Etsin tietoa autoilusta.

kesällä eurooppaan.

Hei. Etsin tietoa sveitsissä autoiluun liittyviin asioihin, mm. siihen, tarvitseeko sveitsissä ostaa autoon joku verotarra vai miten? Onko moottoritiet /tunnelit maksullisia ja jos ovat, onko maksu mitä luokkaa? Itävallasta tietoa jo löysinkin, mutta sveitsin autoiluun liittyvät erikoishuomion vaativat kohteet ovat nyt hakusessa. Kiitos jo etukäteen teille jotka viitsitte vastata. Jos siellä on vielä jotain muitakin tietämisen arvoisia sääntöjä autoiluun jotka eroavat suomalaisesta tavasta (maksuja tms.) kertokaa myös ne.

12

3308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajeltiin

      Vuokra autolla. Jos omalla lähdet joudut ostamaan Tie, tunneli, TMS verotarran Tuulilasiin. maksaa vissiin jotain 30€ sveitsi.fi löytyy paljon matskua.

    • Sveitsi

      Hei !
      Sveitsissä on moottoritiemaksu, joka lunastetaan tullissa. Voitte tietysti ajaa vain pikkuteitä, mutta se on hidasta ja osittain monimutkaista. En muista maksun korkeutta, mutta voin kysäistä. Muita maksuja ei ole. Ajovaloja ei käytetä päivän aikaan, joten jos teillä on automaattiset valot, siitä vastaantulijat huomauttavat. Korkein ajonopeus on 130 km/h. Lisää voi kysyä. Olen asunut siellä 25 vuotta.

      • Käynnyt

        On senverran köyhempi maa että myyvät rahapulassaan ainoastaan vuoden tarraa jota saa lisäksi ainakin Saksan puolen huoltoasemilta ennen rajaa.

        Ilman ei kannata moottoriteille yrittää,tarra erottuu tuulilasista todella hyvin.


      • luin että
        Käynnyt kirjoitti:

        On senverran köyhempi maa että myyvät rahapulassaan ainoastaan vuoden tarraa jota saa lisäksi ainakin Saksan puolen huoltoasemilta ennen rajaa.

        Ilman ei kannata moottoriteille yrittää,tarra erottuu tuulilasista todella hyvin.

        maksaa 40 Sveitsin frangia ja ilman sitä ei motarille kannata mennä, siitä seuraa muuten sakkoja.


      • bois..
        luin että kirjoitti:

        maksaa 40 Sveitsin frangia ja ilman sitä ei motarille kannata mennä, siitä seuraa muuten sakkoja.

        Rahat osaavat kyllä swissit kerätä, fillariinkin pitää ostaa vuosittain tarra! :)


      • europeo
        bois.. kirjoitti:

        Rahat osaavat kyllä swissit kerätä, fillariinkin pitää ostaa vuosittain tarra! :)

        suomalainen sitten valittaa? Siellä Euroopan peränurkkassahan vasta pulitetaan kaikesta mahdollisesta... palkat pienet ja maksut suuret!!!


      • päivälläkin

        Asun itse myös Sveitsissä ja liikun paljon autolla, myös päiväsaikaan. Kommentti edelliseen viestiin. Täällä ei ole pakko pitää päivällä valoja, mutta lähes kaikki autoilijat niitä pitävät ja kukaan ei normaalisti sinulle huomauta ajovalojen käytöstä. Syykin selvä... Tunneleissa joita täällä on todella paljon on aina, vuorokauden ajasta riippumatta pidettävä ajovalot päällä. Katselen nytkin ulos työpaikkani ikkunasta ja näkymä vilkkaasti liikennöidylle tielle, kaikilla autoilla valot päällä.


      • suurempi
        europeo kirjoitti:

        suomalainen sitten valittaa? Siellä Euroopan peränurkkassahan vasta pulitetaan kaikesta mahdollisesta... palkat pienet ja maksut suuret!!!

        Palkkataso on täällä Sveitsissä huomattavasti Suomea parempi.


      • vakuutus
        bois.. kirjoitti:

        Rahat osaavat kyllä swissit kerätä, fillariinkin pitää ostaa vuosittain tarra! :)

        Polkupyörään vuosittain ostettava tarra on nimeltään Velo Vignette. Esim tänä vuonna vigneten sai "tarjoushintaan" 2,8 frangia. Korvaa esim polkupyörällä aiheutetut henkilövahingot 2 milj frangiin. Maksamalla muutaman lisäfrangin saat liitettyä vignetteen myös varkausvakuutuksen.


      • eipäs olekaan joka alalla
        suurempi kirjoitti:

        Palkkataso on täällä Sveitsissä huomattavasti Suomea parempi.

        esim duunareilla. insseillä voi olla. näin nännit


    • lissu

      Itse ostin viime kesänä tuon tarran jo ennen reissua Suomesta autoliitosta, toimitus postitse.

    • Moottoritietarra

      Moottoritietarra oli noin 40 frangia myös meiltä matkailuautoilijoilta. Tarra eli vignette on helppo ostaa tullissa tai rajaseudulla olevilta huoltoasemilta, nou problems. Tullit ohjaavat kyllä oikeaan paikkaan. En mene vannomaan, etteikö erillisiäkin maksuja voi jossain olla, mutta olen itse matkustellut Sveitsissä kymmeniä kertoja, enkä ole itse sellaisiin törmännyt.

      Olen huomannut, että Sveitsin maksut kuvitellaan paljon isommiksi kuin mitä ne ovat. Muualla, missä olen joutunut maksamaan km-taksan mukaan (kuten Italiassa ja Itävallassa) reissaaminen on tullut paljon kalliimmaksi.

      Parkkipaikat tosin ovat kalliita ja kiven takana, mutta se on toinen juttu se.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1743
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1220
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      957
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      75
      861
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      136
      841
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      41
      816
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      778
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      709
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      72
      700
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      319
      664
    Aihe