Onko normaalia?

Ent. umpparipotilas

Viime vuonna kun jouduin umpparileikkaukseen niin herätessäni vedin hyvin syvään henkeä niinkuin en olisi hengittänyt pitkään aikaan ja aloin yskimään.
Onko toi ihan normaalia leikkauksesta heräävälle? Muistan aina tuon ja jälkeenpäin on tullu mieleen että olenko meinannu kuolla leikkauspöydälle?!

13

880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihreä täti

koska oma hengitys eikä muukaan lihastoiminta toimi leikkauksen aikana ja kone hengittää puolestasi. On normaalia että juuri heränneenä vahvat kipu ym lääkkeet lamaavat vielä hengitystä.Usein on niin että hoitajat tarkkailevat potilasta ja huomaavat ettei potilas "muista" hengittää ja kehoittaa potilasta hengittämään. Kyse ei siis ole siitä että meinasit kuolla leikkaukseen. Epämiellyttävä kokemus. Olen itse leikkaussalissa työssä :)

• olen ihmetellyt

Hei,

Osaatko auttaa! Minut on nukutettu noin 10 kertaa. Olen aina yhtä kertaa lukuunottamatta voinut erittäin pahoin nukutuksen jälkeen. Viime nukutus oli poikkeus. Kun kysyin miksi, minulle puhuttiin jotain kaasuista ja suonensisäisistä nukutusaineista. Sitten sanottiin myös, että ei ole varmaa saisinko "sellaisen nukutuksen" kunnallisella puolella. Miksi? Onko se hintakysymys vai???

• minullakin
        olen ihmetellyt kirjoitti:

Hei,

Osaatko auttaa! Minut on nukutettu noin 10 kertaa. Olen aina yhtä kertaa lukuunottamatta voinut erittäin pahoin nukutuksen jälkeen. Viime nukutus oli poikkeus. Kun kysyin miksi, minulle puhuttiin jotain kaasuista ja suonensisäisistä nukutusaineista. Sitten sanottiin myös, että ei ole varmaa saisinko "sellaisen nukutuksen" kunnallisella puolella. Miksi? Onko se hintakysymys vai???

Viime vuonna jouduin pari kertaa nukutukseen. Kevään operaatiossa herääminen tuntui jotenkin hitaalta. Olin jotenkin pöpperöinen heräämössä pitkän aikaa. Vasta kun minua vietiin takaisin osastolle aloin tajuamaan tästä maailmasta paremmin. Silloin oli myös pientä liikepahoinvointia, osastolle kärrätessä alkoi tuntua pahalle kun katseli kattolaattojen vilinää. Syksyllä operaatiota uusittaessa olinkin toisessa sairaalassa ja ainakin nukutuslääkäri käytti useampaa neulaa. Herääminen tapahtui kuin olisin herännyt tavallisesta yöunesta. Minulle tuli kylläkin raju palelukohtaus ja päälleni laitettiin lämmitettyjä peittoja. Se voi johtua siitäkin että olin leikkauksen takia joutunut keskeyttämään hormonihoidon. Katsotaan miten tänä vuonna käy kun joudun taas eri sairaalaan leikattavaksi.

• olen ihmetellyt
        minullakin kirjoitti:

Viime vuonna jouduin pari kertaa nukutukseen. Kevään operaatiossa herääminen tuntui jotenkin hitaalta. Olin jotenkin pöpperöinen heräämössä pitkän aikaa. Vasta kun minua vietiin takaisin osastolle aloin tajuamaan tästä maailmasta paremmin. Silloin oli myös pientä liikepahoinvointia, osastolle kärrätessä alkoi tuntua pahalle kun katseli kattolaattojen vilinää. Syksyllä operaatiota uusittaessa olinkin toisessa sairaalassa ja ainakin nukutuslääkäri käytti useampaa neulaa. Herääminen tapahtui kuin olisin herännyt tavallisesta yöunesta. Minulle tuli kylläkin raju palelukohtaus ja päälleni laitettiin lämmitettyjä peittoja. Se voi johtua siitäkin että olin leikkauksen takia joutunut keskeyttämään hormonihoidon. Katsotaan miten tänä vuonna käy kun joudun taas eri sairaalaan leikattavaksi.

Minullekin tuli viime nukutuksesta herätessäni "kylmä", lihakset nykivät, en hallinnut niitä. Kuulin, että minulle annettiin kipulääkettä lisää ja tuotiin jokin lämpöpeite.

Minulla nukutuksen jälkeinen pahoinvointi on ollut ihan kamalaa. Olen oksentanut aina vähintään 12 tuntia. Edes vesitilkkanen ei ole pysynyt sisällä. Mutta viimeksi ei siis ollut mitään ongelmia!

• Sininen sisar

Hei,

Samat aineet ja tekniikat ovat käytössä sekä julkisella, että privaattipuolella. Ei ole hintakysymys. Privaattipuoli jättää isommat ja vaikeammat hommat (varsinkin riskipotilaille) mieluusti julkisten sairaaloiden tehtäväksi. Pahoinvointi johtuu hyvin pitkälti nukutuksessa ja leikkauksen jälkeen käytettävistä morfiinin sukuisista kipulääkkeistä. Suurissa leikkauksissa niiden tarve on luonnollisesti suurempi ja pahoinvoinnin riski samoin. Lisäksi joihinkin leikkauksiin liittyy toimenpiteen luonteen vuoksi suurempi pahoinvointiriski (suolistoleikkaukset, karsastusoperaatiot, sisäkorvajutut...).

• olen ihmetellyt
        Sininen sisar kirjoitti:

Samat aineet ja tekniikat ovat käytössä sekä julkisella, että privaattipuolella. Ei ole hintakysymys. Privaattipuoli jättää isommat ja vaikeammat hommat (varsinkin riskipotilaille) mieluusti julkisten sairaaloiden tehtäväksi. Pahoinvointi johtuu hyvin pitkälti nukutuksessa ja leikkauksen jälkeen käytettävistä morfiinin sukuisista kipulääkkeistä. Suurissa leikkauksissa niiden tarve on luonnollisesti suurempi ja pahoinvoinnin riski samoin. Lisäksi joihinkin leikkauksiin liittyy toimenpiteen luonteen vuoksi suurempi pahoinvointiriski (suolistoleikkaukset, karsastusoperaatiot, sisäkorvajutut...).

Minulle on tehty sama leikkaus kahdesti parin vuoden aikana. Viimeisessä leikkauksessa en siis voinut pahoin. Kaikissa muissa leikkauksissa on ollut älytön pahoinvointi ja suussa kummallinen maku. Joku väitti, että pahoinvointi johtuu nukutuksessa käytetyistä kaasuista? Niitä on kuulemma helpompi käyttää kuin jotain suonensisäisiä aineita. Sen tiedän, että minun sanottiin viime leikkauksessa saaneen vain happea! Ei kai sitten muita kaasuja.

Jos joku tietää, kertokaa.

• leikkaukseni

Minulle on tehty sama leikkaus kahdesti parin vuoden aikana. Viimeisessä leikkauksessa en siis voinut pahoin. Kaikissa muissa leikkauksissa on ollut älytön pahoinvointi ja suussa kummallinen maku. Joku väitti, että pahoinvointi johtuu nukutuksessa käytetyistä kaasuista? Niitä on kuulemma helpompi käyttää kuin jotain suonensisäisiä aineita. Sen tiedän, että minun sanottiin viime leikkauksessa saaneen vain happea! Ei kai sitten muita kaasuja.

Olisikohan minulla "auttanut" tuohon pahoinvoinnin puuttumiseen se että operaatiot tehtiin kurkussa, joten nukutusta ei voitu tehdä hengityskaasuilla. Anestesialääkäri jopa "ajatteli ääneen" miten hän hoitaa homman kun ei voi laittaa hengitysputkea leikkausalueelle.

• Sininen sisar

Ei ole kysymys helppoudesta-vaikeudesta eikä kustannuksista. Nukutuksessa käytetään useimmiten aika montaa eri asioihin vaikuttavaa ainetta. Menetelmän valinta riippuu osin toimenpiteen luonteesta ja osin anestesialääkärin tavoista ja tottumuksista. Osa anestesia-aineista voidaan antaa suoneen (kerta-annoksina tai jatkuvana infuusiona) ja osa hengityskaasuina. Ylivoimaisesti merkittävin pahoinvointia aiheuttava lääke on opiaattiryhmän kipulääke. Jotkut jättävät ilokaasun pois pahoinvoivilta ja korvaavat sen suuremmalla määrällä muuta anestesiakaasua tai suonensisäistä lääkettä. Ilokaasun merkitys pahoinvoinnissa on kuitenkin aika pieni. Pelkkää happea et ole saanut. On siinä ollut mukana ainakin ilmaa.

• olen ihmetellyt
        Sininen sisar kirjoitti:

Ei ole kysymys helppoudesta-vaikeudesta eikä kustannuksista. Nukutuksessa käytetään useimmiten aika montaa eri asioihin vaikuttavaa ainetta. Menetelmän valinta riippuu osin toimenpiteen luonteesta ja osin anestesialääkärin tavoista ja tottumuksista. Osa anestesia-aineista voidaan antaa suoneen (kerta-annoksina tai jatkuvana infuusiona) ja osa hengityskaasuina. Ylivoimaisesti merkittävin pahoinvointia aiheuttava lääke on opiaattiryhmän kipulääke. Jotkut jättävät ilokaasun pois pahoinvoivilta ja korvaavat sen suuremmalla määrällä muuta anestesiakaasua tai suonensisäistä lääkettä. Ilokaasun merkitys pahoinvoinnissa on kuitenkin aika pieni. Pelkkää happea et ole saanut. On siinä ollut mukana ainakin ilmaa.

No, en tietenkään ole saanut pelkkää happea. Ilmaa on ollut mukana, ei muuta. Otin ja soitin tänään sairaalaan jossa minut leikattiin.Ilokaasu on ollut se joka on aiheuttanut minulle aikaisemmin pahoinvointia.

Inhalaatioanesteetit siis aiheuttivat minulle huonovointisuutta.
        Ymmärsin saaneeni suonensisäisesti propofolia.
        Nukutus kuulemma voidaan tehdä myös pelkästään suonensisäistä nukutusainetta käyttämällä, joka tällöin on propofoli. Sillä on kuulemma pahoinvointia ehkäisevä vaikutus. Sitä annosteltiin minulle jatkuvana infuusiona koko leikkauksen ajan ruiskupumpun avulla. Anestesiakone pumppasi hengitysteihini vain ilma/happikaasuseosta.
        Että näin se asia siis oli!!!

• Ja ei

No, en tietenkään ole saanut pelkkää happea. Ilmaa on ollut mukana, ei muuta. Otin ja soitin tänään sairaalaan jossa minut leikattiin.Ilokaasu on ollut se joka on aiheuttanut minulle aikaisemmin pahoinvointia.

Inhalaatioanesteetit siis aiheuttivat minulle huonovointisuutta.
        Ymmärsin saaneeni suonensisäisesti propofolia.
        Nukutus kuulemma voidaan tehdä myös pelkästään suonensisäistä nukutusainetta käyttämällä, joka tällöin on propofoli. Sillä on kuulemma pahoinvointia ehkäisevä vaikutus. Sitä annosteltiin minulle jatkuvana infuusiona koko leikkauksen ajan ruiskupumpun avulla. Anestesiakone pumppasi hengitysteihini vain ilma/happikaasuseosta.
        Että näin se asia siis oli!!!

Leikkaukseen liittyvä pahoinvointi on oire, johon vaikuttaa moni asia, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Kuten edellä on mainitu, ovat morfiininsukuiset kipulääkkeet se suurin syy. Toisaalta kullakin ihmisellä on yksilöllinen kyky sietää erilaisia pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä. Jotkut oksentavat heti, kun astuvat veneen kannelle, toiset seilaavat koko kesän ilman pahoinvointia. Toiset eivät voi matkustaa linja-auton takapenkillä, jotkut voivat pahoin vasta kun lukevat autossa jne.

Pahoinvointia aiheuttavia asioita voidaan yrittää välttää ja toisaalta esim. lääkityksellä lisätään pahoinvoinnin sietokykyä. Sinulle riitti tällä kertaa ilokaasun poisjättäminen ja/tai propofolin käyttö. Tällaiset tekniikat eivät tosiaankaan ole kustannuskysymyksiä eikä priaattipuolen yksitysioikeuksia. Voi olla, että jossakin suuremmassa leikkauksessa, jossa kipulääkkeen tarve on suurempi, saat pahoinvointia tai tarvitset enemmän pahoinvoinninestolääkitystä. Voi olla, että pahoinvointi tulee vasta myöhemmin leikkauksen jälkeen kun nukutusaineet ovat hävinneet ja kipulääkityksen tarve kasvaa.

Inhalaatioanesteetit on lääkeryhmä, joka on aika heterogeeninen. Jos ilokaasu on aiheuttanut sinulle pahoinvointia, ei se tarkoita sitä, että joku muu inhalaatioanesteetti, esim. sevofluraani tekisi samoin.

• Merisairas

Minä taas sain Rapifenia ja jotain rauhoittavaa. Olipa silloin pahaolo, mutta päänsärky se vasta kaamea olikin sitten leikkauksen jälkeen:(

• kaupan päälle?

Minut on aina nukutettu leikkauksiin, eikä niistä ole ollut ongelmia. Nyt hieman pelottaa kun olen menossa leikkaukseen jossa usean tunnin nukutuksen lisäksi minulle tehdään pitkä-aikainen epiduraalipuudutus (tai vastaava). Minulle ei ole koskaan tehty epiduraalipuudutusta, joten kokemusta ei ole. Tuttavani oli juuri samassa leikkauksessa ja hän sai pitkän ja ankaran päänsäryn tuosta puudutuksesta. Leikauksen jälkihoitona joutuu makaamaan viisi päivää sängyssä ja kun tämä tuttavani pääsi ensikerran jalkeille, hän pyörtyi suihkuun. Päänsärkyä hänellä oli vielä kotonakin kun kotiutettiin runsaan viikon kuluttua.

• näin:

Nukutusaineet ja kipulääkkeet voivat lamata hengitystä ja siksi heti heräämöön päästyä potilaalle laitetaan happimaski/-viikset kasvoille, takaamaan riittävän hapensaannin. Heräämössä hoitajat ja valvontalaitteet tarkkailevat potilasta koko ajan, joten hengittämisen "unohtaminen" ei ole mahdollista. Leikkauspöydälle on toki mahdollista kuolla, mutta ei siksi, ettei saisi hengitettyä, koska hengityskone ja valvontalaitteet hoitavat hengityksen ja hapetuksen ja anestesialääkäri ja -sairaanhoitaja valvovat potilaan vointia ja koneita koko ajan.

Erot pahoinvoinnin kokemisessa eri leikkausten välillä voivat yksinkertaisimmin johtua siitä, että pahoinvointilääkettä on annettu jo leikkaussalissa suoraan suoneen varmuuden vuoksi, jos tiedetään, että potilaalla on taipumusta pahoinvointiin. Jos itse tietää voivansa helposti pahoin, ja on jo leikkauskokemustakin, kannattaa hoitavalle henkilökunnalla painottaa asiaa, niin saa tehokkaat lääkkeet estämään pahoinvointia jo ennalta eikä tarvitse odottaa oksennuksen tuloa.

Kivun kokeminen, reagointi eri lääkeaineisiin ja eri tilanteisiin ja pahoinvoinnin kokemus vaihtelevat kaikki yksilöllisesti, samoin kuin elimistön anatomia ja toiminta ovat kullakin erilaisia. Siten on mahdotonta luoda kaikille 'samanlainen' leikkauskokemus ja myös samankin ihmisen eri leikkauskerrat voivat vaihdella riippuen eri tekijöistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1959
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe