Olen jo pidempään kärsinyt lemmikkikuumeesta, koska en voinut opiskelemaan lähtiessäni kerrostaloasuntoon koiraani tuoda. Nyt sitten menin hankkimaan 50x25x25 lasiterran ja sinne olisi haussa asukki tai pari jos mahtuu. Mutta mikä olisi se oikea lemmikki minulle?
Hiiret kiehtovat tällä hetkellä kovasti.. etenkin minit. Niiden mahdollinen haju vaan hirvittää, sillä olen todella hajuherkkä ja yksiössä haju varmaankin leijuisi sitten koko kämpässä. Osaako joku sanoa onko tämä realistinen pelko?
Myös vkh roborovski miellyttää, mutta ne taitavat olla melko harvinaisia? Ja haisevatko ne kuinka helposti?
Mitä muuta voisitte tuon kokoiseen terraan ja tälläiselle nirppanokalle suositella? :) Aiempaa kokemusta löytyy gerbuista, syyrialaisesta hamsterista ja marsuista.
Kiitos avusta joka tapauksessa!
mikä jyrsijä tänne?
7
622
Vastaukset
- Lady_Carefully
Minusta sinulle voisi sopia juuri tuollainen minihiiri. Hamsterille, gerbiileille tai rotille tuo terraario on liian pieni. Hamsterin tai kahden gerbiilin terraarion pitäisi olla 60x30 vähintään, ja minusta tuokin on ihan liian pieni. Terraariosi on kyllä eläinsuojelulain vastainen, saisit kyllä ottaa hamsterin tms, mutta on se kyllä aika "kidutusta" eläimelle. :( Tuo minihiiri kuulostaisi hyvältä, sen voisit ottaa!
http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=3333&sid=7a92e2481c32527f8925cce8f524947f
Ylläolevasta osoitteesta saat vielä lisää tietoa hiiristä, ja häkin / terraarion koosta. Sinun terraariosi on mielestäni juuri sopiva vaikka kahdelle minihiirelle. Minä en hiiristä paljoa tiedä, mutta tuolta hiirifoorumista saat varmasti vastauksia. ;) - noista
olisi mun mielestä ainoa, jonka tuohon terraan voisi laittaa. Tosin ne haisevat, mutta kun putsaa terran todella usein ei kerkiä hajuja kamalasti tulemaan. Urokset sitten haisevat enemmän, ja mitä enenmmän niiden terran sisältöä vaihtaa, sitä enemmän haisevat... ainakin itse tämän huomannut.
- haise
Ei ainakaan meillä tyttöhiiret haise sen enempää kuin joku hamsteri ja hamstereitakin on ollut.
Nii ja häkit/terrat putsataan kerran viikossa.
- ................
oka-hiiri olisi yksi mahdollisuun eikä haise ollenkaan vaikka vaihtaisit häkin/terran vaan 1 kerran --2 viikossa:)(kokemusta matkoilla olon aikana)
- suski87
Parhaiten tuo sopisi kokonsa puolesta yhdelle minihiiri tai tavishiiriurokselle, mutta hiiriurokset haisevat. Osa vähemmän, osa niin että hajun huomaa jo kotioven aukaistessa. Liian tiheä siivousväli lisää hajua (-> hiiri kokee tarvetta merkkailla enemmän), kuivikevalinnoilla voi koittaa vähentää (esim. puru-turveseos). 2-3 minihiiri- tai hiirinaarasta tuossa voisi myös mennä, mutta niille se on kyllä aika minimi. Tavallisesti hiirinaaraita suositellaan pidettävän vähintään kolmen laumoissa, koska silloin arvojärjestys pysyy yleensä selkeämpänä. Gerbiileihin verrattuna hiiren hajun kyllä huomaa vaikkka olisi naaraitakin, mutta useampikaan naaras ei haise siinä missä yksi uros.
Vkh roborovskeja suositellaan myös pidettävän pareittain/laumassa, sillä ovat laumaeläimiä. Useammalle yksilölle tuo on mielestäni ehdottomasti turhan pieni, sillä kyseessä on hyvin aktiivinen laji, jota ei pienen kokonsa ja vilkkautensa tähden voi juuri edes juoksuttaa esim. lattiallakaan terran lisäksi. Yksinasuvia kääpiöitäkään (talvikko, kiinankääpiö) en kyllä tuon kokoiseen majoittaisi, vaan pitäisin miniminä minidunaa (50*35cm, mieluummin kuitenkin isompi).
Ensikerralla kannattaa ehkä miettiä asukki ennen asumuksen hankintaa :) - Katso...
Täältä tietoa, saat varmimmin oikeaa tietoa ja löydät linkkejä muualle, esim. Kasvattajille.
http://www.hamsteriyhdistys.net/ Myös vkh roborovski miellyttää, mutta ne taitavat olla melko harvinaisia?
- Eivät ne kovin harvinaisia ole, kun tietää, mistä etsiä. Virallisia robokasvattajia on Suomessa neljä, epävirallisia varmasti lisääkin. Lisäksi niitä näkyy joskus eläinkaupoissakin, mutta sieltä en suosittele ostamaan mitään eläintä.
Ja haisevatko ne kuinka helposti?
- No, jos terraarion siivoaa riittävän usein ja käyttää hamsuilla vessalaatikkoa, niin eivät ne kovin pahasti pääse haisemaan. Jos niistä kuitenkin jokin haju tulee, niin siihen tottuu kyllä nopeasti eikä se enää häiritse.
Minihiiriä meillä on ollut yksi uros. Se haisi todella paljon, vaikka häkin siivosikin melko usein. Naaraat eivät minun käsitykseni mukaan haise niin paljon.
Tuo terraario on aika pieni. En ehkä robojakaan siihen laittaisi, vaikka ne ovatkin pieniä. Niitä kun ei voi pitää vapaana ja käsittelykin voi olla hankalaa, joten terraariossa pitäisi olla runsaasti liikkumatilaa. Minihiiri siihen ehkä menisi, mutta siinä on sitten se haisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771242
- 1131210
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571034- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804