaanotto on pelkkää hännän heilutusta ja riemua... Ja jossain vaiheessa tuon ilosta sekaisin olevan koiran on pakko päästä kirputtamaan esim takkini hihaa (siis jos takki on vielä päällä).
      Mielestäni tuo ilmiö on aina liittynyt koiran hyväntuulisuuteen. Siis jos on super-kivaa, niin sit kirputetaan. Kohteeksi käy pipot, hanskat, omat lelut... kaikki.

Onkohan muilla vastaavaa? Mun koira on 6v, eikä ikinä oo ollu moisia piirteitä. Tuo kirputus kaveri on 3v ja ollu vissiin aina tuollainen.

Mun mielestä se on kuitenkin pelkästään kiva yksilöllinen piirre haukussa, joten eipä sitä ole edes kummemmin yritetty kouluttaa siitä pois.

Pölypunkeista vielä... meillä ainakin kirputusta on samalla tavalla olipa sängyssä putipuhtaat lakanat tai ei.

• Anneli

En uskonut että se on niitä pölypunkkien metsästystä.. Luulen sen olevan jotakin "pentumaista" kivaa käyttöstä ja on koiralla kiva luonne ja personallisuus ihan plussaa..Meillä löytyy:))
      (Laitoin jo edellä jotain tällaista mutta palvelin tökki.)
      Meillä on seropi-lapukka seefferi-rotikka sekoitus.
      Olen kuullut että kääpiökoirat kirputtavat enempi..Jarille: kirputus on etuhampaiden välissä tapatuvaa jänkytystä peittoa tms vasten.
      Meillä kirputtaa pehmoleluja,mattoja,itseään, meitä(auts nipistää)..Ja uskon että liittyy mielihyvän tunteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2799
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      22
      2622
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2298
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      39
      1676
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      52
      1585
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1503
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      35
      1283
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26