Nukahtelen tuoliin keskellä työpäivän yms.

PeraS

Mikääköhän siinä on, kun nykyään aika useinkin saatan nukahdella sellaisia ihan pikku nukahduksia keskellä päivän vaikka kesken sähköpostin kirjoituksen. Alkaa vaan raajat painaa ja tajunta hämärtyä. Noloa, jos on ihmisiä istumassa ympärillä, kuten palaverissa ja pää kääntyy rinnalle. Olen kuitenkin nukkunut yöllä useamman tunnin. Nukahtamisen tunne on todella voimakas. Vähän samalta tuntuu kun aamuyöstä ajaa pitkää reissua autolla ja alkaa nukuttaa.
Heittääkö sokerit? Saatan torkahdella vaikka en ole juuri mitään syönytkään. Sokeriit mula on ollut vähän korkealla, mutta herkkuja en syö oiekastaan ollenkaan.
Voiko olla oire jostain muusta? Mitä pitäisi tutkia?

Olen keski-ikäinen mies.

Pera

63

35583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotuksia

      Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Mieheni oli tosi väsynyt ennen kilpparin vajaatoiminnan toteamista. Tietysti toi sokerihomma pitäisi varmistaa. Tuohon voi olla kyllä tosi monta syytä, esim neurologiset sairaudet (kuten narkolepsia) ja sydänperäiset?

    • Potkulauta

      oletko yksinäinen vai onko sulla kaveri. Jos on kaveri niin hänellä voisi olla arvokasta tietoa unesi tapahtumista yöllä. Usein on niin, että yöuni ei riitä korvaamaan sitä pirteydentarvetta, sillä perimmäisenä syynä saattaa olla uniapnea häiriö. Jos kärsit siitä, niin silloin päivällä nukuttaa!!

    • mutta en enää

      itse kärsin jotakin vuosia samasta, pää nuokkui luennoilla ja kerran nukahdin töissä. Siis todella noloa, vaikki en varmasti torkkunut kun pari minuuttia! Tämän jälkeen tein seuraavasti: Aloin pitää päiväkirjaa siitä mitä syön, liikun, miten nukun, onko stressiä, mitkä mielialat.

      Nyt asia ei enää vaivaa, koska huomasin syöväni aika epäsäännöllisesti, eli kyseessä oli omalla kohdallani lähinnä veren sokeritasapainon heilahduksesta ja insuliinipiikeistä.

      Koita samaa mkeinoa kun minä, tarkista ruokavaliosi, ja sittenkään ei tapahdu muutosta, mieti muita ratkaisuja. Eli onko sitten kyseessä uniapnea tai jokin muu juttu.

      • ...

        Ihmisen elimistö on kyllä sellainen, ettei verensokeritasapaino paljoa pääse heilahtelemaan, ellet nyt ihan anokrektikko ollut, sen verran tehokas säätelymekanismi siinä on. Kuulostaa uniapnealta, äkkiä tutkimuksiin, ajattele, jos niin tapahtuu vaikka autolla ajaessa!


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Ihmisen elimistö on kyllä sellainen, ettei verensokeritasapaino paljoa pääse heilahtelemaan, ellet nyt ihan anokrektikko ollut, sen verran tehokas säätelymekanismi siinä on. Kuulostaa uniapnealta, äkkiä tutkimuksiin, ajattele, jos niin tapahtuu vaikka autolla ajaessa!

        No nyt kyllä ei pidä tuo paikkaansa,, kyllä sokeritasapaino on hyvinkin heittelevä.. joskus tarvitaan hapanleipäviipale jotta tasapaino pysyy,, saatikka silloin kun syö karamellia, suklaata etc..


    • tuota
    • nyt meillä nukutaan

      Mieheni kärsi samasta vaivasta muutama vuosi sitten. Hän oli jatkuvasti väsynyt ja nukahteli myös kesken työpäivän.

      Ehdotin hänelle, että menee sairaalaan tutkimuksiin ja hänellä todettiin uniapnea. Hengityskatkoksia oli useita satoja yön aikana.

      Eli vaikka "nukkuu" useamman tunnin yön aikana niin uni ei ole kunnon unta ja aivot kärsivät happivajeesta.

      Nyt hän nukkuu yöt hengityslaitteen kanssa ja elämän laatu on aivan toista. Mieheni onkin sanonut, ettei varmaan olisi enää hengissä ilman kyseistä laitetta.

      Tuttavapiirissäni on myös muutama muu mies, jotka ovat kärsineet samasta ongelmasta, mutta laitteen myötä ovat saaneet apua.

      Ehdotan, että käyt lääkärissä ja kysyt asiaa. Saattaa toki olla muutakin, mutta kannattaa tämäkin vaihtoehto ainakin sulkea pois.

      Ennen minäkin nukuin huonosti kun jäin kuuntelemaan yöllä mieheni hengityskatkoksia ja pelkäsin, että hengittäneekö enää ollenkaan... Nyt meillä nukkuu molemmat kunnon yöunet eikä mieheni enää kärsi päivällä nukahtelusta.

    • Vakooja

      Olisko aiheellista vaihtaa työpaikka sellaiseen ulkotyöhön niin et varmasti nukahda kun ulkona paukkuu 20 asteen pakkanen , jos et halua vaihtaa niin lopeta mokoma ruikutus ja käyttäydy kuin MIES !!!!

      • väsymys

        Itse olen kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä jo pitkän tovin,pari kertaa melkein nukahtanut auton rattiin keskellä vilkasta liikennettä päivällä,verikokeissa sitten tulos oli hemoglobiini 96,rautaa joutuu syömään kokoajan(pelkkä rautapitoinen ravinto ei riitä),lääkärit ei edes tiedä mistä moinen johtuu.


      • Anonyymi

        No mikä raivostuttaa, jos toisilla on sairaus.. Kateellinenko kun itsellä ei ole mitään mistä kertoisi.. Mikisi yleensä kuet näitä


      • Anonyymi

        Höpsis kyllä nukkuu lappari nukahti just ulos


    • kokemusta on

      Suosittelen keskustelua lääkärisi kanssa. Uniapnea eli yöaikaiset hengityskatkokset aiheuttavat päiväaikaista väsymystä ja jopa nukahtelua.

    • ninnu888

      Mielestäni toi kuulostaa narkolepsialta.

      • näin on

        narkolepsialta kuulostaa. voi olla sokeritkin sekasin. EHDOTTOMASTI lääkäriin, ei tältä palstalta mitään apua saa. asiallisesti hoidettuna tosta kiusallisesta vaivasta pääsee eroon, tai sen saa hallintaan. hoitamattomana voi olla jopa hengenvaarallinen, esim. auton rattiin kesken ajon putoaminen yms. MENE LÄÄKÄRIIN!!!!!


      • Narkoleptikko
        näin on kirjoitti:

        narkolepsialta kuulostaa. voi olla sokeritkin sekasin. EHDOTTOMASTI lääkäriin, ei tältä palstalta mitään apua saa. asiallisesti hoidettuna tosta kiusallisesta vaivasta pääsee eroon, tai sen saa hallintaan. hoitamattomana voi olla jopa hengenvaarallinen, esim. auton rattiin kesken ajon putoaminen yms. MENE LÄÄKÄRIIN!!!!!

        Narkolepsia on vain yksi vaihtoehto, ei välttämätön. Tuossavaiheessa useasti tulee jo myös katapleksisia oireita, kuten esim. voimien hetkellistä häviämistä, painajaisunia jne. Mutta oli niin tai näin, kannattaa mennä kiireesti lääkäriin ja sitätietä tutkimuksiin. Unihäiriöt on nykyisin hyvinkin yleisiä, eikä läheskään aina pysyviä. Hoitoja on paljon erinlaisia, ja tosi toimiviakin. Mutta aivan ensimmäisenä nytten kiireästi lääkäriin ja tutkimuksiin. Kyllä se siitä...


      • PeraS
        Narkoleptikko kirjoitti:

        Narkolepsia on vain yksi vaihtoehto, ei välttämätön. Tuossavaiheessa useasti tulee jo myös katapleksisia oireita, kuten esim. voimien hetkellistä häviämistä, painajaisunia jne. Mutta oli niin tai näin, kannattaa mennä kiireesti lääkäriin ja sitätietä tutkimuksiin. Unihäiriöt on nykyisin hyvinkin yleisiä, eikä läheskään aina pysyviä. Hoitoja on paljon erinlaisia, ja tosi toimiviakin. Mutta aivan ensimmäisenä nytten kiireästi lääkäriin ja tutkimuksiin. Kyllä se siitä...

        Kiitti hyvoistä vastauksista. Taisi suurin osa osua oikeaan. Ystävättäreni silloin kun vielä nukkui luonani, valitti joskus, että paitsi kuorsaan, myös että hengitys loppuu joskus kesken ja alkaa taas vähän ajan päästä. En olisi osannut yhdistää tähän. Taidan hakeutua lääkäriin. Onko ylesilääkäri hyvä tai pitääkö mennä jonnekin erilkoislääkärille?

        -Pera


      • tietoa on
        PeraS kirjoitti:

        Kiitti hyvoistä vastauksista. Taisi suurin osa osua oikeaan. Ystävättäreni silloin kun vielä nukkui luonani, valitti joskus, että paitsi kuorsaan, myös että hengitys loppuu joskus kesken ja alkaa taas vähän ajan päästä. En olisi osannut yhdistää tähän. Taidan hakeutua lääkäriin. Onko ylesilääkäri hyvä tai pitääkö mennä jonnekin erilkoislääkärille?

        -Pera

        Keuhkolääkäri on oikea osoite....


      • uniapneaa sairastava
        PeraS kirjoitti:

        Kiitti hyvoistä vastauksista. Taisi suurin osa osua oikeaan. Ystävättäreni silloin kun vielä nukkui luonani, valitti joskus, että paitsi kuorsaan, myös että hengitys loppuu joskus kesken ja alkaa taas vähän ajan päästä. En olisi osannut yhdistää tähän. Taidan hakeutua lääkäriin. Onko ylesilääkäri hyvä tai pitääkö mennä jonnekin erilkoislääkärille?

        -Pera

        1990-luvun lopulla nukahtelin jatkuvasti aamupäivisin kesken tupakanpolton, onneksi tupakoin silloin ulkona penkillä. Sain lääkäriltäni lähetteen sairaalan keuhkopolille. Muutama kuukausi myöhemmin pääsin sairaalan unipatjalle nukkumaan ensin yhden yön, jolloin todettiin keskivaikea uniapnea.

        Seuraavalla kerralla unipatjalla testattiin oikea ilmanpaine CPAP-laitetta varten, ja kolmannella kerralla nukuin lainaksi saamani CPAP-laitteen kanssa, jonka sitten sain käyttööni. Unipatjalla on antureita kiinnitetty esim. sormeen, joka mittaa veren happipitoisuutta nukkuessa.

        Mutta odotus kannatti. Heti kun sain CPAP-laitteen kotiini, aamuväsymykset ja nukahtamiset lakkasivat tyystin, ja olen ollut virkeänä päivisin. En nuku juuri koskaan edes päiväunia.

        Unipatjalla voi joutua käymään jatkossakin, jos esim. painossa tapahtuu suuria muutoksia. Käyn tätä nykyä kerran vuodessa kuntoutushoitajan luona näyttämässä CPAP-laitettani.

        CPAP = continuous positive air pressure


      • äitykkä..
        PeraS kirjoitti:

        Kiitti hyvoistä vastauksista. Taisi suurin osa osua oikeaan. Ystävättäreni silloin kun vielä nukkui luonani, valitti joskus, että paitsi kuorsaan, myös että hengitys loppuu joskus kesken ja alkaa taas vähän ajan päästä. En olisi osannut yhdistää tähän. Taidan hakeutua lääkäriin. Onko ylesilääkäri hyvä tai pitääkö mennä jonnekin erilkoislääkärille?

        -Pera

        Tyttäreni sairastui murrosiässä narkolepsiaan. Luulin, että hän on laiska tai muuten tahdoton, kun ei läksyjä jaksanut tehdä, eikä kokeisiin lukea. Koulusta tuli viestiä, että tyttö nukahtelee tunneille ja yms.

        Toki itsekin olin ajatellut, että jotain on pielessä. Otimme yhteyttä paikalliseen terveyskeskukseen ja valitettavasti oli työn takana sada tyttö asiantuntevaan hoitoon. Terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä, että tytär oli vain psykiatria ja unilääkkeitä vailla. Pelkäsin kovasti, että päässä on kasvain tms.joten en antanut periksi, vaan otin yhteyttä terkkarin ylilääkäriin ja yritin perustella parhaani mukaan lähetettä neurologille.

        Lähetteen sitten saimme neurologille ja tyttäreltä otettiin pään magneettikuvat sekä testattiin, kuinka nopeasti tytär nukahtaa päiväsaikaan laboratorio-olosuhteissa. Diagnoosi oli selvä: narkolepsia, johon lääkityksenä huumausainereseptillä piristeitä.

        Narkolepsiaan liittyy myös voimakkaissa tunnetiloissa (nauraessa, itkiessä) lihasheikkoutta.

        Uniapneasta en tiedä, ketä on erikoislääkäri toteamaan, mutta hoitokeinoja siihenkin löytyy.


      • Narkoleptikko.
        äitykkä.. kirjoitti:

        Tyttäreni sairastui murrosiässä narkolepsiaan. Luulin, että hän on laiska tai muuten tahdoton, kun ei läksyjä jaksanut tehdä, eikä kokeisiin lukea. Koulusta tuli viestiä, että tyttö nukahtelee tunneille ja yms.

        Toki itsekin olin ajatellut, että jotain on pielessä. Otimme yhteyttä paikalliseen terveyskeskukseen ja valitettavasti oli työn takana sada tyttö asiantuntevaan hoitoon. Terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä, että tytär oli vain psykiatria ja unilääkkeitä vailla. Pelkäsin kovasti, että päässä on kasvain tms.joten en antanut periksi, vaan otin yhteyttä terkkarin ylilääkäriin ja yritin perustella parhaani mukaan lähetettä neurologille.

        Lähetteen sitten saimme neurologille ja tyttäreltä otettiin pään magneettikuvat sekä testattiin, kuinka nopeasti tytär nukahtaa päiväsaikaan laboratorio-olosuhteissa. Diagnoosi oli selvä: narkolepsia, johon lääkityksenä huumausainereseptillä piristeitä.

        Narkolepsiaan liittyy myös voimakkaissa tunnetiloissa (nauraessa, itkiessä) lihasheikkoutta.

        Uniapneasta en tiedä, ketä on erikoislääkäri toteamaan, mutta hoitokeinoja siihenkin löytyy.

        Tuntuu kovin tutulta kertomasi. Minä olin sairastuessani 15-vuotias. Minua leimattiin ties miksi, kunnes sitten pääsin parempiin tutkimuksiin. Vaikka silloin elämältä vietiin jotenkin ns. pohja, olen selvinnyt elämässäni jo 25-vuotta. Sano vaan tyttärellesi että sairauden kanssa oppii jokseenkin hyvin yleensä elämään. Voimien lähteminen ja painajaisunet ovat ne todella ikävät jutut myöhemmässä vaiheessa. Nukahtelua oppii hallitsemaan melko hyvin.


      • äitykkä..
        Narkoleptikko. kirjoitti:

        Tuntuu kovin tutulta kertomasi. Minä olin sairastuessani 15-vuotias. Minua leimattiin ties miksi, kunnes sitten pääsin parempiin tutkimuksiin. Vaikka silloin elämältä vietiin jotenkin ns. pohja, olen selvinnyt elämässäni jo 25-vuotta. Sano vaan tyttärellesi että sairauden kanssa oppii jokseenkin hyvin yleensä elämään. Voimien lähteminen ja painajaisunet ovat ne todella ikävät jutut myöhemmässä vaiheessa. Nukahtelua oppii hallitsemaan melko hyvin.

        Kiva kuulla, että olet pärjännyt sairautesi kanssa, kun otetaan huomioon kuinka elämää rajoittavaa narkolepsia on. Voimia myös jatkossa sinulle.


      • Anonyymi
        PeraS kirjoitti:

        Kiitti hyvoistä vastauksista. Taisi suurin osa osua oikeaan. Ystävättäreni silloin kun vielä nukkui luonani, valitti joskus, että paitsi kuorsaan, myös että hengitys loppuu joskus kesken ja alkaa taas vähän ajan päästä. En olisi osannut yhdistää tähän. Taidan hakeutua lääkäriin. Onko ylesilääkäri hyvä tai pitääkö mennä jonnekin erilkoislääkärille?

        -Pera

        Yleislääkärin vastaanotolle, eikä mihinkään keuhkolääkäriin/thorax klinikoille. Fysiologinen laboratorio tutkii jos saat lähetteen sinne.

        Eksyin keskusteluun koska kärsin samasta vaivasta, yht’äkkiä olen vain kuoleman väsynyt ja vaivun melkein tiedottomuuteen. Makaan sängyssä tai sohvalla ja ”annan mennä”, useimiten herään kun sydämeni alkaa lyömään kuin moukari, joskus kerkiän ajatella että nyt voin kuolla tähän. Kohtaukset kestävät noin viisitoista minuuttia. Olen maininnut lääkärille, mutta hän ei ota mitään kantaa.


    • Hoitsu-74

      ...Tutkituttaisin S-TSH:n eli onko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • annle

      Joku homma ei täsmää ruumissasi, monet ovat saaneet apua akupunktiosta moniin selittämättömiin vaivoihin. Katso esim. www.emred.fi.
      terv. Annle

    • Kärsin samasta

      Kokeile GERIMAX-pillereitä:sininen paketti jokapäiväiseen, punainen kertakuurinaSaa apteekista.Ne piristää koko päiväksi- luonnonaineita ja monitoimisia.Yksi päivässä riittää.Minulta vei sen nukahtamisen.

    • Uni parhain lääke on

      Vielä jos näet nukahtamisen rajamailla kaikenlaisia levottomia harhakuvia niin narkolepsiaahan se! Mikäli omaat ajokortin, valmistaudu luopumaan siitä sillä se on ainut asia joka taudissa uhkaa henkeä...

      • Pende

        ..vanha kaverini sairastaa ko. tautia, mutta mun mielestä ei hätää mitään..nykyään onneksi tiedostetaan tuollaisenkin taudin olemassaolo, narkoleptikoille on olemassa oma yhdistyskin(muistaakseni), laita googleen haku, niin löydät sen parhaiten. Välttämättä sinun ei tarvitse luopua ajokortista, kuin ei tar vinnut kaverinkaan. Rohkeasti vain lääkärin pakeille ja lippu korkealle.


    • torkut

      Olen 60v. ja samalla lailla nukahtelen esim. ommellessa. Kerran olen nukahtanut kesken housun punttien leikkauksen ja siinä meinasikin käydä hassusti. Pitäisi mennä lääkäriin tutkituttamaan, sillä itse epäilen uniapneaa, jota on suvussa. Yöt nukun ihan normaalisti. En vaan saa aikaiseksi. Vaiva on aika harmillinen.

    • kokeillut

      Aloitamme juuri työkavereiden kanssa 'tärkkelysvapaan' kaksi viikkoisen. Tarkoittaa sitä, ettemme käytä ollenkaan viljatuotteita emmekä sokeria kahteen viikkoon. Olemme tehneet tämän pari kertaa aiemminkin ja kehon terveys kohenee välittömästi. Eli syöt vain vihann, kasv, kalaa, lihaa, kanaa, kananmunia, makkaraa, marjoja, kermaakin voi käyttää. Luultavasti kehosi ei ole kunnossa ja sinun olisi huolehdittava 3 asiasta esim. tämän kahden viikon ajan (katso korjaantuko vointi, ellei: lääkäriin): 1) nukut riittävästi, 2) lepäät riittävästi, 3) syöt em. tavalla. Mikäli sinulla ei ole sairautta, nämä keinot alkavat tepsiä, liikunta tulee lisätä listaan sitten kun jaksat.
      Näe vaivaa ja etsi keinoja nukahtamisesi lopettamiseksi. Mm. roskaruoka nukuttaa.

    • Tutkimalla löytyy vastaus..

      Hei :-)

      Oireesi voisi johtua kilpirauhasista sillä itselläni oli sama tyyppiset oireet joku vuosi sitten ja ....sairastin kilpirauhas vajaatoimintaa.

    • 50-vuotias nainen

      Minä kärsin samasta vaivasta, nukahtelen kesken kokouksen, teatteriesityksen, elokuvan, kylässä kesken seurustelun, pelkään autolla ajamista koska uni vie mukanaan. Tämä on kiusallista ja syön jatkuvasti karamelleja, purkkaa ja vettä että pysyn hereillä. Jos teen vaikka 100 km automatkan, otan kerran, pari nokoset matkalla, ei pitkiä mutta sen verran, että silmät menee kiinni ja pienet unet ja taas matka jatkuu.

      Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä, yritän ottaa vaarin.

      • yksi meistä

        Minulla oli samanlaista, ja äitivainaja oli aivan omaa luokkaansa.
        Nukahti kesken puheen ja sitten taas jatkoi hetken päästä siihen mihin oli jäänyt.

        Minulla oli tapana ottaa nokoset punaisissa liikennevaloissa. Vaimolle sanoin, että töni kun valot vaihtuu... Kaksin oli helpompaa.
        Yksin ollessa opin aavistamaan, koska valot vaihtuu, yleensä sen kuuli vieressä olevien autojen kaasuttamisesta.

        Tunsin itseni terveeksi, mutta jotain oli pielessä. Lääkäri passitti uniapnea tutkimuksiin ja olihan sitä, keskivaikea tasoista.
        Kun olin nukkunut ekan yön hengityskoneella, olin aamulla yli kymmenen vuotta nuorempi! Juoksin pitkin metsiä jne.
        Nyt en missään nimessä nuku ilman kojetta, olen käyttänyt sitä jo neljä vuotta.

        Eli heti maanantaina varaa aika lääkäriltä ja pyydä päästä uniapnea tutkimuksiin (johon silloin oli vuoden jonotus).


    • viittaa vähän

      siihen, että sinulla on uniapnea. Otapa selvää.

    • ainakin sokereita

      Itselläni aikoinaan kun sokeritauti todettiin oli niin kauhea väsy, että koulussa nukahdin kesken tunnin (olin yläasteella). Väsymys oli niin kova, että millään ei pysynyt hereillä vaan pää putos pulpetin päälle ihan ykskaks. Oletko seurannut juomistasi, onko sulla ylipääsemätöntä janon tunnetta. Se on todella voimakas, juomaan on päästävä ihan väkisin. Hirvittävä väsymys ja jano ovat sokeriaudin pääoireita. Sanoin monesti opettajalle kesken tunnin, että janottaa ja olis ihan pakko päästä juomaan mutta hän ei sallinut sitä. Suu ja kurkku kuivas ihan täysin.

      Toinen mikä tuli mieleen, on raudanpuute, jos on arvot alakanttiin niin siitä seuraa myös hirveä väsymys. Silloin on muutenkin aina ihan puhki, ei jaksa mitään. Itselläni rauta-arvot on olleet aina alle sadan (89), kun se pitäisi miehillä olla vähintään 140 luokkaa ja naisilla vähintään 120.. Nämä kaksi asiaa tiedän omakohtaisesti, joista seuraa ankara väsymys joten niistä kävisin juttelemassa lääkärille. Toivottavasti saat apua ja elämänlaatu paranee.

    • Kilpirauhasen vajaatoiminta

      Onko kilpirauhasen toimintasi tutkittu.
      Kannatta tutkia asia, selviää pienestä verikokeesta.
      Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja se aiheuttaa mainitsemaasi vaivaa, eli väsymystä.

    • Säännöllinen ruokailu

      Ensimmäinen asia johon tekstisi perusteella pitäs kiinittää huomiota.Syötkö säännöllisesti ja ennen kaikkea monipuolisesti.Aterioiden väli ei saisi ola kuin 2-3 tuntia.Ja myös välipalat pitäisi ola monipuolisia.Saatko päivän aikana liikuntaa ja raitista ilmaa vai joudutko olemaan paljon sisällä "kehnossa"ilmassa samalla paikalla istuen?Unen määrä on hyvin yksilöllistä mieti miten paljon nukkuisit ellei kello herättäs.Unen laatu on myös hirveän tärkeää.Ja ennen kaikkea älä missään nimessä rupea kokeileen mitään ihme diettejä.Varsinkin kun taustalla voi olla vakavampaakin ongelmaa!!! Edenkin sellaisia jotka perustuu jonkun ruoka aineen totaaliseen pois jättämiseen(esim. saamme jo muutenkin liian vähän kokojyvä viljasta saatavia steroleja ja libidejä)Tässä muutama asia mitkä kannattaa selvittää.Ja ennen kaikkea lääkäriin mikäli ei johdu mistään selvästi havattavasta ongelmasta elin tavoissa.Toivottavasti ongelma ratkeaa mahd.nopeasti.Terv.entinen unikeko!!!

    • virkamies

      itse nukun töissä lähes koko päivän . pyöritän omaa rakennusfirmaa iltaisin muuten ei kyllä jaksais. enkä oo kyl ainut panee vaan oven kiinni ja sanoo tekevänsä jotain tärkeetä. tosin ei taida tuolla yksityisellä puolella oikeen onnistuu mut vielä toistaseks täällä valtion hommissa riittää tää paikal olo ja et siirtää työt jonkun tunnollisemman tehtäväks.

    • Hoitoa saa

      Kyseessä on uniapnea. Siihen saapi hoitoa. Poikkea lääkärissä

    • olettaa sopii

      Kuulepas, mulla alkoi pehmytkudosreuma eli fibromyalgia juuri tuolla oireella noin 20 vuotta sitten. Saatoin nukahtaa jopa ruokapöytään. Onko sun yöuni rauhallista vai levotonta? jos levotonta ja leposärkyä esiintyy niin aina vain varmenee. Fibro ei näy missään verikokeis joten vain hyvä reumalääkäri osaa sen diagnostoida. Ittelläni meni 5 vuotta ennekun asia selvis, mutta siinä vaiheessa oli jo särytkin tullu kuvaan mukaan.

    • ei kai

      yhdellä tutulla oli vastaavia tuntemuksia. hänellä oli diabetes ja tutkimuksissa varmistui leukemia. mene ihmeessä tutkimuksiin!!!!!

    • kyllä selviää

      Vaivasi näyttää yleiseltä joten suureen huoleen ei ainakaan ole syytä.
      Kannattaa kysellä tältä palstalla ohjeita ja muiden vastaavia ongelmia.
      Lääkäriin en missään tapauksessa kannata mennä.
      Kyllä asiat selviää. Esim. huoltoasemien kahvilat,ravintoloiden baaritiskit ovat myös ooivia paikkoja asian selvittämiseksi.

    • vastauksen saanut

      Moi Pera!

      Toi sun kirjoituksesi kuulostaa kuule tosi tutulta.
      Itselläni oli ihan samanlaista.Hakeuduin tutkimuksiin ja 6 kk sairaala seikkailujen jälkeen mulla todettiin epilepsia.
      Mutta mulla todettiin sen sortin epilepsia että sain kohtauksia vain yöllä nukkuessani,ja epilepsia kohtaushan rasittaa kehoa aivan älyttömästi ja päivällä saattaa sitten iskeä se aivan tajuton väsymys.Sitä voi oikeasti nukahtaa melkein kesken lauseen,on vaan niin saatanan väsynyt olo.
      Tälläinen lievähkä vasemman ohimolohkon alueella oleva epilepsia joka yöllä sitten iskee mulla todettiin ja sain siihen trileptaö lääkityksen ja kaikki kääntyi parempaam.Että ei muuta kuin aivosähkökäyriä mittamaan=))) tsemppiä sinne!

      Tiina

    • MIes myös

      Moi

      Oletkos miettinyt, että sulla vois olla uniapnea-tauti. Mun kamulla oli samat oireet, se myös kuorsas ja sai avun uniapneahoidosta. Eikä nukahtele enää, tutkimus oli et nukkui kotona tutkimuslaitteen kanssa yön ja vei sen aamusta takas lekuriin ja ne tutki tulokset ja tauti oli määritelty. Samalla sen kuorsaus loppu kun seinään.

    • Sirkka

      Tuollaiset vaivat olivat itselläni vuosia sitten. Sämpylätaikinakin piti laittaa äkkiä kesken alustamisen jääkaappiin kun tuntui että nukahdan just. Menin sänkyyn ja viuh! uneen menin. Pyysin unapnea tutkimuksiin, pääsin ja sain hoidon, CPAP-laitteen yöksi. Tuntuu kuin uusi elämä olisi koitanut. Väritkin luonnossa tuntuivat kirkastuneen. Se oli varmasti myös suurin syy minun loppuunpalamiseen työssä. Mene lääkäriin ja VAADI tutkimuksiin. Kannattaa!!!

      • kohtalotoveritar

        Hei, mulla kävi vähän sama juttu. Olen 40 naisimmeinen. Olin väsynyt jatkuvasti, jäin lopulta töistä pois. Olin työttömänä pari vuotta ja väsymys vaan jatkui. Sitten raahauduin terveyskeskukseen ja valitin suunnatonta väsymystä, joka tietysti aiheutti sitten elämässä muita asioita. Esimerkiksi painoni nousi niinä vuosina noin 30 kiloa!!! Joka lisäsi tietysti uniapnea -ongelmaa. Sain kotiini mittarit ja piuhat yhdeksi yöksi. Niiden avulla selvisi, että hengityskatkoksia on runsaasti yön aikana. Ja jonkinasteinen "levottomat jalat" oire myös löytyi.

        Muutaman kuukauden prosessin jälkeen sain huhtikuussa 2006 CPAP -laitteen. Totuin sen käyttöön helposti. Pois en antaisi kirveelläkään. Nyt olen aamulla paljon levänneempi, mieli on virkeämpi ja mm. jalkoja ei palele yöllä (verenkierto parantunut). Ylipainosta en vielä ole päässyt eroon, mutta se on "vaiheessa" :)


    • vajaatoiminta

      siinä myös saattaa alkaa nukuttaa ihan hirveästi, ja muutenkin väsynyt olo, mutta monia muitakin voi olla joissa sellaisia vaikutuksia.

    • Maallikko62

      Oletko ajatellut, että voit kärsiä uniapneasta???
      Terv. Maallikko

    • Lento-Jätka

      Ylipaino ja sokeritauti muuta ei tarvise

    • repa 57

      moi!
      Ota lääkäriisi yhteyttä joka ohjaa sut uniklinikalle siellä on asian tuntemus.Itselläni on laina kone klinikalta.
      Jollet pian saa apua ne ottavat sulta ajokortin pois.

    • Nimetön

      Onko sinulla kunnossa perusasiat, syötkö hyvin, millaisen aamiaisen, ulkoiletko, liikutko, sanoit nukkuvasi muutaman tunnin yössä, montako. Ihminen tarvitsee kunnon unet. Oletko uupunut työstäsi, entäs henkilökohtainen elämä?
      Itse koin samanlaista väsymystä parin vuoden ajan, oli mahdotonta pysyä hereillä ja jaksaa olla kiinni työssä,en jaksanut keskittyä mihinkään ja kyynistyin, elin silloin elämäni kiireisintä aikaa kodin ja uran välillä.
      Seurauksena sairastuin masennukseen , sain hoidoksi lyhytterapiaa ja lääkkeitä, toivuin hyvin.
      Ole varovainen, seuraa itseäsi, mene puhumaan lääkärille ajoissa, he ovat sitä varten.
      Se on itsensä kunnioittamista, olet arvokas, onnea!!!

    • minun siipallani

      on uniapnea, ja se toimii just tuolla tavalla, jopa kesken lauseen voi tapahtua nukahtaminen, jos takana on paljon hengityskatkoksia sisältänyt yö (vaikka onkin cpap-laite apuna)!

    • joka olisi havainnoinut

      yöunestari 1)hengityspysähdyksiä, 2)korinaa, kuorsausta 3)levotonta liikehdintää? Jos on, kysy häneltä.
      Mene joka tapauksessa lääkäriin, sillä syitä voi olla monia, joskin tuo tuntuu kyllä uniapnealta!

    • junnujihoisd

      Eikö tuo ole ihan normaalia jos kunnolla väsyttää ja tylsä työ. itellä joskus samoja.

    • Nulju

      Mene heti lääkäriin ja tarkistuta veren sokeri. Kärsit todennäköisesti vaiheen 2 diabeteksesta.
      Kuvailemasi oireet viittaavat tähän.

    • kokenut

      sinulla taitaa olla unitauti!mene pikaisesti lääkäriin!

    • nolona

      Itselläni oli työelämässä sama ongelma.Kaikkein kamalinta siinä oli se,että viimesimmällä työpaikalla ompelin työkseni!!!Onneksi ei sattunut mitään.Hassua,miten koneella ommellessakin voi nukahdella.Työkaverit varmaan ihmettelivät miksi pääni notkuu.Tämä tapahtui aina vasta iltapäivällä.Aamulla olin pirteämpi ja söin kyllä tauoilla,senverran vähän kuitenkin ruokatauolla,ettei juuri ruokailu pistä väsyttämään.

    • linnut1

      Moi minulla on sama ongelma nukahtan toisinaan hävettää kun kulässä ollessani on uni voittanut.
      en tiedä syytä

    • Anonyymi

      AP.llä selvä uniapnea

      • Anonyymi

        Narkolepsia

        Vai liikaa rauhoittavia


    • Anonyymi

      Todennäköisesti kärsit töistäsi. Vaihda sopivampaan

    • Anonyymi

      olet toosi sairas

    • Anonyymi

      itse olen seksi-ikäinen ja ikää 44v mies.

    • Anonyymi

      kohdallasi se on sekä että, vahan psyykkistä väsymystä vitamiinin puutetta syksymmällä kaamos sekä työn epäsointu yksityiselämääsi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe