muniminen

moskei

hei milloin undut alkavat munia..siis tarkoitan missä kuussa

11

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moonlaitti

      En tiedä onko mitään tiettyä kuukautta, mutta pimeällä niillä alkaa hormonit hyrräämään. Mulla nämä on muninu yleensä joulukuussa.

      • Undulatus.

        Eli oikeasti homma on juuri toisin päin, keväällä valon lisääntyessä alkaa hormoonit hyrräämään.
        Olet sekoittanut undulaatit ja neitokakadut toisiinsa, neidoilla pesimävireen laukaisee syksy ja pimeän tulo. ;)
        Undulaateilla kyllä onnistuu pesintä yleensä mihin vuodenaikaan tahansa, kesä ja kevät ovat kuitenkin sitä parasta aikaa.


      • jsay
        Undulatus. kirjoitti:

        Eli oikeasti homma on juuri toisin päin, keväällä valon lisääntyessä alkaa hormoonit hyrräämään.
        Olet sekoittanut undulaatit ja neitokakadut toisiinsa, neidoilla pesimävireen laukaisee syksy ja pimeän tulo. ;)
        Undulaateilla kyllä onnistuu pesintä yleensä mihin vuodenaikaan tahansa, kesä ja kevät ovat kuitenkin sitä parasta aikaa.

        hei!
        kiitos..aija sainpas hyviä tietoja kiitos teille..


      • shkeim

        hei!

        hyvä et sain neitokakaduistakin vähän tietoja kiitos teille..


      • Moonlaitti
        Undulatus. kirjoitti:

        Eli oikeasti homma on juuri toisin päin, keväällä valon lisääntyessä alkaa hormoonit hyrräämään.
        Olet sekoittanut undulaatit ja neitokakadut toisiinsa, neidoilla pesimävireen laukaisee syksy ja pimeän tulo. ;)
        Undulaateilla kyllä onnistuu pesintä yleensä mihin vuodenaikaan tahansa, kesä ja kevät ovat kuitenkin sitä parasta aikaa.

        Jos minun oletus johtuu siitä, että viisi poikuetta on Joulukuun paikkeilla tullut.... Elikkä perustuu ihan kokemukseen, ei luettuun tietoon. "Normaalisti lisääntymisrytmi lähtee liikkeelle suurin pirtein meidän kesälomien jälkeen, eli elokuun lopussa /syyskuun alussa" http://finaviary.tripod.com/undunkasvatus.htm


      • se luonnollisin...
        Moonlaitti kirjoitti:

        Jos minun oletus johtuu siitä, että viisi poikuetta on Joulukuun paikkeilla tullut.... Elikkä perustuu ihan kokemukseen, ei luettuun tietoon. "Normaalisti lisääntymisrytmi lähtee liikkeelle suurin pirtein meidän kesälomien jälkeen, eli elokuun lopussa /syyskuun alussa" http://finaviary.tripod.com/undunkasvatus.htm

        Vaan kyllä se oikeasti on niin, että undulaateilla kevät ja kesä laukaisevat parhaiten sen pesimävietin. Riippuu vain siitä, antaako niiden pesiä keväällä vai syksyllä.
        Undulaatti kyllä pesii kotioloissa oikeilla olosuhteilla myös syksyllä ja talvella.
        Ja jos samaa paria pesittää aina samaan aikaan vuodesta (kuten vaikka talvella), se todennäköisesti tottuu siihen ja pesiikin mieluiten aina samaan aikaan.
        Et voi sanoa undulaattien pesivän mieluiten joulukuussa vain sen takia että sinun lintusi niin tekevät, ovat ilmeisesti tottuneet siihen.
        Itsekin olen yhtä pariani pesittänyt joulun paikkeilla, ja hyvin onnistui. Mieluummin kuitenkin pesivät keväällä tai kesällä.
        Ja se luettu tieto perustuu paljon suuremman joukon kokemuksiin, ja tutkimuksiin, ei yhden ihmisen pesittämiin lintuihin... ;)
        Kevät on luonnollisempi, ja terveellisempi.
        Talvella valoa on vähemmän, mikä on lintujen kannalta hieman luonnotonta. Lintulampulla saadaan kyllä tehostusta siihenkin, mutta ei se aivan valaise huonetta kuten oikea luonnonvalo.
        Lisäksi talvella huoneilma on kuivempaa, ellei käytetä ilmankostutinta.
        Luonnossakin undulaatit pesivät valoisaan vuodenaikaan, koska se aika on pesinnälle otollisin.
        Ei se pesimäkausi suurilla parvilla aivan turhaan ajoitu tiettyyn aikaan vuodesta, ja siksi minusta paras olisi pesittää lintuja vankeudessakin valoisaan aikaan. ;)


      • lisään tähän...
        se luonnollisin... kirjoitti:

        Vaan kyllä se oikeasti on niin, että undulaateilla kevät ja kesä laukaisevat parhaiten sen pesimävietin. Riippuu vain siitä, antaako niiden pesiä keväällä vai syksyllä.
        Undulaatti kyllä pesii kotioloissa oikeilla olosuhteilla myös syksyllä ja talvella.
        Ja jos samaa paria pesittää aina samaan aikaan vuodesta (kuten vaikka talvella), se todennäköisesti tottuu siihen ja pesiikin mieluiten aina samaan aikaan.
        Et voi sanoa undulaattien pesivän mieluiten joulukuussa vain sen takia että sinun lintusi niin tekevät, ovat ilmeisesti tottuneet siihen.
        Itsekin olen yhtä pariani pesittänyt joulun paikkeilla, ja hyvin onnistui. Mieluummin kuitenkin pesivät keväällä tai kesällä.
        Ja se luettu tieto perustuu paljon suuremman joukon kokemuksiin, ja tutkimuksiin, ei yhden ihmisen pesittämiin lintuihin... ;)
        Kevät on luonnollisempi, ja terveellisempi.
        Talvella valoa on vähemmän, mikä on lintujen kannalta hieman luonnotonta. Lintulampulla saadaan kyllä tehostusta siihenkin, mutta ei se aivan valaise huonetta kuten oikea luonnonvalo.
        Lisäksi talvella huoneilma on kuivempaa, ellei käytetä ilmankostutinta.
        Luonnossakin undulaatit pesivät valoisaan vuodenaikaan, koska se aika on pesinnälle otollisin.
        Ei se pesimäkausi suurilla parvilla aivan turhaan ajoitu tiettyyn aikaan vuodesta, ja siksi minusta paras olisi pesittää lintuja vankeudessakin valoisaan aikaan. ;)

        Ja vielä lisään että tämä euroopassa ja suomessa asuminen sotkee lintujen viettiä todellakin sen verran, että pesintä laukeaa yleensä kesän lopulla. Alkuperäisillä asuinaluilla lintujen pesintä kuitenkin ajoittuu koko kevään ja kesän jaksoon, jonka takia mielestäni olisi hyvä aloittaa pesintä jo kevään lopulla että poikaset varttuisivat kesän aikana, eivätkä aivan myöhään syksyllä.


      • -M-
        lisään tähän... kirjoitti:

        Ja vielä lisään että tämä euroopassa ja suomessa asuminen sotkee lintujen viettiä todellakin sen verran, että pesintä laukeaa yleensä kesän lopulla. Alkuperäisillä asuinaluilla lintujen pesintä kuitenkin ajoittuu koko kevään ja kesän jaksoon, jonka takia mielestäni olisi hyvä aloittaa pesintä jo kevään lopulla että poikaset varttuisivat kesän aikana, eivätkä aivan myöhään syksyllä.

        Neitsikka ja undu asuvat luonnossa Australiassa suht kuivilla pensasseuduilla. Pesintää siis säätelee ensisijaisesti sadekausien ajoittuminen, jolloin tarjolla on riittävästi vettä ja ruokaa poikasten kasvatukseen. Tuollahan vettä tulee nimenomaan sikäläisen TALVEN aikana mikä on siis samalla myös se pesimäkausi, keväällä ja kesällä pesimiseen on aivan liian kuivaa ja kuumaa.

        Häkkioloissa ruokaa ja vettä on aina riittävästi saatavilla, ja linnut voivatkin periaatteessa pesiä milloin vain jos vaan valaistus ja kosteus yms ympäristötekijät ovat kohdillaan. Suurin undujen ja neitsikoiden pesimävirettä säätelevä tekijä meillä onkin PÄIVÄNPITUUS, joka vastaa Australian oloja (noin 12 h valoa ja pimeää) kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä, jolloin näihin molempiin aikoihin voi linnuilla käynnistyä pesimävire. Ikkunasta tuleva luonnovalo voi vaikuttaa lintujen pesimävireeseen vaikka niillä olisi oikea valaistus ja päivänpituus häkissä muutenkin. Keskitalvella voi asunnon ilmankosteus olla turhan pieni pesimisen onnistumiseen vaikka vire tulisikin.


      • -M-
        -M- kirjoitti:

        Neitsikka ja undu asuvat luonnossa Australiassa suht kuivilla pensasseuduilla. Pesintää siis säätelee ensisijaisesti sadekausien ajoittuminen, jolloin tarjolla on riittävästi vettä ja ruokaa poikasten kasvatukseen. Tuollahan vettä tulee nimenomaan sikäläisen TALVEN aikana mikä on siis samalla myös se pesimäkausi, keväällä ja kesällä pesimiseen on aivan liian kuivaa ja kuumaa.

        Häkkioloissa ruokaa ja vettä on aina riittävästi saatavilla, ja linnut voivatkin periaatteessa pesiä milloin vain jos vaan valaistus ja kosteus yms ympäristötekijät ovat kohdillaan. Suurin undujen ja neitsikoiden pesimävirettä säätelevä tekijä meillä onkin PÄIVÄNPITUUS, joka vastaa Australian oloja (noin 12 h valoa ja pimeää) kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä, jolloin näihin molempiin aikoihin voi linnuilla käynnistyä pesimävire. Ikkunasta tuleva luonnovalo voi vaikuttaa lintujen pesimävireeseen vaikka niillä olisi oikea valaistus ja päivänpituus häkissä muutenkin. Keskitalvella voi asunnon ilmankosteus olla turhan pieni pesimisen onnistumiseen vaikka vire tulisikin.

        ks myös:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=635


      • Undulatus
        -M- kirjoitti:

        Neitsikka ja undu asuvat luonnossa Australiassa suht kuivilla pensasseuduilla. Pesintää siis säätelee ensisijaisesti sadekausien ajoittuminen, jolloin tarjolla on riittävästi vettä ja ruokaa poikasten kasvatukseen. Tuollahan vettä tulee nimenomaan sikäläisen TALVEN aikana mikä on siis samalla myös se pesimäkausi, keväällä ja kesällä pesimiseen on aivan liian kuivaa ja kuumaa.

        Häkkioloissa ruokaa ja vettä on aina riittävästi saatavilla, ja linnut voivatkin periaatteessa pesiä milloin vain jos vaan valaistus ja kosteus yms ympäristötekijät ovat kohdillaan. Suurin undujen ja neitsikoiden pesimävirettä säätelevä tekijä meillä onkin PÄIVÄNPITUUS, joka vastaa Australian oloja (noin 12 h valoa ja pimeää) kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä, jolloin näihin molempiin aikoihin voi linnuilla käynnistyä pesimävire. Ikkunasta tuleva luonnovalo voi vaikuttaa lintujen pesimävireeseen vaikka niillä olisi oikea valaistus ja päivänpituus häkissä muutenkin. Keskitalvella voi asunnon ilmankosteus olla turhan pieni pesimisen onnistumiseen vaikka vire tulisikin.

        Tämä Suomen kesähän tavallaan vastaakin sitä Australian talvea, siellähän kesä on kuuminta aikaa, mutta täällä kesä on Suomen vuodenajoista otollisin. Täällä kun ei kuumaa kesää ole, tämä meidän kesämme vastaakin sitä Australian talvea.
        Ethän voi verrata Australian talvea Suomen talveen. ;)
        Kaikki tämähän tietenkin sekoittaa lintujen vaistoja, mutta tulos on sama.


      • Moonlaitti
        lisään tähän... kirjoitti:

        Ja vielä lisään että tämä euroopassa ja suomessa asuminen sotkee lintujen viettiä todellakin sen verran, että pesintä laukeaa yleensä kesän lopulla. Alkuperäisillä asuinaluilla lintujen pesintä kuitenkin ajoittuu koko kevään ja kesän jaksoon, jonka takia mielestäni olisi hyvä aloittaa pesintä jo kevään lopulla että poikaset varttuisivat kesän aikana, eivätkä aivan myöhään syksyllä.

        Varmasti sinun mielipide tästä asiasta on täysin oikea. Minä en lintujani mitenkään laita pesimään, vaan laitan kopin häkkiin siinä vaiheessa, kun emo alkaa rakentaa pesää ja uros on käynyt tekemässä temput. Meidän perheen kohdalla siis on tämä joulu pesimisaikaa, kun en ala munia nakkelemaan roskiin, mutta ei tosiaan tarvi olla muilla ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe