Uskaltaisko ostaa Macin?

Ihan hukassa

Hei kaikki PC:n ja Macin puolustelijat! Olen havainnut (ylläri) tällä foorumilla, että Macia on kehuttu aivan taivaisiin. On kerrottu, että on tehokas ja on sitä sun tätä.

Mitäs suosittelisitte tällaiselle vanhalle PC:n käyttäjälle, jonka nykyinen kannettava on sen verran vanha ja raihnainen, että kaikki on todella hidasta (käynnistykseen menee se vartti)? Tahtoisin siis päivittää kannettavani vihdoin ja viimein, mutta miten sitä tällainen vanha pc:n käyttäjä oppii uusia temppuja?

Mitä uutta ja hienoa Mac tuo minulle, joka tarvitse konetta kotona ja joskus myös muualla, surffailee netissä ja lähettää sähköposteja, tallentaa kuvia koneelle ja lähettää niitä edelleen ja lisäksi joskus katsoo dvd-leffoja koneella. En siis pelaile enkä tee mitään raskasta.

Olen kuullut, että Mac on virusvapaa, huomannut, että kalliimpi kuin pc. Mitä rahan arvoista saan, kun menen ja ostan esim. MacBookin? Olen myös kuullut, että Macin ohjelmat ovat kalliimpia kuin PC:hen. En edes tiedä mitä ohjelmia minun pitäisi siihen vielä lisäksi ostaa, että voin tehdä edellä kertomiani asioita.

Auttakaa miestä mäessä, bliis :)

P.S. Hyvän PC:n, jossa olisi XP, saisin ehkä noin 800:lla eurolla, hyvän PC:n, jossa Vista, saisin noin tuhannella eurolla, mutta mitä hyvää tai edes parempaa saisin n. 1300:lla eurolla, kun ostaisin MacBookin? Kiitos vastauksista.

42

5313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika...

      ... varmaan mennä mackauppaan katsomaan minkälaisia vehkeitä nuo ovat. Itse olen vanha winpc:n käyttäjä joka olen nyt ostanut ensimmäisen macbookin.
      Tuo ohjelmistojen hinta sinun kannattaa ihan itse tarkistaa sillä en ole huomannut, että macversiot ohjelmista olisivat erihintaisia kuin winversiot. Toisaalta et tarvitse välttämättä hankkia mitään ohjelmaa mainitsemiisi toimiin sillä osX:n systeemi tarjoaa perustyökalut tuohon kaikkeen. Siis sähköposti, webselain, kuvankäsittely (aarkistointi ja perussäätö) löytyy systeemistä oletuksena kuten myös DVD-leffojen katselu ym. Samat työkalut taitaa tosin löytyä vistastakin.

      Jos haluat macin, niin se ei jää missään asiassa pc:stä ja muutamin kohdin se on parempi. Jos haluat winPC:n niin semmoisiakin myydään. Itse en windowsia kaipaa. Nyt kun macceja saa näin halvalla niin en näe mitään syytä olla käyttämättä näitä.

      Kysyit, että mitä saat niin vastaisin että saat vatsahaavattomuutta, pidemmän elinkaaren systeemillesi, huoltovapaamman ympäristön ja tajuntaa laajentavan kokemuksen siitä kuinka tarkoituksenmukainen voi turhista kromeluureista karsittu systeemi olla, jossa koneen tehot on marssitettu töiden tekmiseen karkkivalikkojen sijaan.

      No makuasioitahan nämä ovat ja on ihan mahdotonta sanoa mikä kullekin on hyväksi.

    • Jortsu

      Halvin MacBook on 1129 euroa postikuluineen. Jos päätät ostaa MacBookin niin lisämuistin saa muualta edullisemmin kuin koneen mukana Applelta. Tähän hintaan voi saada vielä opiskelija-alennuksen, jos tuttavapiirissäsi sattuu olemaan opiskelijoita jotka voisivat ostaa koneen puolestasi.

      "Olen havainnut (ylläri) tällä foorumilla, että Macia on kehuttu aivan taivaisiin. On kerrottu, että on tehokas ja on sitä sun tätä."

      Yleensä nämä innokkaimmat kehujat ovat vasta Maccinsa saaneita entisiä Windows-käyttäjiä. Joillakin ihmisillä on ollut paljon ongelmia Windowsin kanssa, joten heille muutos on melkoinen. Sellaisilla käyttäjille jotka ovat tottuneet Windowsiin ja joilla Windows on toiminut ongelmitta, ei välttämättä ole mitään suurta syytä vaihtaa Macciin. Tekstisi perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä että sinullakaan Windows ei ole ollut täysin ongelmaton. Hidas käynnistysaika taitaa olla kuitenkin enemmän Windowsin kuin raihnaisen laitteiston vika.

      Mac-ohjelmat eivät ole sen kalliimpia kuin PC-ohjelmatkaan ja ilmaisohjelmia saa myös Macille. Ainoastaan uudet Mac pelit voivat olla PC pelejä kalliimpia, koska ne julkaistaan PC versioita myöhemmin, mutta pelikoneeksihan et Maccia edes ollut ostamassa.

      Minun mielestäni se paras syy ostaa MacBook on Mac OS X. Sinun ei tarvitse huolehtia viruksista koska niitä ei ole, Mac OS X on helppokäyttöinen ja voit asennella ja poistella niin paljon ohjelmia kuin haluat ilman mitään rekisterinputsaustoimenpiteitä.

      MacBook on kaikin puolin turvallinen valinta koska siihen voit halutessasi asentaa myös Windowsin, jos jostain syystä Mac OS X tuntuu vieraalta käyttöjärjestelmältä. MacBookin hinta ei eroa kovin paljoa vastaavilla ominaisuuksilla varustetusta PC-koneesta, joten miksipä ei?

      • "minuakin kiinnostaa u...

        MacBookkiin laittaa takuuaikana itse/liike lisämuistia, varsinkaan Apple leimatonta?


      • "minuakin kiinnostaa u... kirjoitti:

        MacBookkiin laittaa takuuaikana itse/liike lisämuistia, varsinkaan Apple leimatonta?

        saa. Jos niin kehno tuuri käy että viallinen muisti rikkoo jotain, sitten vastuu on käyttäjällä. En tosin ole kuullut tämmöisistä tapauksista koskaan.


      • R&D
        "minuakin kiinnostaa u... kirjoitti:

        MacBookkiin laittaa takuuaikana itse/liike lisämuistia, varsinkaan Apple leimatonta?

        Eikä muistia Applelta kannata ostaa, ne on oikeesti ylihintaisia. Vähän omista kokemuksista: Pari vuotta iMacin kanssa touhuttu ja mukavasti on kaikki menny. Tottuminen uusiin systeemeihin kesti perheeltä noin viikon, eikä sen jälkeen edes porukan win-tehokäyttäjä tahtonut tästä luopua. Vaikeinta tais olla se että uskalti tehdä ostopäätöksen koska, aivan totta, kalliiltahan nää Macit tuntu. Ei menny ku pari päivää niin tää vaikutti itseasiassa edulliselta... Ja arvatkaas mitä? Jos tuohon uuteen maailmaan ei totu tai ei vaan tykkää, saa sen koneen myytyä nopeesti ja hyvään hintaan ja voi sitten ostaa sen "hyvä ja halpa" Wintoosa-vehkeen, eli kokeileminen ei paljon maksa.


    • multeri

      Maccia kehuu näillä foorumeilla noin 3 fanaattista mac-uskovaista. Antanee jotain mittakaavaa sekin että macceja on noin 2,4% kaikista koneista.
      Käyttäjät ovat vain fanaattisempia ja äänekkäämpiä.

      Juurikaan mitään uutta ja hienoa et macin myötä saa. Macciin ei tosiaan ole toistaiseksi toimivia viruksia, johtunee pienestä konekannasta osittain, ei kovinkaan kiinnostava kohden viruskirjoittajille.
      Eipä silti, macille saa vain murto-osan ohjelmista joita on Win-ympäristöön saatavilla, paljon hyviä ja ilmaisia ohjelmia. Virustorjunnasta videon editointiin saakka.

      Toki jos haluat ostaa koneen lisäksi elämän tapaa ja statusta niin macilla sitä voi kuvitella saavansa. Veikkaan vaan että ongelmatilanteissa voi tuo neuvojen saaminen olla sitten vähän heikompaa.

      Pc on myös parempi valinta jos tarkoitus on lisätä omia tietoteknisiä valmiuksia työelämää varten.
      Työkäytössä macceja on sangen vähän, enimmäkseen mainostoimistoissa yms.

      • vaan? Olisko tieto mitään? Siitä sua ei pääse paljon ylistämään.

        Kun katselee minkälaisia kysymyksiä Windows-käyttäjät suomi24:ään lähettelevät, huomaa todella kuinka hienosti tuo neuvojen saanti ongelmatilanteissa toimii. Eikä se pelkkä neuvo edes riitä, pitäisi myös päästä onnelliseen lopputulokseen. Se on taivahan totta että jonkin tason neuvojia Windows-ongelmissa piisaa joka räkälässä, mutta kun se määrä ei ole sama kuin laatu. Usein kärsijä on neuvotulituksen jälkeen ihan samassa pisteessä kuin sitä ennenkin.

        Sen sijaan Mac-foorumit keräävät jatkuvasti kehuja erinomaisesta tasostaan ja avuliaisuudestaan. Ja mikä parasta, ongelmat yleensä myös ratkeavat, vaikka sataan prosenttiin ei koskaan varmaan päästäkään.

        Pitäisi kai kuitenkin kiittää epäitsekkyydestäsi, sillä voi vain kuvitella mikä olisi Windowsin tilanne ilman kilpailua. Näkihän sen IE 6:n kehityksestä, joka oli täysin jäissä kunnes Firefox alkoi muodostua uhkaksi. Ilman Macia ja Linuxia nyt odoteltaisiin kuumeisesti Xp Sp2:ta tulevaksi joskus lähivuosina, eikä puhettakaan Vistasta.

        Lienee viisainta, että ne kertovat Macin käyttökokemuksista joilla sitä on, eivät niinkään ne joilla sitä ei ole. Sulla taitaa olla vähän hentoo? Sen sijaan suurimmalla osalla Mac-käyttäjiä on paljonkin myös Windows Xp -kokemusta.


      • rrr

        Onhan noita Macceja sellaisillakin yrityksillä, joteka eivät toimi graafisella (kirjapainot), mainos- (mtstot) ja markkinointi-, musiikki- (säveltäjät, sanoittajat, soittajat, äänittäjät, mixaajat jne.), elokuva-/video- tai muilla luovilla aloilla.
        Esimerkkejä löytyy mm. terästeollisuuden maahantuontifirmasta autokauppaan ja huoltoasemasta kahvioon.
        Myöskin useilla lääkäreillä sekä hoitoalalla löytyy yksittäisillä käyttäjillä Macceja. Sairaaloiden kokonaisjärjestelmät ovat toinen juttu.
        Yliopistoissa käytetään varsin paljon Macceja.
        Yksityiset hoitoalan ammatinahrjoittajat käyttävät.
        Jne, jne.

        Samoissa porukoissa käytetään myös Windows- ja Linux-käyttiksillä varustettuja koneita.

        Kuten aiemmin mainittiin, jos ei ennestään käytetty järjestelmä/laitteisto ole aiheuttanut ongelmia, voipi vaihdon syytä perustella itselleen vaikka vaihtelunhaluna.

        Jos taas ongelmia on ollut... vaihdoin minäkin Peugeotin Fordiin ja toistaiseksi ollut tyytyväinen.

        :)


      • Murjaisit

        "Pc on myös parempi valinta jos tarkoitus on lisätä omia tietoteknisiä valmiuksia työelämää varten."

        Koskas windows on kellekään tietotekniikkaa opettanut???
        Windowshan on luotu taidon "tappajaksi", sellaiseksi, jossa käyttäjän ei tarvitse osata muuta kuin olla lukutaitoinen.

        Ja mitä "työelämään" (Ruotsalainen termi, sanahirviö), niin samat "työohjelmat" siinä pyörii kuin winkussakin, mitä nyt tavallinen "pulliainen" töissään joutuu käyttämään.

        Vasta uuden systeemin käyttöön ottaminen saattaa avartaa ja olla "tietoteknillisesti" valaisevaa.


      • PowerBook G4

        " Macciin ei tosiaan ole toistaiseksi toimivia viruksia, johtunee pienestä konekannasta osittain, ei kovinkaan kiinnostava kohden viruskirjoittajille. "

        Tarkoitatko että tuo virustenkirjoitus on noiden tietoturvayhtiöiden sivubisnes, joilla he saavat myytyä noita virusohjelmia? Voihan se tosiaankin olla näin. Eikös joku eurooppalainen yhtiö palkannut töihin erään kuuluisan virusten kirjoittajan. Onhan tuo tietoturvabisnes hyvää hommaa. Ensin levitetään viruksia, joihin osataan myydä torjuntaa.

        Milloinkahan lääkeyhtiöt siirtyvät samanlaiseen bisnekseen. Ensin kehitellään "lintuvirus", jonka torjuntaan saadaan myytyä kallis rokote.


      • olla
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        vaan? Olisko tieto mitään? Siitä sua ei pääse paljon ylistämään.

        Kun katselee minkälaisia kysymyksiä Windows-käyttäjät suomi24:ään lähettelevät, huomaa todella kuinka hienosti tuo neuvojen saanti ongelmatilanteissa toimii. Eikä se pelkkä neuvo edes riitä, pitäisi myös päästä onnelliseen lopputulokseen. Se on taivahan totta että jonkin tason neuvojia Windows-ongelmissa piisaa joka räkälässä, mutta kun se määrä ei ole sama kuin laatu. Usein kärsijä on neuvotulituksen jälkeen ihan samassa pisteessä kuin sitä ennenkin.

        Sen sijaan Mac-foorumit keräävät jatkuvasti kehuja erinomaisesta tasostaan ja avuliaisuudestaan. Ja mikä parasta, ongelmat yleensä myös ratkeavat, vaikka sataan prosenttiin ei koskaan varmaan päästäkään.

        Pitäisi kai kuitenkin kiittää epäitsekkyydestäsi, sillä voi vain kuvitella mikä olisi Windowsin tilanne ilman kilpailua. Näkihän sen IE 6:n kehityksestä, joka oli täysin jäissä kunnes Firefox alkoi muodostua uhkaksi. Ilman Macia ja Linuxia nyt odoteltaisiin kuumeisesti Xp Sp2:ta tulevaksi joskus lähivuosina, eikä puhettakaan Vistasta.

        Lienee viisainta, että ne kertovat Macin käyttökokemuksista joilla sitä on, eivät niinkään ne joilla sitä ei ole. Sulla taitaa olla vähän hentoo? Sen sijaan suurimmalla osalla Mac-käyttäjiä on paljonkin myös Windows Xp -kokemusta.

        tosissasi, sinun vastaukset on suurinpiirtein "kysy hopeisesta omenasta" tai kenen kanssa mä nyt keskustelen, oletko ennenkin vastannut tähän ketjuun.

        Mutta kuten arvata saattaa tämäkin viesti poistuu pian, eihän täällä kesketä mitään negatiivista.


      • olla kirjoitti:

        tosissasi, sinun vastaukset on suurinpiirtein "kysy hopeisesta omenasta" tai kenen kanssa mä nyt keskustelen, oletko ennenkin vastannut tähän ketjuun.

        Mutta kuten arvata saattaa tämäkin viesti poistuu pian, eihän täällä kesketä mitään negatiivista.

        poistuu, eihän höpötyksessäsi ole päätä eikä häntää. Tosin ihan sama mulle.

        Olisko ongelma siinä, että se "negatiivinen jota ei kestetä" on niin jumalattoman täynnä asiavirheitä? Oletko sitä mieltä että kaikki viestit ovat samanarvoisia, todet ja valeet?

        Tämmöseksi maailma nyt on mennyt, että tosiasioilla ei näköjään enää pystytä Winukkaa kehumaan ja Macia haukkumaan. Tai ainakaan suomi24:ssä liikkuvat Win-fanaatikot ei pysty. Syytön minä siihen olen. Koettakaa pystyä parempaan, vaikka se ei varmaan ole helppoa.


      • asia
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        poistuu, eihän höpötyksessäsi ole päätä eikä häntää. Tosin ihan sama mulle.

        Olisko ongelma siinä, että se "negatiivinen jota ei kestetä" on niin jumalattoman täynnä asiavirheitä? Oletko sitä mieltä että kaikki viestit ovat samanarvoisia, todet ja valeet?

        Tämmöseksi maailma nyt on mennyt, että tosiasioilla ei näköjään enää pystytä Winukkaa kehumaan ja Macia haukkumaan. Tai ainakaan suomi24:ssä liikkuvat Win-fanaatikot ei pysty. Syytön minä siihen olen. Koettakaa pystyä parempaan, vaikka se ei varmaan ole helppoa.

        on se et esim. hopeisen omenan palstaa kun lukee niin porukka lähettelee useita kertoja imackejään huoltoon kaiken maailman sirinöiden ja surinoiden takia, siihen vielä päälle häntimiset ja levyjä paiskovat cd-kelkat, tuo on täysin totta, mutta sinä et sitä vaan usko millään..

        Ps. minä kirjoitin tuon edellisen, ihan vaan varmistaakseni et pysyt perillä ketjun kulusta..=)


      • asia kirjoitti:

        on se et esim. hopeisen omenan palstaa kun lukee niin porukka lähettelee useita kertoja imackejään huoltoon kaiken maailman sirinöiden ja surinoiden takia, siihen vielä päälle häntimiset ja levyjä paiskovat cd-kelkat, tuo on täysin totta, mutta sinä et sitä vaan usko millään..

        Ps. minä kirjoitin tuon edellisen, ihan vaan varmistaakseni et pysyt perillä ketjun kulusta..=)

        Windowsin ja OS X:n käytettävyyden ja turvallisuuden suhde ei muutu mihinkään siitä että kummankin puolen laitteissa on takuuseen korjattavia vikoja. Useimmissa Maceissa ei muuten ole mitään kelkkoja.

        Jos tälle linjalle mennään, sitten voidaan tietysti tarinoida noista PC-läppärien jopa kuukausia kestävistä korjauksista. Apple sentään antaa iPodin tai muun tuntuvan hyvityksen, jos korjaukset alkaa viikkoja kestää. Ei tää paha aihe ole ollenkaan, mutta softa ja rauta kandee varmaan bamlata erikseen.


      • ei olekaan
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Windowsin ja OS X:n käytettävyyden ja turvallisuuden suhde ei muutu mihinkään siitä että kummankin puolen laitteissa on takuuseen korjattavia vikoja. Useimmissa Maceissa ei muuten ole mitään kelkkoja.

        Jos tälle linjalle mennään, sitten voidaan tietysti tarinoida noista PC-läppärien jopa kuukausia kestävistä korjauksista. Apple sentään antaa iPodin tai muun tuntuvan hyvityksen, jos korjaukset alkaa viikkoja kestää. Ei tää paha aihe ole ollenkaan, mutta softa ja rauta kandee varmaan bamlata erikseen.

        siitä etteikö PC-koneisiin tulisi tai olisi vikoja, tällä palstalla hehkutettu ylistys Mac kohtaan on vaan suorastaan naurettavaa, kone se on siinä missä muutkin ja onneksi eroja löytyykin puolin jos toisin. Mutta siinä vaiheessa kun sitä pidetään jalustan päällä jonain Jumalan luomuksena niin sitä en ymmärrä ja siihen täällä törmää usein. Sama pätee viesteihin täällä, vähänkin erimieltä asiasta niin ketju siirtyy, koittakaa kestää..


      • ei olekaan kirjoitti:

        siitä etteikö PC-koneisiin tulisi tai olisi vikoja, tällä palstalla hehkutettu ylistys Mac kohtaan on vaan suorastaan naurettavaa, kone se on siinä missä muutkin ja onneksi eroja löytyykin puolin jos toisin. Mutta siinä vaiheessa kun sitä pidetään jalustan päällä jonain Jumalan luomuksena niin sitä en ymmärrä ja siihen täällä törmää usein. Sama pätee viesteihin täällä, vähänkin erimieltä asiasta niin ketju siirtyy, koittakaa kestää..

        Mac on kone, mutta OS X on käyttöjärjestelmä eli ohjelmisto joka tunnetusti saadaan ainakin jotenkin toimimaan myös monessa PC:ssä.

        Ymmärrys Mac-käyttökokemusta kohtaan voisi kasvaa sillä yksinkertaisella konstilla että sitä hankkii itse. Esimerkiksi kolme kuukautta päivittäistä OS X -käyttöä (tässä vaiheessa mieluiten aidolla Macilla) voi auttaa kummasti ymmärtämään. Ainakin se lisää tietoa, jos ei muuta. Ihan kaikkihan ei Macista opi tykkäämään ikinä.

        Jos taas jostakin syystä sitä käyttökokemusta ei halua tai voi hankkia, sen tuottamia fiiliksiä ei oikein millään voi arvostella kun ymmärtämisen edellytyksiä ei ole kertynyt.


      • Macisti
        olla kirjoitti:

        tosissasi, sinun vastaukset on suurinpiirtein "kysy hopeisesta omenasta" tai kenen kanssa mä nyt keskustelen, oletko ennenkin vastannut tähän ketjuun.

        Mutta kuten arvata saattaa tämäkin viesti poistuu pian, eihän täällä kesketä mitään negatiivista.

        Jos on kysyttävää Maceista tai niiden hankinnasta ja siis on todella kiinnostunut mahdollisesti ostamaan semmoisen, kannattaa ilman muuta kysellä Mac-foorumeilla sitä käyttäviltä. Sieltähän se asiantuntemus ja oikeat käytännön neuvot löytyvät. Jos on epävarma niin voihan samaan aikaan kysellä PC-koneista PC-foorumeilla ja punnita sitten vaihtoehdot. Ei hankalaa...

        Sama toisinpäin:

        Jos minä puolestani olisin nyt ostamassa PC-konetta uudella Vistalla niin kannattaisiko minun kysyä neuvoa Linux-foorumilla, Mac-foorumilla vai Windows/PC-foorumilla?
        Vastaus ei liene kovin epäselvä...


      • Macisti
        Murjaisit kirjoitti:

        "Pc on myös parempi valinta jos tarkoitus on lisätä omia tietoteknisiä valmiuksia työelämää varten."

        Koskas windows on kellekään tietotekniikkaa opettanut???
        Windowshan on luotu taidon "tappajaksi", sellaiseksi, jossa käyttäjän ei tarvitse osata muuta kuin olla lukutaitoinen.

        Ja mitä "työelämään" (Ruotsalainen termi, sanahirviö), niin samat "työohjelmat" siinä pyörii kuin winkussakin, mitä nyt tavallinen "pulliainen" töissään joutuu käyttämään.

        Vasta uuden systeemin käyttöön ottaminen saattaa avartaa ja olla "tietoteknillisesti" valaisevaa.

        Kaveri vaan luulee että Mac on yhden napin ihmekone ja käyttis on viime vuosituhannelta.

        OS X pitää sisällään melkoiset UNIX-maailman mahdollisuudet jos tosissaan haluaa alkaa säätämään tai ohjelmoimaan. Windowseista ei oikein kehtaa samassa lauseessa mainita...


      • tästäkin
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Mac on kone, mutta OS X on käyttöjärjestelmä eli ohjelmisto joka tunnetusti saadaan ainakin jotenkin toimimaan myös monessa PC:ssä.

        Ymmärrys Mac-käyttökokemusta kohtaan voisi kasvaa sillä yksinkertaisella konstilla että sitä hankkii itse. Esimerkiksi kolme kuukautta päivittäistä OS X -käyttöä (tässä vaiheessa mieluiten aidolla Macilla) voi auttaa kummasti ymmärtämään. Ainakin se lisää tietoa, jos ei muuta. Ihan kaikkihan ei Macista opi tykkäämään ikinä.

        Jos taas jostakin syystä sitä käyttökokemusta ei halua tai voi hankkia, sen tuottamia fiiliksiä ei oikein millään voi arvostella kun ymmärtämisen edellytyksiä ei ole kertynyt.

        sivistyksestä, luulin ymmärtämättömyydessäni että Macjä myydään yleensä yhdessä kyseisen käyttöjärjestelmän kanssa, mutta mukavaa jos se myydäänkin aina erikseen, onhan tuo pakko myynti sen arkkivihollisen kriiteerattu tapa.


      • myös toisin päin
        ei olekaan kirjoitti:

        siitä etteikö PC-koneisiin tulisi tai olisi vikoja, tällä palstalla hehkutettu ylistys Mac kohtaan on vaan suorastaan naurettavaa, kone se on siinä missä muutkin ja onneksi eroja löytyykin puolin jos toisin. Mutta siinä vaiheessa kun sitä pidetään jalustan päällä jonain Jumalan luomuksena niin sitä en ymmärrä ja siihen täällä törmää usein. Sama pätee viesteihin täällä, vähänkin erimieltä asiasta niin ketju siirtyy, koittakaa kestää..

        > tällä palstalla hehkutettu ylistys Mac kohtaan on vaan suorastaan naurettavaa,

        Vielä naurettavampaa on kiihkeä Mac-vastustus kaltaisiltasi Windows-intoilijoilta. Windows-intoilijat eivät voi mitenkään ymmärtää, miten jollekin toiselle joku muu käyttöjärjestelmä kuin Windows käyttöjärjestelmä voi olla parempi. Heidän mielestään kaikkien pitäisi käyttää Windowsia ja olla tyytyväisiä siihen koska Mac "ei voi olla" kenellekään parempi. Ne joilla on ongelmia Windowsin kanssa ovat näiden trollien mukaan vain osaamattomia surkimuksia. Heillä itselläänhän ei ole koskaan ollut mitään ongelmia Windowsin kanssa koska he ovat IT-ammattilaisia.

        Vielä älyttömämpää on että nämä trollit tulevat tänne laukomaan päättömyyksiä ja valeita Maceista ilman mitään faktaa. Heitellään vain typeriä mielipiteitä ilman mitään perusteluja. Ja kun keskustellaan käyttöjärjestelmien eroista ja Windows näyttää häviävän keskustelun, niin yritetään heittää lokaa Maccien päälle keskustelemalla joistain laiteongelmista (joita ei niitäkään MINKÄÄN tutkimuksen mukaan ole yhtään enempää kuin PC-koneissa).

        Windows-intoilijatrollit yrittävät Mac-foorumien ongelmaosiota lukemalla vakuuttaa itselleen että se oma Windows on edelleen se kaikista PARAS. Sitten syytetään Mac-käyttäjiä uskonnollisuudesta vaikka itse ollaan niin sokeita ettei nähdä metsää puilta. Viesteistäsi päätellen sinäkin näytät kuuluvan näihin Mac-vastaisiin kiihkoilijoihin. Kannattaa joskus ottaa ne Windows-lasit pois päästä. Saattaisit nähdä enemmän.

        > Mutta siinä vaiheessa kun sitä pidetään jalustan päällä jonain Jumalan luomuksena niin sitä en ymmärrä ja siihen täällä törmää usein.

        Höpö höpö! Älä puhu roskaa. Ei täällä kukaan mitään jumalallisuuksia ole Macista laukonut. Taas näitä aivan älyttömiä Windows-trollien väitteitä. Vaikka innostuneita Macin käyttäjiä on, niin kohtuus näihinkin väitteisiin. Ja usein nämä innokkaimmat Mac-kehujat ovat uusia Mac käyttäjiä. Hekin ovat ilmeisesti välittömästi tämän SUUREN uskonnollisuuden sokaisemia? Älä viitsi naurattaa!

        > Sama pätee viesteihin täällä, vähänkin erimieltä asiasta niin ketju siirtyy, koittakaa kestää..

        Sodat ja turha paskanjauhaminen saakin siirtyä sodat-palstalle. Windows vs Mac sotiminen ei kuulu tänne. Windows-trollien mielestä kaikki asiallinen keskustelu pitää tukkia turhalla jankuttamisella. Hankkikaa elämä!


      • ei näytä siltä
        tästäkin kirjoitti:

        sivistyksestä, luulin ymmärtämättömyydessäni että Macjä myydään yleensä yhdessä kyseisen käyttöjärjestelmän kanssa, mutta mukavaa jos se myydäänkin aina erikseen, onhan tuo pakko myynti sen arkkivihollisen kriiteerattu tapa.

        > luulin ymmärtämättömyydessäni että Macjä myydään yleensä yhdessä kyseisen käyttöjärjestelmän kanssa, mutta mukavaa jos se myydäänkin aina erikseen

        Voitko lainata sen kohdan edellisestä viestistä jossa väitettiin että Macceja saa ilman Mac OS X käyttöjärjestelmää? Minä en sitä nähnyt. Vai oliko viestisi vain turhaa pään aukomista ilman mitään pointtia niin kuin yleensä Windows-trolleilla?

        > onhan tuo pakko myynti sen arkkivihollisen kriiteerattu tapa.

        Kumma että näitä jumalallisuuksia, saatanallisuuksia ja arkkiviholliskommentteja heittävät vain Windows-kiihkoilijat. Vaikuttaa että enemmänkin sinulle se Windows on se oikea Jumala ja Mac on joku vääräuskoisten epäjumala. Sen verran kiihkolla olet tuohon uskontoon koko ajan viittaamassa.

        Ja tiedoksesi: Mac OS X käyttöjärjestelmän voi ostaa myös erikseen ilman konetta. Jos joku on tarpeeksi osaava ja haluaa sen asentaa sopivaan PC koneeseen niin se kyllä onnistuu. Typeristä kommenteistasi päätellen sinä et tätäkään tiennyt. Kuten et näytä tietävän muutenkaan paljon mitään Maceista, mutta onhan vaan pakko kommentoida, koska sen Macin on oltava "ihan paska" kun kaikilla Counterstrike-kavereillakin on Windows.


      • siinä on

        > Maccia kehuu näillä foorumeilla noin 3 fanaattista mac-uskovaista.

        Mikä ihme siinä on että nämä palstalla kommentoivat Windows-kiihkoilijat eivät voi vain yksinkertaisesti esittää asiallisesti hyviä ja huonoja puolia Windowsista ja Macista, vaan pitää alkaa haukkumaan Mac-käyttäjiä fanaattisiksi ja uskovaisiksi. Eikö sitä väittelyä voi muulla tavalla "voittaa" kuin käyttäjien haukkumisella? Tuollainen muiden keskustelijoiden haukkuminen on vain tyypillistä trollien toimintaa.

        > Eipä silti, macille saa vain murto-osan ohjelmista joita on Win-ympäristöön saatavilla, paljon hyviä ja ilmaisia ohjelmia. Virustorjunnasta videon editointiin saakka.

        Voitko kertoa mihin Macissa tarvitaan virustorjuntaa kun viruksia ei ole yhtään? Tulevien virusten varalleko (sitten kun Windows-kiihkoilijoiden profeetalliset ennustukset käyvät toteen)? Eiväthän nykyiset virustorjuntaohjelmat edes tunnistaisi tulevaisuuden viruksia joten virustorjunta on Macissa täysin turhaa.

        Ja väitätkö todella ettei Macille löydy ohjelmia videoeditointiin? Koneen mukana tulee ilmainen iMovie ja sanooko Final Cut Pro tai Shake sinulle yhtään mitään? Tuskinpa kun heität kommentteja niin kiihkolla tutustumatta yhtään asioihin. Macille löytyy todella paljon eri ilmaisohjelmia ja kaupallisia ohjelmia alkuperäisen kysyjän tarpeisiin.


      • Opetushallitus
        siinä on kirjoitti:

        > Maccia kehuu näillä foorumeilla noin 3 fanaattista mac-uskovaista.

        Mikä ihme siinä on että nämä palstalla kommentoivat Windows-kiihkoilijat eivät voi vain yksinkertaisesti esittää asiallisesti hyviä ja huonoja puolia Windowsista ja Macista, vaan pitää alkaa haukkumaan Mac-käyttäjiä fanaattisiksi ja uskovaisiksi. Eikö sitä väittelyä voi muulla tavalla "voittaa" kuin käyttäjien haukkumisella? Tuollainen muiden keskustelijoiden haukkuminen on vain tyypillistä trollien toimintaa.

        > Eipä silti, macille saa vain murto-osan ohjelmista joita on Win-ympäristöön saatavilla, paljon hyviä ja ilmaisia ohjelmia. Virustorjunnasta videon editointiin saakka.

        Voitko kertoa mihin Macissa tarvitaan virustorjuntaa kun viruksia ei ole yhtään? Tulevien virusten varalleko (sitten kun Windows-kiihkoilijoiden profeetalliset ennustukset käyvät toteen)? Eiväthän nykyiset virustorjuntaohjelmat edes tunnistaisi tulevaisuuden viruksia joten virustorjunta on Macissa täysin turhaa.

        Ja väitätkö todella ettei Macille löydy ohjelmia videoeditointiin? Koneen mukana tulee ilmainen iMovie ja sanooko Final Cut Pro tai Shake sinulle yhtään mitään? Tuskinpa kun heität kommentteja niin kiihkolla tutustumatta yhtään asioihin. Macille löytyy todella paljon eri ilmaisohjelmia ja kaupallisia ohjelmia alkuperäisen kysyjän tarpeisiin.

        >Mikä ihme siinä on että nämä palstalla kommentoivat Windows-kiihkoilijat eivät voi vain yksinkertaisesti esittää asiallisesti hyviä ja huonoja puolia Windowsista ja Macista, vaan pitää alkaa haukkumaan Mac-käyttäjiä fanaattisiksi ja uskovaisiksi.

        Niinpä, mutta sehän on muutenkin heidän tapa keskustella Windowsinkin ongelmista. "Sehän on käyttäjän oma vika jos saa viruksia eikä osaa puhdistaa ja skannata konetta."


      • Mäkkihöperö
        tästäkin kirjoitti:

        sivistyksestä, luulin ymmärtämättömyydessäni että Macjä myydään yleensä yhdessä kyseisen käyttöjärjestelmän kanssa, mutta mukavaa jos se myydäänkin aina erikseen, onhan tuo pakko myynti sen arkkivihollisen kriiteerattu tapa.

        Eipä näytä ymmärryksesi paljon lisääntyneen…
        Apple on laitevalmistaja, joka varustaa samalla koneensa ohjelmistolla aiotun käyttäjäkokemuksen takaamiseksi. Siihen ei muilla käyttöjärjestelmillä päästä. Vain uudet OS X versiot myydään erillisinä, eikä niitä ole pakko ostaa, jos koneen mukana tullut riittää.
        Muut laitevalmistajat eivät tuota omaa käyttöjärjestelmää, vaan useimmiten 'pakkomyyvät' sen saman kolmannen osapuolen käyttöjärjestelmän koneen mukana.
        Mitähän sanoisit, jos M$ valmistaisi tietokoneita? Mikähän käyttöjärjestelmä siinä olisi? Olisiko se sitten 'pakkomyyntiä'?


      • Macisti
        myös toisin päin kirjoitti:

        > tällä palstalla hehkutettu ylistys Mac kohtaan on vaan suorastaan naurettavaa,

        Vielä naurettavampaa on kiihkeä Mac-vastustus kaltaisiltasi Windows-intoilijoilta. Windows-intoilijat eivät voi mitenkään ymmärtää, miten jollekin toiselle joku muu käyttöjärjestelmä kuin Windows käyttöjärjestelmä voi olla parempi. Heidän mielestään kaikkien pitäisi käyttää Windowsia ja olla tyytyväisiä siihen koska Mac "ei voi olla" kenellekään parempi. Ne joilla on ongelmia Windowsin kanssa ovat näiden trollien mukaan vain osaamattomia surkimuksia. Heillä itselläänhän ei ole koskaan ollut mitään ongelmia Windowsin kanssa koska he ovat IT-ammattilaisia.

        Vielä älyttömämpää on että nämä trollit tulevat tänne laukomaan päättömyyksiä ja valeita Maceista ilman mitään faktaa. Heitellään vain typeriä mielipiteitä ilman mitään perusteluja. Ja kun keskustellaan käyttöjärjestelmien eroista ja Windows näyttää häviävän keskustelun, niin yritetään heittää lokaa Maccien päälle keskustelemalla joistain laiteongelmista (joita ei niitäkään MINKÄÄN tutkimuksen mukaan ole yhtään enempää kuin PC-koneissa).

        Windows-intoilijatrollit yrittävät Mac-foorumien ongelmaosiota lukemalla vakuuttaa itselleen että se oma Windows on edelleen se kaikista PARAS. Sitten syytetään Mac-käyttäjiä uskonnollisuudesta vaikka itse ollaan niin sokeita ettei nähdä metsää puilta. Viesteistäsi päätellen sinäkin näytät kuuluvan näihin Mac-vastaisiin kiihkoilijoihin. Kannattaa joskus ottaa ne Windows-lasit pois päästä. Saattaisit nähdä enemmän.

        > Mutta siinä vaiheessa kun sitä pidetään jalustan päällä jonain Jumalan luomuksena niin sitä en ymmärrä ja siihen täällä törmää usein.

        Höpö höpö! Älä puhu roskaa. Ei täällä kukaan mitään jumalallisuuksia ole Macista laukonut. Taas näitä aivan älyttömiä Windows-trollien väitteitä. Vaikka innostuneita Macin käyttäjiä on, niin kohtuus näihinkin väitteisiin. Ja usein nämä innokkaimmat Mac-kehujat ovat uusia Mac käyttäjiä. Hekin ovat ilmeisesti välittömästi tämän SUUREN uskonnollisuuden sokaisemia? Älä viitsi naurattaa!

        > Sama pätee viesteihin täällä, vähänkin erimieltä asiasta niin ketju siirtyy, koittakaa kestää..

        Sodat ja turha paskanjauhaminen saakin siirtyä sodat-palstalle. Windows vs Mac sotiminen ei kuulu tänne. Windows-trollien mielestä kaikki asiallinen keskustelu pitää tukkia turhalla jankuttamisella. Hankkikaa elämä!

        mehupäät käy BMW- ja Mercedes-palstoilla kehumassa tojotaansa kun eivät ikinä osaa myöntää että parempaakin voi olla...


      • jason-blue
        Macisti kirjoitti:

        mehupäät käy BMW- ja Mercedes-palstoilla kehumassa tojotaansa kun eivät ikinä osaa myöntää että parempaakin voi olla...

        What's wrong with my Camry?


      • hilipatiheippa
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Windowsin ja OS X:n käytettävyyden ja turvallisuuden suhde ei muutu mihinkään siitä että kummankin puolen laitteissa on takuuseen korjattavia vikoja. Useimmissa Maceissa ei muuten ole mitään kelkkoja.

        Jos tälle linjalle mennään, sitten voidaan tietysti tarinoida noista PC-läppärien jopa kuukausia kestävistä korjauksista. Apple sentään antaa iPodin tai muun tuntuvan hyvityksen, jos korjaukset alkaa viikkoja kestää. Ei tää paha aihe ole ollenkaan, mutta softa ja rauta kandee varmaan bamlata erikseen.

        Apple antaa ipodin tai muun jos huolto kestää?
        Uskoo kuka haluaa, mutta enpä ole moista ennen kuullut. Ihanko itse keksit, vai mac-huhustollako kerrottiin jonkun serkun kaiman jo saaneen?


      • hilipatiheippa kirjoitti:

        Apple antaa ipodin tai muun jos huolto kestää?
        Uskoo kuka haluaa, mutta enpä ole moista ennen kuullut. Ihanko itse keksit, vai mac-huhustollako kerrottiin jonkun serkun kaiman jo saaneen?

        et ole kuullut. Eihän tuollaisista Windows-fanaatikkojen keskusteluissa puhuta. Hopeisesta Omenasta löytyy useita tapauksia, joissa Apple on antanut hyvitystä liian pitkäksi katsotusta huoltoajasta. Avaa vaikka uusi ketju ja kysele, jos et muuten löydä.

        Jos meinaat Macista jotain sanoa, kannattaisi ehkä hankkiutua perille asioista, vaikka se voi sattua. Muuten päänaukomisesi on ihan katteetonta.


      • ENKÄ KADU

        Käytin pc:tä 15 vuotta ja sitten rupesi riittämään.
        Ostin macin ja ihmettelen vieläkin 4 viikon käytön jälkeen,miksi kaikki Witoosassa on tehtävä niin vaikeasti.
        Tavan tallaaja haluaa vain avata koneen ja käytellä esim.netistä löytyviä juttuja.
        !500 ekua maksanut Acerini ei edes printteriä löytänyt.Macci toimi heti eikä vaatinut turhia ohjelmia asennukseen,eikä kysynyt yhtään kysymystä.
        Kaikki ohjelmat mitä olen tarvinut löytyy netistä ilmaiseksi.
        Avun ole saanut aloittajan onkelmiin (Kiitos Repe ja kumppanit)muutamassa minuutissa ja AINA on ongelma selvinnyt.
        En ole fanaatikko.mutta eipä ole pc auennut kertaakaan Macin saapumisen jälkeen.
        Ja myynnissä on 2 puuceeta.


      • kaikella on aikansa

        "Käyttäjät ovat vain fanaattisempia ja äänekkäämpiä" Voisitkos ajatella et monella äänekkys voisi tarkoittaa, että kun on löytänyt onnen, niin totta vie sitä ilosanomaa haluaa levittää muillekin :) Mitä sitä kiistelemään kukin valitsee makunsa mukaan. Mulle sopii mac, vuosikymmenen kokemuksella, winmaailman koemus monimutkaisuudellaan muun muassa aiheutti verenpaineen kohoamista – Mac sen sijaan luo mielenrauhaa – toistaiseksi.


    • tuota

      miksi koneen käynnistymisen kestolla jotenkin suurta merkitystä? Sen ehkä pari kertaa vuodessa, mitä konetta tulee käynnistettyä (vaikkapa softapäivitysten takia) kai voi pari minuuttia odottaa. Toi mainitsemasi vartti on varmaan aika rankkaa liioittelua? En ole ikinä kuullutkaan, että joku voisi ladata yhtään mitään niin kauan.
      Joka tapauksessahan konetta käsittääkseni yleensä pidetään päällä ja kannettavan ollessa kyseessä, laitetaan kansi kiinni kun ei käytetä, jolloin kone menee unitilaan.

      • voi voi.....

        Mun FS amilo xp ei oo uudesta-asti "noussut" unitilasta. Emolevy vaidettiin alle 2 viikon käytön jäkeen. Puhelintukihenkilö valitteli et, "nää on tälläsii, jollain toimii jollain ei". Eikä nouse muuten vieläkään, edes emon vaidon jäkeen. Käskettin ottaa unitila pois käytöstä ni toimii..........
        Näin meillä!


      • jason-blue
        voi voi..... kirjoitti:

        Mun FS amilo xp ei oo uudesta-asti "noussut" unitilasta. Emolevy vaidettiin alle 2 viikon käytön jäkeen. Puhelintukihenkilö valitteli et, "nää on tälläsii, jollain toimii jollain ei". Eikä nouse muuten vieläkään, edes emon vaidon jäkeen. Käskettin ottaa unitila pois käytöstä ni toimii..........
        Näin meillä!

        Ja mallinumeroja vaihdetaan koko ajan, ettei kellään voi olla pitkäaikaisia kokemuksia tuotteesta.


    • Nolitsi

      "nykyinen kannettava on sen verran vanha ja raihnainen, että kaikki on todella hidasta (käynnistykseen menee se vartti)? "

      Oma kannettavani on neljä vuotta vanha ja sekuntiakaan ei ole tullut hitautta lisää. Itseasiaissa kone on nopeampi kuin ostettaessa, koska olen lisännyt muistia ja päivittänyt uusimpaa käyttöjärjestelmäversioon. Mitään kummempia huoltotoimenpiteitä en ole tehnyt.

      Nettikäytössä Macci on lyömätön Windowsiin verrattuna, johtuen siitä että haittaohjelmista ei ole huolia ja vakavat tietoturva-aukot paikataan yleensä nopeasti. Ohjelmista sellaiset mitkä pitää ostaa maksavat useimmiten 20-30 euron väliltä. Adoben ohjelmat maksaa Windowsille saman kuin Macille. Windows maksaa tietty saman ostaa sen sitten Macciin tai PC:hen. Officen hintaerosta en osaa sanoa, mutta Office Macille sisältäää pikkuisen eri satsin ohjelmia kuin Windowsille.

      Kuinka kauan se 800-1000 euron Windows PC toimii kuin uusi? Vuoden vai kaksi? Vai pari kuukautta? Ehkä ei sitäkään ellet osaa ylläpitää konetta. Vistan tilanteesta ei tietenkään osata vielä sanoa.

    • 1stMacFinn

      Uskaltaisinko ostaa Macin?

      Mitähän pelottavaa siinä nyt on?

      Onko tehokas: on tietysti, Core 2 Duo on markkinoiden tehokkain prosessori.

      Onko ohjelmia: 30000 löytyy nyt ainakin ja lisää tulee päivittäin.

      Oppiiko käyttämään: ihminen oppii mitä tahansa, mun 80 vuotias äitikin pärjää iMacillaan, iChat ja iSight ahkerassa käytössä. Jos ostat uuden kodinkoneen (vaikka digiboxin) oppiiko sitä käyttämään, kun se on erilainen kuin vanha telkku.

      Entä jos petyt ja haluat myydä, arvaa kummasta saat paremman hinnan, siitä 1000:n PC läppäristä vai Macbookista?

      Niin, että mikä sitä uskallusta oikeasti pidättää? Nämä Windows käyttäjien kommentitko, ne joista näkee suoraan, ettei niillä ole hajuakaan siitä millaista Macin käyttäminen jokapäiväiseen työhön tai harrastukseen on.

      • löytyi kerran ladattavaksi 40 000 Mac OS X:ssä toimivaa Unix-maailmasta lähtöisin olevaa softaa. Ehkä nuo mainitsemasi 30 000 tulevat vielä näiden lisäksi, vai mitä arvelet? Itse olisin tarjonnut lukua 20 000 – 25 000 eli yhteensä 60 000 – 65 000.

        Linkitin tuon sivun tännekin, pitääpä katsoa suvaitseeko haku sitä löytää.


    • sfgh

      On tää maailma kummaks menny. Aina kun joku esittää kysymyksen, joka sisältää sanat "Mac" ja "PC", niin kauhea kina on on valmis...

      No oma mielipide asiaan on tällänen: Kumpaakin olen käyttänyt. Mac on toiminnaltaan MINUN mielestä vakaampi. Jos joku ohjelma sattuu kaatumaan, niin se ei vie koko käyttistä mukanaan. Monesti Windowsin kanssa MINULLE on näin käynyt. Macillä en saanut auki kaikkia tiedostoja joita netissä liikkuu (esim. videoklippejä). Ehkä oli väärä ohjelma käytössä. Veikkaisin että MacBook on kannettavampi (siis kevyempi ja pienempi) kun "halpis"-PC. Samoin MacBookin akku on antaa pidemmän käyttöajan, kun saman hintainen PC. N.3-4h Korjatkaa PC:n omistajat jos on toisin.

      Molemmilla pystyn tekemään samat asiat. Macissa ei tarvinnut pohtia millon menee virussoftista lisessit umpeen jne. Molemmat käyttikset on "loogisia" kun niihin tottuu. Vaihto PC:stä Macciin oli helpompaa kun luulin, ja toisin päin. Molemmat siis omaan. Jos toisiesta pitäisi luopua ja päättää kumman pitäisin, niin päätös olisi päivän selvä ;)

      • jasu 50v

        Olen mäkkiä käyttänyt n.15 vuotta meni PC:n kanssa.
        Jo nyt voin todeta,että tätä en enää pois anna.


    • tervemenoa windows

      Itse juuri ostin ensimmäisen MacBookini ja olen aivan rakastunut. Windowsin kanssa kaksi konetta on mennyt aivan solmuun, joten Macintosh on aivan taivas kun pelko minkäännäköisistä viruksista on lähes olematon.

      Windowsista vaihto sujui muutamassa päivässä. Jos ymmärrät Windowsista mitään pätkääkään, osaat kyllä käyttää Macciäkin. www.hopeinenomena.net

      • MACOON

        Olen myös ostamassa MAC BOOK PROOTA, itse asiassa ihan tälläviikolla tarkoitus kurvata ytimeen =HESAAN täältä kehä3 ulkopuolelta. Olen tottakai myös katsellut PC kannettavia, ne on herkullisen näköisiä ja niissä on paljon ominaisuuksia, ei voi kieltää, MUTTA! kun haluan myös pitkäkestoista luotettavuutta ja elinkaarta niin eihän siinä vaihtoehdoksi jää kuin MAC. Lähivuodet näyttää mihinsuuntaan ollaan menossa kun markkinoille saadaan GOOGLE ym käyttöjärjestelmillä varustettuja laitteita, uskon että PC puolellakin ollaan hyökkäysasemissa ja vastaiskuun valmistautudutaan WIN8 myötä. Niitä odotellessa tulemme näkemään entistä hienompia ja innovatiivisiä MAC laitteistoja.


    • Äppll-Män

      Vanhana PC-käyttäjänä raaskin vihdoin ja viimein uhrata vähän enemmän rahaa koneeseen ja ostin MacBook:in. Sen vaan sanon, ettei paluuta entiseen ole! On tää vaan niin mahtava kone, akun kestokin on aivan käsittämättömän pitkä. Käyttöjärkkärinä tää lumilepardi on kyllä vimpan päälle toimiva. XP:n kanssa vielä pärjäs, mut tää Vista oli jotain ihan käsittämätöntä paskaa eikä seiskakaan saanut mua mitenkään vakuttuneeksi. En paljoa pelaile, mut ainakin Sims 3 pyörii helvetin hyvin, mitä se ei tehnyt vuoden vanhalla Acerillani (ei muuten ollut mikään hinnat alkaen-malli)

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1716
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      172
      1334
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1026
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      890
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      834
    Aihe