Siskoni tytär menee rippileirille kesällä ja konfirmaatio heti sen jälkeen.
Nykyään kuulemma käytäntönä että kummin on oltava läsnä tai ei pääse läpi.
Tytön kummin ilmaantumisesta ei oo takeita koska hän on aina vahvasti humaltuneena.
Onko mahdollista tytölle saada ns."sijaiskummi"?ja mistä asiaa voisi tiedustella?
ripillepääsy ja kummi=kuka tietää?
9
3594
Vastaukset
- Terhi
Ei ripille pääsy ole mitenkään kummin läsnäolosta kiinni. Kummihan on alunperin valittu "huolehtimaan" lapsen kristillisestä kasvatuksesta.
Kummin rooli korostuu rippijuhlissa vain alttarilla jossa kummi "siunaa" papin kanssa nuoren.
Itse olen ollut isostoiminnassa mukana useamman vuoden ja monesti jos kummi on ei-niin-tuttu tai muuten mahdollisesti "esteellinen" on nuori valinnut jonkun muun aikuisen seurakseen siunaamiseen.
Tämä aikuinen voi olla siis kuka tahansa tärkeä aikuinen henkilö. En ole aivan varma pitääkö henkilön olla myös rippikoulun käynyt tai tarviiko edes olla kirkon jäsen.
Henkilö voi olla äiti tai isä mummo tai vaikka läheinen eno tms.
Lähinnä tuo kummin läsnäolo on siis vertauksellinen.
Olen myös törmännyt tapaukseen jossa nuorella ei ole ketään alttarilla. Silloin joku kirkon avustajista tulee hänen "aikuisekseen".- blondi-72hki
kiitän ja kerron siskon tytölle.
Hän kun on todella huolissaan että pääseekö läpi jos ei ole kummia mukana. - keksit
blondi-72hki kirjoitti:
kiitän ja kerron siskon tytölle.
Hän kun on todella huolissaan että pääseekö läpi jos ei ole kummia mukana.Ei kaikilla kummit mitenkään pääse edes paikalle. Joskus kummit voi olla jopa vainaita tai sairaita, tuohan on mahdoton vaatimus. Tiedän tällaisenkin tapauksen, että kummipariskunta kuollut kolarissa jo lapsen ollessa pieni eikä muita kummeja ole. Itsellä ei ollut toinen kummi muuten edes ristiäisissä, kun asui ulkomailla.
- blondi-72hki
keksit kirjoitti:
Ei kaikilla kummit mitenkään pääse edes paikalle. Joskus kummit voi olla jopa vainaita tai sairaita, tuohan on mahdoton vaatimus. Tiedän tällaisenkin tapauksen, että kummipariskunta kuollut kolarissa jo lapsen ollessa pieni eikä muita kummeja ole. Itsellä ei ollut toinen kummi muuten edes ristiäisissä, kun asui ulkomailla.
siskon likalle oli näin kerrottu-en tiedä kuka- ja tyttö on huolestunut läpi pääsystä joten MINÄ EN keksinyt tuollaista juttua mutta kiitos kommentistasi.
- tarja 2
blondi-72hki kirjoitti:
siskon likalle oli näin kerrottu-en tiedä kuka- ja tyttö on huolestunut läpi pääsystä joten MINÄ EN keksinyt tuollaista juttua mutta kiitos kommentistasi.
oli eräänä vuonna tullut papilta ukaasi että ilmeisesti kummin olisi oltava aamulla paikalla kenraaliharjoituksissa tai muuten.....:)ja käsittääkseni se oli nimenomaan kummi.Eli kyllä tälläinen on ihan elävää elämää....
- touhua..
tarja 2 kirjoitti:
oli eräänä vuonna tullut papilta ukaasi että ilmeisesti kummin olisi oltava aamulla paikalla kenraaliharjoituksissa tai muuten.....:)ja käsittääkseni se oli nimenomaan kummi.Eli kyllä tälläinen on ihan elävää elämää....
Jos kummit tosiaan ovat kuolleet, niin se vainajako pitäisi hakea paikalle? Tai jos ainoa kynnelle kykenevä kummi sairastuu? Meillähän kävi niin, ettei toinen kummi päässyt rippijuhliin ollenkaan, kun raju vatsatauti iski edellisenä päivänä. Ei kaikilla ole kummeja joka lähtöön. Meillä oli tilanne, ettei kummit siunanneet ollenkaan, kun muutamat tiesivät jo etukäteen, ettei kummeja paikalle välttämättä pääse, syitä monenlaisia. Isoset hoitavat kummin tehtävät tarvittaessa. Kyseinen pappi on ollut pöljä.
- blondi-72hki
tarja 2 kirjoitti:
oli eräänä vuonna tullut papilta ukaasi että ilmeisesti kummin olisi oltava aamulla paikalla kenraaliharjoituksissa tai muuten.....:)ja käsittääkseni se oli nimenomaan kummi.Eli kyllä tälläinen on ihan elävää elämää....
sitten että otin asian puheeksi tai siis sisaren tyttö asiasta mainitsi ja päätin kyseistä tiedustella josko joku tietäisi paremmin ja osaisi neuvoa.
- blondi-72hki
touhua.. kirjoitti:
Jos kummit tosiaan ovat kuolleet, niin se vainajako pitäisi hakea paikalle? Tai jos ainoa kynnelle kykenevä kummi sairastuu? Meillähän kävi niin, ettei toinen kummi päässyt rippijuhliin ollenkaan, kun raju vatsatauti iski edellisenä päivänä. Ei kaikilla ole kummeja joka lähtöön. Meillä oli tilanne, ettei kummit siunanneet ollenkaan, kun muutamat tiesivät jo etukäteen, ettei kummeja paikalle välttämättä pääse, syitä monenlaisia. Isoset hoitavat kummin tehtävät tarvittaessa. Kyseinen pappi on ollut pöljä.
aionkin kysellä asiaa likan papilta koska tyttö haluaisi sitten minut tuekseen kun tosiaankin hänen oma kumminsa on takuulla niin kännissä ettei tajua maailman menosta mitään.
Ei meidän kunnassa ole tuollaisesta kummin mukana olosta edes puhetta. Ei minun kummini ainakaan alttarille tulleet minua siunaamaan vaan kyllä asia hoidettiin ihan papin ja rippi"tätien" kesken. Tosin joskus olen kuullut, että tällainen olisi mahdollista, mutta juu tosiaan ei kaikilla lapsilla välttämättä ole läheisiä kummeja tai kummit tosiaan ovat kuolleet. On kohtuutonta papilta vaatia tällaista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m156472Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402