Unihalvaus ja hallusinaatiot

Nimetön

Luin aikaismpia viestejä koskien unihalvauksia ja siihen liittyvistä harhoista. Monet kuvasivat kokeneensa pahan läsnäoloa ja nähneensä tummia ja uhkaavia hahmoja. Itse olen myös kokenut tätä usean vuoden ajan samoin tuntemuksin, nyttemmin onneksi vähentynein määrin. Tässä muutama oma kokemukseni.

Ensimmäisiä kertoja kun koin harhaisia unihalvauksia olin todella peloissani ja luulin tulleeni hulluksi. Heräsin yöllä liikumattomuuden ja sellaisen todella raskaan olon tunteeseen ja usein päähäni tuli sellainen surinan tunne mitä joku aikaisemmin kuvaili itsensä kohdalla käyneen. Sitten kun surina lakkasi, ainoa mitä kykenin tehdä oli avata silmät ja silloin näin järkyttäviä näkyjä..Kuulin myös ääniä ja tunsin mitä nämä hahmot minulle tekivät. Olin aivan kauhuissani kuten arvata saattaa!

Saatoin herätä yöllä esim. kamalaan tunteeseen jalkaterissäni ja kun avasin silmäni, näin pirun sänkyni jalkopäässä syömässä nilkkojani. Siitä kuului kovaa pureskelun ääntä, oikein maiskutusta ja todellakin tunsin miltä se tuntui!

Kerran tunsin kuinka jokin näkymätön hahmo raiskasi minut ja yritti tukehduttaa samalla minua..

Joskus halvauksen aikana tunsin kuinka jokin kutitteli päänahkaani, ja ihmettelin että mikähän se on. Sitten tunne alkoi yltyä ja koveni kauheaksi ruopimiseksi aivan kuin jokin iso eläin olisi kalunnut takaraivoani ja siitä kuului kamala äänikin ja näin välillä kuinka jotain mustaa ja karvaista (isoa) vilahti välillä tyynyni vieressä..Näitä on paljon lisää.

Joskus tuntuu että olen pyörtynyt pelosta ja kohtaus on mennyt sillä ohi..Olen yrittänyt opetella lopettamaan halvauksen heti kun tunnen että se on tulossa ja olenkin siinä jonkin verran edistynyt. Mutta mitään kamalampaa en tiedä! Kamalinta on että tilanne tuntuu aivan todelliselta, paitsi että värit näen vain mustavalkoisina sillon mutta ne äänet ja tuntemukset..Ja nämä hahmot ovat minulla olleet usein hyvin yksityiskohtaisia ja elävän tuntuisia.Pahoja.Miksi ne aina tekevät jotain pahaa??

17

3425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narkoleptikko 21.v

      Joo sama juttu mullakin! Ja olen useasti nähnyt myös piruja sun muita paholaisia hallusinaatioissani! Ja noita raiskauksia niissä on tapahtunut lukemattomia kertoja! Ja hitto vie, kun ne vielä tuntuu todellakin niin todelta. Olen alkanut myös pelätä että tulen vielä aikaa myöten hulluksi näiden kanssa! Tuleeko sinulle kuinka usein näitä? Minulle melkein ainakin joka toinen yö! Ei kyllä hirveesti tee mieli mennä nukkumaan...Pitäis kyllä ilmottaa itseni Narkolepsia yhdistykseen ja mennä siihen sopeutumiskurssille. enään en uskalla katsoa MINKÄÄNLAISIA kauhu elokuviakaan...No onneksi edes joskus saa unet sentään muutettua kivoiksikin. ja onneksi meitä narkoleptikkoja on vähän, koska näitä paholaisia ja kuolleita ihmisiä en haluaisi kenenkään näkevän/kokevan...On kyllä hyvä että kirjoitit, koska olisi kiva vaihtaa kokemuksia...

      • Nimetön

        Onko sinulla todettu narkolepsia? Olen epäillyt sairastavani sitä koska nukahtelen (teini-iästä lähtien) helposti ja äkillisesti päiväsaikaan enkä voi sille mitään. Ja nuo unihalvaukset (niitä on ollut suunnilleen 5:n vuoden ajan) ja niihin liityvät harhathan ovat myös sen oireita. Olen kertonut lääkärillekin tuosta mutta se ei ottanut tosissaan minua. Olen 23v..

        Noita halvauksia tuli n. kerran viikossa parin vuoden ajan mutta nyt niitä tulee onneksi harvemmin. Aika kamalaa että sinulle niitä tulee noin usein! Itselläni myös tuli nukkumisen pelkoa silloin kun niitä oli useammin enkä olisi halunnut käydä iltaisin nukkumaan kun pelkäsin..

        En ole kertaakaan kokenut miellyttävää unihalvausta vaan aina ne ovat olleet todella pelottavia ja kammottavia, sitä kauhun määrää ei pysty kuvailemaan mitä jotkin niistä ovat aiheuttaneet..Onneksi nyt niihin osaa jo jotenkin suhtautua niin että tietää kohtauksen aikana mistä on kyse mutta ei sitäkään aina tajua kun joskus on niin sekava olo ettei tosiaan tiedä mitä ympärillä tapahtuu ja missä itse edes on. Ja seuraavana päivänä olo on usein järkyttynyt ja uupunut jos on ollut kovakin taistelu yöllä. Voisin kutsua noita jopa traumaattisiksi kokemuksiksi koska ne jäävät mieleen pitkäksi aikaa ja saavat epäilemään omaa mielenterveyttä ja lähentelevät välillä rajatilakokemuksia ja pakottavat kokemaan kaikkea pahaa mitä ei koskaan olisi halunnut nähdä..


      • Narkoleptikko 21.v
        Nimetön kirjoitti:

        Onko sinulla todettu narkolepsia? Olen epäillyt sairastavani sitä koska nukahtelen (teini-iästä lähtien) helposti ja äkillisesti päiväsaikaan enkä voi sille mitään. Ja nuo unihalvaukset (niitä on ollut suunnilleen 5:n vuoden ajan) ja niihin liityvät harhathan ovat myös sen oireita. Olen kertonut lääkärillekin tuosta mutta se ei ottanut tosissaan minua. Olen 23v..

        Noita halvauksia tuli n. kerran viikossa parin vuoden ajan mutta nyt niitä tulee onneksi harvemmin. Aika kamalaa että sinulle niitä tulee noin usein! Itselläni myös tuli nukkumisen pelkoa silloin kun niitä oli useammin enkä olisi halunnut käydä iltaisin nukkumaan kun pelkäsin..

        En ole kertaakaan kokenut miellyttävää unihalvausta vaan aina ne ovat olleet todella pelottavia ja kammottavia, sitä kauhun määrää ei pysty kuvailemaan mitä jotkin niistä ovat aiheuttaneet..Onneksi nyt niihin osaa jo jotenkin suhtautua niin että tietää kohtauksen aikana mistä on kyse mutta ei sitäkään aina tajua kun joskus on niin sekava olo ettei tosiaan tiedä mitä ympärillä tapahtuu ja missä itse edes on. Ja seuraavana päivänä olo on usein järkyttynyt ja uupunut jos on ollut kovakin taistelu yöllä. Voisin kutsua noita jopa traumaattisiksi kokemuksiksi koska ne jäävät mieleen pitkäksi aikaa ja saavat epäilemään omaa mielenterveyttä ja lähentelevät välillä rajatilakokemuksia ja pakottavat kokemaan kaikkea pahaa mitä ei koskaan olisi halunnut nähdä..

        Juu on todettu pään magneettikuvauksella ja sillä jollain missä laittoivat pään täyteen piuhoja ja testasivat 2tunnin välein että kuinka nopeasti nukahdan vai nukahdanko ollenkaan ja kumpainenkin näytti selvät merkit narkolepsiasta.

        Mulla oli sama ongelma, eli ei meinannu terveyskeskuksen lääkäri antaa lähetettä niihin magneetti kuvauksiin, vaan yritti vaan tunkea unilääkettä ja psykiatria! Eli sun pitää vaatimalla vaatia sitä lähetettä! jos ei auta niin vaihdat lääkäriä.

        Mulla alkoi yläasteen vikalla luokalla ilmetä näitä nukahteluja tunneille ja koulusta kun tulin niin oli pakko mennä nukkumaan melkein suoraan. Sitten kun menin terveyden huolto-oppilaitokseen niin alkoi jo nukahteluja tulemaan kesken puheen ja kortin pelaamisen ja kesken kävelynkin olen nukahtanut ja yhtäkkiä havahtunut kun olen alkanut kävelemään nurmikolla suuntana autotie sekä kerran kesken pyöräilyn ja sitten havahduin kun ajoin ojaan! (välillä kyllä itseäkin naurattaa ja kauhistuttaa). ja parastahan tässä just on se kun ei itse tajua nukkuvansa vaan luulen että olen hereillä, koska yleensä kuulen ympäristön tai jotain vastaavaa[kauheen vaikea kuvailla =) ]

        Mutta nyt syön Concertasta maximi annosta ja ne pitää nukahtelut aikas hyvin kurissa.

        Noita lihas juttuja ei tule kauheemmin paitsi jos olen tosi suuttunut jostain tai sitten päin vastoin joku asia on tosi hauskaa...niin ja lähinnä enään naamasta menee tuolloin veltoksi.

        Ainiin ja muistaakseni 2003 mulla todettiin toi narkolepsia eli 17-vuotiaana.

        Mitä teet työksesi tai mitä opiskelet? Itse opiskelin lähihoitajaksi ja kotitalous-ja kuluttaja palveluita ja nyt on kesken catering-alan opinnot, koska tulin raskaaksi ja nyt olen kotona 7kuukautisen poikani kanssa ja tarkoitus olisi syksyllä tai sitä seuravana syksynä jatkaa opintojani. Haaveena olis jos pystyis oppisopimuksella suorittaa loppuun noi opinnot.


      • alkup. kirjoittaja
        Narkoleptikko 21.v kirjoitti:

        Juu on todettu pään magneettikuvauksella ja sillä jollain missä laittoivat pään täyteen piuhoja ja testasivat 2tunnin välein että kuinka nopeasti nukahdan vai nukahdanko ollenkaan ja kumpainenkin näytti selvät merkit narkolepsiasta.

        Mulla oli sama ongelma, eli ei meinannu terveyskeskuksen lääkäri antaa lähetettä niihin magneetti kuvauksiin, vaan yritti vaan tunkea unilääkettä ja psykiatria! Eli sun pitää vaatimalla vaatia sitä lähetettä! jos ei auta niin vaihdat lääkäriä.

        Mulla alkoi yläasteen vikalla luokalla ilmetä näitä nukahteluja tunneille ja koulusta kun tulin niin oli pakko mennä nukkumaan melkein suoraan. Sitten kun menin terveyden huolto-oppilaitokseen niin alkoi jo nukahteluja tulemaan kesken puheen ja kortin pelaamisen ja kesken kävelynkin olen nukahtanut ja yhtäkkiä havahtunut kun olen alkanut kävelemään nurmikolla suuntana autotie sekä kerran kesken pyöräilyn ja sitten havahduin kun ajoin ojaan! (välillä kyllä itseäkin naurattaa ja kauhistuttaa). ja parastahan tässä just on se kun ei itse tajua nukkuvansa vaan luulen että olen hereillä, koska yleensä kuulen ympäristön tai jotain vastaavaa[kauheen vaikea kuvailla =) ]

        Mutta nyt syön Concertasta maximi annosta ja ne pitää nukahtelut aikas hyvin kurissa.

        Noita lihas juttuja ei tule kauheemmin paitsi jos olen tosi suuttunut jostain tai sitten päin vastoin joku asia on tosi hauskaa...niin ja lähinnä enään naamasta menee tuolloin veltoksi.

        Ainiin ja muistaakseni 2003 mulla todettiin toi narkolepsia eli 17-vuotiaana.

        Mitä teet työksesi tai mitä opiskelet? Itse opiskelin lähihoitajaksi ja kotitalous-ja kuluttaja palveluita ja nyt on kesken catering-alan opinnot, koska tulin raskaaksi ja nyt olen kotona 7kuukautisen poikani kanssa ja tarkoitus olisi syksyllä tai sitä seuravana syksynä jatkaa opintojani. Haaveena olis jos pystyis oppisopimuksella suorittaa loppuun noi opinnot.

        varmaan käydä yksityislääkärillä kun ei oikein huvittaisi taas mennä terveyskeskukseen saamaan hullun leimaa..Aiemmin yrittivät saada minuakin psykiatrille tämän takia.

        Minä myös nukahtelen esim. koulussa tosi helposti, joskus jopa kesken työn tekemisenkin (olen käsityöalalla) ja varsinkin jos tulee hetkiä jolloin saa vaikka istua paikallaan ja joutuu odottamaan jotain tai autossa istuessa, tv:tä katsoessa jne. Ja on myös päiväaikaista väsymystä. Kataplektisia oireita ei ole ollut.

        Nuo nukahtelut tapahtuvat niin että ensin vireystaso voi olla ihan normaali ja yhtäkkiä alkaakin tuntua äkillistä väsymystä mikä tuntuu niin vastustamattomalta että silmät menevät väkisin kiinni..Sitä on tosi vaikea alkaa estellä koska se on niin vaativa tunne. Aikaa, kauan kestää väsymyksen ensituntemuksesta nukahtamiseen, en oikein osaa sanoa mutta tosi äkkiä se käy. Ehkä 15 sekuntia? Ja ihan syvään uneen vaivun, näen usein untakin pienen nukahduksen aikana mutta en joka kerta. En osaa sanoa myöskään kauan nukkuminen kestää, yleensä julkisilla paikoilla havahdun johonkin ääneen tms. tai joku herättää minut yleensä pian jos huomaa että nukun. Muita ihmisiä yleensä huvittaa jos ne huomaavat että olen nukahtanut :)


      • Narkoleptikko 21.v
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        varmaan käydä yksityislääkärillä kun ei oikein huvittaisi taas mennä terveyskeskukseen saamaan hullun leimaa..Aiemmin yrittivät saada minuakin psykiatrille tämän takia.

        Minä myös nukahtelen esim. koulussa tosi helposti, joskus jopa kesken työn tekemisenkin (olen käsityöalalla) ja varsinkin jos tulee hetkiä jolloin saa vaikka istua paikallaan ja joutuu odottamaan jotain tai autossa istuessa, tv:tä katsoessa jne. Ja on myös päiväaikaista väsymystä. Kataplektisia oireita ei ole ollut.

        Nuo nukahtelut tapahtuvat niin että ensin vireystaso voi olla ihan normaali ja yhtäkkiä alkaakin tuntua äkillistä väsymystä mikä tuntuu niin vastustamattomalta että silmät menevät väkisin kiinni..Sitä on tosi vaikea alkaa estellä koska se on niin vaativa tunne. Aikaa, kauan kestää väsymyksen ensituntemuksesta nukahtamiseen, en oikein osaa sanoa mutta tosi äkkiä se käy. Ehkä 15 sekuntia? Ja ihan syvään uneen vaivun, näen usein untakin pienen nukahduksen aikana mutta en joka kerta. En osaa sanoa myöskään kauan nukkuminen kestää, yleensä julkisilla paikoilla havahdun johonkin ääneen tms. tai joku herättää minut yleensä pian jos huomaa että nukun. Muita ihmisiä yleensä huvittaa jos ne huomaavat että olen nukahtanut :)

        Joo mulla on ihan samanlaisia ollut! Nykyään ei enään nukahda kesken tekemisen..(paitsi tässä koneella on tullut torkahdeltua aina silloin tällöin). Sohvalle saatan iltaisin kyllä nukahdella aika useinkin ja välillä aamullakin kun jos en ole ottanut aamulla lääkettä vielä. Lääkäriin jos joutuu odottamaan kauan ja on ollut raskas päivä niin kyllä saatan nukahtaa hetkeksi vaikka kuinka yritän pitää silmiä auki.. Olen myös huomannut että näiden torkahtelujen jälkeen saatan olla tosi ärtynyt( yleensä koulussa ainakin kun on ollut yleisaineita ja nukahdan), siis luulen että johtuu siitä kun ei saa kirjoitettua yhtään mitään tai sitten se kirjoitus on sitä puoli unissaan tuherrusta (mitä ei kirjoitukseksi enään edes voi laskea) niin ei myöskään siltä ajalta ole oppinut mitään ja kotona on sitten pikkasen vaikea yrittää mitään opetella tai varsinkaan lukea kokeisiin! Ja kun kokeista tuli mainittua niin se sitten onkin hauskaa kun jos se koko koe aika menee pelkäksi taisteluksi että jotain saisi edes vastattua. Juuri sen takia ei olekkaan tullut muutamista kokeista kun jotain ykköstä tai kakkosta. Siinä mielessä olisi kiva saada oppisopimus paikka.

        Käsitin että opiskelet vielä...Miten sinun opinnot sitten ovat sujuneet? Miten opettajat reagoivat nukahteluihisi.

        Minulla on ainakin aina sattunut mukavat opettajat vaikka on pari opettajaa jolle en sitten ole enään kehdannut sanoa mitään narkolepsiasta, kun alkaa välillä tuntumaan että sitä saa jankuttaa kaikille, ettei enään jaksaisi edes selittää sitä ja aina ei muista sitten että kenelle on jäänyt sitten sanomatta..Mutta olen huomannut että parempi että kaikki tietää sairaudestani, ainakin ne kaikki kenen kanssa joutuu olla paljon tekemisissä.

        Tosta psykiatrista vielä että aloin miettimään että olisikohan oikeestaan ihan hyvä mennä puhumaan sen kanssa välillä...ettei sitten tulis hulluksi noiden kanssa mitä tulee koettua/nähtyä aina välillä öisin.

        Joo luokkatovereitan huvitti kyllä välillä kun ensin taistelen että pysyisin hereillä ja sitten pää tipahtaa ja muutaman minuutin päästä säpsähdän ja olen taas kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan tai sitten katselen ympärilleni ja alan kirjoittaa kynä sauhuten tai siten välillä melkein kiroillen...Aina ei kyllä itseä jaksa naurattaa omat torkahdukset.

        Minulle tuli narkolepsian myötä(sitä ainakin syytän) 20kg lisää painoa parissa vuodessa. Tuli aivan tajuton himo syödä joka päivä hyvää, luulen että johtuu väsymyksestä, koska silloinhan tavallisenkin ihmisen tekee mieli enemmän syödä kaikkea hyvää. Minulla oli niin huono itsekuri että herkuttelin sipsejä, karkkia, kaikkia erilaisia leivonnaisia aivan melkein jokapäivä...ja tuli kyllä 17-18 vuotiaana ainakin ryypättyä vuodenverran melkein jokapäivä..Mutta nyt olen aloittanut kuntosalilla käymisen ja kehonhuolto kurssin...ja olen vähentänyt herkuttelua tosi paljonkin..Onko sinulle tullut näiden oireiden myötä kiloja lisää? Tekeekö sinun usein hyvää mieli?


      • alkup. kirjottaja
        Narkoleptikko 21.v kirjoitti:

        Joo mulla on ihan samanlaisia ollut! Nykyään ei enään nukahda kesken tekemisen..(paitsi tässä koneella on tullut torkahdeltua aina silloin tällöin). Sohvalle saatan iltaisin kyllä nukahdella aika useinkin ja välillä aamullakin kun jos en ole ottanut aamulla lääkettä vielä. Lääkäriin jos joutuu odottamaan kauan ja on ollut raskas päivä niin kyllä saatan nukahtaa hetkeksi vaikka kuinka yritän pitää silmiä auki.. Olen myös huomannut että näiden torkahtelujen jälkeen saatan olla tosi ärtynyt( yleensä koulussa ainakin kun on ollut yleisaineita ja nukahdan), siis luulen että johtuu siitä kun ei saa kirjoitettua yhtään mitään tai sitten se kirjoitus on sitä puoli unissaan tuherrusta (mitä ei kirjoitukseksi enään edes voi laskea) niin ei myöskään siltä ajalta ole oppinut mitään ja kotona on sitten pikkasen vaikea yrittää mitään opetella tai varsinkaan lukea kokeisiin! Ja kun kokeista tuli mainittua niin se sitten onkin hauskaa kun jos se koko koe aika menee pelkäksi taisteluksi että jotain saisi edes vastattua. Juuri sen takia ei olekkaan tullut muutamista kokeista kun jotain ykköstä tai kakkosta. Siinä mielessä olisi kiva saada oppisopimus paikka.

        Käsitin että opiskelet vielä...Miten sinun opinnot sitten ovat sujuneet? Miten opettajat reagoivat nukahteluihisi.

        Minulla on ainakin aina sattunut mukavat opettajat vaikka on pari opettajaa jolle en sitten ole enään kehdannut sanoa mitään narkolepsiasta, kun alkaa välillä tuntumaan että sitä saa jankuttaa kaikille, ettei enään jaksaisi edes selittää sitä ja aina ei muista sitten että kenelle on jäänyt sitten sanomatta..Mutta olen huomannut että parempi että kaikki tietää sairaudestani, ainakin ne kaikki kenen kanssa joutuu olla paljon tekemisissä.

        Tosta psykiatrista vielä että aloin miettimään että olisikohan oikeestaan ihan hyvä mennä puhumaan sen kanssa välillä...ettei sitten tulis hulluksi noiden kanssa mitä tulee koettua/nähtyä aina välillä öisin.

        Joo luokkatovereitan huvitti kyllä välillä kun ensin taistelen että pysyisin hereillä ja sitten pää tipahtaa ja muutaman minuutin päästä säpsähdän ja olen taas kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan tai sitten katselen ympärilleni ja alan kirjoittaa kynä sauhuten tai siten välillä melkein kiroillen...Aina ei kyllä itseä jaksa naurattaa omat torkahdukset.

        Minulle tuli narkolepsian myötä(sitä ainakin syytän) 20kg lisää painoa parissa vuodessa. Tuli aivan tajuton himo syödä joka päivä hyvää, luulen että johtuu väsymyksestä, koska silloinhan tavallisenkin ihmisen tekee mieli enemmän syödä kaikkea hyvää. Minulla oli niin huono itsekuri että herkuttelin sipsejä, karkkia, kaikkia erilaisia leivonnaisia aivan melkein jokapäivä...ja tuli kyllä 17-18 vuotiaana ainakin ryypättyä vuodenverran melkein jokapäivä..Mutta nyt olen aloittanut kuntosalilla käymisen ja kehonhuolto kurssin...ja olen vähentänyt herkuttelua tosi paljonkin..Onko sinulle tullut näiden oireiden myötä kiloja lisää? Tekeekö sinun usein hyvää mieli?

        Ei opettaja ole mitään sanonut, joskus on katsonut ihmetellen kun on alkanut silmät menemään väkisin kiinni ja pää alkanut nuokahtelemaan. Opinnot ovat muuten menneet ihan suht hyvin työtuntien osalta mutta luokkatunneilla nukahtelen usein ja jää sitten osa asioista kuulematta myös. en oikein tiedä olisiko minusta sellaiseen opiskeluun missä pitäisi käydä kuuntelemassa jotain luentoja tms. tai kirjoittaa kamalasti, kun silloin nukahdan niin helposti kun on sellaista paikallaan istumista.
        Olen myös nukahtanut monia monia kertoja kesken kirjoittamisen ja tekstistä ei tosiaan ole saanut mitään selvää :) Kun yrittää silti kirjoittaa vaikka tuntee että kohta nukahdan niin teksti menee ihan epäselväksi ja lopuksi se on esim. vain pelkkää hailakkaa suttua tai viivaa. Mutta kynä pysyy kuitenkin yleensä kädessä vaikka nukkuukin niin siitä on sitten hyvä jatkaa taas kirjoittamista kun herää :D

        Kyllä minun makeaa tekee useinkin mieli mutta en tiedä johtuuko se tästä :) Paino ei ole noussut, yritän kyllä syödä kevyesti ja liikkua päivittäin.

        Luuletko että minulla voisi olla narkolepsia vai voisivatko nuo oireet johtua jostain muusta?


      • Narkoleptikko 21.v
        alkup. kirjottaja kirjoitti:

        Ei opettaja ole mitään sanonut, joskus on katsonut ihmetellen kun on alkanut silmät menemään väkisin kiinni ja pää alkanut nuokahtelemaan. Opinnot ovat muuten menneet ihan suht hyvin työtuntien osalta mutta luokkatunneilla nukahtelen usein ja jää sitten osa asioista kuulematta myös. en oikein tiedä olisiko minusta sellaiseen opiskeluun missä pitäisi käydä kuuntelemassa jotain luentoja tms. tai kirjoittaa kamalasti, kun silloin nukahdan niin helposti kun on sellaista paikallaan istumista.
        Olen myös nukahtanut monia monia kertoja kesken kirjoittamisen ja tekstistä ei tosiaan ole saanut mitään selvää :) Kun yrittää silti kirjoittaa vaikka tuntee että kohta nukahdan niin teksti menee ihan epäselväksi ja lopuksi se on esim. vain pelkkää hailakkaa suttua tai viivaa. Mutta kynä pysyy kuitenkin yleensä kädessä vaikka nukkuukin niin siitä on sitten hyvä jatkaa taas kirjoittamista kun herää :D

        Kyllä minun makeaa tekee useinkin mieli mutta en tiedä johtuuko se tästä :) Paino ei ole noussut, yritän kyllä syödä kevyesti ja liikkua päivittäin.

        Luuletko että minulla voisi olla narkolepsia vai voisivatko nuo oireet johtua jostain muusta?

        Siis mä voisin melkein lyödä vetoa siitä että sulla on narkolepsia! en tosin harrasta uhkapelejä niin en lyö vetoa. Mutta en kyllä tiedä missä muussa sairaudessa olisi kaikki nuo samat oireet kun tässä.. Ja sulla kun sattuu olemaan kaikki nuo oireet! Nyt vaan vaikka sinne yksityiselle lääkärille. Ja jos ei ole narkolepsia, niin ainakin se on pois suljettu sitten, mutta täytyyhän tuo tutkia, varsinkin jos ei ole narkolepsia, mutta olen melko varma että on se! Tsemppiä sulle! Ja KAUNIITA unia. =)


      • alkup. kirjoittaja
        Narkoleptikko 21.v kirjoitti:

        Siis mä voisin melkein lyödä vetoa siitä että sulla on narkolepsia! en tosin harrasta uhkapelejä niin en lyö vetoa. Mutta en kyllä tiedä missä muussa sairaudessa olisi kaikki nuo samat oireet kun tässä.. Ja sulla kun sattuu olemaan kaikki nuo oireet! Nyt vaan vaikka sinne yksityiselle lääkärille. Ja jos ei ole narkolepsia, niin ainakin se on pois suljettu sitten, mutta täytyyhän tuo tutkia, varsinkin jos ei ole narkolepsia, mutta olen melko varma että on se! Tsemppiä sulle! Ja KAUNIITA unia. =)

        Olen sitä kyllä epäillyt aikaisemmin mutta sitten se "unohtui" kun sitä ei haluttu enempää tutkia enkä jaksanut siitä enää lääkäreillle puhua kun asiaa ei otettu todesta ja lyötiin vaan lähinnä hullun leimaa otsaan..Sitten olen vaan elänyt siinä ajatuksessa että olen vaan väsynyt ja nukahtelen sen takia ja unihalvaukset vaan kuuluvat pakettiin. Mutta eihän tämä taida ihan normaalinkaan ihmisen elämää olla. Tuntuu että olen melkein aina väsyksissä ja tekisi aina mieli käydä päiväunille, ja yleensä nukunkin päiväunet. Siis ihan tarkoituksellakin :)

        Minkälaisissa tilanteissa nukahtelet yleisimmin? Tai paikoissa?

        Rasittaa jotenkin ajatus taas alkaa selvittelemään tätä asiaa kun viimeeksikin siitä jäi niin huonot kokemukset..Kai olisi kuitenkin hyvä saada asiasta varmuus niin helpottaisi ainakin jos saisi tietää että tähän olisikin järjellinen selitys.


      • Narkoleptikko.
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Olen sitä kyllä epäillyt aikaisemmin mutta sitten se "unohtui" kun sitä ei haluttu enempää tutkia enkä jaksanut siitä enää lääkäreillle puhua kun asiaa ei otettu todesta ja lyötiin vaan lähinnä hullun leimaa otsaan..Sitten olen vaan elänyt siinä ajatuksessa että olen vaan väsynyt ja nukahtelen sen takia ja unihalvaukset vaan kuuluvat pakettiin. Mutta eihän tämä taida ihan normaalinkaan ihmisen elämää olla. Tuntuu että olen melkein aina väsyksissä ja tekisi aina mieli käydä päiväunille, ja yleensä nukunkin päiväunet. Siis ihan tarkoituksellakin :)

        Minkälaisissa tilanteissa nukahtelet yleisimmin? Tai paikoissa?

        Rasittaa jotenkin ajatus taas alkaa selvittelemään tätä asiaa kun viimeeksikin siitä jäi niin huonot kokemukset..Kai olisi kuitenkin hyvä saada asiasta varmuus niin helpottaisi ainakin jos saisi tietää että tähän olisikin järjellinen selitys.

        Juu, mene ehdottomasti lääkäriin. Jos jossain terveyskeskuksessa ei sinua oteta vakavasti, mene jolleikkin yksityiselle lääkärille. Kuitenkin niin, että pääset Neurologiseen tutkimukseen. Vaikka aluks tuntuukin siltä, että nukahtelu pahenee jne. jne. useimmiten nukahtelujen kanssa oppii ennenpitkää elämään. Huonommalla tai paremmalla menestyksellä. Toi katalepsia, eli painajaiset jne. on ennemminkin se "vittumainen" juttu. Liikuntaa kannattaa jatkaa tosiaankin, mikäli vain suinkin onnistuu. Itselläni oli pahimmillaan nukahtelu sellaista, että nukahdin jopa kävellessäni. Minulla sairaus on ollut niinkauan, että olin ihmetyksen aihe silloin kun tauti minulla todettiin. Tänään meitä "sairastajia" on jo paljon, ja kokoajan tulee lisää. Miksi, sitä ei varmaan osaa kukaan sanoa. Olen tavannut tässä vuosien varrella joitain sairastuneita, ja siksi olen kuullut mitä uskomattomampia "unia". Joten aivan kaikki on mahdollista. Miksi nämä "unet" ovat useimmiten pahoja, ei varmaan tiedä kukaan. Niin se vaan kuitenkin on. Yrittäkää vain jaksaa. Ei se elämä tähän lopu...


      • Air-qwertyu
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Olen sitä kyllä epäillyt aikaisemmin mutta sitten se "unohtui" kun sitä ei haluttu enempää tutkia enkä jaksanut siitä enää lääkäreillle puhua kun asiaa ei otettu todesta ja lyötiin vaan lähinnä hullun leimaa otsaan..Sitten olen vaan elänyt siinä ajatuksessa että olen vaan väsynyt ja nukahtelen sen takia ja unihalvaukset vaan kuuluvat pakettiin. Mutta eihän tämä taida ihan normaalinkaan ihmisen elämää olla. Tuntuu että olen melkein aina väsyksissä ja tekisi aina mieli käydä päiväunille, ja yleensä nukunkin päiväunet. Siis ihan tarkoituksellakin :)

        Minkälaisissa tilanteissa nukahtelet yleisimmin? Tai paikoissa?

        Rasittaa jotenkin ajatus taas alkaa selvittelemään tätä asiaa kun viimeeksikin siitä jäi niin huonot kokemukset..Kai olisi kuitenkin hyvä saada asiasta varmuus niin helpottaisi ainakin jos saisi tietää että tähän olisikin järjellinen selitys.

        joo tuo muuten voi olla se syy minkä takia näet pahoja asioita. Yrität alitajuisesti saada itsellesi apua kuvittelemalla kamalia asioita ylitse muiden. Unet viesittävät meille kun tarvitsemme apua ongelmiin.


    • kaikkea hyvää

      Täältä sivusta seuranneena minulle tuli mieleen sellainen asia noista unihalvauksista, että teille voisi olla hyötyä siitä, että oppisitte hallitsemaan unianne. Monille se on pitkällinen prosessi, kuten minulle, mutta teillä tuntuisi opinnot olevan jo yli puolenvälin ;). Kun hallitsette unianne paremmin, voitte käyttää niitä hyväksenne. Voitte hallita myös näitä pahoja asioita ja vaihtaa ne hyviksi. Ihan vilpittömästi oikeasti suosittelen.

      • asfegegriojrgjoigrapgra

        Unia ei KOSKAAN pysty täysin hallitsemaan! Niitä voi ohjata muttei hallita. Jos tiedät yhdenkin kuka on luotettavasti kertonu hallitsevansa kaiken mitä näkee , kokee tai tuntee, Ilmoita siitä maailmalle.

        Lucid käsitteellä voit ohjata unia, t a j u t a että olet unessa, mutta ns "täydellinen " lucidi sisältää sen että tajuat unessa ollessasi että olet omassa sängyssä esim jossakin tietyssä asennossa, turvallisesti nukkumassa. Olen yrittänyt, helvetin vaikeeta.

        Joten jos tiedät yhdenkin kuka pystyy hallitsemaan uniaan... Kerro ihmeessä


    • Narkoleptikko.

      Aivan 70-80 luvun taitteessa rupesin kokemaan tuollaisia aivan samanlaisia tunteita. Olin ns. "aivan kusessa", että mitä minulle tapahtuu. Olin teini iässä. Lähdin huoneestani karkuun, kun olin aivan varma että huoneessani oli joku paha, joka halusi minulle pahaa jne. Joskus tuli joukko, jota en nähnyt, mutta jotka tekivät minulle pahaa. Pistelivät tuhansia neuloja minuun ja viiltelivät partakoneen terillä jne. jne. Tilanne oli todella kamala. Ennenpitkää, muutaman kuukauden kuluttua, rupesi tulemaan hereillä voimattomuus kohtauksia, ja kummallisia nukahteluita. Viimein nukahtelu oli niin pahaa, että esim. koulunkäynnistä ei tullut mitään. Opettajat syyttelivät ties miksi, mutta itse tiesin että elämästäni oli tullut todella kamalaa. Minua pelotti. Viimein pääsin kuitenkin tutkimuksiin. Ensimmäisistä pelko-oireista oli kulunut ehkä noin 4-5 kuukautta. Viimein ilmeni, että minulla oli Narkolepsia ja sensiivellä ilmenevä Katalepsia. Siihenaikaan se oli hyvin harvinaista, ja oli todellakin vain muutama lääkäri suomessa jotka oli tavannnut vastaavaa. Tuosta ajasta on kulunut kohta 30-vuotta, ja minä olen edelleen elävä ja täysijärkisten kirjoissa. Monet yöt olen pelännyt ja taistellut jotain olematonta vastaan. Ihmisen, joka tuota ei ole kokenut, on varmaan mahdoton tajuta mistä on kyse. Mutta meille Narkoleptikoille tuo kaikki on useasti jokapäiväistä. En sano kenellekkään, joka on juuri narkolepsiaan sairastunut, että "kyllä se siitä. Kyllä siihen tottuu." Minä en ole tottunut vielläkään. Yrittäkää vaan jaksaa ja yrittäkää saada sellainen lääkitys, että se helpottaisi teidän elämää. Se, että löytyy joitain typeriä ihmisiä jotka irvailevat teille, on valitettavaa. Jättäkää nämä tyypit omaan arvoonsa, ja eläkää omaa elämää. Ja vaikka tuntuu uskomattomalta, voin kertoa kokemuksesta että vaikka katalepsia kanssa on vaikea elää, narkolepsian kanssa oppii uskomattoman hyvin elämään. Oppii tietämään milloin tarvii nukkua jne. Hallitsematon nukahtelu vähenee näin huomattavasti...

    • Jokuihme-qertyu

      Näit luultavimmin hypnopompisia hallusinaatioita, mikäli nämä tapahtuivat heräämisen aikana/jälkeen. Hypnagogiset hallusinaatiot tapahtuvat nukahtaimis vaiheessa jolloin voit esim. kuulla, nähdä, kokea asioita tai haistaa jotain mitä ei ole.

      Iselläni on ollut samaa lievempinä versioina.
      Hypnagogisia minulla oli kun en ollut saanut kolmen vuorokauden aikana kuin naurettavat kolme tuntia unta.
      Nukahtelin istuma asennossa minuutissa joskus jopa alle minuutissa(metelissä vieläpä) useita kertoja ja saatoin kuulla, haistaa myös olettaa asioita mitä ei ollut. Ystäväni kokivat myös samaa. Kuin tajusin että koen näitä hallusinaatioita, ne hävisivät ja tajuisuuden asteeni kohosi (eli toisinsanoen tavallaan "heräsin" jonkunlaisesta transsista).
      Muutoin olen terve ihminen ilman mitään uni sairauksia tai psyykkisiä sairauksia.

      Hypnopompisia hallusinaatioita minulla on ollut useammin. Jotkut kutsuvat näitä myös valveuniksi.
      Ne tulevat yleensä kun näet unta ja heräät tajuamatta ja unesi kuva "jäätyy" todellisuuteen. Itselläni vastaavat valveunet eivät liikkuneet ja hävisivät pian kun tajusin ettei niitä ole olemassa. Tässäkin vaiheessa tavallaan tapahtui tämä "herääminen".

      Syy miksi näet negatiivisia valveunia/hallusinaatioita voi johtua monesta asiasta. Omasta mielestäni vastaavat negatiiviset hallusinaatiot perustuvat psykologisiin seikkoihin.

      Traumat sekä pelko joistain asioista, mitkä ovat esimerkiksi pitkäksi aikaa unohdettu, voivat tulla unien kautta esiin. Sinulla voi olla(tai on) asioita jotka askarruttavat sinua, mutta et välttämättä ole varsinaisesti tietoinen niistä ja ne ilmenevät symboleina.

      Nuo kaikki demonit ja muut olennot mitä näet sanomattakin symbolisoi asioita. Älä missään nimessä mene unikirjoista katsomaan mitä ne symbolisoi, koska mielestäni pitäisi itse miettiä omien unien symboliikkaa, sillä tietyt asiat merkitsevät eri asioita eri ihmisille.

      Esim. kitara voi merkitä kyseistä soitinta soittavalle henkilölle hyvin tärkeää asiaa, ystävää ja turvaa, tosin kuin jollekkin kuka ei edes kuuntele musiikkia usein.

      Joten se mitä kannattaa tehdä, on miettiä mitä sinulle symboloi ne demonit ja oliot, ja onko joku ihminen tai asia joka voisi ilmetä sinulle demonina tai että pitäisit kyseistä ihmistä/asiaa itsellesi uhkaavana.

      Myös sekin mitä ne demonit tekevät. Esim. se että jalkojasi syötiin/pureskeltiin voi symbolisoida sitä , että joku/jokin vie sinulta voimia ja että se vaikeuttaa sinun liikkumistasi.

      Ja sinun täytyy ehdottomasti muistella aina ennen nukkumaan menoasi, että saatat nähdä näitä hallusinaatioita/valveunia ja että niitä ei ole olemassa ja ne on täysin oman mielikuvituksen tuottamaa.

      Jos onnistut joskus tekemään näin, mutta se ei toimisikaan, ota viha haltuun ja lyö sitä demonia. Kun huomaat ettei kätesi osu siihen, aivosi tajuavat jo ettei sitä ole olemassa.

      Suosittelisin että luet lucid -unista. Niiden harjoittaminen voisi ehkä auttaa sinua.
      Suosittelen myös erittäin voimakkaasti käyntiä lääkärissä.Kerro nämä asiat, jos pystyt mene unitutkimuksiin, koska on monia sairauksia jotka liittyvät nukkumiseen/uneen. Ehkäpä hyvin harva tajuaa sairastavansa mitään mikä liittyy uneen ja nukkumiseen. Eihän noistakaan lähes koskaan missään puhuta... :/

      Toivon, että tästä oli edes hitusen apua pulmaasi. Vaikkakin on paljon luettavaa.

      • alkup. kirjoittaja

        eli nukahtamis- ja heräämistilanteissa (eli hypnagogisia ja -pompisia hallusinaatioita) sekä ihan keskellä yötä unien kesken olen herännyt noihin halvauksiin, johtuneeko se sitten tietyn univaiheen siirtymisestä toiseen jolloin noita tulee helpommin.

        Enemmän tätä esiintyy minulla yleensä nukahtamisen yhteydessä ja kesken unien.

        Kunpa pystyisikin pistämään niitä hallusinaatioita vastaan..Mutta kun ei pysty liikkumaan ollenkaan vaikka kuinka yrittäisi, ainoastaan silmiä pystyy avaamaan ja sulkemaan. Eikä se niiden sulkeminenkaan auta, tilanne jatkuu silti mutta en vain näe sitä, tunnen ja kuulen kyllä. Kyllä minä tiedostan sen aikana että tapahtumat eivät ole todellisia ja saatan jopa ajatella että tämä on taas tätä. Mutta en ole voinut kertaakaan itse vaikuttaa tapahtumien kulkuun niissä tai ohjailla sitä mitenkään, hallusinaatiot elävät ihan omaa elämäänsä, ainakin siltä tuntuu. Ainoastaan vaipumalla normaaliin uneen tai heräämällä saan katkaistua tilanteen, joskus olen varmaan pyörtynyt pelosta ja tilanne on päättynyt siihen..


      • Narkoleptikko.
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        eli nukahtamis- ja heräämistilanteissa (eli hypnagogisia ja -pompisia hallusinaatioita) sekä ihan keskellä yötä unien kesken olen herännyt noihin halvauksiin, johtuneeko se sitten tietyn univaiheen siirtymisestä toiseen jolloin noita tulee helpommin.

        Enemmän tätä esiintyy minulla yleensä nukahtamisen yhteydessä ja kesken unien.

        Kunpa pystyisikin pistämään niitä hallusinaatioita vastaan..Mutta kun ei pysty liikkumaan ollenkaan vaikka kuinka yrittäisi, ainoastaan silmiä pystyy avaamaan ja sulkemaan. Eikä se niiden sulkeminenkaan auta, tilanne jatkuu silti mutta en vain näe sitä, tunnen ja kuulen kyllä. Kyllä minä tiedostan sen aikana että tapahtumat eivät ole todellisia ja saatan jopa ajatella että tämä on taas tätä. Mutta en ole voinut kertaakaan itse vaikuttaa tapahtumien kulkuun niissä tai ohjailla sitä mitenkään, hallusinaatiot elävät ihan omaa elämäänsä, ainakin siltä tuntuu. Ainoastaan vaipumalla normaaliin uneen tai heräämällä saan katkaistua tilanteen, joskus olen varmaan pyörtynyt pelosta ja tilanne on päättynyt siihen..

        Meille Narkoleptikoille nuo jutut on hyvin tuttuja. Sitä, miksi sinä koet noita tiloja, en tiedä. Mutta meille Narkoleptikoille kehittyy useimmiten jonkinlainen kyky hallita tuota "unta", Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Sinuna ensimmäisenä nyt selvittäisin syyn, miksi tuo tila sinulla ilmenee. Senjälkeen on helpompaa hakea apua taikka vaikka lääkitystä ongelmaan. Jos epäilet että sinulla on Narkolepsia, tuolla hiukan aiemmin keskustellaan Narkolepsiasta.


    • nosto-

      Minulla on samankaltaisia kokemuksia.

      Syö lääkkeitä univaikeuksiini, mutta se ei ole auttanut näihin unihalvauksiin. Joskus tunne on kun joku raiskaisi minut yöllä, toisinaan tunnen kuin uppoaisin sängyn läpi alakertaan saakka. Näihin myös usein liittyy ääniharhoja, saatan hallusinoida hahmoja/henkilöitä jotka keskustelevat taustalla.
      Olen opetellut herättelemään itseni kohtauksista, mutta se ei kokonaan estä niitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe