Ratti vinossa

Epätietoinen nuppikuski

Ajokissani FH12 -02 on ratti aina suoraa ajaessa hieman ojaan päin käännätyksellä, abaut klo yhdessä... Onkohan vakavaa vikaa, vai riittääkö aurauskulmien säätö?

14

11362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcbzxb

      sisäpuolella kun purkaa "vetämällä" sen keskiön siitä iri niin 19mm mutteri joka irti niin ratti lähtee irti, voi muutella kulmaa nonkun verran mutta sun tapaukses käy varmaan niin että menee sinne kello 11 hujakoille.... en varma

      • perskeles

        ei säädetä rattia irrottamalla vaan pitkittäistä raidetankoa lyhentämällä/pidentämällä (toinen pää kierteillä).


      • perkele vaan
        perskeles kirjoitti:

        ei säädetä rattia irrottamalla vaan pitkittäistä raidetankoa lyhentämällä/pidentämällä (toinen pää kierteillä).

        Jos aurauskulma on jees ja silti ratti vinossa,niin rattia siirretään.


      • tietää kaiken
        perkele vaan kirjoitti:

        Jos aurauskulma on jees ja silti ratti vinossa,niin rattia siirretään.

        ja sitten ihmetelevät kun toiseen suuntaan kääntösäde on 200m ja toiseen 20m hah.hah...


      • tietää kaiken kirjoitti:

        ja sitten ihmetelevät kun toiseen suuntaan kääntösäde on 200m ja toiseen 20m hah.hah...

        Oletetaan että rattia ei ole ikinä irroitettu, niin ei sitä irroteta nytkään.

        Tarkistuksia.
        Kulkeeko auto suoraa? puslat taka-akselilla, pallonivelet edessä.

        Aurauksen tarkistus, tässä vaiheessa tulee se ilmi täytyykö säätää aurausta vai pitkittäistangon säätöä.

        Voihan sen ratin sieltä booreiltakin oikaista mutta jotain oleellista jää korjaamatta.
        Ja jos itse meinaat tehdä sen niin se voi vaatia jonkinlaista ulosvetäjää jotta saat sen ratin irti.


      • menee
        RK-asentaja kirjoitti:

        Oletetaan että rattia ei ole ikinä irroitettu, niin ei sitä irroteta nytkään.

        Tarkistuksia.
        Kulkeeko auto suoraa? puslat taka-akselilla, pallonivelet edessä.

        Aurauksen tarkistus, tässä vaiheessa tulee se ilmi täytyykö säätää aurausta vai pitkittäistangon säätöä.

        Voihan sen ratin sieltä booreiltakin oikaista mutta jotain oleellista jää korjaamatta.
        Ja jos itse meinaat tehdä sen niin se voi vaatia jonkinlaista ulosvetäjää jotta saat sen ratin irti.

        eli rattia ei saa koskaan irroittaa säätämis tarkoituksessa jos siihen ei ole ikinään tehtaan jäljiltä kajottu. Tätä yritin teroittaa aikaisemmin tälle ratin irroittajalle kertoessani kääntösäteistä karrikoiden.


      • pölypilvi
        menee kirjoitti:

        eli rattia ei saa koskaan irroittaa säätämis tarkoituksessa jos siihen ei ole ikinään tehtaan jäljiltä kajottu. Tätä yritin teroittaa aikaisemmin tälle ratin irroittajalle kertoessani kääntösäteistä karrikoiden.

        rartti vasemmelle vinos ku katkes jousipakka kesken lastauksen kuskin puolelt sanovat et suoristus ajaes mut e näy oo viel käyby


      • sydännaula?
        pölypilvi kirjoitti:

        rartti vasemmelle vinos ku katkes jousipakka kesken lastauksen kuskin puolelt sanovat et suoristus ajaes mut e näy oo viel käyby

        gvdsb


      • nyt taas
        sydännaula? kirjoitti:

        gvdsb

        huonot ajat kun asiallisia kommentteja pitää sensuroida ????


      • on selvä
        nyt taas kirjoitti:

        huonot ajat kun asiallisia kommentteja pitää sensuroida ????

        keskitysmerkki rattiakselin alapäässä. Näkyy joko mökki kippaamalla tai etumaski avaamalla ja taskulampulla. Nyt jos ratti säädetään irroittamalla niin tuo merkki ei enää kerro mitään. Ainoastaan välitangosta säädetään ratti. Itsestään ratti ei käänny. jotainhan siellä on pielessä. norran päät voi esimerkiksi olla poikki.


      • ratti
        on selvä kirjoitti:

        keskitysmerkki rattiakselin alapäässä. Näkyy joko mökki kippaamalla tai etumaski avaamalla ja taskulampulla. Nyt jos ratti säädetään irroittamalla niin tuo merkki ei enää kerro mitään. Ainoastaan välitangosta säädetään ratti. Itsestään ratti ei käänny. jotainhan siellä on pielessä. norran päät voi esimerkiksi olla poikki.

        on nopeampi suoristaa välitangosta kuin ratti irroittamalla


    • turvatyyny

      ratissa niin kannattaa harkita mitä tekee. Tehostajassa tosiaan keskitysmerkki jonka pitää olla kohdallaan kun ratti suorassa. Tehostaja tiukempi ja jäykempi tällä kohtaa. Siinä asennossa pyöränkulmien täytyisi olla kohdallaan ja suorassa. Tämän jälkeen jos ratti vinosssa säädetään se irroittamalla ratti tai pooriliitos rattiakselin ja tehostajan välistä.

      Ratin vinoushan voi johtua myös takapäästä, jos taka-akseli vinossa. Tämän kyllä huomaa kyllä että auto kulkee kun ajokoira vinossa. Aluata kannattaa kyllä tarkastaa etupäästä ja myös takapäästä.

      • se tekee

        sen että jos tehostimen merkki ei ole kohdallaa niin toiseen suuntaan käännyttäessä tosiaan toi kääntösäde pienenee johtuen tehostimessa olevasta reunaanajo venttiilistä joka tiputtaa paineen ja vastaavasti toiseen suuntaan jos pyörän liikevara loppuu fyysisesti ennen kuin tehostimessa aukeaa tuo venttiili niin jotain hajoaa aika nopeasti koska paineet on täysillä vaikka pyörä vastustaa jo. Sitte itketää kun on kovat tuntiveloitukset (75€) volvolla. Oikotietä onneen ei ole tässäkään tapauksessa.


    • ihmetellyt

      Ratin hammastus aika karkea.Ratin ja ohjaus tehostimen ratti nivel hammastus tiheä.Onhan aina jokin syy jos ratin asento muuttaa paikkaa alkuperästä.Nivelen vaihto ,raide tangon pieni vääntyminen,ratti nivelen irrotus,auton kaataminen,kolari,takapään akselit.Onhan niitä.Mut tuliko se jostain tietystä vai yht akkiä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe