Suunnittelun hintaluokka

ihmettelevä

Meillä on tontti, joka on hieman haastava rinteen ja kapeahkon rakennusalueen vuoksi. Talokirjoista ei takuulla löydy mitään. Nyt pitäisi vakuuttaa mies siitä, että suunnittelijan palkkaaminen olisi järkevä vaijtoehto. Toiveissa alle 200 neliöinen simppeli talo. Mitähän hintaluokkaa suunnittelu olisi?

28

6755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy

      talokirjoista pohjia joita voi muokata sopiviksi talotehtaiden ilmaisen tarjouspalvelun kautta.

      Eli itsestä se on kiinni miten toimii. Muista että myös pakollinen pääsuunnittelijasi (usein arkkitehti) voi tehdä paljonkin talosi hyväksi.

    • Karamelli

      Meillä parhaillaan rakenteilla sipo-talo (240/400m2) Treen seudulla. Tontti on rinteessä, jonka muotoa halusimme hyödyntää. Sinällään tontti ei ole erityisen haastava hyvälle arkkitehdille eli leveyttä ja pituutta sopivasti ja rinne laskee etelään. Pinta-alaakin reilut 1100m2.

      Löysimme arkkitehdin (RIA), joka oman arkkitehtitoimistonsa ohella tekee toiminimellä suunnittelua. Toiminimelle kertyy niin vähän liikevaihtoa, että hän pystyy tekemään yhden suunnitelman alv 0%. Meillä suunnitelma maksoi 3700€. Tämä sisälsi suunnittelun, kotikäynnit, tontilla käynnit, lupakuvat, värisuunnittelun ulkovuoreen. Tunteja oli määritelty 200. SAFA-arkkareilla hinta voi olla toinen?

      Tulokseen olemme jo tässä vaiheessa todella tyytyväisiä! Saamme sellaisen kodin, josta aina olemme haaveilleet. Lisäksi saimme asiantuntevalta suunnittelijalta rahan arvoisia vinkkejä ja ideoita toteutukseen. Kokonaisuudessa suunnittelukulu on n.1% ja varmasti sen arvoista!

      Edellisen talomme rakensimme talotehtaan mallin mukaan vuonna 2001. Malliin teimme pieniä muutoksia. Ko. arkkitehdin kanssa emme koskaan päässeet nenätysten suunnittelemaan taloamme saatika, että myyjä olisi tosissaan kuunnellut tarpeitamme... Ihan kiva talo tasaisella ja helpolla tontilla. Myöhemmin kun talossa jo asuimme, huomasimme monia seikkoja, joista olisi toivonut myyjän (ainoana kontaktihenkilönä)meitä neuvoneen. Kuten että khh:n on tyhmää sijoittaa tekninen tila. Näitähän neuvoja on turha rahan kiilto silmissä kiiluvan myyjän suusta odottaa... Saattaisi mennä kauppa ohi... Tosiasia on, että kun erikoista rakennetaan ja muutoksia valmiisiin pohjiin tehdään, niin hinta nousee ja katteet menee.

      Nykysessä rakennuspaikassamme naapurit ovat langenneet tähän talotehtaiden ansaan muka ilmaisesta suunnittelusta. Tuloksena on tasamaan taloja rinnetontilla, pihat pohjoisen puolella, sisäänkäynti 50 m rinnettä ylös autotallista, suuria täyttöjä ja suuria leikkauksia maastoon...

      Eli sanalla sanoen sitä saa mitä tilaa.

      • todellakin.

        hienoa, että oletta projektiinne tyytyväinen. näin suunnittelijana pikkaisen nyppii se, että aina löytyy noita, jotka polkevat hintoja epäterveelle tasolle. minkä palvelun voit suomesta ostaa nykyään 18,5e/tunti? Siivoaminen, tukanleikkuu, autonkorjaaminen, mikä tahansa maksaa moninverroin enemmän, ainakin etelä-suomessa. saati sitten tuollainen pitkää koulutusta ja erityisosaamista vaativa homma.

        tuskin millään muullakaan alalla iloittaisiin, että joku tekisi työn kolmasosalla siitä hinnasta, mitä muut suorituksesta veloittavat. suunnittelualan palkat kun eivät muutekaan juuri päätä huimaa, suhteessa moniin muihin aloihin. mutta, tämä ei tietenkään ole sinun vikasi, kunhan yleisesti ottaen purnasin. ilo lukea, että arvostat suunnittelijan käyttöä ja ammattitaitoa.


      • alkup.
        todellakin. kirjoitti:

        hienoa, että oletta projektiinne tyytyväinen. näin suunnittelijana pikkaisen nyppii se, että aina löytyy noita, jotka polkevat hintoja epäterveelle tasolle. minkä palvelun voit suomesta ostaa nykyään 18,5e/tunti? Siivoaminen, tukanleikkuu, autonkorjaaminen, mikä tahansa maksaa moninverroin enemmän, ainakin etelä-suomessa. saati sitten tuollainen pitkää koulutusta ja erityisosaamista vaativa homma.

        tuskin millään muullakaan alalla iloittaisiin, että joku tekisi työn kolmasosalla siitä hinnasta, mitä muut suorituksesta veloittavat. suunnittelualan palkat kun eivät muutekaan juuri päätä huimaa, suhteessa moniin muihin aloihin. mutta, tämä ei tietenkään ole sinun vikasi, kunhan yleisesti ottaen purnasin. ilo lukea, että arvostat suunnittelijan käyttöä ja ammattitaitoa.

        Kiitos viesteistänne. Keskusteluistanne voinee vetää johtopäätöksen, että hinta alkaa noin 3000 eurosta. Halpa/edullinen hintahan ei ole se pääasia, vaan hyvän suunnittelijan löytäminen. Tästä jatketaan...


      • Norman F

        Edullisestihan tuo on tehnyt mutta pääasia että työ onnistui. Pientalohommissa on tärkeintä että asiakas on tyytyväinen. Harmi vaan että toiveet ja suunnitelmat ei asiakkailla ja arkkitehdeilla vielä aina kohtaa.

        Muistuttaisin kyllä, että rakennusarkkitehdin kannalta siedettävä palkkio työtunnista lähtee 50 eurosta. Siitä saa itselleen jo 16 euroa bruttopalkkaa. Loput menee tietokoneohjelmiin, kuluihin ja veroihin. Eli YYA-hinnalla saitte palvelua. SAFA-arkkitehdin tuntipalkassa olisi huomioitava pitkä koulutus ja vastuu. Työhän kyllä on monesti antoisaa ja palkitsevaa, mutta ei työn antoisuus jääkaappia täytä.

        Arkkitehdit ei ole Suomessa mitään kovapalkkaisia herra isoherroja, ne on duunareita jotka tekee asiakkaille työtä. Omissa liiketoiminta-asioissaan arkkitehdit ovat vähän semmoisia autettavia reppanoita, vaikka kaiken muun hallitsisivatkin.


      • Rak.Ins

        pimeää hommaa koko projekti.
        "Löysimme arkkitehdin (RIA), joka oman arkkitehtitoimistonsa ohella tekee toiminimellä suunnittelua. Toiminimelle kertyy niin vähän liikevaihtoa, että hän pystyy tekemään yhden suunnitelman alv 0%. Meillä suunnitelma maksoi 3700€. Tämä sisälsi suunnittelun, kotikäynnit, tontilla käynnit, lupakuvat, värisuunnittelun ulkovuoreen. Tunteja oli määritelty 200. SAFA-arkkareilla hinta voi olla toinen? "

        Verottaja taitaa olla tuosta tulkinnasta eri mieltä. Jos omistat yrityksen, niin et voi käyttää yrityksen koneita ja laitteita verottomaan hommaan.
        Ei tuo suunnittelija ole siihen kohteesi käyttänyt sataa tuntia enempi aikaa.


      • Karamelli
        Rak.Ins kirjoitti:

        pimeää hommaa koko projekti.
        "Löysimme arkkitehdin (RIA), joka oman arkkitehtitoimistonsa ohella tekee toiminimellä suunnittelua. Toiminimelle kertyy niin vähän liikevaihtoa, että hän pystyy tekemään yhden suunnitelman alv 0%. Meillä suunnitelma maksoi 3700€. Tämä sisälsi suunnittelun, kotikäynnit, tontilla käynnit, lupakuvat, värisuunnittelun ulkovuoreen. Tunteja oli määritelty 200. SAFA-arkkareilla hinta voi olla toinen? "

        Verottaja taitaa olla tuosta tulkinnasta eri mieltä. Jos omistat yrityksen, niin et voi käyttää yrityksen koneita ja laitteita verottomaan hommaan.
        Ei tuo suunnittelija ole siihen kohteesi käyttänyt sataa tuntia enempi aikaa.

        Arkkitehtimme teki työn kotikoneellaan. Eos onko koneet firman vai vain firmasta tulleella palkalla hankittu.

        Tuo 100h onkin lähempänä totuutta! Tulipa vähän liioiteltua...:)Itsekin palveluja myyvänä tiedän, että 18,5e/h ei kukaan lähde tekemään mitään! Olimme myös helppoja asiakkaita, sillä olimme ekaan suunnitelmaan sen verran tyytyväisiä, että fiksausta tehtiin ulkoseinien sisäpuolella vain vähän.


      • Karamelli
        todellakin. kirjoitti:

        hienoa, että oletta projektiinne tyytyväinen. näin suunnittelijana pikkaisen nyppii se, että aina löytyy noita, jotka polkevat hintoja epäterveelle tasolle. minkä palvelun voit suomesta ostaa nykyään 18,5e/tunti? Siivoaminen, tukanleikkuu, autonkorjaaminen, mikä tahansa maksaa moninverroin enemmän, ainakin etelä-suomessa. saati sitten tuollainen pitkää koulutusta ja erityisosaamista vaativa homma.

        tuskin millään muullakaan alalla iloittaisiin, että joku tekisi työn kolmasosalla siitä hinnasta, mitä muut suorituksesta veloittavat. suunnittelualan palkat kun eivät muutekaan juuri päätä huimaa, suhteessa moniin muihin aloihin. mutta, tämä ei tietenkään ole sinun vikasi, kunhan yleisesti ottaen purnasin. ilo lukea, että arvostat suunnittelijan käyttöä ja ammattitaitoa.

        Tulipa vähän liioiteltua...:)100 tuntia oli sopmuksessa ja sen yli menevät 44e/h. Itsekin palveluja myyvänä tiedän, että 18,5e/h ei kukaan lähde tekemään mitään!

        37e/h alv0% hintana lienee hyvä hinta, kun kulut toiminimellä on minimissään. Toki työn hän teki iltaisin ja viikonloppuisin oto:na eli paperimiehet älkööt vaivautuko! ;)


    • Norman F

      200 tuntia a 50 euroa. 5-10 tuhatta. Jos on tuurijuoppo tai opiskelija, niin tonnilla lähtee mutta tulos ei ole hyvä. Vakaa tekijä on paras. Rakenne lvis toinen 5-10 tonnia. Ei ole halpaa ei, mutta mikäpä kunnollinen suomalainen työ olisi.

      Itseäni en ole tarjoamassa. Minä en suunnittele pientaloja kuin itselleni ja tuttavilleni, siinä kuluu vaan housut. Onnea ja menestystä taloprojektissa !.

      Suuren luksusluokan omakotitalon suunnitteluun kuluu yhtä paljon rahaa kuin normaalin pientalon koko rakentamiseen, jos yhtään lohduttaa.

    • arxitehti

      tärkeintä hankkeessanne on tavoitteiden asettaminen. Suunnitteluhan on asioiden selvittämistä ja vastaan tulevien ongelmien ratkaisemista siten, että asetettuihin tavoitteisiin päästään. Mieluummin vielä vähän ylitetään.

      Talohanke saattaa olla teillekin elämänne suurin hankinta. Siihen liittyvä kaikki suunnittelu on hankintojenne valmistelua, se on teidän omien resurssienne käytön optimointia siten, että saatte hankinnastanne mahdollisimman paljon irti.

      Kun hankkeenne on teknisesti oikein muotoiltu (sopimukset jne.) ja löydätte hyvät suunnittelijat ja rakentajat tulette saamaan hankkeestanne todella paljon. Valmiina se tulee olemaan teille koti, lapsillenne lapsuuden koti - se vaikuttaa ihmiseen enemmän kuin ehkä ymmärrättekään. Ajatelkaa omia rakkaita paikkojanne, ajatelkaa kotiin tuloa. Kodin täytyy suojata, antaa turvaa ja eheyttää.

      Teille - ja arkkitehdillenne - tärkeintä ei ole kolmiulotteinen tai tekninen hahmotuskyky, se on erilaisten elämäntilanteiden kuvittelukyky ja kyky ymmärtää teidän tapaanne elää.


      “Architecture, of all the arts, is the one which acts the most slowly, but the most surely, on the soul” -Ernest Dimnet

    • Arska

      Hei !

      Kyse on pientalo n. 200 m2 2-kerroksessa. Paikalla rakennettu.
      Naapureita asuu vieressä joten niiden kuuleminen
      yms...

      Suunnittelu
      Talonrakennus ARK-kuvat n. 2800 alv22%.
      Rakennekuvat RAK-kuvat n. 3000 alv22%.
      Lisäksi juokseminen rakvalvonta naapurien kuuleminen ja haastattelu sisältyvät hintaan AI hoitaa.
      LV-kuvat n.1000,- alv22%
      Ilmastointi n.1500,- alv 22%
      E Sähkökuvat n.1500,- alv 22%
      Perustusunnitelma n. 700 sis.alv 22%

      Työnjohto
      Lisäksi tulevat ennen muuta työnaikainen työnjohto sekä katselmuksissa käynti päälle!
      Näin Espoossa. LVI 700 alv OKT:n katselmukset.
      VTJ:n palkkio vaihtelee työn määrästä/kuvasta riippuen aina 5000-10000 € alv 22%. Toiset tekee jopa halvemmalla siihen en halua ottaa kantaa...
      Miten työmaa pysyy hanskassa ja tilaajan edut tulevat täytetyiksi HRT-mukaisesti.

      VTJ Arska

      • Parempi tai ainakin halvemp...

        Teillähän on suunnittelu ja valvontahinnat kohdallaan.Mulla meni näin.Puolitoista kerrosta 230m2 itse suunniteltu ei minkään talotehtaanmalli. Pienelementeistä, seinäelementit, puutavara, kattotuolit ja piirustukset ja rakennusohjeet talotehtaasta.Kaikki muu etsitty itse, netti ja aikaisemmin rakentaneet naapurit on hyvä tiedonhankintaväline.Itse pystytetty ( aikaa meni 2 viikkoa säästö hieman vajaa 10000€). Työnjohtaja piirsi autotallin ja perustus ym.suunnitelmat, hinta valvontoineen kaikkineen 500€.Sähkösuunnitelma 250e. LVI JA ilmastointi kuvat 500€. LVI ja ilmastointivalvonnat 250€.Kaikki suunnittelijat ja valvojat vähintään 20-30 vuotta alalla toimineita ja rakennusvalvonnassa tuttuja käytännön miehiä, ohjeet tulee puhelimessa miettimättä.Omakotitalo ei ole avaruusalus sen saa hieman halvemmallakin suunniteltua.Tärkeintä on itse tietää mitä haluaa, mulla oli alustavat ja oikeastaan aika valmiit suunnitelmat kaikesta itse tehtynä niin ei tarvi suunnittelijan aikaa tuhlata turhaan kyselyyn.


      • muuten
        Parempi tai ainakin halvemp... kirjoitti:

        Teillähän on suunnittelu ja valvontahinnat kohdallaan.Mulla meni näin.Puolitoista kerrosta 230m2 itse suunniteltu ei minkään talotehtaanmalli. Pienelementeistä, seinäelementit, puutavara, kattotuolit ja piirustukset ja rakennusohjeet talotehtaasta.Kaikki muu etsitty itse, netti ja aikaisemmin rakentaneet naapurit on hyvä tiedonhankintaväline.Itse pystytetty ( aikaa meni 2 viikkoa säästö hieman vajaa 10000€). Työnjohtaja piirsi autotallin ja perustus ym.suunnitelmat, hinta valvontoineen kaikkineen 500€.Sähkösuunnitelma 250e. LVI JA ilmastointi kuvat 500€. LVI ja ilmastointivalvonnat 250€.Kaikki suunnittelijat ja valvojat vähintään 20-30 vuotta alalla toimineita ja rakennusvalvonnassa tuttuja käytännön miehiä, ohjeet tulee puhelimessa miettimättä.Omakotitalo ei ole avaruusalus sen saa hieman halvemmallakin suunniteltua.Tärkeintä on itse tietää mitä haluaa, mulla oli alustavat ja oikeastaan aika valmiit suunnitelmat kaikesta itse tehtynä niin ei tarvi suunnittelijan aikaa tuhlata turhaan kyselyyn.

        Alepassa muovikassi mitään?


      • ***
        muuten kirjoitti:

        Alepassa muovikassi mitään?

        Lisäksi osa väestä pulittaa rakennustöistäkin käsittämättömiä summia, tyyliin 300e per päivä per äijä. Tarjouskilpailusta tippuu auttamatta pois ne firmat, jotka kehtaavat esim. perustustöistä pyytää enemmän kuin kupillisen hernekeittoa ja kaljapullon.


      • miettimättä???
        Parempi tai ainakin halvemp... kirjoitti:

        Teillähän on suunnittelu ja valvontahinnat kohdallaan.Mulla meni näin.Puolitoista kerrosta 230m2 itse suunniteltu ei minkään talotehtaanmalli. Pienelementeistä, seinäelementit, puutavara, kattotuolit ja piirustukset ja rakennusohjeet talotehtaasta.Kaikki muu etsitty itse, netti ja aikaisemmin rakentaneet naapurit on hyvä tiedonhankintaväline.Itse pystytetty ( aikaa meni 2 viikkoa säästö hieman vajaa 10000€). Työnjohtaja piirsi autotallin ja perustus ym.suunnitelmat, hinta valvontoineen kaikkineen 500€.Sähkösuunnitelma 250e. LVI JA ilmastointi kuvat 500€. LVI ja ilmastointivalvonnat 250€.Kaikki suunnittelijat ja valvojat vähintään 20-30 vuotta alalla toimineita ja rakennusvalvonnassa tuttuja käytännön miehiä, ohjeet tulee puhelimessa miettimättä.Omakotitalo ei ole avaruusalus sen saa hieman halvemmallakin suunniteltua.Tärkeintä on itse tietää mitä haluaa, mulla oli alustavat ja oikeastaan aika valmiit suunnitelmat kaikesta itse tehtynä niin ei tarvi suunnittelijan aikaa tuhlata turhaan kyselyyn.

        No mahtoi tulla hyvät ja perusteelliset suunnitelmat.
        Meillä arkkitehtisuunnittelu pääsuunnittelija sekä detaljeja sisään 6.500, lvi-suunnittelija 2.500, rakenne 3.500, sähkö 1.400 ja vtj 5.000 sis alvit. 300/400 m2, 3 kerrosta, monimuotoinen ja kaikilta muilta paitsi lvi-hemmolta ollaan saatu täyttä vastinetta rahoille.


      • kylläjoo.
        miettimättä??? kirjoitti:

        No mahtoi tulla hyvät ja perusteelliset suunnitelmat.
        Meillä arkkitehtisuunnittelu pääsuunnittelija sekä detaljeja sisään 6.500, lvi-suunnittelija 2.500, rakenne 3.500, sähkö 1.400 ja vtj 5.000 sis alvit. 300/400 m2, 3 kerrosta, monimuotoinen ja kaikilta muilta paitsi lvi-hemmolta ollaan saatu täyttä vastinetta rahoille.

        tuntiveloitusten lähtiessä viidestäkympistä (eipä mitään palvelua Suomesta halvemmalla saa), ei 250-500 euron veloituksilla eli 5-10 tunnissa mitään ehdi tekemään. Ainakaan kunnollista.

        Talkoot on asia erikseen. Monikohan näistä suunnitelmia parilla satkulla ostavista haluaisi itse tehdä oman työnsä kymmenesosalla nykyisestä palkastaan? Ja kuka helvetti suostuu suunnitelmia ilmaiseksi ympäri kyliä jakamaan, sitä on myös vaikea ymmärtää.


      • parempi tai ainakin halvempi
        miettimättä??? kirjoitti:

        No mahtoi tulla hyvät ja perusteelliset suunnitelmat.
        Meillä arkkitehtisuunnittelu pääsuunnittelija sekä detaljeja sisään 6.500, lvi-suunnittelija 2.500, rakenne 3.500, sähkö 1.400 ja vtj 5.000 sis alvit. 300/400 m2, 3 kerrosta, monimuotoinen ja kaikilta muilta paitsi lvi-hemmolta ollaan saatu täyttä vastinetta rahoille.

        Rakennettiin suurimmaksi osaksi itse joten ohjeita joutui välillä kysymään ja asiat yleensä selvis hetkessä puhelimessa ei mennyt aikaa kummaltakaan turhaan pähkäilyyn.Itse kun on ikänsä tehnyt vähän toisenlaisia hommia missä on toleranssit millejä tai niiden kymmenysosia on talonrakennus kuitenkin aika simppeliä touhua. Saahan ja täytyyhän sitä tuhlata 20000€ suunnitteluun jos on itse täysin pihalla talonrakennuksesta tai muusta oikeasta työnteosta eikä ole edes käsitystä mitä oikeastaan haluaa.Tyhmille kaikki tulee kalliiksi. En kyllä ymmärrä mitä kehumista eurojen tuhlauksesta on mutta kukin tekee tavallaan, voihan sitä kehua vielä tyhmemmille kavereilleen kuinka paljon mikäkin maksoi, huvinsa kullakin.Itselleenhän sitä taloa tarvitsee niin kai sitä silloin tietää aika tarkoin millaisen siitä haluaa ja suunnittelija on siinä vain apuna. Tekisi kyllä mieli verrata näitä meidän mökkejä niin näkisi että kummalla on paremmin suunniteltu ja pidemmälle mietitty ratkaisu, että saitkos sitä rahoillesi vastinetta. Olen kyllä yleensäkin sitä mieltä että rakennustoiminta on kyllä aikamoista ihmisten kusetusta, kahdentunnin huonosti tehdystä työstä yritetään veloittaa kahdeksantunnin palkkio, pätee myös suunnitteluun. On kokemuksia tuttavapiirissä aika paljon näistä kaikenlaisista suunnittelijoista,pahimmat on näitä joiden suunnitelmat tulee kuukausia myöhässä on lopulta valmistuttuaan hätäisesti kyhätty ja maksaa tietysti kaikkein eniten.Varokaa etenkin näitä nuoria kukkopoika arkkitehtejä joilla ei ole vielä oikein kokemusta mutta on suuret luulot itsestään ja kyvyistään.Onneksi suurinosa näistä ongelmista on kasautunut pääkaupunkiseudulle ja ei vaikuta meikäläiseen joka tykkää vähän paremmasta, väljemmästä ja huomattavasti edullisemmasta elämisestä.Ps. Helsinki- Vantaalle 50 min.


      • ***
        parempi tai ainakin halvempi kirjoitti:

        Rakennettiin suurimmaksi osaksi itse joten ohjeita joutui välillä kysymään ja asiat yleensä selvis hetkessä puhelimessa ei mennyt aikaa kummaltakaan turhaan pähkäilyyn.Itse kun on ikänsä tehnyt vähän toisenlaisia hommia missä on toleranssit millejä tai niiden kymmenysosia on talonrakennus kuitenkin aika simppeliä touhua. Saahan ja täytyyhän sitä tuhlata 20000€ suunnitteluun jos on itse täysin pihalla talonrakennuksesta tai muusta oikeasta työnteosta eikä ole edes käsitystä mitä oikeastaan haluaa.Tyhmille kaikki tulee kalliiksi. En kyllä ymmärrä mitä kehumista eurojen tuhlauksesta on mutta kukin tekee tavallaan, voihan sitä kehua vielä tyhmemmille kavereilleen kuinka paljon mikäkin maksoi, huvinsa kullakin.Itselleenhän sitä taloa tarvitsee niin kai sitä silloin tietää aika tarkoin millaisen siitä haluaa ja suunnittelija on siinä vain apuna. Tekisi kyllä mieli verrata näitä meidän mökkejä niin näkisi että kummalla on paremmin suunniteltu ja pidemmälle mietitty ratkaisu, että saitkos sitä rahoillesi vastinetta. Olen kyllä yleensäkin sitä mieltä että rakennustoiminta on kyllä aikamoista ihmisten kusetusta, kahdentunnin huonosti tehdystä työstä yritetään veloittaa kahdeksantunnin palkkio, pätee myös suunnitteluun. On kokemuksia tuttavapiirissä aika paljon näistä kaikenlaisista suunnittelijoista,pahimmat on näitä joiden suunnitelmat tulee kuukausia myöhässä on lopulta valmistuttuaan hätäisesti kyhätty ja maksaa tietysti kaikkein eniten.Varokaa etenkin näitä nuoria kukkopoika arkkitehtejä joilla ei ole vielä oikein kokemusta mutta on suuret luulot itsestään ja kyvyistään.Onneksi suurinosa näistä ongelmista on kasautunut pääkaupunkiseudulle ja ei vaikuta meikäläiseen joka tykkää vähän paremmasta, väljemmästä ja huomattavasti edullisemmasta elämisestä.Ps. Helsinki- Vantaalle 50 min.

        Rakentamiseen sisältyy kyllä muutakin haastetta kuin toleranssit, vaikkei kymmeneosamilleillä pelatakaan. Tietotaitoa vaaditaan laajalti, ei suunnittelusta ja rakentamisesta pelkällä millinfiilamisella suoriuduta.

        Aika paksua tekstiä nimittää ihmisiä tyhmiksi tai tuhlaavaisiksi, jos he maksavat työstä sille kuuluvan hinnan. Jos et muuten osaa asiaa hahmottaa, niin mieti oman alasi kautta: ovatko mahdolliset asiakkaasi tyhmiä maksaessaan työpanoksestasi sen hinnan, mitä osaamisellasi siitä ansaitset, saadaksesi sellaisen tilipussin että pystyt elämään normaalisti? Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että talo, sen rakenteet tai tekniikka suunnitellaan, piirretään jne. puolessa päivässä, kuten ilmoittamasi veloitushinnat antavat ymmärtää? Puhumattakaan muusta suunnitteluprosessiin liittyvätä byrokratiasta. Ehkä todellakin olet maksanut nuo summat, mutta niillä ei ole mitään tekoa todellisuuden kanssa. Joko olet saanut hutaisten tehtyä paskaa (minkä kieltämättä ansaitset noilla hinnoilla), tai sitten suunnittelijasi ovat tehneet sinulle talkootöitä.

        Jokainen ihminen asuu talossa, kyllä. Tätä kautta hän kuvittelee tietävänsä, kuinka talo suunnitellaan. Sinulla on mitä ilmeisemmin ajokortti: osaatko kertoa autoinsinöörille, kuinka suunnitella auto? Entä opastatko umpisuolileikkaustasi tekevää kirurgia myös? Tiedäthän sentään, että haluat kipeästä masustasi eroon. Et tule saamaan suunnittelijoistasi parasta mahdollista antia irti, jos itse kuvittelet tietäväsi joka asiasta kaiken, suunnittelijoiden toimiessa lähinnä juoksupoikinasi. Maallikko ei välttämättä osaa asiantuntemattomuutensa vuoksi edes kuvitella jokaista mahdollista kommervenkkia, mikä liittyy suunnitteluun, rakentamiseen, asumiseen, talon elinkaareen jne. Siksipä on hyvä hyödyntää suunnittelijansa koko rahan edestä, eli antaa heidän ohjata tietämyksellään hankettasi sille tasolle, jota et itse ole osannut maallikkona edes ajatella. Voit verrata kaikkitietävää olemustasi murrosikäisiin teineihin: hehän myös tietävät kaikesta kaiken eivätkä ulkopuolisia neuvoja tarvitse, vaikka asia hieman enemmän maailmaanähneen silmissä saattaa näyttää aikalailla toiselle.

        Hienoa, että sait vuodatuksessasi purettua myös pääkaupunkiantipatiasi, vaikkeivät mitenkään aiheeseen edes liittyneet.


      • Omakotitalo eikä aivoleikkaus
        *** kirjoitti:

        Rakentamiseen sisältyy kyllä muutakin haastetta kuin toleranssit, vaikkei kymmeneosamilleillä pelatakaan. Tietotaitoa vaaditaan laajalti, ei suunnittelusta ja rakentamisesta pelkällä millinfiilamisella suoriuduta.

        Aika paksua tekstiä nimittää ihmisiä tyhmiksi tai tuhlaavaisiksi, jos he maksavat työstä sille kuuluvan hinnan. Jos et muuten osaa asiaa hahmottaa, niin mieti oman alasi kautta: ovatko mahdolliset asiakkaasi tyhmiä maksaessaan työpanoksestasi sen hinnan, mitä osaamisellasi siitä ansaitset, saadaksesi sellaisen tilipussin että pystyt elämään normaalisti? Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että talo, sen rakenteet tai tekniikka suunnitellaan, piirretään jne. puolessa päivässä, kuten ilmoittamasi veloitushinnat antavat ymmärtää? Puhumattakaan muusta suunnitteluprosessiin liittyvätä byrokratiasta. Ehkä todellakin olet maksanut nuo summat, mutta niillä ei ole mitään tekoa todellisuuden kanssa. Joko olet saanut hutaisten tehtyä paskaa (minkä kieltämättä ansaitset noilla hinnoilla), tai sitten suunnittelijasi ovat tehneet sinulle talkootöitä.

        Jokainen ihminen asuu talossa, kyllä. Tätä kautta hän kuvittelee tietävänsä, kuinka talo suunnitellaan. Sinulla on mitä ilmeisemmin ajokortti: osaatko kertoa autoinsinöörille, kuinka suunnitella auto? Entä opastatko umpisuolileikkaustasi tekevää kirurgia myös? Tiedäthän sentään, että haluat kipeästä masustasi eroon. Et tule saamaan suunnittelijoistasi parasta mahdollista antia irti, jos itse kuvittelet tietäväsi joka asiasta kaiken, suunnittelijoiden toimiessa lähinnä juoksupoikinasi. Maallikko ei välttämättä osaa asiantuntemattomuutensa vuoksi edes kuvitella jokaista mahdollista kommervenkkia, mikä liittyy suunnitteluun, rakentamiseen, asumiseen, talon elinkaareen jne. Siksipä on hyvä hyödyntää suunnittelijansa koko rahan edestä, eli antaa heidän ohjata tietämyksellään hankettasi sille tasolle, jota et itse ole osannut maallikkona edes ajatella. Voit verrata kaikkitietävää olemustasi murrosikäisiin teineihin: hehän myös tietävät kaikesta kaiken eivätkä ulkopuolisia neuvoja tarvitse, vaikka asia hieman enemmän maailmaanähneen silmissä saattaa näyttää aikalailla toiselle.

        Hienoa, että sait vuodatuksessasi purettua myös pääkaupunkiantipatiasi, vaikkeivät mitenkään aiheeseen edes liittyneet.

        Jos te suunnittelijat haluatte verrata itseänne kirurgeihin niin ymmärrän hinnoitteluperusteenne.Pienen omakotitalon suunnittelua voi kyllä verrata lähinnä verikokeeseen jonka voi ottaa lähihoitajakin. Tähänkin maahan on muutama talo jo rakennettu ei sitä suunittelussa tarvitse ihan puhtaalta pöydältä lähteä. Kysymyshän oli nimenomaan siitä että työstä pitää maksaa oikea hinta. Kerroppa nyt nämä valtavat haasteet mitä normaalin omakotitalon rakentamiseen normaali tontille sisältyy.Mitä minun maksamiini palkkioihin tulee, olen maksanut sen mitä on pyydetty enkä väitäkkään että se on välttämättä yleinen hintataso mutta minusta ja suunnittelijasta se on ollut työn vaativuuteen nähden oikea hinta. Kokemuksia on kalliistakin sähkösuunnittelijasta jonka suunnitelmien toteuttaminen olisi nostanut sähköurakanhintaa yli puolella, Aikaa oli kyllä käytetty ja piirrustukset oli kyllä hienot ja vaikeatajuiset, onneksi sähkömies käski pyyhkiä niillä persettä ja teki itse uudet.Luepa alkuperäinen teksti uudelleen en missään nimessä luule tietäväni itse kaikkea, sen takia suunnittelijat ja valvojat onkin näitä käytännön miehiä jotka on todella perillä asioista. En ole kyllä heitä usein vaivannut, sillä kuten aikaisemmin kirjoitin talon teko on suht simmppeli homma. Toisille kaikki on vaikeeta ja pirun kallista.Ja rahanahneita paskiaisia on joka nurkalla.Pääkaupunkiantipatiastani en pääse onneksi eroon ja sinne en koskaan enää palaa.


      • Rullatehti
        Omakotitalo eikä aivoleikkaus kirjoitti:

        Jos te suunnittelijat haluatte verrata itseänne kirurgeihin niin ymmärrän hinnoitteluperusteenne.Pienen omakotitalon suunnittelua voi kyllä verrata lähinnä verikokeeseen jonka voi ottaa lähihoitajakin. Tähänkin maahan on muutama talo jo rakennettu ei sitä suunittelussa tarvitse ihan puhtaalta pöydältä lähteä. Kysymyshän oli nimenomaan siitä että työstä pitää maksaa oikea hinta. Kerroppa nyt nämä valtavat haasteet mitä normaalin omakotitalon rakentamiseen normaali tontille sisältyy.Mitä minun maksamiini palkkioihin tulee, olen maksanut sen mitä on pyydetty enkä väitäkkään että se on välttämättä yleinen hintataso mutta minusta ja suunnittelijasta se on ollut työn vaativuuteen nähden oikea hinta. Kokemuksia on kalliistakin sähkösuunnittelijasta jonka suunnitelmien toteuttaminen olisi nostanut sähköurakanhintaa yli puolella, Aikaa oli kyllä käytetty ja piirrustukset oli kyllä hienot ja vaikeatajuiset, onneksi sähkömies käski pyyhkiä niillä persettä ja teki itse uudet.Luepa alkuperäinen teksti uudelleen en missään nimessä luule tietäväni itse kaikkea, sen takia suunnittelijat ja valvojat onkin näitä käytännön miehiä jotka on todella perillä asioista. En ole kyllä heitä usein vaivannut, sillä kuten aikaisemmin kirjoitin talon teko on suht simmppeli homma. Toisille kaikki on vaikeeta ja pirun kallista.Ja rahanahneita paskiaisia on joka nurkalla.Pääkaupunkiantipatiastani en pääse onneksi eroon ja sinne en koskaan enää palaa.

        Jos yleensä ottavat omakotitalon rakentajia asiakkaiksi. Ei tuommoisten paskiaisten kanssa viitsi olla tekemisissä.


      • ***
        Omakotitalo eikä aivoleikkaus kirjoitti:

        Jos te suunnittelijat haluatte verrata itseänne kirurgeihin niin ymmärrän hinnoitteluperusteenne.Pienen omakotitalon suunnittelua voi kyllä verrata lähinnä verikokeeseen jonka voi ottaa lähihoitajakin. Tähänkin maahan on muutama talo jo rakennettu ei sitä suunittelussa tarvitse ihan puhtaalta pöydältä lähteä. Kysymyshän oli nimenomaan siitä että työstä pitää maksaa oikea hinta. Kerroppa nyt nämä valtavat haasteet mitä normaalin omakotitalon rakentamiseen normaali tontille sisältyy.Mitä minun maksamiini palkkioihin tulee, olen maksanut sen mitä on pyydetty enkä väitäkkään että se on välttämättä yleinen hintataso mutta minusta ja suunnittelijasta se on ollut työn vaativuuteen nähden oikea hinta. Kokemuksia on kalliistakin sähkösuunnittelijasta jonka suunnitelmien toteuttaminen olisi nostanut sähköurakanhintaa yli puolella, Aikaa oli kyllä käytetty ja piirrustukset oli kyllä hienot ja vaikeatajuiset, onneksi sähkömies käski pyyhkiä niillä persettä ja teki itse uudet.Luepa alkuperäinen teksti uudelleen en missään nimessä luule tietäväni itse kaikkea, sen takia suunnittelijat ja valvojat onkin näitä käytännön miehiä jotka on todella perillä asioista. En ole kyllä heitä usein vaivannut, sillä kuten aikaisemmin kirjoitin talon teko on suht simmppeli homma. Toisille kaikki on vaikeeta ja pirun kallista.Ja rahanahneita paskiaisia on joka nurkalla.Pääkaupunkiantipatiastani en pääse onneksi eroon ja sinne en koskaan enää palaa.

        Mutta tokko talonrakentamisen ja suunnittelun taito jokaiselle on sisäänrakennettu geeneihin. Kyllä rakennussuunnitteluunkin kouluttautuminen on useamman vuoden rupeama, ei mikään läpihuutojuttu. Kaltaisiasi vähättelijöitä kyllä löytyy jonoksi asti. Hattua nostan heille, jotka jaksavat hengenheimolaisiasi palvella pientaloprojekteissa. Edustamasi asenneilmapiiri on yksi hyvin vahva syy, miksi itse en ko. kentälle sotkeennu, vaan mieluummin hankin leipäni vallan toisenlaisista projekteista.

        Tässä muuten yksi esimerkki, jossa ei tasan tarkkaan ole etelän kukkoilija-arkkitehdit olleet projektia sotkemassa, josko muutkaan suunnittelijat:

        www.etuovi.com/kohde/696029

        Vastaavia taidonnäytteitä löytyy pilvin pimein jos vaan jaksaa omakotitalojen myynti-ilmoituksia läpi kahlata.

        Rahanahneista paskiaisista sen verran, että noilla tässäkin ketjussa kerrotuilla veloitushinnoilla rakennussuunnittelualan ihmiset saavat palkkaa kuussa plusmiinus 2500e. Harvempi enemmän, hyvin moni vähemmän. Jos mielestäsi ahneen paskiaisen tunnusmerkistön täyttää se, että haluaa työpanoksestansa vastineeksi riittävän (ei todellakaan pröystäilevän) elannon, niin ok. Minkäpä minä mielipiteillesi voin. Henk.koht. pidän paskiaismaisempana käytöksenä sitä, että kaikki pitäisi puoli-ilmaiseksi saada, vaikka sitten toisten selkänahasta repien.

        Hienoa, että olet löytänyt mielenrauhasi sieltä, minne ikinä oletkin asettunut. kaikkien ei todellakaan tarvitse asua ruuhka-Suomessa. Ja vaikkei tämän viestiketjun aiheeseen kuulukaan pk-antipatiat, niin lausunpa niistä vielä seuraavanlaisen mietteen: kovin moni, joka ei syystä tai toisesta etelässä viihdy, hakee mieluummin epäonnistuneen toivioretkensä syyt jostain muualta, kuin itsestään. Milloin on ihmiset rahanahneita paskiaisia sun muita kukkoilijoita, milloin koko seutukunta on rumaa ja ahdistavaa, ja niin edelleen. Koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan, että syyt viihtymättömyyteen/pärjäämättömyyteen olisivat kummunneet henkilöstä itsestään. Aina on vika muissa ja heidän ominaispiirteissään. Asia on sinänsä ymmärrettävä psykologiselta kannalta tarkasteltuna, jokaisenhan täytyy hakea perustelut valinnoilleen. Ja henkinen tasapaino varmimmin saavutetaan, kun valintoja ohjaavat negatiivispainotteiset syyt ulkoistetaan. Heikkouksia ei siis haeta itsestä.

        Itse olen myös muualta pk-seudulle eksynyt, ja jopa sopeutunut. Ei ihmiset täällä ole ihmisiä kummempia. Itseasiassa, seudun asujaimisto on melko kattava läpileikkaus koko kansasta, junantuomiahan täällä suurin osa. Samat ominaispiirteet ovat siten varmasti löydettävissä myös maakuntien ihmisistä, ei kokemasi negatiiviset piirteet etelässä ja etelän asukkaissa ole ainoastaan kyseiselle seudulle tyypillinen ominaisuus. Samaa materiaalia, niin hyvässä kuin pahassakin, löytyy myös sieltä teidän kulmilta. Osa kukkoilevista paskiaisista löytää toki tiensä tänne, osa näemmä rakentaa onnensa sinne.


      • arxitehti
        Parempi tai ainakin halvemp... kirjoitti:

        Teillähän on suunnittelu ja valvontahinnat kohdallaan.Mulla meni näin.Puolitoista kerrosta 230m2 itse suunniteltu ei minkään talotehtaanmalli. Pienelementeistä, seinäelementit, puutavara, kattotuolit ja piirustukset ja rakennusohjeet talotehtaasta.Kaikki muu etsitty itse, netti ja aikaisemmin rakentaneet naapurit on hyvä tiedonhankintaväline.Itse pystytetty ( aikaa meni 2 viikkoa säästö hieman vajaa 10000€). Työnjohtaja piirsi autotallin ja perustus ym.suunnitelmat, hinta valvontoineen kaikkineen 500€.Sähkösuunnitelma 250e. LVI JA ilmastointi kuvat 500€. LVI ja ilmastointivalvonnat 250€.Kaikki suunnittelijat ja valvojat vähintään 20-30 vuotta alalla toimineita ja rakennusvalvonnassa tuttuja käytännön miehiä, ohjeet tulee puhelimessa miettimättä.Omakotitalo ei ole avaruusalus sen saa hieman halvemmallakin suunniteltua.Tärkeintä on itse tietää mitä haluaa, mulla oli alustavat ja oikeastaan aika valmiit suunnitelmat kaikesta itse tehtynä niin ei tarvi suunnittelijan aikaa tuhlata turhaan kyselyyn.

        Suunnittelu ei ole piirustusten tuottamista. Suunnittelu on ajattelua, kysymysten esittämistä ja niihin vastausten hakemista.

        Ilman suunnittelua ja tutkimista maailma ei kehittyisi ollenkaan, sitä ei voi kiistää. Suomessa rakentaminen ja varsinkin pientalorakentaminen kehittyy nykyisellään lähes pelkästään tuotannon ehdoilla. Voidaan miettiä mihin tällainen äärimmillään johtaa? (On mahdollista saada vain niitä tuotteita ja ratkaisuja, joita tuotantolaitokset suostuvat tekemään. Näiden on oltava tuotannolle edullisia jotta tuottaja saa enemmän voittoa). Lopputulos on kapeampi sortimentti. En voi uskoa, että tuotantolähtöiset ratkaisut ovat kaikille ihmisille sopivia.

        Osa ihmisistä ostaa pelkkää hintaa, sisällöllä ei ole mitään merkitystä. Paras paikka ostaa ruokaa on se, mistä saa 2,5 litran pullon kolaa ja suurimmat makkarat halvimmalla. Esimerkiksi terveysvaikutukset, maku tai nautinnot eivät ole merkityksellisiä. Tärkeää on myös, että saadaan äkkiä tankattua, ruokailu ei ole tärkeää. "Me syödään, me ei ruokailla".

        Esittämilläsi satasilla ei ajatella eikä edes paljon piirrellä. Olisi mielenkiintoista nähdä pohjapiirustus kun se mielestäsi on niin onnistunut.


      • Rak.Ins
        arxitehti kirjoitti:

        Suunnittelu ei ole piirustusten tuottamista. Suunnittelu on ajattelua, kysymysten esittämistä ja niihin vastausten hakemista.

        Ilman suunnittelua ja tutkimista maailma ei kehittyisi ollenkaan, sitä ei voi kiistää. Suomessa rakentaminen ja varsinkin pientalorakentaminen kehittyy nykyisellään lähes pelkästään tuotannon ehdoilla. Voidaan miettiä mihin tällainen äärimmillään johtaa? (On mahdollista saada vain niitä tuotteita ja ratkaisuja, joita tuotantolaitokset suostuvat tekemään. Näiden on oltava tuotannolle edullisia jotta tuottaja saa enemmän voittoa). Lopputulos on kapeampi sortimentti. En voi uskoa, että tuotantolähtöiset ratkaisut ovat kaikille ihmisille sopivia.

        Osa ihmisistä ostaa pelkkää hintaa, sisällöllä ei ole mitään merkitystä. Paras paikka ostaa ruokaa on se, mistä saa 2,5 litran pullon kolaa ja suurimmat makkarat halvimmalla. Esimerkiksi terveysvaikutukset, maku tai nautinnot eivät ole merkityksellisiä. Tärkeää on myös, että saadaan äkkiä tankattua, ruokailu ei ole tärkeää. "Me syödään, me ei ruokailla".

        Esittämilläsi satasilla ei ajatella eikä edes paljon piirrellä. Olisi mielenkiintoista nähdä pohjapiirustus kun se mielestäsi on niin onnistunut.

        eihän noiden lupa piirustusten tuottamisessa mene kuin muutama työpäivä. tiedän sen, koska olen ollut talotehtaalla "suunnittelemassa" noita niin suosittuja talopaketteja. Eihän niitä ole vara suunnitella, vaan pelkästään piirtää. Jos talopaketit suunniteltaisiin, niin talopaketin hintaan pitäisi lisätä 10-15.000 euroa. Jos joku tehdas sen tekisi, niin kauppa ei kävisi.

        Jos kymmenen suunnittelijan talotehdas tuottaa suunnitelmat 200 omakotitaloon, niin tuosta on helppo laskea että yhtä taloa saa "suunnitella korkeintaan 2 miestyöviikkoa on 80-100 tuntia on siis 2500-3000 euroa , joka sisältää lupasuunnitelmat, elementtisuunnitelmat, työpiirustukset.


    • pitkätyttö

      Minä olen veloittanut 35 euroa tunti tai lupakuvista jonkin sovitun könttäsumman, 1000 - 2000 euroa.

      • arxitehti

        omaa osaamistasi kovin korkealle noteeraa. Eikä sellainen tilaaja, joka antaa oman elämänsä suurimman hankinnan valmistelun jollekin tuolla hinnalla. Mitä vähemmän suunnitellaan sitä huonompi lopputulos saadaan. Mitä kyvyttömämpi (=halvempi) tyyppi suunnittelee, sitä huonompi saadaan. Tässä tapauksessa huonoilla resursseilla suunnitellaan mahdollisimman vähän. Tulos on varmasti huono.


      • mutta huonoa saa kalliillakin
        arxitehti kirjoitti:

        omaa osaamistasi kovin korkealle noteeraa. Eikä sellainen tilaaja, joka antaa oman elämänsä suurimman hankinnan valmistelun jollekin tuolla hinnalla. Mitä vähemmän suunnitellaan sitä huonompi lopputulos saadaan. Mitä kyvyttömämpi (=halvempi) tyyppi suunnittelee, sitä huonompi saadaan. Tässä tapauksessa huonoilla resursseilla suunnitellaan mahdollisimman vähän. Tulos on varmasti huono.

        Väite siitä että suunnittelun kalleus on tae laadusta on säälittävää paskaa.Palaappas nyt maanpinnalle tai osta menolippu Siperiaan.Tuskin olet edes suunnitellut mitään leikkimökkiä suurempaa.


      • m e n n ä
        mutta huonoa saa kalliillakin kirjoitti:

        Väite siitä että suunnittelun kalleus on tae laadusta on säälittävää paskaa.Palaappas nyt maanpinnalle tai osta menolippu Siperiaan.Tuskin olet edes suunnitellut mitään leikkimökkiä suurempaa.

        nukkumaan, kun olet yömyöhään kukkunut tännekin viestitellen. Olo voi olla huomenna paljon virkeämpi ja fiksumpi. Kokeileppas. Äläkä kajoa yömyssyyn.


      • arxitehti
        mutta huonoa saa kalliillakin kirjoitti:

        Väite siitä että suunnittelun kalleus on tae laadusta on säälittävää paskaa.Palaappas nyt maanpinnalle tai osta menolippu Siperiaan.Tuskin olet edes suunnitellut mitään leikkimökkiä suurempaa.

        Kyllä minä vaan väitän, että joku korrelaatio on olemassa.

        Ei kuitenkaan niinpäin että mitä halvempi ja mitä vähemmän aikaa käytetään sen parempi lopputulos. Väitän edelleen että mitä enemmän huolehditaan sen paremmin tulee huolehdittua.

        Mitä tulee kommentteihisi maanpinnalla olosta tai suunnittelutehtävien koosta: siitä puhe mistä puute.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe