Juu siis lueskelin näitä viestejä tässä ja siis ymmärsinkö oikein että ainut laillinen viritysosa Kymcoon on rajoittamaton holkki (alkuperäisosa?)Ja sen vaihtamalla pääsee lujempaa, juu, entäs mitä virkavalta siihen tuumaa. Ja ilmeisesti siis takuukin on voimassa vaihdon jälkeen? Siis, kyllä on ajat muuttuneet 15 vuodessa...Vaikuttaa aika hölmöläisten hommalta, ekaks säädellään et skoottereita saa täällä myydä ja sit niitä saa kuiteski "viritellä", ei täs o mitään järkee...:)Mun mielestä pitäsi mopojen antaa mennä 60 km/h, olis paljon sujuvampaa liikenteessä ja turvallisempaakin ja mopot sit pois pyöräteiltä, se on vaarallista jo 45km/h! Että näin.
"Laillinen" viritys?
21
7967
Vastaukset
- nom minäb
mikään mikä lisää mopon vauhtia ei ole laillista.jos mopo kulkee 60 ja ajat tutkaan niin varmana poliisit pysäyttää ja sakkoo tulee
- Larvake-ex-named-Larpaz
Ja jutun aloittaja puhuu asiaa nopeuksien muuttamisesta.
- E-hyväksynnälle
Poliisi mittasi pyynnöstäni lailliselle E-hyväksytylle,
uudelle ja takuunalaiselle kiinalaiselle mopolleni 75 km/h.
Sen rakenteelliseen nopeuteen ei saa vaikuttaa edes pienentävästi.
E-hyväksyttyjä osia ei saa vaihtaa muun tyyppisiin,
vaikka poliisi haluaisi. Hyväksyntää vastaan heidän on paha
yrittää vaikuttaa. Virallisesti nopeus on ollut rajoissa.
Kuluttajalle ei kuulu vastuu vääristä mittauksista.
Kymcoonkin lienee olemassa E-hyväksynnällä varustettuja osia.
Niiden käyttöä ei kiellettäne saman tyyppisessä ajoneuvossa.
Oman moponi rakenteellinen nopeus on 60km/h,
suurin mittaamani nopeus 11000 rpm on noin 90km/h.
Pitää vain varoa ylittämästä tiekohtaista rajoitusta.
Nopeusmittari menee yleensä pimeällä alueella, joten vauhti on
arvioitava muuten, tai laitettava polkupyörän digitaalimittari.
Katsokaa Googlella: mopon rakenteellinen nopeus
Ja poliisin vastaus, Salon poliisilaitokselta. Selvä juttu. - Lain tuntija
E-hyväksynnälle kirjoitti:
Poliisi mittasi pyynnöstäni lailliselle E-hyväksytylle,
uudelle ja takuunalaiselle kiinalaiselle mopolleni 75 km/h.
Sen rakenteelliseen nopeuteen ei saa vaikuttaa edes pienentävästi.
E-hyväksyttyjä osia ei saa vaihtaa muun tyyppisiin,
vaikka poliisi haluaisi. Hyväksyntää vastaan heidän on paha
yrittää vaikuttaa. Virallisesti nopeus on ollut rajoissa.
Kuluttajalle ei kuulu vastuu vääristä mittauksista.
Kymcoonkin lienee olemassa E-hyväksynnällä varustettuja osia.
Niiden käyttöä ei kiellettäne saman tyyppisessä ajoneuvossa.
Oman moponi rakenteellinen nopeus on 60km/h,
suurin mittaamani nopeus 11000 rpm on noin 90km/h.
Pitää vain varoa ylittämästä tiekohtaista rajoitusta.
Nopeusmittari menee yleensä pimeällä alueella, joten vauhti on
arvioitava muuten, tai laitettava polkupyörän digitaalimittari.
Katsokaa Googlella: mopon rakenteellinen nopeus
Ja poliisin vastaus, Salon poliisilaitokselta. Selvä juttu.Asia on kyllä niin että poliisi voi ottaa kilvet irti ja ilmoittaa ake:lle mopon kulkevan yli verorajan -> kevarivero. Asia etenee tällöin niin että sinä joudut maksumieheksi, MUTTA jos mopo menee maahantuojan jäljiltä liian kovaa siirtyy vastuu heille (sinun toimestasi) jos taas tilanne on se että vaihdettu e-hyväksyttyjä osia, vastuu siirtyy ko. e-hyv. osan valmistajalle tai sinulle (tällöin myöskin kuluttajan toimittava itse) (tapauskohtaista).
- muttaa..
mopo saa kulkea laillisesti 65.. jos ajat tutkaan 65 nii ei tule sakkoa ellei nopeus rajoitus ole alle 60
- Sluibbis88
muttaa.. kirjoitti:
mopo saa kulkea laillisesti 65.. jos ajat tutkaan 65 nii ei tule sakkoa ellei nopeus rajoitus ole alle 60
Joku vuos sit menetin kilpeni ku poliisisetä testas skootteriani, kyllähän se yli mittarin meni, mutta siinä tutka-autoa odotellessa säädin kaasarin seoksen päin helvettiä, jonka jälkeen kulki 60 tutkaan, sakko tuli ja kilvet lähti, veroja ei tullu sentäs.
- anna pieni vihje
E-hyväksynnälle kirjoitti:
Poliisi mittasi pyynnöstäni lailliselle E-hyväksytylle,
uudelle ja takuunalaiselle kiinalaiselle mopolleni 75 km/h.
Sen rakenteelliseen nopeuteen ei saa vaikuttaa edes pienentävästi.
E-hyväksyttyjä osia ei saa vaihtaa muun tyyppisiin,
vaikka poliisi haluaisi. Hyväksyntää vastaan heidän on paha
yrittää vaikuttaa. Virallisesti nopeus on ollut rajoissa.
Kuluttajalle ei kuulu vastuu vääristä mittauksista.
Kymcoonkin lienee olemassa E-hyväksynnällä varustettuja osia.
Niiden käyttöä ei kiellettäne saman tyyppisessä ajoneuvossa.
Oman moponi rakenteellinen nopeus on 60km/h,
suurin mittaamani nopeus 11000 rpm on noin 90km/h.
Pitää vain varoa ylittämästä tiekohtaista rajoitusta.
Nopeusmittari menee yleensä pimeällä alueella, joten vauhti on
arvioitava muuten, tai laitettava polkupyörän digitaalimittari.
Katsokaa Googlella: mopon rakenteellinen nopeus
Ja poliisin vastaus, Salon poliisilaitokselta. Selvä juttu.Näyttääkse hyvältä baarin edessä? ;)
- teppo numminen
Siis kaikki muutostyöt mopon nopeuden lisäämiseksi on kielletty. EI se holkin vaihto ole mikään laillinen, se lisää mopon max. nopeutta joten se on laiton muutos.
Se että myydään viriosia ei tarkota että niitä sais käyttää liikenteessä. Liikenteen ulkopuolella on asia aivan toinen, siellä sun mopos saa mennä vaikka 200km/h jos rahkeet riittää.
Mutta tosta E-hyväksynnästä en kyl sanois mitään...mitä se auttaa et on E-hyväksyttyjä osia jos kuitenkin oot posottanut yli alue-rajoitusten ??? :S ei sillo poliisi kysele mitään vaan sakothan sieltä tulee. Ja tuskin skoottereiden teharit, isommat pytyt, multi-varit on E-hyväksyttyjä liikenne käyttöön?=?? hieman epäilen....
Ja suomeen tuodut mopot kuristetaan täällä siihen 45-55km/h koska laki sanoo ettei mopot saa ylittää sitä rajaa vaikka mopo olisi suunniteltu menemään sen n. 60km/h- Säädös
AKEn mukaan mopo ei saa rakenteellisesti ylittää 45km/h nopeutta MUTTA ko. linkin kohdassa 7 sanotaan: "Mopo on autoveroton, sillä ehdolla että rakenteellinen nopeus on 45 km/h ja moottorin koko max 50 cm3.
Jos mopoa viritetään siten, että verottomuuden ehdot eivät enää täyty,
esim. siten, että sen nopeus on 66 km/h
tai jos moottorin kuutiotilavuus ylittää sallitun (esim. 60 cm3), se muuttuu autoverolliseksi moottoripyöräksi."
Eli voi tulkita sen että jos mopo kulkee yli 65km/h sen voi verottaa.. eli ei jos allke 65... muuten vaan sakko mahdollisuus ja palautus vaksioksi.
http://www.ake.fi/ake/verotus/autovero/autovero suomessa/viritetyt mopot/usein kysyttyä.htm
- erkki naamanen
Mopojen ja skoottereiden vauhdin tapot pitäisi suorittaa elektronisesti puola/muut,
koska pakoputken tukkimiset suuttimen pienentämiset ja variaattorin kikkailut tuhoavat vehkeen toimivuuden lopulta ,,,ei valmistaja ole suunnitellut niitä toimivuuden kannalta - tuntematon
hankikaa nopeuden rajoitin niin voitte ajaa mopolla 45km/h viritettynä
- tapa on
vaihtaa variaattorin rullat kevyempiiin. ja varmasti on 100 % laillinen
- einimeä::
Milloin sakot vaihtuu kortin siirtämiseen vuodella eteenpäin tai milloin mopo kortti hyllytetään? Kuinka isot sakot tulevat milloinkin?
- plöppölpålfag
jos mopo menee yli 47km/h lähtee kilvet, jos mopo menee yli 65km/h tulee verot
mutta kilvet ei lähde mainitsemassasi 47 nopeudesta...
autovero tulee kyllä jos 65 tai enenmmän kulkee sekä vakuutuspetos, ajokortittaja-ajo jne... muutoin tulee vain sakkoa- sdfghjk
PappaSkootteri kirjoitti:
mutta kilvet ei lähde mainitsemassasi 47 nopeudesta...
autovero tulee kyllä jos 65 tai enenmmän kulkee sekä vakuutuspetos, ajokortittaja-ajo jne... muutoin tulee vain sakkoakilvet lähtee kun ylittää 57km h
- faktatietoa
sdfghjk kirjoitti:
kilvet lähtee kun ylittää 57km h
http://www.motot.net/wiki/Virittämisen_seuraukset
- joomoivaan
47 km/h ei lähe kilvet... jos jokku kulkee kato vakiona 50km/h niin ei mitenkään voi lähtee
- srtu
PappaSkootteri kirjoitti:
mutta kilvet ei lähde mainitsemassasi 47 nopeudesta...
autovero tulee kyllä jos 65 tai enenmmän kulkee sekä vakuutuspetos, ajokortittaja-ajo jne... muutoin tulee vain sakkoaAjokortitta-ajo se on vain jos sulta se tarvittava kortti puuttuu, ei se mikään automaattituomio ole.
- Tietävinään
joomoivaan kirjoitti:
47 km/h ei lähe kilvet... jos jokku kulkee kato vakiona 50km/h niin ei mitenkään voi lähtee
Espoossa ja Vihdissä on tänä vuonna tarkat rajat. Yli 55 km/h lähtee kilvet. Onko tässä mitään järkeä on jo sit toinen juttu. Mopon tehoa saa virittää, mutta se ei saa kulkea!!!
- srusru
Tietävinään kirjoitti:
Espoossa ja Vihdissä on tänä vuonna tarkat rajat. Yli 55 km/h lähtee kilvet. Onko tässä mitään järkeä on jo sit toinen juttu. Mopon tehoa saa virittää, mutta se ei saa kulkea!!!
Ei sitä tehoakaan ihan rajattomasti saa lisätä, sekin kun pitää muutoskatsastaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1284815- 303056
Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O161777Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221740Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181591Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta711451Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi181218Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?101189Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.
Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H171157Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni161147