Kyynärpään murtuma

Marleevi

Hei!

Löytyykö täältä henkilöitä, joille on tehty kyynärpään leikkaus? Minulla murtui olkavarren luu kyynärpäästä. Kipsi on nyt poistettu ja menossa on kuntoutusvaihe.

Olisin siis erityisen kiinnostunut noista kuntoutusohjeista, joita saitte!!! Kädellä kun ei saa suorittaa 4 vkoon kipsin poiston jälkeenkään kuin kuormittamatonta mobilisaatiota.

39

27559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei leikattu

Minulta meni kyynärpää sijoiltaan ja tuli murtuma. Tämä tapahtui tammikuun alussa. Ei leikattu vaan laitettiin paikalleen ja oli kipsissä 3 vkoa. Sen jälkeen omatoimista kuntoutusta (lihasten venytystä jne.). Nyt olen ollut töissä viikon verran. Ongelmana on kädenojennus, joka on huomattavan vajavaista. Onneksi on vasen käsi. Olen lukenut, että ojennusvajetta voi jäädä. Tarkoitus olisi seurata vielä 1-2 vkoa tilanetta ja jos parannusta ei tapahdu ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin. En tiedä onko sitten mitään tehtävissä???

• Marleevi

Moi!

Onko siis niin, ettei sinuakaan ohjattu fysioterapeutille? Sillä ei minuakaan. Tämä on mielestäni todella outoa, koska tämä käden suoraksi saaminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana - josko suorenee ikinä (olen nyt treenannut kotona yli 2 vkoa kipsin jälkeen). Ja senhän kaikki osaavat arvata, mitä tekee kädellä, joka ei koskaan palaudu oikealle paikalleen... Millaisia ihan tarkalleen ottaen nuo sinun saamasi kotiohjeet olivat? Minä sain vain yhden ojennusliikkeen fysioterapeutilta - puhelimessa. Varasin jo itse terapeuttiajan, se on vaan vielä viikon päässä ja alkaa jo pelottaa...

• ei leikattu
        Marleevi kirjoitti:

Moi!

Onko siis niin, ettei sinuakaan ohjattu fysioterapeutille? Sillä ei minuakaan. Tämä on mielestäni todella outoa, koska tämä käden suoraksi saaminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana - josko suorenee ikinä (olen nyt treenannut kotona yli 2 vkoa kipsin jälkeen). Ja senhän kaikki osaavat arvata, mitä tekee kädellä, joka ei koskaan palaudu oikealle paikalleen... Millaisia ihan tarkalleen ottaen nuo sinun saamasi kotiohjeet olivat? Minä sain vain yhden ojennusliikkeen fysioterapeutilta - puhelimessa. Varasin jo itse terapeuttiajan, se on vaan vielä viikon päässä ja alkaa jo pelottaa...

Ensimmäiset ohjeet sain kipsinpoiston jälkeen lääkäriltä, joita ei tietenkään voinut todellisuudessa vielä vastaan otolla tehdä, koska käsi oli viellä silloin kipeä ja siinä vaiheesa pelotti vielä, että menee uudelleen sijoiltaan. Pyydettiin tekemään päivittäin useamman kerran ojentamista ja koukkuun laittamista. Näissä molemmmissa liikkeissä täytyi tavallaan kättä pitää venytys tilanteessa jonkin aikaa (toisella kädellä voi auttaa venytystä) Huomattuani etten saa toivottua tulosta varasin itse ajan terveyskekskukseen fys. terapeutille tarkistaakseni liikkeitä, etten tee mitään väärin. Ei sieltä periatteessa mitään uutta tullut, paitsi se että jatkossa teen liikkeitä pienen painon kanssa. Viimeksi käydessäni suoristusvaje oli yli 30 astetta. Lisätietoa kaipaisin itsekin.

• Marleevi
        ei leikattu kirjoitti:

Ensimmäiset ohjeet sain kipsinpoiston jälkeen lääkäriltä, joita ei tietenkään voinut todellisuudessa vielä vastaan otolla tehdä, koska käsi oli viellä silloin kipeä ja siinä vaiheesa pelotti vielä, että menee uudelleen sijoiltaan. Pyydettiin tekemään päivittäin useamman kerran ojentamista ja koukkuun laittamista. Näissä molemmmissa liikkeissä täytyi tavallaan kättä pitää venytys tilanteessa jonkin aikaa (toisella kädellä voi auttaa venytystä) Huomattuani etten saa toivottua tulosta varasin itse ajan terveyskekskukseen fys. terapeutille tarkistaakseni liikkeitä, etten tee mitään väärin. Ei sieltä periatteessa mitään uutta tullut, paitsi se että jatkossa teen liikkeitä pienen painon kanssa. Viimeksi käydessäni suoristusvaje oli yli 30 astetta. Lisätietoa kaipaisin itsekin.

Hei taas!

No jopa tuntuu oudolle, ettei meille niitä ohjeita "kunnolla" anneta. Kun ei kuitenkaan ihan mitättömästä asiasta ole kyse. No, ehkä olen keskiviikon jälkeen viisaampi, kun olen käynyt siellä fysioterapeutilla. Kerron sitten, mitä sanottiin! Sen tiedän, että painoja en saa käyttää, kuormittaa kun ei niveltäni nyt millään vesilasia painavammalla saa.

• Marleevi
        Marleevi kirjoitti:

Hei taas!

No jopa tuntuu oudolle, ettei meille niitä ohjeita "kunnolla" anneta. Kun ei kuitenkaan ihan mitättömästä asiasta ole kyse. No, ehkä olen keskiviikon jälkeen viisaampi, kun olen käynyt siellä fysioterapeutilla. Kerron sitten, mitä sanottiin! Sen tiedän, että painoja en saa käyttää, kuormittaa kun ei niveltäni nyt millään vesilasia painavammalla saa.

Hei!

En päässytkään fysioterapeutille, hän sairastui ja perui aikani. No tänään oli 6 vkon röntgenkontrolli ja kaikki oli upeasti paikallaan, murtumasta ei jälkeäkään! Sain myös lähetteen fysioterapeutille, käyn häneltä kuitenkin neuvoja kysymässä. Nyt kun alkaa painojen kanssa treenaus. 3 kk leikkauksesta ei kuulema saa kantaa mitään raskaampaa, puistella mattoja tms. Aikuisille kuulema jää herkästi asentovajautta, siis että kättä ei saada ihan suoraksi välttämättä enää koskaan. Ja lääkäri totesi vielä, että murtunut kohtahan ei koskaan ole niin kuin ennen...

• ei leikattu
        Marleevi kirjoitti:

Hei!

En päässytkään fysioterapeutille, hän sairastui ja perui aikani. No tänään oli 6 vkon röntgenkontrolli ja kaikki oli upeasti paikallaan, murtumasta ei jälkeäkään! Sain myös lähetteen fysioterapeutille, käyn häneltä kuitenkin neuvoja kysymässä. Nyt kun alkaa painojen kanssa treenaus. 3 kk leikkauksesta ei kuulema saa kantaa mitään raskaampaa, puistella mattoja tms. Aikuisille kuulema jää herkästi asentovajautta, siis että kättä ei saada ihan suoraksi välttämättä enää koskaan. Ja lääkäri totesi vielä, että murtunut kohtahan ei koskaan ole niin kuin ennen...

Kävin myös tänään lääkärillä ojennusvajeen takia. Kuvissa ei näkynyt mitään syytä vajeeseen. Edelleen jumppaohjeita ja tosiaan vajetta voi jäädä pysyvästi. Jonkin verran näkyi kuvissa kalkkikertymää. Ojennusvaje oli 9 vko tapahtuman jälkeen viellä 30 astetta.

• pipa
        ei leikattu kirjoitti:

Kävin myös tänään lääkärillä ojennusvajeen takia. Kuvissa ei näkynyt mitään syytä vajeeseen. Edelleen jumppaohjeita ja tosiaan vajetta voi jäädä pysyvästi. Jonkin verran näkyi kuvissa kalkkikertymää. Ojennusvaje oli 9 vko tapahtuman jälkeen viellä 30 astetta.

Minulta lähti kyynärnivel paikoiltaan 24.8.07, ei kipsattu vain mitellassa muutama päivä. Nyt 7 vkoa tapahtuneesta kävin ortopedilla joka sanoi että paraneminen kestää jopa 1 vuoden !! Käsi jäykistynyt, arpikudoksen kypsyminen vie 9-12 kk. Sinä aikana kättä ei saa väkisin väännellä vaan väsyttämällä, pikku hiljaa. Suurin ongelma tällä hetkellä käden koukistuminen.
        Eli pikku hiljaa; vuoden päästä vasta katsotaan tarvitaanko "puukkoa"

• hiusmurtuma
        pipa kirjoitti:

Minulta lähti kyynärnivel paikoiltaan 24.8.07, ei kipsattu vain mitellassa muutama päivä. Nyt 7 vkoa tapahtuneesta kävin ortopedilla joka sanoi että paraneminen kestää jopa 1 vuoden !! Käsi jäykistynyt, arpikudoksen kypsyminen vie 9-12 kk. Sinä aikana kättä ei saa väkisin väännellä vaan väsyttämällä, pikku hiljaa. Suurin ongelma tällä hetkellä käden koukistuminen.
        Eli pikku hiljaa; vuoden päästä vasta katsotaan tarvitaanko "puukkoa"

Miten arpikudosta sijoiltaan menosta tulee? Tai no, kehohan on aika ihmeellinen :).

Itselläni olekranonin hiusmurtuma (eli kyynärpäässä murtuma). Kipsin poistosta nyt 3 viikkoa. Kipua on joissain liikkeissä, mutta eniten mietityttää ojennusvaje.

Hassua, että paraneminen saattaa todella viedä noin kauan... itsekin hieman sitä arvelin lukiessani sitten rannemurtumista ja niiden uskomattomista ajoista ja siis yrittäen vakuutella itselleni, että ei käden vielä kuulukaan toimia täydellisesti.

Lääkärit ovat vain ohjeistaneet ojentelemaan ja jopa vääntelemään "kyllä se siitä piakkoin, ja voi siihen pysyvää haittaa jäädä jos se ei jo nyt toimi..." Huono säkä: sain kai kaikki paskimmat lekurit...

Btw... Arpikudoksen kypsyminen?? Ööh tarkoitatko pois sulamista? Varmaankin. Toisaalta eikö arpikudos ole yleensä pysyvää? Näin ainakin itse olen luullut.

• kyynärpää jäykkänä
        hiusmurtuma kirjoitti:

Miten arpikudosta sijoiltaan menosta tulee? Tai no, kehohan on aika ihmeellinen :).

Itselläni olekranonin hiusmurtuma (eli kyynärpäässä murtuma). Kipsin poistosta nyt 3 viikkoa. Kipua on joissain liikkeissä, mutta eniten mietityttää ojennusvaje.

Hassua, että paraneminen saattaa todella viedä noin kauan... itsekin hieman sitä arvelin lukiessani sitten rannemurtumista ja niiden uskomattomista ajoista ja siis yrittäen vakuutella itselleni, että ei käden vielä kuulukaan toimia täydellisesti.

Lääkärit ovat vain ohjeistaneet ojentelemaan ja jopa vääntelemään "kyllä se siitä piakkoin, ja voi siihen pysyvää haittaa jäädä jos se ei jo nyt toimi..." Huono säkä: sain kai kaikki paskimmat lekurit...

Btw... Arpikudoksen kypsyminen?? Ööh tarkoitatko pois sulamista? Varmaankin. Toisaalta eikö arpikudos ole yleensä pysyvää? Näin ainakin itse olen luullut.

Moi!
        Itsellä kävi pieni haaveri heinäkuun lopussa josta
        tuloksena pirstaleinen kyynerpään avomurtuma. Leikattiin samana iltana Töölössä.Titaania on nyt olkaluun alaosan molemmin puolin teräs tapit pitää kyynärluuta paikallaan (jouduttiin sahaamaan poikki operaation tiimellyksessä).
        4 viikon kontrolissa todettiin että luutuminen alkanut sekä fysioterapian voi aloittaa.
        2 kk kontrollissa todetaan että käsi on aivan jäykkä eikä edistystä ole tapahtunut yhtään fysioterpiasta päivittäisestä itsenäisestä harjoittelusta.Luutuminen on jatkunut ja kovasti vakuutellaan , että kyllä se vielä rupeaa toimimaan.Fysioterapia ja itsenäinen harjoittelu jatkuu.3 kk kontrollissa todetaan sama tilanne kuin tähänkin asti eli käden liike 10 astetta.Lisäksi lääkäri alkaa puhumaan aivan sekavia sekä varaa leikkausajan ylimääräisten materiaalien poistolle (tähän saakka kaikki ovat sanoneet , sen aika on aikisintaan 6 kk kohdalla)
        Lääkärin jutuista hämmentyneenä jään odottamaan käynnistä kirjoitettua epikriisiä.Siitä löytyy muutama oleellinen asia , jotka minulle on mukamas kerrottu.
        Menen seuraavalla viikolla yksityiselle ortopedille pois julkisen puolen arvonnasta. Kohtelu on aivan eri maailmasta:asiat kerrotaan ymmärrettävästi ja asiallisesti.Kyynärpäähän on leikkauksen jäljiltä muodostunut arpikudosta mikä on jäykistänyt koko nivelen.Nyt olen sitten menossa joulukuun alkupuolella tähystys leikkaukseen jossa yritetään irroittaa arpikudosta.Se on sanottu jo aikaisemmin , että jonkin asteinen ojentumis rajoite käteen jää.
        Tälläisellä kädellä ei vaan tee yhtään mitään.

• kyynärpää myös murtunut
        kyynärpää jäykkänä kirjoitti:

Moi!
        Itsellä kävi pieni haaveri heinäkuun lopussa josta
        tuloksena pirstaleinen kyynerpään avomurtuma. Leikattiin samana iltana Töölössä.Titaania on nyt olkaluun alaosan molemmin puolin teräs tapit pitää kyynärluuta paikallaan (jouduttiin sahaamaan poikki operaation tiimellyksessä).
        4 viikon kontrolissa todettiin että luutuminen alkanut sekä fysioterapian voi aloittaa.
        2 kk kontrollissa todetaan että käsi on aivan jäykkä eikä edistystä ole tapahtunut yhtään fysioterpiasta päivittäisestä itsenäisestä harjoittelusta.Luutuminen on jatkunut ja kovasti vakuutellaan , että kyllä se vielä rupeaa toimimaan.Fysioterapia ja itsenäinen harjoittelu jatkuu.3 kk kontrollissa todetaan sama tilanne kuin tähänkin asti eli käden liike 10 astetta.Lisäksi lääkäri alkaa puhumaan aivan sekavia sekä varaa leikkausajan ylimääräisten materiaalien poistolle (tähän saakka kaikki ovat sanoneet , sen aika on aikisintaan 6 kk kohdalla)
        Lääkärin jutuista hämmentyneenä jään odottamaan käynnistä kirjoitettua epikriisiä.Siitä löytyy muutama oleellinen asia , jotka minulle on mukamas kerrottu.
        Menen seuraavalla viikolla yksityiselle ortopedille pois julkisen puolen arvonnasta. Kohtelu on aivan eri maailmasta:asiat kerrotaan ymmärrettävästi ja asiallisesti.Kyynärpäähän on leikkauksen jäljiltä muodostunut arpikudosta mikä on jäykistänyt koko nivelen.Nyt olen sitten menossa joulukuun alkupuolella tähystys leikkaukseen jossa yritetään irroittaa arpikudosta.Se on sanottu jo aikaisemmin , että jonkin asteinen ojentumis rajoite käteen jää.
        Tälläisellä kädellä ei vaan tee yhtään mitään.

hei

minulla myös kyynärpäässä reilusti diskloitunut kapitul radin murtuma ja myös joku muu murtuma.
        se leikattiin 9.3 ja on ruuvia ja proteesia. olen suoristanut kättä päivittäin aika rajusti ja se rutisee jaon tosi kipeä. tilanne tuntuu karmeelta.
        käxsi ei taivu kunnolla kasvojen pesuun saatikka tukanpesuun.epäilen välillä että riehun liikaa sen kanssa, ku yritän.pyörällä en uskalla ajaa vihlaisujen takia ja muutenkaan. fusioterapia on kivuliasta. käsi suoristuu mutta seuraavanaazamuna on tas koukussa. onneksi meitä tuntuu olevan muit

• Soittaja
        kyynärpää myös murtunut kirjoitti:

hei

minulla myös kyynärpäässä reilusti diskloitunut kapitul radin murtuma ja myös joku muu murtuma.
        se leikattiin 9.3 ja on ruuvia ja proteesia. olen suoristanut kättä päivittäin aika rajusti ja se rutisee jaon tosi kipeä. tilanne tuntuu karmeelta.
        käxsi ei taivu kunnolla kasvojen pesuun saatikka tukanpesuun.epäilen välillä että riehun liikaa sen kanssa, ku yritän.pyörällä en uskalla ajaa vihlaisujen takia ja muutenkaan. fusioterapia on kivuliasta. käsi suoristuu mutta seuraavanaazamuna on tas koukussa. onneksi meitä tuntuu olevan muit

Mulla murtui vasen kyynärpää (kyynärluu sievästi nivelen kohdalta) reilut kaksi kuukautta sitten. Korjattiin metallipiikeillä ja -langalla, kipsi neljä viikkoa. Kipsin poiston jälkeen vahvistelin kangistunutta kättä itsekseni pari viikkoa (ja mietin alan vaihtoa), sitten pääsin kontrollin jälkeen mainiolle fysioterapeutille, jolla on vakaa aikomus saada muusikon käsi soittokuntoon... Tällä hetkellä koukistus n. 60 ja suoristus n. 160 astetta. Extremeä on siis hiusten laitto, syöminen ym. vasemmalla kädellä, samoin pyöräily!

Ranne oli myös kipsin jäljiltä jäkissä, mutta nyt se rullaa jo lähes normaalisti, ja pystyn soittamaan aina jonkin aikaa. Hienomotoriikka ei tosin ole ihan huipussaan. Fysioterapiassa koitetaan vääntää koukkuun ja suoraksi joka kerta vähän enemmän kuin edellisellä kerralla. Kotiläksyinä on venyttää sormien ja käden jänteitä, pyörittää rannetta pienen painon kanssa ja tehdä käsivarren ojennuksia ja koukistuksia parin minuutin verran viisi kertaa päivässä - pysyy se saavutettu liikerata auki. Sattuuhan ne ääriasennot, mutta viikottain huomaa kyllä edistystä! Ei luovuteta siis! :)

• jumppari
        Soittaja kirjoitti:

Mulla murtui vasen kyynärpää (kyynärluu sievästi nivelen kohdalta) reilut kaksi kuukautta sitten. Korjattiin metallipiikeillä ja -langalla, kipsi neljä viikkoa. Kipsin poiston jälkeen vahvistelin kangistunutta kättä itsekseni pari viikkoa (ja mietin alan vaihtoa), sitten pääsin kontrollin jälkeen mainiolle fysioterapeutille, jolla on vakaa aikomus saada muusikon käsi soittokuntoon... Tällä hetkellä koukistus n. 60 ja suoristus n. 160 astetta. Extremeä on siis hiusten laitto, syöminen ym. vasemmalla kädellä, samoin pyöräily!

Ranne oli myös kipsin jäljiltä jäkissä, mutta nyt se rullaa jo lähes normaalisti, ja pystyn soittamaan aina jonkin aikaa. Hienomotoriikka ei tosin ole ihan huipussaan. Fysioterapiassa koitetaan vääntää koukkuun ja suoraksi joka kerta vähän enemmän kuin edellisellä kerralla. Kotiläksyinä on venyttää sormien ja käden jänteitä, pyörittää rannetta pienen painon kanssa ja tehdä käsivarren ojennuksia ja koukistuksia parin minuutin verran viisi kertaa päivässä - pysyy se saavutettu liikerata auki. Sattuuhan ne ääriasennot, mutta viikottain huomaa kyllä edistystä! Ei luovuteta siis! :)

Kiitoksia soittajalle

• Jouzer
        jumppari kirjoitti:

Kiitoksia soittajalle

Jep, sama ongelma, mopolla tuli kaaduttua reilu kuukausi sitten... pisti vähän miettimään oliko järkeä lähteä leikkimään. Kyllä asioiden vakavuuden liian usein tajuaa vasta kun ne kohdalle sattuu.
        Mutta juu, anteeks se on joskus itelle annettava, käsi otettii kipsistä viikko sitte ja vajautta on aika reilusti... sisää kääntyy ihan komeasti, veikkaus 10 astetta jää vajaaksi mutta jääköö. sen sijaan suoraksi en sitä saa, itse mitattuna näyttäisi 150 astetta olevan kulma mitä repimättä saa... saako sitä "repiä" yhtään ? avittaa toisella kädellä?
        eli kyynärpään nivelestä ranteeseen päin pari senttiä se luu murtu.
        mutta hyvä kuulla ettei kannata hautaa toivoa, kyllä se itselläkin vähän aukenee välillä enemmän muttei uskalla riuhtoa ! ehkä tästä vielä peli saadaan. :)
        heikko on ihmisruumis, loppujen lopuksi.

• Leikattu kyynärpää->FYSI...
        Jouzer kirjoitti:

Jep, sama ongelma, mopolla tuli kaaduttua reilu kuukausi sitten... pisti vähän miettimään oliko järkeä lähteä leikkimään. Kyllä asioiden vakavuuden liian usein tajuaa vasta kun ne kohdalle sattuu.
        Mutta juu, anteeks se on joskus itelle annettava, käsi otettii kipsistä viikko sitte ja vajautta on aika reilusti... sisää kääntyy ihan komeasti, veikkaus 10 astetta jää vajaaksi mutta jääköö. sen sijaan suoraksi en sitä saa, itse mitattuna näyttäisi 150 astetta olevan kulma mitä repimättä saa... saako sitä "repiä" yhtään ? avittaa toisella kädellä?
        eli kyynärpään nivelestä ranteeseen päin pari senttiä se luu murtu.
        mutta hyvä kuulla ettei kannata hautaa toivoa, kyllä se itselläkin vähän aukenee välillä enemmän muttei uskalla riuhtoa ! ehkä tästä vielä peli saadaan. :)
        heikko on ihmisruumis, loppujen lopuksi.

Kyynärpää murtui, leikattiin, ja sinne laitettiin rautaa. Kipsi oli kaksi viikkoa. Se otettiin pois kolme viikkoa sitten ja kontrollikäynti PITÄISI olla ensiviikolla, mutta yliopistollisessa sairaalassa ko lääkäri on lomalla, joten ei ole tullut vielä edes kutsua. Soitin siis sinne, ja sieltä luvattiin selvittää asia, ja etsiä joku toinen lääkäri hoitamaan homma. Toivottavasti ei veny pitkälle tuo aika... Pahalta kuitenkin näyttää.

Ohjeet, joita kuntoutukseen sain, olivat helpot. Päätin kuitenkin mennä yksityiselle fysioterapeutille, joka on erikoistunut käsien kuntouttamiseen. Tämä olikin järkevin teko kuntoutumisen kannalta. Olen käynyt siellä kolme kertaa. Neuvojen lisäksi hän on seurannut käden kuntoutuksen etenemistä, ja antanut monenlaisia eri ohjeita tilanteen kehittymisen mukaan.

Omatoimista jumppaa pitää tietenkin tehdä monia kertoja päivässä, ja välillä tulee epätoivoinen olo. Parhaimmillaan käsi on iltaisin jumpan jälkeen, joilloin suoraksi ojentuminen on ehkä vain 5, korkeintaan 10 astetta. Se näyttää melkein normaalin suoralta. Koukistus on vaikeampaa. Terveeseen käteen verrattuna jää ehkä 20-25 astetta vajaaksi. Toivottavasti paranee edes lähes ennalleen, olenhan kuitenkin nuori.

Mutta tämän kirjoituksen pointti on se, että menkää (yksityille) käsien kuntouttamiseen erikoistuneille fysioterapeuteille. Se on hintansa väärti, koska käsi (varsinkin minulla oikea) on ihmisen tärkein työkalu. Itse sain vieläpä lähetteen fysioterapiaan yksityislääkäriltä, niin saan kela-korvauksetkin.

Tsemppiä kaikille, jotka tuskailette käsienne kanssa!

• Leikkausta odotellessa
        Leikattu kyynärpää->FYSI... kirjoitti:

Kyynärpää murtui, leikattiin, ja sinne laitettiin rautaa. Kipsi oli kaksi viikkoa. Se otettiin pois kolme viikkoa sitten ja kontrollikäynti PITÄISI olla ensiviikolla, mutta yliopistollisessa sairaalassa ko lääkäri on lomalla, joten ei ole tullut vielä edes kutsua. Soitin siis sinne, ja sieltä luvattiin selvittää asia, ja etsiä joku toinen lääkäri hoitamaan homma. Toivottavasti ei veny pitkälle tuo aika... Pahalta kuitenkin näyttää.

Ohjeet, joita kuntoutukseen sain, olivat helpot. Päätin kuitenkin mennä yksityiselle fysioterapeutille, joka on erikoistunut käsien kuntouttamiseen. Tämä olikin järkevin teko kuntoutumisen kannalta. Olen käynyt siellä kolme kertaa. Neuvojen lisäksi hän on seurannut käden kuntoutuksen etenemistä, ja antanut monenlaisia eri ohjeita tilanteen kehittymisen mukaan.

Omatoimista jumppaa pitää tietenkin tehdä monia kertoja päivässä, ja välillä tulee epätoivoinen olo. Parhaimmillaan käsi on iltaisin jumpan jälkeen, joilloin suoraksi ojentuminen on ehkä vain 5, korkeintaan 10 astetta. Se näyttää melkein normaalin suoralta. Koukistus on vaikeampaa. Terveeseen käteen verrattuna jää ehkä 20-25 astetta vajaaksi. Toivottavasti paranee edes lähes ennalleen, olenhan kuitenkin nuori.

Mutta tämän kirjoituksen pointti on se, että menkää (yksityille) käsien kuntouttamiseen erikoistuneille fysioterapeuteille. Se on hintansa väärti, koska käsi (varsinkin minulla oikea) on ihmisen tärkein työkalu. Itse sain vieläpä lähetteen fysioterapiaan yksityislääkäriltä, niin saan kela-korvauksetkin.

Joo mulla murtu vappuna kans vasen kyynerpää ja oli kipsissä 6vko, ja eikä mene vieläkään suaraksi, ja eikä mullekkaa annettu mitään fysioterapiian lähetettä tai mitään vastavaa. Sanottiin vaan että ku tarpeeks treenaat ni menee suoraks. No nyt on sillee et ylihuomenna multa leikataa vasen kyynerpää ku pikkusormesta on tunto/voima kadonnu kokonaa. Nyt lääkärit aukasee jonku hermo radan tai jotain, ja syy tähän miksi ne leikkaa mun käden oli aika hyvä. JOO ELI OOT TEHNY LIIAN ANKARAA TYÖTÄ/KÄYNYT PUNTILLA ETTÄ SE ON SINUN OMA VIKA KUN OLET KÄTESI TUOHON KUNTOO LAITTANU!!!!!!!! On nuo uudenkaupungin lääkärit kyllä mulkkuja joudun nyt kaikki maksaa omasta pussista.. No ei täs muuta

• kipeä
        Leikkausta odotellessa kirjoitti:

Joo mulla murtu vappuna kans vasen kyynerpää ja oli kipsissä 6vko, ja eikä mene vieläkään suaraksi, ja eikä mullekkaa annettu mitään fysioterapiian lähetettä tai mitään vastavaa. Sanottiin vaan että ku tarpeeks treenaat ni menee suoraks. No nyt on sillee et ylihuomenna multa leikataa vasen kyynerpää ku pikkusormesta on tunto/voima kadonnu kokonaa. Nyt lääkärit aukasee jonku hermo radan tai jotain, ja syy tähän miksi ne leikkaa mun käden oli aika hyvä. JOO ELI OOT TEHNY LIIAN ANKARAA TYÖTÄ/KÄYNYT PUNTILLA ETTÄ SE ON SINUN OMA VIKA KUN OLET KÄTESI TUOHON KUNTOO LAITTANU!!!!!!!! On nuo uudenkaupungin lääkärit kyllä mulkkuja joudun nyt kaikki maksaa omasta pussista.. No ei täs muuta

Kyynärpään murtumasta 6 viikkoa joista neljä kipsissä. 7 piikkiä ja yksi levy. Kipua ja liikerajoitusta. Kuulemma noin vuoden päästä selviää miten on, eli liikutellaan omatoimeasti ja fysterapiassa. olisi kiva saada edes lusikka suuhun. Miten olette kuntoutuneet?

• abcswd

Mulla on semmoinen että puutuu kolme sormea, joku verenkiertohäiriö kyynärpäässä.

Eli halvaantuu kolme sormea vasemmasta kädestä.

• pisepp
        kipeä kirjoitti:

Kyynärpään murtumasta 6 viikkoa joista neljä kipsissä. 7 piikkiä ja yksi levy. Kipua ja liikerajoitusta. Kuulemma noin vuoden päästä selviää miten on, eli liikutellaan omatoimeasti ja fysterapiassa. olisi kiva saada edes lusikka suuhun. Miten olette kuntoutuneet?

Kaaduin tai horjahdin 10.10. 2009 ja odotin 3vrk leikkausta töölössä. Minulta murtui olkaluun alaosa, läheltä kyynärpäätä. Leikkauksessa laitettiin levy ja 5 ruuvia, eikä lainkaan kipsiä. 6 ekaa viikkoa sallittiin kuormittamaton liikuttaminen, ja ojennus- ja koukistus jumppaa. Koko ajan kädessä on ollut kovat tuskat ja sormien ja ranteen liikkeet rajoittuneet, ja puristusvoima heikko. Tartunta ote napakka vain peukalossa. Kontrollikäynnillä pari päivää sitten kehotettiin aloittamaan hermosärkylääke Lyrica Tramalin lisäksi, koska kivut ovat niin kovia. Onko kenelläkään ollut samankaltaista tilannetta ja miten olette toipuneet? Kauhiostuttaa ajatus jäykästä ja voimattomasta kädestä. Seuraaava kontrolli 5 viikon päästä ja jos tilanne sama, niin pääsen hermoratatutukimukseen. Lyrica ja Tramal ovat kovia keskushermoston kautta vaikuttavia lääkkeitä. Pää on sekaisin ja kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. Kertokaa kokemuksianne Lyricasta tai kuntoutumisestanne jäykän kyynerpään suhteen.

• pisepp
        kipeä kirjoitti:

Minä olen "kohtalokaveri" ja olen ollut leikkauksessa 13.10.2009. Minulta murtui olkaluun alaosa, lähellä kyynärpäätä. Olen kovissa kivuissa, nyt 7 viikoa tapahtuneesta. Käsi on todella jäykkä ja sormet eivät toimi kunnolla. Puristusvoima kädessä on olematon ja kotijumppa on tuskallista. Tuntuu ettei käden jäykkys helpotu yhtään. Miten olet toipunut?

• hh
        abcswd kirjoitti:

Mulla on semmoinen että puutuu kolme sormea, joku verenkiertohäiriö kyynärpäässä.

Eli halvaantuu kolme sormea vasemmasta kädestä.

Minulla myös käynyt samantyylistä tapaturmaa. Mursin radiuksen, läheltä kyynärpäätä ja siinä oli n. sentin kappale irti ja pois paikoiltaan. Leikkauksessa otettiin pois ja laitettiin tilalle titaanikappale. 2 viikkoa oli kipsissä, sen jälkeen viikkoon en tehnyt kovinkaan paljoa, jonka jälkeen fysioterapeutille n. 8 kertaa useamman viikon aikana, välillä tein harjoituksia kotona. Sanotaan, että murtaessa en itkenyt eikä sattunut liikaa, mutta fysioterapiaa tehdessä monesti oli pakko lopettaa kun sattui niin paljon. Ja sitten minuutin päästä uudestaan.

Kipsiä poistaessa oli käsi jumissä 90 asteen kulmaan eikä kyennyt kiertämään ollenkaan, oli jäykkä ja sattui. Nyt viiden kuukauden kuluttua käsi on lähes normaali, ulkopuoliset ei erota ollenkaan, että jotain vikaa on. Mutta vieläkään en voi nostaa viittä kiloa enempää. Menee vielä aikaa ja kuntoutusta ennen kuin palaa sellaiseksi kuin oli.

Turvotusta oli alkuun paljon, ja käytinkin kipulääkkeitä laskemaan turvotusta, mutta sen jälkeen en kipulääkkeitä käyttänyt. Myös kylmäpakkausta pidin ensimmäisen viikon ajan lähes tauotta kyynärpäässä, jotta turvorus laskisi. Näitä neuvoja en saanut lääkäriltä vaan tutuilta hoitajilta.

Fysioterapia: Harjoitukset joita tein oli yksikertaisia, suoristusta ja koukistusta, ilman tai toisen käden avulla ja kivusta huolimatta niin kovaa kunnes ei enää kykene. Sama kiertämistä. Vaihtelin sitä miten tein, joskus kädi pöytää tai tyynyjä vasten, joskus sängyllä maaten. Kaikki keinot oli sallittuja yhdellä poikkeuksella: Ei saanut riuhtoa tai käyttää muita painoja/vastusta kuin omaa kättä. Ja ennemmin usein ja vähän vähemmän kuin harvemmin ja liikaa. Vasta 8 viikon päästä kipsin poistamisesta sain ruveta harjoittelemaan painoilla.

Itse olen 20v, joten oman tulevaisuuden puolesta pelotti, sillä työni on erittäin fyysistä ja ilman toista kättä ei voi sitä tehdä. Mutta tosiaan noin vuoden verran menee ennen kuin voi odottaa paranemista ja raskaampaa harjoittelua.

• epätoivoinen
        Leikattu kyynärpää->FYSI... kirjoitti:

Ei leikattu kyynerpää

Kaaduin hoplopin trampoliinilla 25.3.2011 vasemman käteni päälle ja käsi jäi lonkkani alle ja siitä seurasi kyynerpään sijoilta meno. Kyynerpää saatin paikoilleen ja kipsattua 2.5 h päästä. Käsi oli kipsissä 3.5 vk. En saanut mitään kuntoutus ohjeita. Tämän jälkeen kului n. Kuukausi ja käsi pysyi 90 asteessa eikä liikkunut ylös eikä alas... Äiti oli jo huolissaan ja oli soittanut apua ja ohjeita mutta sieltä vain vastattiin että "sinä ylireagoi että kyllä se siitä" eikä mitään neuvoja tippunut. Sitten pääsin terveyskeskukseen fysioterapeutille. Kässi lähti hitaasti ja kivuliaasti mobilisoitumaan. Lääkärit alkoivat pelätä että käsi vaikuttaisi ammatin valintaan. Sitten mietittiin leikkausta ja sain kirjeen jossa ilmotettiin että leikkauksesta ei ole takeita. Nyt on mennyt jo yli puolitoista vuotta tapahtuneesta ja ojennus vajaus on enää vähäinen ja saan sormet olkapäähän kiinni. Mun on pikku hiljaa hyväksyttävä että tää on elin ikänen vamma... Ja ojennus vähäisiin jää. Nyt on myös huomattu että samassa rytäkässä mjlla meni solisluu ja sen pää lähtee pois paikoiltaan että silleen. Ja oon sentään 13 v

• peilit koristeena
        kipeä kirjoitti:

hei! itsellä samanlainen tapaus korjattiin 7 k-piikillä ja noin 3kk onnettomuudesta k-piikit poistuttiin ja sen jälkeen käsi liikui huomattavasti paremmin muttei kumminkaan niinkuin ennen ja noin 6.5kk tapaturmasta kädestäni leikattiin ylimääräistä luuta pois jotta käsi liikkuisi paremmin nyt kulunut melkein 9 kuukautta tapahtuneesta ja käsi on melkein normaali huomioimatta pientä ojennus vajetta ja lääkärit sanoivat ettei käsi koskaan suoroistu ihan tikku suoraksi
        mutta nyt käyn joka viikko fysioterapiassa ja parhaiten kotona auttaa roikkuminen.
        ja jos haava alueilla ei ole tuntoa niin naputtelu silloin tällöin haavoihin niin että tuntuu että menisi sähkö läpi naputellessa palauttaa tuntoa haavoihin.ja myös haavojen hierominen auttaa.

ps.kiitos mersukuski

• ansuka93

Täällä taas yksi kohtalotoveri. Runsas kaksi viikkoa sitten kaaduin ja vasen kyynärpää pirstoitui, nyt siellä on tekonivel. Kipuja minulla ei ole pahemmin ollut, olen pärjännyt yhdellä grammalla parasetamolia ja kylmähauteella suhteellisen hyvin. Toinen onni on se, että olen oikeakätinen. Leikkauksen jälkeen käsi oli mitellassa pari viikkoa ja kyynärpää käyttökiellossa. Eilen aloitin tk:n fysioterapeutin kanssa käden harjoitukset. Harjoitusmonisteen sain jo keskussairaalan fysioterapeutilta. Nauratti kun näin siinä kaksi harjoitusta. Toisessa otetaan kiinni poskesta, korvasta, nenästä ja leuasta, Toisessa nostellaan lasia. Vaan eilen huomasin, ettei se niin yksinkertaista olekaan. Vasen korva on vielä saavuttamatta.
      Eniten nyt huolestuttaa se, etteivät sormet toimi. noissa harjoituksissa ei ole paljonkaan sellaisia liikkeitä joita luulisin sormien tarvitsevan. Sormissa on kyllä puristusvoimaa ja tuntoa. Mutta ylöspäin ne eivät suostu menemään.
      Kirurgi kertoi, että kokonaiskuntoutuminen kestää kolmesta kuuteen kuukauteen, joten alussahan tässä vasta olen.
      Sekin tässä rassaa, että olen käyttänyt kymensormijärjestelmää yli 30 vuotta ja nyt on vain puolet sormista käytössä.

• hiusmurtuma2007

Kirjoittelin ensi kerran siis 12.10.2007 23:40.

Minulla ei ollut mitään leikkauksia ja murtumakin oli muka helposti hoidettava ja siisti (ei pirstaleita). Tosin se taisi olla käden pituussuuntaa vasten suurin piirtein koko olecranonin leveydeltä. Lisäksi murtuma onnistui koskemaan kuulemma nivelkapselin pintaan (tosi hiusmurtuma siis...), mutta ei ollut vahingoittanut niveltä liikaa. Olisi ollut varmaan leikkaus ja tekonivelet edessä muutoin.

Käsi parantui suoraan ojentumiseen. Kukaan muu ei huomaa ihmeellisyyksiä kun ei arpiakaan jäänyt leikkaus vältettäessä.

Ongelma on lähinnä, että toinen käteni ylitaipuu (murtunutkin ennen ylitaipui), eli ihan symmetriset kädet eivät ole kuitenkaan. Ero on vain pari astetta, mutta ahdistun siitä kovasti aina välillä peläten sen alkavan esim. urheillessa vääntää selkääni vinoon/ vääntää olkaani tai rannettani liikaa.

Eli minusta tosiaan tuntuu, että ylitaipuvuudet huomioiden kyynärpäämurtumasta jää helposti muutama aste vajetta. Minulla vielä "hyvä ennuste".

Ja kyllä muuten murtuman jälkeen myöhemmin ehkä ilmenevät nivelrikotkin pelottavat. Trauman kokenut nivel ei ole tietenkään sama. :/

No, tsemppiä kaikille, ja muistakaa tosiaan vaatia kunnon hoitoja ja sitä fysioterapeuttia!

• värttinäluun murtuma

Kyynärpään murtumasta nyt 2 kuukautta,johon on sisältänyt 6-viikkoa kipsiä,leikkaus,2-viikkoa kipsiä ja nyt kuntoitus meneillää.Olen saanut käsivarteni suoraksi kovalla jumpalla,johon jouduin hakemaan kipulääkkeitä.Nyt käsi kivuton ilman kipulääkkeitä,puranalla eteenpäin.Pääsin erinomaiselle fysioterapeutille,joka toi ekalla käynnillä jo käteen lihasvoimaa ja liikeratojen avaruutta.Hyvä apu on myös kotityöt kuntoitukseen..esim. siivous..pöytien pyyhkiminen..puutarhan haravoiminen..ym... töihin pääsyä odotellessa, hyvää syksyä kaikille 19.10.2012

• Onnettomuuden jälkee

Auto törmäsi kun pyöräilin. Hirveä palkeenkieli lihassa ja murtuma. En ole aloittanut kuntoutumista vielä. Särkee

• Nolo & rähjä

No niin! 2 vuotta sitten sattunut tapaturma; putoaminen katolta, jossa o kyynärpään luksaatio ja värttinä- sekä kyynärluun pirstaleinen murtuma nivelpintojen kautta, paikattu jollain pakeliitillä, kun ei miinaharavakaan sitä tunnista(nivelrikkoa odotellessa..) Nyt alkanut kyynärpää lukkoilemaan ja kipuilemaan, jonka vuoksi hakeuduin lääkäriin. RTG-kuvissa todettu irtonainen kappale kyynärnivelen alueella. Lääkäri totesi, että ei ihme, että alkanut kipuilla ja lukkoilla. Luvattu leikkaamalla korjata kyynärpään kipu-ja lukkotila. Minkähanlainen leikkaus tuo on? Lienee tähystys kuitenkin. Ja saikkuahan ne täräyttää niin, että taas palaa vuosilomat, pekkaset ja kaikki muutkin edut seuraavaan vuosikymmeneen asti...
      No kyselisin kuitenkin, kuinka muilla on juurikin onnistuneet nuo ylimääräisten kappaleiden poistoon liittyvät leikkaukset ja onko sen jälkeen vaivanneet kovin???

• else1

Minulla on leikattu oikea kyynärpää ja nyt saan tehdä ojennus-koukistusliikkeitä. Se oli murtunut ja koukistajan lihakset ja jänteet ommeltiin kiinni.
      Lääkäri sanoi että nyt pitää tehdä ranteen kiertoliikkeitä myös mutta käsi kipeytyi valtavasti siitä. ranne ei oikein tavu ylöspäin yhtä hyvn ja särkee ja on turvoksissa. yt mietin teinkö jotain väärin. odotan lähetettä fysioon terveyskeskukselle. Sivuttaisliikkeitä en sa tehdä 6kk:een. Käsi kuulemma suoristuu hyvin siihen nähden että leikkauksesta vasta 6 vkoa. h

• Hermosärky

Liukastuin maaliskuussa, olkavarren luun pirstaleinen murtuma ja kyynernivel halki. Sairaslomalla olen ollut nyt 8 viikkoa. Huomenna kontorllikuvat ja leikkaavan lääkärin kontrolli. Käsi on vieläkin jonkin verran turvonnut sormia myöden, ei koukistu kuin n. 90 asteeseen eikä suoristu, fysioterapeutin ohjeiden mukaan teen liikkeitä n. 3 krt pv:ssä. Pahinta on kuitenkin hermosärky kämmenselässä ja peukalo-keskisormissa. Viikon päästä loppuisi sairasloma ja mieli tekisi töihin mennä, mutta epäilyttää jaksaminen hermosäryn vuoksi ja kirjoittaminen olisi yhdellä kädellä, kymmensormijärjestelmä onnistuu muutaman minuutin kerrallaan. Kuntoutuminen tulee varmasti olemaan kovaa työtä, kunhan nyt kuntoutuisi edes työkuntoon!

• mangu1

hei! veläköhän tätä joku lukee? kaaduin töissä 16.4. oikea käsi meni. kivuttomuuden vuoksi vannoin, että vain tömähti ja turpoisi. röntgen kuitenkin paljasti murtuman kyynärpäässä ja 2mm luksaation. ihmettelivät lääkäritkin, kun ei ollut kipuja ja sormet toimivat ihan ongelmitta. ei sitä nyt mitenkään heilutellut voinut ilman kipua, mutta todella pienellä selvisin. leikattiin seuraavana päivänä, laaitettiin rautapiikkejä ja lankaa. nyt ollut kipsissä tasan kolme viikkoa, viikon päästä kipsi pois ja kaksi viikkoa mobilisaatioharjoittelua. 31.5. röntgen ja sitä mukaa kuormittamista. fysioterapia-aika on jo varattu, motivaatio aika korkealla saada tästä vielä normaalitoimintainen käsi, oikeakätinen kun olen. ihmeellisesti se ruumis vaan oppii uutta, kun joku raaja on pois pelistä. vasurilla opettelin meikkaamaan, pyykkäämään, tiskaamaan, syömään, leikkaamaan jne. jännittää kovasti tuo jumpan aloitus!

• Hermosärky jatkuu

Hei,
      Edellisen kerran kirjoitin hermosärystäni. Tänään olin ENMG tutkimuksessa, jossa ilmeni että Radius hermo on vaurioitunut onnettomuudessa tai leikkauksessa. Huomenna rtg- ja lääkäri kontrolli. Varmaankin päätetään pääsenkö töihin, mieli tekisi vaikka edelleen huolestuttaa tämä hermosärky ja sen kanssa töissä jaksaminen. Lyricaa syön särkyyn, se vie pahimman terän säryltä mutta ei kokonaan. Ilmeisesti tuon hermovaurion takia motoriikka ei vieläkään pelaa ja turvotusta vieläkin sormissa ja kämmenessä. Kyynerpää taipuu 110 asteeseen ja ojennus vajaus jää 25 asteeseen. Olen ymmärtänyt, että ojennuksen ja koukistuksen kanssa saakin tehdä töitä vielä monta kuukautta ennen kuin normalisoituu siihen mihin sitten normalistoituu. Samaa kättähän tästä ei enää tule kuin ennen.

Tosiaan vasenkätiseksikin oppii aika hyvin ja lyhyessä ajassa kun on pakko. Ja sitten kun huomaa, että oikea käsi yltää jo vähän hiustenpesuun avuksi, niin se on kiva yllätys. Saisi vielä tuon hermon paranemaan! Onko kellään kokemusta vastaavasti Radius hermon vaurioista ?

• mangu1

Leikkausalueesta kyselisin sen verran, että onko esiintynyt tunnottomuutta? Minulla sitä on leikkausarvesta n. 5cm alapuolella. Ihme juttu. Ei sinänsä vaivaa, ja käsittääkseni ihan yleistäkin, mutta että noinkin kaukana siitä leikatusta kohdasta.

Nyt kolme viikkoa kipsin poistosta. Ojennus vajaa, koukistus sitäkin enemmän. Pientä edistystä yhden fyssärikäynnin ja kotijumpan jälkeen. En aiemmin ylettänyt lähimainkaan koskettamaan kasvoja, nyt onnistuu. Sain viikko sitten luvan alkaa kuormittaa kättä varovasti, eli oli luutunut hyvin. Kipuilua vain jumpatessa, mutta sen kestää. On vain hetkellistä, eikä jää juilimaan. Perjantaina toinen fyssärikäynti ja varmaankin kuminauhajumppaa ja mobilisaation ääriasentoja. Jippii!

• Hermosärky

Minulla ei ole tunnottomuutta leikkausarven ympärillä eikä alapuolella. Leikkausarven alueella hieman. Varmaankin ihan normaalia, että leikkausarven läheisyydessä ja sen alueella vähän tunnottomuutta. Luulisi, että tuo sinun tunnottomuus palautuu ajan myötä. Kannattaa siitä kuitenkin puhua vaikka fysioterapeutille, niillä on usein tietoa enemmän esim. hermoalueista kuin vaikka ortopedeilla, sen olen huomannut.

Sinulle Mangu1 on hyvin edistynyt koukistus. Minullakin nyt ylettyy oikea käsi jo kasvojen alueelle, vähän tosin kiristää kyynerpään alueelta ilmeisesti johtuu leikkausarvesta. Jumppaaminen onnistuu koko ajan paremmin ja kipu vähenee. Minulla kun on tuo hermovaurio, niin se hidastaa kaikkea.

Huomenna menen sitten töihin, joka tuntuu todella mahtavalta. Toivottavasti kaikki menee hyvin eikä hermo äidy pahemmaksi. Loppuviikosta kipulääkärin vastaanotolle miettimään jotain uutta lääkitystä Lyrican tilalle. Lyrica kun tuntuu pehmentävän aivoja, niin ettei tahdo muistaa asioita.

• mangu1

Heippa taas!

Joo totta puhuit Hermosärky, fyssäri tiesi kertoa paljon enemmän tunnottomuudesta. Ei vaarallinen, mutta voi joissain tapauksissa olla pysyvä. Eipä sinänsä haittaa, kyllä siihen ajan kanssa tottuu.

Liikerataa tullut taas arkiaskareiden myötä lisää, pystyn jo käyttämään oikeaa kättä syömiseen, hiusten pesuun ja -laittoon melkein kuin ennenkin! Kipuilee vielä öisin, on vaikeaa löytää hyvä asento ja tukityynystä luopuminen tuntuu turvattomalta. Ojennuskin enää todella vähän vajaa. Kyllä tästä selvitään! :)

• Jorkke

Mulla kosahti vasen kyynärpää 15.7. 4 palasta dislokoitu olkaluusta. Leikkauksessa sai 3 palaa paikalleen kahden k-piikin ja rautalangan avulla, mutta neljättä palaa ei. Pisti luutumisainetta siihen n. 5mmx5mm aukkoon. kahen viikon kulutuu en saanut kättäni paljoo yhtään liikkumaan ja särkyä esiintyi tosi paljon. Nyt 5 vko jälkeen saan jo 5 astetta vajaa koukistuksen, mut ojennuksesta jää uupumaan n. 30 astetta. kaveri sano, et pitää ottaa ton kaa vaa ihan rauhallisesti, et ku lääkäri antaa luvan vähän rasittaa, ni roikottaa kättä 1-2 kg painoa pitäen, ni painovoima hoitaa loput. Sillä ei ainakaan jäänyt yhtään ojennusvajausta 2v jälkeen, tosin sen olkaluun murtuma ei ollut pahimmasta päästä. Säryt lähteny melkein kokonaan ja joka päivä tuntunu paremmalta. Semmonen kyl tää täst-meininki pääl. Tosiaan ihan noi 5x2min käden roikottamista, 5x2min käden koukistamista äärimmilleen maalaisjärkeä käyttäen(eli saa sattua, muttei murtua uudestaan :) ), molemmat kädet paperille pöydälle ja liikuttelee edestakaisin ja kaikki random-vääntelyt on ollu pelastajia. Ei kannata ottaa ihan liian kirjaimellisesti kaikkii ohjeita mitä lääkäri tai fysioterapeutti heittää. Kaikki tuntee kuitenki oman kehonsa kaikkein parhaiten. Luutumista edistävät vitamiinit ollu kans ahkeras käytös. positiivista mieltä ja paranemisia kaikille.

• Nuorikäsipotilas

Itselläni meni käsi sijoiltaan keväällä.käsi saatin heti takaisin paikoilleen mutta lääkärissä todettiin että olkavarren alaosassa on leikkausta vaativa murtuma. Käsi leikattiin parin päivän päästä ja luut laitettiin paikoilleen jonkin asteisilla sulavilla piikeillä.Käsi oli 3viikkoa kipsissä ja sen jälkeen sai aloittaa kuntoutuksen. Käsi oli aluksi todella jäykkä mutta lääkäri ja fysioterapeutti sanoivat että kyynärpää kangistuu todella nopeasti. Sain 15 kertaa fysioterapiaa. Käsi lähti nopeasti liestymään jonka huomasi asteittain , sain haarukan suuhuni, kainalon pestyä jne.. Loppu ojennuksen kanssa paraneminen jähidastui mutta lievistyi hiljalleen.Nyt käsi oikeaa lähes normaalisti aste pari saattaa olla vajetta.Itselläni kävi tuuri sillä käsi ei ollut olleenkaan missään vaiheessa kipeä paikalleen laiton jälkeen joka tapahtui noin 10 sekunnissa. Kaikille tsemppiä kyllä se käsi siitä lähtee kohtuu nopasti liestymään ja vaatikaa fysioterapia aikoja niistä on hyötyä!:)

• mangu1

Käsikuulumisia. Murtumasta tulee kohta 11 kuukautta. Täysin kivuton, ehkä yksi tai kaksi astetta vajaa ojennuksessa. Kierrot tulleet kohdilleen. Ranne oli ehkä kaikkein vaikein jostain kumman syystä. Täysin kivuton, eikä kukaan tietämätön osaisi sanoa sen koskaan murtuneenkaan. Arpi on haalistunut lähes olemattomiin, vaikka se melko suuri olikin. Kaikki siis hyvin. Tsemppiä kaikille, jotka painivat saman asian kanssa. Kunnon kuntoutuksella kyllä pääsee pitkälle. Eritoten arkeen kuuluvien asioiden hoidossa, ei tunnu jumpalta ensinkään.

• aulish

Kyynernivel meni sijoiltaan ja saatiin sitten sairaalassa kuitenkin nopeasti takaisin paikoilleen. Tuli samassa rytäkässä vielä hiusmurtuma joka kuitenkaan ei leikkausta vaatinut. Käsi kipsattiin 90 asteen kulmaan 3 viikoksi.

Kipsin poiston jälkeen käsi oli pirun kipeä ja eikä ojentunut montaakaan senttiä.
      En kovin kummoisia kuntoutus ohjeita saanut mikä hieman ihmetytti. Kovalla venyttelyllä se kuitenkin siitä pikku hiljaa lähti tomimaan. Nyt noin 3 kk tapahtuneesta käsi on täysin kivuton. Ojennus vajautta on varmaan muutama aste jäänyt mutta toivottavasti sekin tosta katoaa. Kuntosali treenitkin aloitin tossa viikko sitten kevyehköillä painoilla.

Itse en fysioterapeutille hakeutunut eikä minua sinne ohjattukaan , mutta kannattaa ilmanmuuta fyssarille mennä. Ei ainakaan noi tampereen lääkärit juurikaan kyynerpäään luksaatiosta paljoa tunnu tietävän.

• Anonyymi

Onko muilla ollut kyynärpään murtuman jälkeen sitä, että vielä kuukausia murtuman jälkeen käsi on aamuisin käsi tosi jäykkä ja liikerata rajoittunut? Kättä venyttelemällä n. 30min liikerata palautuu paremmaksi. Kun pitää tauon harjoitteista niin käsi jäykistyy taas entiseen.

Venyttelyn jälkeen ojennus menee 0 asteeseen ja koukistus 130 asteeseen.
      Liikkeistä taukoa pitäessä ojennus on 5-10 asteessa ja koukistus 100-110 asteessa. Pitäisi venytellä jatkuvasti, että saisi ylläpidettyä tuon paremman liikeradan. Aamulla ei meinaa saada edes laitettua hiuksia ponnarille.

Leikkauksesta on mennyt reilut 4 kuukautta. Vähän pelottaa, että paraneeko tämä tästä. Edelleen teen fysioterapeutin harjoitteita neljästi päivässä. Koukistus junnaa pahiten, mutta painon kanssa venyttäessä käsi menee jo suoraksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe