Mopon

maalaaminen

Morjens

Miten onnistuu parhaiten mopon muovikatteiden ja tankin maalaus?

Mitä aineita tarvitaan ennen maalin ruiskuttamista?

18

24222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalari

      putsaa katteet hyvin, sen jälkeen voitele ne vaseliinilla kauttaaltaan kiiltäviksi, käytä vaseliinia reilusti,sitä parempi maalausjälki mitä enemmän vaseliinia, sen jälkeen mahdollisimman pian ruiskuta suoraan spraypullosta suoraan maali vaseliinin päälle, tulee aivan upeen kiiltävä maalipinta

      • sherlock

        mikäs siinä on, ettei voida asiallisesti vastata kun kerran vaivaudutaan vastaamaan? :/

        aloittajalle:
        maalaatko ruiskulla vai spraylla?

        oletan, että spraylla, joten...
        hio katteet ja tankki ~400 karkeuksisella hiomapaperilla niin, että pinta on joka paikasta karkea. mahdolliset lommot on hyvä paikata pakkelilla ja hioa haluttuun muotoon. hyvät pohjatyöt näkyvät lopputuloksessa. huonoilla pohjilla maali kuplii tai ei pysy kiinni. vaseliinia levittämällä et tosiaankaan saa mitään maalia pysymään kiinni katteessa. pääasia on, että maalattava pinta on karkea ja _puhdas_!

        hiomisen jälkeen puhdistat pinnan hyvin kaikesta irtopölystä ja suihkit päälle pohjamaalin. pohjamaalejakin saa ihan spraypurkeissa halpakaupoista. anna pohjamaalin kuivua 15-30min (purkin kyljessä lukee suositusajat).

        pohjamaalin kuivumisen jälkeen päästään itse asiaan, eli varsinaiseen maaliin. normaalit paukkupullomaalit on aika helppoja vetää, mut oon huomannu että mattamaalit ei lähde ihan niin helposti valumaan ku kiiltävät maalit. maalaat pari kevyttä kerrosta ja annat aina kuivua 15-30min välissä, jollei mihinkään ole kiire. näin saat tasasen lopputuloksen. jos kerralla suihkit paljon, ni maali alkaa helposti valumaan ja lopputulos on paksu ja helposti lohkeava kerros maalia.

        maalin jälkeen on hyvä vielä vetää lakka päälle. lakka parantaa kestävyyttä ja peittää hiukan virheitä ja antaa kiiltoa.

        mitkä maalit sit valitsisit maalaukseen? niin... maaleja on erilaatusia. mastonin halvat perusmaalit spraypurkeissa toimii ihan hyvin, mikäli jaksaa tehdä kunnolla. mastonit on saanu huonon maineen niskaansa, kun ei maalaaja itse osaa hommiaan ja mennään pilaamaan pinta huonoilla pohjilla ja liian hätäsellä maalauksella. :/ kunnon maaliliikkeestä saat laadukkaat maalit kun menet juttelemaan myyjälle. he opastaa mielellään eteenpäin ja neuvoo.


      • ei näin....
        sherlock kirjoitti:

        mikäs siinä on, ettei voida asiallisesti vastata kun kerran vaivaudutaan vastaamaan? :/

        aloittajalle:
        maalaatko ruiskulla vai spraylla?

        oletan, että spraylla, joten...
        hio katteet ja tankki ~400 karkeuksisella hiomapaperilla niin, että pinta on joka paikasta karkea. mahdolliset lommot on hyvä paikata pakkelilla ja hioa haluttuun muotoon. hyvät pohjatyöt näkyvät lopputuloksessa. huonoilla pohjilla maali kuplii tai ei pysy kiinni. vaseliinia levittämällä et tosiaankaan saa mitään maalia pysymään kiinni katteessa. pääasia on, että maalattava pinta on karkea ja _puhdas_!

        hiomisen jälkeen puhdistat pinnan hyvin kaikesta irtopölystä ja suihkit päälle pohjamaalin. pohjamaalejakin saa ihan spraypurkeissa halpakaupoista. anna pohjamaalin kuivua 15-30min (purkin kyljessä lukee suositusajat).

        pohjamaalin kuivumisen jälkeen päästään itse asiaan, eli varsinaiseen maaliin. normaalit paukkupullomaalit on aika helppoja vetää, mut oon huomannu että mattamaalit ei lähde ihan niin helposti valumaan ku kiiltävät maalit. maalaat pari kevyttä kerrosta ja annat aina kuivua 15-30min välissä, jollei mihinkään ole kiire. näin saat tasasen lopputuloksen. jos kerralla suihkit paljon, ni maali alkaa helposti valumaan ja lopputulos on paksu ja helposti lohkeava kerros maalia.

        maalin jälkeen on hyvä vielä vetää lakka päälle. lakka parantaa kestävyyttä ja peittää hiukan virheitä ja antaa kiiltoa.

        mitkä maalit sit valitsisit maalaukseen? niin... maaleja on erilaatusia. mastonin halvat perusmaalit spraypurkeissa toimii ihan hyvin, mikäli jaksaa tehdä kunnolla. mastonit on saanu huonon maineen niskaansa, kun ei maalaaja itse osaa hommiaan ja mennään pilaamaan pinta huonoilla pohjilla ja liian hätäsellä maalauksella. :/ kunnon maaliliikkeestä saat laadukkaat maalit kun menet juttelemaan myyjälle. he opastaa mielellään eteenpäin ja neuvoo.

        400 paperi on hyvä aluks, mutta se on ihan liian karkee jos pelkästään sillä hioo.400 jälkeen jos laitat vähäkään maalia niin muovista nousee semmosia "karvoja" ja sitä joutuu hioon monta kertaa maalauksen aikana.


      • sherlock
        ei näin.... kirjoitti:

        400 paperi on hyvä aluks, mutta se on ihan liian karkee jos pelkästään sillä hioo.400 jälkeen jos laitat vähäkään maalia niin muovista nousee semmosia "karvoja" ja sitä joutuu hioon monta kertaa maalauksen aikana.

        400 ja 600 ollaan käytetty aika ahkeraan ennen spraymaalausta ja hyvin näyttää toimivan. Lopputuloskin on tasaista. Maali peittää itsessään jo pieniä koloja. Kokemuksieni mukaan huolellisesti tehden 400 paperi ei jätä liian isoja koloja maalattavaan pintaan. Maaliahan on tarkoitus maalata useampi kerros, eikä vain yhtä pientä harsokerrosta. Tarkoitushan on jättää maalattavan pinnan pinta hieman karheaksi, jotta maali ottaa siihen paremmin kiinni.

        En oo tommosiin "karvoihin" törmännykään... :o Kai sulla oli puhdas pinta ennen maalausta, ettei siinä ollut mitään ylimääräistä likaa? Ei sulla kuvaa olis heittää tommosista "karvoista", että osaisin mahdollisesti sitten tunnistaa oireet, jos sattuu tuommoista tulemaan.

        Muovejakin on niin paljon erilaisia... Joitakin muoveja ei edes kannata yrittää maalata, jollei hio pintaa todella karkeaksi (esim. Kawasaki KMX:n vakiomuovit), koska niihin ei jostain syystä vaan ota maali muuten kiinni.


      • jeesjeesjees
        sherlock kirjoitti:

        400 ja 600 ollaan käytetty aika ahkeraan ennen spraymaalausta ja hyvin näyttää toimivan. Lopputuloskin on tasaista. Maali peittää itsessään jo pieniä koloja. Kokemuksieni mukaan huolellisesti tehden 400 paperi ei jätä liian isoja koloja maalattavaan pintaan. Maaliahan on tarkoitus maalata useampi kerros, eikä vain yhtä pientä harsokerrosta. Tarkoitushan on jättää maalattavan pinnan pinta hieman karheaksi, jotta maali ottaa siihen paremmin kiinni.

        En oo tommosiin "karvoihin" törmännykään... :o Kai sulla oli puhdas pinta ennen maalausta, ettei siinä ollut mitään ylimääräistä likaa? Ei sulla kuvaa olis heittää tommosista "karvoista", että osaisin mahdollisesti sitten tunnistaa oireet, jos sattuu tuommoista tulemaan.

        Muovejakin on niin paljon erilaisia... Joitakin muoveja ei edes kannata yrittää maalata, jollei hio pintaa todella karkeaksi (esim. Kawasaki KMX:n vakiomuovit), koska niihin ei jostain syystä vaan ota maali muuten kiinni.

        ktm:n muoveista nousee helposti niitä "karvoja" jos ei hio kunnolla, mutta kovamuovi katteista niitä ei nouse, jää vaan karhee pinta


      • automaalari
        jeesjeesjees kirjoitti:

        ktm:n muoveista nousee helposti niitä "karvoja" jos ei hio kunnolla, mutta kovamuovi katteista niitä ei nouse, jää vaan karhee pinta

        ihan vain pienenä vinkkinä mopomiehille että
        muoviosien maalaukseen kannattaa käyttää pohjamaalauksessa silistop pohjustus maalia..ainetta saa spraypulloissakin automaali liikkeistä,kuten esimerkiksi väri ja varaosa.
        aine on eräänlainen tartuntapohjamaali joka estää silikoonien ja muiden rasvojen nousemisen joita muoveissa yleensä aina on.ainetta ruiskutetaan ohut kerros hiontavalmiin pinnan päälle ja annetaan kuivua hetken aikaa ,noin 10 minuuttia jonka jälkeen pintamaalaus noin kahteen taikka kolmeen kertaan.spraymaalien ja erityisesti metallihohtomaalien päälle pitää aina lisätä lakka kerros..myös helmiäislakkaa kannatta kokeilla,sitäkin saa spraypulloissa.
        ja ei muuta kuin työn iloja =)


      • "Maalausmestari"
        automaalari kirjoitti:

        ihan vain pienenä vinkkinä mopomiehille että
        muoviosien maalaukseen kannattaa käyttää pohjamaalauksessa silistop pohjustus maalia..ainetta saa spraypulloissakin automaali liikkeistä,kuten esimerkiksi väri ja varaosa.
        aine on eräänlainen tartuntapohjamaali joka estää silikoonien ja muiden rasvojen nousemisen joita muoveissa yleensä aina on.ainetta ruiskutetaan ohut kerros hiontavalmiin pinnan päälle ja annetaan kuivua hetken aikaa ,noin 10 minuuttia jonka jälkeen pintamaalaus noin kahteen taikka kolmeen kertaan.spraymaalien ja erityisesti metallihohtomaalien päälle pitää aina lisätä lakka kerros..myös helmiäislakkaa kannatta kokeilla,sitäkin saa spraypulloissa.
        ja ei muuta kuin työn iloja =)

        Nii meinasin täs jonai päivänä maalata mopon katteet kawasakin vihrees... Maalaan varmaankin spraylla kun ei oo ruiskumaalii ja maksaa helvetisti(ruisku kylläkin löytyy)


      • mopopoju
        "Maalausmestari" kirjoitti:

        Nii meinasin täs jonai päivänä maalata mopon katteet kawasakin vihrees... Maalaan varmaankin spraylla kun ei oo ruiskumaalii ja maksaa helvetisti(ruisku kylläkin löytyy)

        nii voisko joku nyt sanoo sen jäjestyksen eli mitä ekakss ... vikaks ja kiitoks valmiiks


      • roximies
        mopopoju kirjoitti:

        nii voisko joku nyt sanoo sen jäjestyksen eli mitä ekakss ... vikaks ja kiitoks valmiiks

        1. Hiomisella vanhat maalit pois.
        2. Puhdista
        3. Pohjamaalaa ja anna kuivua (10-20min)
        4. Varsinainen maalikerros 2-3 kertaa ja anna kuivua (15-30min)
        5. Lakka ja anna kuivua rauhassa.


      • adgdgga
        roximies kirjoitti:

        1. Hiomisella vanhat maalit pois.
        2. Puhdista
        3. Pohjamaalaa ja anna kuivua (10-20min)
        4. Varsinainen maalikerros 2-3 kertaa ja anna kuivua (15-30min)
        5. Lakka ja anna kuivua rauhassa.

        no mites, jos maalaan vaikka mustaksi katteita otanko alkuun "pohjamaali musta" vai "Plastic Primer" pohjamaali... että pitääkö eri värisillä muuten olla erivärinen pohjamaali vai käykö toi Plastic Primer sitte kaikille väreille pohjamaaliks? ja sitten vielä lakka, kiiltävä vai himmeä?


      • killettäjänpoika

        pysyykö spray ja pitääks heti vaseliinin perään maalata


    • adjklfghasdkljfh

      Jos vanhassa maalipinnassa ei ole mitään vikaa niin homma onnistuu sitenkin että kevyt vesihionta ja sen jälkeen hiottavaa pohjamaalia tai ruiskukittiä parikerrosta ja uudestaan kevyt vesihionta ja sitten vain maalia pintaan itse olen onnistunut hyvin käyttämällä tätä tyyliä eikä ikinä ole kuplinta tai mitään muuta vastaavaa käynyt.

    • mira.hosio

      ajattelin maalata muovikatteet, nii mitä pitää tehdä että saan naarmut katteista pois, maalin pysymään muovissa ja muuta? help !

      • Monkibomber_93

        Jos naarmut on syviä niin laitat kittiä täyttämään ne jurmut siitä. Sitten kitin kuivuttua hiot sen katteen tasalle, niin ettei kädellä tunne että siinä on kohouma.

        Maalaa kummalla tahansa, ruiskulla tai spraylla, niin hyvät pohjatyöt ovat onnistumisen ydin. Eli katteet hiotaan niin että kiilto lähtee ja pinta muuttuu sameaksi (muista hioa ihan jokainen nurkka mihin maalia tulee, muuten ei tartu). Sitten katteet pestään kunnolla pesuaineella, että saadaan hiontapuru ja rasva pois pinnasta. Tämän jälkeen älä mieluiten koske katteen maalattavaan pintaan, ettei sormista tule pinnalle rasvaa. Pyyhi katteet vielä rätillä jossa on tärpättiä. Sen jälkeen annat liuottimen haihtua.

        Tämän jälkeen tulee pohjamaalin vuoro. Itse olen maalannut muoviosia sekä muoviprimerilla että normaalilla pohjamaalilla, eikä niillä juuri eroa ole lopputuloksen kannalta. Maalia pari-kolme ohutta kerrosta. Älä anna valumien syntyä, muuten joudut odottamaan että pohjamaali on kokonaan kuivaa jolloin voit hioa valumat pois.

        Pohjien jälkeen tulee itse pintamaali. Sitäkin useampi ohut kerros, varo valumia.

        Jotkin pintamaalit ovat 2k-maaleja, jolloin lakkaa ei välttämättä tarvitse, mutta jos perus spraylla maalaa niin lakka on ehdoton. Annat pintamaalin kuivua yön yli, ja seuraavana päivänä maalaat lakan päälle. Jos kyseessä on kiiltävä lakka (ei matta), niin mitä useampi kerros, periaatteessa sitä parempi kiilto. Lakkaa voi ja kannattaa vetää vaikka 4-5 kerrosta, on sitten suojaa. Suorita maalaus hyvässä valaistuksessa, että näät missä kohdissa on lakkaa ja kuinka paljon. Lakka valuu helpoiten, joten varo laittamasta liikaa, mutta myös liian vähän, muuten pinta jää todella röpelöksi.

        Lakan maalattuasi anna katteiden kuivua ainakin viikko, mielummin kauemmin, sillä maalien kuivumisaika on pitkä, ja ensimmäisen viikon lakka on vielä pehmeää. Lopulta saatuasi katteet kiinni mopoon ja viikon pari ajeltuasi huomaat että maalipinta on ns. appelsiinia, eli se ei heijasta kunnolla vaan vääristää heijastumaa. Näin käy lähes aina jos spraylla maalaa. Onneksi tähän on ratkaisu; hiontavaha. Sitä ostat ja rätillä levität katteille ja rikkaat pois. Samanlailla kuin vahaisit, mutta hiontavaha hioo pintaa, saaden appelsiini-efektin katoamaan ja pinnan kiiltämään. Myllytystä en spraylle suosittele.

        Siinä aika perusohjeet maalaukseen. On vähän suppea, mutta kännyllä kirjoitin, niin koittakaa ymmärtää.


    • rhyshgfdhfdghfghfghb
    • ufo

      Minulla juuri ½sitten maalattu kate
      Nyt eräänä kauniina päivänä katsoin katetta...siihen oli lyöty vasaralla tai ruuvimeisselillä ja maalipinta näytti hajonneelta ikkunalasilta...mites tätä korjaamaan? nitrokittiä ja lakkaa ja uudet maalit ko?

    • Tietäjä

      Suosittelen hiomaan valmiiksi maalatun pinnan muttei kokonaan koska sitä voi pitää pohjamaalina. Suosittelen myös laittamaan muovi pohjusteen ennen maalaamista!!!
      Sitten kannattaa ostaa erikseen pohjamaalia ja normaali maalia jos maalaat spraylla suosittelen ALKALI eikä alkydi maalia koska pinta on hienompi. JA EIKUN MAALAAMAAN! Suosittelen että eka pohjamaali n 2-4 pientä ja ohutta kerrosta antaa kuivua 2-5min sitten taas uudelleen mutta vähän paksumpi kerros. se saa kuivua 10-20min ja sitten viimeinen kerros ja se saa kuivua saman verran 10-20min. Sitten lakka samallailla kuin maali ensin ohuet ja sitten paksummat kerrokset!

      • Tietäjä

        Ja jos pinnalle jää vielä naarmuja suosittelen että hiot sen pinnan HENNOSTI vesihiomapaperilla [ En jaksa niitä karkeuksia muistaa mutta ei karkeimmalla xD]
        Sitten 2. ehto suosittelen filleriä [naarmun poisto ainetta ] kallis mutta sama se


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      53
      758
    Aihe