Olen aikeissa hankkia BMW F 650 CS:n tai GS:n, mutta ennen kuin tilaan mitään haluaisin kuulla pyörää jo kokeilleiden kokemuksista. Aiemmin palstalle lähetettyihin viesteihin olen jo tutustunut, mutta jospa jotain uutta vielä tulisi esille.
Tarkoitus olisi kulkea melko usein vähän pidempää työmatkaa (n. 150 km edestakaisin, pääasiassa moottoritietä), mutta pyörällä olisi luonnollisesti muutakin käyttöä. Miten CS soveltuu kyseiseen käyttöön ja kannattaako GS:ää harkita tähän tarkoitukseen? Kuinka paljon ABS-jarruista on hyötyä ja kannattaako kahvojenlämmittimistä maksaa?
Omat kokemukseni moottoripyöristä ovat jääneet turhan vähiin viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta nyt alkaa kutina käymään jo ylivoimaiseksi vastustaa...
BMW 650 CS/GS
16
6509
Vastaukset
- BMW R1100RT SE
Suosittelen kahvalämppäreitä varsinkin, jos _joutuu_ ajamaan kylminä aamuina tai sateella, eli juurikin jos ajelet töihin ja sade saattaa yllättää..
Minulla alkaa ensimmäisenä sormia paleltaa ilman kahvalämppäreitä, vaikka RT:ssä kate suojaa osin käsiäkin. Onneksi kahvalämppärit tuli vakiona, muuten olisi jäänyt ostamatta.. - Boxeri
semassa .Ottasin CS:n ,ABS:n ehdottomasti, kahva lämppäri OK.Mallin valintani on kylläkin vain ulkonäkön perusteella.Itselläni on r1100r em. mausteilla.
- R 1150 RS
Moi,
Mielestäni F 650 on enemmänkin kaupunki- ja soratiepyörä kuin matkapyörä. Kyllähän silla matkaakin taittaa, mutta...
Osta käytetty ja hyväkuntoinen K - tai R -sarjan Bemu. ;)- Aloittelija
Olen kyllä tietoinen F 650:n puutteista, mutta silti se houkuttelee hintansa ja muotoilunsa puolesta. Ei sen puoleen, R 850/1150 R olisivat myös muotoilunsa puolesta kiinostavia, mutta kuten mainitsin, viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ollut melko lailla paitsiossa lähes kaikesta mitä moottoripyöräilyssä on tapahtunut, joten uskon F 650:n riittävän ainakin alkajaisiksi. Parin vuoden päästä olen ehkä täällä sitten kyselemässä kommentteja em. isompiin pyöriin.
Alan kallistumaan uuden tai juuri sisäänajetun CS:n puolelle, lämpökahvoilla ja ABS:illä varustettuna, mutta otan mielelläni vastaan vielä lisää kommentteja. - capster
Aloittelija kirjoitti:
Olen kyllä tietoinen F 650:n puutteista, mutta silti se houkuttelee hintansa ja muotoilunsa puolesta. Ei sen puoleen, R 850/1150 R olisivat myös muotoilunsa puolesta kiinostavia, mutta kuten mainitsin, viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ollut melko lailla paitsiossa lähes kaikesta mitä moottoripyöräilyssä on tapahtunut, joten uskon F 650:n riittävän ainakin alkajaisiksi. Parin vuoden päästä olen ehkä täällä sitten kyselemässä kommentteja em. isompiin pyöriin.
Alan kallistumaan uuden tai juuri sisäänajetun CS:n puolelle, lämpökahvoilla ja ABS:illä varustettuna, mutta otan mielelläni vastaan vielä lisää kommentteja.Itselläni on 2002 vuoden CS (luovutus toukokuun loppu 02). Ajelen pääasiassa keskustassa maaliskuusta loka-/marraskuuhun, mutta myöskin jotain esim. viikonloppulenkkejä.
Itselläni on varustuksena remmit kypärän säilytystä varten, integroidut laukkusetit (3kpl), lämpökahvat (luullakseni suomessa vakiona), abs:t, varashälytin, ajotietokone... Se, mitä minulta puuttuu on hätävilkut ja akun latauspistoke.
Kokemuksia varusteista: ajotietokone on aivan lelu (minulla ei lisäksi koskaan toiminut, vaan näyttää väärin); lämpökahvat ovat hyvät, vaikka nollakeleissä pikkurilli jne. palelee, koska kaukana kahvasta; abs mielestäni ehdoton, koska lisähinta niin pieni; varashälytin auttaa nukkumaan yön rauhassa silloin, kun pyörä ei ole tallissa - puhumattakaan mahdolliset ulkomaanmatkat (nimim. yksi pyörä varastettu ruotsissa, toinen ajettu parkissa autolla kumoon yöllä suomessa); akku on veemäisessä paikassa suoraan sanottuna, joten kannattaa asennuttaa piuhasarja, jolla akun saa ladattua helposti bmw:n tupakansytytin laturilla (itselläni hajosi akku talvella, kun ei jaksanut taistella kuin kerran akkua lataukseen ja niinpä päällä ollut häläri veti akun niin tyhjään, että vaikka otti sen jälkeen latausta vastaan niin lataus purkautui heti, kun koneen sammutti; ehdottomasti kannattaa ottaa hihnat, jolla kypärän saa helposti lukittua siihen paikkaan, missä muissa prätkissä on tankki (evo4 sopii juuri siihen).
Olen todella tyytyväinen Scarveriin. Se on yllättävän hyvä ajaa. Varsinkin mutkissa ja kaupungissa suorastaan erinomainen, varmasti yksi kaikista parhaista. Ketterä, matalalla painopiste jne. Lisäksi hihna, eikä ketjua. GS:ään verrattuna muotoilu ja katurenkaat mm. etuina, puhumattakaan työmatka-ajoon sopivat integroidut laukut (mm. pieni ja suurempi reppu sekä olkalaukku (iso reppu ja olkalaukku voidaan yhdistää vetskarilla rinkaksi).
Mielestäni Scarver on varmasti sinulle hyvä pyörä. Jos ei ole kovin paljon ajokokemusta niin sitä suuremmalla syyllä se on hieno valinta. Lisäksi huomioarvo on taattu. Ihmiset tulevat kyselemään, mikä se pyörä onkaan.
Jotenkin tuntuu, että nuo esittelykäytössä olleet CS:t (Mototrip ja Bikeworld Lauttasaari) ovat huonosti varusteltuja, suhteellisen paljon ajettuja (5-10tkm) ja ennen kaikkea kalliita vrt. uuden hinta. Varsinkin kun hinnat nyt hieman tippuivatkin. Uusi on aina uusi.
- Jukka
Moikka,
Ellet ole vielä päätöstäsi tehnyt, tule katsomaan GS:ää. Ostin sen viime kesänä, ja olen ollut positiivisesti yllättynyt. Minulla on ollut aiemin muita pyöriä, mm. Suzuki 750 GSXR, GSXF ja Honda VF 750. Nykyinen pyörä on kevyt käsitellä, vääntää mielestäni hyvin alakierroksilla, hiljainen ja vielä luotettavakin kun vain n. 25000 ajettu. Aiempiin verrattuna ajoasento mielestäni mukavin. Parhaiten sopii siis kaupunkiajoon ja maastoon, mutta korotetun BMW lisätarvike katteen ansiosta, sopii myös matka-ajoon. Pyörässä BMW:n alkuperäiset tankki-, sivu ja takalaukut, ABS, kahvalämppärit vakiona (ehdottomat Suomessa - myös kesällä käyttökelpoiset) ja kahvoissa lisäksi käsien suojat. Ollut aiemmin yhdellä omistajalla, joka piti tarkkaa kirjaa ajoistaan. Hän kävi pyörällä Keski-Euroopassakin matkalla. Itse olen ajellut vain noin tuhat km. viime kesänä. Pyörällä ei ole kaaduttu ja se on erittäin siisti - keltainen väri. vm 2000.
Asun läntisellä Uudellamaalla. Ota yhteyttä mikäli olet kiinnostunut näkemään - sitoumuksetta. ;-) Jos näkemisen jälkeen olet kiinnostunut, niin hinnasta varmasti pääsemme sopimukseen.
t. Jukka- boxeri
myymässä?Olen vain utelias,jos kysymykseni on liian tunekeileva älä vastaa.
- Jukka
boxeri kirjoitti:
myymässä?Olen vain utelias,jos kysymykseni on liian tunekeileva älä vastaa.
... näinkin yllättävä syy. Mopoilu jää kunnes olen saanut "tärkeämmät" asiat hoitoon. Tästä voisi tietenkin kehittää pitkänkin keskustelun, mutta jääköön nyt tähän.
- Capster
Et vertaa CS:ään lainkaan, vaan kerrot kokemuksia jostain japsipärinäpoikamopoista.
- Jukka
Capster kirjoitti:
Et vertaa CS:ään lainkaan, vaan kerrot kokemuksia jostain japsipärinäpoikamopoista.
... en vertaa pyöriin joita en ole ajanut !
- Aloittelija
Kiitoksia vinkeistä, Scarver on ollut nyt alla muutaman päivän eikä ole tarvinnut katua hankintaa. Olenkin tainnut jäädä aika pahasti koukkuun, auto on saanut seistä ihan rauhassa parkkipaikalla.
Mainittakoon vielä että kirjoittelen täältä länsinaapurista, jossa lämpökahvat ja ABS:t ovat molemmat lisävarusteita. Löysin mielestäni hyvän vm. -02 esittelypyörän, jossa oli molemmat em. varusteet. Streetguard-ajopuvun hankin samalla kertaa eikä ole vilu vaivannut vaikka varsinkin aamut ovat vielä viileitä.- Scarveristi
Onneksi olkoon hankintasi johdosta. Toivon mukaan saadaan Suomeenkin lisää Scarveristeja.
Onko muuten mitään hyviä nettisivuja tai kerhoja jo ko. pyörälle perustettu?
Muistathan sen, että mm. Ralf Schumacher on Scarveristi.
Minkäs värinen pyöräsi on? - Aloittelija
Scarveristi kirjoitti:
Onneksi olkoon hankintasi johdosta. Toivon mukaan saadaan Suomeenkin lisää Scarveristeja.
Onko muuten mitään hyviä nettisivuja tai kerhoja jo ko. pyörälle perustettu?
Muistathan sen, että mm. Ralf Schumacher on Scarveristi.
Minkäs värinen pyöräsi on?Paljon tietoa Scarverista löytyy BMW-Motorradin sivuilta. Jos osaa edes auttavasti saksaa niin hyvä niin, .de-sivut taitavat olla kattavimmat.
Luin jostain että R. Schumacherillakin tosiaan on Scarver. Asia erikseen tietysti on olisiko hänellä tämä meidänkin hyväksi toteama pyörä jos hän ei sattuisi ajamaan työkseen samanmerkkistä autoa (Williams-etuliitteellä varustettuna tosin).
Oman pyöräni väri on oranssi/kulta, satula on sininen. Mielestäni väri on "luonnossa" paremman näköinen kuin kuvissa, metallihohto tulee varsinkin auringonvalossa aivan toisella tavalla esiin kuin esim. esitteessä. - Boxeri
sinne ruottin puolelle.Sait varmaankin sympaattisen pyörän,vai?
- capster
Aloittelija kirjoitti:
Paljon tietoa Scarverista löytyy BMW-Motorradin sivuilta. Jos osaa edes auttavasti saksaa niin hyvä niin, .de-sivut taitavat olla kattavimmat.
Luin jostain että R. Schumacherillakin tosiaan on Scarver. Asia erikseen tietysti on olisiko hänellä tämä meidänkin hyväksi toteama pyörä jos hän ei sattuisi ajamaan työkseen samanmerkkistä autoa (Williams-etuliitteellä varustettuna tosin).
Oman pyöräni väri on oranssi/kulta, satula on sininen. Mielestäni väri on "luonnossa" paremman näköinen kuin kuvissa, metallihohto tulee varsinkin auringonvalossa aivan toisella tavalla esiin kuin esim. esitteessä.Mulla on sama väri. Sivulätkät jne. hopean väriset. Siis sehän on se väri, joka oli esillä sinisine laukkuineen tammi/helmikuun mpnäyttelyssä v. 2002. Siellä Scarverin ekan kerran näin ja päätin heti sellaisen hankkia ja tilasin sen saman värin. Mielestäni se oli ehdottomasti paras väriyhdistelmä noista
Ralffilla on se vaalean sininen. Niin siitähän voi taittaa peistä, että mikä valinta olisi, jos Williamsin moottori olisi joku toinen. No faktaa on vain se, että Ralfilla oli v. 2001 isompi BMW-prätkä ja vaihtoi viime vuodeksi Scarveriin, koska sillä on mukavampi Salzburgin lähistöllä huristella.
- BIKE
F650CS koeajo Bike-lehden numerossa 9/2002.
Siinä on sellaista hehkutusta, että ihme on jos kohta ei jokaisella järkevällä henkilöllä ole tuollaista pyörää.
Pyörästä kiinnostuneiden kantsii hankkia tuo Bike, lukea juttu ja katsoa kuvat.
Kertovat esim.:
"Koeajon jälkeen olin mennyttä miestä, valmiina täyttämään tilauskaavakkeen...
Runko on vakaa, moottori kehittää kunnolla tehoa ja jarrut ovat todella hyvät!
BMW F650 CS on selvästi suunnattu hyvin palkatuille uraihmisille. Niille, jotka asuvat ja työskentelevät kaupungeissa... CS on lyhenne sanoista City ja Street kun taas Scarver on lyhennys sanasta Streetcarving. Mikäli et jo arvannut, niin pujotteleminen autojonojen ohi on yhtä nautintoa...
Tällä moottoripyörällä on enemmän annettavanaan kuin vain työmatkojen taittaminen. Pyörä suorastaan rukoilee päästä kirmaamaan pikkuteille; ja tällä rungolla pystyykin ajaamaan todella lujaa... Moottori on tehokas jo alakierroksilla olematta silti tylsä yläkierroksilla. Moottoriluonne on todella hauska... Jarrut ovat todella, todella hyvät ja tietysti hidastuvuuteen vaikuttaa myös pyörän pieni paino: ainoastaan 189 kg täyteen tankattuna...
Pyörä tuntuu erittäin tasapainoiselta. Matalan painopisteen ansiosta, joka johtuu siitä, etä polttoainesäiliö on satulan alla, sitä voi leikiten heitellä mutkiin pikkuteillä. Matalan painopisteen vuoksi pyörä on myös kevyt käsitellä pienissä nopeuksissa.
Tämän täytyy olla aloittelijan unelmien täyttymys, ehkä asiallinen valinta myös autokouluille?
Jarrutukset ja keilaradat hoituvat BMW Scarverilla helposti. Pyörästä on saatavana myös 25 kW:n versio...
Mutkaisella maantiellä ei tuota ongelmia nostaa vauhtia kunnes jalkatapeista jää valkoiset vanat asfalttiin. Hauskinta kaikessa on, että kovasta menosta huolimatta ajo tuntuu täysin epädramaattiselta.
Hymy venyy leveäksi kypärän sisällä, kun tajuan, kuinka hienoa on joskus olla väärässä. F650 CS saattaa olla maailman paras käyttöpyörä työmatkojen taittamiseen, mutta sitä se on olematta lainkaan harmaan arkinen tai tylsä. Se on kätevä kulkuneuvo, jossa on asennetta!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741405
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111184Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33925Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804