ripillepääsy ja kummi=kuka tietää?

blondi-72hki

Siskoni tytär menee rippileirille kesällä ja konfirmaatio heti sen jälkeen.
Nykyään kuulemma käytäntönä että kummin on oltava läsnä tai ei pääse läpi.
Tytön kummin ilmaantumisesta ei oo takeita koska hän on aina vahvasti humaltuneena.
Onko mahdollista tytölle saada ns."sijaiskummi"?ja mistä asiaa voisi tiedustella?

9

3594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terhi

      Ei ripille pääsy ole mitenkään kummin läsnäolosta kiinni. Kummihan on alunperin valittu "huolehtimaan" lapsen kristillisestä kasvatuksesta.

      Kummin rooli korostuu rippijuhlissa vain alttarilla jossa kummi "siunaa" papin kanssa nuoren.

      Itse olen ollut isostoiminnassa mukana useamman vuoden ja monesti jos kummi on ei-niin-tuttu tai muuten mahdollisesti "esteellinen" on nuori valinnut jonkun muun aikuisen seurakseen siunaamiseen.

      Tämä aikuinen voi olla siis kuka tahansa tärkeä aikuinen henkilö. En ole aivan varma pitääkö henkilön olla myös rippikoulun käynyt tai tarviiko edes olla kirkon jäsen.

      Henkilö voi olla äiti tai isä mummo tai vaikka läheinen eno tms.

      Lähinnä tuo kummin läsnäolo on siis vertauksellinen.

      Olen myös törmännyt tapaukseen jossa nuorella ei ole ketään alttarilla. Silloin joku kirkon avustajista tulee hänen "aikuisekseen".

      • blondi-72hki

        kiitän ja kerron siskon tytölle.
        Hän kun on todella huolissaan että pääseekö läpi jos ei ole kummia mukana.


      • keksit
        blondi-72hki kirjoitti:

        kiitän ja kerron siskon tytölle.
        Hän kun on todella huolissaan että pääseekö läpi jos ei ole kummia mukana.

        Ei kaikilla kummit mitenkään pääse edes paikalle. Joskus kummit voi olla jopa vainaita tai sairaita, tuohan on mahdoton vaatimus. Tiedän tällaisenkin tapauksen, että kummipariskunta kuollut kolarissa jo lapsen ollessa pieni eikä muita kummeja ole. Itsellä ei ollut toinen kummi muuten edes ristiäisissä, kun asui ulkomailla.


      • blondi-72hki
        keksit kirjoitti:

        Ei kaikilla kummit mitenkään pääse edes paikalle. Joskus kummit voi olla jopa vainaita tai sairaita, tuohan on mahdoton vaatimus. Tiedän tällaisenkin tapauksen, että kummipariskunta kuollut kolarissa jo lapsen ollessa pieni eikä muita kummeja ole. Itsellä ei ollut toinen kummi muuten edes ristiäisissä, kun asui ulkomailla.

        siskon likalle oli näin kerrottu-en tiedä kuka- ja tyttö on huolestunut läpi pääsystä joten MINÄ EN keksinyt tuollaista juttua mutta kiitos kommentistasi.


      • tarja 2
        blondi-72hki kirjoitti:

        siskon likalle oli näin kerrottu-en tiedä kuka- ja tyttö on huolestunut läpi pääsystä joten MINÄ EN keksinyt tuollaista juttua mutta kiitos kommentistasi.

        oli eräänä vuonna tullut papilta ukaasi että ilmeisesti kummin olisi oltava aamulla paikalla kenraaliharjoituksissa tai muuten.....:)ja käsittääkseni se oli nimenomaan kummi.Eli kyllä tälläinen on ihan elävää elämää....


      • touhua..
        tarja 2 kirjoitti:

        oli eräänä vuonna tullut papilta ukaasi että ilmeisesti kummin olisi oltava aamulla paikalla kenraaliharjoituksissa tai muuten.....:)ja käsittääkseni se oli nimenomaan kummi.Eli kyllä tälläinen on ihan elävää elämää....

        Jos kummit tosiaan ovat kuolleet, niin se vainajako pitäisi hakea paikalle? Tai jos ainoa kynnelle kykenevä kummi sairastuu? Meillähän kävi niin, ettei toinen kummi päässyt rippijuhliin ollenkaan, kun raju vatsatauti iski edellisenä päivänä. Ei kaikilla ole kummeja joka lähtöön. Meillä oli tilanne, ettei kummit siunanneet ollenkaan, kun muutamat tiesivät jo etukäteen, ettei kummeja paikalle välttämättä pääse, syitä monenlaisia. Isoset hoitavat kummin tehtävät tarvittaessa. Kyseinen pappi on ollut pöljä.


      • blondi-72hki
        tarja 2 kirjoitti:

        oli eräänä vuonna tullut papilta ukaasi että ilmeisesti kummin olisi oltava aamulla paikalla kenraaliharjoituksissa tai muuten.....:)ja käsittääkseni se oli nimenomaan kummi.Eli kyllä tälläinen on ihan elävää elämää....

        sitten että otin asian puheeksi tai siis sisaren tyttö asiasta mainitsi ja päätin kyseistä tiedustella josko joku tietäisi paremmin ja osaisi neuvoa.


      • blondi-72hki
        touhua.. kirjoitti:

        Jos kummit tosiaan ovat kuolleet, niin se vainajako pitäisi hakea paikalle? Tai jos ainoa kynnelle kykenevä kummi sairastuu? Meillähän kävi niin, ettei toinen kummi päässyt rippijuhliin ollenkaan, kun raju vatsatauti iski edellisenä päivänä. Ei kaikilla ole kummeja joka lähtöön. Meillä oli tilanne, ettei kummit siunanneet ollenkaan, kun muutamat tiesivät jo etukäteen, ettei kummeja paikalle välttämättä pääse, syitä monenlaisia. Isoset hoitavat kummin tehtävät tarvittaessa. Kyseinen pappi on ollut pöljä.

        aionkin kysellä asiaa likan papilta koska tyttö haluaisi sitten minut tuekseen kun tosiaankin hänen oma kumminsa on takuulla niin kännissä ettei tajua maailman menosta mitään.


    • Ei meidän kunnassa ole tuollaisesta kummin mukana olosta edes puhetta. Ei minun kummini ainakaan alttarille tulleet minua siunaamaan vaan kyllä asia hoidettiin ihan papin ja rippi"tätien" kesken. Tosin joskus olen kuullut, että tällainen olisi mahdollista, mutta juu tosiaan ei kaikilla lapsilla välttämättä ole läheisiä kummeja tai kummit tosiaan ovat kuolleet. On kohtuutonta papilta vaatia tällaista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe