Endometrioosi

apua...

Lääkärin kanssa oli eilen tapaaminen ja hän epäili endometrioosia. Laittoi verikokeisiin ja kuvauksiin lähetteen.

Pelottaa niin perkeleesti kun en tiedä mikä minua vaivaa...Kaksi vuotta on lasta yritetty tuloksetta ja nyt sitten vaan tokastaan että tällänen sulla varmaan on.

Vituttaa vaan koko ajan, en saa ajatuksia kasaan ja tekis mieli vaan huutaa täyttä kurkkua...

Kertokaa kokemuksianne endosta, oireita ja hoito menetelmät...lääkäri meinasi itse kuvata ultralla, mutta sanoi sitten että parempi kun menen suoraan sairaalaan tutkittavaksi...en vain saanut selvyyttä että mitä ne siellä oikein sitten kuvaa, tai siis että millä ne kuvaa?? Olin jotenki ihan sekasi ku se lääkäri rupes selittelemään kaikkea, meni ihan ohi suurin osa...

Kiitos vastauksista..

37

51203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sateha24

      Minulle todettiin Endometrioosi syyskuussa 06. Sitä ennen laukoin terveyskeskuksessa kauheiden menkkakipujen takia ja kukaan ei siellä osannut auttaa...aina vaan passittivat kotiin. Päätin syyskuussa mennä yksityiselle ja PAM 10minuutissa minulle sanottiin että sinulla on endometrioosi joka aiheuttaa lapsettomuutta, jota olemme viimeiset 2 vuotta yrittäneet. En tiennyt mitään endometrioosista ja säikähdin kun lääkäri ei muuta tokaissut kun että aiheuttaa lapsettomuutta! Tietenkin purskhdin itkuun lääkäriltä tultuani että en ikinä voi saada lapsia, mutta onneksi minun mieheni oli niin viisas ja luki netistä erilaista tietoa endometrioosista ja siellä sanottiin että on mahdollista tulla raskaaksi:) Lokakuussa sairaalassa minulle tehtiin ultraäänikuvaus ja siellä näkyi sellanen 6cm kokoinen pesäke. Marraskuussa kivut olivat niin pahana että jouduin sairaalaan ja tammikuun laporoskopia siirrettiin marraskuulle ja niin sitä seuraavaksi oltiin leikkaussalissa. Herättyäni minulle selitettiin että endo oli niin pahana sisälläni että jouduttiin tekemään avoleikkaus ja poistattivat toisen munasarjoistani. Toipuminen leikkauksesta sujui hyvin ja olemme kokeilleet taas lasta, mutta mitään ei ole kuulunut...kivut ovat taas lisääntyneet. Huomenna menään ensimmäistä kertaa lapsettomuus polille puhumaan asiasta ja päätämme yhdessä millaisia hoitoja alamme tekemään. Toivottavasti alkaa tuloksia näkymään

    • Sinttu**

      Mulla todettiin endometrioosipesäke toisessa munasarjassa pari vuotta sitten. Gynis sanoi silloin, että laparoskopiaan kannattaa mennä sitten jos alkaa lapsia tekemään. Laparoskopia eli vatsaontelon tähystys oli lokakuussa, kun oltiin yritetty tuloksettomasti lasta yli vuoden. Siellä todettiin endoa olevan vatsaontelossa enemmänkin, sitä ei edes voi todeta ultrassa. Lääkärin mukaan koeputkihedelmöitys taitaisi olla ainut vaihtoehto raskautumisessa. Ollaan nyt vielä kuitenkin yritetty inseminaatiotakin, mutta tuloksetta :-(

      Laparoskopia on päiväkirurginen toimenpide nukutuksessa, sairaalassa ollaan vaan yksi päivä ja tarvittaessa yön yli, jos paljon pahoinvointia. Toipumiseen menee pari päivää, joten sairaslomaa saa yleensä sen verran. Minulle jäi siitä muistoksi kolme pientä viiltoa, joista pikkuhousujen ulkopuolelle näkyy vain navan alla oleva isoin pystyviilto, joka sekin on vain n. 1 cm. Eli ei paha ollenkaan. Olivat polttaneet yhden isomman pesäkkeen pois, mutta esimerkiksi munasarjojen kiinnikkeisiin eivät olleet uskaltaneet kajota. Munasarjat ovat kuulemma liimautuneet kohdun taakse.

      Vihlontoja on kuitenkin esiinynyt leikkauksenkin jälkeen, joten toivottavasti ei leviä lisää, ettei tarvitsisi mennä uudestaan laparoskopiaan. Monet endosta kärsivät joutuvat mennä uudestaan joskus myöhemmin. Raskaus olisi lääkärin mukaan parasta lääkettä endoon, koska se surkastuttaa sen pois. Eli toivotaan parasta myös sinnekin suunnalle!

      • yksi vaan

        Minulla todettiin endometrioosi toisessa munasarjassa mikä oli syy meidän lapsettomuuteen vuonna 1995,ja se leikattiin avohaavalla. Olin neljä päivää sairaalassa.Sitten se tuli uudestaan vuonna 1998 ja siinä poistettiin toinen munasarja ja meidän ainut mahdollisuus oli saada lapsia keinohedelmöityksessä.Ja niiden hoitoihin meni seitsemän vuotta.Ja tällä hetkellä olemme onnelliset vanhemmat.


      • endotar
        yksi vaan kirjoitti:

        Minulla todettiin endometrioosi toisessa munasarjassa mikä oli syy meidän lapsettomuuteen vuonna 1995,ja se leikattiin avohaavalla. Olin neljä päivää sairaalassa.Sitten se tuli uudestaan vuonna 1998 ja siinä poistettiin toinen munasarja ja meidän ainut mahdollisuus oli saada lapsia keinohedelmöityksessä.Ja niiden hoitoihin meni seitsemän vuotta.Ja tällä hetkellä olemme onnelliset vanhemmat.

        Endometrioosiyhdistyksen kotisivuilta saa hyvää ja ajankohtaista tietoa sairaudesta. Sivujen osoite on www.endometrioosiyhdistys.fi.

        Sivuilta pääsee myös endoilijoiden omalle keskustelupalstalle, josta saa paljon vertaistukea!


    • Endo epäily päällä myös täällä

      Kuulostaa kummalta, että lääkäri epäilee ääneen endoa, jo ennen kuin on ultrattu munasarjoja ja kohtua. Ihan kai silmämääräisesti ei diagnoosia pysty tekemään vaikka oli kuinka karvainen ja kivuliaat kuukautiset tmv...

      Itsellä oli ensin ultra ja sitten määrättiin tarkentavia verikokeita. Utrassa löytyi mahdollista endopesäkettä minkä itsestään häviämistä nyt odotellaan/seurataan jos kuitenkin jotain muuta. Siitä ja verikokeiden tuloksista riippuen valitaan minkälainen munatorvien aukiolotutkimus tehdään. Joko ultralla (TSSG) tai nukutuksessa tähystys samalla munatorvien tutkimus(Laparoskopia kromotubaatio) Nukutuksessa samalla voidaan tarvittaessa poistaa mahdoll. "endo pesäke".

      Vaikka muutakin endoon viittaavaa löytyy ei lääkäri kuitenkaan ollut vielä valmis puhumaan endosta ennenkuin on tarkemmin tutkittu...

      TSEMPPIÄ tutkimuksiin!

      • ihmettelin

        siis että miksi se piti tokaista vain tollai päin naamaa kun mitään erityistä syytä ei ole. Lääkäri sanoi että kuukautiskivut ja yhdyntäkivut ovat melko varma merkki endosta. Mitä karvoja? Siis onko endottaret jotenki karvasia :) Loistavaa...

        Mulla meni niin päin että kävin nyt sitten sielä verikokeissa ja odottelen tuloksia...ja sairaalan gyne-osastolta pitäis jotain kuulua...kuulema n.kuukauden jonot sinne...

        Tuntuu vaa niin epätodelliselta, kun oma keho "hyökkää"...Nyt sitä vaan miettii että mitä kaikkea kohdussa ja sen ulkopuolella tapahtuu...eikä mihinkään voi vaikuttaa, täytyy vain odottaa ja odottaa että lääkärit ottaisi yhteyttä...

        Eilen oli ov(luultavasti...), mutta ei mulla ole enää mitään toivonkipinää että saatas vauva alulle...

        Mutta elämässä on paljon muutakin kuin vauvat ja se mikä ei tapa se sitten vissiin vahvistaa tai jotain. En suostu masentumaan tästä, onpa lopullinen diagnoosi mikä vaan, vihainen olen kyllä. Vihainen itselleni, siis omalle keholleni...aika outoa...joo, mutta eteenpäin mennään.


      • karvaton endotar
        ihmettelin kirjoitti:

        siis että miksi se piti tokaista vain tollai päin naamaa kun mitään erityistä syytä ei ole. Lääkäri sanoi että kuukautiskivut ja yhdyntäkivut ovat melko varma merkki endosta. Mitä karvoja? Siis onko endottaret jotenki karvasia :) Loistavaa...

        Mulla meni niin päin että kävin nyt sitten sielä verikokeissa ja odottelen tuloksia...ja sairaalan gyne-osastolta pitäis jotain kuulua...kuulema n.kuukauden jonot sinne...

        Tuntuu vaa niin epätodelliselta, kun oma keho "hyökkää"...Nyt sitä vaan miettii että mitä kaikkea kohdussa ja sen ulkopuolella tapahtuu...eikä mihinkään voi vaikuttaa, täytyy vain odottaa ja odottaa että lääkärit ottaisi yhteyttä...

        Eilen oli ov(luultavasti...), mutta ei mulla ole enää mitään toivonkipinää että saatas vauva alulle...

        Mutta elämässä on paljon muutakin kuin vauvat ja se mikä ei tapa se sitten vissiin vahvistaa tai jotain. En suostu masentumaan tästä, onpa lopullinen diagnoosi mikä vaan, vihainen olen kyllä. Vihainen itselleni, siis omalle keholleni...aika outoa...joo, mutta eteenpäin mennään.

        Heh heh, enpäs oo ikinä moista väitettä kuullu, et endometrioosi aiheuttais jotain karvankasvua!! Oon lukenu tosi paljon endometrioosista juttuja netistä ja lehdistä, ja myös itse sitä sairastan. Ei kuulu karvat endoon!!! :)


      • Endo epäily
        karvaton endotar kirjoitti:

        Heh heh, enpäs oo ikinä moista väitettä kuullu, et endometrioosi aiheuttais jotain karvankasvua!! Oon lukenu tosi paljon endometrioosista juttuja netistä ja lehdistä, ja myös itse sitä sairastan. Ei kuulu karvat endoon!!! :)

        Hirsutismi (naisen liiallinen karvankasvu) voi olla yksi endon oireista.

        Endometrioosia on eri vaikeusasteita. Sen oireet voivat olla erilaisia ja 25% endoista on kokonaan oireettomia. Ainoa oire voi myös olla lapsettomuus.

        Minun kohdallani oltiin kovasti kiinnostuneita suvun muiden karvaisuudesta suhteessa omaani. Koska ajan omat ihokarvani aika lailla pois, niin kyllä lääkäri yritti saada tolkkua jopa siitä, että mihin asti häpykarvoitukseni jatkuu. (Siis ihan asiallinen naislääkäri!) Olen aina kokenut itseni tavallista karvaisemmaksi minkä vuoksi höylä viuhuukin ahkeraan.

        Endosta voidaan tehdä varma diagnoosi vasta laparoskopiassa otetusta koepalasta. Sitä odotellessa...

        Raskaus lievittää oireita, mutta parantavaa hoitoa ei kuitenkaan ole! Mutta se voi kuitenkin parantua myös itsestään. Että ota tuosta sitten selvää.


      • !!!!!!!!!!!!
        karvaton endotar kirjoitti:

        Heh heh, enpäs oo ikinä moista väitettä kuullu, et endometrioosi aiheuttais jotain karvankasvua!! Oon lukenu tosi paljon endometrioosista juttuja netistä ja lehdistä, ja myös itse sitä sairastan. Ei kuulu karvat endoon!!! :)

        90% naisen hirsutismin eli naisen liikakarvaisuuden vuoksi hoitoon hakeutuneilla on polykystiset eli monirakkulaiset munasarjat!


    • lillastiina

      Mulla on epäilty koko ajan endoa. Minulla on kierron puolessa välissä oma ilmoittaja (kunnon ovulaatiotesti), kuukautiset on ihan kauheet olleet sen jälkeen aina kun erehdyin jättämään pillerit ja luultavasti se on myös aiheuttanut kaikki minun alkuraskauden aikana keskenmenneet tapaukset. =)
      Kipulääkkeet eivät auttaneet, elleivät olleet suoraan kolmiolääkkeitä...
      Laparoskopian mukaan mitään vikaa ei ole, mutta gyne sanos, että ihan selvästi sen näkee. Voi kuulema heittää kuukaudenkin välistä ja olla ilmestymättä.

      No inseminaatio jätettiin sen takia kokonaan välistä ja siirryttiin suoraan ivf-hoitoon. Mutta se ilmeisesti kannatti. Hormoonitoiminnan pysäyttäjä (synarela) poisti kaikki oireet ja lähes kaikki endo-rakkulatkin... Eli nyt pidetään sormet ja varpaat ristissä ja odotellaan seuraavaa ultraa. Kahdessa ollut jo kaikki hyvin....

      Synnytyksen jälkeen "tauti" pitäisi tutkimusten mukaan hävitä vähäksi aikaa, joten toivoa ilmeiseti on meille kaikille... =)

      • ihmetteleepi

        "Laparoskopian mukaan mitään vikaa ei ole, mutta gyne sanos, että ihan selvästi sen näkee. Voi kuulema heittää kuukaudenkin välistä ja olla ilmestymättä. "

        Käsittääkseni laparskopia on ainoa varma tapa todeta endo. Endohan sairautena ei tule ja mene (oireet voi kyllä vaihdella kierroittain), vaan kyllä ne kiinnikkeet, pesäkkeet ja/tai arpikudokset (vanhoista pesäkkeistä) pitäisi näkyä skopiassa, vaikkei taudissa olisikaan erityisen aktiivisessa vaiheessa. Jotenkin toi, että skopiassa annetaan terveen paperit, viittaisi siihen ett kipujen taustalla olisi joku muu syy. Tietty joskus skopian diagnoosi voi olla virheellinen, mutt käsittääkseni aniharvoin.

        Esimerkiksi PCO näkyy ultrassa rakkuloina munasarjan pinnoilla (endoa harvemmin ultrassa näkeekään ellei ole suuria endometrioomia). PCO voi myös kipuilla ja aiheutta vuotohäiriöitä. Ja myös PCO reagoi hormooneihin.

        Toivottavasti kaikki menee hyvin, olipa siellä taustalla sitten mikä tahansa.


      • hakeminen
        ihmetteleepi kirjoitti:

        "Laparoskopian mukaan mitään vikaa ei ole, mutta gyne sanos, että ihan selvästi sen näkee. Voi kuulema heittää kuukaudenkin välistä ja olla ilmestymättä. "

        Käsittääkseni laparskopia on ainoa varma tapa todeta endo. Endohan sairautena ei tule ja mene (oireet voi kyllä vaihdella kierroittain), vaan kyllä ne kiinnikkeet, pesäkkeet ja/tai arpikudokset (vanhoista pesäkkeistä) pitäisi näkyä skopiassa, vaikkei taudissa olisikaan erityisen aktiivisessa vaiheessa. Jotenkin toi, että skopiassa annetaan terveen paperit, viittaisi siihen ett kipujen taustalla olisi joku muu syy. Tietty joskus skopian diagnoosi voi olla virheellinen, mutt käsittääkseni aniharvoin.

        Esimerkiksi PCO näkyy ultrassa rakkuloina munasarjan pinnoilla (endoa harvemmin ultrassa näkeekään ellei ole suuria endometrioomia). PCO voi myös kipuilla ja aiheutta vuotohäiriöitä. Ja myös PCO reagoi hormooneihin.

        Toivottavasti kaikki menee hyvin, olipa siellä taustalla sitten mikä tahansa.

        Siis nyt kun minut sinne hoitoon passitettiin endo-epäilyn takia, ni tuli sellanen ajanvaraus ilmoitus. Jotenkin tuntuu taasen vähän epäreilulta ku sinne pitää aika varata kuukautisia edeltävälle ajalle ja sitten ku soitin ja yritin selittää että millon ne ehkä alkas(kun on epäsäännöllinen kierto) ni tuli vaan tieto ettei oo aikoja ja pitää yrittää soittaa uudestaan kunhan tiedän millon seuraavan kerran suunnilleen alkaa kuukautiset...

        Kauheeta arpapeliä ja sitten ei varmasti oo taas aikoja ku soitan :/

        En ees tiiä miks oon menossa sinne..siis että kuvaako ne vaan, vai jutteleeko ne, vai mitä ne tekee...?? Verikokeissa kävin ja käsi on vielähi kipee :) Niitä tuloksiaki pitää ny vaan ootella...

        Ja tuosta karvasuudesta vielä...minä oon aikas karvanen, että höylä kyllä antaa kyytiä karvoille monta kertaa viikossa :) Mutta meidän suvun naiset on melko karvasia ja tummia kun meillä on juuret vähän ympäri eurooppaa...

        Millä tavalla teillä aloitettiin tutkimukset, siis kuvattiinko teidät ja millä vehkeellä? Missä vaiheessa siihen lap.....skopia(en muista enää...)-juttuun joutuu, se kyllä pelottaa, en ole koskaan ollu leikeltävänä, ainoastaan paikkailtavana :) Mutta kai sitä kaikesta selviää, kaikkein ihaninta olisi kun luomu-raskaus yllättäisi ennekuin hoitoon kerkiän mennä, mutta tuskin...toivoa saa aina ;)


      • endotar30
        hakeminen kirjoitti:

        Siis nyt kun minut sinne hoitoon passitettiin endo-epäilyn takia, ni tuli sellanen ajanvaraus ilmoitus. Jotenkin tuntuu taasen vähän epäreilulta ku sinne pitää aika varata kuukautisia edeltävälle ajalle ja sitten ku soitin ja yritin selittää että millon ne ehkä alkas(kun on epäsäännöllinen kierto) ni tuli vaan tieto ettei oo aikoja ja pitää yrittää soittaa uudestaan kunhan tiedän millon seuraavan kerran suunnilleen alkaa kuukautiset...

        Kauheeta arpapeliä ja sitten ei varmasti oo taas aikoja ku soitan :/

        En ees tiiä miks oon menossa sinne..siis että kuvaako ne vaan, vai jutteleeko ne, vai mitä ne tekee...?? Verikokeissa kävin ja käsi on vielähi kipee :) Niitä tuloksiaki pitää ny vaan ootella...

        Ja tuosta karvasuudesta vielä...minä oon aikas karvanen, että höylä kyllä antaa kyytiä karvoille monta kertaa viikossa :) Mutta meidän suvun naiset on melko karvasia ja tummia kun meillä on juuret vähän ympäri eurooppaa...

        Millä tavalla teillä aloitettiin tutkimukset, siis kuvattiinko teidät ja millä vehkeellä? Missä vaiheessa siihen lap.....skopia(en muista enää...)-juttuun joutuu, se kyllä pelottaa, en ole koskaan ollu leikeltävänä, ainoastaan paikkailtavana :) Mutta kai sitä kaikesta selviää, kaikkein ihaninta olisi kun luomu-raskaus yllättäisi ennekuin hoitoon kerkiän mennä, mutta tuskin...toivoa saa aina ;)

        Hei!
        Minusta otettiin myös verikokeita. Tulosten jälkeen minulle tehtiin sairaalassa ultraäänitutkimus ja se varmasti tehdään myös sinulle, jos sitä ei ole vielä tehty. Ultraäänitutkimus tehdään sisäisesti samalla laitteella, jolla kuvataan myös odottavien äitien ensimmäinen ultra (Se on sellainen sauvan muotoinen laite, joka viedään varovasti emättimestä sisään). Ultrassa voit yleensä itse katsoa ruudulta, mitä sisällä näkyy. Samallaisella ultralla otetaan usein kuvia, jotka annetaan äideille mukaan heidän sikiöstään. Itsekin sain kuvan, jossa näkyivät "endimetrioosi -pallukkani". Ultra ei ainakaan minulla sattunut pätkän vertaa, joten sitä ei todellakaan kannata pelätä. Lisäksi juttelimme ja täyttelimme papereita. Sairaalassa käynnilläni sain tietää, leikkauspäätöksen ja leikkausviikkoni. En onneksi joutunut jonoon. Lisäksi minua valmisteltiin jo hieman leikkaukseen eli kerrottiin ihan käytännön juttuja.

        Nyt minulta on neljä päivää sitten leikattu endometrioosi pois vatsaontelon tähystysleikkauksella. Minulla oli noin 5 cm. ja 8 cm. pallukat, jotka olivat tehneet myös kiinnikkeitä. Koska leikkaus tehtiin nukutuksella, ei siitä itse kärsimään joutunut. Olen lähtenyt toipumaan hyvin. Minulle tehtiin neljä pientä haavaa. Yksi haavoista näin jälkikäteen hieman vihoittelee, mutta ei todellakaan paljon. Kuukaustiskivut, jotka itselläni on ollut (ei niin pahoja, koska minulla melko oireeton endo) ovat olleet pahempia kuin tämä kipu. Sairaslomaa tuli viikkon verran, joten eiköhän tämä tästä. Leikkaus oli ensimmäinen, mitä minulle on koskaan tehty, joten olin tietenkin peloissani ja ns. piirtelin piruja seinille, mutta nyt huomaan, että turhaan. Sain tietää, että endoni on hieman äkäistä tyyppiä, joten otamme raskausklinikalle yhteyttä pikaisesti. Nyt vain mietin, että kokeilisimmeko vielä jo kerran jo ennen leikkausta tehtyä inseminaatiota vai olisiko parasta siirtyä suoraan koeputkihedelmöitykseen. Onko jollakin kokemuksia?

        Kaikkille teille endon kanssa painiskeleville tsemppiä ja siunausta!


      • hemal
        endotar30 kirjoitti:

        Hei!
        Minusta otettiin myös verikokeita. Tulosten jälkeen minulle tehtiin sairaalassa ultraäänitutkimus ja se varmasti tehdään myös sinulle, jos sitä ei ole vielä tehty. Ultraäänitutkimus tehdään sisäisesti samalla laitteella, jolla kuvataan myös odottavien äitien ensimmäinen ultra (Se on sellainen sauvan muotoinen laite, joka viedään varovasti emättimestä sisään). Ultrassa voit yleensä itse katsoa ruudulta, mitä sisällä näkyy. Samallaisella ultralla otetaan usein kuvia, jotka annetaan äideille mukaan heidän sikiöstään. Itsekin sain kuvan, jossa näkyivät "endimetrioosi -pallukkani". Ultra ei ainakaan minulla sattunut pätkän vertaa, joten sitä ei todellakaan kannata pelätä. Lisäksi juttelimme ja täyttelimme papereita. Sairaalassa käynnilläni sain tietää, leikkauspäätöksen ja leikkausviikkoni. En onneksi joutunut jonoon. Lisäksi minua valmisteltiin jo hieman leikkaukseen eli kerrottiin ihan käytännön juttuja.

        Nyt minulta on neljä päivää sitten leikattu endometrioosi pois vatsaontelon tähystysleikkauksella. Minulla oli noin 5 cm. ja 8 cm. pallukat, jotka olivat tehneet myös kiinnikkeitä. Koska leikkaus tehtiin nukutuksella, ei siitä itse kärsimään joutunut. Olen lähtenyt toipumaan hyvin. Minulle tehtiin neljä pientä haavaa. Yksi haavoista näin jälkikäteen hieman vihoittelee, mutta ei todellakaan paljon. Kuukaustiskivut, jotka itselläni on ollut (ei niin pahoja, koska minulla melko oireeton endo) ovat olleet pahempia kuin tämä kipu. Sairaslomaa tuli viikkon verran, joten eiköhän tämä tästä. Leikkaus oli ensimmäinen, mitä minulle on koskaan tehty, joten olin tietenkin peloissani ja ns. piirtelin piruja seinille, mutta nyt huomaan, että turhaan. Sain tietää, että endoni on hieman äkäistä tyyppiä, joten otamme raskausklinikalle yhteyttä pikaisesti. Nyt vain mietin, että kokeilisimmeko vielä jo kerran jo ennen leikkausta tehtyä inseminaatiota vai olisiko parasta siirtyä suoraan koeputkihedelmöitykseen. Onko jollakin kokemuksia?

        Kaikkille teille endon kanssa painiskeleville tsemppiä ja siunausta!

        itelläni todettiin endo elokuussa 2007,lopultakin,useiden kipuiluvuosien jälkeen...sain joulukun lopulle laparoskopia ajan,mutta n.10 päivää ennen aikaa heräsin aamulla järkytävään vatsakipuun,en kyennyt olemaan lainkaan suorassa ja en helposta valita,joten tuskailin 2pvää kotona ,todella tyhmää!!!ja menin työpaikkalääkäriin,joka passiti minut suoraan sairaalaan ja kuumetta oli,tulehdusarvot n.300 ja5n tunnin päästä olinkin jo leikkaussalissa.2 kpl 10cm:n pesäkettä olivat puhjenneet vatsaonteloon ja siellä oli 4dl verta,siis endoni todettin rajuksi..jälkitarkastuksessa maaliskuulla.jo toukokuussa kaikesta huolimatta aloin odottaa toista lastamme ,että kyllä toivoa on!!!aurinkoa endoilijoille!krja sairaus tämä vaan on..


    • Pelokas87

      Minulla on lääkäri ensi viikolla ja pelottaa aivan älyttömästi että on endometrioosi tai jotain muuta vakavaa joka vaikuttaa hedelmällisyyteen. Lapsia oli tarkoitus yrittää ensi vuonna, mutta pelkään etten saa lapsia. Olen puolisoni kanssa pitkään jo halunnut lapsia, ja pelkään että tavallaan petän hänet jos en pysty antamaan niitä hänelle. Millaisia kokemuksia muilla on, millaiset mahdollisuudet lääkärit on antanut lasten saamisessa normaalilla tavalla?

      • Endo-epäilty

        Eilen kävin sitten lääkärissä, ja ainut lääkärin mieleen tuleva diagnoosi oli endo pesäke. Otti ultraäänet ja lähetti röntgeniin. Siellä asiaa varmisteltiin ohutneula näytteellä. Ja minulla on aivan hireä neulapelko :( Yksi kerta olisi riittänyt näytteen ottoon, mutta lääkäri ei päässyt neulalla kudoksen läpi, joten kertoja oli varmaan viisi. En halua pelästyttää ketään, mutta toimenpide ei todellakaan ollut kivuton. Minulla kyhmy on nivusen vieressä luun päällä, joten paikka ei ollut mukavin mahdollinen. Laparoskopiaa ei edes mainittu. Joten endo pesäkkeen VOI todeta tuolla ohutneula näytteellä. Mutta se on kivuliaampi kuin laparoskopia, koska mitään puudutusta et saa. Ainut laikkauksen kipu on haavakipu sen jälkeen.


    • pelottaa...

      Minulla todettiin myös eilen endometrioosi. Menin terveyskeskukseen lääkäriin, kun oikealla puolella alavatsassa oleva kipu oli jatkunu 5:ttä päivää... lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan gynelle. sielä ultrattiin ja oikeanpuoleises munasarjas oli pesäke... ne määräs mulle sairaalas kipulääkkeitä ja pitää alottaa uudelleen ehkäisylaastarin käyttö...(oon ilmeisesti tietämättäni hoitanu sitä tähän asti kunnes lopetin laastarin käytön...)kahden kuukauden päästä pitää mennä kontrolliin jossa sitte katotaan että onko se rauhoittunu vai suurentunu... pelästyin ihan hirveesti diagnoosista... ja vaikka lasten hankkiminen ei vielä oo ajankohtaista niin sellaasia olis toiveis saada jonaki päivänä...
      mietin vaan että pitäiskö hoitaa se heti pois leikkauksella ettei vaan pääse pahenemaan koska noin monilla näyttää että on ollu ongelmia lasten saannissa...?? ne sano sielä sairaalassa että siinä vaihees ku lapsia yrittää niin kannattaa leikata se pois niin lastensaantimahdollisuudet paranee huomattavasti... mitä kannattais tehdä...? mielummin mä meen heti siihen leikkaukseen ku joskus myöhemmin taistelen lasten saannin kans... ei mua se leikkaus pelota läheskää niin paljo ku se etten voisi saada lapsia... ja muutenki ku tietää että sisällä on jotaki ylimääräistä niin stressaa ja pelottaa ihan hirveesti... :/

      • Juupajuu.

        ... vielä lisää endometrioosin oireista. Minulle jäi hieman epäselväksi se, että kuinka kivuliaat kuukautiset ovat? Minkälaista kipu on? Onko kipu paljon kovempi kuin ns. "normaaleissa kuukautiskivuissa"? Esiintyykö kipua pitkin kuukautiskiertoa, ei vain kuukautisten aikaan? Jos kipua esiintyy alavatsassa (ei siis mitenkään kovaa kipua) muulloinkin kuin kuukautisten yhteydessä, onko silloin vaara epäillä endoa? Osalla endometrioosi on oireeton, joten miten te osasitte epäillä sitä? Vasta kun yrititte saada lasta tuloksetta?

        Olen vasta 15v tyttö, ja voiko jo tämän ikäisellä olla endometrioosi¨vai vasta myöhemmin? Minulla ei ole mitään syytä epäillä endoa, mutta minua kiinnostaisi tietää... enemmän! Onko endometrioosi yleinen sairaus? En ole kuullut kyseisestä sairaudesta aiemmin, kuin vasta muutama viikko sitten. Onko sairaus perinnöllinen?

        Miten endometrioosi rajoittaa "normaalia elämää"? Onko kivut yleensä niin kovat, ettei silloin voi ajatella mitään muuta? Minkälaista kuukautisvuoto on vai vaihteleeko se täysin yksilöllisesti? Eikö voi siis sanoa, että kaikilla endo-potilailla olisi niukat/runsaat kuukautiset?

        KIITOKSIA, jos vaivauduitte vastaamaan! :)


      • endomertioosi-yhdistyksen s...
        Juupajuu. kirjoitti:

        ... vielä lisää endometrioosin oireista. Minulle jäi hieman epäselväksi se, että kuinka kivuliaat kuukautiset ovat? Minkälaista kipu on? Onko kipu paljon kovempi kuin ns. "normaaleissa kuukautiskivuissa"? Esiintyykö kipua pitkin kuukautiskiertoa, ei vain kuukautisten aikaan? Jos kipua esiintyy alavatsassa (ei siis mitenkään kovaa kipua) muulloinkin kuin kuukautisten yhteydessä, onko silloin vaara epäillä endoa? Osalla endometrioosi on oireeton, joten miten te osasitte epäillä sitä? Vasta kun yrititte saada lasta tuloksetta?

        Olen vasta 15v tyttö, ja voiko jo tämän ikäisellä olla endometrioosi¨vai vasta myöhemmin? Minulla ei ole mitään syytä epäillä endoa, mutta minua kiinnostaisi tietää... enemmän! Onko endometrioosi yleinen sairaus? En ole kuullut kyseisestä sairaudesta aiemmin, kuin vasta muutama viikko sitten. Onko sairaus perinnöllinen?

        Miten endometrioosi rajoittaa "normaalia elämää"? Onko kivut yleensä niin kovat, ettei silloin voi ajatella mitään muuta? Minkälaista kuukautisvuoto on vai vaihteleeko se täysin yksilöllisesti? Eikö voi siis sanoa, että kaikilla endo-potilailla olisi niukat/runsaat kuukautiset?

        KIITOKSIA, jos vaivauduitte vastaamaan! :)

        http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=12

        Tuolta löytyy aika hyvin lisätietoa noihin sun kysymyksiin... Mutta tämä sairaus ja oireet ovat varmaan jokaisella hyvin yksilölliset. Kivut riippuvat varmasti hyvin pitkälti sairauden laajuudesta. Oma endoni todettiin vasta äskettäin ja on uskoakseni vielä aika lievää. Itselläni endo ei aiheuta kovinkaan suuria kipuja, särkylääkkeiden avulla työnteko sujuu ihan normaalisti eikä sairaus haittaa muutenkaan normaalia arkea. mutta haluaisin silti päästä mahdollisimman pian leikkaukseen. koska tiedän että ajan myötä tämä sairaus ei ainakaa parempaan suuntaan mene..


      • harmillista.
        endomertioosi-yhdistyksen s... kirjoitti:

        http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=12

        Tuolta löytyy aika hyvin lisätietoa noihin sun kysymyksiin... Mutta tämä sairaus ja oireet ovat varmaan jokaisella hyvin yksilölliset. Kivut riippuvat varmasti hyvin pitkälti sairauden laajuudesta. Oma endoni todettiin vasta äskettäin ja on uskoakseni vielä aika lievää. Itselläni endo ei aiheuta kovinkaan suuria kipuja, särkylääkkeiden avulla työnteko sujuu ihan normaalisti eikä sairaus haittaa muutenkaan normaalia arkea. mutta haluaisin silti päästä mahdollisimman pian leikkaukseen. koska tiedän että ajan myötä tämä sairaus ei ainakaa parempaan suuntaan mene..

        Nyt n.7 vuoden kuukautiskipujen ja terveyskeskuksissa ravaamisten jälkeen, alkaa tosissaan harmittamaan että vasta nyt on otettu puheeksi "jospa sulla olisi endometrioosi."
        Monen vuoden ajan annettiin pari päivää sairaslomaa ja sanottiin että se pitää vaan kestää, kaikilla on samanlaiset kivut.

        Kovat alavatsakivut, ulostamiskivut, yhdyntäkivut-- täytyy vain kestää?

        Nyt keväällä08 sain viimein lähetteen naistenklinikalle, jonne pääsyä odotin muutaman kuukauden (kivuista huolimatta). Siellä sanottiin että ultrassa ei näy mitään, mutta laitettiin silti tähystys jonoon, koska oireet vaikeuttavat jokapäiväistä elämää..
        Lääkäri oli erittäin epämiellyttävä ja tuntui kuin hän ei uskonut kipuihini ollenkaan, mikä ei sinänsä ollut yllätys koska samoja reaktioita ovat muutkin lääkärit näyttäneet ennenkin.
        Huvittavinta oli, että hänen mielestä minun olisi pitänyt odottaa vielä vuoden päivät, jonka aikana kokeilisin pidättää kuukautisia pillereillä. Vaikka kivut voisivatkin loppua, en saisi mitään tietoa tai varmuutta siitä, onko vatsassa oikeasti jotain vialla.
        Jos kuukautiskivut olisivat vain tavallisia, luulisi lääkkeitten (kokeiltu n.7 eri kipulääkettä) ja ehkäisylaastareiden/renkaiden auttaneen.

        Kuukauden päästä on kuitenkin tähystys leikkaus, ja tällä hetkellä istun kotona sairaslomalla huimauksen, heikotuksen ja vatsakipujen takia. Koko viime viikon tökittiin neuloilla ja mietittiin mikä mahtaa aiheuttaa heikotus kohtauksia, kun eilen peijaksessa lääkäri sanoi, että kohtaukset voivat hyvin johtua eilen alkaneista kuukautisista.

        Tämä ainainen odottelu ja pallottelu lääkäriltä toiselle alkaa tosissaan ottamaan päähän.


      • väänänen
        harmillista. kirjoitti:

        Nyt n.7 vuoden kuukautiskipujen ja terveyskeskuksissa ravaamisten jälkeen, alkaa tosissaan harmittamaan että vasta nyt on otettu puheeksi "jospa sulla olisi endometrioosi."
        Monen vuoden ajan annettiin pari päivää sairaslomaa ja sanottiin että se pitää vaan kestää, kaikilla on samanlaiset kivut.

        Kovat alavatsakivut, ulostamiskivut, yhdyntäkivut-- täytyy vain kestää?

        Nyt keväällä08 sain viimein lähetteen naistenklinikalle, jonne pääsyä odotin muutaman kuukauden (kivuista huolimatta). Siellä sanottiin että ultrassa ei näy mitään, mutta laitettiin silti tähystys jonoon, koska oireet vaikeuttavat jokapäiväistä elämää..
        Lääkäri oli erittäin epämiellyttävä ja tuntui kuin hän ei uskonut kipuihini ollenkaan, mikä ei sinänsä ollut yllätys koska samoja reaktioita ovat muutkin lääkärit näyttäneet ennenkin.
        Huvittavinta oli, että hänen mielestä minun olisi pitänyt odottaa vielä vuoden päivät, jonka aikana kokeilisin pidättää kuukautisia pillereillä. Vaikka kivut voisivatkin loppua, en saisi mitään tietoa tai varmuutta siitä, onko vatsassa oikeasti jotain vialla.
        Jos kuukautiskivut olisivat vain tavallisia, luulisi lääkkeitten (kokeiltu n.7 eri kipulääkettä) ja ehkäisylaastareiden/renkaiden auttaneen.

        Kuukauden päästä on kuitenkin tähystys leikkaus, ja tällä hetkellä istun kotona sairaslomalla huimauksen, heikotuksen ja vatsakipujen takia. Koko viime viikon tökittiin neuloilla ja mietittiin mikä mahtaa aiheuttaa heikotus kohtauksia, kun eilen peijaksessa lääkäri sanoi, että kohtaukset voivat hyvin johtua eilen alkaneista kuukautisista.

        Tämä ainainen odottelu ja pallottelu lääkäriltä toiselle alkaa tosissaan ottamaan päähän.

        Mulla ihan sama homma edessä.. perjantaina leikkaus edessä.. kolme vuotta sitten aloin jatkuvalla syötöllä valittamaan kovista vatsakivuista,alaselkä-säryistä ja kamalista menkkakivuista (joita ei ikinä ennen ole ollut). Sanottiin että on virtsatientulehduksia ja muuta diipadaata vaikka kokeet oli puhtaat.Kaks vuotta sitten "ehdotettiin" josko olisikin kyse endosta. Ei sen enempää tutkittu, vaan tyrkättiin e-pillerit rauhottamaan tilannetta. Viime joulun alla puhuttiin mieheni kanssa että lapsi olisi toiveissamme ja lopetin pillerit. Kättärille tutkimuksiin vaan taas ja siellä sanottiin että pillereillä endo pysyy hallinnassa. Tokasin siihen vaan, että en jatka pillereitä koska lasta yritetään, joten mitä tehdään. Päätyivät sitten leikkaukseen, kun ei ultrassa mitään näkynyt. Pelottaa kamalasti tonne leikkaukseen meneminen kun lääkäri ei siitä mitään kertonu ja kun kysyin, että kai saan jutella jonkun kanssa sitten ennen leikkausta, niin sain vastaukseksi "Laitoin sinut kyllä suoraan saliin vietäväksi joten mahdollisuutta jutella lääkärin kanssa ennen leikkausta ei ole." Ihme pelleilyy.. osaako kukaan kertoo niistä leikkauksen jälkeen esiintyvistä kivuista yms.? olisin kovin kiitollinen.

        terkuin Kuutti


      • EnErf
        väänänen kirjoitti:

        Mulla ihan sama homma edessä.. perjantaina leikkaus edessä.. kolme vuotta sitten aloin jatkuvalla syötöllä valittamaan kovista vatsakivuista,alaselkä-säryistä ja kamalista menkkakivuista (joita ei ikinä ennen ole ollut). Sanottiin että on virtsatientulehduksia ja muuta diipadaata vaikka kokeet oli puhtaat.Kaks vuotta sitten "ehdotettiin" josko olisikin kyse endosta. Ei sen enempää tutkittu, vaan tyrkättiin e-pillerit rauhottamaan tilannetta. Viime joulun alla puhuttiin mieheni kanssa että lapsi olisi toiveissamme ja lopetin pillerit. Kättärille tutkimuksiin vaan taas ja siellä sanottiin että pillereillä endo pysyy hallinnassa. Tokasin siihen vaan, että en jatka pillereitä koska lasta yritetään, joten mitä tehdään. Päätyivät sitten leikkaukseen, kun ei ultrassa mitään näkynyt. Pelottaa kamalasti tonne leikkaukseen meneminen kun lääkäri ei siitä mitään kertonu ja kun kysyin, että kai saan jutella jonkun kanssa sitten ennen leikkausta, niin sain vastaukseksi "Laitoin sinut kyllä suoraan saliin vietäväksi joten mahdollisuutta jutella lääkärin kanssa ennen leikkausta ei ole." Ihme pelleilyy.. osaako kukaan kertoo niistä leikkauksen jälkeen esiintyvistä kivuista yms.? olisin kovin kiitollinen.

        terkuin Kuutti

        Mulle tehtiin alkuvuodesta eka lapa, vuosien kipujen ja lisääntyvien vaivojen vuoksi. Pahat kuukautiskivut olivat eka merkki. Siitä n. 6 vuoden ja yhden lapsen syntymän jälkeen oireet lisääntyivät. Tuli ulostuskipuja, yhdyntäkipuja, "muuten vain kipuja", epämääräistä tuhruvuotoa ja hiivan kaltaisia oireita (sekä virtsarakontulehduista muistuttavia oireita). Kuukautisten aikana kuljin kontaten ja itkin (vahvooista lääkkeiustä huolimatta esim. Panacod, Burana 600mg, Litalgin, Tramal).
        Operaatio tehtiin yksityisellä, koska en jaksanut kärsiä enää jonossa julkiselle puolelle.

        Mulla oli leikkauksen jälkeen kyllä kipuja, pahoinvointia, hartiapistosta yms. tukalaa oloa.
        Siellä todettiin vaikea endo, suklaakystat molemmissa munasarjoissa, pesäkkeitä rakossa, suolessa emättimessä yms. ne olivat myös kiinnikkeillä kiinni toisissaan, joten availtiin elimet omille paikoilleen.

        Olin 2 viikoa sairaslomalla ja sitten kärsin vielä töissä ulostuskivuista n.2 viikkoa. Sitten helpotti. Ei enää yhdyntäkipuja eikä muutakaan ja kuukautisetkin kestän VIELÄ pelkällä Buranalla.
        Oireet ja parantuminen ovat niin yksilöllisiä ja riippuvat toimenpiteen laajudesta. Monet ovat jo päivän parin jälkeen skopiasta ihan ok!

        Olen tietoinen taudin uusiutuvasta luonteesta ja nyt ollaan lapsenhankinnassa IVF-jonossa. Pelottaa seuraava operaatio, joka on avona ja vääjämättä mulla edessä... kaikkea ei voitu putsata tähystyksellä.

        Voimia kaikille tämän viheliäisen taudin kanssa kamppaileville!!


      • apua
        EnErf kirjoitti:

        Mulle tehtiin alkuvuodesta eka lapa, vuosien kipujen ja lisääntyvien vaivojen vuoksi. Pahat kuukautiskivut olivat eka merkki. Siitä n. 6 vuoden ja yhden lapsen syntymän jälkeen oireet lisääntyivät. Tuli ulostuskipuja, yhdyntäkipuja, "muuten vain kipuja", epämääräistä tuhruvuotoa ja hiivan kaltaisia oireita (sekä virtsarakontulehduista muistuttavia oireita). Kuukautisten aikana kuljin kontaten ja itkin (vahvooista lääkkeiustä huolimatta esim. Panacod, Burana 600mg, Litalgin, Tramal).
        Operaatio tehtiin yksityisellä, koska en jaksanut kärsiä enää jonossa julkiselle puolelle.

        Mulla oli leikkauksen jälkeen kyllä kipuja, pahoinvointia, hartiapistosta yms. tukalaa oloa.
        Siellä todettiin vaikea endo, suklaakystat molemmissa munasarjoissa, pesäkkeitä rakossa, suolessa emättimessä yms. ne olivat myös kiinnikkeillä kiinni toisissaan, joten availtiin elimet omille paikoilleen.

        Olin 2 viikoa sairaslomalla ja sitten kärsin vielä töissä ulostuskivuista n.2 viikkoa. Sitten helpotti. Ei enää yhdyntäkipuja eikä muutakaan ja kuukautisetkin kestän VIELÄ pelkällä Buranalla.
        Oireet ja parantuminen ovat niin yksilöllisiä ja riippuvat toimenpiteen laajudesta. Monet ovat jo päivän parin jälkeen skopiasta ihan ok!

        Olen tietoinen taudin uusiutuvasta luonteesta ja nyt ollaan lapsenhankinnassa IVF-jonossa. Pelottaa seuraava operaatio, joka on avona ja vääjämättä mulla edessä... kaikkea ei voitu putsata tähystyksellä.

        Voimia kaikille tämän viheliäisen taudin kanssa kamppaileville!!

        Millä yksityisellä teetit operaation? Siis nimi. Mulle tehty kaksi laparoskopiaa julkisella ja en jaksa enää sitä pelleilyä ja odottelua.


      • Myttö
        apua kirjoitti:

        Millä yksityisellä teetit operaation? Siis nimi. Mulle tehty kaksi laparoskopiaa julkisella ja en jaksa enää sitä pelleilyä ja odottelua.

        Mulle sanottiin tänään että vahva epäily endosta ja tähystys jonoon. Kiinnostaisi tietää ykstyisen puolen hintaa..ei jaksaisi kipuilla n puolivuotta, joka sanottiin jonotus ajaksi..


      • EndoKo89
        Myttö kirjoitti:

        Mulle sanottiin tänään että vahva epäily endosta ja tähystys jonoon. Kiinnostaisi tietää ykstyisen puolen hintaa..ei jaksaisi kipuilla n puolivuotta, joka sanottiin jonotus ajaksi..

        Kamalan pitkiä jonoja! Mistä päin Suomea te olette? Minä itse Kuopiosta ja tänään sain lähetteen vajaan kahden kuukauden päähän laparoskopiaan..


      • Sirivera
        EndoKo89 kirjoitti:

        Kamalan pitkiä jonoja! Mistä päin Suomea te olette? Minä itse Kuopiosta ja tänään sain lähetteen vajaan kahden kuukauden päähän laparoskopiaan..

        Pääkaupunkiseudulta ja täällä vasta pitkät jonot onkin. Olen yrittänyt päästä lisätutkimuksiin 3 kuukautta, mutta aina siirretään aikaa uusi aika on keskuun alussa.. saa nähdä siirtyykö sekin, vaikka lääkärin kesäloman vuoksi =(


      • empu23
        EndoKo89 kirjoitti:

        Kamalan pitkiä jonoja! Mistä päin Suomea te olette? Minä itse Kuopiosta ja tänään sain lähetteen vajaan kahden kuukauden päähän laparoskopiaan..

        minä odotin laproskopiaa 2 viikkoa, kun kahdesti jouduin ambulanssilla sairaalaan hirveiden kipukohtauksien takia.


    • km79

      Mulla todettiin kyseinen sairaus 2005 jolloin mut myös leikattiin. Leikkausta ennen oltiin mieheni kans yritetty lasta n.3 vuotta aktiivisesti mutta 8 vuotta oltiin ilman ehkäisyä. Kuljin gynellä kerran vuodes. Menkkakivut helvetilliset silloinen lääkärini keskittyi lapsettomuuteen eikä mun kipuihin vaikka kuinka yritin sanoa että mut on saatava ekaksi kuntoon. Vaihdoin lääkäriä joka laittoi heti lähetteen sairaalaan endo-epäiltynä ja sehän sieltä löytyi erittäin paha ja heti kiireellisenä leikkausjonoon leikkaus tehtiin n.3kk kuluttua lähetteestä. Leikkauksessa todettiin että munajohtimet on entiset enkä voi tulla raskaaksi luonnollisesti. Menimme pari kk leikkauksen jälkeen koeputkihedelmöitykseen ja nyt meillä on 2-vuotias lapsi. Kivut ei kuitenkaan loppuneet ja olen syönyt liki 2-vuotta hormoonia ei menkkoja mutta sivuvaikutuksia kuten mielialavaihtelut, järkyttävä painonnousu, finnit ja kaiken lisäksi tauti jatkaa kasvua. Vittumainen tauti. Koita jaksaa

    • empu23

      Mulla todettiin endometrioosi tähystysleikkauksen yhteydes, poistettiin munasarjoista iso kysta joka aiheutti kipuja, aikaisemmin oon kärsinyt polykystisista munasarjoista, raskaaksi en ole tullut vaikka poikaystävän kanssa joskus aikaisemmin ehkäisy on unohtunutkin. Helvetillisiä kipuja, eikä niistä eroon pääse muuta kuin tulemalla raskaaks, oireet helpottais paljon!!
      tsemppiä sulle!

      • mimi851

        Mulle tehtiin viikko sitten tähystysleikkaus ja poistettiin endoa..
        Olen aina kärsinyt kovista kk-kivuista ja ovat pahentuneet vain iän myötä..
        7 vuotta sitten mulle laitettiin yksityiseltä puolelta lähete tähystykseen keskussairaalaan juurikin endo-epäilyksien takia. No, tämä leikkaava lääkäri nauroi ja sanoi, että "ei sulla mitään endometrioosia oo"..no, se nukutti mut ja teki kohdunkaulan laajennuksen, mistä ei ollut mitään hyötyä.
        Jatkoin sitkeänä sissinä vaihdellen eri pillereitä ja käyttäen kovia särkylääkkeitä(Panacod,Litalgin,Thramal..)ja jopa Nitro-laastareita oon testannut.
        Oireina mulla siis oli erittäin kovat kk-kivut, ripulointi, yhdyntäkivut...ja mua ei uskottu näinä seuraavinakaan vuosina gynellä, kunnes menin ihanalle naislääkärille, joka oikeesti kuunteli mua ja ultraskin, ja sain lähetteen taas sairaalaan..2kk päästä olin leikkauspöydällä :) Käsky kävi vauvojen tekoon mahd pian!;)


      • Tietämätön_
        mimi851 kirjoitti:

        Mulle tehtiin viikko sitten tähystysleikkaus ja poistettiin endoa..
        Olen aina kärsinyt kovista kk-kivuista ja ovat pahentuneet vain iän myötä..
        7 vuotta sitten mulle laitettiin yksityiseltä puolelta lähete tähystykseen keskussairaalaan juurikin endo-epäilyksien takia. No, tämä leikkaava lääkäri nauroi ja sanoi, että "ei sulla mitään endometrioosia oo"..no, se nukutti mut ja teki kohdunkaulan laajennuksen, mistä ei ollut mitään hyötyä.
        Jatkoin sitkeänä sissinä vaihdellen eri pillereitä ja käyttäen kovia särkylääkkeitä(Panacod,Litalgin,Thramal..)ja jopa Nitro-laastareita oon testannut.
        Oireina mulla siis oli erittäin kovat kk-kivut, ripulointi, yhdyntäkivut...ja mua ei uskottu näinä seuraavinakaan vuosina gynellä, kunnes menin ihanalle naislääkärille, joka oikeesti kuunteli mua ja ultraskin, ja sain lähetteen taas sairaalaan..2kk päästä olin leikkauspöydällä :) Käsky kävi vauvojen tekoon mahd pian!;)

        Hei,

        Itselleni on nyt pikkuhiljaa alkanut lisääntyä oireilu ja papa-kokeessa käydessäni sairaanhoitaja sanoi että seuraavan kerran kuin e-pilleri resepti täytyy uusia niin täytyy ottaa lääkärin vo-aika. Olen kärsinyt koko ikäni kovista kuukautiskivuista, mutta nyt ne ovat muutaman viime kerran aikana olleet lähes sietämättömät ja itkun kanssa selvinnyt niistä jotenkin. Kiinnitin huomiota tuohon ripulointii kuin kukaan muu keskustelussa ei ole asiasta sanonut mitään. Mulla on nyt varmaan 5kk ajan ollut vain ripulia (lukuun ottamatta 1 kertaa, jolloin maha oli niin kovalla että itku tuli.), ennen vessaan menoa kourii vatsasta ihan kuin kuukautisten aikana. Myös yhdyntäkivut ovat alkaneet n. 5kk sitten. (lähetyssaarnaaja on ainut hyvä asento.) Yhdyntäkivut tuntuvat ihan siltä kuin joko työntäsi jotain terävää sisääni ja sillain vihlasee mielettömästi, oliko sinulla samanlaisia tuntemuksia?

        Oliko sinulla vatsan toiminnan yhteydessä kipuja? Ja pitäisikö minun yrittää varata se lääkärin aika nopeammin kuin e-pillereitä jäljellä vielä 5 luiskaa. Siintäkin se sh sanoi että täytyy syödä ainankin 2 liuskaa putkeen ettei kuukautiset tulisi niin usein ja kivut jäisivät tätä kautta pois. Erilaisia lääkkeitä olen syönyt kuukautiskipuihin aina. Para-Tabs, Miranax, Burana 800mg, Litalgin. Tällä hetkellä on käytössä Voltaren Rapid, joka auttaa kipuihin n. 1h ajan.


    • Endometrioosi10

      Ajattelin nyt tulla kertomaan tänne omankin tarinani. Olen 20-vuotias nainen. Minulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja olen lähes siitä asti kärsinyt erittäin kivuliaista ja runsaista kuukautisista. Jouduin usein olemaan koulusta 1-2 päivää poissa kuukautisten alkaessa, eikä tavalliset särkylääkkeet juurikaan auttaneet. Yläasteiässä koululääkäri määräsi minulle Miranax -merkkisiä särkylääkkeitä (550mg), ja niistä olikin minulle suuri apu. Olen pari kertaa käyttänyt muutaman kuukauden ajan e-pillereitä, ja niistäkin oli muistaakseni jonkun verran apua kuukautiskipuihin. Viime talvena kuukautiskiertoni, joka on aina ollut epäsäännöllinen ja pitkä, alkoi kuitenkin temppuilemaan entistä enemmän, kuukautiset jäivät kokonaan pois tai vuotoa saattoi tulla parin viikon välein, en muista tarkalleen. Olen aina epäillyt endometrioosia, mutten ole hakeutunut tutkimuksiin, koska minulla oli kuitenkin sellainen käsitys, että endometrioosin oireisiin kuuluisi vielä kovemmat kuukautiskivut kuin minulla oli. Silloin kuitenkin päätin, että varaan ajan työterveyshuoltoon, ja sieltä sitten sainkin lähetteen naistentautien poliklinikalle. Klinikalla minua odotti ihana virolainen mieslääkäri, jota en tule unohtamaan ikinä. Hän ultrasi minut, selitti tarkasti, mistä luultavasti on kyse, otti minut heti alusta alkaen tosissani. Lääkäri määräsi minulle Zoladex -hormoonilääkehoitoa muutamaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen minua odottikin laparoskopia eli vatsaontelon tähystysleikkaus. Olin etukäteen saanut sellaisen käsityksen, että leikkauksen jälkeen pääsisi useimmiten samana päivänä sairaalasta kotiin, mutta minulla kävikin toisin. Olin sairaalassa muistaakseni kolme yötä, ja olin erittäin kipeä. Itkeskelin kipua, ja mieli oli muutenkin melko matalalla. Sain kipulääkettä suoraan reiteen aina kun pyysin. Minusta pidettiin sairaalassa todella hyvää huolta, ja myös läheiset kävivät minua siellä katsomassa. Leikkauksessa 1/3 munasarjoista olivat tuhoutuneet ja jälkitarkastuksessa muutaman kuukauden päästä sain myös kuulla, että toinen munajohtimeni oli tuhoutunut. Lääkäri suositteli siis lapsen yrittämistä, ja me kihlattuni kanssa päätimme alkaa yrittämään lasta heti, kun se olisi mahdollista. Olen kuitenkin halunnut aina nuorena äidiksi, ja teen kaikkeni, kunhan en vain jäisi lapsettomaksi. Emme ole vielä päässeet aloittamaan lapsenyritystä, sillä lääkehoitoa jatkettiin vielä jonkun aikaa leikkauksen jälkeen, eikä kuukautiseni ole vielä alkaneet. Saa nähdä, joudutaanko ne käynnistämään lääkkeillä vai mitä tässä seuraavaksi tehdään. Sanotaan, ettei endometrioosi ole perinnöllistä, mutta meillä sitä ainakin on suvussa useammalla lähisukulaisellani.

      • HELMIVAUVA2010

        Minä sain tietää endostani vasta muutama kuukausi sitten, sain helmikuussa pojan ja päätettiin sitten mieheni kanssa että toinen vaan heti perään. Kaikki ei sitten mennytkään ihan niin.. kuukautiset alkoivat vasta 7 kk jälkeen synnytyksestä ja kestivät ja kestivät minkä takia sitten hakeuduinkin lääkärille.. Siellä sitten todettiin tämä endometrioosi. Sain 10 päivän kuurin keltarauhashormoonia joka lopettaisi vuodot, ja määräyksen käyttää sen jälkeen ehkäisyä(ehkäisyrengasta) ainakin puoli vuotta.. Tosin, lääkäri perusteli ehkäisyn käytön silllä että, "eihän ole mitään järkeä hankkia toista lasta vielä kun ensimmäinenkin on vasta niin pieni.." Oli muutenkin aika tyly lääkäri. No, mehän käytimme sitten kuuakuden verran, ja vuodot alkoivat heti renkaan laitettuani uudestaan, joten päätin että n. 2 kuukauden vuotaminen on ihan tarpeeksi ja lopetimme siihen ehkäisyn käytön. Mahdoinkohan tehdä nyt tyhmästi itseäni ajatellen..? Meinaan että jos hormonaalinen ehkäisy helpottaisi oireita ja sen jälkeen olisi ns. "paremmat mahdollisuudet" yrittää lasta. Ja toinen mikä askarruttaa, minulla ei oikeastaan mitn oireita ole, muuta kuin epäsäännölliset kierrot, mutta pitäisikö miettiä leikkausta jos lasta aiomme?


      • HELMIVAUVA2010
        HELMIVAUVA2010 kirjoitti:

        Minä sain tietää endostani vasta muutama kuukausi sitten, sain helmikuussa pojan ja päätettiin sitten mieheni kanssa että toinen vaan heti perään. Kaikki ei sitten mennytkään ihan niin.. kuukautiset alkoivat vasta 7 kk jälkeen synnytyksestä ja kestivät ja kestivät minkä takia sitten hakeuduinkin lääkärille.. Siellä sitten todettiin tämä endometrioosi. Sain 10 päivän kuurin keltarauhashormoonia joka lopettaisi vuodot, ja määräyksen käyttää sen jälkeen ehkäisyä(ehkäisyrengasta) ainakin puoli vuotta.. Tosin, lääkäri perusteli ehkäisyn käytön silllä että, "eihän ole mitään järkeä hankkia toista lasta vielä kun ensimmäinenkin on vasta niin pieni.." Oli muutenkin aika tyly lääkäri. No, mehän käytimme sitten kuuakuden verran, ja vuodot alkoivat heti renkaan laitettuani uudestaan, joten päätin että n. 2 kuukauden vuotaminen on ihan tarpeeksi ja lopetimme siihen ehkäisyn käytön. Mahdoinkohan tehdä nyt tyhmästi itseäni ajatellen..? Meinaan että jos hormonaalinen ehkäisy helpottaisi oireita ja sen jälkeen olisi ns. "paremmat mahdollisuudet" yrittää lasta. Ja toinen mikä askarruttaa, minulla ei oikeastaan mitn oireita ole, muuta kuin epäsäännölliset kierrot, mutta pitäisikö miettiä leikkausta jos lasta aiomme?

        Vielä tohon äskeiseen.. Sama kirjoittaja siis. Kuka sanoikaan ettei perinnöllistä? olen jostain kuullut jotain erintyyppistä.. Minun pikkusiskollanikin endo sekä äidilläni. Ja tiedossa on myös serkkutyttö jolla endo. mutta tiedä sitten. :) Ironista myöskin se että joillain lapsen saaminen todella vaikeaa, mutta esimerkiksi omalla äidilläni raskaaksi tuleminen aina ollut todella helppoa.. (itselläni raskaus oli enemmänkin yllätys, enkä edes osannut kuvitella mitn sairautta jossa olisi mahdollisuus lapsettomuuteen. Ikionnellinen olen silti pienestä pojastani jonka sain sopivasti 20 vuotis syntymäpäivälahjaksi.


      • Endometrioosi10
        HELMIVAUVA2010 kirjoitti:

        Vielä tohon äskeiseen.. Sama kirjoittaja siis. Kuka sanoikaan ettei perinnöllistä? olen jostain kuullut jotain erintyyppistä.. Minun pikkusiskollanikin endo sekä äidilläni. Ja tiedossa on myös serkkutyttö jolla endo. mutta tiedä sitten. :) Ironista myöskin se että joillain lapsen saaminen todella vaikeaa, mutta esimerkiksi omalla äidilläni raskaaksi tuleminen aina ollut todella helppoa.. (itselläni raskaus oli enemmänkin yllätys, enkä edes osannut kuvitella mitn sairautta jossa olisi mahdollisuus lapsettomuuteen. Ikionnellinen olen silti pienestä pojastani jonka sain sopivasti 20 vuotis syntymäpäivälahjaksi.

        Olipa tylysti tuolta lääkäriltä sanottu, ettei ole mitään järkeä tehdä toista lasta heti perään, kun ensimmäinen on noin pieni! Siis mitä sanottavaa hänellä on siihen, jos kerran itse olisitte halunneet lapsille pienen ikäeron. Hmph. No joo, se ei kai ollut jutun pointti, mutta kolahti vain, kun oli jotenkin todella tökerösti sanottu minun mielestäni.

        En osaa tuosta hormonaalisen ehkäisyn käytöstä sanoa oikein mitään. Suosittelisin sinua varaamaan ajan toiselle lääkärille, ja pyytämään vielä hänen mielipiteensä. Esim. yksityiseltä lääkäriklinikalta, jos olet tähän mennessä käynyt vain julkisella. Onhan se melko kallista, kävin itse tässä vähän aikaa sitten ultrattavana juuri samasta asiasta yksityisellä ja tuli maksamaan muistaakseni n. 80€. Mutta tuo hinta on kuitenkin todellakin sen arvoinen, että saat endometrioosiisi sopivan hoidon ja pystyt saamaan vielä jatkossa lapsia, jos sitä haluat.

        Itsellä nyt vihdoinkin sitten ne kuukautiset alkoivat ja nyt sitten päästään toivottavasti vuoden alusta laittamaan yritys käyntiin. Täytyy vielä soittaa ensi viikolla gyn. poliklinikalle ja pyytää "lupa". Toivottavasti kaikki menisi nyt sitten hyvin, eikä tulisi enempää yllätyksiä, kuten että endometrioosi uusisi nopeasti. Ollut mieli muutenkin niin matalalla tämän sairauden takia koko vuoden, kun pelko lapsettomuudesta kalvaa mieltä jatkuvasti. Tsemppiä sinulle ja tulehan kertomaan, mihin päädyit ja miten asiat etenevät!


    • Hoppeli1

      Minullakin ollut outoja kiputiloja vuosia, kukaan lekuri ei ole epäillyt endoa. Kunnes kävin sitten yksityisellä ultrassa ja sieltä lähete keskussairaalaan jossa todettiin endometrioosi ultrassa. Tietenkin järkytyin koska raskautta olen toivonut, lääkärin mielestä ensiksi leikkaus ja sen jälkeen hedelmöityshoitoihin.

      Leikkaus on parin kk päästä ja hieman nyt pelon sekaiset ajatukset operaatiosta ja jatkosta. Itse leikkaus ei pelota vaan se mitä endo on kerennyt tuhojaan tehdä ja onko lapsen saanti edes mahdollista.

    • Anonyymi

      Kierrellään ja kaarrellaan aikansa asioita,jos pitää puoliaan ni kaikki menee peelleen. Jos levinnyt vatsan peitteisiin niin siittä sitten kehkeytyy krooninen vatsa sairaus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe