Heips,
reilun kahden viikon ikäisellä vauvallamme on kovin epätasainen kallo. Erityisesti takaraivon molemmin puolin on kallon luiden reunat ikävästi silminnähtävästi koholla. Synnytys tapahtui imukupilla, joten olen miettinyt voisiko se olla aiheuttanut kallon luiden "limittäin" menoa tms. Pitäisikö varata aikaa lastenlääkärille vai tasoittuuko koppa kasvun myötä?
Vauvan epätasainen kallo
4
4209
Vastaukset
- Imukuppiäiti
Minunkin muksu vedettiin imukupilla ja muistan tunnustelleeni kallon muhkuroita vielä kuukausi synnytyksestä huolesta onnettomana. Lääkärin ja neuvola olivat sitä mieltä, että syytä huoleen ei ole. Kallon luuthan antavat synnytyksessä periksi jonkun verran. Älä nyt vielä riennä lääkärille, voit jutella asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä. Nykyään mukelolla on ihan normaali pää, mitä ikinä se tarkoittaakaan ;)))
- kerrottiin
että imukuppilapset on vähän hassunmallisia jonkin aikaa, mutta pää ´muotoutuu itsestään normaaliksi ja et olisi päässyt synnäriltä pois, jos vauvan päässä olisi ollut jotakin häikkää. Lääkärintarkastushan tehtiin, eikö?
Todennäköisesti kuitenkin kallo littaantuu vielä toispuoleiseksi tai takaraivo menee "kasaan", kun vauva makaa eikä itse osaa liikkua. Meillä nukutettiin sen vuoksi alusta asti tasapuolisesti molemmilla kyljillä, jo senkin takia, että vauva puklasi runsaasti myös nukkuessaan. Tuokin on siis ihan normaalia ja kallo muotoutuu sopusuhtaiseksi, kun vauva alkaa liikkua ja itse pyöritellä päätään.- **äiti**
Meidän tytöllä oli myös takaraivon luut jotenkin "kummasti koholla" pikkuisena ja voi sitä huolta mikä äidillä oli. Asiaa ei auttanut ollenkaan se että neuvolassa asiasta mainitessani (ei ollut paikalla oma neuvolatäti vaan sijainen tmv.), totesi hoitsukin että "Onhan tuo aika erikoisen mallinen, kannattaa seurailla". :O
Onneksi "oma" neuvolatätimme kuitenkin rauhoitteli mieltäni seuraavalla kerralla ja sanoi että pikkuisilla voi olla kallo monta kuukautta syntymän jälkeen vähän vaikka minkä mallinen :) ja se on täysin normaalia. Nyt tyttö vuoden vanha ja kaunis päänmuoto. :)
Joten uskoisin että voit olla ihan huoleti. Toki jos asia kovasti painaa mieltä niin voi ottaa puheeksi vaikka neuvolassa, saa itselle ainakin rauhallisemman mielen.
Ps. Synnytys tapahtui minulla normaalisti alakautta joten ei ollut imukupista johtuvaakaan.. - Apila81
**äiti** kirjoitti:
Meidän tytöllä oli myös takaraivon luut jotenkin "kummasti koholla" pikkuisena ja voi sitä huolta mikä äidillä oli. Asiaa ei auttanut ollenkaan se että neuvolassa asiasta mainitessani (ei ollut paikalla oma neuvolatäti vaan sijainen tmv.), totesi hoitsukin että "Onhan tuo aika erikoisen mallinen, kannattaa seurailla". :O
Onneksi "oma" neuvolatätimme kuitenkin rauhoitteli mieltäni seuraavalla kerralla ja sanoi että pikkuisilla voi olla kallo monta kuukautta syntymän jälkeen vähän vaikka minkä mallinen :) ja se on täysin normaalia. Nyt tyttö vuoden vanha ja kaunis päänmuoto. :)
Joten uskoisin että voit olla ihan huoleti. Toki jos asia kovasti painaa mieltä niin voi ottaa puheeksi vaikka neuvolassa, saa itselle ainakin rauhallisemman mielen.
Ps. Synnytys tapahtui minulla normaalisti alakautta joten ei ollut imukupista johtuvaakaan..vaikka muille jakaa:)
Vauva on nyt 2kk ja imukupista jäi pahka päähän:(. Kova patti on tuossa oikealla takaraivolla, kuulemma voi vielä pienentyä ajan myötä. Lekuri selitti, että meillä on ilmeiseti kallon pintaan syntynyt rustoa?, joka aiheuttaa tuon kuhmun...normaali turvotus on siis laskenut. Mutta miään vaaraa tuosta ei pitäisi olla.
Ja takaraivolla on myös epätasaisuutta, nuo kallon saumat menevät siellä, ja epätasaisuus on kuulemma normaalia. Samalla tavallahan vauvoilla on tuossa otsan molemmilla puolilla "kuhmut"...ainakin meidän tapauksella.
Että kuhmuinen pää täällä kaikenkaikkiaan...ainakin toistaiseksi. Onneksi on talvi, niin voi laittaa pipon päähän;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781