Katsoin valmistajan ovia ja tuntuvat yksinkertaisilta rakenteeltaan: keskellä eriste ja molemmilla puolilla levy jonka materiaali riippuu ovesta. Puurungon tekeminen ja tämän eristeillä täyttäminen ja verhoileminen sekä lukkojen asennus ei ole mahdotonta jos ovessa ei ole ikkunaa. Tuleeko lopputuloksesta kuitenkin huonompi?
Ovet itse tehden
11
5057
Vastaukset
- huono..
Jos ikkunoiden ja ovien laatu on samaa luokkaa, niin itse tehty ovi on huippulaatua.
- onko järkeä_
kyllä näkisin että ovi on paljon helpompi tehdä kuin ikkuna. Ainakin kun itse tekee. Minusta 400e kahden neliön ikkunasta ei ole niin paljoa ettäkö houkuttelisi itse tekemään, mutta kun samankokoisesta ovesta joutuu maksmaan 1000e, niin houkutus on isompi. en sitten tiedä mitä lukot maksaa. En sitten tiedä mikä olisi 80mm paksun oven u-arvo kun välissä 50mm villaa ja molemmin puolin 15mm puuta ja olisiko kaupan ovet tässä parempia.
- Tim Puri
onko järkeä_ kirjoitti:
kyllä näkisin että ovi on paljon helpompi tehdä kuin ikkuna. Ainakin kun itse tekee. Minusta 400e kahden neliön ikkunasta ei ole niin paljoa ettäkö houkuttelisi itse tekemään, mutta kun samankokoisesta ovesta joutuu maksmaan 1000e, niin houkutus on isompi. en sitten tiedä mitä lukot maksaa. En sitten tiedä mikä olisi 80mm paksun oven u-arvo kun välissä 50mm villaa ja molemmin puolin 15mm puuta ja olisiko kaupan ovet tässä parempia.
Jos osaat tehdä kunnollisen puuliitoksen niin siitä vaan. Lohenpyrstö on ovissa paras, mutta tiukka tappiliitoskin käy. Osta sitten vain ilmakuivattua verstaskuivaa puuta.
- Tommi99
Tim Puri kirjoitti:
Jos osaat tehdä kunnollisen puuliitoksen niin siitä vaan. Lohenpyrstö on ovissa paras, mutta tiukka tappiliitoskin käy. Osta sitten vain ilmakuivattua verstaskuivaa puuta.
Olen itsekin miettinyt oven valmistamista.. Mikä on kuivuusvaatimus, kun ovi kuitenkin puoliksi tulee ulkoilmaan.. eli eikö täysin sisäkuivattu ole melkeinpä liian kuivaa ovi/ikkunakäyttöön?
Usein ovien runkoihin taidetaan nykyään käyttää kertopuuta, jolloin elämistaipumus tosin on paljon pienempi, eikä kuivatusvaatimus ole aivan yhtä tiukka.
- teehdä
Siis kyllä se ihan tehtävissä on ja kauppojen hinnalla onnistunee.
- Kale
Olen jokusen oven itse korjannut kun on muuten ollut tiivistämällä suora ovi. Eli olen ottanut ulko-ovesta paneelit irti, tarkistanut eristyksen, hionut maalatut/petsatut osat ja paneloinut uudella puulla. Ovista tullut minusta erittäin hyvännäköiset ja jos ovi ei vuoda kuin seula karmeista siitä saa jopa toimivan. Rakenne oven sisällä ei ole mikään ihmeellinen..
Kale
- tilauspuusepältä
Puuseppänä olen valmistanut jonkunverran ovia ja tässä tärkein neuvo!
Puutavaran laatu!!!
Itse käytän ainoastaan neljännessahattua, oksatonta mäntyä n.8% kuivattuna.
Tiukkasyisen, neljännessahatun puun etu on sen pieni kosteuseläminen ja vääntyily sekä helppo ja mukava työstö.
Oikeanlaisesta puutavarasta valmistetut ovet eivät vääntyile vaikka tekijä olisi aloittelija. Kiinnittäkää ehdottomasti huomiota puutavaran laatuun.
Suomalainen sahatavara on nykyisin hanurista, eikä hyvää puuta saa tavallisista puutavarakaupoista valkkaamallakaan.
Maksakaa huippulaatuisesta puutavarasta enemmin vaikka 5X hinta, säästätte sen TAKUULLA lopputuotteen hyvässä laadussa ja valmistettaessa tuotetta takaisin samassa väh. suhteessa. Ei tarvi tehdä jälkikorjauksia mitkä kaikenlisäksi vielä useimmin epäonnistuvat ja pilaavat onnistumisen ilon.- onko järkeä_
No minulla tämä itse tekeminen lähtee siitä että ensin kaadan puut metsästä ja sitten vien ne paikalliselle sahalle. Ovien tekeminen olisi edessä vasta ensivuoden kesällä, mutta tänä keväänä jo sahattaisiin puut. Tuo säteissauhaus tai miksi sitä nimititkään oli uutta. Mänty elää aika vähän ja siksi ilmeisesti hyvää. Mutta jos veisi puita lämpökäsiteltävkäsi niin saisi varmaan paljon parempia puita, koska siinähän eläminen pienee ja lahonkesto kasvaa.
- Tommi99
onko järkeä_ kirjoitti:
No minulla tämä itse tekeminen lähtee siitä että ensin kaadan puut metsästä ja sitten vien ne paikalliselle sahalle. Ovien tekeminen olisi edessä vasta ensivuoden kesällä, mutta tänä keväänä jo sahattaisiin puut. Tuo säteissauhaus tai miksi sitä nimititkään oli uutta. Mänty elää aika vähän ja siksi ilmeisesti hyvää. Mutta jos veisi puita lämpökäsiteltävkäsi niin saisi varmaan paljon parempia puita, koska siinähän eläminen pienee ja lahonkesto kasvaa.
... elää vähemmän ja eristää enemmän, mutta on samalla hauraampaa, eli ruuvien pito ei välttämättä ole toivotunlainen. Tietysti lämpökäsiteltyyn ovikehykseen voi upottaa palan tavallista puuta.
- tilauspuuseppä
onko järkeä_ kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä toi puutavara omasta metsästä. Yleensä noin saa huippuhyvää, vähäoksaista ja tiukkasyistä matskua.
Taaplaa hyvin ja kuivaa huolella niin saat erinomaista puuta itsellesi...
Toi lämpökäsittely ei toimi kovin hyvin männyn ja kuusen osalta. Lämppärilankku haurastuu todellakin liikaa ja sen "myötö ja murtoraja" alenee aika paljon, itsellä ainakin huonoja kokemuksia.
Keskity ennemmin huolelliseen pintakäsittelyyn ja säännölliseen jälkihuoltoon...
- neuvo ja vinkki
Hei,
Tein itselleni mettallioven eli karmi ja oven runko metallia. Käy kysymässä firabelina jostain metallifirmasta jotain nuorta hitsaria tekemään tuo karmi ja runko sinulle. Tuo tavara on uretaani eristettyä profiilia ja maksaa noin 15ekua/metri. Aikaa tuon tekemiseen ei hitsarilta mene kuin pari tuntia.
Kun saat oven ja karmin paneloit sen ulkopuolelta. Itse tilasin vielä lämpölasin joka maksoi 20euroa. Lasissa oli vielä tummennuskalvo ja näin ollen ulkoa päin ei sisälle näy. Ovi eristetään uretaanilevyllä ja sisäpinnan levytin mdf-levyllä, johon ajoin jyrsimellä paneli kuvioinnin.
Abloyn lukko Runko oli jotain 80e ja muut hilut siihen päälle ja normaali oven asennus. Karminosan listotin vielä melkein kokonaan puulistalla ja voin todeta, että parempaa ovea saat hakea mistä tahansa. Ovi on nyt ollut paikoillaan kolmisen vuotta ja aivan uutta vastaava. Kakarat on murjonu sitä ja koirat kuseskellut sen päälle, mutta ovi ei turpoile eikä vääntyin. Pari suihkausta saranoihin öljyä ja voin taata, että kestää miehen iän sanomatta vielä mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417034
- 323958
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402068