oman yrityksen nettisivut

pitäis saada aikaseksi

Miten kannattais toimia, kun mulla on pieni yritys ja pieni budjetti. Osaan kuitenkin itse käyttää kuvankäsittelyohjelmia yms. ja olen tehnyt hommia jonkin verran tietokoneella, mitä muotoilualan opinnoissa olen oppinut.

Millaisilla ohjelmilla voisi itse tehdä kohtuullisen helposti sellaiset perus nettisivut, jotka kuitenkin saisi itse kohtuullisen tyylikkäiksi. Perus sivupohjia ja tuotekuvat olisivat pääosassa. Niiden lisäksi jotain CV:tä tarvis esille yms...

Olisi helpoin tietysti teettää ammattilaisella, vaan ei taida olla varaa.

9

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trolliolli

      Suosittelisin tälläistä vaihtoehtoa. Ilmainen, tyylikäs ja melko helppo toteuttaa.

      1.
      Hanki jonkinlainen tietämys html-kielestä, sekä css-tyyleistä. Ei tarvitse hallita perusteellisesti, kunhan pystyt lukemaan koodia ja etsimään sieltä tietyt kohdat.

      2.
      Etsi ja lataa jokin ilmainen web-template. Eli siis valmiiksi koodattu sivupohja. Näitä löytyy netistä todella paljon.

      3.
      Sitten muokkaat sivupohjaa omaan tarkoitukseesi. Vaihdat/lisäät tekstit ja kuvat. Ehkä otat ylimääräiset navigointilinkit pois yms. Mitä enemmän käytit aikaa ensimmäiseen vaiheeseen, sitä helpompi tämä vaihe on. Mahdollisesti voit myös muokata grafiikoita sopimaan paremmin omaan käyttötarkoitukseesi. Runko on kuitenkin valmiina.

      Hyvät kuvat, hallittu typografia/sommittelu ja kaikesta ylimääräisestä riisuttu sisältö on mielestäni tärkeimmät asiat webissä.

    • kiinni

      Nettisivujen teko ei ole ohjelmista kiinni. Sivujen tekoon ei tarvita kuin notepad. Jos hallitsee hyvin typografian ja visuaalisen suunnittelun, jopa ilman kuviakin pystyy tekemään simppelit, mutta silti asiallisen näköiset sivut.

      Ongelmana sivujen teossa yleensä onkin, että tekijältä ei löydy osaamista html:stä, css:stä, typografiasta, väriopista, käytettävyydestä yms..

      Jos haluat itse tehdä sivut, älä huolehdi ohjelmista, vaan siitä, että osaatko tehdä toimivat sivut taitojesi pohjalta.

      • edelleen epätietoinen

        vaan ei ole näistä kommenteista vielä konkreettista hyötyä siihen miten asiassa etenisin. Kunnioitan graafisen alan ihmisten ammattitaitoa, eikä minulta täysin vastaavaa löydy. Toimivuuden ja visuaalisen puolen uskoisin kuitenkin saavani omaamillani taidoilla kuntoon, kunhan tietäisin millä välineellä toimisin.

        Varmaan nettisivualan ammattilaiset tätä asennoitumista tyhmänä pitävät, vaan minkäs teet. Ihannetilanteessa tilaisin sivut joltain lahjakkaalta ja taitavalta tekijältä, vaan pienyrittäjän pienellä budjetilla ei auta....

        Tiedän että on olemassa kurssejakin joille voisi mennä, vaan ajattelin ihan kysyä jos joku näin vaan osaisi ilman mitään sen kummempaa neuvoa tässä asiassa...


      • nehän tuli jo
        edelleen epätietoinen kirjoitti:

        vaan ei ole näistä kommenteista vielä konkreettista hyötyä siihen miten asiassa etenisin. Kunnioitan graafisen alan ihmisten ammattitaitoa, eikä minulta täysin vastaavaa löydy. Toimivuuden ja visuaalisen puolen uskoisin kuitenkin saavani omaamillani taidoilla kuntoon, kunhan tietäisin millä välineellä toimisin.

        Varmaan nettisivualan ammattilaiset tätä asennoitumista tyhmänä pitävät, vaan minkäs teet. Ihannetilanteessa tilaisin sivut joltain lahjakkaalta ja taitavalta tekijältä, vaan pienyrittäjän pienellä budjetilla ei auta....

        Tiedän että on olemassa kurssejakin joille voisi mennä, vaan ajattelin ihan kysyä jos joku näin vaan osaisi ilman mitään sen kummempaa neuvoa tässä asiassa...

        Jos haluat tehdä sivut itse, niin tarvittavat asiat sait jo tietää edellisistä vastauksista. Tässä ne vielä yksinkertaistetun konkreettisesti:

        - Opettele html:ää. (Vinkki: http://www.google.fi ,sieltä löydät kaiken tarvittavan )
        - Opettele css:ää. (Kts. ylläoleva vinkki.)
        - Tee sivut vaikkapa notepadilla.
        - Hanki palvelintila.
        - Laita sivut nettiin ftp/ssh-ohjelmalla.

        Oikotietä onneen ei ole. Koodataksesi sivut, sinun tulee opetella koodaamaan.


    • edullisesti

      missä päin Suomea olet?

      Editoriohjelma löytyy ja muutaman sivuston olen tehnyt. Sulla olisi oltava oma hahmotelma sivuston rakenteesta ja visuaalisestakin puolesta. En halua tehdä hommaa uudelleen ja uudelleen ja uudelleen kunnes olet tyytyväinen.

      Ja kun sovitaan edullisesta hinnasta, niin sitten ei sinulta tule useita lisävaatimuksia jälkeen päin samaan hintaan.

      Olen tehnyt kahdella ilmaisohjelmalla sivuston, mutta kun äsken tsekkasin, niin molemmat ovat kadonneet markkinoilta. Ilmeisesti ohjelman ilmaisversiot eivät olekaan hyvä bisnes. Tuo olisi ratkaissut ongelmasi.

      Jos tarve on todellinen ja raha on ongelma, niin tehdään edullisesti. Ei ole kummonenkaan homma loppujen lopuksi.

      • sivujen teosta

        saattaisin ollakin kiinnostunut. Olen entisen Vaasan läänin alueelta.


      • sijoitut
        sivujen teosta kirjoitti:

        saattaisin ollakin kiinnostunut. Olen entisen Vaasan läänin alueelta.

        itse olen Oulussa. No "periaatteessa" bitithän kulkee, kuten tämäkin viesti. Pitäis vaan jotenkin saada konsensus aikaiseksi siitä, millaisen virityksen haluat ja sitten lähettelet materiaalit. Laittelen noita palasia paikoilleen ja sitten koko sivusto nettiin.

        Palvelintilan, eli kotisivutilan, joudut makselemaan. Kai parinkympin sijoitus per vuosi, halvimmillaan.

        Olet taiteilualalla, koska ilmoituksesi on täällä. Oletan. ?


      • sivuista edelleen
        sijoitut kirjoitti:

        itse olen Oulussa. No "periaatteessa" bitithän kulkee, kuten tämäkin viesti. Pitäis vaan jotenkin saada konsensus aikaiseksi siitä, millaisen virityksen haluat ja sitten lähettelet materiaalit. Laittelen noita palasia paikoilleen ja sitten koko sivusto nettiin.

        Palvelintilan, eli kotisivutilan, joudut makselemaan. Kai parinkympin sijoitus per vuosi, halvimmillaan.

        Olet taiteilualalla, koska ilmoituksesi on täällä. Oletan. ?

        käyn nimittäin välillä työasioissa Oulussa. Joo muotoilualalla olen. Palvelin olisi jo olemassa nettiyhteyden kylkiäisinä. Laita vaikka mailia [email protected] nii katotaa jos vaikka jossai välillä tapaamisen tynkää....


      • viestiä
        sivuista edelleen kirjoitti:

        käyn nimittäin välillä työasioissa Oulussa. Joo muotoilualalla olen. Palvelin olisi jo olemassa nettiyhteyden kylkiäisinä. Laita vaikka mailia [email protected] nii katotaa jos vaikka jossai välillä tapaamisen tynkää....

        niin katellaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe